Helsinki-Vantaalle mentävä omalla autolla

kokemusta.on

Jos tuleva lento on myöhässä ja laskeutuu vasta yöllä, ei kentällä ole välttämättä yhtään taksia ja taksin tarvitsijoita voi olla kymmeniä. Tähän on tultu.

80

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kävele

      So ?
      Turha lentely vaan lisää hiiltä ilmaan.

    • ÄläIhankoTotta

      Voi voi, näinhän se on aina ollut.

    • Supertaksi

      Kysy Annelta kyytiä. Tai maksa triplat, niin tulen odottamaan sinua.

    • juuudu

      Eiköhän niitä taas löydy kun joulukiireet on ajettu.

    • Junalla

      Helsinki-Vantaalle pääsee helposti junalla, ei tarvitse taksia.

      • Älykato

        Kulkeeko juna sinun kotisi ohi 24/7 ja ihanko pysähtyykin?


      • Junalla
        Älykato kirjoitti:

        Kulkeeko juna sinun kotisi ohi 24/7 ja ihanko pysähtyykin?

        Kulkee. Asun pikkukaupungissa keskellä Suomea, asema 300m päässä. Siitä junalla Tikkurilaan, vaihto lentokenttäjunaan ja pääset oikeastaan suoraan lähtöaulaan. Varasin Tammikuuksi lipun lentokentälle hintaan 20,90€, matka toisin päin takaisin helmikuussa hintaan 18,90€. Neljällä kympillä lentoasemalle ja takaisin, melkein ovelta ovelle, on kyllä päheä yhteys. Ennen piti ajaa taksilla joko Tikkurilasta tai Pasilasta, tuli aika kalliiksi. Ei tule enää.... luulen, että maakuntien väki alkaa pikkuhiljaa löytämään junavaihtoehdon. Stadilaiset jo junaa käyttävätkin melkolailla matkalla kentälle, taksit kuskaa kai lähinnä turisteja enää?


      • kerrohan
        Junalla kirjoitti:

        Kulkee. Asun pikkukaupungissa keskellä Suomea, asema 300m päässä. Siitä junalla Tikkurilaan, vaihto lentokenttäjunaan ja pääset oikeastaan suoraan lähtöaulaan. Varasin Tammikuuksi lipun lentokentälle hintaan 20,90€, matka toisin päin takaisin helmikuussa hintaan 18,90€. Neljällä kympillä lentoasemalle ja takaisin, melkein ovelta ovelle, on kyllä päheä yhteys. Ennen piti ajaa taksilla joko Tikkurilasta tai Pasilasta, tuli aika kalliiksi. Ei tule enää.... luulen, että maakuntien väki alkaa pikkuhiljaa löytämään junavaihtoehdon. Stadilaiset jo junaa käyttävätkin melkolailla matkalla kentälle, taksit kuskaa kai lähinnä turisteja enää?

        Miten nopeasti pääsisit lentoasemalta junalla kotiin klo 2.30 yöllä?


      • Junalla
        kerrohan kirjoitti:

        Miten nopeasti pääsisit lentoasemalta junalla kotiin klo 2.30 yöllä?

        Sovitan lentoaikatauluni niin, etten liiku tuollaiseen aikaan. Tammikuinen puolentoista kuukauden mittainen etelän matkani aikataulut sovitettu siten, ettei tuollaista ongelmaa tule. Jos nyt kuitenkin joku viivästys tulee, on lentoasemalla ja sen läheisyydessä hotelleja joihin majoittua.

        Mikä on kyselyjesi takana? Sekö, kun en käytä mielelläni takseja? Sekö, kun hyvien julkisten liikennemuotojen parantuessa taksien käyttö vähenee? Sekö, kun taksiuudistusten jälkeen taksinkäyttö meidän kansalaisten silmissä on mennyt epäluotettavaksi ja joskus kalliimmaksi?

        Ei monikaan ota taksia alleen, jos löytyy kelvollinen julkinen liikennemuoto, eikä ole vallan kamalan painavia matkatavaroita. Moni ei ota näistäkään huolimatta, odottavat vaikka tunteja säästääkseen selvää rahaa, sitä kun ei kaikilla ole liikaa käytettäväksi.

        Vastauksena kysymykseesi: Jos on aikaa, ei tarvitse edetä nopeasti, ei ole kiirettä - ainakaan minulla...


      • taksilla
        Junalla kirjoitti:

        Sovitan lentoaikatauluni niin, etten liiku tuollaiseen aikaan. Tammikuinen puolentoista kuukauden mittainen etelän matkani aikataulut sovitettu siten, ettei tuollaista ongelmaa tule. Jos nyt kuitenkin joku viivästys tulee, on lentoasemalla ja sen läheisyydessä hotelleja joihin majoittua.

        Mikä on kyselyjesi takana? Sekö, kun en käytä mielelläni takseja? Sekö, kun hyvien julkisten liikennemuotojen parantuessa taksien käyttö vähenee? Sekö, kun taksiuudistusten jälkeen taksinkäyttö meidän kansalaisten silmissä on mennyt epäluotettavaksi ja joskus kalliimmaksi?

        Ei monikaan ota taksia alleen, jos löytyy kelvollinen julkinen liikennemuoto, eikä ole vallan kamalan painavia matkatavaroita. Moni ei ota näistäkään huolimatta, odottavat vaikka tunteja säästääkseen selvää rahaa, sitä kun ei kaikilla ole liikaa käytettäväksi.

        Vastauksena kysymykseesi: Jos on aikaa, ei tarvitse edetä nopeasti, ei ole kiirettä - ainakaan minulla...

        Toi nyt on kohtuullista paskapuhetta: Liikematkustajat on ehdoton enemmistöjoukko matkustajista Helsinki-Vantaalla ylipäätään, ja tämä porukka käyttää pelkästään takseja. Koimaiset turistit suosii vaihtoehtoja= oma auto/juna/tuttu tuo tai hakee, mutta niin se on aina ollut. Maksoitko muuten lentolipuistasi enemmän kun liikkuminen tapahtuu ns. ihmisten aikaan? Sehän on jokaisen oma asia, katsooko säästäneensä matkakuluissa, kun maksaa lennosta vähän enemmän mutta pääsee loppupätkän julkisilla ;)


      • Junalla
        taksilla kirjoitti:

        Toi nyt on kohtuullista paskapuhetta: Liikematkustajat on ehdoton enemmistöjoukko matkustajista Helsinki-Vantaalla ylipäätään, ja tämä porukka käyttää pelkästään takseja. Koimaiset turistit suosii vaihtoehtoja= oma auto/juna/tuttu tuo tai hakee, mutta niin se on aina ollut. Maksoitko muuten lentolipuistasi enemmän kun liikkuminen tapahtuu ns. ihmisten aikaan? Sehän on jokaisen oma asia, katsooko säästäneensä matkakuluissa, kun maksaa lennosta vähän enemmän mutta pääsee loppupätkän julkisilla ;)

        Tilasin lentolippuni kolme kuukautta ennen matkaa, meno-paluu Espanjaan 89€, onko se paljon?

        Liikematkustajat maksakoon lentolipuistaan ihan miten haluavat, kulkekoot millä haluavat, se on heidän ja firmojensa asia. Onko heitä sitten enemmän, tai vähemmän, kun meitä muita, en ota kantaa, eikä kuulu minulle. Jokainen, joka haluaa liikkua edullisesti, ottaa kyllä selvää erilaisista matkustusmahdollisuuksista näin halutessaan, tai ajaa sitten taksilla, miten vaan.

        Minulla on asunto Espanjassa ja tilaan matkani aina etukäteen edullisin hinnoin, sehän on tämän päivän henki, mitä aiemmin tilaat, sen edullisemmin matkustat. Koskee niin juna- kuin lentolippujakin.

        Sinunkin kannattaisi taksikuskina joskus ajatella, minkälaisen matkan harkitseva matkustaja pääsee veloittamasi taksimatkan hinnalla. Minulle käynti Espanjan asunnollani maksaa kaikkine kuluineen 150€.

        Aina ihan ihmisten aikaan.


      • Ooooddfff
        taksilla kirjoitti:

        Toi nyt on kohtuullista paskapuhetta: Liikematkustajat on ehdoton enemmistöjoukko matkustajista Helsinki-Vantaalla ylipäätään, ja tämä porukka käyttää pelkästään takseja. Koimaiset turistit suosii vaihtoehtoja= oma auto/juna/tuttu tuo tai hakee, mutta niin se on aina ollut. Maksoitko muuten lentolipuistasi enemmän kun liikkuminen tapahtuu ns. ihmisten aikaan? Sehän on jokaisen oma asia, katsooko säästäneensä matkakuluissa, kun maksaa lennosta vähän enemmän mutta pääsee loppupätkän julkisilla ;)

        Oman käsitykseni mukaan kyllä turistit ovat enemmistö lentäjistä, ainakin globaalisti. Liikematkailu on suhteellisesti vähentynyt finanssikriisin ja Nokian tuhon myötä, sekä etäyhteyksien parannuttua kuin myös päästövouhotuksen takia.

        Taksia on kuitenkin turha syyttää hinnoista. Taksissa maksaa työ, auto ja verot. Ei niistä juuri ole tinkivaraa, jos halutaan taksikuskienkin elävän. Toki yrittäjien osuudesta pientä tinkivaraa on, muttei se hinnassa näy kuin korkeintaan kymmenisen prosenttia. Tekoälyn kehittyessä mahdollista myös ajoja tehostamalla ehkä toisen kymmenen prosentin alennukseen. Mutta ei siis missään nimessä mihinkään -50% alennuksiin kuin erikoistapauksissa korkeintaan. Tällainen erikoistapaus voisi olla taksin äkkilähtösysteemi, eli asemapaikalleeen palaavat taksit voisivat ajaa halvalla. Näissä pitäisi vaan kehittää toimiva sähköinen kohtaamispaikka asiakkaille ja äkkilähtötakseille. Kentälle tämä soveltuisi heikosti, sillä kuten äkkilähdöissä yleensäkin, lähtöaikaa ei voisi ennakoida tarkasti, ja lennolle taas täytyisi ehtiä ajoissa. Toki jos asiakas olisi säästääkseen valmis menemään kentälle tunteja etuajassa, niin voisi äkkilähtöjä kalastaa. Ja jos ei tärppäisi, niin sitten menisi viime tingassa normaalihinnalla. Olisiko tästä sitten mitään hyötyä verrattuna julkisien käyttöön? No ehkä jollekin harvalle.
        Joku taksifirma voisi ehkä myös myydä alennusmatkan ennalta tiettyyn aikahaarukkaan. Eli jos asiakas haluaisi kuudeksi kentälle, niin hän ostaisi ennalta -50% lipun taksiin, jolla yhtiö sitoutuisi viemään hänet kentälle kello kolmen ja kuuden välillä. Tämä antaisi yhtiölle mahdollisuuden ajojen optimointiin. Asiakkaan pitäisi vaan olla koko tuo aika lähtövalmiudessa odottamassa taksia. Ja ehkä vielä valmis jakamaan kyyti vieraiden kanssa, kimppakyytihengessä.


      • Ooooddfff
        taksilla kirjoitti:

        Toi nyt on kohtuullista paskapuhetta: Liikematkustajat on ehdoton enemmistöjoukko matkustajista Helsinki-Vantaalla ylipäätään, ja tämä porukka käyttää pelkästään takseja. Koimaiset turistit suosii vaihtoehtoja= oma auto/juna/tuttu tuo tai hakee, mutta niin se on aina ollut. Maksoitko muuten lentolipuistasi enemmän kun liikkuminen tapahtuu ns. ihmisten aikaan? Sehän on jokaisen oma asia, katsooko säästäneensä matkakuluissa, kun maksaa lennosta vähän enemmän mutta pääsee loppupätkän julkisilla ;)

        Oman käsitykseni mukaan kyllä turistit ovat enemmistö lentäjistä, ainakin globaalisti. Liikematkailu on suhteellisesti vähentynyt finanssikriisin ja Nokian tuhon myötä, sekä etäyhteyksien parannuttua kuin myös päästövouhotuksen takia.

        Taksia on kuitenkin turha syyttää hinnoista. Taksissa maksaa työ, auto ja verot. Ei niistä juuri ole tinkivaraa, jos halutaan taksikuskienkin elävän. Toki yrittäjien osuudesta pientä tinkivaraa on, muttei se hinnassa näy kuin korkeintaan kymmenisen prosenttia. Tekoälyn kehittyessä mahdollista myös ajoja tehostamalla ehkä toisen kymmenen prosentin alennukseen. Mutta ei siis missään nimessä mihinkään -50% alennuksiin kuin erikoistapauksissa korkeintaan. Tällainen erikoistapaus voisi olla taksin äkkilähtösysteemi, eli asemapaikalleeen palaavat taksit voisivat ajaa halvalla. Näissä pitäisi vaan kehittää toimiva sähköinen kohtaamispaikka asiakkaille ja äkkilähtötakseille. Kentälle tämä soveltuisi heikosti, sillä kuten äkkilähdöissä yleensäkin, lähtöaikaa ei voisi ennakoida tarkasti, ja lennolle taas täytyisi ehtiä ajoissa. Toki jos asiakas olisi säästääkseen valmis menemään kentälle tunteja etuajassa, niin voisi äkkilähtöjä kalastaa. Ja jos ei tärppäisi, niin sitten menisi viime tingassa normaalihinnalla. Olisiko tästä sitten mitään hyötyä verrattuna julkisien käyttöön? No ehkä jollekin harvalle.
        Joku taksifirma voisi ehkä myös myydä alennusmatkan ennalta tiettyyn aikahaarukkaan. Eli jos asiakas haluaisi kuudeksi kentälle, niin hän ostaisi ennalta -50% lipun taksiin, jolla yhtiö sitoutuisi viemään hänet kentälle kello kolmen ja kuuden välillä. Tämä antaisi yhtiölle mahdollisuuden ajojen optimointiin. Asiakkaan pitäisi vaan olla koko tuo aika lähtövalmiudessa odottamassa taksia. Ja ehkä vielä valmis jakamaan kyyti vieraiden kanssa, kimppakyytihengessä.


      • Höpöhöpöhöö
        Ooooddfff kirjoitti:

        Oman käsitykseni mukaan kyllä turistit ovat enemmistö lentäjistä, ainakin globaalisti. Liikematkailu on suhteellisesti vähentynyt finanssikriisin ja Nokian tuhon myötä, sekä etäyhteyksien parannuttua kuin myös päästövouhotuksen takia.

        Taksia on kuitenkin turha syyttää hinnoista. Taksissa maksaa työ, auto ja verot. Ei niistä juuri ole tinkivaraa, jos halutaan taksikuskienkin elävän. Toki yrittäjien osuudesta pientä tinkivaraa on, muttei se hinnassa näy kuin korkeintaan kymmenisen prosenttia. Tekoälyn kehittyessä mahdollista myös ajoja tehostamalla ehkä toisen kymmenen prosentin alennukseen. Mutta ei siis missään nimessä mihinkään -50% alennuksiin kuin erikoistapauksissa korkeintaan. Tällainen erikoistapaus voisi olla taksin äkkilähtösysteemi, eli asemapaikalleeen palaavat taksit voisivat ajaa halvalla. Näissä pitäisi vaan kehittää toimiva sähköinen kohtaamispaikka asiakkaille ja äkkilähtötakseille. Kentälle tämä soveltuisi heikosti, sillä kuten äkkilähdöissä yleensäkin, lähtöaikaa ei voisi ennakoida tarkasti, ja lennolle taas täytyisi ehtiä ajoissa. Toki jos asiakas olisi säästääkseen valmis menemään kentälle tunteja etuajassa, niin voisi äkkilähtöjä kalastaa. Ja jos ei tärppäisi, niin sitten menisi viime tingassa normaalihinnalla. Olisiko tästä sitten mitään hyötyä verrattuna julkisien käyttöön? No ehkä jollekin harvalle.
        Joku taksifirma voisi ehkä myös myydä alennusmatkan ennalta tiettyyn aikahaarukkaan. Eli jos asiakas haluaisi kuudeksi kentälle, niin hän ostaisi ennalta -50% lipun taksiin, jolla yhtiö sitoutuisi viemään hänet kentälle kello kolmen ja kuuden välillä. Tämä antaisi yhtiölle mahdollisuuden ajojen optimointiin. Asiakkaan pitäisi vaan olla koko tuo aika lähtövalmiudessa odottamassa taksia. Ja ehkä vielä valmis jakamaan kyyti vieraiden kanssa, kimppakyytihengessä.

        Voi pyhä jysäys! Löysit sitten tännekkin kommentoimaan noita höpö höpö juttujasi? Oikein kahteen kertaan vielä ne julkaisit?


      • Pöhömaha
        Höpöhöpöhöö kirjoitti:

        Voi pyhä jysäys! Löysit sitten tännekkin kommentoimaan noita höpö höpö juttujasi? Oikein kahteen kertaan vielä ne julkaisit?

        On tuo katkera kateutesi vaan uskomatonta. Olisit tehnyt elämälläsi jotain tai opettelisit olemaan mitättömyys. Mutta tuo katkera vinkuminen ei taatusti paranna oloasi yhtään pidemmän päälle.


      • Mulkeroinen
        Junalla kirjoitti:

        Tilasin lentolippuni kolme kuukautta ennen matkaa, meno-paluu Espanjaan 89€, onko se paljon?

        Liikematkustajat maksakoon lentolipuistaan ihan miten haluavat, kulkekoot millä haluavat, se on heidän ja firmojensa asia. Onko heitä sitten enemmän, tai vähemmän, kun meitä muita, en ota kantaa, eikä kuulu minulle. Jokainen, joka haluaa liikkua edullisesti, ottaa kyllä selvää erilaisista matkustusmahdollisuuksista näin halutessaan, tai ajaa sitten taksilla, miten vaan.

        Minulla on asunto Espanjassa ja tilaan matkani aina etukäteen edullisin hinnoin, sehän on tämän päivän henki, mitä aiemmin tilaat, sen edullisemmin matkustat. Koskee niin juna- kuin lentolippujakin.

        Sinunkin kannattaisi taksikuskina joskus ajatella, minkälaisen matkan harkitseva matkustaja pääsee veloittamasi taksimatkan hinnalla. Minulle käynti Espanjan asunnollani maksaa kaikkine kuluineen 150€.

        Aina ihan ihmisten aikaan.

        Laskelmasi ovat täysin lapsellisia, peruskoululainenkin kykenisi vastaavaan kannattavuuslaskentaan. Nykyaikainen matkustajalentokone vie polttoainetta ~2,5 l/100km/istuinpaikka. Esim. Helsinki-Malaga välillä (~3350 km) 160-paikkainen tyypillinen keskikokoinen kapearunkoinen matkustajakone kuluttaa täyteen lastattuna arviolta noin 13.400 litraa polttoainetta. Lentopetroli maksanee verottomana liikennekäytössä luokkaa 0,7 €/l, jolloin Helsinki-Malaga -lennon polttoainekustannus on pyöreästi 9.400 €, jolloin meno-paluun polttoainekustannukset ovat luokkaa 19.000 €.

        Jos taas kaikki koneen 160 paikkaa myytäisiin mainitsemallasi 89 eurolla meno-paluuna, niin myyntituottoja kertyisi lentoyhtiön kassaan tuottoa 14240 €.

        Tuosta laskelmasta on helppo päätellä, ettei yksikään kone lennä mainitsemallasi välillä kannattavasti (ei kata todennäköisesti edes polttoainekuluja), mikäli joka paikka koneesta myytäisiin samalla hinnalla kuin muutama hassu alennuspaikka (joista saadaan kivasti PR:ää). On aivan turha tulla ihmettelemään kun taksissa ei myydä alennuslippuja, kun koko kyydin kannattavuus perustuu siihen, minkä verran se yksi ja ainoa kyydissä oleva maksaja kyydistään maksaa.


      • Junalla
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Laskelmasi ovat täysin lapsellisia, peruskoululainenkin kykenisi vastaavaan kannattavuuslaskentaan. Nykyaikainen matkustajalentokone vie polttoainetta ~2,5 l/100km/istuinpaikka. Esim. Helsinki-Malaga välillä (~3350 km) 160-paikkainen tyypillinen keskikokoinen kapearunkoinen matkustajakone kuluttaa täyteen lastattuna arviolta noin 13.400 litraa polttoainetta. Lentopetroli maksanee verottomana liikennekäytössä luokkaa 0,7 €/l, jolloin Helsinki-Malaga -lennon polttoainekustannus on pyöreästi 9.400 €, jolloin meno-paluun polttoainekustannukset ovat luokkaa 19.000 €.

        Jos taas kaikki koneen 160 paikkaa myytäisiin mainitsemallasi 89 eurolla meno-paluuna, niin myyntituottoja kertyisi lentoyhtiön kassaan tuottoa 14240 €.

        Tuosta laskelmasta on helppo päätellä, ettei yksikään kone lennä mainitsemallasi välillä kannattavasti (ei kata todennäköisesti edes polttoainekuluja), mikäli joka paikka koneesta myytäisiin samalla hinnalla kuin muutama hassu alennuspaikka (joista saadaan kivasti PR:ää). On aivan turha tulla ihmettelemään kun taksissa ei myydä alennuslippuja, kun koko kyydin kannattavuus perustuu siihen, minkä verran se yksi ja ainoa kyydissä oleva maksaja kyydistään maksaa.

        Laskelmat on laskelmia. En väitä, että KAIKKI paikat Espanjan lennolla myytäisiin hintaan 89€ menopaluu. Tilanne kun on vaan nyt niin, että lentoyhtiöt myyvät lentolippuja sellaisena aikana, kun ei ole suurin sesonki, alennushinnalla. Mikäli epäilet, mene vaikka norwegian.com ja katso lippujen hintoja jonnekkin maaliskuulle ja ylläty. Miten luulet, myydäänkö matkatoimistojen äkkilähtöjä voitollisina, kun viikon reissu Kanarialle lähtee johonkin 400€:n hintaan sisältäen menopaluu lennot ja viikon majoituksen hotellissa. Matkatoimiston on otettava sekin raha kotiin, kuin että kone lentäisi muutamaa paikaa tyhjempänä vailla sentinkään korvausta.

        Varmasti reittilentojen hinnat Espanjaan menopaluu on monin verroin kalliimpia nopeila lähdöillä, se on selvä. Sama hinnoitteluperiaate on nykyisin VR:llä, ajoissa tilatut liput suuren sesongin ulkopuolella ovat hyvinkin edullisia nopeisiin lähtöihin verrattuna, eikä enää tunneta nimikettä eläkeläislippu.

        Reissaan kotini ja Espanjan asuntoni väliä ulkopuolella sesongin, aikaisin ennakkoon tilatuilla lipuilla ja säästän pitkän pennin. En ole tiukkoihin aikatauluihin sidottuna näin oloneuvoksena, toisin, kuin työssä käyvät ja lomansa tiettyyn aikaan pitävät.

        Mikäli epäilet, pieni selailu netissä riittää. Saatatpa yllättyä....


      • Junalla
        Junalla kirjoitti:

        Laskelmat on laskelmia. En väitä, että KAIKKI paikat Espanjan lennolla myytäisiin hintaan 89€ menopaluu. Tilanne kun on vaan nyt niin, että lentoyhtiöt myyvät lentolippuja sellaisena aikana, kun ei ole suurin sesonki, alennushinnalla. Mikäli epäilet, mene vaikka norwegian.com ja katso lippujen hintoja jonnekkin maaliskuulle ja ylläty. Miten luulet, myydäänkö matkatoimistojen äkkilähtöjä voitollisina, kun viikon reissu Kanarialle lähtee johonkin 400€:n hintaan sisältäen menopaluu lennot ja viikon majoituksen hotellissa. Matkatoimiston on otettava sekin raha kotiin, kuin että kone lentäisi muutamaa paikaa tyhjempänä vailla sentinkään korvausta.

        Varmasti reittilentojen hinnat Espanjaan menopaluu on monin verroin kalliimpia nopeila lähdöillä, se on selvä. Sama hinnoitteluperiaate on nykyisin VR:llä, ajoissa tilatut liput suuren sesongin ulkopuolella ovat hyvinkin edullisia nopeisiin lähtöihin verrattuna, eikä enää tunneta nimikettä eläkeläislippu.

        Reissaan kotini ja Espanjan asuntoni väliä ulkopuolella sesongin, aikaisin ennakkoon tilatuilla lipuilla ja säästän pitkän pennin. En ole tiukkoihin aikatauluihin sidottuna näin oloneuvoksena, toisin, kuin työssä käyvät ja lomansa tiettyyn aikaan pitävät.

        Mikäli epäilet, pieni selailu netissä riittää. Saatatpa yllättyä....

        https://www.norwegian.com/fi/ipc/availability/avaday?A_City=AGP&AdultCount=1&ChildCount=0&CurrencyCode=EUR&D_City=HEL&D_Day=13&D_Month=201903&D_SelectedDay=13&IncludeTransit=true&InfantCount=0&R_Day=20&R_Month=201903&R_SelectedDay=20&TripType=2&mode=ab

        Tässäpä hieman esimerkkiä, joskaan tämä ei ole edes tarkkaan syynättyä, hakemalla saattais halventua vielä lisää.....


      • Mulkeroinen
        Junalla kirjoitti:

        Laskelmat on laskelmia. En väitä, että KAIKKI paikat Espanjan lennolla myytäisiin hintaan 89€ menopaluu. Tilanne kun on vaan nyt niin, että lentoyhtiöt myyvät lentolippuja sellaisena aikana, kun ei ole suurin sesonki, alennushinnalla. Mikäli epäilet, mene vaikka norwegian.com ja katso lippujen hintoja jonnekkin maaliskuulle ja ylläty. Miten luulet, myydäänkö matkatoimistojen äkkilähtöjä voitollisina, kun viikon reissu Kanarialle lähtee johonkin 400€:n hintaan sisältäen menopaluu lennot ja viikon majoituksen hotellissa. Matkatoimiston on otettava sekin raha kotiin, kuin että kone lentäisi muutamaa paikaa tyhjempänä vailla sentinkään korvausta.

        Varmasti reittilentojen hinnat Espanjaan menopaluu on monin verroin kalliimpia nopeila lähdöillä, se on selvä. Sama hinnoitteluperiaate on nykyisin VR:llä, ajoissa tilatut liput suuren sesongin ulkopuolella ovat hyvinkin edullisia nopeisiin lähtöihin verrattuna, eikä enää tunneta nimikettä eläkeläislippu.

        Reissaan kotini ja Espanjan asuntoni väliä ulkopuolella sesongin, aikaisin ennakkoon tilatuilla lipuilla ja säästän pitkän pennin. En ole tiukkoihin aikatauluihin sidottuna näin oloneuvoksena, toisin, kuin työssä käyvät ja lomansa tiettyyn aikaan pitävät.

        Mikäli epäilet, pieni selailu netissä riittää. Saatatpa yllättyä....

        Ongelma tässä oli se, että sinua kovasti murehdutti taksimatkan hinta suhteessa lentomatkustamiseen. Kuten hyvin kävi selväksi, yksikään kone ei lennä tappiolla, eikä yksikään taksi aja tappiolla. On aivan turha ihmetellä taksimatkan kilometrihintaa, ja varsinkin verrata sitä vieläpä tappiolla myytyyn tarjouslentolippuun (lento itsessään voi siitä huolimatta olla kannattava). Taksimatka maksaa juuri sen verran kuin maksaa kulurakenteesta johtuen, ja linja-automatka maksaa huomattavasti vähemmän mutta silti joka kerta vähintään useita euroja (tosin paikallisliikenteessä usein voimakkaasti verovaroilla subventoituna). Parturi maksaa myös nyky-Suomessa aika paljon, samoin esimerkiksi ravintolassa syöminen (puhumattakaan juomisesta). Silti nimenomaan aina se taksimatka pitäisi saada puoli-ilmaiseksi, vaikka siinä ostetaan toisen ihmisen työaikaa 100%:sesti omaan käyttöön esim. huomattavasti enemmän kuin parturin tuolissa istuttaessa.


      • Sesama
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Ongelma tässä oli se, että sinua kovasti murehdutti taksimatkan hinta suhteessa lentomatkustamiseen. Kuten hyvin kävi selväksi, yksikään kone ei lennä tappiolla, eikä yksikään taksi aja tappiolla. On aivan turha ihmetellä taksimatkan kilometrihintaa, ja varsinkin verrata sitä vieläpä tappiolla myytyyn tarjouslentolippuun (lento itsessään voi siitä huolimatta olla kannattava). Taksimatka maksaa juuri sen verran kuin maksaa kulurakenteesta johtuen, ja linja-automatka maksaa huomattavasti vähemmän mutta silti joka kerta vähintään useita euroja (tosin paikallisliikenteessä usein voimakkaasti verovaroilla subventoituna). Parturi maksaa myös nyky-Suomessa aika paljon, samoin esimerkiksi ravintolassa syöminen (puhumattakaan juomisesta). Silti nimenomaan aina se taksimatka pitäisi saada puoli-ilmaiseksi, vaikka siinä ostetaan toisen ihmisen työaikaa 100%:sesti omaan käyttöön esim. huomattavasti enemmän kuin parturin tuolissa istuttaessa.

        Riippuu kaljuuntumisen asteesta.

        Tässä olisi kyllä oppimisen paikka; mikseipä taksialallakin voitaisi siirtyä alunperin lennoilta ja sittemmin mm. Onnibusilta tuttuihin hinnoittelumalleihin?

        Oikein ajoissa ostettuja kyytejä voitaisiin myydä jonkunlaisella alennuksella, koska niistä pystyisi koostamaan tehokkaita kokonaisuuksia taksin päiväohjelmaksi.
        Äkkilähtöjä voitaisiin myydä alennuksella, jos muuten jäämässä ”tyhjiä paikkoja” eli paluu tyhjänä.
        Odotukset ja tyhjänä ajot vähenisivät, mikä mahdollistaisi alennuskyytien lisäksi keskimääräisen hintatason lievän laskun.

        Vaatisi lähinnä koodia, eikä edes mitään ihmeitä, luultavasti. Täytyy kai alkaa puuhaamaan tällaista varausjärjestelmää itse.


      • Junalla
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Ongelma tässä oli se, että sinua kovasti murehdutti taksimatkan hinta suhteessa lentomatkustamiseen. Kuten hyvin kävi selväksi, yksikään kone ei lennä tappiolla, eikä yksikään taksi aja tappiolla. On aivan turha ihmetellä taksimatkan kilometrihintaa, ja varsinkin verrata sitä vieläpä tappiolla myytyyn tarjouslentolippuun (lento itsessään voi siitä huolimatta olla kannattava). Taksimatka maksaa juuri sen verran kuin maksaa kulurakenteesta johtuen, ja linja-automatka maksaa huomattavasti vähemmän mutta silti joka kerta vähintään useita euroja (tosin paikallisliikenteessä usein voimakkaasti verovaroilla subventoituna). Parturi maksaa myös nyky-Suomessa aika paljon, samoin esimerkiksi ravintolassa syöminen (puhumattakaan juomisesta). Silti nimenomaan aina se taksimatka pitäisi saada puoli-ilmaiseksi, vaikka siinä ostetaan toisen ihmisen työaikaa 100%:sesti omaan käyttöön esim. huomattavasti enemmän kuin parturin tuolissa istuttaessa.

        Ei minua taksin hinta millään lailla huoleta. Kuten sanoit, se maksaa sen, minkä se maksaa. Sitten kun kuitenkin on halvempia matkoja tarjolla, tartun niihin herkästi. Parturi maksaa Espanjassa 7 egee, täällä jotain 28 egee, kaikki on tietysti suhteutettuna jokaisen maan hintoihin suhteessa heidän palkkoihinsa. Heitin vain ihan lonkalta, mitä suomalaisen taksin hinnalla voi saada muunlaista matkantekoa halvemmilla matkustusmuodoilla. Jos ajatellaan, että ajan 20 eurolla junalla lähes 400 km, 89 eurolla lentäen Espanjaan ja takaisin, tuolla hinnalla ei Suomessa taksilla kovin pitkälle mennä. Ei ole teidän taksien vika, että Suomen hintataso on, mitä on, eikä yrittäjävetoinen taksi voi tappiollakaan ajaa. Olihan niitä eurolla kilsa ilman lähtömaksua lupaavia tietämättömiä taksiehdokkaita tarjolla, nyt niitä ei näy missään.

        Miksi muuten tartuit näihin lento ja junalippujen hintoihin niin innokkaasti?

        Muista sekin, kun itse olet eläkkeellä, ajatko kovin innokkaasti taksilla, vai pyritkö etsimään halvempia vaihtoehtoja. Meinaan, kun se eläke on paljon pienempi, kun mitä palkalla tai yrittäjänä tienaat. Palkkaduunarilla 60% palkasta, mietippä sitä...


      • taksillayöllä
        Junalla kirjoitti:

        https://www.norwegian.com/fi/ipc/availability/avaday?A_City=AGP&AdultCount=1&ChildCount=0&CurrencyCode=EUR&D_City=HEL&D_Day=13&D_Month=201903&D_SelectedDay=13&IncludeTransit=true&InfantCount=0&R_Day=20&R_Month=201903&R_SelectedDay=20&TripType=2&mode=ab

        Tässäpä hieman esimerkkiä, joskaan tämä ei ole edes tarkkaan syynättyä, hakemalla saattais halventua vielä lisää.....

        Joo, näkyy olevan yöpaluu 20-60 euroo halvempi, ja toiseen suuntaan varmaan sama juttu, eli päästäksesi junalla, sun pitää ostaa kalliimpi lentolippu .
        There is no suchs thing as a free lunch sanoi joku...


      • Junalla
        taksillayöllä kirjoitti:

        Joo, näkyy olevan yöpaluu 20-60 euroo halvempi, ja toiseen suuntaan varmaan sama juttu, eli päästäksesi junalla, sun pitää ostaa kalliimpi lentolippu .
        There is no suchs thing as a free lunch sanoi joku...

        Mitäs, kun menopaluu Espanjaan on 89€, onko se se kalliimpi lippu? Tuossa linkissäni on otettu esiin vain yksi ainoa päivä esiin, hakemalla löytyy runsaasti tuota linkkiä halvempia lippuja. Jos käyn Espanjassa täältä keskeltä Suomea juna- lento-lento- juna yhdistelmällä n 150 eurolla, missä on se kalliimpi lentolippu? Eli missä? Kerro. Finnairin normaalihintainen lippu aikaan, kuin aikaan on n. 250€/ suunta, siinä on jo melko kallis lento, sanoisin.

        Espanjassa asuu muuten melkoinen joukko meitä ”ulkosuomalaisia”, luuletko, että maksamme lennoistamme kalliita hintoja? No way!

        Mikä siinä oikein on, kun taksikuskit nousevat heti takajaloilleen, jos joku ei heitä käytä? Tietenkin, jokainen ajamatta ajettu taksikyyti on heiltä pois. Kyllä minäkin taksin otan silloin, kun ei ole hyviä vaihtoehtoja, en muuten. Viime taksikyydistäni suomessa on mitä lie kolme neljä vuotta, Espanjassa ajan taksilla usein, sillä pääsee matkustamaan taskussa olevilla lanteilla kaupungin sisällä, eli 2-4 €/ matka, stadilaisen ratikan kertalipun hinnalla.


      • Junalla
        Ooooddfff kirjoitti:

        Oman käsitykseni mukaan kyllä turistit ovat enemmistö lentäjistä, ainakin globaalisti. Liikematkailu on suhteellisesti vähentynyt finanssikriisin ja Nokian tuhon myötä, sekä etäyhteyksien parannuttua kuin myös päästövouhotuksen takia.

        Taksia on kuitenkin turha syyttää hinnoista. Taksissa maksaa työ, auto ja verot. Ei niistä juuri ole tinkivaraa, jos halutaan taksikuskienkin elävän. Toki yrittäjien osuudesta pientä tinkivaraa on, muttei se hinnassa näy kuin korkeintaan kymmenisen prosenttia. Tekoälyn kehittyessä mahdollista myös ajoja tehostamalla ehkä toisen kymmenen prosentin alennukseen. Mutta ei siis missään nimessä mihinkään -50% alennuksiin kuin erikoistapauksissa korkeintaan. Tällainen erikoistapaus voisi olla taksin äkkilähtösysteemi, eli asemapaikalleeen palaavat taksit voisivat ajaa halvalla. Näissä pitäisi vaan kehittää toimiva sähköinen kohtaamispaikka asiakkaille ja äkkilähtötakseille. Kentälle tämä soveltuisi heikosti, sillä kuten äkkilähdöissä yleensäkin, lähtöaikaa ei voisi ennakoida tarkasti, ja lennolle taas täytyisi ehtiä ajoissa. Toki jos asiakas olisi säästääkseen valmis menemään kentälle tunteja etuajassa, niin voisi äkkilähtöjä kalastaa. Ja jos ei tärppäisi, niin sitten menisi viime tingassa normaalihinnalla. Olisiko tästä sitten mitään hyötyä verrattuna julkisien käyttöön? No ehkä jollekin harvalle.
        Joku taksifirma voisi ehkä myös myydä alennusmatkan ennalta tiettyyn aikahaarukkaan. Eli jos asiakas haluaisi kuudeksi kentälle, niin hän ostaisi ennalta -50% lipun taksiin, jolla yhtiö sitoutuisi viemään hänet kentälle kello kolmen ja kuuden välillä. Tämä antaisi yhtiölle mahdollisuuden ajojen optimointiin. Asiakkaan pitäisi vaan olla koko tuo aika lähtövalmiudessa odottamassa taksia. Ja ehkä vielä valmis jakamaan kyyti vieraiden kanssa, kimppakyytihengessä.

        ...tai sitten mennä junalla, kuten minä teen.


      • Htyh6
        Junalla kirjoitti:

        Mitäs, kun menopaluu Espanjaan on 89€, onko se se kalliimpi lippu? Tuossa linkissäni on otettu esiin vain yksi ainoa päivä esiin, hakemalla löytyy runsaasti tuota linkkiä halvempia lippuja. Jos käyn Espanjassa täältä keskeltä Suomea juna- lento-lento- juna yhdistelmällä n 150 eurolla, missä on se kalliimpi lentolippu? Eli missä? Kerro. Finnairin normaalihintainen lippu aikaan, kuin aikaan on n. 250€/ suunta, siinä on jo melko kallis lento, sanoisin.

        Espanjassa asuu muuten melkoinen joukko meitä ”ulkosuomalaisia”, luuletko, että maksamme lennoistamme kalliita hintoja? No way!

        Mikä siinä oikein on, kun taksikuskit nousevat heti takajaloilleen, jos joku ei heitä käytä? Tietenkin, jokainen ajamatta ajettu taksikyyti on heiltä pois. Kyllä minäkin taksin otan silloin, kun ei ole hyviä vaihtoehtoja, en muuten. Viime taksikyydistäni suomessa on mitä lie kolme neljä vuotta, Espanjassa ajan taksilla usein, sillä pääsee matkustamaan taskussa olevilla lanteilla kaupungin sisällä, eli 2-4 €/ matka, stadilaisen ratikan kertalipun hinnalla.

        Kuitenkin laitoit linkin jossa saapuminen yöllä oli selkeästi halvin ratkaisu.


      • Junalla
        Htyh6 kirjoitti:

        Kuitenkin laitoit linkin jossa saapuminen yöllä oli selkeästi halvin ratkaisu.

        Et osannut selata yhtään linkin takaa? Tuo oli vain esimerkki, eikä sekään ollut kalleimmasta päästä. Ihmisten aikaan meno paluu n. 150€, onko sekään kallis? Lentolippjen hinnat on hyvin eläväisiä, eri päivinä samaan aikaan hinta vaihtelee. Sesonkiaikana on sitten kalliimpaa, eikös se ole noin vähän taksihinnoittelussakin?

        Voi voi, ottaa se taksareille koville nyt junan käyttöni?


      • Ooooooasiee
        Junalla kirjoitti:

        ...tai sitten mennä junalla, kuten minä teen.

        Siitä vain, jos kyseessä ideologia.
        Mutta jos ei ideologista syytä, niin eikö taksi kiinnostaisi, jos pääsisi suunnilleen samaan hintaan ja parhaassa tapauksessa samoin päästöin?
        Ei tuo tosin varmaan sinun tapauksessasi koskaan toteudu. Pitkän matkan takaa yksin tulevalle on vaikea kehittää kilpailukykyistä halpataksia. Mutta vaikka perheelle, joka tulee pääkaupunkiseudulta tai lähialueilta, voisi halpuutettu taksi olla hinnaltaan ja vaivattomuudeltaan vaihtoehto pihimmällekin.

        Pitkänkin matkan takaa ainakin teoriassa taksilla olisi varaa laskea hintoja nykyisistä huomattavasti. Vaikkei ehkä silti junatasolle päästä.
        Esimerkiksi euro per kilometri taksalla ilman lähtömaksua tai aikamaksua taksi voisi kannattaa, kunhan ajoa on jatkuvan tehokkaasti. Alla jälleen nopea laskelma pidemmän matkan taksin kannattavuudesta:

        1e/km, keskinopeus 50km/h (koska lastaaminen ja purkaminen vie aina aikaa), 50e/h.
        Auton kulut kaikkineen 50km * 0,4 = 20e. Jää 30e.
        Kuskin palkkaan sivukuluineen 20e/h, jää 10e/h voittoa. Mitä voi käyttää markkinointiin yms.

        Eli jos vaan auton saisi kulkemaan tehokkaasti, ei euro per kilometri olisi mikään alihinta. Nykyiset yli kahden euron kilometrihinnat johtuvat pitkälti siitä, että niillä joudutaan kattamaan kaikki se taksityöhön kuuluvan odottelun aikakin sekä tyhjänä ajamiset.


      • Junioryrittäjä

        Nyt meni metsään laskelma pahasti.
        Ensinnäkään pääkaupunki seudulla ei keskinopeus yli 40km tunnissa suuremmaksi saa mitenkään. Sen tiedän itse vuosien kokemuksella, kun ajotietokoneen usein ennen vuoron aloitusta nollaan ja vaikka ajaisi tukkaputkella koko päivän, niin asiakkaiden kyytiin ja pois käyttöön kuluu tunnissa useita minuutteja. Seuraava asiakas ei koskaan ole muutaman sadan metrin päässä edellisen asiakkaan jättöpaikasta, vaan usein jopa parin kilometrinkin päässä. Pk seudulla joskus puolen kilometrin siirtymään kuluu 5 minuuttia.
        Osa kyydeistä suuntautuu aina periferiaan, vai pitäiskö "hyvänä asiakaspalvelijana" kieltäytyä noista kyydeistä?
        Todellisuudessa ihanne tilanteessa taksin veloitetut kilometrit suhteessa kaikkiin ajettuihin kilsoihin nähden on 60-70%. Näin käy muutamana päivänä vuodessa kyllä.
        Tavallisena päivänä todellisessa elämässä suhde on noin 45-50%.
        Eli laskelman todellinen esimerkki olisi 40km/h joista puolet veloitettu ja eli auto tienaisia noin 20euroa/h vähennettynä auton kuluilla 0,40euroa/40km ajettua kilometriä kohden, jää viivan alle 4euroa tunnille.
        Kuskin palkka sivukulut huomioon ottaen on noin 2,50 euroa tunnilta ja talolle ei jää mitään. Ei ihan kovin paljolta kuulosta, vaikka tolla tulee nuuka poikamies kyllä toimeen kun tekee pitkää päivää joka päivä.

        Jos taasen kuitenkin oletetaan että asiakkaita olisi kolme tunnissa ja aloitus maksu olisi 5 euroa, niin viivan alle jäisi siinä tapauksessa 19 euroa ja siitä kuljettajalle voi sivukulut huomioon ottaen maksaa 10euroa tunnilta ja talollekin jäisi noin 5 euroa.(laskelmissa ei ole huomioitu arvonlisäveron negatiivisia vaikutuksia, kun edellä mainittukin esimerkki ei huomioinut verotusta lainkaan.
        Käsi ylös kuka tulee mulle töihin 10 euron tuntipalkalla tekemään sekatyövuoroja mitkä painottuvat ilta ja yöaikaan?
        10 tuntipalkka on paljon reilumpi kuin 2,50 tunnissa.


      • Aaaaaaaassssuu
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Nyt meni metsään laskelma pahasti.
        Ensinnäkään pääkaupunki seudulla ei keskinopeus yli 40km tunnissa suuremmaksi saa mitenkään. Sen tiedän itse vuosien kokemuksella, kun ajotietokoneen usein ennen vuoron aloitusta nollaan ja vaikka ajaisi tukkaputkella koko päivän, niin asiakkaiden kyytiin ja pois käyttöön kuluu tunnissa useita minuutteja. Seuraava asiakas ei koskaan ole muutaman sadan metrin päässä edellisen asiakkaan jättöpaikasta, vaan usein jopa parin kilometrinkin päässä. Pk seudulla joskus puolen kilometrin siirtymään kuluu 5 minuuttia.
        Osa kyydeistä suuntautuu aina periferiaan, vai pitäiskö "hyvänä asiakaspalvelijana" kieltäytyä noista kyydeistä?
        Todellisuudessa ihanne tilanteessa taksin veloitetut kilometrit suhteessa kaikkiin ajettuihin kilsoihin nähden on 60-70%. Näin käy muutamana päivänä vuodessa kyllä.
        Tavallisena päivänä todellisessa elämässä suhde on noin 45-50%.
        Eli laskelman todellinen esimerkki olisi 40km/h joista puolet veloitettu ja eli auto tienaisia noin 20euroa/h vähennettynä auton kuluilla 0,40euroa/40km ajettua kilometriä kohden, jää viivan alle 4euroa tunnille.
        Kuskin palkka sivukulut huomioon ottaen on noin 2,50 euroa tunnilta ja talolle ei jää mitään. Ei ihan kovin paljolta kuulosta, vaikka tolla tulee nuuka poikamies kyllä toimeen kun tekee pitkää päivää joka päivä.

        Jos taasen kuitenkin oletetaan että asiakkaita olisi kolme tunnissa ja aloitus maksu olisi 5 euroa, niin viivan alle jäisi siinä tapauksessa 19 euroa ja siitä kuljettajalle voi sivukulut huomioon ottaen maksaa 10euroa tunnilta ja talollekin jäisi noin 5 euroa.(laskelmissa ei ole huomioitu arvonlisäveron negatiivisia vaikutuksia, kun edellä mainittukin esimerkki ei huomioinut verotusta lainkaan.
        Käsi ylös kuka tulee mulle töihin 10 euron tuntipalkalla tekemään sekatyövuoroja mitkä painottuvat ilta ja yöaikaan?
        10 tuntipalkka on paljon reilumpi kuin 2,50 tunnissa.

        Tuossa olikin kyseessä pitkänmatkan taksin esimerkki, ei pääkaupunkiseudun kortteliralli. Sille korttelirallille sitten omat laskelmansa. Mutta keskinopeus tosiaan tietenkin kasvaa, jos ollaan ajossa ilman odotuksia. Mielestäni ja muistaakseni noihin 30km/h keskinopeuksiin sentään pääsee odotuksien kerakin. Esimerkissä oli kyseessä nimenomaan tiiviisti myyty tuntiaikataulu, jolla ei tule välttämättömiä enempää seisomista.
        Ideana myös periferiakyytien osalta hakea menopaluita. Tai sitten jättää ajamatta, ainakaan kyseisellä alennushinnalla. Tuo ei siis olisi mikään kaikille jatkuvasti saatavilla oleva hinta, vaan ennakkoon myytävä juuri siksi, että pystyttäisiin ennalta kasaamaan autolle mahdollisimman tehokas ajojärjestys. Jos jonnekin periferiaan ei kerta kaikkiaan olisi mahdollista saada tehokasta menopaluuta, niin sitten sinne ei tarjottaisi alennuksiakaan, ainakaan niin suuria. Eihän halpalennoillakaan ihan kaikkialta kaikkialle pääse.

        Ja koska ennalta taksin tilaavia asiakkaita on rajallisesti, eivätkä kaikkien heidänkään kyydit tehokkaasti yhdisteltävissä, niin ei tästä tulisi koskaan mitään alan yleistä työmallia, mutta joku pieni osa takseista voisi tällaiseen erikoistua.

        Tuota ajettujen ja ajamattomien suhdetta tässä juuri oli tarkoitus parantaa, joten laskelma nykyisin toteutuvien, ennalta suunnittelemattomien ajojen prosenttien kanssa on irrelevantti. Ei tässä siis tosiaan ollut tarkoitus vain antaa alennusta kaiken muun pysyessä samana.

        10e tuntipalkalla kai taksikuskit ovat tehneet työtä jo vuosikymmeniä. Takuupalkkana se olisi erinomainen verrattuna normaalitilanteeseen, jossa sen saa keskimäärin, mutta epävarmasti, kun tulot heittelevät päivästä ja kuukaudesta toiseen.


      • Junalla
        Aaaaaaaassssuu kirjoitti:

        Tuossa olikin kyseessä pitkänmatkan taksin esimerkki, ei pääkaupunkiseudun kortteliralli. Sille korttelirallille sitten omat laskelmansa. Mutta keskinopeus tosiaan tietenkin kasvaa, jos ollaan ajossa ilman odotuksia. Mielestäni ja muistaakseni noihin 30km/h keskinopeuksiin sentään pääsee odotuksien kerakin. Esimerkissä oli kyseessä nimenomaan tiiviisti myyty tuntiaikataulu, jolla ei tule välttämättömiä enempää seisomista.
        Ideana myös periferiakyytien osalta hakea menopaluita. Tai sitten jättää ajamatta, ainakaan kyseisellä alennushinnalla. Tuo ei siis olisi mikään kaikille jatkuvasti saatavilla oleva hinta, vaan ennakkoon myytävä juuri siksi, että pystyttäisiin ennalta kasaamaan autolle mahdollisimman tehokas ajojärjestys. Jos jonnekin periferiaan ei kerta kaikkiaan olisi mahdollista saada tehokasta menopaluuta, niin sitten sinne ei tarjottaisi alennuksiakaan, ainakaan niin suuria. Eihän halpalennoillakaan ihan kaikkialta kaikkialle pääse.

        Ja koska ennalta taksin tilaavia asiakkaita on rajallisesti, eivätkä kaikkien heidänkään kyydit tehokkaasti yhdisteltävissä, niin ei tästä tulisi koskaan mitään alan yleistä työmallia, mutta joku pieni osa takseista voisi tällaiseen erikoistua.

        Tuota ajettujen ja ajamattomien suhdetta tässä juuri oli tarkoitus parantaa, joten laskelma nykyisin toteutuvien, ennalta suunnittelemattomien ajojen prosenttien kanssa on irrelevantti. Ei tässä siis tosiaan ollut tarkoitus vain antaa alennusta kaiken muun pysyessä samana.

        10e tuntipalkalla kai taksikuskit ovat tehneet työtä jo vuosikymmeniä. Takuupalkkana se olisi erinomainen verrattuna normaalitilanteeseen, jossa sen saa keskimäärin, mutta epävarmasti, kun tulot heittelevät päivästä ja kuukaudesta toiseen.

        Kun tulen junalla pohjoisesta Tikkurilaan, on vaihtoaika lentokentän junaan 7-12 minuuttia. Miksi ihmeessä tilaisin taksin, kun juna vie käytännössä lähtöaulaan. Sitten hei te taksikuskit, lentokentän juna kuuluu lipun hintaan, eli sama, ajanko perille stadin asemalle, tai vaihdanko lentokentän junaan, ei lisämaksua. En hemmetissä halua maksaa mitään extraa siitä, että tilaisin taksin. Kansalaiset on aika hyvin löytäneet junavaihtoehdon, sillä pääsee jopa nopeammin suoraan keskustaan, kuin taksilla. Halvalla.


      • Outsiss
        Junalla kirjoitti:

        Kun tulen junalla pohjoisesta Tikkurilaan, on vaihtoaika lentokentän junaan 7-12 minuuttia. Miksi ihmeessä tilaisin taksin, kun juna vie käytännössä lähtöaulaan. Sitten hei te taksikuskit, lentokentän juna kuuluu lipun hintaan, eli sama, ajanko perille stadin asemalle, tai vaihdanko lentokentän junaan, ei lisämaksua. En hemmetissä halua maksaa mitään extraa siitä, että tilaisin taksin. Kansalaiset on aika hyvin löytäneet junavaihtoehdon, sillä pääsee jopa nopeammin suoraan keskustaan, kuin taksilla. Halvalla.

        No tuskin pääsee taksia nopeammin, kun vanha bussiyhteyskin oli nopeampi.
        Suomi on merkillisten raideyhteyksien maa, rakennetaan kerta toisensa jälkeen kumipyöriä selvästi hitaampia ratoja. Lentokenttärata kiemurtaa jostain Korson kautta ja samoin Länsimetro hidasti matkoja keskustaan.

        Vaikka eipä sillä, kyllä itsekin mieluummin menen junalla, jos sillä vaan pääsee perille selvästi halvemmalla. Mutta paljon on edelleen taksinkäyttäjiä. Suuri osa heistä sellaisia, jotka eivät pääse ovelta ovelle, ainakaan ilman koko maakunnan kiertoajelua Pasilan kautta.
        Ja sitten jos koko perhe lähtee, niin ei se taksi niin paljon enempää maksa, ja on vaivaan nähden rahan väärti.

        Aikoinaan vähän säälitti, kun maalaistytöt tulivat junalla jostain Lapista keskustaan ja ottivat siitä minut viemään heidät kentälle. Jotain reppureissaajia. Silloin ei vielä ollut kenttärataa, mutta olisihan taksi Tikkurilasta sentään ollut paljon halvempi.


      • ääliöystäväsi
        Junalla kirjoitti:

        Et osannut selata yhtään linkin takaa? Tuo oli vain esimerkki, eikä sekään ollut kalleimmasta päästä. Ihmisten aikaan meno paluu n. 150€, onko sekään kallis? Lentolippjen hinnat on hyvin eläväisiä, eri päivinä samaan aikaan hinta vaihtelee. Sesonkiaikana on sitten kalliimpaa, eikös se ole noin vähän taksihinnoittelussakin?

        Voi voi, ottaa se taksareille koville nyt junan käyttöni?

        miksi alkaisin selailla pilkunnussian linkkejäsi kun molemmat tiedämme että epämukavaan aikaan matkustaminen on halvempaa mutta saattaa vaatia taksin käyttöä määränpäässä, mkä johtaa kokonaishinnan nousemiseen. ihan samalla tavalla siellä epsanjassasi saat hissittömän hotellin 5. kerroksesta huoneen halvemmalla kuin 2. kerroksesta, mutta voithan täällä elvistellä että "on halpaa ja meriäköala"


      • Junioryrittäjä
        Aaaaaaaassssuu kirjoitti:

        Tuossa olikin kyseessä pitkänmatkan taksin esimerkki, ei pääkaupunkiseudun kortteliralli. Sille korttelirallille sitten omat laskelmansa. Mutta keskinopeus tosiaan tietenkin kasvaa, jos ollaan ajossa ilman odotuksia. Mielestäni ja muistaakseni noihin 30km/h keskinopeuksiin sentään pääsee odotuksien kerakin. Esimerkissä oli kyseessä nimenomaan tiiviisti myyty tuntiaikataulu, jolla ei tule välttämättömiä enempää seisomista.
        Ideana myös periferiakyytien osalta hakea menopaluita. Tai sitten jättää ajamatta, ainakaan kyseisellä alennushinnalla. Tuo ei siis olisi mikään kaikille jatkuvasti saatavilla oleva hinta, vaan ennakkoon myytävä juuri siksi, että pystyttäisiin ennalta kasaamaan autolle mahdollisimman tehokas ajojärjestys. Jos jonnekin periferiaan ei kerta kaikkiaan olisi mahdollista saada tehokasta menopaluuta, niin sitten sinne ei tarjottaisi alennuksiakaan, ainakaan niin suuria. Eihän halpalennoillakaan ihan kaikkialta kaikkialle pääse.

        Ja koska ennalta taksin tilaavia asiakkaita on rajallisesti, eivätkä kaikkien heidänkään kyydit tehokkaasti yhdisteltävissä, niin ei tästä tulisi koskaan mitään alan yleistä työmallia, mutta joku pieni osa takseista voisi tällaiseen erikoistua.

        Tuota ajettujen ja ajamattomien suhdetta tässä juuri oli tarkoitus parantaa, joten laskelma nykyisin toteutuvien, ennalta suunnittelemattomien ajojen prosenttien kanssa on irrelevantti. Ei tässä siis tosiaan ollut tarkoitus vain antaa alennusta kaiken muun pysyessä samana.

        10e tuntipalkalla kai taksikuskit ovat tehneet työtä jo vuosikymmeniä. Takuupalkkana se olisi erinomainen verrattuna normaalitilanteeseen, jossa sen saa keskimäärin, mutta epävarmasti, kun tulot heittelevät päivästä ja kuukaudesta toiseen.

        Yhdistely on se taika juttu millä ton euron kilsa homman ilman lähtömaksuja olisi ainoastaan mahdollista saada toimivaksi.
        Jokainen kyydissä oleva asiakas joutuisi maksamaan lyhyimmästä reitistä esim kentälle, vaikka matkalla haettaisiin muitakin asiakkaita kyytiin.
        Kyseisten autojen pitäisi ajaa vaan tiettyyn osoitteeseen noita kyytejä, nimenomaan tietyltä rajatulla alueelta jotta olisi kannattavaa. Kuljettajat pitäisi ajattaa tuntipalkalla provision sijasta jottei palkkakustannukset nouse turhan suuriksi nettoliikevaihtoon suhteutettuna. Ja autoja ei tosiaan saisi olla liikaa jotta sitä ajoa tosiaan olisi kokoajan sille rajatulle automäärälle.

        Perinteisten taksivälityksien toimintaan en näe sitä mitenkään sopivaksi, koska kyseisten autojen valinta ko ajoihin olisi jo vaikeaa koska välityksessä kaikki autot on periaatteessa toistensa kanssa kilpailevien yrittäjien autoja.
        Jonkun uuden vähän isomman yksittäisen yrityksen olisi mahdollista sitä kokeilla ja varmasti joku tämmöistä kokoajan mielessään varmasti pyöritteleekin.


        Mutta kuitenkin on kysymysmerkkejä?
        Tätähän jo mm Airporttaxi harrastaa vaikka hinnan määräytymisen perusteet ei pohjaudu kilsoihin, vaan tietääkseni postinumeroihin. Tällöin muutamat asiakkaat maksaa kyydistä enemmän kuin tavallinen taksi olisi maksanut.
        En tiedä onko liiketoiminta kannattavaa, ehkä joku muu tietää? Ehkä heillä esimerkiksi olisi jo joskus tätä ajateltu, mutta kenties johdossa on tajuttu joku muu ongelma ideassa mitä me yksinkertaiset yrittäjät emme vain tajua?
        Kuljettajina siellä ainakin on vähän reppanan oloista sakkia, voin olla väärässä.


      • Junalla
        ääliöystäväsi kirjoitti:

        miksi alkaisin selailla pilkunnussian linkkejäsi kun molemmat tiedämme että epämukavaan aikaan matkustaminen on halvempaa mutta saattaa vaatia taksin käyttöä määränpäässä, mkä johtaa kokonaishinnan nousemiseen. ihan samalla tavalla siellä epsanjassasi saat hissittömän hotellin 5. kerroksesta huoneen halvemmalla kuin 2. kerroksesta, mutta voithan täällä elvistellä että "on halpaa ja meriäköala"

        ” miksi alkaisin selailla pilkunnussian linkkejä ”

        Ehkä vältän teidän palveluitanne entistä,enemmän, tehän olette tällaisten kirjoituksien jälkeen tuoneet esiin oikean luonteenne, enkä tarvitse tuollaisten tyyppien palveluita.. hakekaa kyytinne mistä haettekin, minä en palveluitanne kaipaa.


      • Junaraiteita.pitkin
        Outsiss kirjoitti:

        No tuskin pääsee taksia nopeammin, kun vanha bussiyhteyskin oli nopeampi.
        Suomi on merkillisten raideyhteyksien maa, rakennetaan kerta toisensa jälkeen kumipyöriä selvästi hitaampia ratoja. Lentokenttärata kiemurtaa jostain Korson kautta ja samoin Länsimetro hidasti matkoja keskustaan.

        Vaikka eipä sillä, kyllä itsekin mieluummin menen junalla, jos sillä vaan pääsee perille selvästi halvemmalla. Mutta paljon on edelleen taksinkäyttäjiä. Suuri osa heistä sellaisia, jotka eivät pääse ovelta ovelle, ainakaan ilman koko maakunnan kiertoajelua Pasilan kautta.
        Ja sitten jos koko perhe lähtee, niin ei se taksi niin paljon enempää maksa, ja on vaivaan nähden rahan väärti.

        Aikoinaan vähän säälitti, kun maalaistytöt tulivat junalla jostain Lapista keskustaan ja ottivat siitä minut viemään heidät kentälle. Jotain reppureissaajia. Silloin ei vielä ollut kenttärataa, mutta olisihan taksi Tikkurilasta sentään ollut paljon halvempi.

        Espanjan aurinkorannikolla toimii ns. kaupunkijuna, joka vie kätevästi Malagan lentoasemalta kaupunkien keskustoihin nopeasti ja todella halvalla. Eli kyllä niitä junaratoja löytyy maailmaltakin jokaisesta sivistyneestä maasta, ei yksin Suomessa.


      • Junaraiteita.pitkin kirjoitti:

        Espanjan aurinkorannikolla toimii ns. kaupunkijuna, joka vie kätevästi Malagan lentoasemalta kaupunkien keskustoihin nopeasti ja todella halvalla. Eli kyllä niitä junaratoja löytyy maailmaltakin jokaisesta sivistyneestä maasta, ei yksin Suomessa.

        Jep, C1 juna on aivan mahtava, n. 2 € lippu. Tietyin ajoin saattaa olla vaan hemmetin täynnä ja on tekemistä päästä sisään/ulos.


      • Junaraiteita.pitkin
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Jep, C1 juna on aivan mahtava, n. 2 € lippu. Tietyin ajoin saattaa olla vaan hemmetin täynnä ja on tekemistä päästä sisään/ulos.

        Kertoo sen suosiosta jotakin, kun on täynnä, eikö vaan? Kyllä suomalaisetkin löytävät kaupunkijunan, kunhan tietoisuus lisääntyy.


      • Apitsanu
        Junaraiteita.pitkin kirjoitti:

        Espanjan aurinkorannikolla toimii ns. kaupunkijuna, joka vie kätevästi Malagan lentoasemalta kaupunkien keskustoihin nopeasti ja todella halvalla. Eli kyllä niitä junaratoja löytyy maailmaltakin jokaisesta sivistyneestä maasta, ei yksin Suomessa.

        Olikohan tuo nyt olevinaan vastaus tai jopa vasta-argumentti?
        Että on kenttäjunia maailmalla? Ohho!


      • Apinatsabija
        Junalla kirjoitti:

        ” miksi alkaisin selailla pilkunnussian linkkejä ”

        Ehkä vältän teidän palveluitanne entistä,enemmän, tehän olette tällaisten kirjoituksien jälkeen tuoneet esiin oikean luonteenne, enkä tarvitse tuollaisten tyyppien palveluita.. hakekaa kyytinne mistä haettekin, minä en palveluitanne kaipaa.

        Eikä varmaan monikaan sinua kaipaa autoonsa, vaikka sitten joskus sattuisitkin olemaan rahoissasi. Turhahan se on väkisin alkaa kyytiä tarjoamaan sellaiselle, joka lähtökohtaisesti haluaa riidellä.


      • Autsitautsi
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Yhdistely on se taika juttu millä ton euron kilsa homman ilman lähtömaksuja olisi ainoastaan mahdollista saada toimivaksi.
        Jokainen kyydissä oleva asiakas joutuisi maksamaan lyhyimmästä reitistä esim kentälle, vaikka matkalla haettaisiin muitakin asiakkaita kyytiin.
        Kyseisten autojen pitäisi ajaa vaan tiettyyn osoitteeseen noita kyytejä, nimenomaan tietyltä rajatulla alueelta jotta olisi kannattavaa. Kuljettajat pitäisi ajattaa tuntipalkalla provision sijasta jottei palkkakustannukset nouse turhan suuriksi nettoliikevaihtoon suhteutettuna. Ja autoja ei tosiaan saisi olla liikaa jotta sitä ajoa tosiaan olisi kokoajan sille rajatulle automäärälle.

        Perinteisten taksivälityksien toimintaan en näe sitä mitenkään sopivaksi, koska kyseisten autojen valinta ko ajoihin olisi jo vaikeaa koska välityksessä kaikki autot on periaatteessa toistensa kanssa kilpailevien yrittäjien autoja.
        Jonkun uuden vähän isomman yksittäisen yrityksen olisi mahdollista sitä kokeilla ja varmasti joku tämmöistä kokoajan mielessään varmasti pyöritteleekin.


        Mutta kuitenkin on kysymysmerkkejä?
        Tätähän jo mm Airporttaxi harrastaa vaikka hinnan määräytymisen perusteet ei pohjaudu kilsoihin, vaan tietääkseni postinumeroihin. Tällöin muutamat asiakkaat maksaa kyydistä enemmän kuin tavallinen taksi olisi maksanut.
        En tiedä onko liiketoiminta kannattavaa, ehkä joku muu tietää? Ehkä heillä esimerkiksi olisi jo joskus tätä ajateltu, mutta kenties johdossa on tajuttu joku muu ongelma ideassa mitä me yksinkertaiset yrittäjät emme vain tajua?
        Kuljettajina siellä ainakin on vähän reppanan oloista sakkia, voin olla väärässä.

        No, Airport-taxi on esimerkki siitä, että taksia voi ajaa muillakin malleilla kuin perinteisesti keskuksesta keikkaa odottaen.
        Enkä usko, että mahdolliset mallit rajoittuvat vain näihin kahteen.
        Eiköhän se ole kannattava bisnes ainakin suuren osan ajasta ollut, kun on kerran toiminut jo vuosikausia.

        Välityskeskus voisi kyllä yrittää järjestää erilaisia malleja jakaa kyydit reilusti autoille. Jos sanovat kaikille laajentamisideoille ei koska organisaatiorakenteensa on kömpelö, niin menettävät hiljalleen markkinaosuuksia.


      • Junalla
        Apinatsabija kirjoitti:

        Eikä varmaan monikaan sinua kaipaa autoonsa, vaikka sitten joskus sattuisitkin olemaan rahoissasi. Turhahan se on väkisin alkaa kyytiä tarjoamaan sellaiselle, joka lähtökohtaisesti haluaa riidellä.

        Kävelen ohi. Kiitos!


      • Junalla
        Apinatsabija kirjoitti:

        Eikä varmaan monikaan sinua kaipaa autoonsa, vaikka sitten joskus sattuisitkin olemaan rahoissasi. Turhahan se on väkisin alkaa kyytiä tarjoamaan sellaiselle, joka lähtökohtaisesti haluaa riidellä.

        Et ilmeisesti ymmärrä, että tätä palstaa lukee myös yleisö? Tuollaiset kommentit eivät ainakaan nosta yleisön käsityksiä takseista, mainokseksi tuo ei käy. Uskon, että yhä useampi alkaa käyttämään julkisia kulkuneuvoja ainakin nyt, kun taksipalvelut on ajettu kehitysmaatasolle. Kuskithan ovat jo tulleet kehitysmaista...

        Pitäkää tunkkinne!


      • Ooollonaa
        Junalla kirjoitti:

        Et ilmeisesti ymmärrä, että tätä palstaa lukee myös yleisö? Tuollaiset kommentit eivät ainakaan nosta yleisön käsityksiä takseista, mainokseksi tuo ei käy. Uskon, että yhä useampi alkaa käyttämään julkisia kulkuneuvoja ainakin nyt, kun taksipalvelut on ajettu kehitysmaatasolle. Kuskithan ovat jo tulleet kehitysmaista...

        Pitäkää tunkkinne!

        Mitäpä jos en ole ensisijaisesti mainosmies, vaan ihminen?

        Sinulla nyt ei ole tuntunut olevan muuta agendaa kuin tuo ”pitäkää tunkkinne” alusta alkaen. Lällättelyä lähinnä. Jos siihen sitten saa muutakin kuin kaunopuheisuutta vastaukseksi, niin alkaa uhriutuminen. Soita Seiskaan!

        Ei taksinkäyttö tietääkseni ole Ruotsissakaan vähentynyt.
        Eikä koko taksia ole ajettu kehitysmaatasolle. Edelleen siellä kulkevat ne samat mustat Mersut samojen kuskien alla. On vaan niiden lisäksi myös kehitysmaalaisia markkinoilla. Tavallaan markkinatalouden näkökulmasta tämä on vain hyvä, kun asiakkaalla on laajempi valinnanvara kyydeistä. Ja toivottavasti joskus myös valinnanvaraa hintatasosta.


      • Junalla
        Ooollonaa kirjoitti:

        Mitäpä jos en ole ensisijaisesti mainosmies, vaan ihminen?

        Sinulla nyt ei ole tuntunut olevan muuta agendaa kuin tuo ”pitäkää tunkkinne” alusta alkaen. Lällättelyä lähinnä. Jos siihen sitten saa muutakin kuin kaunopuheisuutta vastaukseksi, niin alkaa uhriutuminen. Soita Seiskaan!

        Ei taksinkäyttö tietääkseni ole Ruotsissakaan vähentynyt.
        Eikä koko taksia ole ajettu kehitysmaatasolle. Edelleen siellä kulkevat ne samat mustat Mersut samojen kuskien alla. On vaan niiden lisäksi myös kehitysmaalaisia markkinoilla. Tavallaan markkinatalouden näkökulmasta tämä on vain hyvä, kun asiakkaalla on laajempi valinnanvara kyydeistä. Ja toivottavasti joskus myös valinnanvaraa hintatasosta.

        Hyvä, että taksit kulkevat edelleen. Kulkevat minun ohitseni, kiitos!


      • Ooooossssiii
        Junalla kirjoitti:

        Hyvä, että taksit kulkevat edelleen. Kulkevat minun ohitseni, kiitos!

        Paitsi Espanjassa. Varmaan ne kuskit siellä sivistyneempiä.


      • Junalla
        Ooooossssiii kirjoitti:

        Paitsi Espanjassa. Varmaan ne kuskit siellä sivistyneempiä.

        On ne. Hinnoittelevatkin hieman erilailla itsensä, kuin Suomessa. Kaupunkikyyti stadilaisen ratikan kertalipun hinnalla. Paitsi, että on mulla siellä ihan oma autokin, taksia käytän harvemmin. Kävelen paljon, ilmasto siellä on vähän eri. Lämmön vuoksi siellä puolet vuodesta olenkin.

        Vieläkö haluatte jatkaa kinaamista?

        Antaisiko sisu jo periksi lopettaa, vai ärsytänkö lisää? 😉


      • Kickskiks
        Junalla kirjoitti:

        On ne. Hinnoittelevatkin hieman erilailla itsensä, kuin Suomessa. Kaupunkikyyti stadilaisen ratikan kertalipun hinnalla. Paitsi, että on mulla siellä ihan oma autokin, taksia käytän harvemmin. Kävelen paljon, ilmasto siellä on vähän eri. Lämmön vuoksi siellä puolet vuodesta olenkin.

        Vieläkö haluatte jatkaa kinaamista?

        Antaisiko sisu jo periksi lopettaa, vai ärsytänkö lisää? 😉

        Mitä kinaamista tässä on?

        Suomessa et menisi taksiin millään hinnalla, koska juna kulkee. Espanjassa kyllä, koska kuskit sivistyneempiä. Mikä tosin luultavasti johtuu vain siitä, ettei teillä yhteistä kieltä. Tosin sattui minulle kerran Espanjassa Waltarista puhuva kuski. Mutta monenlaisia on Suomessakin.

        Jos sinun mielihalunasi on ärsyttäminen, niin no.. mikäs siinä sitten, kicksinsä kullakin ja johonkinhan ne viimeiset vuotensa on käytettävä. Itseäni enemmän kiinnostaa ihan asiallinen keskustelu, ja mm. sen pohtiminen, että miten taksin kilpailukykyä voisi parantaa? Tekemätön paikka tässä ympäristössä, yhtä eläkeläistä kiinnostaa vain kinastelu ja taksijääriä sen vannominen, että kaikki on juuri nyt täydellistä, eikä kehittämismahdollisuuksia ole.


      • Junalla
        Apinatsabija kirjoitti:

        Eikä varmaan monikaan sinua kaipaa autoonsa, vaikka sitten joskus sattuisitkin olemaan rahoissasi. Turhahan se on väkisin alkaa kyytiä tarjoamaan sellaiselle, joka lähtökohtaisesti haluaa riidellä.

        Tiedätkö mitä? Olen vallan oikein hyvin rahoissani johtuen varmaankin siitä, etten törsää rahojani turhuuksiin esim. ajamalla taksilla, jos on halvempiakin vaihtoehtoja. Jos ette vielä ole ymmärtänyt tätä elämänviisautta: Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Näillä pääsee elämässään kovin helpolla, ei ole pulaa rahasta. Pätee varmaan taksareillekin oikein hyvin?😎


      • kuishuiskii76
        Junalla kirjoitti:

        Mitäs, kun menopaluu Espanjaan on 89€, onko se se kalliimpi lippu? Tuossa linkissäni on otettu esiin vain yksi ainoa päivä esiin, hakemalla löytyy runsaasti tuota linkkiä halvempia lippuja. Jos käyn Espanjassa täältä keskeltä Suomea juna- lento-lento- juna yhdistelmällä n 150 eurolla, missä on se kalliimpi lentolippu? Eli missä? Kerro. Finnairin normaalihintainen lippu aikaan, kuin aikaan on n. 250€/ suunta, siinä on jo melko kallis lento, sanoisin.

        Espanjassa asuu muuten melkoinen joukko meitä ”ulkosuomalaisia”, luuletko, että maksamme lennoistamme kalliita hintoja? No way!

        Mikä siinä oikein on, kun taksikuskit nousevat heti takajaloilleen, jos joku ei heitä käytä? Tietenkin, jokainen ajamatta ajettu taksikyyti on heiltä pois. Kyllä minäkin taksin otan silloin, kun ei ole hyviä vaihtoehtoja, en muuten. Viime taksikyydistäni suomessa on mitä lie kolme neljä vuotta, Espanjassa ajan taksilla usein, sillä pääsee matkustamaan taskussa olevilla lanteilla kaupungin sisällä, eli 2-4 €/ matka, stadilaisen ratikan kertalipun hinnalla.

        Veropakolaisilta eläke alet pois


      • Junalla
        Kickskiks kirjoitti:

        Mitä kinaamista tässä on?

        Suomessa et menisi taksiin millään hinnalla, koska juna kulkee. Espanjassa kyllä, koska kuskit sivistyneempiä. Mikä tosin luultavasti johtuu vain siitä, ettei teillä yhteistä kieltä. Tosin sattui minulle kerran Espanjassa Waltarista puhuva kuski. Mutta monenlaisia on Suomessakin.

        Jos sinun mielihalunasi on ärsyttäminen, niin no.. mikäs siinä sitten, kicksinsä kullakin ja johonkinhan ne viimeiset vuotensa on käytettävä. Itseäni enemmän kiinnostaa ihan asiallinen keskustelu, ja mm. sen pohtiminen, että miten taksin kilpailukykyä voisi parantaa? Tekemätön paikka tässä ympäristössä, yhtä eläkeläistä kiinnostaa vain kinastelu ja taksijääriä sen vannominen, että kaikki on juuri nyt täydellistä, eikä kehittämismahdollisuuksia ole.

        Aloitetaanpa sitten: Miten taksien kilpailukykyä voi parantaa? Miten itse ajattelit elämäsi viimeiset vuotesi käyttää? Ajattelitko käyttää ne kinastelemiseen henkilön kanssa, joka haluaa säästää menoissaan? En minä säästä yksin taksikuluissa, elämässä on paljon asioita, joissa voi säästää, jättää törsäämättä turhuuksiin. Ei, ei minun tarkoitukseni ole ollut ärsyttää, kaikkihan alkoi siitä, että ilmoitin kulkevani lentokenttävälit junalla. Siitä sitten alkoikin ärsyyntyneiden taksarien vastakirjoittelu. Ehlä pahastuivat siitä, kun ilmoitin kulkevani junalla taksin sijaan?

        Noin ihan yleisesti ottaen, eikö teidän pitäisi enempi mainostaa itseänne, eikä vähätellä yleisöä? Siinä olisikin yksi kehityskelpoinen idea.

        Puristakaa vielä lyhyiden kaupunkikyytien hinta alle vitoseen, saatte paljon asiakkaita.


      • Junalla
        kuishuiskii76 kirjoitti:

        Veropakolaisilta eläke alet pois

        Maksan veroni täysimääräisenä Suomeen, en ole kirjoilla Espanjassa. Minunkin veroistani maksetaan sinun hyvinvointiasi.


      • Redsierqdsis
        Junalla kirjoitti:

        Aloitetaanpa sitten: Miten taksien kilpailukykyä voi parantaa? Miten itse ajattelit elämäsi viimeiset vuotesi käyttää? Ajattelitko käyttää ne kinastelemiseen henkilön kanssa, joka haluaa säästää menoissaan? En minä säästä yksin taksikuluissa, elämässä on paljon asioita, joissa voi säästää, jättää törsäämättä turhuuksiin. Ei, ei minun tarkoitukseni ole ollut ärsyttää, kaikkihan alkoi siitä, että ilmoitin kulkevani lentokenttävälit junalla. Siitä sitten alkoikin ärsyyntyneiden taksarien vastakirjoittelu. Ehlä pahastuivat siitä, kun ilmoitin kulkevani junalla taksin sijaan?

        Noin ihan yleisesti ottaen, eikö teidän pitäisi enempi mainostaa itseänne, eikä vähätellä yleisöä? Siinä olisikin yksi kehityskelpoinen idea.

        Puristakaa vielä lyhyiden kaupunkikyytien hinta alle vitoseen, saatte paljon asiakkaita.

        Monikaan ei mitenkään ärsyyntynyt ilmoituksestasi. On varsin hyvin tiedossa, että on paljon ihmisiä, jotka eivät koskaan käytä taksia. Olen sellainen oikeastaan itsekin. Tai käytän hyvin hyvin harvoin. Selvä ärsytystarkoitus sinulla kuitenkin on, mikä tullut useammasta viestistäsi ilmi.

        Toivottavasti en käytä elämäni viimeisiä vuosia kinastellen ties kenen kanssa turhuuksista.

        Taksien kilpailukyvyn parantamiseksi on tässäkin ketjussa ehdotuksia. Eihän siihen mitään patenttilääkettä ole suoraan hyllystä saatavissa, muuten olisi jo toteutunut.

        Taksit varmasti mainostavat itseään. Tällainen anonyymipalsta taas ei ole varsinainen mainosalusta, on suotavaakin, että täällä saa sanoa mielipiteensä. Itse kukin toki etunsa muistaen ja hinnan sanoilleen punniten.

        Suorat puristusvaatimukset nyt eivät varsinaisia neronleimauksia, mutta onhan se mahdollista, että epätoivoiset villit alkavat ajamaan vitosen kaupunkikyytejä. Saattaa silläkin nipinnapin elää. Jos vaikka 5 x 5e ehtii ajaa tunnissa, niin johan se olisi 25e/h, mistä jää jonkunlainen palkka yrittäjäkuskille.
        Suurin alennus taksikyyteihin on edessä sitten, kun ihmistyö lopetetaan kokonaan ja tietokoneet mielettömien datamääriensä pohjalta laskevat optimaaliset reititykset robottitakseille. Tähän menee muutama vuosi.


      • Junalla
        Redsierqdsis kirjoitti:

        Monikaan ei mitenkään ärsyyntynyt ilmoituksestasi. On varsin hyvin tiedossa, että on paljon ihmisiä, jotka eivät koskaan käytä taksia. Olen sellainen oikeastaan itsekin. Tai käytän hyvin hyvin harvoin. Selvä ärsytystarkoitus sinulla kuitenkin on, mikä tullut useammasta viestistäsi ilmi.

        Toivottavasti en käytä elämäni viimeisiä vuosia kinastellen ties kenen kanssa turhuuksista.

        Taksien kilpailukyvyn parantamiseksi on tässäkin ketjussa ehdotuksia. Eihän siihen mitään patenttilääkettä ole suoraan hyllystä saatavissa, muuten olisi jo toteutunut.

        Taksit varmasti mainostavat itseään. Tällainen anonyymipalsta taas ei ole varsinainen mainosalusta, on suotavaakin, että täällä saa sanoa mielipiteensä. Itse kukin toki etunsa muistaen ja hinnan sanoilleen punniten.

        Suorat puristusvaatimukset nyt eivät varsinaisia neronleimauksia, mutta onhan se mahdollista, että epätoivoiset villit alkavat ajamaan vitosen kaupunkikyytejä. Saattaa silläkin nipinnapin elää. Jos vaikka 5 x 5e ehtii ajaa tunnissa, niin johan se olisi 25e/h, mistä jää jonkunlainen palkka yrittäjäkuskille.
        Suurin alennus taksikyyteihin on edessä sitten, kun ihmistyö lopetetaan kokonaan ja tietokoneet mielettömien datamääriensä pohjalta laskevat optimaaliset reititykset robottitakseille. Tähän menee muutama vuosi.

        ” Selvä ärsytystarkoitus sinulla kuitenkin on, mikä tullut useammasta viestistäsi ilmi. ”

        Kun ilmoitin, etten käytä taksia, kuljen junalla lentokentälle, tuli useita närkästyneitä vastauksia aiheesta. Tässä vaiheessa toki hieman ehkä hymyilin vastauksianne, jotka olivat hyvin vakavasti kirjoitettuja ja alkoi jopa minun nimittelyni.

        Tässä vaiheessa kirjoittelinkin ”vähän niinkuin kieli poskessa” härnääviä vastauksia ajatellen, katsotaanpa kauanko ukot jaksaa vääntää. Aika kauan jaksoivat kuitenkin ja ihan vakavana vielä??

        Vähän kyllä ihmettelen, onko joidenkin kuskien ihan välttämätöntä nimitellä suomalaista yleisöä, vaikkei joku nyt taksia edes juurikaan käytä, jopa täällä julkisella palstalla, jota kuka vaan voi lukea? Antimainos, joka voi johtaa yhä useammankin kansalaisen alkavan käyttämään muita kulkuneuvoja taksin sijaan.

        Vaan itsehän te itseänne mainostatte...


      • VRappi
        Junalla kirjoitti:

        Kulkee. Asun pikkukaupungissa keskellä Suomea, asema 300m päässä. Siitä junalla Tikkurilaan, vaihto lentokenttäjunaan ja pääset oikeastaan suoraan lähtöaulaan. Varasin Tammikuuksi lipun lentokentälle hintaan 20,90€, matka toisin päin takaisin helmikuussa hintaan 18,90€. Neljällä kympillä lentoasemalle ja takaisin, melkein ovelta ovelle, on kyllä päheä yhteys. Ennen piti ajaa taksilla joko Tikkurilasta tai Pasilasta, tuli aika kalliiksi. Ei tule enää.... luulen, että maakuntien väki alkaa pikkuhiljaa löytämään junavaihtoehdon. Stadilaiset jo junaa käyttävätkin melkolailla matkalla kentälle, taksit kuskaa kai lähinnä turisteja enää?

        https://www.vr.fi/cs/vr/fi/aikatauluhaku#fromStationVR=Helsinki Lentoasema&toStationVR=Helsinki&period=1m&weekDay=Mo&weekDay=Tu&weekDay=We&weekDay=Th&weekDay=Fr&weekDay=Sa&weekDay=Su&dstarttime=00:00&dendtime=23:59&onlyDirect=false&transferType=NORMAL&trainTypes=IC2&trainTypes=LOC&trainTypes=LKB&trainTypes=PL&trainTypes=KLA&trainTypes=S&trainTypes=LOL&trainTypes=P&trainTypes=BUS&trainTypes=H&trainTypes=IC

        Pääsee läpi yön junalla


      • Pikkukaupungissa
        Junalla kirjoitti:

        Kulkee. Asun pikkukaupungissa keskellä Suomea, asema 300m päässä. Siitä junalla Tikkurilaan, vaihto lentokenttäjunaan ja pääset oikeastaan suoraan lähtöaulaan. Varasin Tammikuuksi lipun lentokentälle hintaan 20,90€, matka toisin päin takaisin helmikuussa hintaan 18,90€. Neljällä kympillä lentoasemalle ja takaisin, melkein ovelta ovelle, on kyllä päheä yhteys. Ennen piti ajaa taksilla joko Tikkurilasta tai Pasilasta, tuli aika kalliiksi. Ei tule enää.... luulen, että maakuntien väki alkaa pikkuhiljaa löytämään junavaihtoehdon. Stadilaiset jo junaa käyttävätkin melkolailla matkalla kentälle, taksit kuskaa kai lähinnä turisteja enää?

        Miltä tuntuu ssua liikennemelualueella keskellä korpea?


      • hellureita
        Junalla kirjoitti:

        Kulkee. Asun pikkukaupungissa keskellä Suomea, asema 300m päässä. Siitä junalla Tikkurilaan, vaihto lentokenttäjunaan ja pääset oikeastaan suoraan lähtöaulaan. Varasin Tammikuuksi lipun lentokentälle hintaan 20,90€, matka toisin päin takaisin helmikuussa hintaan 18,90€. Neljällä kympillä lentoasemalle ja takaisin, melkein ovelta ovelle, on kyllä päheä yhteys. Ennen piti ajaa taksilla joko Tikkurilasta tai Pasilasta, tuli aika kalliiksi. Ei tule enää.... luulen, että maakuntien väki alkaa pikkuhiljaa löytämään junavaihtoehdon. Stadilaiset jo junaa käyttävätkin melkolailla matkalla kentälle, taksit kuskaa kai lähinnä turisteja enää?

        Ja maakuntien väki perinteisesti asuu 300 metrin päässä asemasta ?


    • Aika vähissä oli taksit kentällä viime yönä, myönnetään. Onneksi ihmiset eivät oikein osaa tuota systeemiä ja jonottavat yhdessä jonossa. Me mentiin tarkoituksella suoraan 2. tolpalle ja taksi tulikin samantien. Maksoi n. 10€ vähemmän kuin aikaisemmin.
      Yleensä käytetään julkisia busseja kulkemiseen, mutta nyt väsytti niin paljon.

      • sininisenunelman-mies

        Hurjan näköistä hommaa tuolla, kun ihmiset hyppii ja ryntäilee näiden laitureiden välillä, kun sattuu auto johonkin tulemaan. Viime yönä todistin yhtä melkein auton alle jääntiä. Mahtaa Berneri ja Sipilä olla tyytyväisiä uudistuksesta.


    • kuishuis23

      No Bernerihän ajaa kilpailutukseen myös raideliikenteen, kohta ääni muuttiu, hinnat nousee

      • KiliPailut

        Kohta? Menee varmasti useampi vuosi, enen kuin tuo toreutuu, enkä todellakaan epäile, etteikö tuo toteutuisi tällaisella hallituksella. Katsotaanpa nyt, miten tuleva uusi hallitus keväällä asioihin suhtautuu. Pitkälti on äänestäjien varassa, mitä tuleman pitää.


    • kyytiä.mihin

      SOITA SE BERNERIN LÄSKI-PERSE HAKEMAAN .

    • Kaikkeap

      Pomppii kuin jänöt nurmikolla. Hullu uudistus. 100 vuotta vanha, hyvin toimiva ja turvallinen järjestelmä romutettiin ja trafi säätää. Alasta ymmärtämättömät vähän suunnittelivat, ihan itse.

    • Etksk

      En tajua vieläkään mitään koko taksiuudistuksesta. Onneksi lentoni tulee Suomeen aamulla joten ehdin pällistellä ja ihmetellä mistä saisi edullisimman taksin. Ei niin mitään hajua. Vähän harmittaa kun meni hyvät parkkipakat pois siitä edestä ja muutenkin kai parkkialueet joutuu remonttiin. Ehkä menen junalla keskustaan jos vaan jaksan kun olen matkannut vuorokauden. Tätä ennakoin kun kohta lähden reisuun ja palaan tammikuussa

      • Junalla

        Vieläkö jatkamme, vai lopetammeko tähän?


      • Seutulassajyrää

        Olisipa kiva tietää, miten pärjäät ulkomailla vieraskielisten opasteiden kanssa kun olet suomessakin noin kujalla ettet osaa lukea selkeitä kylttejä, joissa lukee operaattoreiden nimet ja hinnat.


      • Ohhhhhhohh
        Seutulassajyrää kirjoitti:

        Olisipa kiva tietää, miten pärjäät ulkomailla vieraskielisten opasteiden kanssa kun olet suomessakin noin kujalla ettet osaa lukea selkeitä kylttejä, joissa lukee operaattoreiden nimet ja hinnat.

        Onko siellä villienkin taksien hinnat, en ole huomannut?


    • Asun pääkaupunkiseudulla ja käytän pääsääntöisesti julkisia lentomatkoillani, jos se on mahdollista.
      Tammikuussa olen kuitenkin lähdössä laskettelumatkalle, jossa on aikaiset lähdöt.
      Mukanani on kahden henkilön lasketteluvarusteet.
      Niitä ei kamalan helposti kuljeta julkisissa, eikä muuten kaikissa takseissakaan, koska varusteet ovat ylipitkiä pussukoita on paljon ja kädetkin loppuvat, joten tulen omalla autolla.
      Autosta maksan viikossa kaukoparkissa alle 50,- ja sillä saa vasta yhden taksimatkan
      mikäli mahtuisimme taksiin varusteinemme.
      Toivottavasti kukaan ei ehdota, että vuokraa välineet. Vuokrasukset eivät nimittäin ole samat kuin omat.
      Nimim. kokemus puhuu

      • Ooooossss

        Parkki on ihan jees, mutta ei se oman auton käyttökään ilmaista tai vaivatonta ole. Kylmäkäynnistys aika rasite, eikä ollut viimeksi hauska etelästä palaillessa mennä kovassa pakkasessa kaivamaan autoa lumihangesta ja jäästä. Toki isommalla rahalla saisi lämpimän sisäparkin, mutta nimenomaan isommalla rahalla.


    • Lopettakaajo

      Tää on yksi turhimmista keskusteluista ikinä. Hki-vantaalla käy melkein 19 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Kyllä siitä määrästä riittää pokaa ihan kaikkiin liikennemuotoihin ilman että te vatipäät kinaatte, kenen tapa kulkea on juuri se oikea.

    • Villisq

      Minulla on liikaa asukkaita. Selvisin nostamalla Hintoja. Nyt on sopivasti.

    • Ewks

      Onkohan jossain vaikka lista 5 edullisimmasta taksista kiinteällä hinnalla hki-lentokenttä mainittu. Hinnat vaihtelee melkoisesti. Halauisin vaan vertailla hintoja vähän ja sitten valita pari sellaista joita on helppo käyttää. Vielä en ole ehtinyt eikä ole pahemmin taksille ollut tarvettakaan. Harmittaa kun noi parkkitalot menee remonttiin tai ne kai siirretään kauemmaksi. Enkä ymmärrä miksi koko parkkipaikka lentokentän edustalla otettiin taksien köyttöön. Ennen oli helppo parkkerata kun vei ja toi ihmisä kentälle.

      • Ooooooooooojeee

        Ainakaan median mukaan villit eivät sen halvempia. Eli kannattaa ottaa halvin niistä kolmesta ensimmäisen jonon taksista.

        Tai tarkkaan ottaen villeistä voi löytyä vähän halvempi, mutta voi myös olla kalliimpi. Aika mahdotonta siis alkaa seulomaan siitä heinäsuovasta. Toki jos aikaa käyttää hintaneuvotteluun ja kyselemiseen useamman taksin kanssa, niin saattaa siinä muutaman euron säästää.


      • tarkaneuronukski

        1.Abdul
        2.Erkki
        3.Raivo
        4.Terttu
        5.Ibrahim
        Tässä halvimmat. Kannattaa ajoittaa tulonsa kentälle siten että ovat paikalla.
        Vaikeaahan se on, mutta mitäpä sitä ihminen ei teksi päästäkseen 3 euroa halvemalla tonnin lomareissulta kotiin.
        Olisin listannut muitakin mutta nyt on kiire lähteä tankkaamaan: 100 kilsan päässä on nafta 4 cnt halvempaa nyt aamulla.


    • Täksinen

      Onko takseilla kiinteät hinnat lentokentälle Hki keskusta- lentokenttä? Vai vaihteleeko ne paljon. Kysyn omaksi tiedokseni , että vaihteleko paljonkin eri firmoilla. Jos joku osaa vastata lyhyesti asiaan. Ja onko juuri tästä asiasta jotain infoa jossain yhdessä ja samassa paikassa. Vai pitääkö jokainen firma katsoa erikseen? Ei ole tarvetta pihistellä mutta ei halua maksaa kovasti ylimääräistäkään, normaalina arkipäivänä.

      • Fixutaksilla on kiinteä hinta Hki rautatieasema - lentokenttä 35€. Lähitaksilla on jokin ei ilmoitettu erikoishinta tuolle välille ja kiinteä kentältä keskustaan 39€. Taksi Helsingillä ei nähtävästi kiinteitä hintoja.


      • Täksine

        Kiitos, tällä pärjäänkin, hyvä et jollain on suht kiinteä hinta minkä tietää etukateen.


      • Oikaisu
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Fixutaksilla on kiinteä hinta Hki rautatieasema - lentokenttä 35€. Lähitaksilla on jokin ei ilmoitettu erikoishinta tuolle välille ja kiinteä kentältä keskustaan 39€. Taksi Helsingillä ei nähtävästi kiinteitä hintoja.

        Oikaistaanpa hieman, taksihelsingillä on kiinteitä hintoja lentoasemalle/lentoasemalta:

        https://taksihelsinki.fi/tilaa-taksi/lentokenttataksi/lentoasemahinnat/

        Ettei nyt ihan väärin ymmärretä...


      • Oikaisu kirjoitti:

        Oikaistaanpa hieman, taksihelsingillä on kiinteitä hintoja lentoasemalle/lentoasemalta:

        https://taksihelsinki.fi/tilaa-taksi/lentokenttataksi/lentoasemahinnat/

        Ettei nyt ihan väärin ymmärretä...

        Kiitos korjauksesta, en huomannut tuota linkkiä. Mutta ei sielläkään puhuta mistään kiinteästä hinnasta Hki-> lentoasema suuntaan, tai sitten olen täysin sokea...


      • Vanhus
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Kiitos korjauksesta, en huomannut tuota linkkiä. Mutta ei sielläkään puhuta mistään kiinteästä hinnasta Hki-> lentoasema suuntaan, tai sitten olen täysin sokea...

        No todellakin, taidat olla sokea? Minäkin sen huomasin, vaikka silmäni on jo aika vanhat, sokea en silti ole.


      • Vanhus kirjoitti:

        No todellakin, taidat olla sokea? Minäkin sen huomasin, vaikka silmäni on jo aika vanhat, sokea en silti ole.

        Siellä on hinta lentokenttä -> Hki, ei toisin päin. Täsmennyksenä vielä: "Nämä hinnat koskevat ainoastaan lentoaseman Taksi Helsingin kaistalta asiakkaan ottaessa taksia. Hinnat ovat nähtävillä myös terminaalien edustalla olevissa valotauluissa."
        Jos edelleen väität siellä olevan kiinteän hinnan hki->lentokenttä, niin kerro ihmeessä missä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      148
      5226
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2252
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1574
    5. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1561
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1561
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      23
      1535
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1319
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      47
      1187
    Aihe