Tekosaaren teko mereen tunnelin porausjätteestä

lisämaata

Miten saadaan rakennettua tekosaari? Valetaanko betonista ensin merenpohjalta pintaan saakka ulottuva putki, joka pumpataan tyhjäksi, ja jonka jälkeen aletaan louhimaan maata putken kautta sen ympärille?

4

<50

Vastaukset

    • Vastaavanlainen tapa on käytössä vähän pienemmässä mittakaavassa myös siltoja rakennettaessa. Keksintönä rakennustapa on aika vanha. Arkkupatoa on käytetty ainakin Pons Fabriciuksen siltaa tehdessä. https://brewminate.com/pons-fabricius-romes-timeless-bridge/

      Kiinalaiset on näköjään upottaneet meren pohjaan elementeistä tehdyn tunnelin. Ovat joutuneet kehittämään niitä varten koneita ja menetelmiä. Nyt kun ne on kehitetty, niin mikseivät ala tekemään sarjatuotantona Vesterbackalle? Tuollaisia 180-metrisiä pätkiä ei tarvittaisi kuin reilut 400 kpl. Äkkiähän ne uittaa Kiinasta Suomenlahdelle.

      Onnistuisikohan muuten vulkaaninen tekosaari? Porattaisiin reikä sulaan magmaan saakka ja annettisiin sen suihkuta veden pintaan asti ulottuvaksi halutun kokoiseksi keoksi, jonka jälkeen reikä tulpattaisiin.


    • mallia.Islanti kirjoitti:

      Vastaavanlainen tapa on käytössä vähän pienemmässä mittakaavassa myös siltoja rakennettaessa. Keksintönä rakennustapa on aika vanha. Arkkupatoa on käytetty ainakin Pons Fabriciuksen siltaa tehdessä. https://brewminate.com/pons-fabricius-romes-timeless-bridge/

      Kiinalaiset on näköjään upottaneet meren pohjaan elementeistä tehdyn tunnelin. Ovat joutuneet kehittämään niitä varten koneita ja menetelmiä. Nyt kun ne on kehitetty, niin mikseivät ala tekemään sarjatuotantona Vesterbackalle? Tuollaisia 180-metrisiä pätkiä ei tarvittaisi kuin reilut 400 kpl. Äkkiähän ne uittaa Kiinasta Suomenlahdelle.

      Onnistuisikohan muuten vulkaaninen tekosaari? Porattaisiin reikä sulaan magmaan saakka ja annettisiin sen suihkuta veden pintaan asti ulottuvaksi halutun kokoiseksi keoksi, jonka jälkeen reikä tulpattaisiin.

      Ei onnistuisi vulkaaninen tekosaari. Magma ei pysähtyisi tulppaan, vaan pääsisi valloilleen ja tuhoaisi koko maapallon.


  • Kiinan teräslieriöt oli 55m pituisia ja 22 metriä halkaisija. Aikamoisia...

    Merenkurkku on suurimmaksi osaksi 5-25 metriä syvyydeltään. Riittäisi kun laittaisi 5-25 metrin korkuisia teräslieriöitä esim 100 metrin välein. Lieriöiden halkaisija voisi olla esim 10 metriä. Siten kuitenkin, että lieriöiden yläosat tulisi kaikki näkyviin, noin 1-2 metriä merenpinnan yläpuolelle. Nämä lieriöt sitten täytettäisiin murskeella, josta pystyisi ponnistamaan siltapilarien perustukset, ns kuivalta maalta.

    Björkön ja Valassaarten väli on 7km, siihen menisi noin 70 lieriötä. Sitten Valassaarilta Ruotsin Grossgrundenille on 26km, johon menisi siis 260 lieriötä. Siitä vielä noin 7km silta Ruotsin maaperälle, johon 70 lieriötä. Yhteensä siis noin 400 lieriötä, jotka täytettäisiin murskeella.

    Jos keskimäärin lieriön korkeus esim 17m, niin mursketta menisi noin 1335 kuutiota per lieriö. Se kertaa 400, niin olisi noin 534 000 kuutiota. Eli noin 29 667 kasettikuormaa. Tuollainen määrähän mursketta menee pk-seudun tonttien/tieyhteyksien täyttöihin jo melkein yhdessä kesässä.

    Tietysti jos jännevälin tuplaa, eli 200m, niin silloin tavaraa menee tietysti puolet vähemmän. Eli täysin tehtävissä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.