Robottiavustettu lentue?

eiKirj

Nythän julkisuudessa keskustellaan Suomen ilmavoimien uusien hävittäjien hankinnoista. Siinä ovat jotkut poliitikot pyrkineet määräämään, montako konetta Suomi tarvitsee. Mielestäni tuollainen yksityiskohtiin meneminen on typerää siviileiltä. Jopa se, paljonko koneet maksavat, on siviilipoliitikoille turha aihe, vaan puolustusmenojen kokonaisussumma on sitten se, mistä poliittikkojen pitääkin päättää.

Kaiken saamani tiedon perusteella kaikki Suomeen hankittavat koneet tulevat olemaan miehitettyjä koneita, mutta voisi olettaa, että miehittämättömät lentokoneet, tässä robotit, tulevat käyttöön aiehmmin kuin miehittämättömät taksit. Maan pinnallahan liikkuu kaikenlaista vaikeasti tunnistettavaa ja tulee tietöitä yms., mistä ei ilmassa ole huolta.

Näin maallikkona olettaisi, että siirtymävaiheessa täysin robotisoituihin ilmavoimiin olisi robottiavustetut lentueet, joissa siis olisi vaikkapa yksi ihmislentäjä ja nelisen robottia. Näiden tehtävinä voisi olla mm. lentäjän suojaaminen ja tiedon kerääminen. Robotit voisivat olla melko paljon ketterämpiä kuin ihmisen ohjaama lentokone, koska digitekniikka kestää suurempia kiihtyvyyksiä kuin ihmiskeho.
Onko jollakin palstalaisella tietoa tulevaisuuden ilmavoimista tai niiden hahmotelmista?
Pahoitteluni, etten löytänyt parempaa palstaa tälle.

6

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fljsdkgjhs

Onhan tuota jo suunniteltu.

• juupas_

Kyllä miehittämättömässä taistelukoneessa on enemmän haasteita kuin miehittämättömäsä taksiautossa. Taistelukoneen pitää torjua kaikki vihollisen sitä vastaan punomat juonet ja voittaa vihollinen.

• pseeri

Näin hataralta pohjalta on turha spekuloida. Miehittämättömiä koneita kutsutaan lennokeiksi, laajemmin ajateltuna vaikkapa torjuntaohjukset ovat meihittämättömiä tiettyyn tehtävään erikoistuneita lentäviä välineitä. Ilmavoimien tehtävistä osa voidaan, ja hoidetaankin miehittämättömilä laitteilla. Osa tehtävistä vaatii lentäjän - esim tunnistuslennot tehdään miehitetyillä torjuntahävittäjillä.

• näitä

Taistelulentokoneillahan on jo kauan ollut mukanaan robottilentokoneita eli itse maaliinsa löytäviä erilaisia ohjuksia. Taistelulentokoneissa itsessäänkin on paljon robotiikkaa.

• EuKaRyOoTtI

Myös tunnistuslennot kannattaisi suorittaa dronehävittäjillä. Nykyaikainen kuvatunnistustekniikka mahdollistaa tämän. Robottihävittäjä pääsee lentoon nopeammin ja voi tehdä nopeampia väistöliikkeitä mm ohjusten väistämiseksi, myös sen lentonopeus ja kiihtyvyys voivat olla huomattavasti suuremmat kuin ihmisen ohjaamalla lennokilla.

Kutsuin ihmisen ohjaamaa lennokkia tahallaan lennokiksi, koska ne jäävät robottilentokoneiden jälkeen kehityksessä. Pian ihmisen ohjaamat hävittävät jäävät historiaan huonompina vaihtoehtoina ja autonomisten dronehävittäjien tilalle tulisi hankkia täysin itsenäiset robottihävittäjät, joille määrättäisiin vain päätehtävät ja ne itse päättävät tavan toteuttaa ne tehtävät tilannekohtaisesti.

Niille esimerkiksi määrätään tehtäväksi yksinkertaisesti Suomen puolustaminen, ja ne itse päättävät tekoälyllään, miten ne homman hoitavat parhaalla mahdollisella tavalla kukin tilanteensa mukaan. Niin on myös robottitykkien ja robottisotilaiden laita. Robottisotilaita voi olla eri muotoisia – mm käärmeen muotoisia – jotka esimerkiksi luikertelevat maassa ja niihin on vaikea osua, mutta ne tähtäävät mm lämpökameroiden avulla ja ampuvat vihollisensa piilosta ruohikon seasta.

Voi olla myös valtava määrä pieniä droneja, jotka kukin ampuvat kymmeniä vihollissotilaita pimeänäkölaitteilla varustetuilla tuliaseillaan yhdellä lentokerralla. Voi olla myös itsensä räjäyttäviä koirarobotteja tai konekivääreillä ja panssarintorjuntaohjuksilla varustettuja hevosrobotteja, jotka juoksevat 100 km/h metsämaastossa puiden välistä. Voi olla myös jättiläissammakoita muistuttavia koiran kokoisia tykeillä varustettuja robotteja.

Pohjois-Korealla tai Kiinalla saattaa olla myös hyttysen kokoisia bioaseilla tai botuliinitoksiinilla varustettuja sotadroneja.

• Pieruvoimat

Kyllä, ilmavoimiksi on nyt tilattu älybakteeripilvi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3338
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2777
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2316
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2288
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2221
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2206
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2007
    8. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      1993
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1934
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      96
      1790
    Aihe