Klassinen fysiikka ja musta kappale

kVantittunut

Mielipiteitä tällaisesta perustelusta:

Mustan kappaleen säteilyn ongelma oli ultraviolettikatastrofi. Klassisen fysiikan
mukaan energian tasanjakoperiaate oli voimassa ja koska jokainen taajuus toimii
aaltoliikkeen vapausasteena aaltoliike/musta kappale voisi varastoida energiaa mielin
määrin eikä syntyisi lämpötasapainoa eikä kappaleiden lämpötila nousisi 0:sta kelvinistä.
Ongelma ratkesi, kun ymmärrettiin energian kvantittuneisuus. Eli suuret taajuudet
tarvitsevat virittyäkseen ison määrän energiaa kerralla, muutoin ne eivät virity => ei
tapahdu UV-katastrofia.

11

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • smoefspsh

      Tuosta tuli mieleen se ikuisuusongelma jota on puitu täälläkin mutta vastausta ei ole saatu: eli mistä uunissa oleva sm-energia "tietää" missä uunin vastakkainen pääty on niin, että uuniin ilmaantuu vain ja ainoastaan aaltoja jotka mahtuvat koko pituudeltaan uuniin?

      • EnsioKalevi

        Mitä on sm energia


      • @smoefspsh ,

        Hyvä kysymys ja luulen, ettei kukaan tiedä. Nämä ovat niitä asioita miksi "kukaan ei ymmärrä" kvanttifysiikkaa.

        Siis osaamme laskea sillä oikeita vastauksia mutta sellaiset kysymykset, kuten "miksi" ja "miten" on isolta osalta joko heitettävä roskakoriin ja myöntää vain, että tällainen luonto vain on ja se meidän on vain hyväksyttävä.
        Tai sitten on kehitettävä uusi konsepti...


      • EnsioKalevi kirjoitti:

        Mitä on sm energia

        @EnsioKalevi ,
        Hän tarkoitti sähkömagneettista energiaa


    • Joo, Max Planck oli se fyysikko, joka ratkaisi tuon mainitun ultraviolettikatastrofin ja samalla kickstarttasi koko kvanttifysiikan.

      Hän itseasiassa huomasi hieman "vahingossa", että mikäli kappale voi vastaanottaa ja luovuttaa valoa (siis sähkömagneettista säteilyä) ainoastaan tietyn kokoisina "klimppeinä" sen sijaan, että se luovuttaisi ja vastaanottaisi koko jatkuvan spektrin, niin silloin ultraviolettikatastrofi katoaa yhtälöistä ja tulokset ovat sopusoinnussa mittausten kanssa.

      Näiden yksittäisten "valo-klimppien" - lue fotonien - energiat hän määritteli
      yksinkertaisesti E = vakio x valon taajuus.
      Tuota vakiota kutsutaan nykyään Planckin vakioksi.

      • Huutiukko

        Eli E = h f. Mutta eikös f voi saada minkä reaaliarvon tahansa? Mistä siis nuo "klimppisi" syntyvät?

        Esim. Valo värähtelee sekunnissa k kertaa (k kokonaisluku). f = k.

        Valo värähtelee kolmessa sekunnissa kerran. f = 1/3 = 0,333...

        Valo värähtelee m:ssä sekunnissa n keraa, f = n/m. Mikä tahansa rationaalinen f aadaan näin.

        Valo värähtelee pii sekunnissa 7 kertaa. f = 7/pii. f:lle saadaan kaikki reaaliarvotkin.

        Miten siis klimppi syntyy? f:llä voi olla mikä arvo tahansa!


      • Huutiukko kirjoitti:

        Eli E = h f. Mutta eikös f voi saada minkä reaaliarvon tahansa? Mistä siis nuo "klimppisi" syntyvät?

        Esim. Valo värähtelee sekunnissa k kertaa (k kokonaisluku). f = k.

        Valo värähtelee kolmessa sekunnissa kerran. f = 1/3 = 0,333...

        Valo värähtelee m:ssä sekunnissa n keraa, f = n/m. Mikä tahansa rationaalinen f aadaan näin.

        Valo värähtelee pii sekunnissa 7 kertaa. f = 7/pii. f:lle saadaan kaikki reaaliarvotkin.

        Miten siis klimppi syntyy? f:llä voi olla mikä arvo tahansa!

        Kyllä kyllä, taajuudella voi olla mikä arvo tahansa mutta kyse on siitä, että kappale ottaa vastaan ja luovuttaa vain tiettyjä taajuuksia, eli siis energioita.


    • joho

      Osaako joku selittää mitä tässä tarkoittaa se, ettei lämpötila nousisi nollasta Kelvinistä?

    • eiolefvakio

      Ei aaltoliikkeen taajuus ole läheskään aina rationaalista, otetaan esimerkkinä yksinkertaisesti FM-moduloitu radiosignaali, jossa aaltoliikkeen taajuus muuttuu jatkuvasti mielin määrin tietyllä alueella.

    • conainatuntematon

      Kuten valonnopeuttakaan ei voi ajatella ikinä vakiona, se on vain approximaatio ihmissilmälle näkyvän valon erilaisista väreistä ja mahdollisesti muista vielä tuntemattomista komponenteista mitä fotonit voivat pitää sisällään.

      • @conainatuntematon ,
        Asia on päinvastoin. Nykytieteen mukaan valon nopeus on aina vakio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe