Juutalaiset perinteiset juomatavat kunniaan.

Jumatavat_kunniaan

Kuten kaikki hyvin tiedämme, juutalaiset ovat aina osanneet juhlia ja juhliin on aina myös kuuluneet alkoholipitoiset juomat. Juutalaiset ovat myös esimerkiksi USA:ssa vahvasti mukanana alkoholin valmistuksessa. Juutalaiset omistavat alkoholitehtaita ja valmistavat alkoholijuomia, koska kysyntä juutalaisten keskuudessa on myös valtaisaa. Viinaa virtaa vientiin ja omaan käyttöön.

https://scotchwhisky.com/whiskypedia/3133/jewish-whisky-company/#/

Perinteet velvoittavat, koska juutalaiseen perinteeseen on jo tuhansien vuosien ajalta kuulunut mittava määrä erilaisia juhlia ja niissä juomiksi on kelvannut vain ja ainoastaan alkoholijuomat.

68

519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No_häh

      Väärin! Ei vain ja ainoastaan! Kyllä juutalaiaten juhlissa juodaan muutakin kuin alkoholia. Kivennäisvesiä kuluu myös.

      • Lapsien-kohtalo

        Luonnollisesti alaikäiset (alle 12 vuotiaat) saavat juutalaisissa juhlissa 'pikaisesti limpsaa'.


    • hail.hitler

      Minäkin haluan juutalaiseksi!

      • Kaikki.menee

        Tervetuloa 'rappuuni'!


    • aivan.niiiiin

      Onhan juutalaisuudessa langenneita, totta ja jopa opetuslapsista löytyi pettäjä.
      Maailmanmieliset niin mielellään ottavat siitä kunnian, onhan niin barabbas- huudettu vapaaksi, niin miksei tänäänkin jotkut hekumoi asialla.

      Eli odotettu avaus, se ei voinut olla tulematta, koska sydämen kyllyydestä suu puhuu.

      • sanantotuus

        Matt. 11:19

        Ihmisen Poika tuli syöden ja juoden, ja he sanovat: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanein ja syntisten ystävää. Mutta viisaus vanhurskautetaan lapsiltansa.

        Luuk. 7:34

        Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanien ja syntisten ystävää:

        Joh. 2:10

        Ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensisti hyvää viinaa, ja kuin juovutaan, niin sitte huonompaa: sinä kätkit hyvän viinan tähän asti.


    • Raamatussa missään kohtaa ei kielletä nauttimasta alkoholia. Absolutismi on lakihenkisyyttä huipussaan - keksitään omasta päästä sääntöjä noudatettavaksi. Jeesus joi viiniä, siunasi maljan viiniä, muutti veden viiniksi, Paavali kehoitti Timeteusta nauttimaan myös vähän viiniä. Ainoastaan päihtyminen viinistä kielletään Paavalin kirjeissä. Alkoholin nauttimisessa kohtuullisesti ei ole mitään väärää.

      • "Raamatussa missään kohtaa ei kielletä nauttimasta alkoholia."

        Juuri näin. Raamatussa nimenomaan kehotetaan nauttimaan alkoholia.

        Ja sitten ne uskovaiset valittavat kun joku toimii Raamatun mukaan !!!


      • Exap kirjoitti:

        "Raamatussa missään kohtaa ei kielletä nauttimasta alkoholia."

        Juuri näin. Raamatussa nimenomaan kehotetaan nauttimaan alkoholia.

        Ja sitten ne uskovaiset valittavat kun joku toimii Raamatun mukaan !!!

        Niin, Raamatussa ei missään kohtaa kielletä nauttimasta alkoholia. Raamatussa ylistetään alkoholia:

        "Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi." (Saarn. 9:7)

        "Sinä kasvatat ruohon karjalle ja kasvit ihmisen tarpeeksi. Niin sinä tuotat maasta leivän ja viinin, joka ilahuttaa ihmisen sydämen; niin sinä saatat kasvot öljystä kiiltäviksi, ja leipä vahvistaa ihmisen sydäntä." (Ps. 104:14,15)

        "Silloin minä käännän kansani Israelin kohtalon, ja he rakentavat jälleen autiot kaupungit ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja juovat niiden viiniä, he tekevät puutarhoja ja syövät niiden hedelmiä." (Aamos 9:14)

        "Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa." (Jes. 55:1)

        Ainoastaan päihtyminen viinistä kielletään Raamatussa:

        "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä" (Ef. 5:18)


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Niin, Raamatussa ei missään kohtaa kielletä nauttimasta alkoholia. Raamatussa ylistetään alkoholia:

        "Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi." (Saarn. 9:7)

        "Sinä kasvatat ruohon karjalle ja kasvit ihmisen tarpeeksi. Niin sinä tuotat maasta leivän ja viinin, joka ilahuttaa ihmisen sydämen; niin sinä saatat kasvot öljystä kiiltäviksi, ja leipä vahvistaa ihmisen sydäntä." (Ps. 104:14,15)

        "Silloin minä käännän kansani Israelin kohtalon, ja he rakentavat jälleen autiot kaupungit ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja juovat niiden viiniä, he tekevät puutarhoja ja syövät niiden hedelmiä." (Aamos 9:14)

        "Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa." (Jes. 55:1)

        Ainoastaan päihtyminen viinistä kielletään Raamatussa:

        "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä" (Ef. 5:18)

        "Ainoastaan päihtyminen viinistä kielletään Raamatussa"

        No, riippuu kohdasta.

        "Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
        Sellainen juokoon ja unhottakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko."

        ... ei kuulosta päihtymättä olemiselta...


      • Exap kirjoitti:

        "Ainoastaan päihtyminen viinistä kielletään Raamatussa"

        No, riippuu kohdasta.

        "Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
        Sellainen juokoon ja unhottakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko."

        ... ei kuulosta päihtymättä olemiselta...

        Eihän tuossa sanota sanallakaan, että murhemielisen tulisi juoda itsensä känniin. Jo kohtuullinen määrä alkoholia lievittää tuskaa.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Eihän tuossa sanota sanallakaan, että murhemielisen tulisi juoda itsensä känniin. Jo kohtuullinen määrä alkoholia lievittää tuskaa.

        Mutta kun siinä ei puhuta tuskan lievittämisestä, vaan köyhyytensä UNOHTAMISESTA. Siihen ei riitä yksi drinkki...


      • Exap kirjoitti:

        Mutta kun siinä ei puhuta tuskan lievittämisestä, vaan köyhyytensä UNOHTAMISESTA. Siihen ei riitä yksi drinkki...

        Siinä sanotaan, että sellainen juokoon JA unhottakoon, ei sanota, että juokoon niin paljon että unohtaa.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Siinä sanotaan, että sellainen juokoon JA unhottakoon, ei sanota, että juokoon niin paljon että unohtaa.

        1992 käännös: "JUODESSAAN hän unohtaa kurjuutensa eikä mieti murheitaan."

        Case closed.


      • Exap kirjoitti:

        1992 käännös: "JUODESSAAN hän unohtaa kurjuutensa eikä mieti murheitaan."

        Case closed.

        Ai 1992 saatanallinen käännös on nyt case closed?

        "Että he joisivat, ja unohtaisivat ahdistuksensa, ja ei enää johdattaisi mieleensä viheliäisyyttänsä." (Sanl. 31:7, Biblia)

        Case closed.

        Voit itse vahvistaa asian alkukielestä tästä: https://biblehub.com/interlinear/proverbs/31-7.htm

        Siinä sanotaan hepreaksi, että יִ֭שְׁתֶּה וְיִשְׁכַּ֣ח, huomaa heprean kirjain vav, joka tarkoittaa JA.


      • Advis
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ai 1992 saatanallinen käännös on nyt case closed?

        "Että he joisivat, ja unohtaisivat ahdistuksensa, ja ei enää johdattaisi mieleensä viheliäisyyttänsä." (Sanl. 31:7, Biblia)

        Case closed.

        Voit itse vahvistaa asian alkukielestä tästä: https://biblehub.com/interlinear/proverbs/31-7.htm

        Siinä sanotaan hepreaksi, että יִ֭שְׁתֶּה וְיִשְׁכַּ֣ח, huomaa heprean kirjain vav, joka tarkoittaa JA.

        Tottakai Jumalan miehet joivat ja humaltuivat. Ihan seurakunnan vanhimmatkin saivat juoda viiniä mutta he eivät saaneet olla paljon viinin juojia.

        1. Mooseksen kirja 43:34
        "Joosef antoi kantaa edestään annoksia heille, ja Benjamin sai viisi kertaa suuremman annoksen kuin kukaan muu veljistä. He joivat Joosefin kanssa ja juopuivat. " RK-käännös.

        Eipä tuota Jumala tuominnut. Ja miksi olisi, koska hän ihan kehotti juomaan viinaa ja tarjoamaan sitä myös leeviläisille:

        5. Mooseksen kirja 14:25-27
        "muuta kymmenyksesi rahaksi, ota rahakukkaro käteesi ja mene paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. " RK-käännös

        Viinaa tuskin juodaan muuhun tarkoitukseen kuin humaltumisen.


      • Advis kirjoitti:

        Tottakai Jumalan miehet joivat ja humaltuivat. Ihan seurakunnan vanhimmatkin saivat juoda viiniä mutta he eivät saaneet olla paljon viinin juojia.

        1. Mooseksen kirja 43:34
        "Joosef antoi kantaa edestään annoksia heille, ja Benjamin sai viisi kertaa suuremman annoksen kuin kukaan muu veljistä. He joivat Joosefin kanssa ja juopuivat. " RK-käännös.

        Eipä tuota Jumala tuominnut. Ja miksi olisi, koska hän ihan kehotti juomaan viinaa ja tarjoamaan sitä myös leeviläisille:

        5. Mooseksen kirja 14:25-27
        "muuta kymmenyksesi rahaksi, ota rahakukkaro käteesi ja mene paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. " RK-käännös

        Viinaa tuskin juodaan muuhun tarkoitukseen kuin humaltumisen.

        Jumala ei erikseen sano joka kerta kun Raamatussa joku tekee syntiä. Ei tässäkään tapauksessa.

        Viina juodaan runsaasti myös muuhun tarkoitukseen kuin juopumiseen. Minä esimerkiksi juon silloin tällöin viinaa, mutta en koskaa juopuakseni.


      • Yleinen_nauraja
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jumala ei erikseen sano joka kerta kun Raamatussa joku tekee syntiä. Ei tässäkään tapauksessa.

        Viina juodaan runsaasti myös muuhun tarkoitukseen kuin juopumiseen. Minä esimerkiksi juon silloin tällöin viinaa, mutta en koskaa juopuakseni.

        Hahahahahaha!!!!


      • Hyvästä viinistä ei päihdy, vaan ainoastaan huonosta ja käyneestä viinistä. Hyvä viini on rypälemehua.


      • Yleinen_nauraja2
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jumala ei erikseen sano joka kerta kun Raamatussa joku tekee syntiä. Ei tässäkään tapauksessa.

        Viina juodaan runsaasti myös muuhun tarkoitukseen kuin juopumiseen. Minä esimerkiksi juon silloin tällöin viinaa, mutta en koskaa juopuakseni.

        "Viina juodaan runsaasti myös muuhun tarkoitukseen kuin juopumiseen. Minä esimerkiksi juon silloin tällöin viinaa, mutta en koskaa juopuakseni."

        Ja minä taas olen päässyt eroon viinanjuonnista ja tupakanpoltosta, mutta en valehtelemisesta.

        Hahhahhaa!!!


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Hyvästä viinistä ei päihdy, vaan ainoastaan huonosta ja käyneestä viinistä. Hyvä viini on rypälemehua.

        Ilmeisesti Paavali varoittaa päihtymästä rypälemehusta? Sinulle tiedoksi, että hyvä viini on käynyttä viiniä ja sisältää alkoholia. Missään kohtaa Raamattua ei sanallakaan kielletä nauttimasta alkoholia, ei sitten missään kohtaa.

        "Älkääkä juopuko viinistä (oinos), sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä" (Ef. 5:18)

        Oinos: https://biblehub.com/greek/3631.htm

        "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin (oinos) ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti." (Joh. 2:10)

        Ilmeisesti rypälemehusta juovuttiin?

        Apostoli Paavali kehoittaa Timoteusta nauttimaan myös viiniä:

        "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi." (1. Tim. 5:23)

        Rypälemehuko muka parantaisi vatsavaivat?

        Tämä rypälemehu homma on adventistien keksintöä, jolle ei ole sitten mitään perusteita Raamatussa.


      • ei.juopuakseni
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jumala ei erikseen sano joka kerta kun Raamatussa joku tekee syntiä. Ei tässäkään tapauksessa.

        Viina juodaan runsaasti myös muuhun tarkoitukseen kuin juopumiseen. Minä esimerkiksi juon silloin tällöin viinaa, mutta en koskaa juopuakseni.

        Viina juodaan runsaasti myös muuhun tarkoitukseen kuin juopumiseen. Minä esimerkiksi juon silloin tällöin viinaa, mutta en koskaa juopuakseni.

        Käsitän tuon sinun tarkoituksen - juoda niin, ettei tarkoita sitä juopuakseen.

        Monihan juo juuri juopuakseen ja siten sitten söheltäen elämässä.

        Minulla itselläni on nytkin kaapissa miestä vahvempaa. Aivan tarkoitushakuisesti.
        Mutta, on myös lääkärin kirjoittamaa kipuun huumetta.

        Käyn kipuhoidoissa sairaalassa, tukirankani tähden, sinne mennään välillä sairasautolla Kesksussairaalaan hoidettavaksi.

        Nuo huumelääkkeet ovat ongelmallisia käyttää - niitten jälkitilojen takia. Siksi ja siihen juuri ennemmin käytän oikeata väkevää viinaa, en tarkoitushakuisesti juopuen maailman tapaan.
        Vaan tarkoituksella teen "mukin" jonka otan kipuuni, tuskaiseen kipuun ja painun sänkyyn viinan tekemään uneen, joka juuri laukaisee selän kipurampit ja tilanteet, eikä siitä tule jälkimaininkeja, kuin kovasta lääketieteestä.

        Eli ihminen voi ja saa juoda viinansa - se on lääke, kun sen oikein tarkoitushakuisesti ottaa.

        yleinen nauraja ei tajua asiaa, ennenkuin tulee piehtaroimaan tuskasta ja kokee vaikka sairaalassa saman, kuin minulla kävi.
        Yritin yöllä vessaan ja kulkuni pysähtyi ovelle. Pyysin huonekaveria hälyttämään apua, mutta ei.
        Sellainen tyhmyys oli paikalla. Ylsin vessan hälytinnappiin ja taisin painaa katastrofinappai, kun kaikki osaston hoitajat paukkasivat paikalle.

        No, apu löytyi, asia hoitui ja sänky tuotiin siihen paikalle.


      • Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Niin, Raamatussa ei missään kohtaa kielletä nauttimasta alkoholia. Raamatussa ylistetään alkoholia:

        "Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi." (Saarn. 9:7)

        "Sinä kasvatat ruohon karjalle ja kasvit ihmisen tarpeeksi. Niin sinä tuotat maasta leivän ja viinin, joka ilahuttaa ihmisen sydämen; niin sinä saatat kasvot öljystä kiiltäviksi, ja leipä vahvistaa ihmisen sydäntä." (Ps. 104:14,15)

        "Silloin minä käännän kansani Israelin kohtalon, ja he rakentavat jälleen autiot kaupungit ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja juovat niiden viiniä, he tekevät puutarhoja ja syövät niiden hedelmiä." (Aamos 9:14)

        "Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa." (Jes. 55:1)

        Ainoastaan päihtyminen viinistä kielletään Raamatussa:

        "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä" (Ef. 5:18)

        Humaltuminen kielletään vain silloin kun sen myötä tulee irstas meno. Vaikka joisin itseni umpitunneliin, minulle ei tule irstas meno. Tiedän kyllä selkaisen jolle tulee.


      • Adventisti kirjoitti:

        Humaltuminen kielletään vain silloin kun sen myötä tulee irstas meno. Vaikka joisin itseni umpitunneliin, minulle ei tule irstas meno. Tiedän kyllä selkaisen jolle tulee.

        Höpö höpö. Raamatussa sanotaan suoraan, että älä päihdy viinistä, täysin riippumatta siitä, tuleeko siitä irstas olo vai ei.

        "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä" (Ef. 5:18)

        Kaikki päihtyminen on siis kielletty ja sillä siisti.


      • ei.juopuakseni kirjoitti:

        Viina juodaan runsaasti myös muuhun tarkoitukseen kuin juopumiseen. Minä esimerkiksi juon silloin tällöin viinaa, mutta en koskaa juopuakseni.

        Käsitän tuon sinun tarkoituksen - juoda niin, ettei tarkoita sitä juopuakseen.

        Monihan juo juuri juopuakseen ja siten sitten söheltäen elämässä.

        Minulla itselläni on nytkin kaapissa miestä vahvempaa. Aivan tarkoitushakuisesti.
        Mutta, on myös lääkärin kirjoittamaa kipuun huumetta.

        Käyn kipuhoidoissa sairaalassa, tukirankani tähden, sinne mennään välillä sairasautolla Kesksussairaalaan hoidettavaksi.

        Nuo huumelääkkeet ovat ongelmallisia käyttää - niitten jälkitilojen takia. Siksi ja siihen juuri ennemmin käytän oikeata väkevää viinaa, en tarkoitushakuisesti juopuen maailman tapaan.
        Vaan tarkoituksella teen "mukin" jonka otan kipuuni, tuskaiseen kipuun ja painun sänkyyn viinan tekemään uneen, joka juuri laukaisee selän kipurampit ja tilanteet, eikä siitä tule jälkimaininkeja, kuin kovasta lääketieteestä.

        Eli ihminen voi ja saa juoda viinansa - se on lääke, kun sen oikein tarkoitushakuisesti ottaa.

        yleinen nauraja ei tajua asiaa, ennenkuin tulee piehtaroimaan tuskasta ja kokee vaikka sairaalassa saman, kuin minulla kävi.
        Yritin yöllä vessaan ja kulkuni pysähtyi ovelle. Pyysin huonekaveria hälyttämään apua, mutta ei.
        Sellainen tyhmyys oli paikalla. Ylsin vessan hälytinnappiin ja taisin painaa katastrofinappai, kun kaikki osaston hoitajat paukkasivat paikalle.

        No, apu löytyi, asia hoitui ja sänky tuotiin siihen paikalle.

        Siunausta ja voimia sinulle, ja kaikille, jotka kamppailevat tuskien ja kipujen kanssa. Alkoholi on erittäin huono lääke, eivätkä lääkärien määräämät kipulääkkeetkään ole ongelmattomia. Tarvitaan viisautta tässä asiassa, eikä mitään yksiselitteistä helppoa vastausta ole tähän ongelmaan.


      • Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Höpö höpö. Raamatussa sanotaan suoraan, että älä päihdy viinistä, täysin riippumatta siitä, tuleeko siitä irstas olo vai ei.

        "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä" (Ef. 5:18)

        Kaikki päihtyminen on siis kielletty ja sillä siisti.

        Sinä et siis osaa lukea suomenkieltä. Lainaamasi raamatunkohta sanoo, että älkää juopuko, SILLÄ...

        Tuo SILLÄ sana selittää lauseen alkua, jossa sanotaan älkää juopuko viinistä. Alkää juopuko, sillä (koska, silloin kun) se aiheuttaa irstaan menon.

        Minulle ei tule irstasta menoa viinistä eikä muuten väkijuomistakaan. Niinpä Raamattu ei kiellä minulta viinin juontia. Mutta ilmeisesti sinulle siitä tulee irstas olo ja meininki, koska se on sinulle kiellettyä.

        Monelleko muuten tulee irstas meno käymättömästä rypälemehusta?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Ilmeisesti Paavali varoittaa päihtymästä rypälemehusta? Sinulle tiedoksi, että hyvä viini on käynyttä viiniä ja sisältää alkoholia. Missään kohtaa Raamattua ei sanallakaan kielletä nauttimasta alkoholia, ei sitten missään kohtaa.

        "Älkääkä juopuko viinistä (oinos), sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä" (Ef. 5:18)

        Oinos: https://biblehub.com/greek/3631.htm

        "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin (oinos) ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti." (Joh. 2:10)

        Ilmeisesti rypälemehusta juovuttiin?

        Apostoli Paavali kehoittaa Timoteusta nauttimaan myös viiniä:

        "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi." (1. Tim. 5:23)

        Rypälemehuko muka parantaisi vatsavaivat?

        Tämä rypälemehu homma on adventistien keksintöä, jolle ei ole sitten mitään perusteita Raamatussa.

        <<Apostoli Paavali kehoittaa Timoteusta nauttimaan myös viiniä:
        "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi." (1. Tim. 5:23)
        Rypälemehuko muka parantaisi vatsavaivat?>>

        Tässä oli kyseessä LÄÄKE. Nykyään on paremmat lääkkeet apteekista, joten alkoholia ei tarvita todellakaan mihinkään.


      • Adventisti kirjoitti:

        Sinä et siis osaa lukea suomenkieltä. Lainaamasi raamatunkohta sanoo, että älkää juopuko, SILLÄ...

        Tuo SILLÄ sana selittää lauseen alkua, jossa sanotaan älkää juopuko viinistä. Alkää juopuko, sillä (koska, silloin kun) se aiheuttaa irstaan menon.

        Minulle ei tule irstasta menoa viinistä eikä muuten väkijuomistakaan. Niinpä Raamattu ei kiellä minulta viinin juontia. Mutta ilmeisesti sinulle siitä tulee irstas olo ja meininki, koska se on sinulle kiellettyä.

        Monelleko muuten tulee irstas meno käymättömästä rypälemehusta?

        Tässä ei sanota, että älkää juopuko viinistä, jos teille tulee siitä irstas olo, vaan että älkää juopuko viinistä, sillä (koska) siitä tulee irstas olo. Raamattu siis sanoo tässä jakeessa kaksi asiaa, että älä päihdy viinistä ja että viinistä tulee irstas olo. Viinistä siis tulee irstas olo, tämä on Jumalan sana, ja sinä et saa päihtyä viinistä ja piste. Jos sinulle ei tule isrstas olo juovuttuasi, jotain on vialla sinun päässäsi.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Apostoli Paavali kehoittaa Timoteusta nauttimaan myös viiniä:
        "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi." (1. Tim. 5:23)
        Rypälemehuko muka parantaisi vatsavaivat?>>

        Tässä oli kyseessä LÄÄKE. Nykyään on paremmat lääkkeet apteekista, joten alkoholia ei tarvita todellakaan mihinkään.

        Kerro missä kohtaa Raamattua kielletään nauttimasta alkoholia?


      • Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tässä ei sanota, että älkää juopuko viinistä, jos teille tulee siitä irstas olo, vaan että älkää juopuko viinistä, sillä (koska) siitä tulee irstas olo. Raamattu siis sanoo tässä jakeessa kaksi asiaa, että älä päihdy viinistä ja että viinistä tulee irstas olo. Viinistä siis tulee irstas olo, tämä on Jumalan sana, ja sinä et saa päihtyä viinistä ja piste. Jos sinulle ei tule isrstas olo juovuttuasi, jotain on vialla sinun päässäsi.

        Se, että sinulle tulee irstas olo humalluttuasi ei tarkoita sitä, että kaikille muillekin kristityille tulisi.

        Sivistyssanakirja määrittelee sanan irstas seuraavasti: Sukupuolisesti paheellinen, himokas, siveetön, säädytön, rietas, rivo,elosteleva. 

        Minä en ole mitään näistä juotuani viiniä, en vaikka joisin itseni kunnon tuiteriin. En ole koskaan sammunut alkoholin vaikutuksesta. Mutta hyvä jos pysyt irti viinistä. Se ei näytä sopivan sinulle.

        Toisaalta nuo kaikki irstasta kuvaavat adjektiivit ovat kulttuuri ja yhteisösidonnaisia, joten yksilö voi yhdessä yhteisössä olla irstas vaikka toisessa hän ei sitä olekaan. Itse määrittelen sanan irstas kristityn näkökulmasta käyttäen edellä mainittuja adjektiiveja.

        Otan esimerkkiä Joosefista veljineen, jotka joivat humaltuakseen. Ja onhan noita muitakin hyviä esimerkkejä Raamatussa.


      • Adventisti kirjoitti:

        Se, että sinulle tulee irstas olo humalluttuasi ei tarkoita sitä, että kaikille muillekin kristityille tulisi.

        Sivistyssanakirja määrittelee sanan irstas seuraavasti: Sukupuolisesti paheellinen, himokas, siveetön, säädytön, rietas, rivo,elosteleva. 

        Minä en ole mitään näistä juotuani viiniä, en vaikka joisin itseni kunnon tuiteriin. En ole koskaan sammunut alkoholin vaikutuksesta. Mutta hyvä jos pysyt irti viinistä. Se ei näytä sopivan sinulle.

        Toisaalta nuo kaikki irstasta kuvaavat adjektiivit ovat kulttuuri ja yhteisösidonnaisia, joten yksilö voi yhdessä yhteisössä olla irstas vaikka toisessa hän ei sitä olekaan. Itse määrittelen sanan irstas kristityn näkökulmasta käyttäen edellä mainittuja adjektiiveja.

        Otan esimerkkiä Joosefista veljineen, jotka joivat humaltuakseen. Ja onhan noita muitakin hyviä esimerkkejä Raamatussa.

        Olet väärässä, sillä Raamattu sanoo, että päihtymisestä seuraa irstas olo, tämä on Jumalan sana. Toki sinä voit kätevästi kiertää Raamatun selvän käskyn - älä päihdy viinistä - keksimälläsi nerokkaalla koukulla. Onnittelut siitä. Senkus juot itsesi känniin, mutta sinua on varoitettu. Raamattu sanoo, että älkää juopuko viinistä, tämä on Jumalan sana.


      • Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Olet väärässä, sillä Raamattu sanoo, että päihtymisestä seuraa irstas olo, tämä on Jumalan sana. Toki sinä voit kätevästi kiertää Raamatun selvän käskyn - älä päihdy viinistä - keksimälläsi nerokkaalla koukulla. Onnittelut siitä. Senkus juot itsesi känniin, mutta sinua on varoitettu. Raamattu sanoo, että älkää juopuko viinistä, tämä on Jumalan sana.

        Jumalako sen sanoi? Olet väärässä! Jumala ei missään ole kieltänyt juopumasta muita kuin temppelin pappeja.

        Juuri nyt olen tipattomalla tammikuulla mutta kun se joskus päättyy, aivan taatusti otan kännit ja tulen humalaan. Kiitos Herralle viinistä ja oluesta! Ja ginistä ja rommista ja viskistä! Ja siideristä ja likööristä! Ja simasta ja kotikaljasta! Ja piimästä! Ja kaikesta hyvästä, mikä sisältää etanolia. Näin sanomalla hän julisti kaikki ruoat puhtaiksi!

        Sinulla se on sitten ankara Jumala...


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kerro missä kohtaa Raamattua kielletään nauttimasta alkoholia?

        Raamatussa kyllä varoitetaan monessakin kohden viinistä ja sen haitoista. Muistuttaisin lisäksi, että elämme lopun ajassa, joten mitä syytä on iloita tässä ajassa viinin voimalla? Siitäkö iloitset, että Jeesus tulee pian tuomitsemaan? Voin sanoa, että on ennenaikaista iloita sellaisesta.


      • RajatilaJooseppi
        ei.juopuakseni kirjoitti:

        Viina juodaan runsaasti myös muuhun tarkoitukseen kuin juopumiseen. Minä esimerkiksi juon silloin tällöin viinaa, mutta en koskaa juopuakseni.

        Käsitän tuon sinun tarkoituksen - juoda niin, ettei tarkoita sitä juopuakseen.

        Monihan juo juuri juopuakseen ja siten sitten söheltäen elämässä.

        Minulla itselläni on nytkin kaapissa miestä vahvempaa. Aivan tarkoitushakuisesti.
        Mutta, on myös lääkärin kirjoittamaa kipuun huumetta.

        Käyn kipuhoidoissa sairaalassa, tukirankani tähden, sinne mennään välillä sairasautolla Kesksussairaalaan hoidettavaksi.

        Nuo huumelääkkeet ovat ongelmallisia käyttää - niitten jälkitilojen takia. Siksi ja siihen juuri ennemmin käytän oikeata väkevää viinaa, en tarkoitushakuisesti juopuen maailman tapaan.
        Vaan tarkoituksella teen "mukin" jonka otan kipuuni, tuskaiseen kipuun ja painun sänkyyn viinan tekemään uneen, joka juuri laukaisee selän kipurampit ja tilanteet, eikä siitä tule jälkimaininkeja, kuin kovasta lääketieteestä.

        Eli ihminen voi ja saa juoda viinansa - se on lääke, kun sen oikein tarkoitushakuisesti ottaa.

        yleinen nauraja ei tajua asiaa, ennenkuin tulee piehtaroimaan tuskasta ja kokee vaikka sairaalassa saman, kuin minulla kävi.
        Yritin yöllä vessaan ja kulkuni pysähtyi ovelle. Pyysin huonekaveria hälyttämään apua, mutta ei.
        Sellainen tyhmyys oli paikalla. Ylsin vessan hälytinnappiin ja taisin painaa katastrofinappai, kun kaikki osaston hoitajat paukkasivat paikalle.

        No, apu löytyi, asia hoitui ja sänky tuotiin siihen paikalle.

        Ei kukaan pyri toki viinista juopumaan, vaan sita juodaan krapulan, ei humalatilan saavuttamiseksi,Mahdollinenjuopuminen on siina krapulaa hankkiessa tilapainen oheistuote.


    • henry.ovadiah

      Kääntymistä juutalaisuuteen haluava väitti ettei toorassa kielletähuumeita joten hän aikoi alkaa diileriksi jos rahatilanne menee tiukaksi.

      • BenGurion

        Ei se nk. kääntyminen mitään auta. Vaikka esim. Teuvo Hakkarainen alkaisi ravata Malminkadulla, ei hänestä tulisi yhtään sen älykkäämpi ja käytökseltään parempi.


    • Viini-Raamatussa

      Raamatussa kannustetaan kohtuulliseen viinin ja alkoholin käyttöön.
      Ei kuitenkaan ole viisasta juoda niin paljon, että hoipertelee humalassa.

      Kaikkea siis kohtuudella.

      "Viini ilahduttaa sydämen" viittaa nousuhumalaan. Se on hyvä olotila, kunhan se ei mene yli äyräidensä.

      • Aamen. Missään kohtaa Raamattua ei kielletä nauttimasta alkoholia, ei sitten missään kohtaa. Tämä on adventistien harhaoppia, että alkoholia muka ei saisi nauttia. Samoin on adventistien keksintöä, että hyvä viini olisi mukamas rypälemehua.


      • "Raamatussa kannustetaan kohtuulliseen viinin ja alkoholin käyttöön.
        Ei kuitenkaan ole viisasta juoda niin paljon, että hoipertelee humalassa. "

        No ei juuri siihen, mutta sen verran runsaasti kehotetaan murhemielistä nauttimaan, että unohtaa köyhyytensä ja vaivansa.

        Paljonko mielestäsi pitää vetää sitä alkoomahoolia, että unohtaa oman tilanteensa ? En tiedä mitä kuvittelet asiasta, mutta siinä vaiheessa kun unohtaa oman tilansa, eivät kai jalatkaan nyt enää oikein kanna.


      • kysynpävaa
        Kristitty.net kirjoitti:

        Aamen. Missään kohtaa Raamattua ei kielletä nauttimasta alkoholia, ei sitten missään kohtaa. Tämä on adventistien harhaoppia, että alkoholia muka ei saisi nauttia. Samoin on adventistien keksintöä, että hyvä viini olisi mukamas rypälemehua.

        Ilmaus alkavat juopua on käännös sanasta methyein, methyskesthai, jota on käytetty myös 1. Moos. 43:34; Ps. 36:9; Laul. 5:1, Jes. 34:5,7 ja Jer. 46:10. Sana voidaan kääntää myös "kun ovat kylläisiä" tai "kun ovat juoneet kyllikseen" Näin mm. Passowin suuri Kreikan sanakirja osoittaa, että methyskein merkitsee myös "runsaasti kostuttaa" "kastella läpeensä" ja methyein "olla läpimärkä" "olla kyllästetty" tai "olla täynnä jostakin". Varhaisen kristilisen kirkon käyttämässä Vanhan testamentin Septuaginta-käännöksessä edellä mainitut sanat esiintyvät eri muodoissaan lähes viisikymmentä kertaa. Vain 22 kohdassa niiden voidaan sedes ajatella merkitsevän päihtumistä tai juopumista, muissa ei. Käännöksistä käy ilmi, että methyein-sanan alkuperäinen merkitys on janoamisen, kuivuudesta ja vedenpuutteesta kärsimisen vastakohta, olla täysi, kylläinen.


      • kysynpävaa
        Kristitty.net kirjoitti:

        Aamen. Missään kohtaa Raamattua ei kielletä nauttimasta alkoholia, ei sitten missään kohtaa. Tämä on adventistien harhaoppia, että alkoholia muka ei saisi nauttia. Samoin on adventistien keksintöä, että hyvä viini olisi mukamas rypälemehua.

        Oletko koskaan maistanut alkoholittomia viinejä ? niitä saa nykyään monista kaupoista.


      • kysynpävaa kirjoitti:

        Ilmaus alkavat juopua on käännös sanasta methyein, methyskesthai, jota on käytetty myös 1. Moos. 43:34; Ps. 36:9; Laul. 5:1, Jes. 34:5,7 ja Jer. 46:10. Sana voidaan kääntää myös "kun ovat kylläisiä" tai "kun ovat juoneet kyllikseen" Näin mm. Passowin suuri Kreikan sanakirja osoittaa, että methyskein merkitsee myös "runsaasti kostuttaa" "kastella läpeensä" ja methyein "olla läpimärkä" "olla kyllästetty" tai "olla täynnä jostakin". Varhaisen kristilisen kirkon käyttämässä Vanhan testamentin Septuaginta-käännöksessä edellä mainitut sanat esiintyvät eri muodoissaan lähes viisikymmentä kertaa. Vain 22 kohdassa niiden voidaan sedes ajatella merkitsevän päihtumistä tai juopumista, muissa ei. Käännöksistä käy ilmi, että methyein-sanan alkuperäinen merkitys on janoamisen, kuivuudesta ja vedenpuutteesta kärsimisen vastakohta, olla täysi, kylläinen.

        Eli siis sitten kun jano oli sammutettu rypälemehulla, sitten laitettiin esille alkoholipitoinen huonompi viini? Kuitti sille. Itse en näe, mitä ihmee järkeä tuossa on. Tietenkin ensin tarjottiin parasta mitä oli tarjolla, eli alkoholipitoista käynytttä viiniä, ja sitten kun väki juopui, laitettiin esille huonompaa laatua, koska päihtyneet vieraat eivät enää huomaisi mitään eroa. Mutta usko sinä vain legendaan rypälemehusta hyvänä viininä.


      • kysynpävaa kirjoitti:

        Oletko koskaan maistanut alkoholittomia viinejä ? niitä saa nykyään monista kaupoista.

        Alkoholittomat viinit, eli siis rypälemehut, maistuvat kuralta.


      • kysynpävaa
        Kristitty.net kirjoitti:

        Alkoholittomat viinit, eli siis rypälemehut, maistuvat kuralta.

        Niin olitko maistelut alkoholittomia viinejä niitä on monia eri makuja .


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Eli siis sitten kun jano oli sammutettu rypälemehulla, sitten laitettiin esille alkoholipitoinen huonompi viini? Kuitti sille. Itse en näe, mitä ihmee järkeä tuossa on. Tietenkin ensin tarjottiin parasta mitä oli tarjolla, eli alkoholipitoista käynytttä viiniä, ja sitten kun väki juopui, laitettiin esille huonompaa laatua, koska päihtyneet vieraat eivät enää huomaisi mitään eroa. Mutta usko sinä vain legendaan rypälemehusta hyvänä viininä.

        <<Tietenkin ensin tarjottiin parasta mitä oli tarjolla, eli alkoholipitoista käynytttä viiniä, ja sitten kun väki juopui, laitettiin esille huonompaa laatua, koska päihtyneet vieraat eivät enää huomaisi mitään eroa. Mutta usko sinä vain legendaan rypälemehusta hyvänä viininä. >>

        Ei ole legendaa. Muuten se nähdään sitten taivaassa, että mikä on legendaa. En usko, että taivaassa on huono käynyttä viiniä vaan nautimme tuoretta Jumalan luomaa aitoa rypälemehua yhdessä Jeesuksen kanssa.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Alkoholittomat viinit, eli siis rypälemehut, maistuvat kuralta.

        Jos sinä et osaa iloita juomalla puhdasta käymätöntä rypälemehua, niin se on oma ongelmasi. Minä osaa iloita tuoreesta ja käymättömästä rypälemehusta. Siinä maistuu aito herkullinen rypäle aidoimmillaan eikä sitä ole pilattu käymisellä.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Alkoholittomat viinit, eli siis rypälemehut, maistuvat kuralta.

        Uskon, että sinunkin makuaistisi on kokenut uudistumisen sitten kun olemme saaneet ylösnousemusruumiin ja nautimme yhdessä Jeesuksen kanssa aitoa käymätöntä rypälemehua. On suuri ilo saada nauttia aitoa Luojan luomaa käymätöntä rypälemehua.

        Uskon, että Raamatussa väki, joka joi Jeesuksen tekemää viiniä, joi aitoa puhdasta mehua, joka oli niin herkullista, että se "vei kielen mennessään".


    • kysynpävaa

      Paavalin mukaan kaikkien seurakunnan työntekijöiden, niin seurakunnan kaitsijoiden 1. Tim. 3:2,3) seurakunnan vanhimpien Tit. 1:6-9) kuin seurakunnan palvelijoiden 1. Tim. 3:8-10) ja myös seurakuntalaisten, niin naisten 1. Tim. 3:11; Tit. 2:3) kuin miesten Tit. 2:2), tuli olla raitiita.
      Älä katsele viinin hehkuvaa punaa, älä katso sen välkettä maljassa. Sanl. 23:31

      • Paavali ei sano, että he eivät saaneet nauttia tippaakaan alkoholia.


      • kysynpävaa

        jeremia otti viinin käytöstä kieltäytyvät rekabilaiset esimerkiksi israelilaisille. Jer. 35:6)
        Myös Daniel ja hänen ystävänsä päättivät olla saastuttamasta itseään Babylonin kuninkaan pöydän herkuilla ja viineillä ja pysivät pelkkiä kasviksia syötäväksi ja vain vettä juotavaksi. Dan. 1:5-12)


      • kysynpävaa kirjoitti:

        jeremia otti viinin käytöstä kieltäytyvät rekabilaiset esimerkiksi israelilaisille. Jer. 35:6)
        Myös Daniel ja hänen ystävänsä päättivät olla saastuttamasta itseään Babylonin kuninkaan pöydän herkuilla ja viineillä ja pysivät pelkkiä kasviksia syötäväksi ja vain vettä juotavaksi. Dan. 1:5-12)

        Jeremia tässä ei todellakaan sano, että kaikkien juutalaisten tulisi kieltäytyä alkoholista kuten rekabilaiset. Hän sanoo, että nämä kyllä noudattavat isiensä käskyä, eikö Israelin sitten tulisi noudattaa Jumalan käskyjä?

        "Joonadabin, Reekabin pojan, sanat, joilla hän kielsi poikiansa juomasta viiniä, pidetään voimassa, ja niin he eivät ole juoneet tähän päivään asti, sillä he ovat kuuliaiset isänsä käskylle. Mutta minä olen puhunut teille varhaisesta alkaen, ja te ette ole kuulleet minua." (Jer. 35:14)

        Jos kerran alkoholin nauttiminen on Jumalalle kauhistus, miksi tästä ei Toorassa anneta mitään käskyä? Miksi Jeesus ei kiellä seuraajiaan nauttimasta alkoholia? Miksi Paavali ei puhu tästä sanaakaan? Miksi piti odottaa 2000 vuotta kunnes adventistien profeetta julisti tämän totuuden meille?


    • iloinen_naurajaa

      Juokaa ihan vapaasti tulista soppaa jos maistuu, ei siinä mitään pahaa ole, mutta varokaa alkoholismia. Se on kovan luokan huumeriippuvuus...

    • kysynpävaa

      "Alkoholi on erittäin hyödyllinen kemiallinen yhdiste käytettynä esim. Liuottimena ja polttoaineena, mutta niin pian kuin se valuu nielusta alas, on siitä yksinomaan kirousta". Näillä sanoilla on prof. A.I. Virtanen, suomalainen Nobel-palkinnon saanut kemisti, luonnehtinut alkoholia.

      • Saan työni puolesta yhteistyöyrityksiltä viinilahjoja joulun alla. Yhtenä jouluna annoin lahjana saadut kaksi punaviinipulloa kaverilleni. Hän nautiskeli ne yksikseen yhtenä iltana ja sai pari päivää myöhemmin kasvohalvauksen. Arvaa syytinkö itseäni, koska punaviinillä saattoi olla yhteyttä halvaukseen. Onneksi hän toipui reilun vuoden aikana ennalleen.

        Viime jouluna kaadoin lahjaksi saamani sinisen ginipullon sisällön suoraan vessanpönttöön. Gini on hyödyllinen kemiallinen yhdiste, jos vessanpöntössä on tummentumia.


    • kysynpävaa

      Raamatun kanta viinin käyttöön päihdyttävänä juomana on hyvin selvästi kielteinen. Raamatusta on kuitenkin pyritty löytämään kohtia, joiden mukaan päihdyttävän viinin käyttö olisi luvallista.
      Jotkut ajatelevat, että voivat olla kohtuukäyttäjiä 1-2 lasia olen nähnyt, että toisille sekin on liikaa.
      Suomessa on paljon niitä jotka alussa olivat kohtuukäyttäjiä, eihän kukaan halua alkoholisti olla.
      Ihminen ottaa suuren riskin. Paavalin neuvo nuorelle Timoteukselle on tunnetuimpia Raamatun lauseita. Sen tuntee moni sellainenkin, joka ei tiedä paljoa muuta Raamatusta. Paavali ei kuitenkaan missään mainitse, että Timoteuksen tuli nauttia käynyttä viiniä. Pietarikin kehottaa olemaan raitis kolme eri kertaa: "Vyöttäytykää siis, olkaa raittiit. Pitäkää ajatuksenne kirkkaina". 1.Piet. 1:13) ja 1. Piet. 4:7. ja 1. Piet. 5:8)

      • Adviss

        1990- tai 2000-luvulla Nykyajassa julkaistun artikkelin mukaan Raamattu ei teologisessa tarkastelussa ota selkeää kantaa alkoholia vastaan. On eri asia sitten jos haluaa noudattaa Adventtikirkon ihanteita alkoholittomuudesta. Kukin tehköön uskonsa mukaan. Näillä siis mennään.

        Minun kantani on se, että koska en usko enää adventtikirkon "totuuksiin", niin minua ei koske heidän tulkintansa myöskään alkoholista. Kun yksi oppi on valhetta, mihinkään ei voi enää luottaa.

        Minua ei ole myöskään lapsesta lähtien aivopesty alkoholivastaiseksi, kuten monille uskoville on käynyt, vaikkei kotonani käytetty koskaan alkoholia kun olin lapsi. Vanhempani eivät edelleenkään käytä alkoholia. Olen siis saanut puhtaalta pöydältä lähteä lukemaan Jumalan sanaa ja olen ymmärtänyt Raamatun sanasta ja Raamatun historiasta, että alkoholi on kulttuurisidonnainen asia, jolla ei ole juurikaan tekemistä teologian kanssa aivan samoin kuin on naisten asema seurakunnassakin (naispappeus). Alkoholin käyttö on siis ihan itse kunkin asia eikä Jumalalla ole Raamatussa edes mielipidettä koko asiasta yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta: nämä ovat Jumalan palveluksessa mukana olevien pappien, nasiirien, seurakunnan vanhinten yms ohjeita. Minä en kuulu näistä yhteenkään joukkoon. Minulla on tästä asiasta varmuus...pelastusvarmuus, koska asia ei ole pelastuskysymys.

        Kippis!


      • kysynpävaa
        Adviss kirjoitti:

        1990- tai 2000-luvulla Nykyajassa julkaistun artikkelin mukaan Raamattu ei teologisessa tarkastelussa ota selkeää kantaa alkoholia vastaan. On eri asia sitten jos haluaa noudattaa Adventtikirkon ihanteita alkoholittomuudesta. Kukin tehköön uskonsa mukaan. Näillä siis mennään.

        Minun kantani on se, että koska en usko enää adventtikirkon "totuuksiin", niin minua ei koske heidän tulkintansa myöskään alkoholista. Kun yksi oppi on valhetta, mihinkään ei voi enää luottaa.

        Minua ei ole myöskään lapsesta lähtien aivopesty alkoholivastaiseksi, kuten monille uskoville on käynyt, vaikkei kotonani käytetty koskaan alkoholia kun olin lapsi. Vanhempani eivät edelleenkään käytä alkoholia. Olen siis saanut puhtaalta pöydältä lähteä lukemaan Jumalan sanaa ja olen ymmärtänyt Raamatun sanasta ja Raamatun historiasta, että alkoholi on kulttuurisidonnainen asia, jolla ei ole juurikaan tekemistä teologian kanssa aivan samoin kuin on naisten asema seurakunnassakin (naispappeus). Alkoholin käyttö on siis ihan itse kunkin asia eikä Jumalalla ole Raamatussa edes mielipidettä koko asiasta yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta: nämä ovat Jumalan palveluksessa mukana olevien pappien, nasiirien, seurakunnan vanhinten yms ohjeita. Minä en kuulu näistä yhteenkään joukkoon. Minulla on tästä asiasta varmuus...pelastusvarmuus, koska asia ei ole pelastuskysymys.

        Kippis!

        Onko Pekka Reinikainen advari ? Mikä on valhetta ? eikö meidän jokaisen elämästä löydy valhetta.


      • Adviss
        kysynpävaa kirjoitti:

        Onko Pekka Reinikainen advari ? Mikä on valhetta ? eikö meidän jokaisen elämästä löydy valhetta.

        En tunne Pekka Reinikaista. Tai en ainakaan muista häntä.

        Ilman muuta jokaisen elämästä löytyy valhetta. Minun elämässäni se valhe tuli Adventtikirkon puolelta päin. Nyt on valheet saaneet jäädä siltäkin osin.


      • kysynpävaa
        Adviss kirjoitti:

        En tunne Pekka Reinikaista. Tai en ainakaan muista häntä.

        Ilman muuta jokaisen elämästä löytyy valhetta. Minun elämässäni se valhe tuli Adventtikirkon puolelta päin. Nyt on valheet saaneet jäädä siltäkin osin.

        Ymmärrän jos sinua on kohdeltu väärin jonkun taholta.
        Siunausta sinulle.


      • Adviss
        kysynpävaa kirjoitti:

        Ymmärrän jos sinua on kohdeltu väärin jonkun taholta.
        Siunausta sinulle.

        Jonkun taholta? No ei ole. Puhun tässä valehtelevasta pääkonferenssista, joka ei korjaa kirkon harhaoppeja. Vuosikymmeniä minua sumutettiin. Sumutus jatkuu edelleen muttei minun kohdallani, koska en pyöri enää niissä kuvioissa. Rivijäsenet eivät ole tietääkseni tietoisesti valehdelleet. Kaikista pastoreista en tiedä.

        Jätettäköön seurakuntalaisten kyvyttömyys noudattaa Jeesuksen käskyä rakastaa lähimmäistään tästä ketjusta pois.


    • hurmeista_juhlajuomaa

      Juutalaisten juhlissa juhlajuoma on voitetuista Palestiinalaislapsista laskettu veri.

    • >>Ihminen ottaa suuren riskin. Paavalin neuvo nuorelle Timoteukselle on tunnetuimpia Raamatun lauseita. Sen tuntee moni sellainenkin, joka ei tiedä paljoa muuta Raamatusta. >>

      Entä sitten? Suomi on vapaa maa.

      >>Paavali ei kuitenkaan missään mainitse, että Timoteuksen tuli nauttia käynyttä viiniä. >>

      Paavali ei kuitenkaan missään mainitse, että Timoteuksen tuli nauttia Mehukattia.

      • kysynpävaa

        Raamatun kirjoittamisen aikana sanan viini merkitys oli toinen kuin nykyään. Se sisälti kaikki viinirypäleistä tehdyt juomat rypäletuoremehusta luonnollisen käymisen kautta käyneisiin viineihin,


      • Adviss
        kysynpävaa kirjoitti:

        Raamatun kirjoittamisen aikana sanan viini merkitys oli toinen kuin nykyään. Se sisälti kaikki viinirypäleistä tehdyt juomat rypäletuoremehusta luonnollisen käymisen kautta käyneisiin viineihin,

        Väkijuoma ja olut mainitaan myös Raamatussa. Niitä et pysty selittämällä laimeammiksi saamaan.


    • kysynpävaa

      Nykyisen lainsäädännön mukaisia väkeviä viinejä ei Raamatun aikana tunnettu. Sen sijaan käyneen viinin suodattaminen alkoholitomaksi tunnettiin. Päihdyttävistä palmu-ja ohraviineistä käytettiin nimeä shekar. Se mainitaan Raamatussa 23 kertaa. Uudessa käännöksessä se on usein käännetty olueksi. Vanhemmissa käännöksissä enimmäkseen sanaparilla väkevä juoma. Meidän väkeviin juomiimme verratuna shekar ei kuitenkaan ollut mikään väkevä juoma, sillä siinä voi olla alkoholia korkeintaan 14-16 prosenttia. Tislaustaitoa ei vielä silloin ollut opittu. Se opittiin vasta 9 vuosisadalla jKr.

      • Elintarvike_inssi

        Suodatus on teknisesti katsottuna väärä termi kuvaamaan kertomaasi prosessia. Alkoholia ei pysty suodattamaan pois vedestä. Mikään muu tuon ajan yksikköprosessi ei pysty vähentämään alkoholia mehusta kuin haihduttaminen tai laimentaminen.


    • >>Niin olitko maistelut alkoholittomia viinejä niitä on monia eri makuja .>>

      Olen.

      Helluntailaisten ehtoolliskokouksessa mehu on vaihdettu viiniin, todennäköisesti alkoholittomaan.

      Kotona juon Tarapacaa mehuun sekoitettuna, minullakin oikeus jonkinlaiseen ylellisyyteen.

    • >>Sen sijaan käyneen viinin suodattaminen alkoholitomaksi tunnettiin.>>

      Satuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe