Miksi gravitaatio ei estä alkuräjähdystä?

Teorian mukaan, jos aine on pakkautunut kyllin tiukkaan, syntyy musta aukko, josta gravitaatio ei päästä pois edes valokvanttia. Kun koko maailmankaikkeuden materia oli pakkautunut yhteen pisteeseen, tapahtui kuitenkin kosmoksen laajentuminen. Tiedetäänkö, miksi gravitaatio ei estänyt tätä?

Pyydän vastausta asiantuntijalta.

25

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outoa_meininkiä

      Sinulla on virheellinen oletus, että kaiken alussa oli ainetta edes olemassa. Tunnetun teorian mukaan aineeksi kutsumamme syntyi vasta ydinsynteesissä (100 - 300 s), jolloin protonit ja neuronit fuusioituvat atomiytimiksi. Ytimiin gravitaatio vaikuttaa muiden vuorovaikutsten ohella. Sitä ennen gravitaatio (jos sitä ylipäänsä erillisenä vuorovaiktuksena oli aiemmin) ei ollut voinut vaikuttaa universumin kehitykseen.

      Alussa siis muut vuorovaikutukset olivat hallitsevina enemmän kuin gravitaatio.

      • <<Sinulla on virheellinen oletus, että kaiken alussa oli ainetta edes olemassa.<<

        Kaikessa populaarissa, mitä olen lukenut, mainitaan että kaikki syntyi alkuräjähdyksessä. Ei ollut mainittu, että gavitaaton synnyllä ja materian synnyllä oli ajallinen ero. Jos olisin tiennyt, ei minun olisi tarvinnut kysyä.


    • kurnahdus

      Alkuräjähdys ja gravitaatio ovat täysin kuvitteellisia asioita.
      Tosin ei tällä palstalla mitään muuta olekaan.

      Realismi on palstalla jyrkästi kiellettyä.

      • olet.oikeassa

        Maamme on litteä, ja vain noin 6000 vuotta vanha.


      • olet.oikeassa kirjoitti:

        Maamme on litteä, ja vain noin 6000 vuotta vanha.

        Mul oli matikanope, joka sano, kun jotain piti todistaa, että johan sen nyt silmäkin näyttää. Kyllä silmä näyttää, että maailma on litteä.


    • 7865

      Higgsin kenttä syntyi inflaation jälkeen, musta aukko tarvitsee Higgsin kentän. Aloittajan kysymys on hyvä, mutta jos käytätte edes yhden vuoden opiskelemalla näitä asioita, teette vuoden kuluttua erilaisia kysymyksiä. Opiskelu ei aina ole tylsää.

      • Anteeksi, nuoli jäi vähäksi aikaa alaspeukun kohdalle. Tarkoitin ylöspeukkua. Tieto, että Higgsin kenttää tarvitaan mustan aukon syntymiseksi on erittäin valaiseva.

        Olen jo kahdeksannella kymmenellä, joten en voi enää valita, mutta nyt valitsisin luonnontieteelliset ja matemaattiset alat.


      • dogma kirjoitti:

        Anteeksi, nuoli jäi vähäksi aikaa alaspeukun kohdalle. Tarkoitin ylöspeukkua. Tieto, että Higgsin kenttää tarvitaan mustan aukon syntymiseksi on erittäin valaiseva.

        Olen jo kahdeksannella kymmenellä, joten en voi enää valita, mutta nyt valitsisin luonnontieteelliset ja matemaattiset alat.

        Minä olen vasta seitsemännellä kymmenellä ja kai "insinööritieteitäkin" voi pitää luonnontieteinä ja matemaattisina sellaisina. Kovin vaan jäi suppeaksi ammatillinen tietämykseni palstan universumeja syleileviä aiheita peilaten. Onneksi neljänkymmenen vuoden tieteenhistorian harrastus on vähän laajentanut maailmankuvaani, vaan ei tarpeeksi.


      • 7865

        Edustan siis nuoruutta tässä ketjussa, ikää kun on vasta vähän vajaa 60v. :D


      • 7865 kirjoitti:

        Edustan siis nuoruutta tässä ketjussa, ikää kun on vasta vähän vajaa 60v. :D

        Ihan märkäkorvahan sinä olet vielä. Itse maksan kalastuksenhoitomaksun ensi keväänä viimeistä kertaa. Eläkkeellä olen jo kymmenettä vuotta, mutta se on ammatinvalintakysymys.

        Kävin äsken ulkona tirkistelemässä Leonideja. Taivas oli pilvetön, mutta lähellä horisonttia tähtiä ei näkynyt, joten kosteutta taisi ilmassa olla melko paljon. Pari tähdenlentoa näin ennen kuin kolea pohjeisen puoleinen tuuli sai minut lähtemään sisään. Aamuyöstä Leonidit ovat vasta parhaimmillaan ja silloinkin vain 10 - 15 tähdenlentoa tunnissa. En taida jaksaa lähteä katsomaan, vanha mies. ;-)


      • agnoskepo kirjoitti:

        Ihan märkäkorvahan sinä olet vielä. Itse maksan kalastuksenhoitomaksun ensi keväänä viimeistä kertaa. Eläkkeellä olen jo kymmenettä vuotta, mutta se on ammatinvalintakysymys.

        Kävin äsken ulkona tirkistelemässä Leonideja. Taivas oli pilvetön, mutta lähellä horisonttia tähtiä ei näkynyt, joten kosteutta taisi ilmassa olla melko paljon. Pari tähdenlentoa näin ennen kuin kolea pohjeisen puoleinen tuuli sai minut lähtemään sisään. Aamuyöstä Leonidit ovat vasta parhaimmillaan ja silloinkin vain 10 - 15 tähdenlentoa tunnissa. En taida jaksaa lähteä katsomaan, vanha mies. ;-)

        Mä asun semmoses paikas, et valon takia en näe tähtiä koskaan. Olo on vähän kuin Keplerillä, joka laskeskeli tähtien ratoja, vaikkei huononäköisenä nähnyt tähtia ollenkaan


    • ressu1

      gravitaatio syntyi todennäköisesti samalla kun universumi..ja se vaikuttaa materiaan.Materiaa ei vain vielä ollut

    • Mistä tiedetään tai miksi oletetaan, ettei gravitaatio estä alkuräjähdystä?

      Pseudoantiteesi: Ellei gravitaatiota olisi, alkuräjähdyksiä tapahtuisi kaiken aikaa.

      Tarkistus: Mistä tiedetään, ettei alkuräjähdyksiä tapahdukin kaiken aikaa? (Universumi on suuri, havainnot siitä puutteellisia ja multiversumi vielä suurempi ja havainnot siitä puuttuvat mahdollisesti kokonaan.)

      PS. Aloittaja pyysi vastausta asiantuntijalta. Olen kyllä asiantuntija, mutta en tämän tässä käsiteltävän asian. "Omasta" alastani en kirjoita täyttä tuubaa.

      • Tarkuutta tarvittaisiin.

        "PS. Aloittaja pyysi vastausta asiantuntijalta. Olen kyllä asiantuntija, mutta en tämän tässä käsiteltävän asian. "Omasta" alastani en kirjoita täyttä tuubaa. "

        Vanhoissa kuvaputkitelkkareissa luki taustapahvissa: "Takakannen saa avata vain ammattimies".
        Ovathan ne kirvesmies ja muurarikin ammattimiehiä. Saattaisivat silti ammattimiehinäkin saada juovamuuntajasta pahasti kynsilleen. Entinen alaiseni Heli ei ollut ammattimies, vaikka hyvä jätkä olikin, mutta kyllä neiti osasi telkkarin korjata.


    • 7865

      Higgsin hiukkaset hyytyivät lämpötilan laskiessa, ja Higgsin kenttä syntyi. Suhteellisuusteoria antoi arvion siitä milloin se tapahtuu, CERN vahvisti sen havainnoilla muutama vuosi sitten. Painovoimaa ei siis ollut maailmankaikkeuden alussa.

      • on se meidän aikamme suuri kysymys ,mars,,moon,,niin kaunis saturnus..venus..
        siinä meidän muutama..ääretön määrä avaruuksia ..aikoja..universumi on niin pieni käsite ..älymme ei tarvitse vielä riittää,,ymmärtää isoa,miljardin vuoden päästä..tiedämme enemmän..ok..elämme tässä ja nyt ,,se kai on kaikille jo selvää
        noita kivi palloja avaruuteen ei kukaan tee ,,ei kukaan..eli..elämme vielä suuressa valheessa..ok


      • ROWTEN071 kirjoitti:

        on se meidän aikamme suuri kysymys ,mars,,moon,,niin kaunis saturnus..venus..
        siinä meidän muutama..ääretön määrä avaruuksia ..aikoja..universumi on niin pieni käsite ..älymme ei tarvitse vielä riittää,,ymmärtää isoa,miljardin vuoden päästä..tiedämme enemmän..ok..elämme tässä ja nyt ,,se kai on kaikille jo selvää
        noita kivi palloja avaruuteen ei kukaan tee ,,ei kukaan..eli..elämme vielä suuressa valheessa..ok

        No, en minä kyselekään, mitä tulevaisuudessa tiedetään vaan mitä tedetään nyt.


      • dogma kirjoitti:

        No, en minä kyselekään, mitä tulevaisuudessa tiedetään vaan mitä tedetään nyt.

        Siltä varalta, että GR:n ja Higgsin keskinäinen suhde kiinnostavaa https://www.quora.com/How-are-the-Higgs-field-and-general-relativity-related
        (https://profmattstrassler.com/2012/10/15/why-the-higgs-and-gravity-are-unrelated/)
        ja Peter Higgsin oma kommentti teoriastaan oli myös (minun mielestäni) varsin kuvaava. Eihän hän katsonut sen tuovan mitään järisyttävää uutta ilmiöön sinänsä. Hillitön hypetys tuli median taholta.


      • planeetta_ei.kirj

        Higgsiin liittyen on myös spekuloitu niin, että Higgsin kenttä itseasiassa syntymänsä jälkeen vaikutti tulevaan siten, että kaikki ei lähtenytkään lapasesta, vaan tästä alkoi tulemaan tällainen, kuin tämä nykyisin on.

        Menee tietysti hienosäädöksi. Mutta se nyt ei ole nykyään yllätys sekään. Ihmeitä riittää. Hyttysen pissin verran sivuun ja taas olisi erinäköistä.


    • Kiitoksia kaikille vastanneille, varsinkin niille, jotka lisäsivät tietoa, eivätkä esittäneet piilomoitetta, kun rohkenin kysyä.

      • Kuokin virkaurallani kahteen otteeseen opettajana yhteensä seitsemän vuotta. Jos en muuta opettamisesta ymmärrä niin ainakin sen, että kysymällä oppii.


    • Onko siis näin ymmärrettävä, ettei sillä mistä universumi syntyi ("singulariteetti"), ollut massaa?

      Miksei sitten gravitaatio, kun oli jostain pölähtänyt paikalle, pysäyttänyt universumin laajentumista alkuunsa?

      • outoa_meininkiä

        Gravitaatio hidasti universumin laajenemista, mutta ei kyennyt estämään, koska ainetiheys ei ollut riittävä tähän.


    • pynstäkolkkanen

      Painovoima on heikoin voima maailmankaikkeudessa. Sen voi kokeilla vaikka itse: magneetti kelluu toisen magneetin päällä eikä painovoima voi sille mitään.

    • tuuvJ

      Puhutaan hikkinsin kentästä. Kun musaukko ei saa enää materiaalia, muuttuusen oma aine energiaksi ja se räjäntää kun se rikastuu tarpeeksi.
      Räjähdys on niin valtava että garavitaatiolla ei ole panemista sitä vastaan. räjähdyksessä myö gravitaatio leviää universumiin.

      Mailmankaikkeus voi olla vain yhden räjähtäneen mustaukon jäänne.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe