Heip,
Osaako joku selittää, mitä tarkoittaa pistemäinen kappale? Ja toisaalta, mikä ei ole pistemäinen kpl?
Kiitos! :)
Pistemäinen
5
342
Vastaukset
- omakäsitys
Pistemäinen lienee jotain olemattoman ja pallon välimailta. Fyysisenä kappaleena ehkä korkeintaan yhden molekyylin kokoinen.
Kyseessä on teoreettinen malli, jossa kappaleen koko massa kuvitellaan olevan yhdessä pisteessä. Esimerkiksi planeettojen ratoja voi tarkastella näin. Esimerkiksi tarkastaltaessa vuorovesiä, ei maata voi olettaa pistemäiseksi kappaleeksi.
- pointParticle
En löytänyt suomenkielistä määritelmää nopasti selatessa
https://en.wikipedia.org/wiki/Point_particle
siitä puhutaan, muttei määritellä - oleta.pyöreä.lehmä
Pistemäinen tarkoittaa sitä, että laskuissa ei oteta huomioon kappaleen massan tai varauksen jakautumista laajemmalle alueelle. Kun lasketaan niin tiedetään että etäisyys kyseiseen kappaleeseen on aina etäisyys siihen yhteen pisteeseen. Ei siis jouduta miettimään sitä, miten kauempana ja lähempänä olevat reunat kappaleesta vaikuttavat asiaan vaan oletetaan että kaikki massa (ja varaus) on kappaleen massakeskipisteessä.
Oletukseen kuuluu myös se, että ei yritetäkään laskea esimerkiksi kappaleen tiheyttä. Kun pisteen halkaisija on nolla niin pistemassan tiheydeksi tulisi ääretön.
Tämä pistemäisyys on osa insinöörin/opiskelijan/fyysikon työkalupakin vakiovarustusta. Toinen on "Oleta pyöreä lehmä" eli jos putoavasta tai muuten liikkuvasta ja ilmanvastusta kokevasta kappaleesta ei ole muuta tietoa niin sitä käsitellään ikäänkuin se olisi pallo. - hgjhgjhgjg
Pistemäisellä "kappaleella" on nolla avaruudellista ulottuvuutta. Sillä on vain sijainti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1466907
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505856- 1255056
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.444597Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?553998- 643150
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.553090Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m252732- 422364
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢162283