Yksi-uskon omat juhlat

Adventisti

Kuinka moni tällä palstalla uskoo Yksi-uskon esittämiin muinaisiin Raamatun juhliin ja siihen, että ne ovat voimassa tänäänkin ja koskevat nykykristittyjä?

54

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No_häh

      No en todellakaan usko!!!

      • Minä uskon, koska Herra Messias Yahushua itsekin uskoo. 1. Moos. 1:14, 3. Moos. 23, Dan. 7:25, Matt. 5:17-18

        No niin. Näyttäkääpä se kohta Raamatusta, jossa Herra kumoaa ajanlaskunsa ja juhlansa. Eipä löydy.


      • Uskonnot.ovat.tätä

        Sille Raamatun narsistille on ihan omat juhlat? Niin ne narsistiset ja sadistiset satujumalat toimivat niissä Raamatun saduissa. Vaativat itselleen juhlia ja kuoleman uhallakin käskevät pokkuroimaan itseään.


      • SAI kirjoitti:

        Minä uskon, koska Herra Messias Yahushua itsekin uskoo. 1. Moos. 1:14, 3. Moos. 23, Dan. 7:25, Matt. 5:17-18

        No niin. Näyttäkääpä se kohta Raamatusta, jossa Herra kumoaa ajanlaskunsa ja juhlansa. Eipä löydy.

        "No niin. Näyttäkääpä se kohta Raamatusta, jossa Herra kumoaa ajanlaskunsa ja juhlansa. Eipä löydy."

        No kyllä löytyy.

        Jes 1:
        "13 Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria; suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta.
        14 Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota kantamaan olen väsynyt.
        15 Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä."


      • Exap kirjoitti:

        "No niin. Näyttäkääpä se kohta Raamatusta, jossa Herra kumoaa ajanlaskunsa ja juhlansa. Eipä löydy."

        No kyllä löytyy.

        Jes 1:
        "13 Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria; suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta.
        14 Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota kantamaan olen väsynyt.
        15 Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä."

        Lueppa Jes. 1:n alkuosa myös, niin ymmärrät, miksi Jumala ei kärsi uuttakuuta eikä sapattia eikä juhla-aikoja.

        Jes. 1:4
        "Voi syntistä kansaa, raskaasti rikkonutta sukua, pahantekijöiden perhettä, rikoksiin eksyneitä lapsia! He ovat luopuneet Herrasta, he ovat halveksineet Israelin Pyhää ja kääntäneet jänelle selkänsä..."

        Ei Jumala pelasta, jos kansa on kääntynyt pois Jumalasta, vaikka kuinka noudattaisi sapattia, uuttakuuta ja juhla-aikoja. Siitä on kyse.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Lueppa Jes. 1:n alkuosa myös, niin ymmärrät, miksi Jumala ei kärsi uuttakuuta eikä sapattia eikä juhla-aikoja.

        Jes. 1:4
        "Voi syntistä kansaa, raskaasti rikkonutta sukua, pahantekijöiden perhettä, rikoksiin eksyneitä lapsia! He ovat luopuneet Herrasta, he ovat halveksineet Israelin Pyhää ja kääntäneet jänelle selkänsä..."

        Ei Jumala pelasta, jos kansa on kääntynyt pois Jumalasta, vaikka kuinka noudattaisi sapattia, uuttakuuta ja juhla-aikoja. Siitä on kyse.

        SAI väitti ettei tällaista kohtaa löydy Raamatusta. Kyllä löytyy. Mikä oli tilanne, on taas ihan oma kysymyksensä.


      • Advis
        Yksi_usko kirjoitti:

        Lueppa Jes. 1:n alkuosa myös, niin ymmärrät, miksi Jumala ei kärsi uuttakuuta eikä sapattia eikä juhla-aikoja.

        Jes. 1:4
        "Voi syntistä kansaa, raskaasti rikkonutta sukua, pahantekijöiden perhettä, rikoksiin eksyneitä lapsia! He ovat luopuneet Herrasta, he ovat halveksineet Israelin Pyhää ja kääntäneet jänelle selkänsä..."

        Ei Jumala pelasta, jos kansa on kääntynyt pois Jumalasta, vaikka kuinka noudattaisi sapattia, uuttakuuta ja juhla-aikoja. Siitä on kyse.

        Sama juttu toisin päin. Ei Jumala pelasta vaikka kuinka viettäisi juhlia tai pitäisi sapattia.


      • SAI kirjoitti:

        Minä uskon, koska Herra Messias Yahushua itsekin uskoo. 1. Moos. 1:14, 3. Moos. 23, Dan. 7:25, Matt. 5:17-18

        No niin. Näyttäkääpä se kohta Raamatusta, jossa Herra kumoaa ajanlaskunsa ja juhlansa. Eipä löydy.

        Minkä vuoksi teidän tulee väännellä Jeesuksen nimeä useisiin heprealaisiin ym. muotoihin? Ajatteletteko, että tällä tavalla Messiaan nimellä olisi enemmän voimaa? Jeesus Kristus on meille suomalaisille kaunein sana.


      • Pyhpyh kirjoitti:

        Minkä vuoksi teidän tulee väännellä Jeesuksen nimeä useisiin heprealaisiin ym. muotoihin? Ajatteletteko, että tällä tavalla Messiaan nimellä olisi enemmän voimaa? Jeesus Kristus on meille suomalaisille kaunein sana.

        Kehoittaisin ottamaan selvää Jumalan ainoasta oikeasta hepreankielisestä Nimestä. Hän on useassa kohtaa Pyhiä Kirjoituksia ilmoittanut Nimensä, joksi haluaa tulla kutsuttaman. Vain yksi Nimi YAHUSHUS on oikea.

        Jeesus Kristus, joka on kreikaan, on käännetty versio. Enkeli Gabriel ei puhunut Marialle kreikkaa :) Pääperiaatteena on palata takaisin kaikkeen alkuperiseen.


    • Advis

      En usko. Sitä paitsi, juhlat eivät pelasta ketään yhtä vähän kuin ne vievät kadotukseenkaan.

      • Juhlat.tulossa

        Enpä oikein tiedä? Juutalaisilla on paljon kaikenlaisia viininhuuruisia juhlia. Hanukka on esim. vain yksi, jossa viini virtaa ja laulu raikaa ja porukka oksentaa.
        Jos joku alaikäinen sattuu ottamaan vähän liikaa niissä juhlissa ja kuolee yliannostukseen, niin pääseekö hän sinne tarunhohtoiseen paratiisiin? Puhalluttaako kenties Pietari portilla?


    • raskas.ilosanoma

      Onhan se aivan kauheata, jos joutuu kadotukseen sen vuoksi, ettei juhli tai lepää tiettynä päivänä...!

      Voi meitä poloisia suomalaisia raukkoja!!!

      Pitäisi irtisanoutua työstäkin ja siirtyä kortistoon muiden elätettäväksi ja alkaa vielä juutalaiseksikin, jotta kelpuutettaisiin pyhien joukkoon...

      • pohtiipa.asiaa

        Niin, se elämä on vain tätäaikaa, mutta iankaikkisuus, se on ikuista.
        Halvalla myyt elämäsi, kun usko tuntuu raskaalle.

        Kyllä maailma on raskas. Mieti maailmansotien käyneitä, oliko se helppoa?
        Se vasta raskas onkin ja johtuu vihanmaljojen nautiskeluista.


      • raskaat.uskonnot
        pohtiipa.asiaa kirjoitti:

        Niin, se elämä on vain tätäaikaa, mutta iankaikkisuus, se on ikuista.
        Halvalla myyt elämäsi, kun usko tuntuu raskaalle.

        Kyllä maailma on raskas. Mieti maailmansotien käyneitä, oliko se helppoa?
        Se vasta raskas onkin ja johtuu vihanmaljojen nautiskeluista.

        "Niin, se elämä on vain tätäaikaa, mutta iankaikkisuus, se on ikuista."

        Sinulla ei ole pienintäkään todistetta siitä, että Sinä tulet viettämään elämääsi siellä iankaikkisuudessa. Jossakin katolisen kirkon kokoamassa kirjassa väitetään niin, mutta maailmaan mahtuu paljon kirjoja, joissa väitetään kaikenlaista.

        Ja jos te kaikki kahjot olette menossa sinne samaan "taivaaseen", kun ette tule täälläkään keskenänne toimeen, niin kuka sinne taivaaseen edes teidän kanssanne haluaisi? Sinun sekopäisiä kirjoituksiasi on tarpeeksi raskasta lukea jo täällä maan päälläkin.

        "Halvalla myyt elämäsi, kun usko tuntuu raskaalle."

        Uskoa ei voi pakottaa ja todella tuntuisi raskaalle liittyä teidän "järkevien" uskovien joukkoon. Ja hulluhan sellainen olisi, joka romuttaisi oman elämänsä jonkun kirjan takia vain päästäkseen kinastelemaan opinkappaleista teidän kanssanne.

        Tämä adventistien sapatista vaahtoaminen tuntui jo aivan järjettömältä, mutta nyt sekään ei enää riitä!

        "Kyllä maailma on raskas. Mieti maailmansotien käyneitä, oliko se helppoa?
        Se vasta raskas onkin ja johtuu vihanmaljojen nautiskeluista."

        Mietipä ensin itse, miten paljon niitä sotia on käyty uskontojen ja jumalien nimissä, ennen kuin puhut "maailman raskaudesta" yhtään mitään. Samaa paskaa maailman kanssa on ne uskonnotkin.


    • Adventisti_Turusta

      Lainatakseni teologiamme Timo Flinkiä:

      Raamattu ei velvoita kuin sapatin viettämiseen. Muut juhlat ovat sitten vapaaehtoinen valinta eli kuka mitäkin ja milläkin tavalla.

      Uudessa liitossa ehtoollinen ottaa Vanhan liiton pääsiäisen paikan. Uudessa testamentissa kristillinen kaste liitetään Kristuksen hautaamiseen ja ylösnousemukseen. Kristillinen elämä taas Pyhään Henkeen ja ylösnousemusvoimaan. Siksi Adventtikirkossa ei ole muita juhla-aikoja kuin sapatti

      Tähän lisään vielä oman kommenttini: Vanhan testamentin juhlat liittyivät temppelipalvelukseen ja olivat esikuvia tulevasta. Niihin liittyi myös Vanhan testamentin maatalouteen liittyvä aspekti. Juhlien tarkoitus oli kertoa Jumalan rakkaudesta ja tulevan Messiaan saapumisesta kansansa keskuuteen. Kun juhlat oli sidottu maanviljelykseen vuosittaisiin tapahtumiin ja temppelipalvelukseen, ne oli helppo muistaa ja toteuttaa osana israelilaisten jokapäiväistä elämää. Nerokkaasti keksitty Jumalalta.

      Temppelipalvelus päättyi kuitenkin Jeesuksen uhrikuolemaan. Juhlien tarkoitus täyttyi Jeesuksessa. Myöskään maanviljelykseen liittyvä aspekti ei kovinkaan paljon kosketa nykysuomalaisia. Todella harva meistä on maanviljelijä.

      Jäljellä on vain yksi juhla: Jeesuksen paluu. Adventistina en näe tarpeelliseksi juhlia tätä juhlaa Vanhan testamentin ohjeen mukaan. Miksi? Me adventistit emme muuta teekkään kuin julistamme kolmen enkelin sanomaa, joka kertoo nimen omaan Jeesuksen paluusta. Koska juhlan tarkoitus on muistuttaa Jeesuksen paluusta, sillä ei ole enää kovinkaan suurta merkitystä juhlana, sillä adventisteille itse tulemus ja sen julistaminen on paljon tärkeämpää kuin vanhojen juhlien muistelu. Näin ollen viimeinenkin juhla käy tarpeettomaksi.

      Henkilökohtaisella tasolla kaikenlaisten rituaalien suorittaminen on toisarvoista Jeesuksen sovitustyön rinnalla. Pelastus on annettu lahjaksi eikä vaadi tekoja...ei edes muinaisten juhlien juhlimista.

      • kerettiläinen

        Me adventistit emme muuta teekkään kuin julistamme kolmen enkelin sanomaa, joka kertoo nimen omaan Jeesuksen paluusta."

        Ihmettelen aina s u u r e s t i, että eikö teitä adventisteja vähääkään hävetä kirkkonne puolesta, sillä tässä on Adventtikirkon v i r a l l i n e n julkikuva, jossa se julistaa kolmen enkelin sanomaa "suureen ääneen"???

        https://www.ts.fi/kulttuuri/95196/Kaikki yhdessa rauhan puolesta

        Minä ainakin häpeäisin silmät päästäni, jos olisin adventisti...

        Minusta on todella säälittävää/naurettavaa kun piskuinen Adventtikirkko yrittää esiintyä tasavertaisena kumppanina muun "suuren Babylonin" rinnalla.

        Mutta tuollaista jälkeä syntyy, kun seurakunnan Päänä ja "Pyhän Hengen" välikappaleena toimii PÄÄkonferenssi ...

        Ja huomautan vielä, että Raamatusta ei löydy minkäänlaista "pääkonferenssia", mutta sen sijaan kuvaukset Raamatun Babylonista osuvat erittäin hyvin myös Adventtikirkkoon...


      • Minä uskon, että kaikki VT:n juhlat ovat voimassa, koska Herra Messias Yahushua itsekin uskoo. 1. Moos. 1:14, 3. Moos. 23, Dan. 7:25, Matt. 5:17-18

        No niin. Näyttäkääpä se kohta Raamatusta, jossa Herra kumoaa ajanlaskunsa ja juhlansa. Eipä löydy. Sinullakin tuossa pitkä selostus omista ja Timon mielipiteistä. Antaisito sen Raamatun paikan, jossa juhlat kumotaan.


      • Adventisti_Turusta
        SAI kirjoitti:

        Minä uskon, että kaikki VT:n juhlat ovat voimassa, koska Herra Messias Yahushua itsekin uskoo. 1. Moos. 1:14, 3. Moos. 23, Dan. 7:25, Matt. 5:17-18

        No niin. Näyttäkääpä se kohta Raamatusta, jossa Herra kumoaa ajanlaskunsa ja juhlansa. Eipä löydy. Sinullakin tuossa pitkä selostus omista ja Timon mielipiteistä. Antaisito sen Raamatun paikan, jossa juhlat kumotaan.

        Voisi jopa sanoa, että kun Vanhan testamentin juhlat liittyivät temppelipalvelukseen, joka oli vain esikuvaa tulevasta, niin kun Kristus toteutti todellisen uhrikuoleman, josta temppelipalveluksen uhraus oli esikuvaa ja esim lyhteenheilutus ja siihen liittyvät uhritkin. Niin ne, jotka viettävät edelleen näitä muinaisia juhlia, naulitsevat Jeesuksen ristille uudestaan ja uudestaan. He siis eivät ymmärrä joko juhlien merkitystä taikka ristinkuoleman merkitystä ja täten halventavat Jeesuksen kuolemaa syntiemme puolesta. Vakava asia!

        Paavali sanoo sen hyvin selvästi: Apostolien teot 21:25
        Uskoon tulleista pakanoista olemme päättäneet ja kirjoittaneet heille, että heidän pitää karttaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta.” RK-käännös.

        Muuta heiltä ei vaadita. Ei muinaisia juhlia, ei ympärileikkausta eikä mitään muutakaan turhaa. Juutalaiset viettäkööt juhliaan kun eivät Jeesuksen kuolemaan kerran usko.


      • Adventisti_Turusta kirjoitti:

        Voisi jopa sanoa, että kun Vanhan testamentin juhlat liittyivät temppelipalvelukseen, joka oli vain esikuvaa tulevasta, niin kun Kristus toteutti todellisen uhrikuoleman, josta temppelipalveluksen uhraus oli esikuvaa ja esim lyhteenheilutus ja siihen liittyvät uhritkin. Niin ne, jotka viettävät edelleen näitä muinaisia juhlia, naulitsevat Jeesuksen ristille uudestaan ja uudestaan. He siis eivät ymmärrä joko juhlien merkitystä taikka ristinkuoleman merkitystä ja täten halventavat Jeesuksen kuolemaa syntiemme puolesta. Vakava asia!

        Paavali sanoo sen hyvin selvästi: Apostolien teot 21:25
        Uskoon tulleista pakanoista olemme päättäneet ja kirjoittaneet heille, että heidän pitää karttaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta.” RK-käännös.

        Muuta heiltä ei vaadita. Ei muinaisia juhlia, ei ympärileikkausta eikä mitään muutakaan turhaa. Juutalaiset viettäkööt juhliaan kun eivät Jeesuksen kuolemaan kerran usko.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Jumalan jo luomisessa (1. Moos. 1:14) määräämä kuuhun ja aurinkoon perustuva ajanlaskujärjestelmä on kumottu?

        Missä kohtaa sanotaan, että Luojan kalenteri juhlinnen on vaihtunut Rooman pakanallisten keisarien ja paavien iljetykseen? Tässä ilmestyskirjan pedon kalenterissa esim. vuodesta 153 eaa. alkaen tammikuun 1. päivää on pidetty uudenvuodenpäivänä. Juppiterille uhrattiin härkiä kiitokseksi suojeluksesta. Uudet konsulit astuivat virkaan.


      • joulun.hapate

        turuun adventistille.
        Sapatti ja kaste on ok, sekä ehtoollinen.
        Mutta, miksi joulu? Se on adventistien perinnejuhlaa se.


      • Adventisti_Turusta kirjoitti:

        Voisi jopa sanoa, että kun Vanhan testamentin juhlat liittyivät temppelipalvelukseen, joka oli vain esikuvaa tulevasta, niin kun Kristus toteutti todellisen uhrikuoleman, josta temppelipalveluksen uhraus oli esikuvaa ja esim lyhteenheilutus ja siihen liittyvät uhritkin. Niin ne, jotka viettävät edelleen näitä muinaisia juhlia, naulitsevat Jeesuksen ristille uudestaan ja uudestaan. He siis eivät ymmärrä joko juhlien merkitystä taikka ristinkuoleman merkitystä ja täten halventavat Jeesuksen kuolemaa syntiemme puolesta. Vakava asia!

        Paavali sanoo sen hyvin selvästi: Apostolien teot 21:25
        Uskoon tulleista pakanoista olemme päättäneet ja kirjoittaneet heille, että heidän pitää karttaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta.” RK-käännös.

        Muuta heiltä ei vaadita. Ei muinaisia juhlia, ei ympärileikkausta eikä mitään muutakaan turhaa. Juutalaiset viettäkööt juhliaan kun eivät Jeesuksen kuolemaan kerran usko.

        <<Paavali sanoo sen hyvin selvästi: Apostolien teot 21:25
        Uskoon tulleista pakanoista olemme päättäneet ja kirjoittaneet heille, että heidän pitää karttaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta.” RK-käännös.>>

        Paavali kuitenkin itse vietti juhlia, myös pakanat viettivät. Kiistaa käytiin siitä, että pitääkö pakanoiden ympärileikkauttaa itsensä. Olen etsinyt tietoa Bacchhiocchin kirjasta Sapatti ja sunnuntai. Alla joitakin kohtia kirjasta:

        Jos puhutaan Raamatunmukaisesta seurakunnasta, niin sen pitää vastata alkuseurakuntaa. Sellaista mikä oli apostolisena aikana. Apostoli Paavalin viimeinen vierailu Jerusalemissa vuonna 58-60 kertoo Paavalin kiiruhtaneen joutuakseen Jerusalemiin helluntaiksi (Apt. 20:16) http://raamattu.fi/1992/Apt.20.html ja että Luukas ja Paavali olivat viettäneet happamattoman leivän juhlaa Filippissä (Apt 20:6). Tämä osoittaa, että kristityt yhä noudattivat juutalaisten kalenteria. Sen jälkeen kun Paavali oli kertonut "kohta kohdalta kaikki, mitä Jumala hänen palveluksensa kautta oli tehnyt pakanain keskuudessa" (Apt 21:19) http://raamattu.fi/1992/Apt.21.html, Jaakob ja vanhimmat sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lain kiivailijoita. Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan" (Apt 21:20,21).

        Toinen lainaus:

        Varhaiskristillisyyden tunnustettu erikoistutkija W.D.Davies, kirjoittaa:
        "Kaikkialla ja etenkin Rooman valtakunnan itäosassa oli juutalaiskristittyjä, joiden ulkonainen elämäntapa ei merkittävästi eronnut juutalaisista. He pitivät itsestään selvänä, että evankeliumi liittyi juutalaisuuteen; heille uusi liitto, jonka Jeesus oli asettanut viimeisellä ehtoollisella opetuslastensa kanssa ja sinetöinyt kuolemallaan, ei merkinnyt sitä, että liitto Jumalan ja Israelin välillä ei enää olisi voimassa. He viettivät yhä pääsiäistä, helluntaita, lehtimajanjuhlaa; he myös jatkoivat ympärileikkausta, pitivät viikoittaista sapattia ja noudattivat Mooseksen antamia ruokasäännöksiä. Joidenkin tutkijoiden mukaan he olivat aina Jerusalemin hävitykseen asti vuonna 70 kristillisen liikkeen johtavaa hallitsevaa ainesta.".

        Sekä Eusebius (n. 260-340) että Epiphanius (n.315-403) kertovat, että Jerusalemin seurakunta koostui aina Hadrianuksen piiritykseen asti (v. 135) kääntyneistä hebrealaisista ja että sitä johti viisitoista juutalaista syntyperää olevaa piispaa. Heidän perusperiaatteensa näyttää olevan syvä uskollisuus juutalaisille uskonnollisille tavoille. Eusebius esim. kertoo, että ebioniittien (=juutalaiskristillinen ryhmä) liberaalit yhtä hyvin kuin konservatiivitkin olivat "innokkaita vaatimaan lain kirjaimellista noudattamista"....(Bacchiocchi).


      • kerettiläinen kirjoitti:

        Me adventistit emme muuta teekkään kuin julistamme kolmen enkelin sanomaa, joka kertoo nimen omaan Jeesuksen paluusta."

        Ihmettelen aina s u u r e s t i, että eikö teitä adventisteja vähääkään hävetä kirkkonne puolesta, sillä tässä on Adventtikirkon v i r a l l i n e n julkikuva, jossa se julistaa kolmen enkelin sanomaa "suureen ääneen"???

        https://www.ts.fi/kulttuuri/95196/Kaikki yhdessa rauhan puolesta

        Minä ainakin häpeäisin silmät päästäni, jos olisin adventisti...

        Minusta on todella säälittävää/naurettavaa kun piskuinen Adventtikirkko yrittää esiintyä tasavertaisena kumppanina muun "suuren Babylonin" rinnalla.

        Mutta tuollaista jälkeä syntyy, kun seurakunnan Päänä ja "Pyhän Hengen" välikappaleena toimii PÄÄkonferenssi ...

        Ja huomautan vielä, että Raamatusta ei löydy minkäänlaista "pääkonferenssia", mutta sen sijaan kuvaukset Raamatun Babylonista osuvat erittäin hyvin myös Adventtikirkkoon...

        Ei hävetä. Ekumeeniseen toimintaan voi osallistua tapauskohtaisesti. Tässä ollaan rauhan, rakkauden ja lasten asialla. Toisen vakaumusta voi kunnioittaa, vaikka pitää omistansa kiinni.

        Artikkelin mukaan rauhaa ja oikeudenmukaisuutta ei saavuteta kostamalla tai uhkailemalla vaan anteeksiannon kautta. Itseasiassa näitä ei saavuteta koskaan ennen Jeesuksen paluuta, mutta voihan pienikin osaltaan olla edesauttamassa piirun verran parempaa maailmaa.


      • Pyhpyh kirjoitti:

        Ei hävetä. Ekumeeniseen toimintaan voi osallistua tapauskohtaisesti. Tässä ollaan rauhan, rakkauden ja lasten asialla. Toisen vakaumusta voi kunnioittaa, vaikka pitää omistansa kiinni.

        Artikkelin mukaan rauhaa ja oikeudenmukaisuutta ei saavuteta kostamalla tai uhkailemalla vaan anteeksiannon kautta. Itseasiassa näitä ei saavuteta koskaan ennen Jeesuksen paluuta, mutta voihan pienikin osaltaan olla edesauttamassa piirun verran parempaa maailmaa.

        "Ei hävetä. Ekumeeniseen toimintaan voi osallistua tapauskohtaisesti. Tässä ollaan rauhan, rakkauden ja lasten asialla. Toisen vakaumusta voi kunnioittaa, vaikka pitää omistansa kiinni."

        Kyllä tuo kuva vesittää mielestäni täydellisesti väitteet siitä, että Adventtikirkko mukamas julistaisi kolmen enkelin sanomaa ja vieläpä suureen ääneen.

        Adventtikirkon opetuksen mukaan kaikki nuo herrat tuossa kuvassa ovat suuren Babylonin edustajia...paitsi tietenkään Adventtikirkko itse ja sen edustaja...siis Babylonin, joka Raamatun mukaan on täysin narsistinen psykopaatti.

        Jos nyt loogisesti ajatellaan, niin nuo porttokirkkojen edustajat ovat silloin Adventtikirkon oman Raamatun tulkinnan mukaan Saatanan edustajia ja Adventtikirkko itse on Jumalan edustaja, niin miltä se näyttäisi, jos Jumala toivottelisi rauhaa maailmalle yhdessä Saatanan kanssa ?!!

        Ei mitään ristiriitaa!!!

        Tai jos ajatellaan, että nuo porttokirkkojen edustajat ovat fariseusten edustajia, jotka tapattivat Jeesuksen ja joita hän kutsui kyykäärmeiden sikiöiksi, niin miltä se näyttäisi, jos Jeesus toivottelisi maailmalle rauhaa yhdessä fariseusten kanssa ?!!

        Ei mitään ristiriitaa ???

        Adventtikirkon omien opetusten valossa tuossa kuvassa ei ole mitään järjellistä logiikkaa muuten kuin:
        1) Adventtikirkko itsekin kuuluu suureen Babyloniin
        2) Adventtikirkko ei todellakaan julista kolmen enkelin sanomaa, jossa pitäisi v a r o i t t a a suuresta Babylonista, eikä varsinkaan "suureen ääneen", vaan vain u s k o t t e l e e omille "lapsilleen" julistavansa sitä kuten Raamatussa kerrotaankin fariseuksista: "he puhuvat yhtä, mutta tekevät toista" Matt.23:3

        Vai voisiko Jumala mielestäsi tapauskohtaisesti julistella rauhaa Saatanan kanssa ja kunnioittaa tämän vakaumusta?


      • Adventisti
        kerettiläinen kirjoitti:

        "Ei hävetä. Ekumeeniseen toimintaan voi osallistua tapauskohtaisesti. Tässä ollaan rauhan, rakkauden ja lasten asialla. Toisen vakaumusta voi kunnioittaa, vaikka pitää omistansa kiinni."

        Kyllä tuo kuva vesittää mielestäni täydellisesti väitteet siitä, että Adventtikirkko mukamas julistaisi kolmen enkelin sanomaa ja vieläpä suureen ääneen.

        Adventtikirkon opetuksen mukaan kaikki nuo herrat tuossa kuvassa ovat suuren Babylonin edustajia...paitsi tietenkään Adventtikirkko itse ja sen edustaja...siis Babylonin, joka Raamatun mukaan on täysin narsistinen psykopaatti.

        Jos nyt loogisesti ajatellaan, niin nuo porttokirkkojen edustajat ovat silloin Adventtikirkon oman Raamatun tulkinnan mukaan Saatanan edustajia ja Adventtikirkko itse on Jumalan edustaja, niin miltä se näyttäisi, jos Jumala toivottelisi rauhaa maailmalle yhdessä Saatanan kanssa ?!!

        Ei mitään ristiriitaa!!!

        Tai jos ajatellaan, että nuo porttokirkkojen edustajat ovat fariseusten edustajia, jotka tapattivat Jeesuksen ja joita hän kutsui kyykäärmeiden sikiöiksi, niin miltä se näyttäisi, jos Jeesus toivottelisi maailmalle rauhaa yhdessä fariseusten kanssa ?!!

        Ei mitään ristiriitaa ???

        Adventtikirkon omien opetusten valossa tuossa kuvassa ei ole mitään järjellistä logiikkaa muuten kuin:
        1) Adventtikirkko itsekin kuuluu suureen Babyloniin
        2) Adventtikirkko ei todellakaan julista kolmen enkelin sanomaa, jossa pitäisi v a r o i t t a a suuresta Babylonista, eikä varsinkaan "suureen ääneen", vaan vain u s k o t t e l e e omille "lapsilleen" julistavansa sitä kuten Raamatussa kerrotaankin fariseuksista: "he puhuvat yhtä, mutta tekevät toista" Matt.23:3

        Vai voisiko Jumala mielestäsi tapauskohtaisesti julistella rauhaa Saatanan kanssa ja kunnioittaa tämän vakaumusta?

        Hyvä kerettiläinen!! Me adventistit tarvitsemme herätystä!


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "Ei hävetä. Ekumeeniseen toimintaan voi osallistua tapauskohtaisesti. Tässä ollaan rauhan, rakkauden ja lasten asialla. Toisen vakaumusta voi kunnioittaa, vaikka pitää omistansa kiinni."

        Kyllä tuo kuva vesittää mielestäni täydellisesti väitteet siitä, että Adventtikirkko mukamas julistaisi kolmen enkelin sanomaa ja vieläpä suureen ääneen.

        Adventtikirkon opetuksen mukaan kaikki nuo herrat tuossa kuvassa ovat suuren Babylonin edustajia...paitsi tietenkään Adventtikirkko itse ja sen edustaja...siis Babylonin, joka Raamatun mukaan on täysin narsistinen psykopaatti.

        Jos nyt loogisesti ajatellaan, niin nuo porttokirkkojen edustajat ovat silloin Adventtikirkon oman Raamatun tulkinnan mukaan Saatanan edustajia ja Adventtikirkko itse on Jumalan edustaja, niin miltä se näyttäisi, jos Jumala toivottelisi rauhaa maailmalle yhdessä Saatanan kanssa ?!!

        Ei mitään ristiriitaa!!!

        Tai jos ajatellaan, että nuo porttokirkkojen edustajat ovat fariseusten edustajia, jotka tapattivat Jeesuksen ja joita hän kutsui kyykäärmeiden sikiöiksi, niin miltä se näyttäisi, jos Jeesus toivottelisi maailmalle rauhaa yhdessä fariseusten kanssa ?!!

        Ei mitään ristiriitaa ???

        Adventtikirkon omien opetusten valossa tuossa kuvassa ei ole mitään järjellistä logiikkaa muuten kuin:
        1) Adventtikirkko itsekin kuuluu suureen Babyloniin
        2) Adventtikirkko ei todellakaan julista kolmen enkelin sanomaa, jossa pitäisi v a r o i t t a a suuresta Babylonista, eikä varsinkaan "suureen ääneen", vaan vain u s k o t t e l e e omille "lapsilleen" julistavansa sitä kuten Raamatussa kerrotaankin fariseuksista: "he puhuvat yhtä, mutta tekevät toista" Matt.23:3

        Vai voisiko Jumala mielestäsi tapauskohtaisesti julistella rauhaa Saatanan kanssa ja kunnioittaa tämän vakaumusta?

        Ellen White ei uskonut eristäytyneisyyteen: "Meidän saarnaajiemme tulisi pyrkiä lähestymään muiden uskontokuntien saarnaajia. Rukoilkaa näiden ihmisten kanssa ja heidän puolestaan, joiden puolesta Kristus rukoilee. Heillä on juhlallisen vakava vastuu. Kristuksen sanansaattajina meidän tulisi osoittaa syvää ja harrasta kiinnostusta näitä lauman paimenia kohtaan." (Todistusaarteita osa 2 s. 382)


      • Pyhpyh kirjoitti:

        Ellen White ei uskonut eristäytyneisyyteen: "Meidän saarnaajiemme tulisi pyrkiä lähestymään muiden uskontokuntien saarnaajia. Rukoilkaa näiden ihmisten kanssa ja heidän puolestaan, joiden puolesta Kristus rukoilee. Heillä on juhlallisen vakava vastuu. Kristuksen sanansaattajina meidän tulisi osoittaa syvää ja harrasta kiinnostusta näitä lauman paimenia kohtaan." (Todistusaarteita osa 2 s. 382)

        Ellen Whiteko se onkin ylimmäinen auktoriteetti Adventtikirkossa?

        No sitähän mieltä minäkin olen ja moni muu.

        Jostain kumman syystä vaan Adventtikirkko ei halua tunnustaa sitä??


      • kerettiläinen kirjoitti:

        Ellen Whiteko se onkin ylimmäinen auktoriteetti Adventtikirkossa?

        No sitähän mieltä minäkin olen ja moni muu.

        Jostain kumman syystä vaan Adventtikirkko ei halua tunnustaa sitä??

        Raamattu menee tietysti EW:n kirjoitusten yläpuolelle - se on selvä. Raamatusta voit löytää useita kohtia, joissa kehotetaan kristittyjä yhteyteen totuudessa, johon liittyy pyhyys, ilo, uskollisuus ja kuuliaisuus.

        Babylonista pois kutsumiseen kuuluu myös myönteinen kutsu liittyä yhteen maailmanlaajuiseen (ts. ekumeeniseen) liikkeeseen, jonka tunnusmerkkejä ovat usko Jeesukseen ja Jumalan käskyjen pitäminen (Ilm 14:12).


      • Pyhpyh kirjoitti:

        Raamattu menee tietysti EW:n kirjoitusten yläpuolelle - se on selvä. Raamatusta voit löytää useita kohtia, joissa kehotetaan kristittyjä yhteyteen totuudessa, johon liittyy pyhyys, ilo, uskollisuus ja kuuliaisuus.

        Babylonista pois kutsumiseen kuuluu myös myönteinen kutsu liittyä yhteen maailmanlaajuiseen (ts. ekumeeniseen) liikkeeseen, jonka tunnusmerkkejä ovat usko Jeesukseen ja Jumalan käskyjen pitäminen (Ilm 14:12).

        "Babylonista pois kutsumiseen kuuluu myös myönteinen kutsu liittyä yhteen maailmanlaajuiseen (ts. ekumeeniseen) liikkeeseen, jonka tunnusmerkkejä ovat usko Jeesukseen ja Jumalan käskyjen pitäminen (Ilm 14:12)."

        ??????

        Anteeksi nyt vaan, mutta minun mielestäni tuossa on jo niin paljon ristiriitaista kaksoisviestintää, kun sitä tarkastelee Adventtikirkon itsensä opettaman kolmen enkelin sanoman valossa, ettei mikään ihme, jos joidenkin epäilevien adventistiraukkojen pää on aivan sekaisin.

        Teille omaa järjenjuoksuanne ja Adventtikirkon opetusta epäileville kerron
        ==> ETTE OLE SEKAISIN !


      • Pyhpyh kirjoitti:

        Raamattu menee tietysti EW:n kirjoitusten yläpuolelle - se on selvä. Raamatusta voit löytää useita kohtia, joissa kehotetaan kristittyjä yhteyteen totuudessa, johon liittyy pyhyys, ilo, uskollisuus ja kuuliaisuus.

        Babylonista pois kutsumiseen kuuluu myös myönteinen kutsu liittyä yhteen maailmanlaajuiseen (ts. ekumeeniseen) liikkeeseen, jonka tunnusmerkkejä ovat usko Jeesukseen ja Jumalan käskyjen pitäminen (Ilm 14:12).

        "Raamattu menee tietysti EW:n kirjoitusten yläpuolelle - se on selvä. "

        Ai, no kiva että myönnät. Keskusteltaisiinko hetki niistä kohdista joissa Ellu ja Raamattu ovat asioista eri mieltä ? Kuten esimerkiksi A-kirkon opetuksen kohdat, joissa A-kirkon opetus eriää muiden valtakirkkojen opetuksista ?

        Muistapa silloin tuo kommenttisi, jookos ? Saanhan lainata tätä kommenttiasi kaikkialla ?


      • Advis
        Pyhpyh kirjoitti:

        Raamattu menee tietysti EW:n kirjoitusten yläpuolelle - se on selvä. Raamatusta voit löytää useita kohtia, joissa kehotetaan kristittyjä yhteyteen totuudessa, johon liittyy pyhyys, ilo, uskollisuus ja kuuliaisuus.

        Babylonista pois kutsumiseen kuuluu myös myönteinen kutsu liittyä yhteen maailmanlaajuiseen (ts. ekumeeniseen) liikkeeseen, jonka tunnusmerkkejä ovat usko Jeesukseen ja Jumalan käskyjen pitäminen (Ilm 14:12).

        Sanot, että Raamattu menee EGW:n yläpuolelle. Olet näköjään sokea sille, että suurin osa adventtikirkon opeusta tulee nimen omaan Whiten suodattamana esille opinkohdissa ja raamatuntutkisteluissa. Raamattua siis selitetään Whiten teksteillä. Tällöin White menee Raamatun yläpuolelle. Jos White otettaisiin pois adventtikirkon opeista, muuuttuisi mm seuraavat:

        Whiten mukaan uskovaisen on itse kehitettävä itseään Krituksen kaltaiseksi. Itsensä lehittäminen on uskovan tärkein tehtävä. Näin sanoessaan White tulee sanoneeksi, että se on tärkeämpää kuin lähimmäisen rakastaminen ja jumalan rakastaminen yli kaiken. Ilman tuota itsensä kehittämistä uskova ei ole Whiten mukaan taivaskelpoinen. JosmKrostus havaitsee pienenkin tunnustamattoman synnin tutkivalla tuomiolla, on se advntistiuskovaa vastaan. Whiten mukaan Jeesus ei voi saapua takaisin, ennen kuin hänen kansansa on täysin synnittömiä Jumalan edessä. Tämä voidaan saavuttaa vain luonteen kehittämisellä Krituksen kaltaiseksi. Monet adventistit epäonnistuvat tässä surkeasti eikä heillä ole pelastusvarmuutta. He joutuvat kärvistelemään syyllisyyden ja Jumalalle kelpaamattomuuden tunteissa. Miten tuollainen uskova voisikaan tuntea armoa sellaisena kun Jumala sennmeill antaa kun on niin paljon epäonnistumisia Jumalan edessä.?

        Lisäksi Whiten mukaan tutkivalla tuomiolla punnitaan ihmisen hyvät teot ja erotellaan hyvät uskovat nimiuskovista. Näin sanoen hän tekee tekee Jeesuksen uuden liiton tyhjäksi, sillä Jeesus opettaa uskosta vanhurskautumista mutta Whiten opetus pelastumisesta = uskosta vanhurskautuminen teoista vanhurskautuminen. Lisäksi White esittää, että vaikka synnit annettiin anteeksi ristillä, sovitus ei ollut kertakaikkinen vaan tutkivassa tuomiossa vasta selviää ovatko uskovat oikeasti ansainneet pelastuksen. Adventisteille uskoville jää epäselviksi onko heillä pelastusvarmuus, koska pelastus päätetään vasta tutkivassa tuomiossa. Monet adventistit pelkäävät lisäksi tutkivan tuomion jälkeenkin, että ovatko he lopullisesti pelastuvia, sillä Whiten mukaan sitten kun oma nimi on käyty läpi tutkivassa tuomiossa, niin ei saa tehdä lainkaan syntiä tai joutuu kadotukseen , sillä sen jälkeen kun oma nimi on käyty läpi tutkivassa tuomiossa, seisoo uskova Jumalan edessä ilman välittäjää, Jeesusta. Kuinka adventisti voisikaan luottaa pelastukseensa ja tuntea sitä todellista Jumalan armoa, jossa Jeesus kuoli puolestamme mahdollistaen pelastuksen kaikille niille, jotka uskovat?

        White opettaa myöskin, että vaikka uskova pelastuukin uskon kautta (jolloin hän jättää mainitsematta uskon tekojen kautta vanhurskautuksen, jota kirkko todellisuudessa opettaa), on hänen silti samaan aikaan täytettävä vanhan liiton laki. Raamatun mukaan tuo laki oli liitonmerkkinä Siinailla ja lakkasi olemasta kun Jeesus täytti lain kuollessaan ristillä. Jeesus antoi tilalle uuden lain: rakkauden kaksoiskäskyn. Tätä, kymmentä käskyä lajempaa ja vaativampaa moraalikoodia adventistit pitävät turhana. Sitä ei julisteta kirkossa vaan vanhaa lakia. Advwntistien teoista näkyy, että ue eivät noudtata sitä. Ja miten voisivatkaan kun vanha laki on heillä sydämissä. Jeesus otti meiltä kivitauluihin hakatun vanhan lain jankivisydämen janantoi tulalle uuden rakkauden lain ja asetti sen meidän sydämiimme ikuisiksi ajoiksi. Miten adventistit voisivatkaan tuntea sitä oikeaa Jumalan armoa, minkä Isämme meille antoi kun he vielä tunnustavat vanhan liiton lakeja pys5ymättä kuitenkaan vanhurskautumaan lain pitämisellään.

        Adventismi on oikea tekojen uskonto. Erilaisine opinkohtineen, joita on noudatettava ollakseen hyvä adventisti. Älä syö sikaa, älä juo viiniä, älä köytä koruja, urheile, syö kasvisruokaa, älä syö juustoa ja sokeria, pukeudu adventisten pukeutumiskoodin mukaisesti, jne... Adventismi on oikea parempien ihmisten kerho. Ei ihme, että narkkarit, juopot, prostituoidut ja homot eivät kelpaa kirkkoon tulijoiksi. Jos joudut tuomituksi vankilaan, sinut potkitaan pois seurakunnasta (tiedän tapauksen). Jos et pysty edes nimellisesti noudattamaan adventistien vaatimustasoa, et kelpaa heille. Olet liian syntinen päästäksesi tähän hyvisten kerhoon. Samaan aikaan kaikki kirkon jäsenet taistelevat oman syntisyytensä kanssa. White vaatii täydellisyyttä mutta Raamattu sen kertoo ihan selkeästi: kukaan uskovakaan ei ole synnitön vaan teemme jatkuvasti syntiä. Jeesus ei vaadi tekoja, vaan uskoa. Uskova sitten heijastaa Jumalan rakkautta ja hänessä tulee ilmi rakkauden kaksoiskäskyn teot mutta ne eivät vanhurskauta häntä.

        Näistä syistä moni adventisti menee kasteelle vain uskoakseen opinkohtiin mutta koska Jumalan armo jää hänelle tuntemattomaksi, ei todellista uudestisyntymistä tapahdu. Mennään kasteelle vain, koska kaveritkin menevät kasteelle. Näin on erityisesti nuorien kohdalla. Kun he eivät saakaan uskostaan sitä rauhaa, minkä Jeesus heille tarjoaa, he jättävät kirkon. Näin käy tuhansille adventisteille vuosittain ja valitettavasti moni heistä päätyy agnostikoiksi kirkon väärien opetusten takia.


    • Adventismi-on-tätä

      Adventtikirkko on yksinomaan mammonan keräämiseen perustettu USA:sta kotoisin oleva huijarijärjestö, jolla on vain kristillistä nimeä käyttävä kaapu yllään.

      • pannuohje

        Taitaa sinullakin olla malkainen silmätauti, josta aina pidät ääntä.
        Eli pata kattilaa soimaa. Musta kylki kummallakin.


    • eksyttäjä

      Antakaa sen hullun viettää omia juhliaan älkääkä sekaantuko niihin. Kalle Venäläinen saa olla mitä mieltä tahtoo seuraajiensa kanssa, mutta älkää antako orjuuttaa itseänne vanhan liiton lain alle edes sen vuoksi, että ne ovat esikuvia tulevasta hyvästä eli Kristuksesta. Eikö Paavali nimenomaan opettanut yhdessä Heprealaiskirjeen kirjoittajan kanssa, että niiden esikuvien käskyjen noudattamisesta ei ole mitään hyötyä vaan päinvastoin: ne tekevät tyhjäksi Kristuksen uhrin?

      • Paavali vietti itsekin Herran juhlia ja muitakin juutalaisia juhlia.


    • Kaikki Raamatun lakisäädös on muuttunut ajassa. Maalliset lainsäädännöt myös jatkuvasti muuttuvat tarpeiden mukaan tarpeen niin vaatiessa.

      Kun Jeesus kuoli ristillä alkoi uusi aika jota tavallisesti nimitetään "uudeksi liitoksi."
      Temppeli palvelus lakkasi, sillä temppelipalvelus viittasi ja esikuvasi seremoniassa tulevaan Kristukseen -Messiaaseen Vapahtajaan.

      VT:ssä on valtaisia määrä temppelin seremonian lakisäädöstä. Yhteiskunnallinenkin lakisäädös oli temppelissä, sillä kansa eli temppelin ympärillä.

      Uuden liiton asetuksia on toden totta kaiketi vain viikottainen lepopäivän vietto. UT:n ehtoollinen on ehdollinen ja vapaaehtoisuuteenkin liittyvä; "Niin usein kuin te ehtoollista vietätte." Onhan ihmisiä jotka eivät maantieteellisistä syistä pääse koskaan ehtoolliselle, ei voida velvoittaa siis-.
      Joulunvietto ei ole Raamatun asetus, mutta yksilöllisesti seurakunnissa jotakin Jeesuksen syntymäjuhlaan liittyy, esim. ainakin ns. jouluevankeliumi Luukkaan kirjasta luetaan, ja jotakin mitä seurakunnissa ohjelmaa osataan esittää saattaa olla jouluun liittyvää lyhyttä ohjelmaa pää-Jumalan palveluksen rinnalla. Pääsiäiseenkään ei löydy uudelle liitolle asetusta, mutta yleensä ehtoollista näkyy seurakunnissa. __ Joulun ja pääsiäisen aikaan Jeesuksen syntymää ja uhrikuolemaa muistetaan seurakunnissa, mutta virallisia juhlia on vain Raamatun uuden liiton asetus.

      >>> Ns. kymmenen käskyn lain arvot eivät koskaan muutu miksikään, jos vain taivas ja maa ovat paikoillaan; Luuk 16:17.

      Uuden liiton aikana Jumala itse on Henkensä kanssa Hebr 8:9-10 -ja kymmenen käskyn lain arvot ovat tietoisuudessa sydämessä, sillä Jumala itse lain arvosta muistuttaa silloin kun ihminen on vaarassa langeta, on kiusattu, tai/ja langennut syntiin. -Saman lain arvot kuin kivitauluissakin -niiden arvojen mukaan, sillä se vaan on Jumalan tahto ihmisen suhteen aina, ja opettaa synnin tikkukirjaimillakin jos tarvetta.

      • Ukko_nooa

        "Uuden liiton asetuksia on toden totta kaiketi vain viikottainen lepopäivän vietto. "

        Kaiketi? Paavalihan kaiketi sanoi, että karttakaa haureutta, epäjumalille uhrattua lihaa ja verta. Hän tosin ei antanut sapattikäskyä, joten kuka sen asetuksen antoi Uudessa testamentissa? Kaiketi?


    • Lisäys edelliseeni;

      Jeesus asetti uuden liiton. (Luuk 22:20) Oman verensä uhrikuoleman kautta perustettu liitto on sovitus Jumalan ja ihmisen välillä. (Luuk 23:45-46)

      Uudeksi liitoksi sitä sanotaan erotukseksi vanhasta liitosta jonka Jumala teki Isaelin kansan kanssa Siinain vuorella. (2 Moos 24:1-8) Uudessa liitossa 10 käskyn laki on annettu sydämen lihatauluhin kivitaulujen sijasta. Jumala lupaa oman Henkensä voiman avuksi kuuliaiseen elämään. (Hebr 8:6-13, 10:14-18, Hes 36:26-27, Jer 31:31-34) Hengen voiman lupaus toteutuu uudestisyntymisessä.

      Pelastus koko ihmiskunnan historian aikana perustuu kuitenkin Kristuksen uhrikuolemaan. Tavallaan uusi liitto kattaa koko ihmiskunnan ajan, mutta se sinetöitiin ristillä. Perustuihan koko seremoniajärjestelmä Jeesuksen uhriin VT:n aikana. Uutta liittoa kutsutaan myös ikuiseksi (iankaikkiseksi, VKR) liitoksi. (Hebr 13:20)

      Vanhaa liittoa kutsutaan myös lakiliitoksi, koska uhripalvelusjärjestelmään kuului paljon sääntöjä, sekä ensimmäiseksi liitoksi. (Hebr 8:7, 9:1,15,18) Kuitenkin Jumala armahti ihmisen ensimmäisen kerran jo Eedenissä, ja annettiin ensimmäinen profetia Kristuksesta. (1 Moos 3:15) Armoon perustuva liitto solmittiin myös koko ihmissuvun kanssa vedenpaisumuksen jälkeen. (1 Moos 9:9-17, 17:7, 22:18, Gal 3:8,16)

      Siinailla Jumala antoi 10 käskyn lakinsa, ja teki samalla liiton Israelin kanssa. Virheellisesti Jumalan 10 käskyn siveyslain ymmärretään usein kumoutuneen seremonialakien mukana. Laki on Jumalan luonteen ilmaus, ja sama laki on ollut olemassa Eedenistä lähtien. Raamattu opettaa selvästi että sama laki on kaikkina aikoina voimassa, ja ristillä kumoutuivat vain seremonialait. (Luuk 16:17, Matt 5:17-18) 10 käskyä annettiin opettamaan mikä on syntiä, että ihminen ymmärtäisi katua syntejään ja turvautuisi armoon. (Room 3:20 Gal 3:19-22) Käskyjen noudattamisella ei kuitenkaan koskaan kukaan ole voinut pelastua. (Hebr 9:14-15, 10:4)

      Armo ei kuulu vain uuden liiton aikaan. Kaikkiin Jumalan ja ihmisten liittoihin on kuulunut oleellisesti armo. (Jes 42:1-4, 49:1-6)

      >>> 2 Kor 3

      Hebr 7-9 luvut.

      Uuden liiton aika kuuluu jokaiselle Jumalaan uskovalle. Jumala osoittaa henkilökohtaisesti rakkautensa niitä kohtaan, jotka ovat hyväksyneet Jumalan kutsun Poikansa Herran Jeesuksen yhteyteen rakkaus-suhteeseen.


      Vanhan liiton uhrit; Tiivistelmä uhrien tarkoituksesta;

      Vanhan testamentin aikaiset pyhäkköpalveluksen uhreja oli usieta ja uhreilla oli eri merkitys.
      polttouhrit
      veri alttarin sivulle
      liha Herralle
      kaikki liha "kuoli"
      Kristus kuolee
      ruokauhrit
      ei verta
      ei lihaa
      ei kuolemaa
      Kristus antaa ikuisen elämän
      yhteysuhrit
      veri alttarin sivulle
      liha papille ja uhrin tuojalle
      uhrin tuoja söi lihan
      osallisuus Kristuksesta
      syntiuhrit
      veri alttarin sarviin
      liha papille
      veren korostaminen

      Kristus lunnaina
      sovitusuhrit
      veri alttarin sivulle
      liha papille


      edeltävä vahingonkorvaus





      Kristus maksaa syntivelan



      Uhraamiset, eläinuhrein ja sen päättyminen Golgatan sovitusuhriin, merkitsee seremonialain päättymistä. Nyt on kertakaikkinen uhrilammas teurastettu, johon tämä vanhanliiton toiminta viittasi ja oli Jumalan asettaman pelastushistorian yksi vaihe, opettamassa meille synninsovituksesta.

      Vanhan liiton aikana pelastus viittasi Kristukseen seremonia-uhripalvelusjärjestelmän menojen kautta jotka oli annettu Mooseksen kirjoissa, ja kaikessa Kristusta koskevassa profetiassa.
      Uuden Testamentin aikana saarnataan evankeliumia; Joh 3:16, Ilm 14:6-13.

      • Korjaus;

        Vanhan liiton uhrit; Tiivistelmä uhrien tarkoituksesta;

        Vanhan testamentin aikaiset pyhäkköpalveluksen uhreja oli useita ja uhreilla oli eri merkitys.
        Polttouhrit;
        veri alttarin sivulle
        liha Herralle
        kaikki liha "kuoli"
        Kristus kuolee
        Ruokauhrit;
        ei verta
        ei lihaa
        ei kuolemaa
        Kristus antaa ikuisen elämän
        Yhteysuhrit;
        veri alttarin sivulle
        liha papille ja uhrin tuojalle
        uhrin tuoja söi lihan
        osallisuus Kristuksesta
        Syntiuhrit;
        veri alttarin sarviin
        liha papille
        veren korostaminen

        Kristus lunnaina
        sovitusuhrit
        veri alttarin sivulle
        liha papille


        - Jotakin "hauskaa" voi löytää noista pyhäkön seremonia-lakien tekijöistä.





        Kristus maksaa syntivelan


    • "Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa." (Sak. 14:16-19)

      • pöljät.fanittajat

        Ahdasta tulee olemaan...

        Juutalaisten tarttis vallata enemmän maata ja nimetä se Jerusalemiks, mutta toisaalta koko maapallokaan ei taitais riittää, kun ne entisaikojenkin kuolleista herätetyt zombipakanat joutuu raahautumaan sinne Jerusalemiin.

        Mutta hyvää lehtimajabisnestä tästä voi kyllä juutalaisille tulla jossain vaiheessa, sillä kyllä ne rahan päälle ymmärtää ja kun on vielä pöljiä fanittajia, jotka on valmiita maksamaan siitä, että juutalaiset taikois heille sadetta, niin mikäs siinä.....


    • Ei ole minun juhlia vaan Herran Jeesuksen omia juhlia, joita meidän tulee viettää. Seitsemän Herran juhlaa kuuluvat jokaiselle kristitylle. Näiden juhlien tarkoitus on muistuttaa Jeesuksen 1. ja 2. tulemiseen ja PH:n vuodatukseen liittyvistä tärkeistä asioista. Juhlien avulla voimme myös valmistautua Jeesuksen tulemukseen Kunnian Kuninkaana ja Herrain Herrana. Eli emme unohda niin helposti ja lampuissamme on öljyä silloin kun Ylkä saapuu. Juhlat ovat erittäin tärkeitä.

      • Advis

        Kenelle ovat tärkeitä ja kenelle eivät. Suurin osa kristityistä ei pidä niitä tarkeinä. En myöskään minä.


      • Advis kirjoitti:

        Kenelle ovat tärkeitä ja kenelle eivät. Suurin osa kristityistä ei pidä niitä tarkeinä. En myöskään minä.

        En minäkään pitänyt "juutalaisia juhlia" mitenkään tärkeinä ennen kuin tiesin, että juhlat ovat myös kristittyjen juhlia, sillä ne ovat Herran omia juhlia. Herran juhlat ovat omistettu Herralle Jeesukselle Kristukselle. Sen vuoksi ne ovat niin tärkeitä. Sen sijaan esim. joulu ei ole omistettu Herralle Jeesukselle. Mutta sinä voit elää omassa uskossasi, sille minä en voi mitään. Jokainen meistä valitsee itse, ketä haluaa seurata.


      • No_häh
        Yksi_usko kirjoitti:

        En minäkään pitänyt "juutalaisia juhlia" mitenkään tärkeinä ennen kuin tiesin, että juhlat ovat myös kristittyjen juhlia, sillä ne ovat Herran omia juhlia. Herran juhlat ovat omistettu Herralle Jeesukselle Kristukselle. Sen vuoksi ne ovat niin tärkeitä. Sen sijaan esim. joulu ei ole omistettu Herralle Jeesukselle. Mutta sinä voit elää omassa uskossasi, sille minä en voi mitään. Jokainen meistä valitsee itse, ketä haluaa seurata.

        Monet ovat omistaneet joulun Jeesukselle. Ei siinä mitään pahaa ole.

        Mutta nyt sinä teit sen tyypillisen tuomitsi joiden virheen, että annat olettaa, että jos joku ei usko juuri niin kuin sinä uskot, niin hän ei ole "seuraaja". Toisin sanoen hän on sinua huonompi uskovainen. Ylimielisyyttä? Onneksi jätit mainitsematta, että kenen seuraaja. Jos olisit sanonut Jeesuksen seuraaja niin sehän olisi sopinut ihan jonkun umpimielisen fanaatikon suuhun. Mutta onneksi et langennut siihen syntiin kun tarkoititko juutalaisten seuraamista. Vai tarkoititko sittenkään? Tarkoititko sittenkin Jeesuksen seuraajia? Vastauksesi puhukoon puolestaan


      • Advis kirjoitti:

        Kenelle ovat tärkeitä ja kenelle eivät. Suurin osa kristityistä ei pidä niitä tarkeinä. En myöskään minä.

        Ja sitten varmaan voitkin antaa sen Raamatun paikan, jossa Herra kumoaa ajanlaskujärjestelänsä ja juhlansa, jotka luomisessa asetti (1. Moos. 1:14).

        Katso myös, Dan. 7:25 !


    • Advis

      Tässä on selkeä Raamatun kohta siitä, että uuden liiton uskovien ei pidä viettää muinaisia juhla-aikoja. Paavali on aivan turhautunut kun galatalaiset jatkavat edelleen juhla-aikojen juhlimista vaikka heille on kerrottu evankeliumi. Hän vertaa juhla-aikojen pitämistä orjuuden aikaan kun israelilaiset viekä elivät lain alla ja harjoittivat temppelipalvelusta ja aiihen liittyviä juhliaan. Nämä jyhlat lakkasivat olemasta kun Jeesus kuoli. Paavalin huoli on oikeutettu, sillä Jeesus vapautti meidät lain orjuudesta: heikkojen ja arvottomien alkeisvoimien, pävien, kuukausien, juhla-aikojen ja vuosien seuraamisesta.


      Galatalaiskirje 4:8-11
      Silloin kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka eivät todellisuudessa jumalia ole. Mutta nyt, kun te tunnette Jumalan, tai paremminkin, kun Jumala tuntee teidät, miksi te taas käännytte noiden heikkojen ja arvottomien alkeisvoimien puoleen? Tahdotteko jälleen tulla niiden orjiksi? Te seuraatte tarkoin päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja vuosia. Pelkään puolestanne, että olen ehkä turhaan nähnyt teistä vaivaa. (RK-käännös)

      • "Silloin kun ette tunteneet Jumalaa,. . ." Gal. 4:8
        Tarkoitatko, että ne Israelilaiset, jotka pyhittivät vanhan liiton aikana Jumalan 3. Moos. 23 määräämät juhat, eivät tunteneet Todellista Jumalaa, maailmankaikkeuden Luojaa?

        ". . . te palvelitte jumalia, jotka eivät todellisuudessa jumalia ole. Gal. 4:8
        Tarkoitatko, että vanhan liiton Israelilaiset palvoivat jotain sellaista, joka ei mielestäsi muka ole oikea JUMALA?

        Ota huomioon, että kirje on kirjoitettu Galatalaisille pakanoille.


      • Advis
        SAI kirjoitti:

        "Silloin kun ette tunteneet Jumalaa,. . ." Gal. 4:8
        Tarkoitatko, että ne Israelilaiset, jotka pyhittivät vanhan liiton aikana Jumalan 3. Moos. 23 määräämät juhat, eivät tunteneet Todellista Jumalaa, maailmankaikkeuden Luojaa?

        ". . . te palvelitte jumalia, jotka eivät todellisuudessa jumalia ole. Gal. 4:8
        Tarkoitatko, että vanhan liiton Israelilaiset palvoivat jotain sellaista, joka ei mielestäsi muka ole oikea JUMALA?

        Ota huomioon, että kirje on kirjoitettu Galatalaisille pakanoille.

        En tarkoita!


      • Advis kirjoitti:

        En tarkoita!

        No selittäisitkö sitten tässä kaikille mitä tarkoitat?


      • Vai tarkoitatko, että silloin kun Galatalaiset eivät tunteneet Jumalaa, he kuitenkin jostain ihmeen syystä osasivat viettää Herran juhlia???

        Tules nyt selittämään Gal. 4:8 lausuntoasi. Osaat sen varmasti tehdä, koska olet ollut 40 vuotta adventisti. Ja ovathan adventistit sinut hyvin opettaneet hylkäämään Herran juhlat. Kyllä se on se pieni sarvi (katolinen kirkko), joka muuttaa ajat ja lain, Dan. 7:25. Jumala asetti kuun ja auringon jo luomisessa osoittamaan aikaa, 1. Moos. 1:14.

        hu huuu . . .mihinkäs se advis nyt hävis?!


    • PasiToivonen

      >>Kehoittaisin ottamaan selvää Jumalan ainoasta oikeasta hepreankielisestä Nimestä. Hän on useassa kohtaa Pyhiä Kirjoituksia ilmoittanut Nimensä, joksi haluaa tulla kutsuttaman. Vain yksi Nimi YAHUSHUS on oikea. >>

      Narsistinen tyyppi.

    • PasiToivonen

      Jos haluaa palata takaisin juutalaisuuteen, Soros ja Weinstein näyttävät esimerkkiä. Ja kannattaa lukea Pääoma vaikka onkin vähän pitkäveteistä luettavaa.

      • E-hei Pasi, ei nämä herrat näytä esimerkkiä, vaan juutalaisten Kuningas Yahushua Messias näyttää kaikille halukkaille esimerkkiä, kuinka elää. Kai nyt tämän olet ymmärtänyt Raamatustasi. Ei siellä Sorosta mainita :)


      • SorjoneE
        SAI kirjoitti:

        E-hei Pasi, ei nämä herrat näytä esimerkkiä, vaan juutalaisten Kuningas Yahushua Messias näyttää kaikille halukkaille esimerkkiä, kuinka elää. Kai nyt tämän olet ymmärtänyt Raamatustasi. Ei siellä Sorosta mainita :)

        Ei mainita Sorosta eikä mainita Whiteäkään. Tuota väärienkin opetuksien kuningatarta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe