ostatko kaupasta valmiina vai teetkö uunissa vai vanhempien luona syöt sitä ja mitä joulupöydästä pitää löytyä että on joulun tuntua
joulukinkku
59
626
Vastaukset
En paista kinkkua. Ostan jotain erityisen hyvää kinkkua siivuina jonkin verran. Mutta tuokin riippuu aina syöjämääristä.
Tästä joulusta en osaa sanoa, montako henkilöä on pöydässä. Pahimmillaan istun siinä itsekseni. Saattaa sitten kinkkukin jäädä hankkimatta.- pussailu.joulu
kai nyt vähän kinkkua kannattaa hankkia mutta mitäpäs jos hankit nyt viikonloppuna iki oman miehen itsellesi niin siinä olis sinulle ikuinen kaveri ja aina on kaksi syömässä ja minkä joululahjan hankkisitkaan itsellesi iki oman miehen
pussailu.joulu kirjoitti:
kai nyt vähän kinkkua kannattaa hankkia mutta mitäpäs jos hankit nyt viikonloppuna iki oman miehen itsellesi niin siinä olis sinulle ikuinen kaveri ja aina on kaksi syömässä ja minkä joululahjan hankkisitkaan itsellesi iki oman miehen
Mies on "hankittu". Eikä mies ole mikään joululahja.
Sinulla on yliromantisoitu kuva parisuhteista. Kaikki eivät suinkaan istuskele yhdessä ateriapöydässä ja saattaa siinä joulutkin hurahtaa ihan itsekseen ollessa.- mikä.tärkeämpi
elisakettu kirjoitti:
Mies on "hankittu". Eikä mies ole mikään joululahja.
Sinulla on yliromantisoitu kuva parisuhteista. Kaikki eivät suinkaan istuskele yhdessä ateriapöydässä ja saattaa siinä joulutkin hurahtaa ihan itsekseen ollessa.miksi miehesi ei halua viettää joulua sinun kanssasi niin missä hän sen mieluummin viettää niin olis kiva tietää mikä on tärkeämpää
mikä.tärkeämpi kirjoitti:
miksi miehesi ei halua viettää joulua sinun kanssasi niin missä hän sen mieluummin viettää niin olis kiva tietää mikä on tärkeämpää
Tuskin tässä mistään haluamisesta on kyse. On ihmisiä, jotka tekevät työtä myös jouluisin. Me molemmat liitymme tuohon sakkiin.
Tänä kyseisenä jouluna töitä ei tehdä. On muita esteitä. Eikä siinäkään ole kyse ole mistään haluamisesta. Aina ei saa sitä mitä haluaa.- ainoa.syy
elisakettu kirjoitti:
Tuskin tässä mistään haluamisesta on kyse. On ihmisiä, jotka tekevät työtä myös jouluisin. Me molemmat liitymme tuohon sakkiin.
Tänä kyseisenä jouluna töitä ei tehdä. On muita esteitä. Eikä siinäkään ole kyse ole mistään haluamisesta. Aina ei saa sitä mitä haluaa.mikä se este on niin onko varattu mies ja viettää joulun vaimonsa luona niin ei muuta syytä ole
ainoa.syy kirjoitti:
mikä se este on niin onko varattu mies ja viettää joulun vaimonsa luona niin ei muuta syytä ole
Joo, varattu mies hyvinkin. Ja varmaan viettää vaimonsa luona joulun, jos se on mahdollista.
- baariko
elisakettu kirjoitti:
Joo, varattu mies hyvinkin. Ja varmaan viettää vaimonsa luona joulun, jos se on mahdollista.
mikä se syy on niin sano niin mikä on tärkeämpi kuin sinä ja koti
baariko kirjoitti:
mikä se syy on niin sano niin mikä on tärkeämpi kuin sinä ja koti
No mietipä sitä.
elisakettu kirjoitti:
Juu sopisi rooliin hyvinkin.
Mutta kun ei.Poliisi, valvoa lakia kun muut örveltää ja pelastaa lapset väärin käytöstä jääden kiinni päihteiden?
valtakunta kirjoitti:
Poliisi, valvoa lakia kun muut örveltää ja pelastaa lapset väärin käytöstä jääden kiinni päihteiden?
Surkeata on se, että joulunakin tarvitaan poliiseja. V*ttu en tajua ihmisiä. Joulu on lasten juhla. Lasten. Sitten aikuiset pilaa sen örvellyksinään, riitoineen ja tappeluineen? Tiesitkö, että vaikka joulunaika on rauhoitettu, on se ylivoimaisesti pahimpia perhejuhlia mitä aikuiset voivat perheilleen tarjota? Ja sitten ihmetellään, miksi nuoret nukkuu lumihangessa päihteissään jouluaamuna. Sieltä niitä sitten kuskataan ensiapuun ja teholle ja lopuksi hautausmaalle. Montako nuorta olen nähnyt kuolevan viime vuosina? Aivan liian monta.
- ikävämpi.juttu
elisakettu kirjoitti:
Surkeata on se, että joulunakin tarvitaan poliiseja. V*ttu en tajua ihmisiä. Joulu on lasten juhla. Lasten. Sitten aikuiset pilaa sen örvellyksinään, riitoineen ja tappeluineen? Tiesitkö, että vaikka joulunaika on rauhoitettu, on se ylivoimaisesti pahimpia perhejuhlia mitä aikuiset voivat perheilleen tarjota? Ja sitten ihmetellään, miksi nuoret nukkuu lumihangessa päihteissään jouluaamuna. Sieltä niitä sitten kuskataan ensiapuun ja teholle ja lopuksi hautausmaalle. Montako nuorta olen nähnyt kuolevan viime vuosina? Aivan liian monta.
syy on monesti että vanhemmilla ei mene hyvin ja halutaan pois kotoa ja lapset kärsii ja voi huonosti ja kun pakko olla vanhempien yhdessä niin perheriita mutta miksi ei eroa ja joulu on kaikkien juhla ehkä jos lapsia niin olisi hyvä jos lapset olis välillä pois että isi saa hemmotella äitiä tai mies naistaan jos ei ole lapsia niin en ilkeillä halua vaan ymmärtää miksi miehesi ei halua olla kotona ja sinun kanssasi niin eikö teillä mene hyvin niin paha mieli puolestasi
ikävämpi.juttu kirjoitti:
syy on monesti että vanhemmilla ei mene hyvin ja halutaan pois kotoa ja lapset kärsii ja voi huonosti ja kun pakko olla vanhempien yhdessä niin perheriita mutta miksi ei eroa ja joulu on kaikkien juhla ehkä jos lapsia niin olisi hyvä jos lapset olis välillä pois että isi saa hemmotella äitiä tai mies naistaan jos ei ole lapsia niin en ilkeillä halua vaan ymmärtää miksi miehesi ei halua olla kotona ja sinun kanssasi niin eikö teillä mene hyvin niin paha mieli puolestasi
Ihmiset on pohjattoman, äärettömän itsekeskeisiä tuossa "kun ei mene hyvin". Sillä tekosyyllä pilataan monen ihmisen elämä. Aivan tarkoituksella.
Joo, hyvin ei tosiaan mene. Kyse ei ole parisuhdeongelmista. Mutta en nyt viitsi pilata palstalaisten joulumieltä asialla. Kiitos myötätunnosta.elisakettu kirjoitti:
Traumaattista kaikille ja tuon ketjun pyöriminen on näkyvissä mutta ei yhteiskunta puuttua osaa. Aina jäljet siivotaan mihin kuluu eniten resursseja mutta ennakointiin ei varata rahaa.
- no.antaa.asian.olla
elisakettu kirjoitti:
Ihmiset on pohjattoman, äärettömän itsekeskeisiä tuossa "kun ei mene hyvin". Sillä tekosyyllä pilataan monen ihmisen elämä. Aivan tarkoituksella.
Joo, hyvin ei tosiaan mene. Kyse ei ole parisuhdeongelmista. Mutta en nyt viitsi pilata palstalaisten joulumieltä asialla. Kiitos myötätunnosta.eli parisuhde ongelmista kyse kumpi on pettänyt tai kummassa syy ja eikö sitä voi sopia vai onko tehty anteeksi antamatonta niin kumpi teistä on syyllinen niin sinussako
no.antaa.asian.olla kirjoitti:
eli parisuhde ongelmista kyse kumpi on pettänyt tai kummassa syy ja eikö sitä voi sopia vai onko tehty anteeksi antamatonta niin kumpi teistä on syyllinen niin sinussako
Tekisi mieleni pyörittää sut lumihangessa. Mutta kun ei ole lunta. Kai mun sitten mielikuvissani on piiskattava pyllysi monikirjavaksi.
Antaapa asian tosiaan olla.valtakunta kirjoitti:
Traumaattista kaikille ja tuon ketjun pyöriminen on näkyvissä mutta ei yhteiskunta puuttua osaa. Aina jäljet siivotaan mihin kuluu eniten resursseja mutta ennakointiin ei varata rahaa.
Tietysti yhteiskunta voisi enemmän panostaa ihmisten hyvinvointiin.
Mutta vastuun ottaminen itsestä, omista teoista ja tekemättömyydestä yksilön pitäisi silti osata ottaa. Vastuun siirtäminen kolmannelle taholle kielii vain siitä, ettei henkilöllä ole aikomustakaan muuttaa toimintatapojaan.elisakettu kirjoitti:
Tietysti yhteiskunta voisi enemmän panostaa ihmisten hyvinvointiin.
Mutta vastuun ottaminen itsestä, omista teoista ja tekemättömyydestä yksilön pitäisi silti osata ottaa. Vastuun siirtäminen kolmannelle taholle kielii vain siitä, ettei henkilöllä ole aikomustakaan muuttaa toimintatapojaan.Pariterapiaa olisi hyvä korostaa neuvolassa tilastoja kuinka moni käyttää ja todennut hyväksi kuin myös ihmisten kokemuksia kun se on kuitenkin ilmaista kunnalta.
valtakunta kirjoitti:
Pariterapiaa olisi hyvä korostaa neuvolassa tilastoja kuinka moni käyttää ja todennut hyväksi kuin myös ihmisten kokemuksia kun se on kuitenkin ilmaista kunnalta.
Kyllä. Harmi vain kun tätä tullaan monesti ajatelleeksi hieman liian myöhään. Ja usein käy niin, ettei toinen osapuoli tahdo kirveelläkään sinne lähteä. "Sovitaan soppamme itse". Joo. Itse asiassa mitään muutosta ei tapahdu kuitenkaan.
elisakettu kirjoitti:
Kyllä. Harmi vain kun tätä tullaan monesti ajatelleeksi hieman liian myöhään. Ja usein käy niin, ettei toinen osapuoli tahdo kirveelläkään sinne lähteä. "Sovitaan soppamme itse". Joo. Itse asiassa mitään muutosta ei tapahdu kuitenkaan.
Hyvä pariterapia olisi metri kettinkiä väliin ja avain vitikkoon, lukkoa ei aukaistaisi ikinä. Olisi pakko oppia tulemaan toimeen ja opettaisi pareille vastuuta omista valinnoista.
Harmaaritari kirjoitti:
Hyvä pariterapia olisi metri kettinkiä väliin ja avain vitikkoon, lukkoa ei aukaistaisi ikinä. Olisi pakko oppia tulemaan toimeen ja opettaisi pareille vastuuta omista valinnoista.
Toi muuten on hyvä ohje. Sun pitäisi alkaa kuraattoriksi parisuhdepalstalle :)
elisakettu kirjoitti:
Tekisi mieleni pyörittää sut lumihangessa. Mutta kun ei ole lunta. Kai mun sitten mielikuvissani on piiskattava pyllysi monikirjavaksi.
Antaapa asian tosiaan olla.Ellu on muuttunut kiukkuiseksi ketuksi, väkivaltafantasiat ovat lähes jokapäiväisiä.
Palstamäki kirjoitti:
Ellu on muuttunut kiukkuiseksi ketuksi, väkivaltafantasiat ovat lähes jokapäiväisiä.
Ai huomasit vai?
Joo, mussa on sellaista raivoa, että oksat pois. Yritän olla posahtamasta. Vaikka palstalle. Pienet mielikuvitukselliset väkivaltafantasiat eivät ole vielä sitä.
"Kiukkuinen kettu" Kiitos. Hymyillitti. Hetken.elisakettu kirjoitti:
Ai huomasit vai?
Joo, mussa on sellaista raivoa, että oksat pois. Yritän olla posahtamasta. Vaikka palstalle. Pienet mielikuvitukselliset väkivaltafantasiat eivät ole vielä sitä.
"Kiukkuinen kettu" Kiitos. Hymyillitti. Hetken.Huomasin. Pohdin olenko antanut järkeviä neuvoja...
Joskus (ainakin puoli vuotta takaperin) keskustelimme sinun korrektiudestasi ylipäänsä, sanoit että et oikein osaa heittää sellaista vaihdetta pykälään jossa annat sanan säilän sivaltaa. Kehoitin sinua kokeilemaan asiaa.
Nyt tuntuu väliin että menet liian pitkälle...olet äärimmäisyyksien "kettu".Palstamäki kirjoitti:
Ellu on muuttunut kiukkuiseksi ketuksi, väkivaltafantasiat ovat lähes jokapäiväisiä.
Palstan naiset on melkoisia raivottaria nykyään. Ihan vasta räjähtämäisillään oli misspöntis ja nyt ellukettu. Trollikka puolestaan tuntuu vähän tasoittuneen. Jotain outoa on ilmassa, ehkä liskoihmisten hyökkäys:
https://www.voice.fi/viihde/a-170487?utm_source=ampparit&utm_medium=rss&utm_campaign=rssHarmaaritari kirjoitti:
Palstan naiset on melkoisia raivottaria nykyään. Ihan vasta räjähtämäisillään oli misspöntis ja nyt ellukettu. Trollikka puolestaan tuntuu vähän tasoittuneen. Jotain outoa on ilmassa, ehkä liskoihmisten hyökkäys:
https://www.voice.fi/viihde/a-170487?utm_source=ampparit&utm_medium=rss&utm_campaign=rssPönttöneitikö räjähtämäisillään?
Jäännyt multa näkemättä. Vaikea uskoa tuollaista suloisesta Pönttöneidistä joka on useimmiten kuin enkeli.Palstamäki kirjoitti:
Huomasin. Pohdin olenko antanut järkeviä neuvoja...
Joskus (ainakin puoli vuotta takaperin) keskustelimme sinun korrektiudestasi ylipäänsä, sanoit että et oikein osaa heittää sellaista vaihdetta pykälään jossa annat sanan säilän sivaltaa. Kehoitin sinua kokeilemaan asiaa.
Nyt tuntuu väliin että menet liian pitkälle...olet äärimmäisyyksien "kettu".Karmeeta. Tuota muuten ei itse tajua. Ei siis osaa objetiivisesti tarkkailla itseään, muutoksiaan, vaan toiset näkevät ne.
Mä olen oikullinen ylös-alas-lentoon lähdössä tunneasioissa. Siksi pyrin mieluummin esittämään asiani realismin kautta, ei tunteiden.elisakettu kirjoitti:
Karmeeta. Tuota muuten ei itse tajua. Ei siis osaa objetiivisesti tarkkailla itseään, muutoksiaan, vaan toiset näkevät ne.
Mä olen oikullinen ylös-alas-lentoon lähdössä tunneasioissa. Siksi pyrin mieluummin esittämään asiani realismin kautta, ei tunteiden.Tuo on niin tyypillistä naisille. Todennäköisesti oireisiisi kuuluu myös hyperventilointi.
Suosittelen hengittämään paperipussin läpi.Harmaaritari kirjoitti:
https://www.voice.fi/viihde/a-170487?utm_source=ampparit&utm_medium=rss&utm_campaign=rssOlenks mä raivotar?* Ihmettelee, ihan oikeastiko?*
Pönttiksen raivoamista en ole nähnyt ja trollikka nyt on sellainen pieni terrieri muutenkin, pureskelee persauksiin teitä ukkopahasia. Mun kohdalla kyse on jotain syvemmästä. Elämä ei ole aina reilua. Eikä oikeudenmukaista. Se on vaan.... elämää.Palstamäki kirjoitti:
Pönttöneitikö räjähtämäisillään?
Jäännyt multa näkemättä. Vaikea uskoa tuollaista suloisesta Pönttöneidistä joka on useimmiten kuin enkeli.Etkö muista? Itse olit jalkahierontaa antamassa jotta olo tasoittuisi. Kyllä sä taidat nähdä misspönttiksen turhan ruusnupunaisten laisen lävitse, saattaa melkoinen pirttihirmu olla irl :D
elisakettu kirjoitti:
Olenks mä raivotar?* Ihmettelee, ihan oikeastiko?*
Pönttiksen raivoamista en ole nähnyt ja trollikka nyt on sellainen pieni terrieri muutenkin, pureskelee persauksiin teitä ukkopahasia. Mun kohdalla kyse on jotain syvemmästä. Elämä ei ole aina reilua. Eikä oikeudenmukaista. Se on vaan.... elämää.No se oli pari päivää sitten eikä kohdistunut palstalaisiin, Ana hoiti sitten oloa tasaisemmaksi niin emme palstalla nähneet räjähdystä.Joo, eihän se ole. pitää vaan oppia elämään sen kanssa.
Harmaaritari kirjoitti:
Etkö muista? Itse olit jalkahierontaa antamassa jotta olo tasoittuisi. Kyllä sä taidat nähdä misspönttiksen turhan ruusnupunaisten laisen lävitse, saattaa melkoinen pirttihirmu olla irl :D
Joo, nyt alan muistamaan.
Pönttöneidillä oli ollut tympeä päivä ja hän kaipasi palstahellyyttä jota sitten tarjosinkin.
Mitään räjähdystähän ei edes ollut, oli vain hellyydenkaipuuta. Huomaan että olet melkoisen kokematon naisten suhteen.Harmaaritari kirjoitti:
No se oli pari päivää sitten eikä kohdistunut palstalaisiin, Ana hoiti sitten oloa tasaisemmaksi niin emme palstalla nähneet räjähdystä.Joo, eihän se ole. pitää vaan oppia elämään sen kanssa.
Ju.alauta, joulukinkku on aiheena,
ja mistä täällä puhutaan.
- Sinkkumies--
Ei tarvii ostaa kun saan sukulaiselta kinkun. Saan myös kaikki muut ruuat että ei tarvii ostaa oikeastaan mitän itse. Sukulaiset luulee ettei sinkku mies osaa joulua järkätä itse ja siksi ostavat kaiken.
- hyvä.juttu.sinulle
säästät siinä pitkän pennin ja yksin voi syödä kuten arkenakin niin ei mene siihenkään rahaa
- dkfjhfg
Kertokaapa missä kiva viettää yksinäisen joulua ? risteily tms eli mistä löytyy kohtalokavereita ?
- sikamies
En osta koska sain sellaisen itse tässä taannoin kun pääsin kaatamaan elämäni ensimmäisen villisian. Tuli ruokaa vähän enemmänkin kuin pelkkä kinkku siitä joulupöytään:)
Vois siitä fileetkin laittaa joulupöytään.- joulupukki.kysyy
Et vastannut kysymyksiini että syötkö sitä kinkkua vanhempiesi luona vai onko sinulla vanhempia elossa tai tyttöystävää tai vaimoa ja lapsia
- sikamies
joulupukki.kysyy kirjoitti:
Et vastannut kysymyksiini että syötkö sitä kinkkua vanhempiesi luona vai onko sinulla vanhempia elossa tai tyttöystävää tai vaimoa ja lapsia
Naisystäväni kanssa vietämme joulua. Ja on vanhempanikin vielä kuvioissa. Käymme siellä joulupäivänä.
- pihallatipunen
joulupukki.kysyy kirjoitti:
Rasti seinään!
Välis sai tekstiin yhden ison kirjaimen!
Siitä se lähtee, ehkä kohta näemme välimerkkejäkin!
Saa nyt nähdä. Ehkä ostan aattona tai sen jälkeen tarjouksesta puoleen hintaan kinkun, ei oikeiin huvita maksaa 7-8e/kg kun tietää että välipäivinä saa 3-4e/kg hyviä kinkkuja. Toisaalta saattaisin kyllä innostua tilaamaan pienen ilmakuivatun kinkun jos jossain hyvällä hintaa ja sopiva toimitus.
Tai joo, ehkä teenkin jouluksi karjalanpaistin, helppoa ja hyvää ja sitten välipäivinä kun paisti loppuu paistan kinkun jos ostan tarjouksesta.
- mies--
Olen töissä jouluna koska ja jotta perheelliset saa viettää joulua perheen ja lapsien kanssa. Niin se ollut jo 10 vuotta, saan rahaa ylimääräistä koska olen töissä jouluna. Olen tehtaassa töissä jossa pitää olla joulunakin väkeä, sopii mulle ja saan ylimääräisiä vapaita keväälle kalastus reissuihin.
- Tyttömetsän
Mä oon jo syönyt paketin kinkkua ja toinen on jo menossa, sellaisia siivuja, nam...
En viitsi Itelle paistella.
Kylässä sitten käyn syömässä uunikinkkua.- Tyttömetsän
Niin ja perinteiset laatikot kuuluu asiaan ja kotikalja, se on hyvää. Ei käytä alkoholia ollenkaan.
- Häntähessu
Minä matkustan Venäjälle ja etsin sieltä n.55kg kinkun, suolauksen suoritan itse.
Ota kotimainen, saat tuplasti kiloja halvemmalla. Kyseessä tosin ei ehkä sitten ole mikään varsinainen juhlkakinkku,
- joulunatortilloja
En syö kinkkua ollenkaan.
- lihaonjees
Töistä on kinkku saatu vuosien ajan, ei ole tarvinnut ostaa. Viime vuonna tuli kaksi kinkkua ja toinen meni roskiin kun ei viitsinyt alkaa paistamaan. Noin 8 kg kinkkuja.
- Tämä-selvä
Ostan valmiiksi paistetun kinkun
- trolli
Kyllä jouluksi kinkkua paistetaan, mutt miten paljon ja missä, sitä en ole vielä miettinyt.
Tänään aloittivat ruokalassa joulun harjoittelut... 25 kg eli 11kpl porsaan kassler lihaa paistopusseissa, ja kypsät lihat saivat vielä hunnutuksen päälleen paistopussien poiston jälkeen.
Pari kassleria jätettiin sinapitta ja korppujauhoittamatta... allergikoillekin huomattiin jättää ihan vanhasta muistista jo. Viimevuonna jouduttiin paistamaan erikseen vielä heille, kun ensimmäinen erä korppujauhotettiin kokonaan. Ei gluteenittomille voi sitä perinteistä mennä tarjoamaan.
Tämän päiväiset possunlihat menevät kyllä ihan viikonlopun aikana kaupaksi... ja sunnuntai lounaalla jo on kassleria kinkuntapaan tarjolla, ja paistinkastikkeella, keitetyt perunat. Löytyy myös graavattua lohta, muna/maitokastikkeella ja paistettua haukea sinihomejuustokastikkeella.
Naudanlihasta on kiinalaista pannupataa riisipedillä... sitä kun on kysytty pitkin syksyä,omaisten taholta. Jotkut omaiset/ystävät syövät täällä meillä viikonloppuisin; kun käyvät tapaamassa omaisiaan/ystäviään. Meillä tehtiin muutaman kerran kiinalaistapataa riisipedille, mutt ei se ollut vanhusten suosiossa, karjalanpaisti se meni heille paremmin kaupaksi... maistui paremmalle.
Kasvissyöjille on kasvispihvejä ja salaatteja riisiä ja sienikastiketta... keitettyjä perunia.
Varsinaisella jouluaterialla meiltä löytyy myös kokonaista kalkkunaa täytettynä paistettua ja leikattuna siivuiksi.
Ainakin minä ostan kalkkunaa kotiin jonkin verran, kun joku sitä kuitenkin taas haluaa maistaa... ja ehkä syödäkkin, koska 5kg kinkun lisäksi en aio muuta lihaa jouluna tarjota ja satunnaisia kulkijoita (sukua) kohtaan en enempään varaudu. Tuostakin kinkusta varmaan huonolla onnella... joudun taas tekemään; voileipiä aamuisin&iltaisin, hernekeittoa ja kinkkukiusausta... ja jos oikein vaikeaksi menee; Poju hoitaa loput mielellään."Tuostakin kinkusta varmaan huonolla onnella... joudun taas tekemään; voileipiä aamuisin&iltaisin, hernekeittoa ja kinkkukiusausta."
Ei mene väkisin päkistämiseksi jos heität osan kinkusta heti paiston jälkeen pakkaseen ja otat sitten vain tarpeellisen määrän. Itse jos paistan kinkun ja se vähänkään isompi siitä lähtee 2/3 heti pakastimeen kun se säilyy hyvin ja ihan "aidon" makuista sulatettunakin kun on vaan heti pakastettua, ei ehdi tulla sitä vanhan makua siihen siten.- trolli
Harmaaritari kirjoitti:
"Tuostakin kinkusta varmaan huonolla onnella... joudun taas tekemään; voileipiä aamuisin&iltaisin, hernekeittoa ja kinkkukiusausta."
Ei mene väkisin päkistämiseksi jos heität osan kinkusta heti paiston jälkeen pakkaseen ja otat sitten vain tarpeellisen määrän. Itse jos paistan kinkun ja se vähänkään isompi siitä lähtee 2/3 heti pakastimeen kun se säilyy hyvin ja ihan "aidon" makuista sulatettunakin kun on vaan heti pakastettua, ei ehdi tulla sitä vanhan makua siihen siten.Mietin juuri hetki sitten ett jos ostaisin vaan sellaisen 2 kilon verran ruokalasta valmista kinkkua. Jos mä sitä jostain syystä enemmän tarvitsen; voinhan ostaa sitä aina tarvitsemani määrän lisää.
Paistaahan meidän keittiö sitä nyt ruokahuollossa piirissä oleville kotitalouksillekin alkaen; ½_kilon palasesta tai siivuista aina... 5-6kg kinkun puolikkaisiin.
Mun broideille kokonaiset kinkut, jotka lihat kyllä ostavat ihan itse, lihaliikkeestä! Menevät kuitenkin täällä suuressa uunissa samalla vahtimisella, kuin muutkin kinkut! Aamusta iltaan varmaan taas kypsytetään lihaa, suuret määrät.
Juteltiin Emonkin kanssa nyt illalla; siitä kun kalkkuna farmarilta saa ostaa valmista kalkkunaa lievästi savustettuna... Pitääkin ottaa vielä puheeksi kokkien kanssa, mitä mieltä he ovat.
Kalkkunalla on omat suosijansa ja toisia jotka inhoavat sitä!
Toisin kuin ankkaa josta kaikki pitävät, mutt kun se on niin kallista, kun on vain muutama oikea ankka farmari ja ulkolaista lintua en osta! trolli kirjoitti:
Mietin juuri hetki sitten ett jos ostaisin vaan sellaisen 2 kilon verran ruokalasta valmista kinkkua. Jos mä sitä jostain syystä enemmän tarvitsen; voinhan ostaa sitä aina tarvitsemani määrän lisää.
Paistaahan meidän keittiö sitä nyt ruokahuollossa piirissä oleville kotitalouksillekin alkaen; ½_kilon palasesta tai siivuista aina... 5-6kg kinkun puolikkaisiin.
Mun broideille kokonaiset kinkut, jotka lihat kyllä ostavat ihan itse, lihaliikkeestä! Menevät kuitenkin täällä suuressa uunissa samalla vahtimisella, kuin muutkin kinkut! Aamusta iltaan varmaan taas kypsytetään lihaa, suuret määrät.
Juteltiin Emonkin kanssa nyt illalla; siitä kun kalkkuna farmarilta saa ostaa valmista kalkkunaa lievästi savustettuna... Pitääkin ottaa vielä puheeksi kokkien kanssa, mitä mieltä he ovat.
Kalkkunalla on omat suosijansa ja toisia jotka inhoavat sitä!
Toisin kuin ankkaa josta kaikki pitävät, mutt kun se on niin kallista, kun on vain muutama oikea ankka farmari ja ulkolaista lintua en osta!Tuo varmaan hyvä ratkaisu niin tulee kaikki syödyksi tuoreena eikä tule ongelmaa jämien kanssa, pikkupalasen sitten vaan haet lisää keittiöltä tarvittaessa ja sellaisen pikkunokareenhan paistaa pienelläkin varoajalla.
Juu, tuollainen kalkkuna ongelmallinen kun ei yhtään tiedä miten kukin suhtautuu, minä en ainakaan tykkää. Voitko suorittaa pientä ennakkokyselyä moniko ottaisi ja minkä verran? veikkaan että ainakin vanhukset tykkää enemmän perinteisistä jutuista niin ei kalkkuna juuri uppoa. Helpoimmalla pääset jos on pelkkä kinkkujoulu, kukaan ei varmaankaan valita jos/kun on hyvät lisukkeet niin se kinkku riittää mainiosti lihaksi. Jos on lisäksi kalkkunaa kyllähän sitäkin jonkin verran voi mennä mutta se on ikäänkuin ylimääräinen lisuke jota kukaan ei huomaa kaivata jos ei sitä ole. Kinkku, graavilohi, sillit, laatikot ja salaatit, jälkiruokakahvit leivoksineen ja piparkakkuineen, ehkä jotain kiisseliä ja suklaata, niillä pärjää jo pitkälle ja niissäkin varmaan sen verran jokaiselle jotain ettei kenellekään jää nälkä ja useimmille tulee ähky. Minusta joskus ruokalajien runsauskin pahasta kun sitten tulee ahmittua liikaa kun vaikka kuinka vähän koettaa ottaa niin jos monta maistettavaa tulee helposti liikaa syötävää.
Nyt lähen nukkumaan, hyviä öitä.- trolli
Harmaaritari kirjoitti:
Tuo varmaan hyvä ratkaisu niin tulee kaikki syödyksi tuoreena eikä tule ongelmaa jämien kanssa, pikkupalasen sitten vaan haet lisää keittiöltä tarvittaessa ja sellaisen pikkunokareenhan paistaa pienelläkin varoajalla.
Juu, tuollainen kalkkuna ongelmallinen kun ei yhtään tiedä miten kukin suhtautuu, minä en ainakaan tykkää. Voitko suorittaa pientä ennakkokyselyä moniko ottaisi ja minkä verran? veikkaan että ainakin vanhukset tykkää enemmän perinteisistä jutuista niin ei kalkkuna juuri uppoa. Helpoimmalla pääset jos on pelkkä kinkkujoulu, kukaan ei varmaankaan valita jos/kun on hyvät lisukkeet niin se kinkku riittää mainiosti lihaksi. Jos on lisäksi kalkkunaa kyllähän sitäkin jonkin verran voi mennä mutta se on ikäänkuin ylimääräinen lisuke jota kukaan ei huomaa kaivata jos ei sitä ole. Kinkku, graavilohi, sillit, laatikot ja salaatit, jälkiruokakahvit leivoksineen ja piparkakkuineen, ehkä jotain kiisseliä ja suklaata, niillä pärjää jo pitkälle ja niissäkin varmaan sen verran jokaiselle jotain ettei kenellekään jää nälkä ja useimmille tulee ähky. Minusta joskus ruokalajien runsauskin pahasta kun sitten tulee ahmittua liikaa kun vaikka kuinka vähän koettaa ottaa niin jos monta maistettavaa tulee helposti liikaa syötävää.
Nyt lähen nukkumaan, hyviä öitä.Kyllä mä paistatutan kinkkuni tuolla ruokalan keittiössä, eli kun paistavat siellä aina 4-5 päivän kinkut kerrallaan, erissä ettei liha mene vanhaksi koko aikana. Pakkasesta sulaksi menee tuo aika ja paisto päivä vielä päälle... varataan pakasteeseen tarpeeksi kinkkuja ja paistetaan tarpeen mukaan aina muutama... tai vaikka kymmenen eka kerralla ja loppuja sen mukaan mitä tarvitaan.
Kypsästä kinkusta on helppo leikata palanen, punnita se ja maksaa kypsänkinkun kilohinta siitä!
Niin mä sitä myyn uloskin pienemmissä erissä; kappaleena tai siivutettuna ½-kilon erissä alkaen.
Luutonta kinkkua, silloin en joudu ihmettelemään kinkun leikkuun kanssa... ja jakoon menee myös suhteessa aina samanlaista kinkkua kaikille!
Eikä tule sanomista kun jokainen maksaa sen kypsänlihan painon; kilohinnan mukaan!
Paitsi broidieni joiden kinkut merkitään paistattaessa, koska ostavat itse kinkkunsa lihaliikkeestä ja luultavasti ne myös ovat luullisia isoja kinkkuja. Ainakin tähän asti ovat perinteisissä vanhanajan harmaasuolatuissa kinkuissa joulukinkussa pysyneet.
Joskus tullu ostettua kaupasta valmis kinkku..
Sellanen sinappi soosi oli voideltu päälle..
Oli hyvää.
Meen yleensä jouluaattona vanhempien luokse kun sinne kaikki muutkin menee.
Muuten viettäsin joulun vetämällä kossua kynttilän valossa. :D- lsdddddd
Aika paljon on väkeä sitten jos kaikki muutkin menee, miljoonia..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3768283Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1672637- 76958
- 12880
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60873- 25836
- 55833
- 64822
- 46786
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss69725