Perehdyttäminen ja opettaminen ahdistaa

anonyymi_QXL

Otsikon mukaisesti töissäni joutuu välillä opettamaan tai perehdyttämään uusia työntekijöitä tai tilanteissa, joissa tulee uusi käyttöjärjestelmä käyttöön (toimistotyö). Opettaminen ja perehdyttäminen ovat minulle vain niin h*lvetin raskaita ja ahdistavia kokemuksia että edellisenä päivänä tekee mieli heittää itsensä hirttosilmukkaan mieluummin kuin opettaa ketään.

Ei tälläisen syyn takia nyt työpaikasta irtisanoutua voi, mutta kun en haluaisi opettaa. Ahdistaa näyttää jollekin mitä teen työpaikallani... Entä jos opetankin huonosti, eikä perehdytettävä osaa kyseenalaistaa perehdytystä ja kaikki on sen jälkeen päin h*lvettiä? Vastuuseen siitä joutuu..

Teen töitä todella paljon muuten, mutta opettamisen suhteen on aina sama ahdistus.. Muutenkin ujostan uusia ihmisiä ja on vaikeaa solmia sosiaalisia kontakteja, sosiaalisesti kun en ole lahjakas enkä osaa sanoa ei.

2

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VoitParantaa

      Meistä on opetettu pitämään itseämme kaiken keskipisteenä. Siksi aiheutamme kauheat kärsimykset itsellemme ja toisillemme. Ihminen voi jopa tappaa itsensä sen vuoksi mitä ajattelee itsestään.

      Valmistautuminen opetuspäivään auttaa. Elä sellaista elämää joka poistaa kaikki epäilykset itseäsi kohtaan. Kertaa myös asiat mitkä tiedät, että osaa opettaa ne varmasti. Mieti myös valmiiksi mitä vastaat kun et tiedä. Mieti myös keinoja miten toimit jos tulee jokin yllättävä tilanne. Mieti tilannetta laajemmasta perspektiivistä. Ahdistuksen hetkellä voit miettiä että mitä jos selittäisit tästä tilanteesta jälkeenpäin vaikka psykiatrille kun hän kysyisi "Miltä sinusta tuntui siinä tilanteessa?" tai "Mitä ajattelit siinä tilanteessa?". Kun osaat tarkkailla ulkopuolisena tarkkailijana omaa mielentilaasi ja antaa sille nimen: esim. "confused", "looking for solution", "paranoid" tms. niin niiden voima heikkenee ja saat objektiivisen mielen aluetta enemmän käyttöösi. Kaikki tämä hermoilu johtuu pohjimmiltaan siitä että on irrallaan yksinkertaisista elämän perusasioista ja totuuksista ja sen on aiheuttanut tämän nykymaailman jatkuva virikkeillä ja mainoksilla ja lukemattomilla tekemisvaihtoehdoilla pommitus. Ihminen menee oikeasti sekaisin siitä kun menee ostamaan hammasharjaa ja kaupassa onkin 23 erilaista eri hintaista. Mikä näistä olisi paras? Ihas sairasta menoa. Ahdistunut kuluttaja-eläin on nykyihminen.

    • Ymmärrän aloittajan tilannetta jossain määrin.

      Olin nimittäin aikoinaan itsekin hyvin sulkeutunut ja suorastaan hakeuduin erilleen kaikista ihmisistä. Minulle kuitenkin tarjottiin kerran tilaisuutta opettaa muita, ja vaikka kokemus oli tuskallinen, huomasin jonkin ajan kuluttua, että minä oikeastaan rakastin tiedon välittämistä eteenpäin.

      Jatkuva ihmisjoukon edessä oleminen sai minut myös suhtautumaan esilläoloon ja esiintymiskammoon aivan uudella tavalla. Huomasin pian, että aikoinaan niin pelottavat reaktiot omassa kehossa esiintymisen aikana olivatkin tavoiteltavan arvoisia. Mikä aikoinaan sai posket punoittamaan, nolostuttamaan, häpeämään, pakenemaan ja eristäytymään olikin itseasiassa miellyttävä tunne.

      Opetustilanteissa oppilaat ja koulutettavat seurasivat minua ja kaikkea tekemääni ja sanomaani suu auki tiedonhalusta. Koin olevani hyödyllinen ja kerrankin ihmisten kanssa läsnä.

      Kun vuosia myöhemmin ajattelin asiaa, huomasin, etten minä ollut muuttunut mihinkään, minulla oli ainoastaan erilainen rooli jonkin aikaa. Mutta mitä siihen rooliin tulee, minä nautin joka hetkestä.

      Mitä siis aloittajaan tulee, voi muiden perehdyttäminen olla jo ajatuksenakin vatsaa ja mieltä kääntävä, mutta jos omaksuu itselleen uudenlaisen ajatustavan asiaan, voi sen seurauksena löytää itsestään ja elämästään aivan uusia kokemuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe