Miten suhtaudut turhuuteen?

heisielu

- mitä jos lapsesi puuhaa joutavien asioiden parissa koko elämänsä?

-mitä jos avaruuden alienit puuhaavat jotain jota me pidämme täysin merkityksettömänä?

- mitä jos tietoinen tekoäly rupeaa tekemään kannaltasi täysin toissijaista?

7

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 39841

      Eiköhän oteta iltapalaa.

    • Useimmat ihmiset puuhaa joutavien asioiden parissa koko elämänsä, useimpien työ on turhuutta, ja vahingollisempaa kuin työttömänä lorviminen.

    • planeetta_ei.kirj

      Turhuus ei ole kovin objektiivinen käsite.

      Tulkinta turhuudeksi voi johtua monesta asiasta, kuten ymmärryksestä tai sen puutteesta. Jos johtuu ymmärryksen puutteesta, asian voi kokea yhdentekeväksi (ts. turhuudeksi), mutta jollekin toiselle se voi merkitä jotain, eikä ole turhaa. Kysymällä asiasta yleensä selviää paljon.

      Lasten puuhastelu ei häiritse.

      Muiden puuhastelut saattaa ehkä ylittää kysymiskynnyksen.

      Turhan vastakohta on tärkeä, ja tärkeys on mielestäni kytköksissä kiireeseen. Vanha kiinalainen sanonta: "Tärkeintä elämässä on puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää".

      Tärkeys lienee siis järjestelyihin liittyvä asia. Tärkeysjärjestyksen kun saa hallintaan, kiirekin lienee hallussa. Kiire johtuu siis tärkeysjärjestyksen tai yleensä järjestyksen puutteesta.

      Paitsi, koska puutarhanhoito ja kiire eivät mielestäni kuulu samaan lauseesen, mietintään liittyvä kysymys kuuluu: Onko kaikki, ja erityisesti kiire, turhaa?

    • Edellä tuli erinomaisia näkökohtia joita tekisi mieli kommentoida. En kuitenkaan ehdi, koska minulla on niin monia turhempia asioita toimitettavana ja kiire on kova.

      Itse suhtaudun turhuuteen hyvin positiivisesti ja siksi ryhdyn turhuuksiin lähes mistä hyvänsä syystä - kuten esimerkiksi siitä ettei turhasta kannata nipottaa ja siksi turhan puuhastelu ei useimmiten saata minua ns. vastuuseen, edesvastuuseen, poliittiseen vastuuseen (joka on turha jo ilmauksena), korvausvelvolliseksi jne. Mihinkään tärkeään en hevin ryhdy, sillä niistä ei hevillä selviä. Turhuuksista olen selvinnyt lähes joka kerta, kunhan olen muistanut vaikuttaa kiireiseltä (tärkeältä nimim. planeetta_ei.kirj mukaan).

      Minulle on yksi hailee jos lapseni puuhaa koko elämänsä juoutavien asioiden parissa, kunhan on enimmäkseen tyytyväinen.
      Sama alienien kohdalla, joihin myös suhtaudun varsin myönteisesti.
      Tietoisen tekoälyn kohdalla en ole varma suhtautumisestani sen minun kannaltani täysin toissijaisiin puuhasteluihin. Jos olisin kuitenkin ollut maksumiehenä sitä kehitettäessä, itse osallistunut moisen kehittämiseen edes jollakin tavoin tai joutuisin hylkäämään joitakin omia turhuuksiani sen vuoksi, turhautuisin kohtuullisesti ja kommentoisin sitä parilla turhalla rivillä.

      • planeetta_ei.kirj

        Olen tullut aika pitkälti siihen tulokseen, että turhuus on sama kuin ääretön.

        Sitä ei oikein kvantitatiivisesti voi mitata, joten olisiko silläkin on pakko olla mahtavuusastetta muistuttava ominaisuus, kuten äärettömyydellä.

        Ilmiö: Toinen turhuus on mahtavampi kuin joku toinen, koska joskus se on oma turhuus, ja joskus jonkun toisen turhuus.

        Lisäksi: Turha on toisellakin tavalla vähän kuten ääretön, sitäkin saa jakaa miten lystää, mutta ei se siitä turhasta miksikään osamääräksi muutu.

        Hmm.


    • kfhdjshgjdsh

      Suurin osa asioista maailmassa on turhuutta ja tuulentavoittelua.
      Ikävä kyllä turhuudesta maksetaan eniten.

    • Anonyymi

      Ainainen ristiriita tekeekö jotakin tärkeää vai pyrkiikö vain viihtymään.

      Planeetta nimimerkki mainitsi tärkeysjärjestyksen.

      Jos ihmisillä olisi tärkeysjärjestys kunnossa maailma olisi parempi ja miellyttävämpi paikka elää.

      Tosin kaverini tapasi aina sanoa ,että ihminen ei ole kone. Ehkä se liittyy jotenkin tähän.

      --
      heisielu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe