Turpa kiinni tietäjät

Tätä palstaa käytetään armottomasti hyväksi kun asiaa taitamattomat yrittävät saada pisteitä kursseistaan. Ettekö te jumalauta tietäjät ymmärrä millaista karhunpalvelusta teette sekä näille opiskelijoille, että heistä kehittyville alansa "ammattilaisille" - ja heidän tuleville asiakkailleen, jotka saattavat olla esim. syöpäpotilaita?

Lääkärin on ymmärrettävä itse alansa fysiikka! Insinöörin on ymmärrettävä itse alansa fysiikka!

Vetoan palstan lukijoihin ties kuinka monennnen kerran, että ette vastaisi suoraa koulukysymyksiin. Tämä palstaa ei ole sitä varten ja uskon, että palstan ylläpitäjät ovat samaa mieltä tästä asiasta.

48

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noinkohan

      Tuolla alla on vastaava keskustelu otsikolla Tehkää omat kotitehtävänne. Niinkuin käy ilmi, nykyään on paljon itseopiskelua, eli kyseessä ei ole useinkaan kotitehtävät, jotka sitten käydään läpi seuraavan päivän tunnilla, kuten joskus oli koulussa tapana.

    • Virtuaalioppimista

      Kai paras oppiminen saataisiin aikaan siten, että ihminen ensin itse yrittäisi ratkaista tehtävää, ja sitten kysyisi sitä, mitä ei tehtävässä ei ymmärrä.

      Nykyisin palstalle tulee vain vajavaisesti tai virheellisesti kopioituja kysymyksiä ilman minkäänlaista ratkaisuyritystä. Kun sellaiseen sattuu saamaan hyvin suppean vastauksen, niin mahtaako oppimista tapahtua lainkaan?

      • tee.omat.läksysi

        Juuri näin eli jos on ongelma niin pitää kertoa mitä on jo yritetty ja missä kohdassa jumittaa. Jos kysyjällä ei viestissään ole minkäänlaista yritystä niin kysymyksessä on pelkkä hyväksikäyttäjä joka haluaa teettää läksynsä toisilla kun ei itse viitsi. Sellaisia ei pidä auttaa.


    • aeija

      No, antaa olla sitten. En halua enää myötävaikuttaa tämän ja tuon rinnakkaissivun olemassaoloon ja poistun tästä laulukuoroon. On tähän poistumiseen tietty muitakin syitä, mutta nyt se tulee sitten vähän etuajassa. Kiitos seurasta, oli täällä muutama hyväkin tyyppi....

      • IkäväJuttu

        Ikävä juttu, jos teet niin. Täällä on tosiaan joitakin hankalia tyyppejä. Yksi on nuo "opet", jotka kuvittelevat, että kaikki esitettävät tehtävät ovat koululaisten läksyjä, eikä niitä saisi siksi ratkoa. Toinen tyyppi on saivartelijat, jotka löytävät kaikenlaisia ilmiöitä, joita yksinkertaistetuissa tehtävissä ei ole otettu huomioon. Ja kolmas tyyppi on saivartelijoiden sensorit, jotka pyrkivät kieltämään saivartelujen lisäksi kaikenlaisen asiallisemmankin keskustelun tehtävistä.


      • toisinaanpostaava

        Jos tosiaan poistut, niin kiitos seurasta tähän mennessä. Olen saanut sinulta paljon apua ongelmallisten tehtävien kanssa.


    • Asiaa!

    • kysyn-vaan-skootteri

      Sinulla ei ole minkäänlaisia valtuuksia estää ketään kirjoittamasta, mitä haluaa. Lienet syntynyt siihen aikaan kun valo oli peräisin auringosta tai tulesta ja sähkölamppu oli keksimättä.

      Jos tällaiseen fysiikka-keskusteluun vastauksineen tarjoutuu tilaisuus, se käytettäköön hyväksi, kuten parhaaksi katsotaan. Ennen oli siten, että ellei koulukirja tai oppitunti antanut vastausta, harjoitus jäi kokonaan tekemättä! Miksi pitäisi palata sata vuotta vanhaan aikaan?

      • vastaan_vain_polkupyörä

        Jos kysyjän viitseliäisyys tehtäviensä ratkaisuun yltää tehtävän typistettyyn väärinkopiointiin, ei minua todellakaan nappaa ryhtyä pienimpääkään avustamiseen. Kysymyksessä on tällöin pelkkä käenpoika, eli tyyppi, joka ei itse viitsi tehdä yhtään mitään oman oppimisensa vuoksi.

        Miksi minunkaan pitäisi viitsiä?


    • kerjäläisten.valtakunta

      Jos oikeasti haluatte apua tehtävän ratkaisuun niin kertokaa aloitusviestissänne, mitä olette jo yrittäneet ja mikä kohta ei selviä. Pelkkä vastauksen ruinaaminen ilman omaa panostusta on kerjäläisten toimintaa. Sillä tavoin opitte kerjäämään, ette ajattelemaan.

      • palkkaa.oma.ope

        Palstalla ruikuttamisen sijaan kannattaisi hakea tukiopetusta sitä tarjoavilta. Opintopiireistä on apua ja jos sellaiset eivät riitä niin sitten palkkaa yksityisopettajan. Mikään ei estä opintopiiriä palkkaamasta koko porukalle yhteistä yksityisopettajaa selittämään niitä asioita, jotka luennoilla ja laskuharjoituksissa ovat jääneet epäselviksi. Siitä on paljon paljon PALJON enemmän hyötyä kuin palstalla kyselemisestä.


    • 2080-luvulla

      "ei minua todellakaan nappaa ryhtyä pienimpääkään avustamiseen"

      Puhu vain omasta puolestasi ja anna muiden ajatella ja tehdä päätelmänsä ihan itse. Tee sinä mitä osaat, minä teen mitä haluan.

      Traktorista on nyt kumi puhki.

      • vastaan_vain_polkupyörä

        Kenen puolesta minä tuossa viestissäni mielestäsi puhuin?

        Sinun kannattaisi varmaan kerrata suomen kieliopista persoonamuodot.


    • turhatfyysikot

      Fysiikan tehtävät ovat täysin tarpeettomia, yliopistojen kursseista vain harva on vaativia ja ne liittyvät joko hiukkasfysiikan laskentaan, kvanttikenttiin tai yleiseen suhteellisuusteoriaan. Muut ovat triviaaleja kursseja. Toki kurssi voi käsitellä monimutkaisia ilmiöitä (ts. aivan saatanasti partikkeleita) mutta niiden ymmärtäminen on triviaalia vaikka laskenta vaatii approksimointeja ja simulaatiota esim. fluidien käyttäytyminen.

      Mihin kvanttifysiikkaa kukaan tarvitsee arkielämässä, jos vaikka tietokoneen emolevy hajoaa niin ei sitä kukaan korjaa vaan laitetaan tilalle uusi vaikka ymmärtäisi kvanttifysiikan kuin oman pallihikensä.

      • @turhatfyysikot ,
        Voin heittää sinulle hatusta pari "triviaalia" tehtävää klassisesta mekaniikasta ja elektrodynamiikasta. Kerro kun olet valmis vastaamaan näihin "triviaaleihin" tehtäviin.


    • kasjdhcbfv

      "Puhu vain omasta puolestasi ja anna muiden ajatella ja tehdä päätelmänsä ihan itse. Tee sinä mitä osaat, minä teen mitä haluan."

      Tractorilta meni hermot.

      • Mitä mitä, joku kaipasi?
        Olen ollut täällä n. 15 vuotta samalla nimimerkillä.

        - Montako kertaa minulla on mennyt hermot?
        - Montako kertaa minut on bannattu palstalta?
        - Montako kertaa pitää sanoa, että vain sininen nimmari rokkaa


      • kwjsdhgfv
        tractor kirjoitti:

        Mitä mitä, joku kaipasi?
        Olen ollut täällä n. 15 vuotta samalla nimimerkillä.

        - Montako kertaa minulla on mennyt hermot?
        - Montako kertaa minut on bannattu palstalta?
        - Montako kertaa pitää sanoa, että vain sininen nimmari rokkaa

        Ei kai kukaan ole veljensä vartija. Itse kysymyksiisi vastaukset parhaiten tiedät.


    • kerjäläisten.valtakunta

      Tänään taas joku teettää koko kotitehtäväsarjaansa palstalla. Kurssin nimi taitaa olla Kerjäämisen perusteet 1.

    • Skootteri1

      Pidä itte turpas kiinni!

      • surullinen.tilanne

        Harmittavaa, kun laiska ei saanut suoraan vastauksia kurssinsa kotitehtäviin ja joutuu jopa OPETTELEMAAN asioita ja yrittämään itse niiden ratkaisua. Siinähän voi jopa itse joutua lukemaan oppikirjasta sitä teoriaosaa, jossa kerrotaan miten tehtävä ratkaistaan.


      • Vespa124
        surullinen.tilanne kirjoitti:

        Harmittavaa, kun laiska ei saanut suoraan vastauksia kurssinsa kotitehtäviin ja joutuu jopa OPETTELEMAAN asioita ja yrittämään itse niiden ratkaisua. Siinähän voi jopa itse joutua lukemaan oppikirjasta sitä teoriaosaa, jossa kerrotaan miten tehtävä ratkaistaan.

        Pidä itte turpas kiinni ja anna muiden kirjoittaa mitä haluavat!


    • Eiköhän kysyjät oo yrittäny päätellä, yleensä jos on motivaatiota.
      Jos ei ole motivaatiota ei ole työpaikkaa tulevaisuudessa.
      Jos ei ole ollenkaan motivaatiota ei ole ollenkaan kysymyksiä, eli hyvä että kysyy.
      Mutta, koko vastauksen antaminen on todennäköisesti vähän väärin, koska melkein jokaikinen tehtävä vaatii muistin lisäksi päättelyä.
      Ehdottaisin siis, että tietäjät antaa osittaisen vastauksen, eikä koko vastausta.

      Tämä on mielipiteeni toistaiseksi, kuulostaa aika loogiselt ainaki näin nopeesti näpräiltynä.

      Mutta toistot tuo varmuutta, kyllähän golf prot on aluksi selän takana ja kädet kiinni käsissä auttamassa oikeeta liikerataa, loppuen lopuksi oppilas hoitaa homman itse.

      Väittäisin että turhaan stressaat tätä asiaa.

    • ei.viitsi.auttaa

      "Eiköhän kysyjät oo yrittäny päätellä, yleensä jos on motivaatiota."

      Viimeinen kysyjä postasi kerralla palstalle kaikki kymmenen kotitehtäväänsä yrittämättä itse pätkääkään. Sellainen kertoo asennevammasta.

      Jos haluatte palkita tuollaisia ihmisiä niin siitä vaan. Kerrotte niille että röyhkeydellä pärjää eikä itse tarvitse tehdä mitään.

      • hanki-elämä

        Blaa blaa blaa!


      • Ähäkutti
        hanki-elämä kirjoitti:

        Blaa blaa blaa!

        Osui ja upposi!


      • laksjdcnhbv36

        Traktori pihalla pelistä kuin lumiukko.


      • reippaina.käymme.rekkain

        Kevään kurssit alkaneet, joten palstalle alkaa kohta taas tupsahdella kotitehtäviä joita itse ei ole edes yritetty. Miettikää mitä olette tekemässä ennenkuin sellaisiin vastaatte. Röyhkeydestä ei pidä palkita ellette halua röyhkeyden lisääntyvän.

        Jos kerjäämällä saa yksi vastauksensa niin kohta kerjääjiä on kymmenen lisää.


      • hassisenkäypäkone
        reippaina.käymme.rekkain kirjoitti:

        Kevään kurssit alkaneet, joten palstalle alkaa kohta taas tupsahdella kotitehtäviä joita itse ei ole edes yritetty. Miettikää mitä olette tekemässä ennenkuin sellaisiin vastaatte. Röyhkeydestä ei pidä palkita ellette halua röyhkeyden lisääntyvän.

        Jos kerjäämällä saa yksi vastauksensa niin kohta kerjääjiä on kymmenen lisää.

        Aina vastaan kysyjälle jos osaan. Ja osaan melko usein.


      • syöksylaskijoita.kaikki
        hassisenkäypäkone kirjoitti:

        Aina vastaan kysyjälle jos osaan. Ja osaan melko usein.

        Siitä vaan. Alamäkihiihdoksi näyttää Suomessa koulutus muutenkin muuttuneen.


      • taas.mennään
        reippaina.käymme.rekkain kirjoitti:

        Kevään kurssit alkaneet, joten palstalle alkaa kohta taas tupsahdella kotitehtäviä joita itse ei ole edes yritetty. Miettikää mitä olette tekemässä ennenkuin sellaisiin vastaatte. Röyhkeydestä ei pidä palkita ellette halua röyhkeyden lisääntyvän.

        Jos kerjäämällä saa yksi vastauksensa niin kohta kerjääjiä on kymmenen lisää.

        Alkoi jo:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15524094/amk-fysiikan-tehtavia


    • Vinntioiva

      Tää Setorihan yritti itsekin silloin alussa ratkoa tehtäviä, mutta lopetti sen sitten kun ne yritykset oli lähinnä surkuhupaisia. Setori oli vielä enemmän pihalla laskuista kuin kysyjät.

      • @Vinntioiva ,

        Mistäköhän kysymyksestä on ollut kyse?
        Laita linkki, löydät sen parhaiten googlella...


    • Valmet323

      Turpa kiinni, tietämättömät! Antaa niiden auttaa, jotka osaavat.

      • Oppia_ikä_kaikki

        Aivan totta. Miksi vaivautua itse tekemään koulutehtäviään, kun aina löytyy joku innokas hölmö ne tekemään.

        Näin ihminen oppii delegoinnin jalon taidon!


      • hyväntahtoisethölmöt
        Oppia_ikä_kaikki kirjoitti:

        Aivan totta. Miksi vaivautua itse tekemään koulutehtäviään, kun aina löytyy joku innokas hölmö ne tekemään.

        Näin ihminen oppii delegoinnin jalon taidon!

        Hyväntahtoisille hölmöille on aina käyttöä, niin politiikassa äänestäjinä kuin palstoilla ja muutenkin. Ilman heitä jäisivät hyväksikäyttäjät nuolemaan näppejään ja moni huijaus tekemättä.


    • martta00

      noh noh! mehän vaan vastaillaan kysymyksiin... meille hupia, toki joillekin täyttä totta, mutta mitä siitä?

      • Martalla on ilmeisesti lukemisen sisäistämisessä ongelmia?


      • jonnelauma.kerjää

        " mehän vaan vastaillaan kysymyksiin"

        Ajattelisitko asian samalla lailla jos näkisit kurssin suorituksien pisteytyksessä ja arvosanassa oman osuutesi sarakkeessa Lisäpisteet netistä kerjäämällä? Jonnelauman kotitehtävät pisteytetään ja ne kerjäävät vastauksia täällä juuri siksi, että siten pääsee kursseista lävitse itse työtä tekemättä.

        Onko tämä tapa ratkaista ongelmia asia jonka sinä haluat jonneille opettaa?


      • jonnelauma.kerjää kirjoitti:

        " mehän vaan vastaillaan kysymyksiin"

        Ajattelisitko asian samalla lailla jos näkisit kurssin suorituksien pisteytyksessä ja arvosanassa oman osuutesi sarakkeessa Lisäpisteet netistä kerjäämällä? Jonnelauman kotitehtävät pisteytetään ja ne kerjäävät vastauksia täällä juuri siksi, että siten pääsee kursseista lävitse itse työtä tekemättä.

        Onko tämä tapa ratkaista ongelmia asia jonka sinä haluat jonneille opettaa?

        Ei kiinnosta millä tapaa opettaja määrää arvosanat, älä siitä huolehdi, heillä on tarvittava koulutus - kyllä fyssan opettajillakin on oma koulutushaaransa.

        Älä huoli turhia nainen


    • kitkaleikkaakiinni

      Leipäläpi kiinni, zetor.

      Me tehdään mitä halutaan. Lasten ja nuorten pitää saada vastauksensa. Ei se maailman pyöriminen radallaan sinun itkuusi lopu.

      • arvaa.harmittiko

        Harmittavaa varmaan, että kotitehtävien ilmainen ratkaisupalvelu on alkanut yskiä.


      • äitisiyskii
        arvaa.harmittiko kirjoitti:

        Harmittavaa varmaan, että kotitehtävien ilmainen ratkaisupalvelu on alkanut yskiä.

        Kirjoita vaan omalla nikilläsi, yskivä zetor! Heh....


    • tauti.leviää

      Suomi24 elektroniikkapalstalle on ilmaantunut kotitehtäviään muilla teettävä tapaus. Kun palkitsette röyhkeydestä ja asennevammaisuudesta niin röyhkeys ja asennevammaisuus palstoilla lisääntyy.

      • zetorileikkasikiinni

        Pidä huoli omista asioistasi äläkä vauhkoa ympäriinsä.


    • älä-ruoki-kerjäläistä

      Kerjäläiset ovat taas rantautuneet palstalle. Jos teette kerjäämisestä kannattavaa niin kerjäläisten määrä palstalla lisääntyy niin että tämä muuttuu pelkäksi kotitehtävien vastausten prujauspisteeksi.

    • Anonyymi

      Muistutetaan näin syyslukukauden alussa aiheesta, josta on keskusteltu ennenkin.

      Jos haluatte apua kotitehtävienne ratkaisemiseen niin kertokaa viestissänne mitä olette jo yrittäneet ja mihin kohtaan ratkaisu jumittuu. Pelkkä vastausten kerjääminen ilman omaa yritystä on noloa touhua.

    • Anonyymi

      eiköhän me kuitenkin "auteta" kaikesta huolimatta

      -martta00

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4914
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3227
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1375
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1206
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      64
      887
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe