Ateismin suunnaton tyhjyys

Ateismin suunnaton tyhjyys

Ateismia voidaan ymmärtää siten, että pannaan heidän uskonsa kohteena olevan "tyhjän" tai "lähes tyhjän" tilalle "luoja". Silloin nähdään se, miten suunnaton on se tyhjyys, johon ateistit uskovat, vaikka eivät voi todistaa sen olemassa oloa. Ihmeelliseksi tämän "tyhjän" tai "lähes tyhjän" palvonnan tekee se, että se on taikonut kokonaisen universumin olematta edes olemassa.

On itse asiassa järkevämpää pitää mahdollisena jonkin tuntemattoman "luojan" olemassa oloa kuin sitä, että "tyhjä" tai "lähes tyhjä" taikoisi universumin, vaikka sitä ei ole edes olemassa. Nimittäin, jos tyhjä olisi olemassa, niin se kumoaisi itse itsensä, sillä tyhjä on käytännössä "ei mitään" ja jos se on jotakin muuta kuin "ei mitään", niin se on silloin "jotakin".

Ateistiset satusedät (aka kosmologit) ovat tunnetusti dilemman edessä, kun arvailevat sitä, onko se "jotakin" ollut aina olemassa vai ainoastaan "rajallisen ajan": onko siis aikaa ennen sitä "jotakin", jota "tyhjäksi" tai "lähes tyhjäksi" tai "kvanttimeren poreiluksi" tai "kosmiseksi inflaatioksi" kutsutaan?

Olipa totuus sitten mikä tahansa, niin ateismi on täynnä suunnatonta tyhjyyttä, koska uskovainen ateisti uskoo siihen tyhjyyteen tai lähes tyhjään, joka on siis jotakin, kuten kvanttimeren poreilua tai ikuista kosmista inflaatiota. Ja tällä on tietysti tekemistä sen kanssa, mitä aika on ja onko olemassa ikuinen aika, jolla ei alkua ole.

Uskovainen ateisti uskoo jotakin, mutta ei tiedä juuri mitään. Vain harva ateisti on niin viisas, että ei usko vaan pitää mahdollisena jopa luojan olemassa olon ja sanoo "en tiedä". Se on kuitenkin fakta, että ateistin pää on täynnä tythjää tai lähes tyhjää, josta hän on loihtinut esiin multiversumeja ja milloin mitäkin.

Ateistin mielikuvitus on lähes rajaton ja se voi synnyttää universumeja tuon tuostakin – paljon enemmän ja helpommin kuin jokin tosi olevainen "luoja", joka ei ateistin mielestä osaa taikoa lainkaan. Ateisti sen sijaan osaa taikoa ja taikutta hänen selityksensä järkevien ihmisten mielestä ovatkin. Onhan kirjoitettu, että "tottelemattomuus on taikuuden syntiä ja niskoittelu on valhetta".

16

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalan-kumous

      "Onhan kirjoitettu, että "tottelemattomuus on taikuuden syntiä ja niskoittelu on valhetta"."

      Onko tuo sanasalaatti lainattu jostakin Harry Potter -kirjasta tms.? :D

    • Löytyi tällainen aarre arkistojen kätköistä...

      • asdgsadghda

        Kaipa se höyryävä paskaläjäkin voi jonkun aarre olla.


    • >>...pannaan heidän...<<

      Ai jaa. Sitä esiinnytään sitten jo rehellisesti hihhuli-hahhulina, mitä oletkin.

    • gfdgr

      Jatka vaan matkaa...

      • hukkaahonjattelija

        Avaruuden suunnaton tyhjyys , missä tulee takaseinä vastaan?


    • AteistiVaan

      ”On itse asiassa järkevämpää pitää mahdollisena jonkin tuntemattoman "luojan" olemassa oloa kuin sitä, että "tyhjä" tai "lähes tyhjä" taikoisi universumin, vaikka sitä ei ole edes olemassa.”

      Ateistit eivät väitä, että universumi syntyi tyhjästä. Kosmologit ja teoreettiset fyysikot tekevät noita teorioita, Toistaiseksi universumin synty on mysteeri. Meiltä puuttuu kvanttimaailman ja gravitaationnyhdistävä teoria, joten emme kykene mallintamaan kaiken alkua.

      Kumpi on järkevämpää uskoa ammatti kosmologeja ja fyysikoita vai jonkun uskonnon X saarnamiestä?

      • Ei ole järkevää uskoa ketään tai mitään sellaisissa asioissa, joita ei voi itse tietää tai varmaksi todistaa. Tästä on olemassa muutama poikkeus:

        Luotan lääkäreihin, kun he hoitavat minua vaivoissa, jotka edellyttävät toimenpiteitä, joita en ymmärrä täysin enkä osaa perustella niiden tarpeellisuutta. Minut on mm. leikattu viisi kertaa elämäni aikana ja olen jokainen kerta luottanut hoitavaan henkilökuntaan ja leikkaavaan lääkäriin, vaikka en ole ihan kaikkea ymmärtänyt, mitä minulle on ennen leikkausta sanottu.

        Tähän liittyy muuten yksi metka tapahtuma. Yhden leikkauksen aikana verenpaine ja syke tippuivat niin alas, että olin lähes kuolla. Onneksi nukutuslääkäri sai korjattua tilanteen ammattitaitonsa avulla ja niin sain jatkaa elämääni. En ymmärrä sitä, mistä kaikki johtui ja mitä nukutuslääkäri teki, mutta luotin jo ennen leikkausta siihen, että minulle ei tapahdu mitään pahaa - ja selvisin hengissä.

        Kun uskolla tarkoitetaan "luottamista", niin toki minä "uskon" eri alan ammattilaisiin, mutta kun on puhe asioista, joita kukaan ei tiedä (kaikkeuden ja elämän synty ja kehitys), niin ei ole järkevää uskoa eli luottaa kehenkään ihmiseen eikä etenkään väitettyjen jumalien sanoihin, jotka voivat olla jyrkästi vastoin maalaisjärkeä ja tiedettä, joka sekin on erehtyväistä.


      • AteistiVaan
        ei-kirj kirjoitti:

        Ei ole järkevää uskoa ketään tai mitään sellaisissa asioissa, joita ei voi itse tietää tai varmaksi todistaa. Tästä on olemassa muutama poikkeus:

        Luotan lääkäreihin, kun he hoitavat minua vaivoissa, jotka edellyttävät toimenpiteitä, joita en ymmärrä täysin enkä osaa perustella niiden tarpeellisuutta. Minut on mm. leikattu viisi kertaa elämäni aikana ja olen jokainen kerta luottanut hoitavaan henkilökuntaan ja leikkaavaan lääkäriin, vaikka en ole ihan kaikkea ymmärtänyt, mitä minulle on ennen leikkausta sanottu.

        Tähän liittyy muuten yksi metka tapahtuma. Yhden leikkauksen aikana verenpaine ja syke tippuivat niin alas, että olin lähes kuolla. Onneksi nukutuslääkäri sai korjattua tilanteen ammattitaitonsa avulla ja niin sain jatkaa elämääni. En ymmärrä sitä, mistä kaikki johtui ja mitä nukutuslääkäri teki, mutta luotin jo ennen leikkausta siihen, että minulle ei tapahdu mitään pahaa - ja selvisin hengissä.

        Kun uskolla tarkoitetaan "luottamista", niin toki minä "uskon" eri alan ammattilaisiin, mutta kun on puhe asioista, joita kukaan ei tiedä (kaikkeuden ja elämän synty ja kehitys), niin ei ole järkevää uskoa eli luottaa kehenkään ihmiseen eikä etenkään väitettyjen jumalien sanoihin, jotka voivat olla jyrkästi vastoin maalaisjärkeä ja tiedettä, joka sekin on erehtyväistä.

        Totta. Pitää pitää mielessä, mitä kosmologit tietävät lähes varmasti ja miltä osin teoriat ovat vielä hypoteettisia. Täysin varmaa tietoa emme juuri koskaan saa. Voihan olla, että Skotlantia ei ole olemassa, mutta uskon, että sellainen paikka on, vaikka taitaa olla aika rohkeata uskoa uutisvälineisiin ja maantiedonopettajiin.


    • kirjautuneena

      Sinun pääsi on tyhjä tai lähes tyhjä.

      • eikirj

        Ateistien pää on tunnetusti tyhjä tai lähes tyhjä - etenkin uskovaisten ateistien.

        Minä olen ateisti, mutta en uskovainen ateisti, joten ehkäpä päässäni on sittenkin jotakin muuta kuin tyhjyys, josta syntyy mielikuvituksen tuotteena uusia universumeja tuon tuostakin niin kuin kosmologien päästä niitä syntyy.


    • "Ateismia voidaan ymmärtää siten, että pannaan heidän uskonsa kohteena olevan "tyhjän" tai "lähes tyhjän" tilalle "luoja".

      Saat yrityksestäsi välttävän, tällä hetkellä ei ole mitään todisteita siitä että jotain luojan kaltaista olisi olemassa.

      "On itse asiassa järkevämpää pitää mahdollisena jonkin tuntemattoman "luojan" olemassa oloa kuin sitä, että "tyhjä" tai "lähes tyhjä" taikoisi universumin"

      Ei ole mitään syytä keksiä jumaluuksia perusteluksi silloin kun ei ole todistetta että mitään luojahahmoa olisi olemassa.

      "Nimittäin, jos tyhjä olisi olemassa, niin se kumoaisi itse itsensä, sillä tyhjä on käytännössä "ei mitään" ja jos se on jotakin muuta kuin "ei mitään", niin se on silloin "jotakin". "

      Tyhjä on käsite joka tarkoittaa että ei ole mitään muuta. Se ei ole olemassa missään merkityksessä muuta kuin käsitteenä helpottamaan keskustelua, samoin kuin varjo ei ole valon väri tai ateismi ei ole uskoa.

      "kosmologit ovat tunnetusti dilemman edessä, kun arvailevat sitä, onko se "jotakin" ollut aina olemassa vai ainoastaan "rajallisen ajan": onko siis aikaa ennen sitä "jotakin", jota "tyhjäksi" tai "lähes tyhjäksi" tai "kvanttimeren poreiluksi" tai "kosmiseksi inflaatioksi" kutsutaan?"

      Valitettavasti sinulle on kerrottu väärin, jos joku väitti että olisi jokin dilemma kyseessä. Maailmankaikkeuden laajeneminen on todistettu eikä siitä ole epäselvyyttä. Se mitä olisi ennen maailmankaikkeuden alkua on aihe jolla on väliä vasta silloin kun joku keksii myös miten mitata, mutta näillä näkymin ei ollut aikaa "ennen" koska myös aika on yksi ulottuvuuksista osana maailmankaikkeutta.

      "Olipa totuus sitten mikä tahansa, niin ateismi on täynnä suunnatonta tyhjyyttä, koska uskovainen ateisti uskoo siihen tyhjyyteen tai lähes tyhjään,"

      Pieleen taas meni. Kalju ei myöskään ole hiusten väri, eikä varjo ole valon väri.

    • Kari Enqvist:

      http://docplayer.fi/40376039-Katsauksia-miksi-maailmankaikkeus-on-olemassa-kari-enqvist.html

      "...Lisäksi meillä on vahvoja, kosmisen mikroaaltotaustan ominaisuuksien havaintoihin perustuvia viitteitä siitä, että ”kosmologin alkuräjähdystä” eli kuumaa ja tiheää alkutilaa edelsi niin sanottu kosminen inflaatio, joka teki maailmankaikkeudesta täysin tyhjän ja äärimmäisen kylmän…"

      Kuinka kauan kosminen inflaatio kesti ja onko se "jotakin" vai eikö se ole mitään? Kari vastaa:

      "Kvanttiporeilusta voi pullahtaa kokonainen maailmankaikkeus. Ikuisen inflaation nimellä kulkeva ajatusrakennelma on samalla linjalla. Se on eräänlainen vastaus kysymykselle Miksi kosminen inflaatio tapahtui?. Sitä voidaan perusteella myös matemaattisesti, mutta kaikkia noita perusteluja voidaan kritisoida. Ikuinen inflaatio ei ehkä ansaitse teorian nimeä, mutta se on kuitenkin enemmän kuin pelkkiä peräkkäin aseteltuja sanoja. Ikuisen inflaation mallissa todellisuus on eräänlainen ikuinen, rannaton kvanttimeri. Sen poreilusta syntyy silloin tällöin pisara, josta inflaatiomekanismin ajamana kasvaa yksittäinen maailmankaikkeus." (Kari Enqvist, Miksi maailmankaikkeus on olemassa, nettiversio docplayer.fi sivu 4)

      Kuinka kauan kvanttimeri on poreillut ja onko se "jotakin" vai "ei mitään"? Karin mukaan kosminen inflaatio on ikuinen eli sillä ei ole ajan alkua. Tätä Kari tai kukaan ei voi tietenkään todistaa, mutta on hassua, että ateistitkin ovat alkaneet puhua ajasta ennen kaikkeuden alkua (alkuräjähdystä), vaikka aiemmin he rajasivat ajan kaikkeuden olemassa oloon ja ptivät tarpeettomana miettiä sitä, mitä oli sitä ennen.

      Dilemma on siis todellinen, ei kuviteltu. Ja se on nimenomaan uskovien ateistien dilemma, ei muiden.

      • Yksi tuon Enqvistin kirjoituksen ideoista on se, että arkilogiikalla ei voi ymmärtää mitä nykyfysiikka tarkoittaa käsitteillä aika tai olemassaolo. Ja juuri arkilogiikalla sinä yrität tätä tekstiä ymmärtää. Puhut esim "ajasta ennen kaikkeuden alkua", vaikka tuossa tekstissä juuri sanotaan että aika on ehkä vain tässä universumissa esiintyvä ilmiö, multiversumin kannalta merkityksetön.


      • Gayglers on ateismin sisältö, Patukkaa pyllyyn ja tyhjänä kirjahyllyyn


    • wind-

      Vaikeaa ja tutkimatonta aihetta lähestyttäessä olisi hyvä säilyttää tasapuolisuus ja kiitollisuus kaikkia tutkijoita kohtaa. Saadaanko aikaan juuri mitään rakentavaa, jos huomio menee toisen teorian kumoamiseen. Maailmankaikkeuden syntymiseen on niin monta teoriaa ja tutkijaa. Aihe on kuitenkin erinomaisen mielenkiintoinen ja sitä kohtaan voidaan lähestyä monesta kulmasta. Yksi niistä on: onko tietoisuudessa ennakoituvuutta,
      Miksi on spiraaligalakseja jotka ovat samanlaisia. miksi ne järjestäytyvät samanmoisiksi. Erityisen mielenkiintoinen alue on musiikki....432hz ja 528hz ovat parantavia värähtelytaajuuksia. Ovatko ne syntyneet sattumalta ja miksi suuret säveltäjät ovat marssineet niiden tahdissa tietämättä lainkaa mitään tieteellisestä taustasta. Kertovatko asiat selkeästä tahdosta ja suunnitelmasta. Kosmologit jättävät näitä asioita syrjemmälle. Koska jokaisella on oma erityisalueensa, niin pitäisi todeta että vaikka jokainen tutkija suorittaa omaa erityisalaansa, kaikki tieto pitäisi pakata yhteen...ja luoda kokonaiskuva, ilman ennakkoluuloja. Skeptikot eivät yleensä usko Jumalaan ja Hänen ensisijaiseen ilmentymiseensä - tietoisuuteen- tämä on pääasia ja hiljaiset signaalit ovat niitä pääasioita. Hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille. https://www.youtube.com/watch?v=nRSBaq3vAeY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3aYaceNihLS_lAWwQznuV4IiKsgUOppeSiQkZEJ50KnlJCfOaBLOpbbP8

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      97
      2247
    2. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1935
    3. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      43
      1905
    4. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      34
      1806
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      177
      1362
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1359
    7. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      50
      1178
    8. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      94
      1069
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      7
      954
    10. Hyvää rakkaushuomenta

      Tässä tulee rakkautta päivääsi. ❤️🤍💙💚💛💜💝💞💕💓💖💗💘💟🩷🩵🫶🏼❤️‍🔥😘😍😻💌🏩
      Ikävä
      179
      928
    Aihe