Perse edellä puuhun

HaamuHajamieli

Mielestäni nykyisin peruskoulun ja myös lukion luonnontieteiden opetuksessa mennään perse edellä puuhun. Käydään läpi jotain keskiaikaisia kokeita eikä puhuta lainkaan siitä, mitä tiedämme TÄNÄ PÄIVÄNÄ. Esim. kvanttifysiikan löydökset ovat aika hiton tärkeää juttua filosofisesti mielekkään maailmankuvan rakentamiseksi, mutta niistä kertomisen sijaan toistetaan jotain Galileon pallonvierittelykokeita.

Muistaakseni Kari Enqvistkin sanoi saaneensa jostain lukion fysiikankurssista vitosen, kun ei vaan kiinnostanut tai hahmottanut mistä on kysymys.

9

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • airfoiljokaeikirj

      Omena päähän putosi ja mies kellui veden mukana altaasta.
      Eikös olekkin joka päiväisiä asioita?
      Tarpeksi suuri vipu niin nostan sillä maapallon.
      Taitaa se pallo pyöriä sittenkin.

      Edelleen ihan relevantteja asioita.
      Missä normi ihminen tarvitsee koko kvanttifysiikkaa? Ei missään.
      Tavallisen lukion oppilas määrästä keskimäärin kukaan ei tarvitse sitä missään.
      Siksi siitä ei kannata kauheasti jauhaa kvanteista meinaan.

      Tää on vain mun mielipide ja en ole käynyt lukiota. Olen kuitenkin luonnontieteistä erittäin kiinnostunut, siltikään en juuri noita kvantteja kaipaa.

      • tääonhävitty

        Joo et kaipaa kvantteja ja maailmankaikkeuskin on sinulle vain sen kokoinen mitä voit nähdä.
        Olisit viihtynyt hyvin pimeällä keskiajalla.


      • airfoiljokaeikirj
        tääonhävitty kirjoitti:

        Joo et kaipaa kvantteja ja maailmankaikkeuskin on sinulle vain sen kokoinen mitä voit nähdä.
        Olisit viihtynyt hyvin pimeällä keskiajalla.

        Annappa hyvä esimerkki tai pari kolme missä tarvitsemme kvantteja?
        Normaalin lukiolaispojan tai tytön elämään kun tulee kvantin tarve missä se olisi?
        Jos ei esimerkkiä tule, katson sen myöntämiseksi ettei sitä tosiaankaan tarvitse opettaa kuin asia tasolla mainiten.

        Tiedän että niitä jossakin tarvitaan. Mutta oletan että kaupungissani ei kukaan niitä kaipaile tänä tai ensivuonna, siksi mitä hittoa niistä puhumaan sen laajemmin. Ei ole kaupungissani yliopistoa eikä ydinfysiikanlaitosta. On varmasi kahvipöytä jossa puhutaan konsanaan kvantti puurosta enemmän kuin aamiaispuurosta. Mutta tarvitseeko yhden ruokapöytäkeskustelun pohjalta koko koululaitosta uudistaa ?
        Omana aikana oli vain atomin kolme hiukkasta (pos neut, elek), kyllä uudistukset ja lisätietämys on tuonut kvarkit sun muut opetukseen. Siitäkin syystä aloituksen sanoma ei pidä paikkaansa.
        Nyt odottelen niitä kvantti sovelluksia joita kerrot.


      • moyfulk

        Esim. biologian alalla on herätty siihen että biologian selittäminen vaatii kvanttifysiikkaa. Jim Al-Khalili on kirjoittanut aiheesta kirjan


      • airfoiljokaeikirj kirjoitti:

        Annappa hyvä esimerkki tai pari kolme missä tarvitsemme kvantteja?
        Normaalin lukiolaispojan tai tytön elämään kun tulee kvantin tarve missä se olisi?
        Jos ei esimerkkiä tule, katson sen myöntämiseksi ettei sitä tosiaankaan tarvitse opettaa kuin asia tasolla mainiten.

        Tiedän että niitä jossakin tarvitaan. Mutta oletan että kaupungissani ei kukaan niitä kaipaile tänä tai ensivuonna, siksi mitä hittoa niistä puhumaan sen laajemmin. Ei ole kaupungissani yliopistoa eikä ydinfysiikanlaitosta. On varmasi kahvipöytä jossa puhutaan konsanaan kvantti puurosta enemmän kuin aamiaispuurosta. Mutta tarvitseeko yhden ruokapöytäkeskustelun pohjalta koko koululaitosta uudistaa ?
        Omana aikana oli vain atomin kolme hiukkasta (pos neut, elek), kyllä uudistukset ja lisätietämys on tuonut kvarkit sun muut opetukseen. Siitäkin syystä aloituksen sanoma ei pidä paikkaansa.
        Nyt odottelen niitä kvantti sovelluksia joita kerrot.

        Riittääkö esimerkiksi sähkö?


    • planeetta_ei.kirj

      Aika paljon esitekemistä ja suunnittelua vaatii.

      Kannatan kuitenkin ideaa. On siellä kouluissa hurjempiakin aineita, eikä kaikki opetussuunnitelmissa ihan niin faktapohjaista ole muutenkaan.

      Lisäoppimääränä lukiossa saattaisi toimia parhaiten.

      Pelkään tosin jäävän marginaaliin, ja jos siitä tulee liian hankala ja siksi varma reputuskone, siihen ei osallistu ketään, ei edes ne ketä voisi kiinnostaa.

      Siksi suunnittelut.

    • Ykskivi

      Kyllä ensin on opittava perusfysiikka, jonka avulla voi ymmärtää valtaosan jokapäiväisistä elämäämme hallitsevista luonnonlaeista ja -ilmiöistä. Sähköopin perusteetkin hoituvat ilman kvanttifysiikkaa, ja sellittyvät perinteisen atomiteorioiden avulla. Sähkömoottori, muuntaja, radio, sähkölamppu ym keksittiin ilman kvanttiteorioita.

      On totta, että kvantyifysiikalla on merkittävä osa pohdittaessa filosofisia kysymyksiä, mutta tämä filosofinen osuus voidaan tuoda esiin osana filosofian opetusta. Kvanttifysiikan vaatima matemaattinen osaaminen on sellainen, että edes perusteiden selvittäminen lukiossa ei vastaa tarkoitustaan, vaan joudutaan vain pintapuolisesti sanallisesti kuvailemaan kvanttifysiikan ilmiöitä ja niiden seurauksia ja käytännön sovellutuksia.

    • Oisko joku opinnonohjaus yhä pielessä kun oli jo 1980-luvullakin täysin pihalla. Opinnonohjaaja voisi sen verran antaa vinkkiä, että sanoisi: Mikäli tahtoo saada pätevää koulutusta sitä saa siellä missä on pätevät opettajat. Eli teknillisissä oppilaitoksissa ja joissakin ammattikorkeakouluissa. Sen sijaan peruskouluun ja lukioon ei riitä päteviä ja ammatitaitoisia opettajia joka aineeseen. On aineita vielä lukiotasollakin joissa monet lukiolaiset pärjäisivät opettajana paremmin kuin itse tuon aineen lukio-opettaja.

      Lisäksi on syytä huomioida, että mikään pienen kaupungin kirjasto ei sisällä yhtäkään vakavasti otettavaa luonnontieteen kirjaa. Vain yliopistokaupunkien yliopistojen kirjastoissa on järkeviä kirjoja. Ja vielä tulee miettiä onko Suomen kielelläkään saatavana yhtään pätevää luonnontieteen oppikirjaa.

      Lukion tarkoitus on kolmessa vuodessa tarjota minimaalinen yleissivistys. Johon se kyllä kykenee jossakin määrin. Sen sijaan mitään klassillista sivistystä tai muuta parempaa sivistystä ei ole kouluissa tarjolla.

      Yhtä mahdotonta kuin on saada kuuta taivaalta on saada Suomessa monin paikoin pätevää opetusta tai löytää ajankohtaista tietoa luonnontieteistä.

    • SuomalainenDervissi

      Voisivat kouluissa näyttää youtubesta PBS Space Time -kanavan tarjontaa. Tai luetuttaa Brian Greenen kirjoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      80
      3659
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2434
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      85
      2060
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1597
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1441
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1429
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1384
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1347
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1237
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1095
    Aihe