Sähköautot tulevat, etkä sinä mahda sille yhtään mitään.

Suomi täyttyy pian sähköautoista:

https://www.talouselama.fi/uutiset/joka-viides-uusi-auto-on-pian-sahkoauto-uskokaa-nyt-vaan/bb7cbc95-6a39-33d0-8f17-215d12398434
Ilmoita


Etkä sinä mahda mitään sille, että ne ovat sinulle aivan liian kalliita, ja latauspaikkoja Valtiossa noin niin kuin NOLLA!
Ilmoita
Volkkarilla kesti 50 vuotta valmistaa 20000000 kuplaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000005912933.html

"Vuonna 2020 sähköautotuotanto kasvaa edelleen voimakkaasti, ja vuoteen 2021 ulottuva IHS Markit -ennuste näkee, että Audi valmistaisi tuolloin jo lähes 139 000, BMW yli 89  000, Mercedes-Benz noin 183 000 ja Volkswagen reilut 249 000 sähköautoa. Kaikki valmistajat ovatkin tehneet miljardiluokan investointeja sähköautotuotantoihinsa."

Kuka uskoo että 5% tuotannosta rahdataan 1‰ markkinaosuuden Suomeen?
11 VASTAUSTA:
"Kuka uskoo että 5% tuotannosta rahdataan 1‰ markkinaosuuden Suomeen?"

Valmistetut autot rahdataan sinne missä autot on tilattu. Ei Norjakaan ole kovin suuri automarkkina mutta sähköautoja rahdataan sinne suuria määriä. Ei tämä ole mikään neukkulan suunnitelmatalous vaan markkinatalous.
Jos sähköautojen ostamista tuetaan ja polttiksille laitetaan isot käyttömaksut niin sähköautojen myynti Suomessa moninkertaistuu hyvin nopeasti. raha ratkaisee.
markkinatalousmaalaisjär kirjoitti:
"Kuka uskoo että 5% tuotannosta rahdataan 1‰ markkinaosuuden Suomeen?"

Valmistetut autot rahdataan sinne missä autot on tilattu. Ei Norjakaan ole kovin suuri automarkkina mutta sähköautoja rahdataan sinne suuria määriä. Ei tämä ole mikään neukkulan suunnitelmatalous vaan markkinatalous.
Jos sähköautojen ostamista tuetaan ja polttiksille laitetaan isot käyttömaksut niin sähköautojen myynti Suomessa moninkertaistuu hyvin nopeasti. raha ratkaisee.
Ajatuksena "sähköautojen ostamista tuetaan ja polttiksille laitetaan isot käyttömaksut"
on kaukana markkinataloudesta. Se on juurikin neukkulaista suunnitelmataloutta.
markkinatalousmaalaisjär kirjoitti:
"Kuka uskoo että 5% tuotannosta rahdataan 1‰ markkinaosuuden Suomeen?"

Valmistetut autot rahdataan sinne missä autot on tilattu. Ei Norjakaan ole kovin suuri automarkkina mutta sähköautoja rahdataan sinne suuria määriä. Ei tämä ole mikään neukkulan suunnitelmatalous vaan markkinatalous.
Jos sähköautojen ostamista tuetaan ja polttiksille laitetaan isot käyttömaksut niin sähköautojen myynti Suomessa moninkertaistuu hyvin nopeasti. raha ratkaisee.
Norjassa sähköautoilulla ei ole kyllä mitään tekemistä "markkinatalouden" kanssa vaan runsaskätisten tukiaisten ja etujen vuoksi, jolloin normaali markkinatalous valintoineen ei toimi.
GasolineRules kirjoitti:
Ajatuksena "sähköautojen ostamista tuetaan ja polttiksille laitetaan isot käyttömaksut"
on kaukana markkinataloudesta. Se on juurikin neukkulaista suunnitelmataloutta.
Ei tuo poikkea mitenkään esim dieselverosta tai romutuspalkkiosta. Valtio on aina ohjaillut verotuksella kansalaisten valintaa erilaisia käyttövoimien kesken ja kannustanut luopumaan vanhoista saastepesistä.
vanha.tarina kirjoitti:
Ei tuo poikkea mitenkään esim dieselverosta tai romutuspalkkiosta. Valtio on aina ohjaillut verotuksella kansalaisten valintaa erilaisia käyttövoimien kesken ja kannustanut luopumaan vanhoista saastepesistä.
Aivan niin, mutta se ei ole MARKKINATALOUTTA.
GasolineRules kirjoitti:
Aivan niin, mutta se ei ole MARKKINATALOUTTA.
Kyllä se on markkinataloutta. Verot ja maksut ovat oleellinen osa markkinataloutta. Suunnitelmataloudessa on bain yksi valmistava taho eli valtio. Se on vähän eri juttu.
Otapa.selvää.asioista kirjoitti:
Kyllä se on markkinataloutta. Verot ja maksut ovat oleellinen osa markkinataloutta. Suunnitelmataloudessa on bain yksi valmistava taho eli valtio. Se on vähän eri juttu.
Älä jaksa... markkinataloudessa yksilö valitsee itse, kommunistisessa taloudessa valtio "ohjaa"
Jospa nyt aivan ensiksi tutustuisit kommunismin määritelmään. Siinä valtio omistaa kaiken.
Ei ole olemassa yhtäkään valtiota joka ei ohjailisi kuluttajien ja yhtiöiden käyttäytymistä jollakin tapaa. Ei se tee valtiosta kommunistista.
opettele.perusasiat kirjoitti:
Jospa nyt aivan ensiksi tutustuisit kommunismin määritelmään. Siinä valtio omistaa kaiken.
Ei ole olemassa yhtäkään valtiota joka ei ohjailisi kuluttajien ja yhtiöiden käyttäytymistä jollakin tapaa. Ei se tee valtiosta kommunistista.
USA:ssa saa melko vapaasti valita. Valtio korkeintaan "ohjailee" hurahtaneita pois kommunismista.
GasolineRules kirjoitti:
USA:ssa saa melko vapaasti valita. Valtio korkeintaan "ohjailee" hurahtaneita pois kommunismista.
USA on monessa suhteessa säännöstellympi talous kuin Suomi ja Eurooppa. Se käyttää rangaistustulleja. Keskuspankki säännöstelee aktiivisemmin peruskorkoa poliittisin perustein. Mielivaltaiset virkamiehet säännöstelevät rakentamista.
Kaliforniassa valtion ohjaaminen ihmisiä sähköautoihin on monta astetta tylympää kuin täällä Suomessa.
USAn vapaus on myytti ihmisille jotka katselevat USAta televesiosta.
markkinatalousmaalaisjär kirjoitti:
"Kuka uskoo että 5% tuotannosta rahdataan 1‰ markkinaosuuden Suomeen?"

Valmistetut autot rahdataan sinne missä autot on tilattu. Ei Norjakaan ole kovin suuri automarkkina mutta sähköautoja rahdataan sinne suuria määriä. Ei tämä ole mikään neukkulan suunnitelmatalous vaan markkinatalous.
Jos sähköautojen ostamista tuetaan ja polttiksille laitetaan isot käyttömaksut niin sähköautojen myynti Suomessa moninkertaistuu hyvin nopeasti. raha ratkaisee.
Raha ratkaisee; kerro miksi oletat, että ihmisillä olisi enemmän rahaa ostaa sähköautoja, jos polttisten verot/käyttömaksut moninkertaistetaan?
Oman kokemukseni mukaan verojen korotus on aina torpannut uusien autojen myynnin, viimeisimmässäkin korotuksessa piti tulla 50 mlj lisää rahaa valtion pussiin, mutta tulikin 300 mlj. vähemmän.
+Lisää kommentti
Ihmisen onnettomin uusi innovaatio on sähköauto, se on harkittu rahastus josta vain ongelmaa nykytekniilalla.
Onko maailma valmis siihen että ydinvoimaloita pitää lisätä kertoimella esim. kerroin 37 jotta autot voivat ajella ja sähköninta järjetöntä kotitalouksissa?
Sähköautojen akut joita olisi miljardeja olisivat muutamassa vuodessa ongelmajätettä joka peittäisi Suomen kokoisen pienen valtion pohjois-osan eli lapin lähes kokonaan...
7 VASTAUSTA:
Autokannan sähköistäminen tulee yhteiskunnalle mielettömän kalliiksi.
Täytyy rakentaa 2 uutta ydinvoimalaa, Pohjoisen altaat ja turbiinit täytyy tehdä,
sähkövoimalinjat pitää vahvistaa, muuntajat vaihtaa, talokaapelit uusia, latausasemat rakentaa, baarit ja odotustilat latausasemilla suurentaa. Ym.

Verotulot supistuvat, kun aivan kaikki pakotettuina, vaihtavat yhteiskunnan tuella itselleen oman sähkökojeen.
Verotuksen suntaus on sama kuin rangaistus ja verovapaus on ohjaus. Pakote.
Todella harhaisia kommentteja jotka eivät perustu mihinkään todellisiin laskelmiin. Sitran laskelmien mukaan 700.000 sähköautoa vuonna 2030 nostaisi Suomen sähkön siirtohintoja alle prosentin per vuosi ja sähkön kulutus nousisi vain 30%.
Kaikki tuo olisi positiivista kehitystä koska se laskisi kasvihuonepäästöjä merkittävästi. Ei autojen sähköistystä huvikseen ajeta, taustalla on päästöjen vähentäminen.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/74c10997-901b-40e7-87c4-f4c22157a778
hyvä.syy kirjoitti:
Todella harhaisia kommentteja jotka eivät perustu mihinkään todellisiin laskelmiin. Sitran laskelmien mukaan 700.000 sähköautoa vuonna 2030 nostaisi Suomen sähkön siirtohintoja alle prosentin per vuosi ja sähkön kulutus nousisi vain 30%.
Kaikki tuo olisi positiivista kehitystä koska se laskisi kasvihuonepäästöjä merkittävästi. Ei autojen sähköistystä huvikseen ajeta, taustalla on päästöjen vähentäminen.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/74c10997-901b-40e7-87c4-f4c22157a778
"sähkön kulutus nousisi vain 30%" ja mistä se sähkö saadaan kun suomi joutuu jo nytkin tuomaan merkittävän osan sähköstä ulkomailta?
Asiaa ei helpota yhtään, kun Norjalaiset myyvät vesivoimansa jatkossa suoraan keski-eurooppaan ja brittein saarille uusien tasavirtayhteyksien kautta => hinnat nousee pohjoismaissa.
Tuulivoiman varaan laskien käy niin että voi tulla viikon tai parin viikon taukoja siihen ajamiseen, kun sitä tuulivoimaa ei tule ja sähkön hinta on pilvissä.
Kyllä ne siirtomaksut nousee kun taajamissa ei nykyinen sähköinfra riitä, pelkästään taloyhtiöiden liittymismaksut ja suuremman liittymän myötä kuukausimaksut nousevat vähintään 100% nykyisestä. Kantaverkolle ei niinkään ongelma, mutta jakeluverkoille kyllä.
Sähköinfra kirjoitti:
"sähkön kulutus nousisi vain 30%" ja mistä se sähkö saadaan kun suomi joutuu jo nytkin tuomaan merkittävän osan sähköstä ulkomailta?
Asiaa ei helpota yhtään, kun Norjalaiset myyvät vesivoimansa jatkossa suoraan keski-eurooppaan ja brittein saarille uusien tasavirtayhteyksien kautta => hinnat nousee pohjoismaissa.
Tuulivoiman varaan laskien käy niin että voi tulla viikon tai parin viikon taukoja siihen ajamiseen, kun sitä tuulivoimaa ei tule ja sähkön hinta on pilvissä.
Kyllä ne siirtomaksut nousee kun taajamissa ei nykyinen sähköinfra riitä, pelkästään taloyhtiöiden liittymismaksut ja suuremman liittymän myötä kuukausimaksut nousevat vähintään 100% nykyisestä. Kantaverkolle ei niinkään ongelma, mutta jakeluverkoille kyllä.
Sähkönkulutus Suomessa on laskenut tasaisesti jo reilut 10 vuotta. Sähkönkulutus per capita oli 2006 yli 17.000 kWh kun se on nyt 15.000 kWh. Ei sähköstä pulaa tule sähköautoilun myötä. Paljon suurempia sähkösyöppöjä ovat esimerkiksi uudet suuret serverifarmit.
sähköä.riittää kirjoitti:
Sähkönkulutus Suomessa on laskenut tasaisesti jo reilut 10 vuotta. Sähkönkulutus per capita oli 2006 yli 17.000 kWh kun se on nyt 15.000 kWh. Ei sähköstä pulaa tule sähköautoilun myötä. Paljon suurempia sähkösyöppöjä ovat esimerkiksi uudet suuret serverifarmit.
Suurempi ongelma on että sitä sähköä ei ole jatkossa tarjolla 24/7 ainakaan lataamiseen tai se on tolkuttoman hintaista, sitä kutsutaan kysyntäjoustoksi ja sinun sähköautosi akku halutaan tyhjentää tarvittaessa sähköverkkoon.
KaikkienkoPakkoVaihtaa kirjoitti:
Autokannan sähköistäminen tulee yhteiskunnalle mielettömän kalliiksi.
Täytyy rakentaa 2 uutta ydinvoimalaa, Pohjoisen altaat ja turbiinit täytyy tehdä,
sähkövoimalinjat pitää vahvistaa, muuntajat vaihtaa, talokaapelit uusia, latausasemat rakentaa, baarit ja odotustilat latausasemilla suurentaa. Ym.

Verotulot supistuvat, kun aivan kaikki pakotettuina, vaihtavat yhteiskunnan tuella itselleen oman sähkökojeen.
Verotuksen suntaus on sama kuin rangaistus ja verovapaus on ohjaus. Pakote.
Kuka rakentaa sitä ydinvoimaa?
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/ydinvoima-ei-ole-uudistunut-25-vuoteen-nyt-se-on-yksinkertaisesti-liian-kallista-jotain-toivoa-kuitenkin-kehitteilla-6757299
TereTulemast kirjoitti:
Suurempi ongelma on että sitä sähköä ei ole jatkossa tarjolla 24/7 ainakaan lataamiseen tai se on tolkuttoman hintaista, sitä kutsutaan kysyntäjoustoksi ja sinun sähköautosi akku halutaan tyhjentää tarvittaessa sähköverkkoon.
Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran, toppuuttelee asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.
+Lisää kommentti
Alle % per vuosi ........ siis siirtohinnan nousu taas 10 prossaa lisää 10:ssä vuoessa.
Mieletöntä rahastusta ja pakko-ohjausta verotuksella.
Lentovero ja laivavero välittömästi stadin jupeille, jotka huvikseen lentelevät.
Mie ajan hyvällä, talvivarmalla vanhalla Corollalla metsätaipaleilla, aja Sie Uudella Teslallasi Mannerheimintiellä edestakaisin.
1 VASTAUS:
Kannattaa hankkia jo nyt auto, jonka pa-järjestelmä kestää paremmin etanolia kuin Toyotan. Ja maavaraakin saisi olla reilusti, koska metsäinen tie tislaamolle kuluu urille nopeasti.
+Lisää kommentti
"Mieletöntä rahastusta ja pakko-ohjausta verotuksella."

Ei mieletöntä vaan polttiksien tappaminen veroilla tehdään erittäin hyvästä syystä. Liikenteen päästöt ovat aivan turhia kun parempi vaihtoehto on tarjolla.
3 VASTAUSTA:
Ei autoliikenteen muuttaminen sähköiseksi tätä maapallon lämpenemistä hidasta tai pysäytä.

Lentoliikenne pitäisi muuttaa päästöttömäksi. Suihkumoottorit ovat pääsyyllisisä ilmaston lämpenemiseen. Ne työntävät lämmintä ilmaa suoraan maapallon ilmastointilaitteeseen eli ilmakehään.
Usa, Kiina, Intia, Brasilia,,,,,,kommentoi heidän autotilanteesta,
kun kuitenkin näissä maissa olet lennellyt!!!
Oliko näkyvissä tulivuorenpurkauksia, tuloko savua torneista ???
Lisää ydinvoimaloita ja vesiturbiineja, ilmasto vaatii.
Mekö pelastetaan....stabiloidaan koko maailman lämpötilavaihtelut ?
Padotaanko me Golf-virtakin ?
"Ei autoliikenteen muuttaminen sähköiseksi tätä maapallon lämpenemistä hidasta tai pysäytä. "

Ei yksin, mutta se onkin vain yksi monista tavoista vähentää päästöjä ja erittäin tehokas erityisesti suurkaupungeissa. Päästöjä yritetään vähentää monella rintamalla ja autoilu on vain yksi sektori monen muun joukossa.
+Lisää kommentti
Entäs, jos pian ei autoja olekaan?
Ilmoita
Huuhaata koko sähköautovouhotus.jos tuotanto kasvaa räjähdysmäisesti,niin mikä saastepiikki siitä syntyy.
Entäs sähköntuotanto,maailmanlaajuisesti lisättävä tuon buumin takia..ja kaikki edelleen saastuttaa kun niitä rakennetaa,tai jopa pilataan luontoa ja kalakannat vaarassa...vesivoima.
Entäs mihin nykyiset polttomoottoriautot..toki kierrätetään paljon,mutta jää niistä jätettä.
Entäs työllisyys.. ei tarvi enää niin paljon huoltoasemia myymään bensaa taikka säiliöauton kuljettajia,jalostamotyöntekijöitä yms prosessiin kuuluvia.
Kuulostaahanse hienolta että sähköauto ei tupruta pakokaasua...mutta pitää ajatella aika laajasti sitä vaikutusta.
Ilmoita
"mutta pitää ajatella aika laajasti sitä vaikutusta."

Mitä laajemmin ajattelee, sitä enemmän positiivisia vaikutuksia sähköautoilla on. Ei öljynvaihtoja ja jäteöljyä, ei polttoaineen kuljetuksia ympäri maailmaa, sähkömoottori on paljon pitkäikäisempi kuin polttomoottori ja yksinkertaisempi valmistaa. Sähköä voi tuottaa paikallisesti ja saasteettomasti, öljynporaus rasittaa luontoa ja vahinkoja sattuu säännöllisesti. Deepwater Horizon, Exxon Valdez jne. Öljyntuotanto on keskittynyt tietyille alueilla ja siitä on sodittu useammin kuin kerran.
16 VASTAUSTA:
Hyviä vaikutuksia on, mutta ovatko ne suhteessa hintaan?
Osososoososo kirjoitti:
Hyviä vaikutuksia on, mutta ovatko ne suhteessa hintaan?
Minkä hintaan?
Ole.tarkempi kirjoitti:
Minkä hintaan?
No vittu mansikanhintaan torilla?!
Miten tuotetaan saasteetonta sähköä?
Siis huomioiden kaikki valmistus, rakennus, huolto ja purkuasiat!

Aikuisten oikeesti ei ole saasteetonta vaihtoehtoa, on vain enemmän tai vähemmän saastuttavaa.
Mieluummin sitten se vähemmän saastuttava. Varsinkin kun sähköllä liikkuminen on kuusi kertaa halvempaa kuin bensan voimin.
Auton hankintahinta on tällä hetkellä sähköauton kompastuskivi, mutta sekin asia muuttuu radikaalisti kun suuret autonvalmistajat tuovat massatuotteensa markkinoille. VW esittelee "uuden Golfin" sähköisenä tänä vuonna. Muut eivät ole paljoa jäljessä.
Paitsi tojo jonka strategia perustui kokonaan ei-ladattaviin vielä pari vuotta sitten. Kävi kylmät ja nyt yrittävät kovasti kuroa kiinni typerän päätöksensä aiheuttamaa takamatkaa.
vähempi.parempi kirjoitti:
Mieluummin sitten se vähemmän saastuttava. Varsinkin kun sähköllä liikkuminen on kuusi kertaa halvempaa kuin bensan voimin.
Auton hankintahinta on tällä hetkellä sähköauton kompastuskivi, mutta sekin asia muuttuu radikaalisti kun suuret autonvalmistajat tuovat massatuotteensa markkinoille. VW esittelee "uuden Golfin" sähköisenä tänä vuonna. Muut eivät ole paljoa jäljessä.
Paitsi tojo jonka strategia perustui kokonaan ei-ladattaviin vielä pari vuotta sitten. Kävi kylmät ja nyt yrittävät kovasti kuroa kiinni typerän päätöksensä aiheuttamaa takamatkaa.
Ei ole kuusi kertaa halvempaa.
Iioool kirjoitti:
Ei ole kuusi kertaa halvempaa.
Keskikokoinen perheauto kuluttaa sähköä noin 1,5 euron arvosta sataa kilometriä kohden. Vastaava bensa-auto kuluttaa kuusi litraa ja se maksaa 9 euroa. Suhde on aika tarkkaan 1/6.
laskettu.juttu kirjoitti:
Keskikokoinen perheauto kuluttaa sähköä noin 1,5 euron arvosta sataa kilometriä kohden. Vastaava bensa-auto kuluttaa kuusi litraa ja se maksaa 9 euroa. Suhde on aika tarkkaan 1/6.
Autoja siis myydään suhteessa yksi uusi, käytettyjä kuusi.
Kylmä sähköauto ei jaksa vetää peräkärryä, eikä viitta matkustajaa
kuin 20 kilometriä.
Autolavalla takaisin, kuin Sipilän Teslonki viime viikolla.
Mutta senkun vaidat minkä haluat, mitä se mulle kuuluu,
älä sinäkään sekaannu köyhempien elämään.
Keskity edelleen vain omiin osakkeisiisi.
"älä sinäkään sekaannu köyhempien elämään."

Oisko joku vähän herkkänä? Miten eri käyttövoimien kilometrikustannusten vertailu voisi olla köyhän elämään puuttumista?

Ei käytettyjä autoja voida myydä yhtään useampaa kuin uusia on ostettu. Mistään ei markkinoille tule valmiiksi käytettyjä autoja. Sama auto kyllä myydään useampaan kertaan ja sitäkautta käytettyjen autojen kauppaa tapahtuu paljon, Ei se silti lisää käytettyjen autojen määrää.
Mutta polttoaineissa on aika reilu n. 76 % vero, joka nostaa hintaa aika reippaasti. Muuten polttoaine maksaisi huomattavasti vähemmän.
MuttaSeVero kirjoitti:
Mutta polttoaineissa on aika reilu n. 76 % vero, joka nostaa hintaa aika reippaasti. Muuten polttoaine maksaisi huomattavasti vähemmän.
Näinpä. Bensaa voi verottaa, mutta sähköön ei voi laittaa veroja koska koko Suomi käy sähköllä.
Turvallinen valinta auton käyttövoimaksi.
"Bensaa voi verottaa, mutta sähköön ei voi laittaa veroja koska koko Suomi käy sähköllä. "

Polttoaineilla kerätään rahaa valtion kassan täytteeksi, sen takia sitä verotetaan rankasti. Sähköautoja tullaan tulevaisuudessa verottamaan myös mutta jollakin muulla tavalla , koska liikenne on hyvä verotuskohde.
"Sähköautoja tullaan tulevaisuudessa verottamaan myös mutta jollakin muulla tavalla , koska liikenne on hyvä verotuskohde."

Sähköautojen verotuksen nostaminen on jossain 20-30 vuoden päässä. Sitran lukujen mukaan Suomessa olisi vuonna 2030 700.000 sähköautoa ja 2.300.000 polttista. Monien mielestä tuo sähköautojen lukumäärä on pahasti yläkanttiin. Joka tapauksessa Suomessa säilyy ainakin 20 vuotta suuri polttisautokanta jolta tarvittavat rahat nyhdetään. Todennäköisesti pidempäänkin.
Kukaan poliitikko ei uskalla ehdottaa lisäverotusta sähköautoille niin kauaa kun liikenteessä on suuri polttisautojen kanta maksamaan tarvittava raha.
"sähköön ei voi laittaa veroja koska koko Suomi käy sähköllä. "

Kyllä sähköä voidaan verotta aivan samalla tavalla kuin polttoaineita. Valtio vaatii vain jokaiseen sähköautoon kilowattituntimittarin ja siitä lähtevät tiedot langattomasti käytetyn sähkön määrästä verottajalle.

Tietysti kirsikkana kakussa olisi vielä sellainen, että sähköautoilijan luottokorttitiedot ja tunnukset tulisivat verottajalla, joka voisi käyttää korttia ;)
Johan peliitäisi verottaminen.
KylläVoidaan kirjoitti:
"sähköön ei voi laittaa veroja koska koko Suomi käy sähköllä. "

Kyllä sähköä voidaan verotta aivan samalla tavalla kuin polttoaineita. Valtio vaatii vain jokaiseen sähköautoon kilowattituntimittarin ja siitä lähtevät tiedot langattomasti käytetyn sähkön määrästä verottajalle.

Tietysti kirsikkana kakussa olisi vielä sellainen, että sähköautoilijan luottokorttitiedot ja tunnukset tulisivat verottajalla, joka voisi käyttää korttia ;)
Johan peliitäisi verottaminen.
Voi näitä pää-pilvessä-eläjiä. Teillä ei ole mitään kytköstä arkirealismiin. Olisi poliittinen itsemurha edes ehdottaa sähköautojen verottamista. Saastuttavat polttikset ovat verottajan tulilinjalla ja köyhä kansa taputtaa kun isojen luxus-kärryjen omistajille lätkäistään lisämaksuja. Jää huomaamatta se että myös omalle vanhalle polttikselle tulee lisämaksuja samalla.
Näin viedään taviksia.
laskettu.juttu kirjoitti:
Keskikokoinen perheauto kuluttaa sähköä noin 1,5 euron arvosta sataa kilometriä kohden. Vastaava bensa-auto kuluttaa kuusi litraa ja se maksaa 9 euroa. Suhde on aika tarkkaan 1/6.
Paskaa. Kolme euroa per 100km realistisempi sähköautolta, eikä aina riitä sekään.
+Lisää kommentti
Valinnanvapau olkoon myös polttoaineissa.
Myrsky kaataa sähkölinjoja valtavasti.
Ilmoita
Proffa vai mikä viisas kertoo TM että sähkö on vain lyhyt välimuoto...

vetyauto on kuulemma se oikea vaihtoehto kymmenen vuoden sisällä
7 VASTAUSTA:
Siinäkö syy että toyota ei kehitä sähköautoja?
Suomessa ei ole yhtään vetyasemaa eikä kukaan ole edes suunnittelemassa sellaista. Myöskään vedyn tuotantoa ei ole olemassa eikä sitäkään ole kukaan ajamassa.
Tällaisesta nollatilanteesta toimivaan vety-infraan on paljon pidempi aika kuin 10 vuotta vaikka joku alkaisi ajamaan tänä päivänä näitä hankkeita isolla rahalla. Mutta kun ei kukaan ole kiinnostunut asiasta. Ei edes vähän.

Sensijaan sähkö-infra on jo olemassa ja uuden sukupolven sähköautot ovat jo valmiita massatuotantoon.
https://www.youtube.com/watch?v=q2Tqw9LX3QE
ei.ole.kiinnostusta kirjoitti:
Suomessa ei ole yhtään vetyasemaa eikä kukaan ole edes suunnittelemassa sellaista. Myöskään vedyn tuotantoa ei ole olemassa eikä sitäkään ole kukaan ajamassa.
Tällaisesta nollatilanteesta toimivaan vety-infraan on paljon pidempi aika kuin 10 vuotta vaikka joku alkaisi ajamaan tänä päivänä näitä hankkeita isolla rahalla. Mutta kun ei kukaan ole kiinnostunut asiasta. Ei edes vähän.

Sensijaan sähkö-infra on jo olemassa ja uuden sukupolven sähköautot ovat jo valmiita massatuotantoon.
https://www.youtube.com/watch?v=q2Tqw9LX3QE
Kysyppä TM sitten miksi oli toisenlainen lausunto herralla?

parempi köyhän ajaa loppuun se TDI saasteauto mikä on tullut saksasta

sitten vetyä alle. Rikkaat teslasipilät on asia erikseen. Oulussa ainoa sähkötankkaus asema pohjoisessa?
hybridisotaonjo kirjoitti:
Kysyppä TM sitten miksi oli toisenlainen lausunto herralla?

parempi köyhän ajaa loppuun se TDI saasteauto mikä on tullut saksasta

sitten vetyä alle. Rikkaat teslasipilät on asia erikseen. Oulussa ainoa sähkötankkaus asema pohjoisessa?
"Kysyppä TM sitten miksi oli toisenlainen lausunto herralla?"

Voi hyvinkin olla että joskus Suomen teillä liikkuu vetyautoja, mutta se on hyvin kaukaisessa tulevaisuudessa. Sen ymmärtää jo alkeellisellakin maalaisjärjellä. Kuka alkaisi rakentamaan Suomeen vedyn jakelua ja miksi? Kukaan ei ole ilmaissut minkäänlaista intoa tällaiseen hankkeeseen.
Ja sen jälkeenkin kun tällainen toimija löytyy niin infran rakentamiseen menee vähintään 10 vuotta.
Miksi kukaan alkaisi rakentamaan vedynjakelua kun sähköä tulee jo nyt joka torppaan? Ei mitään järkeä.
ei.ole.kiinnostusta kirjoitti:
Suomessa ei ole yhtään vetyasemaa eikä kukaan ole edes suunnittelemassa sellaista. Myöskään vedyn tuotantoa ei ole olemassa eikä sitäkään ole kukaan ajamassa.
Tällaisesta nollatilanteesta toimivaan vety-infraan on paljon pidempi aika kuin 10 vuotta vaikka joku alkaisi ajamaan tänä päivänä näitä hankkeita isolla rahalla. Mutta kun ei kukaan ole kiinnostunut asiasta. Ei edes vähän.

Sensijaan sähkö-infra on jo olemassa ja uuden sukupolven sähköautot ovat jo valmiita massatuotantoon.
https://www.youtube.com/watch?v=q2Tqw9LX3QE
Ei pidä paikkaansa, olen nähnyt vetytankkausaseman ihan omin silmin, ja tietääkseni Suomesta löytyy myös toinenkin sellainen. Suomessa on ihan varmasti ainakin yksi vetyä käyttävä polttokennoauto.
Ehkä niitä tulee lisää, ehkä ei, mutta tuolla systeemillä oikaistaan useita sähköauton heikkouksia.
voikoski kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, olen nähnyt vetytankkausaseman ihan omin silmin, ja tietääkseni Suomesta löytyy myös toinenkin sellainen. Suomessa on ihan varmasti ainakin yksi vetyä käyttävä polttokennoauto.
Ehkä niitä tulee lisää, ehkä ei, mutta tuolla systeemillä oikaistaan useita sähköauton heikkouksia.
Oikaistaan juu sähköautojen heikkuksia, mutta esitellään yksi sellainen heikkous joka estää vetyauton käyttämisen kokonaan. Kukaan ei ole edes suunnittelemassa vedyn tuotantoa tai jakelua Suomessa eikä muun maailman tilanne ole juurikaan sen parempi.
Tuo polttokennoautojen tuleminen on yhtä lähellä kuin entisen pojan nainti. Kaverilla oli housut nilkoissa ja mela kädessä, ainoastaan nainen puuttui.
ei.edes.lähellä kirjoitti:
Oikaistaan juu sähköautojen heikkuksia, mutta esitellään yksi sellainen heikkous joka estää vetyauton käyttämisen kokonaan. Kukaan ei ole edes suunnittelemassa vedyn tuotantoa tai jakelua Suomessa eikä muun maailman tilanne ole juurikaan sen parempi.
Tuo polttokennoautojen tuleminen on yhtä lähellä kuin entisen pojan nainti. Kaverilla oli housut nilkoissa ja mela kädessä, ainoastaan nainen puuttui.
Tuossa erehdyt, ettei kukaan ole suunnittelemassa vedyn jakelua, tuotantoahan jo on, siitähän se riippuu, miten tilanne muualla maailmassa kehittyy.
+Lisää kommentti
Sähköautolla on mukava viedä, kaksi sähköllä toimivaa raskasta moottorikelkkaa, etelästä pohjoisen lumille. Tuhatkiloa heilahtaa perässä, yhdellä latauksella Helsingistä Lappiin.

Kesällä 1600 kg matkailuvaunu vyöryy Alppien yli, samoin yhdellä latauksella.
Matkailuautojen eteneminen ja niiden lämmitys talvella, hoituu auton akusta.

Finnairin lentokoneetkin muutaman vuoden päästä, toimivat akkujen voimalla.
Terrafame toimittaa nikkelin, miljardiin akkuun vuosittain.
2 VASTAUSTA:
Ja Jeesus kävelee Suomenlahdella.
Ja sähköauto toimii Lapissa.
Millään näistä esimerkeistä ei ole mitään vaikutusta sähköautoilun menestykselle edes täällä pohjoisessa. On varmaan ihmisiä jotka harrastavat tuollaisia automatkoja, mutta ei marginaali ole koskaan määrittänyt isoja trendejä.
Ja se on teille hyvä juttu että markkinoilla on vilelä vuosikymmeniä autoja joilla voi tehdä kaiken tuon. Kuitenkin samaan aikaan iso joukko kuluttajia siirtyy sähköautoihin. Eikö olekin hieno asia tämä markkinatalous? Jokainen voi valita itselleen parhaan teknologian.
+Lisää kommentti
Ensimmäinen askel tulee olla se, että sähköautojen hinnat pitää saada perus bensa autojen tasolle. Miten joku leaf voi olla 40 000€ ja jaugarin ja audin sähköautot 100 000€. kuka noista hinnoista vetää välistä ja mun mielipide on se, että kauppa ei vaan noilla hinnoilla käy!¨ Oikeat hinnat leaf 30 000€ ja jaugar ja audi 80 000€
Ilmoita
Ja kun ei ole akkuihin raaka-ainetta

nyt ei saa mennä sähkökusetukseen mukaan
Ilmoita
Luittakos juttua nuiden sähköautojen hyvyydestä.
Teslaki purkaa pakkasella akkua yönaikana kymmenien kilometrien edestä ja ajaessakin tyhjenee joutuin.eikä model 3 aukee ovetkaa.
Pyhpyh..
Mitenkä sitte jos vetäisee oikein tyhjäksi ja pakkasta on niin kärsiikös akku muutenki.
1 VASTAUS:
Lapsen ja Teslun saitastumisen vuoksi anotaan
mielettömästi sairaslomaa.
+Lisää kommentti
Suomessa tuotetun ja Suomeen tuodun sähkön CO2 päästöt ovat noin 200 g / KWh. Täällä on todettu, että päästötöntä autoilua ei ole, joka on aivan totta. Mutta mutta..

Keskimääräinen sähköauto kuluttaa noin 18 KWh / 100 km, eli 0,18 KWh / 1 km. Tästä voidaan laskea, että nykyisellä sähköntuotannolla ja tuonnilla keskimääräinen sähköauto päästää CO2 päästöjä noin 36 g / km., eli huomattavasti uutta polttomoottoria vähemmän, joiden keskiarvo CO2 päästöille on noin 120 g / km.

Kuka enää ihmettelee, että miksi poliittinen tahto on viedä autoilua sähkön suuntaan?
4 VASTAUSTA:
Tosin kun lasketaan eri hävikit, esilämmitykset ja kylmäkäynnistykset, niin sähkiksien päästöt voitaneen tuplata 72g:aan. Sitten akunvalmistuksen päästöt. Sitten verrataan uuteen hybridiin tai jopa diesel-hybridiin, millä päästöt alle 100g/km, niin aika vähän saadaan aikaan sähköautoilla, kun vielä huomioidaan kalliimpi hinta ja infran tarve.
anonyymi_WFZ kirjoitti:
Tosin kun lasketaan eri hävikit, esilämmitykset ja kylmäkäynnistykset, niin sähkiksien päästöt voitaneen tuplata 72g:aan. Sitten akunvalmistuksen päästöt. Sitten verrataan uuteen hybridiin tai jopa diesel-hybridiin, millä päästöt alle 100g/km, niin aika vähän saadaan aikaan sähköautoilla, kun vielä huomioidaan kalliimpi hinta ja infran tarve.
Ihan samat kylmäkäynnistys jutut on polttomoottori puolella myös.
Jooeituu kirjoitti:
Ihan samat kylmäkäynnistys jutut on polttomoottori puolella myös.
No ei vitussa ole. Ihme uskonlahko, kun aletaan vänkäämään asiasta, minkä jokainen suomalainen itse kokenut eli se, että kylmä ei merkittävästi vaikuta polttoaineenkulutukseen.
Ja joo, vaikuttaahan se ehkä jopa 4 kilometriä, mutta kun autoilla keskimäärin ajetaan paljon pidempään, niin ei vaikuta kuin jotain 5-10% kokonaiskulutukseen.
Poliittinen tahto on viedä autoilua sähkön suuntaan siksi, että halutaan syventää kansan kahtiajakoa. Se onnistuu parhaiten niin, että köyhien käyttämien polttomoottoriautojen käyttökulut nostetaan tappiin ja sillä mahdollistetaan paitsi köyhien köyhtyminen edelleen, myös se, että ne rikkaat joilla on varaa sähköautoon, voivat ajella hyvin edullisesti. Tätä on tarkoitus jatkaa niin kauan kuin sähköautoja on vain rikkailla. Sitten joskus 10 vuoden päästä kun käytetyt sähköautot alkavat olla sen hintaisia, että köyhä duunarikin pystyy sellaisen ostamaan, myös niiden käyttökulut nostetaan yhtä korkeiksi kuin aiemmin oli polttomoottoriautoissa, ettei tavis vain pääsisi hyötymään. Eihän köyhälle saa mikään olla halpaa. Sähköautoistaminen on siis kansan kahtiajaon väline.
+Lisää kommentti
dieselillä tehdään voima, bensalla pestään pensselit ja sähköllä vispataan kerma. Ja arvaatte vissiin millä minä ajan.
Ilmoita
Ei tule lisääntymään sillä extreem säät tulee ja rajusti eli pakkasia -40 k0ko maahan joka ikinen vuosi sekä myrskyt jotka tuhoaa sähkölinjoja aina ja maakaapelointi ei tule valmistumaan odotetusti koska Caruna valitti ei saa nostaa kuluja kuin 15% vuodessa jolloin maakaapelointi 50% kattavaksi suomessa vie 47 vuotta. Sähkön käyttö lisääntyy ja suomessa tuotanto vain pienenee koko ajan. 2025 muuten suljetaan Olkiluodossa toinen ja 2035 toinen reaktori ja vain yksi tulossa tilalle.Jos se ikinä valmistuu edes.
Ilmoita
Antaa tulla vaan. Mitäpä se minua liikuttaa. Ajelen vanhaa bensa-autoa hautaan asti. Pojanpoika periköön sen, jos kelpaa. Ainakin kyydissäolo on tähän asti kelvannut.
Lasten suusta totuus kuuluu, kas kun heitä ei ole käännytetty.
Ilmoita
Valmistamme näitä miljoonille, emme miljonääreille” – Volkswagen puskee Saksaan Euroopan suurinta sähköautotehdasta
www.kauppalehti.fi
Volkswagen -konserni valmistelee Zwickaun autotehtaalla perinpohjaista tuotannon mullistusta. Perinteinen, polttomoottoriautoja puskeva tehdas uudistuu moderniksi sähköautojen tuotantolaitokseksi, European Automotive News kertoo.

Vuodesta 2021 tehtaalla kyetään valmistamaan kuutta eri sähköautomallia. Vuosituotannossa tähdätään 330 000:een sähköautoon.

Kaikkiaan konserni investoi tehtaan muutostöihin 1,2 miljardia euroa.

Muutokset tapahtuvat vaiheittain. Ensimmäinen sähköauto rullaa tuotantolinjoilta marraskuussa 2019.

Kunnian saa VW:n I.D. -mallin viistoperäversio.

”Tavoitteenamme on tehdä sähköautosta tuote miljoonien ihmisten ulottuville. Valmistamme näitä miljoonille, emme miljonääreille”, Volkswagenin sähköautotuotannon johtaja Thomas Ulbrich linjaa.

Tällä hetkellä Zwickaussa valmistetaan VW:n Golfia ja Golfin Estate -mallia.

Vuoteen 2025 mennessä VW aikoo esitellä yhteensä 55 sähköistettyä automallia. Ne jakautuvat konsernin eri automerkkien kesken.

Zwickaun tuotantolaitokselle kaavaillaan keskeistä roolia konsernin sähköistämisponnistuksissa. Täydessä valmiudessaan se on Euroopan suurin sähköautotehdas.

”Zwickau on sähköistämiseen tähtäävien suunnitelmiemme ytimessä. Siitä tulee Volkswagenin ensimmäinen pelkästään sähköautoja valmistava tuotantolaitos”, Ulbrich kertoo.

Avainasemassa ovat tehokkaat ja uudenaikaiset tuotantomenetelmät.

Kokoomalinjoilla työntekijöitä tukevat aikaa säästävät, yhteistyöohjelmoidut robotit.

Parhaillaan tehtaan 7 700 työntekijää osallistuu laajaan koulutusohjelmaan, joka valmistaa heitä uuden teknologian käyttöönottoon. Vuoden 2019 loppuun mennessä henkilökunnan koulutukseen on käytetty 13 000 päivää.
2 VASTAUSTA:
7700 duunaria ja 13000 työpäivää koulutusta... huimat n. 2 pv per duunari.
Eli ei yhtään mitään.
Itsellä kahden viikon aikana neljä koulutuspäivää ja koko vuonna ties kuinka monta.
Alhainen lambda-arvo (putken päästä mitattuna), korkea CO%-arvo (saisi olla 0.5 % .
Tänään A-katsatuksessa 1.5 dci koneella Qushqai 2011 lambra-arvo 0.1 %.
Käytän tasaisesti Dieselin lisäainetta. Setaaniluku nousee ja typpi halkee helpommin., Aine on K-Gard, sitä on myös monella eri nimellä kaupan.
Moottori on Euro 5 luokiteltu.
+Lisää kommentti
Kyllähän sähköauton tulemista hidastaa äärettömän paljon se, että monessakaan taloyhtiössä ei olla valmiita satsaamaan latausasemaan. En tiedä, että miten siellä etelässä ihmiset suhtautuu, mutta täällä idässä kyselin yhtiökokouksessa, että miten olisi sähköauton latauspaikan hankkiminen, kun itseäni kiinnostaisi. Ei puhettakaan, että sellaista turhaketta meidän taloyhtiöön hankittaisiin. Jää siis sähköauto hankkimatta, kun en minä kehtaa kaupungille lähteä autoa varta vasten latailemaan ja odottelemaan. Tämä on varmasti yksi suurin hidaste.
Ilmoita
Tammikuussa taas rekisteröitiin kaikkien aikojen suurin kuukausittainen määrä sähköautoja.
1 VASTAUS:
Kuukautiset tästä nyt vielä puuttuvatkin.
Mutta, mitä ne muille kuuluu.
+Lisää kommentti
Ei suomen talveen ikinä paitsi Helsingin keskustaan .Tämä siis aloittajalle.
https://www.youtube.com/watch?v=mw7Ua1Q1EYc
https://www.youtube.com/watch?v=mw7Ua1Q1EYc

Ja nämä videot sen näyttää miksi ei. No odotellaan ilmastonlämpenemistä jotta missään suomessa ei ole enään alle -5C pakkasta niin toimii sähköautot. Filmeissä vielä sähköautoista paras ja miten nämä halpikset sitten???
Ilmoita
Sähköauto on loistava keksintö.

Puuttuu vain toimiva akku, latauspisteet ja sähkön tuotanto- ja siirtokapasiteetti.
Ilmoita
Neste on kehittänyt uusiutuvan ja saastuttamattoman diesel- polttoaineen, joka perutuu sian rasvaan. Rasvaa tuodaan tankkereilla Euroopasta Suomeen, jossa siitä jalostetaan bio-dieseliä. Dieseliä käyttävät autot on taas arvossaan, eikä kenenkään ole tarvis vaihtaa vanhoja dieseleitään kalliisiin ja epävarmoihin sähköautoihin. Hallitus on taas täysin pihalla koko asiasta, mikä ei ole kovinkaan suuri yllätys.
1 VASTAUS:
Yhtään mitään ei ole kehitetty, ei parempia polttoaineita eikä puhdistuslaitteita. Niistä puhutaan vain niin kauan kun autoliikkeet ovat päässeet dieseleistään eroon.
+Lisää kommentti
Sinä et mahda sille sähköautojen tulolle yhtään mitään. Sinun korjaamosi ja huoltoasemasi piha kasvaa jo ensi kesänä horsmaa ja männyn taimia. Minä pidän siitä huolen.
5 VASTAUSTA:
Juupajooo, sinä sähköpelle luulet, ettei sähköautoon tarvi tehdä koskaan mitään remonttia. Ajele vaan niillä samoilla jarruilla koko ikäsi. ja äläkä vaihdata ajovalopolttimoita, tai ilmastoinlaitteeseen nesteitä.
Sähköauton huoltotarve on minimaalinen polttiksiin verrattuna.
Ei öljynvaihtoja
Ei öljynsuodattimen vaihtoja
Ei tulpan vaihtoja
Ei filtterinvaihtoja
Ei vaihteisto öljynvaihtoja
Ei jakohihnan vaihtoja
Ei kytkinlevyjen vaihtoa
Ei vesipumpun vaihtoa

Tämä lista on niin pitkä kun jaksaisi kirjoittaa. Sähköauton voimalinja on idioottivarma ja huoltovapaa. Jarrutuskin tapahtuu pääasiassa voimalinjan kautta, jarrupalat eivät juurikaan kulu.
Sähköauton suurin huoltokustannus on pyyhkijän sulkien vaihto.
Lisäksi sähkömoottori kestää kilometrejä suurinpiirtein loputtomiin. Liikkuvia ja kuluvia osia eijuurikaan ole. Sähkömoottirin peruskorjsus tarkoittaa parin kympin laakereiden vaihtamista.
Ei tartte huoltaa kun ei tule kilometrejäkään.
Lämmityslaite ei toimi.
Akku ei pidä latausta.
Odottaa lavaa huoltoon
LumenAllaParkissa kirjoitti:
Ei tartte huoltaa kun ei tule kilometrejäkään.
Lämmityslaite ei toimi.
Akku ei pidä latausta.
Odottaa lavaa huoltoon
No sieltähän nasahti oikein asiantuntijan kommentti. Tosin tämän kaverin asiantuntemus on kaikkialta muualta kuin tekniikan alalta.
Hienoa että myös naiset osallistuvat autokeskusteluun.
yksinkertaisen.kaunis kirjoitti:
Sähköauton huoltotarve on minimaalinen polttiksiin verrattuna.
Ei öljynvaihtoja
Ei öljynsuodattimen vaihtoja
Ei tulpan vaihtoja
Ei filtterinvaihtoja
Ei vaihteisto öljynvaihtoja
Ei jakohihnan vaihtoja
Ei kytkinlevyjen vaihtoa
Ei vesipumpun vaihtoa

Tämä lista on niin pitkä kun jaksaisi kirjoittaa. Sähköauton voimalinja on idioottivarma ja huoltovapaa. Jarrutuskin tapahtuu pääasiassa voimalinjan kautta, jarrupalat eivät juurikaan kulu.
Sähköauton suurin huoltokustannus on pyyhkijän sulkien vaihto.
Lisäksi sähkömoottori kestää kilometrejä suurinpiirtein loputtomiin. Liikkuvia ja kuluvia osia eijuurikaan ole. Sähkömoottirin peruskorjsus tarkoittaa parin kympin laakereiden vaihtamista.
Mainitsit sentään pyyhkijänsulat, mutta: ei ohjausnivelten vaihtoa, ei iskunvaimentimien eikä muittenkaan alustaosien vaihtoa, ei jarrujen huoltoa!!!! ja parasta kaikessa: ei renkaanvaihtoa!
Ei kai sitten katsastaakkaan tarvitse? En ole vielä nähnyt sähkölaitetta joka ei voisi mennä rikki!
En tietenkään mahda sähköautojen tulolle yhtään mitään, enkä edes halua, tervetuloa vain, Mutta niin kauan kuin ei ole olemassa minun tarpeisiini sopivaa sähköautoa, kiitos ei!

Ennustaminen on vaikeaa, tulevaisuuden varsinkin.
+Lisää kommentti
Sähkön tuotantokapasiteetti ehkä riittää miljoonalle sähköautolle, jos voimme nykyiseen tapaan ostaa edulllista sähköä Ruotsista. Vaan voimmeko? Ruotsissa sähköautot yleistyvät nopeammin kuin meillä, joten sähköä ei enää riitä myytäväksi halvalla Suomeen.

Kantaverkko varmasti kestää lisääntyneen kulutuksen, mutta pullonkaulaksi muodostuvat asuinalueiden jakeluverkot, joiden kuormitus kasvaa niin merkittävästi, että tulee kaivureille ja kaapelinvetäjille paljon töitä ja siirtohinnat senkun nousee.....

Omakotiasuja saa kohtuu helposti itselleen latauspisteen. Keskuksesta erillinen, riittävän järeä veto latauspisteeseen, usein ilman minkäänlaisia kaivuuhommia.
Taloyhtiöissä homma on paljon kimurantimpi. Vanhoissa lähiöissä vain osalla asukkaista on edes lämmityspaikka autolleen, ja on aika vaikeaa saada yhtiökokous hyväksymään latauspaikkojen teko kalliine sähköinfran vahvistuksineen. Meidän 20- vuotiaassa talossa on lämmityspaikka kaikille osakkaille, mutta yhdenkin latauspaikan teko näyttää johtavan isoon maakaapeloinnin ja sähkökeskuksen uusimisremonttiin.

Sähköautoilun edellytyksiä pitää tarkastella latauspisteiden määrästä alkaen. On turha kinata tuotantokapasiteetista tai siirtoverkon riittävyydestä, kun ongelmana on latauspaikkojen puute ja niiden lisäämisen vaikeudet ja kallis hinta.
4 VASTAUSTA:
Suomen maassa on noin miljoona omakoti/paritaloa Jos 10% noista siirtyy sähköautoiluun niin se tekee 100.000 autoa. Siinä on aika monen vuoden myyntityö.
Noien vanhojen taloyhtiöiden tilanne ei ole millään tapaa oleellinen sähköautoilun yleistymisen suhteen. Ei eturivin sähköautoilijat odota sitä että muillakin on latausinfra kunnossa, riittää kun heillä itsellään on.
Ja niinkuin on todettu, Suomessa on seitsemännueroinen luku kotitalouksia joilla paikallisinfra on kunnossa jo nyt . Ei tarvitse odottaa mitään.

Hurjimmissakin arvioissa 700.000 sähköautoon päästään vasta joskus 2030 luvulla. Ei paikallisinfra rajoita mitään. Kaventaa toki potentiaalista ostajamäärää, mutta ei missään nimessä aseta rajoja vasta kuin mennään yli miljoonan sähköauton. Ja siihen on vielä yli 20 vuotta aikaa.
Uskon viisaampien näkemystä siitä että omistusautoilu kuolee ennenkuin Suomessa on 500.000 sähköautoa. Se tarkoittaa että autokanta pienenee Suomessa ja kotilatauksen merkitys pienenee.
suuri.muutos kirjoitti:
Suomen maassa on noin miljoona omakoti/paritaloa Jos 10% noista siirtyy sähköautoiluun niin se tekee 100.000 autoa. Siinä on aika monen vuoden myyntityö.
Noien vanhojen taloyhtiöiden tilanne ei ole millään tapaa oleellinen sähköautoilun yleistymisen suhteen. Ei eturivin sähköautoilijat odota sitä että muillakin on latausinfra kunnossa, riittää kun heillä itsellään on.
Ja niinkuin on todettu, Suomessa on seitsemännueroinen luku kotitalouksia joilla paikallisinfra on kunnossa jo nyt . Ei tarvitse odottaa mitään.

Hurjimmissakin arvioissa 700.000 sähköautoon päästään vasta joskus 2030 luvulla. Ei paikallisinfra rajoita mitään. Kaventaa toki potentiaalista ostajamäärää, mutta ei missään nimessä aseta rajoja vasta kuin mennään yli miljoonan sähköauton. Ja siihen on vielä yli 20 vuotta aikaa.
Uskon viisaampien näkemystä siitä että omistusautoilu kuolee ennenkuin Suomessa on 500.000 sähköautoa. Se tarkoittaa että autokanta pienenee Suomessa ja kotilatauksen merkitys pienenee.
Mites kehä 3 ulkopuolella liikutaan, jos omistusautoilu kuolee?
kah53 kirjoitti:
Mites kehä 3 ulkopuolella liikutaan, jos omistusautoilu kuolee?
Eikös maalla mennä hevosella ja suksella?
kah53 kirjoitti:
Mites kehä 3 ulkopuolella liikutaan, jos omistusautoilu kuolee?
Autolla niinkuin tähänkin saakka. Se auto ei ole enää oma vaan operaattorin. Kun mennään tarpeeksi korpeen niin siellä varmaan täytyy olla yksi auto per talous. Mutta mitä tiheämmässä on populaa, sitä vähemmän autoja tarvitaan per capita.
Toisaalta voi kysyä asuuko siellä syrjässä 15 vuoden päästä muita kuin hirviä ja jäniksiä.
+Lisää kommentti
vähintään yhtä paljon kuin polttomoottoriautot.Ei hyvä.
Ilmoita
Aika pienellä huollolla menee mun 20 vuotta vanha Volvo. Öljy ja suodatin kerran vuodessa, jakohihna joka 4. vuosi, vesipumppu joka toisen hihnanvaohdon yhteydessa. Tulppia ei ole vaihdettu kertaakaan 5 vuoden omistusaikanani, kun ei ole ollut aihetta. Automaattivaihteistoon öljyt 3 vuoden välein.

Muut huoltokohteet samoja kuin sähköautossa, jarrut, ohjaus, jousitus. Kori ruostuu uusissa sähkäreissä nopeammin kuin minun Volvo-vanhuksessa, joka yhä edelleen on hyvässä kunnossa. Eikä ne sähkömoottorit, niiden laakerit ja muut osat ole ikuisia, tehoelektroniikasta puhumattakaan.

Mutta kuinkas käykään sähkärin akuston vaihto? Taitaa jäädä tekemättä huolto, jonka hinta on korkeampi kuin auton arvo. Kertakäyttökamaa.
13 VASTAUSTA:
Mietipä kuinka moni volvosi ikätoveri on paalattu jo aikaa sitten ja omistaja on joutunut ostamaan tilalle kokonaan uuden menopelin. Ei tuollaista margiaalitapausta voi pitää minkäänlaisten laskelmien perustana.
Sähköinen voimalinja on lähes huoltovapaa ja sen käyttyikä on selkeästi polttiksen vastaavaa pidempi.
Ja tämä ei ole mutua vaan mulla on pääsy tuhansien sähkökäyttöjen käyttö- ja vikahistoriaan. Polttiksilla ei le mitään saumaa sähkökäyttöjen rinnalla.
Akustot eivät ole ikuisia, mutta kun tiedämme että polttiksista uupuu paaliin noin 2/3 ennen 200.000 km täyttymistä niin ei sähköautot ole ainakaan askel taaksepäin kestävyyden osalta. Päinvastoin. Jos sähköautoon rakentaa alumiinikoriin niin kyseessä on ikuinen auto. Akkuja vaihtaa 20 vuoden välein niin ajaa isältä pojalle.
sähköinen.ylivoima kirjoitti:
Mietipä kuinka moni volvosi ikätoveri on paalattu jo aikaa sitten ja omistaja on joutunut ostamaan tilalle kokonaan uuden menopelin. Ei tuollaista margiaalitapausta voi pitää minkäänlaisten laskelmien perustana.
Sähköinen voimalinja on lähes huoltovapaa ja sen käyttyikä on selkeästi polttiksen vastaavaa pidempi.
Ja tämä ei ole mutua vaan mulla on pääsy tuhansien sähkökäyttöjen käyttö- ja vikahistoriaan. Polttiksilla ei le mitään saumaa sähkökäyttöjen rinnalla.
Akustot eivät ole ikuisia, mutta kun tiedämme että polttiksista uupuu paaliin noin 2/3 ennen 200.000 km täyttymistä niin ei sähköautot ole ainakaan askel taaksepäin kestävyyden osalta. Päinvastoin. Jos sähköautoon rakentaa alumiinikoriin niin kyseessä on ikuinen auto. Akkuja vaihtaa 20 vuoden välein niin ajaa isältä pojalle.
Onko sinulla tai tuttavillasi yhtäkään 20 vuotiasta akkukäyttöistä vehjettä, jonka akku olisi yhä kunnossa?
sähköinen.ylivoima kirjoitti:
Mietipä kuinka moni volvosi ikätoveri on paalattu jo aikaa sitten ja omistaja on joutunut ostamaan tilalle kokonaan uuden menopelin. Ei tuollaista margiaalitapausta voi pitää minkäänlaisten laskelmien perustana.
Sähköinen voimalinja on lähes huoltovapaa ja sen käyttyikä on selkeästi polttiksen vastaavaa pidempi.
Ja tämä ei ole mutua vaan mulla on pääsy tuhansien sähkökäyttöjen käyttö- ja vikahistoriaan. Polttiksilla ei le mitään saumaa sähkökäyttöjen rinnalla.
Akustot eivät ole ikuisia, mutta kun tiedämme että polttiksista uupuu paaliin noin 2/3 ennen 200.000 km täyttymistä niin ei sähköautot ole ainakaan askel taaksepäin kestävyyden osalta. Päinvastoin. Jos sähköautoon rakentaa alumiinikoriin niin kyseessä on ikuinen auto. Akkuja vaihtaa 20 vuoden välein niin ajaa isältä pojalle.
Kirjoitit "kun tiedämme että polttiksista uupuu paaliin noin 2/3 ennen 200.000 km täyttymistä"

Nettiautossa78 000 kpl käytettyjä autoja myynnissä;
28 000 kpl ajettu yli 200 000 km 48 00 kpl alle 200 000 km. Mutusi ei ole lähelläkään totuutta.
Ihmetyttää, että joidenkin täytyy kommentoida asiaa, josta ei ole mitään käsitystä.
sähköinen.ylivoima kirjoitti:
Mietipä kuinka moni volvosi ikätoveri on paalattu jo aikaa sitten ja omistaja on joutunut ostamaan tilalle kokonaan uuden menopelin. Ei tuollaista margiaalitapausta voi pitää minkäänlaisten laskelmien perustana.
Sähköinen voimalinja on lähes huoltovapaa ja sen käyttyikä on selkeästi polttiksen vastaavaa pidempi.
Ja tämä ei ole mutua vaan mulla on pääsy tuhansien sähkökäyttöjen käyttö- ja vikahistoriaan. Polttiksilla ei le mitään saumaa sähkökäyttöjen rinnalla.
Akustot eivät ole ikuisia, mutta kun tiedämme että polttiksista uupuu paaliin noin 2/3 ennen 200.000 km täyttymistä niin ei sähköautot ole ainakaan askel taaksepäin kestävyyden osalta. Päinvastoin. Jos sähköautoon rakentaa alumiinikoriin niin kyseessä on ikuinen auto. Akkuja vaihtaa 20 vuoden välein niin ajaa isältä pojalle.
Suomessa autojen keskimääräinen romutusikä on 21 v.
http://www.aut.fi/tilastot/romutustilastoja/henkiloautojen_keskimaarainen_romutusika
kaha53 kirjoitti:
Kirjoitit "kun tiedämme että polttiksista uupuu paaliin noin 2/3 ennen 200.000 km täyttymistä"

Nettiautossa78 000 kpl käytettyjä autoja myynnissä;
28 000 kpl ajettu yli 200 000 km 48 00 kpl alle 200 000 km. Mutusi ei ole lähelläkään totuutta.
Ihmetyttää, että joidenkin täytyy kommentoida asiaa, josta ei ole mitään käsitystä.
Ei mitään mutua vaan katsastustilastojen kertomaa. Suomen teillä liikkuvasta kalustosta vain yksi kolmasosa on yli 200.000km ajettuja.

https://img.ilcdn.fi/R7X6no_ia4XiTG8CcyVLA4TsRvw=/full-fit-in/2048x/img-s3.ilcdn.fi/b4c34fbc9a13eb18ef1899f4d1b3d656e673b216e7a77c489fd8c7570ace1465.jpg
Sähköautot tulee ja litiumia tarvitaan akkuihin entistä enemmän (akut joutuu vaihtamaan uusiin n:6vuoden käytön jälkeen) niin ja Talvivaarojen tapaisia vesistöt saastuttavia kaivoksia tarvitaan lisää etenkin kun tuo Saimaan vesistö on viellä suht puhdasta kaikkine Norppineen niin eiköhän ne rikkaat sijoittajat saa lopattua Heinävedellekin sen Litiumkaivoksen saadaan se Saimaakin tuhottua viimeinkin !?
lujaa.faktaa kirjoitti:
Ei mitään mutua vaan katsastustilastojen kertomaa. Suomen teillä liikkuvasta kalustosta vain yksi kolmasosa on yli 200.000km ajettuja.

https://img.ilcdn.fi/R7X6no_ia4XiTG8CcyVLA4TsRvw=/full-fit-in/2048x/img-s3.ilcdn.fi/b4c34fbc9a13eb18ef1899f4d1b3d656e673b216e7a77c489fd8c7570ace1465.jpg
Antamastasi linkistä;
Kaikki merkit 40% ajettu yli 200 000 km, 1/3 on 33 %.
Ja antamassasi linkissä oli vain A-katsastuksen tilasto. Linkissä autoja 700 000 kpl, Suomessa henkilöautoja kuitenkin liikennekäytössä lähes 3 mlj.
Tlastosta Audi, BMW, Mercedes, Volvo, jne n. 50% ajettu yli 200 000 kpl.

Mutu on mutua, vaikka sitä yrittäisi erikoisella tilastolla todeksi selittää.
kaha53 kirjoitti:
Antamastasi linkistä;
Kaikki merkit 40% ajettu yli 200 000 km, 1/3 on 33 %.
Ja antamassasi linkissä oli vain A-katsastuksen tilasto. Linkissä autoja 700 000 kpl, Suomessa henkilöautoja kuitenkin liikennekäytössä lähes 3 mlj.
Tlastosta Audi, BMW, Mercedes, Volvo, jne n. 50% ajettu yli 200 000 kpl.

Mutu on mutua, vaikka sitä yrittäisi erikoisella tilastolla todeksi selittää.
Myönnän että pyöristin tilastoa hieman "kotiinpäin", mainitsemasi 40% on se todellisuus.
Joka tapauksessa siirtyminen sähköautoihin tarkoittaa autojen toimintavarmuuden, huoltokulujen ja voimalinjan käyttöiän selkeää parannusta polttiksiin verrattuna. Sähköisessä voimalinjassa on noin 20 liikkuvaa osaa kun polttiksissa puhutaan useista sadoista kuluvista osista.
Yksinkertainen on tekniikassa aina kaunista ja sähköautot ovat tässä asiassa aivan ylivertaisia polttiksiin verrattuna.
Kuten sanoin, mulla on ammatillista taustaa teollisuuden kunnossapidosta 80-luvulta saakka. Kukaan ammattilainen ei vaihtaisi sähkökäyttöjä polttomoottoreihin. Pirun kalliita huoltaa ja lyhytikäisiä. Puhumattakaan siitä kuinka kallista niiden käyttäminen olisi muutenkin.
Pointtini on se, että jopa 20- vuotias, laadukas poltyisauto menee moottorin, vaihteiston ja apulaitteiden melko vähäisellä ylläpitohuollolla, jotka omistaja siihen mielellään teettää tai tekee.

Yli kymmenvuotias sähköauto - vaikka moottori ja voimansiirto olisivat "ikuiset" (mitä ne eivät ole) - on ikäloppu raakki, jota omistaja käyttää kunnes akku on kulahtanut käyttökelvottomaksi. Jo ennen kymmenen vuoden ikää alkaa auton arvo pudota, kun sitä heikentää epäilys edessä olevasta, auton arvoa kalliimmasta akun uusimisesta.
Hybris kirjoitti:
Pointtini on se, että jopa 20- vuotias, laadukas poltyisauto menee moottorin, vaihteiston ja apulaitteiden melko vähäisellä ylläpitohuollolla, jotka omistaja siihen mielellään teettää tai tekee.

Yli kymmenvuotias sähköauto - vaikka moottori ja voimansiirto olisivat "ikuiset" (mitä ne eivät ole) - on ikäloppu raakki, jota omistaja käyttää kunnes akku on kulahtanut käyttökelvottomaksi. Jo ennen kymmenen vuoden ikää alkaa auton arvo pudota, kun sitä heikentää epäilys edessä olevasta, auton arvoa kalliimmasta akun uusimisesta.
En oikein tiedä miksi ottaa keskusteluun mukaan 20 vuotiaita kuolemaa odottavia katiskoja? Tottakai niiden ylläpito on halpaa kun niille ei kannata enää mitään tehdä ja auton arvo kaksikertaistuu sen tankkaa täyteen.

Tässä keskutellaan sähköautojen yleistymsestä ja silloin puhutaan uusista autoista ja niiden huoltokuluista, luotettavuudesta ja odotettavissa olevasta käyttöiästä. Mihin perustat väitteen että 10 vuotta vanha sähköauto olisi ikäloppu raakki? Kuten todettu, sähköauton voimalinja on kertaluokkaa huolettomampi ja kestävämpi kuin polttiksien vastaava. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että akkupaketin uusimisella sähkis on taas uudenveroinen ja edessään kokonaan uusi elämä. Sama kuin vaihtaisi polttikseen kokonaan uuden voimalinjan. On selvää että sähköautojen yleistyessä tällaista vaihtopalvelua tarjoavia yhtiöitä tulee markkinoille ja akkujen hinnat ovat jyrkässä laskussa. 10 vuoden päästä tästä päivästä tuollainen akunvaihto ei ole kovin kallis operaatio ja todennäköisesti uusittujen akkujen energiamäärä on huomatavasti suurempi kuin alkuperäisten. Tämä on helppo ennustaa.
helppo.ennustus kirjoitti:
En oikein tiedä miksi ottaa keskusteluun mukaan 20 vuotiaita kuolemaa odottavia katiskoja? Tottakai niiden ylläpito on halpaa kun niille ei kannata enää mitään tehdä ja auton arvo kaksikertaistuu sen tankkaa täyteen.

Tässä keskutellaan sähköautojen yleistymsestä ja silloin puhutaan uusista autoista ja niiden huoltokuluista, luotettavuudesta ja odotettavissa olevasta käyttöiästä. Mihin perustat väitteen että 10 vuotta vanha sähköauto olisi ikäloppu raakki? Kuten todettu, sähköauton voimalinja on kertaluokkaa huolettomampi ja kestävämpi kuin polttiksien vastaava. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että akkupaketin uusimisella sähkis on taas uudenveroinen ja edessään kokonaan uusi elämä. Sama kuin vaihtaisi polttikseen kokonaan uuden voimalinjan. On selvää että sähköautojen yleistyessä tällaista vaihtopalvelua tarjoavia yhtiöitä tulee markkinoille ja akkujen hinnat ovat jyrkässä laskussa. 10 vuoden päästä tästä päivästä tuollainen akunvaihto ei ole kovin kallis operaatio ja todennäköisesti uusittujen akkujen energiamäärä on huomatavasti suurempi kuin alkuperäisten. Tämä on helppo ennustaa.
Lisäys edelliseen. Teollisuudessa sähkömoottoreille lasketaan 24/7 käytössä 15 vuoden käyttöikä. Autoa käytetään keskimäärin 2 tuntia päivässä. Tuosta voi laskea kuinka "koville" sähköinen voimalinja joutuu 20 vuoden ajalla autossa. Tuskin edes sisäänajettu vielä.
"Teollisuudessa sähkömoottoreille lasketaan 24/7 käytössä 15 vuoden käyttöikä. "

Kyllä mutta teollisuussähkömoottorit valmistetaan paljon tarkemmin ja suojatummin kuin autoon tulevat sähkömoottorit. Koska teollisuusympäristössä on paljon erilaisia häiriöitä, ne on otettava huomioon moottorien pitkäaikaisen häiriöttömän toiminnan varmistamiseksi. Näin ollen teollisuusmoottorien kW -painosuhde on paljon huonompi teollisuusmoottoreilla.
VarmemmaksiValmistettuja kirjoitti:
"Teollisuudessa sähkömoottoreille lasketaan 24/7 käytössä 15 vuoden käyttöikä. "

Kyllä mutta teollisuussähkömoottorit valmistetaan paljon tarkemmin ja suojatummin kuin autoon tulevat sähkömoottorit. Koska teollisuusympäristössä on paljon erilaisia häiriöitä, ne on otettava huomioon moottorien pitkäaikaisen häiriöttömän toiminnan varmistamiseksi. Näin ollen teollisuusmoottorien kW -painosuhde on paljon huonompi teollisuusmoottoreilla.
Teslan moottoreita on koekäytetty yli miljoonaa kilometriä vastaava aika, Toimivat täysin edelleen.
+Lisää kommentti
Mihinkäs akut hävität niistä, kun vanhenevat, Eihän niillä voi tehdä kuin kauppareissuja, kun toimintasäde pakkasella ehkä 50 kilometriä.

Turhan roskan saa maksamatta.
Ilmoita
Ratkaisu tavallisiin autoihin?

Paneelin näkemys on, että biokaasu kannattaisi käyttää ennen kaikkea raskaassa liikenteessä. Biokaasun hyödyntäminen henkilöautoliikenteessä avaa kuitenkin aivan uudenlaisia mahdollisuuksia tavallisten suomalaisautoilijoiden suhteen. Normikansalainen, jonka käytössä on noin 12-vuotias, suurin piirtein 4 000–5 000 euron arvoinen bensiiniauto, voi nimittäin konvertoida vanhan kulkupelinsä toimimaan bio- ja maakaasulla.

Konvertointi maksaa tyypillisesti parisen tuhatta euroa, ja siihen on saanut myös valtiolta konvertointitukea. Kaasuautot ovat tavallisesti kaksikäyttöisiä, eli niissä voi käyttää niin bensiiniä kuin maa- tai biokaasua.
1 VASTAUS:
Suomessa osataan jo tehdä edullisesti mikrobireaktorin avulla synteettistä metaania. Lähtöaineina ovat vesi ja hiilidioksidi. Tulevaisuudessa energia prosessiin tulee suoraan tuulivoimaloista. Vanhasta Volvosta saa kolmella tonnilla mainion kaasuauton. On turha pilata luontoa avaamalla uusia litiumkaivoksia akkujen valmistukseen. Sähköauto on autotehtaiden rahastusta,
+Lisää kommentti
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ikkunat-halkeilevat-elektroniikka-temppuilee-teslan-uusi-sahkoauto-ajautui-laatukriisiin/b6c951aa-61c7-4dd2-a79c-d616d6591c55

Ja kun VW tuo taas rytinällä uutta markkinoille ilman pitkää takuuta niin mikä sota on edessä?

Onneksi on ryhmäkanneoikeus nyt EU
Ilmoita
Liikenteessä kaikkien olevien autojen keskimääräinen arvo on noin 5000 euroa. Suurin piirtein uuden akkupaketin hinnan verran vanhaan käytettyyn autoon. Menee 30 vuotta näillä varallisuusarvoilla kun Suomen auto kanta on sähköistetty, siinä vaiheessa varakkaammat ajelevat jo vetyautoilla.
Ilmoita
Litiumin tuotanto on voimakkaassa kasvussa. Akkutekniikka paranee jatkuvasti ja valmistusmäärät lisääntyy. Samalla akukennot voimakkaasti halpenee.

Vetytaloudessa on suuria ongelmia.

https://www.hs.fi/autot/art-2000005909808.html
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Sähköautot tulevat, etkä sinä mahda sille yhtään mitään.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta