Mikä saa ihmisen äänestämään kokoomusta?

Se minulle on ainja ihmetyksen aihe että mikä oikein saa suhteellisen tavalliset ihmiset, siis ei varakkaat, ei edes pikkuvarakkaat kannattamaan kokoomusta. Onko se se mielikuva että sitä voisi itsekin olla herrraskainen kun kannattaa niitä ja niiden harjoittamia pienen ihmisen kyykytyksiä?

https://pbs.twimg.com/media/DzjFsImW0AEemEI.jpg

https://2.bp.blogspot.com/-k7f6L9kuMRU/VxaFnYiZPPI/AAAAAAAAAgU/-9RBB6H0L3crqwOIfT12NmVE-vLTNEeBQCLcB/s640/orpo piru petteri orpo.jpg


https://i.ylilauta.org/89/e38accbc.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-sasKW6l72is/V0ofW1oie4I/AAAAAAAABsc/QuXSjsR1s401YH7-KCmvxYWLp8ETWfKyQCLcB/s1600/Kekkonen kokoomus.jpg

Useinhan nuo kokoomuksen köyhät kannattajat, hyödylliset hölmöt ja työrukkaset, eivät ole kovin älykkäitä muillakaan elämänalueilla.

47

1390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M3nköön

      Juu olen tullutkin siihen tulokseen että harvinaisen omituista porukkaa suomalaiset on, äänestävät valtaan (jatkuvasti) omat kiusaajansa eikä virheistä edes opita.

    • niinpä.niin

      Nääh. Kyse on siitä, että hyö, eli rikkaat ja varakkaat, äänestävät 99%, kun taas lähiöissä äänestysprosentti voi olla jopa niinkin alhainen kuin 30%. Itse asiassa kun huomioidaan, että lähiössä asuu se köyhin joukko, tosin joukossa myös omistusasunnossa asuvia, niin köyhien kohdalla tuo äänestysaktiivisuus voi olla jopa alle 30% !

      Jos kaikki kävisivät uurnilla, eikä se painottuisi varallisuusasemaan, kokoomuksen "korjattu" kannatus olisi joku 7%, elikä alle 10%. Sillä ei paljon juhlittaisi. Itse asiassa kokoomuksen kannatus ei mielestäni äänimäärällä mitattuna ole juurikaan muuttunut sitten 80- ja 90-luvun.

      Syytä tähän äänestämättömyyteen voi etsiä demareista ja vasemmistoliitosta, jotka tekivät hallitustyötä kokoomuksen kanssa sateenkaarihallituksissa. Moni menetti uskonsa näihin puolueisiin.

      Sitten oli lipposet, jaakosaaret ja urpilaiset, jotka puhuivat poliittisesta keskustasta. Nykyisin demareiden äänestäjäkuntaa luonnehtivat sanat: töissä julkisella sektorilla, vanhempi, nainen ja korkeakoulutettu. Ei kuulosta kovin työväenluokkaiselta, eihän? Työttömyys riivaa lähiöitä ja filatovit ei varmasti ole siellä suosiossa, kun muistelee demareiden tekemiset entisessä työministeriössä.

      Vasemmistoliitossa on vielä vanhan liiton joukkoa, mutta niitä yritetään kammeta vimmalla ulos. Tilalle nuoria lupauksia jostain yliopiston pilipali-linjalta, joiden suurin intohimo liittyy ilmastonmuutokseen ja liito-oraviin. Kaipa ne sen perustulon puolesta voivat puhua ja jopa kauhistella vanhustenhuollon tilaa, mutta fakta on, että poliittiset intohimot ovat jossain yksityisautoilun suitsimisessa ja montako naista on päässyt valtionyhtiöihin "lasikaton" läpi.

      Tämä on jättänyt "kentän" täysin avoimeksi kokoomukselle mellastaa ja siitä sitä nyt sitten saadaan lukea jatkuvalla syötöllä. On hoivaskandaalia, soten vedätykset paljastuvat kuin koirap*aska kevään edistyessä, valtionyrityksiä myydään polkuhintaan, militarismi kukoistaa jne. jne. jne.

      • Joo, tuo on ihan totta että moni on menettänyt täysin uskonsa. Minäkin kun olin lapsi kuvittelin että demarit on työväestön puolue, tänä päivänä vaikea kuvitella että kukaan tavan duunari niitä äänestäisi. Sitten tosiaan moni puolue on niin pieni että kaikki ajattelee ettei niitä maksa vaivaa äänestää kun isot kuitenkin päättää asioista.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, tuo on ihan totta että moni on menettänyt täysin uskonsa. Minäkin kun olin lapsi kuvittelin että demarit on työväestön puolue, tänä päivänä vaikea kuvitella että kukaan tavan duunari niitä äänestäisi. Sitten tosiaan moni puolue on niin pieni että kaikki ajattelee ettei niitä maksa vaivaa äänestää kun isot kuitenkin päättää asioista.

        Tässä nyt muutamia pointteja, joka saa ihmisen äänestämään Kokoomusta:

        - Rikkaaseen perheeseen syntyminen

        - Välinpitämättömyys muista ihmisistä

        - Asioiden pitäminen itsestään selvyytenä, kuten mm. hyväpalkkaisen työpaikan löytäminen, korkeakoulututkintojen suorittaminen yms.

        - Oletetaan jokaisen suomalaisen pärjäävän koulussa loistavasti ja suorittavan jonkun korkeakoulututkinnon.

        - Ei osata/haluta nähdä mitään oman kuplansa ulkopuolella eläviä, kuten mm. amiksia, tavan duunareita, työttömiä yms.

        - Tavan työläisten suoranainen halveksunta/alempiarvoiseksi luokitteleminen


        Just tollaisia pääasiassa kaikki tuntemani ja tietämäni Kokoomuksen äänestäjät aina ovatkin.


      • Äänestysikä30vKiitos
        Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, tuo on ihan totta että moni on menettänyt täysin uskonsa. Minäkin kun olin lapsi kuvittelin että demarit on työväestön puolue, tänä päivänä vaikea kuvitella että kukaan tavan duunari niitä äänestäisi. Sitten tosiaan moni puolue on niin pieni että kaikki ajattelee ettei niitä maksa vaivaa äänestää kun isot kuitenkin päättää asioista.

        Itse olen myös monasti kysellyt että missä on nykyään työväen asioita ajavat puolueet? Kun tosissaan ajatellaan ei sellaista edes ole.
        Ennen tosiaan demarit oli ehkä vielä 2000 luvun alussa työväen asioita ajava puolue mutta nykyisin sekin on vain punavihreän haihattelun puolue. Natsima Ratsmijariirin tai kuka onkaan huutelu viimeistään demarien riveissä romutti loputkin puolueen uskottavuudesta.

        Kaikista mahdollisista oikeastaan perussuomalaiset ovat edes sinnepäin jotka pitävät työväestön puolia. Kun vielä kokoomusvetoinen siniset erkaantu ryhmästä jäi jäljelle entisestään enemmän työläisiä ajatteleva puolue.
        Näinollen perussuomalaiset saavat työläis ääneni.

        Olen itsekin ihmetellyt miksi kokoomusvetoinen puolue on aina kärjessä vaikka enemmistö suomalaisista on tavan duunareita.
        Se johtuu siitä että ihmiset ovat täysin ulkona politiikasta ja monet äänestävät tyyliin "kun kaikki muutkin" periaatteella sellaisia jotka entisestään kurjistavat hänenkin asiaa.
        Monet naisetkin kuvittelevat olevansa muita parempia ja tyylikkäämpiä kun pääsevät mainostamaan äänestävänsä kokoomusta eli se on lähinnä imago kysymys. Pahimpia ovat ne jotka äänestävät henkilöä ulkonäköperusteisesti.
        Naisilla myös on kynnystä äänestää perussuomalaisia siksikin kun sitä on aina pidetty lähinnä duunarimiesten puolueena. Onneksi persuissa on myös fiksuja naiskansanedustajia jotka voivat muuttaa käsityksiä. Itse kannattaisin Huhtasaarta myös puolueen johtoon.

        Näinollen mun mielestä äänestysikärajaa pitäisi nostaa kolmeenkymmeneen vuoteen tai sitä nuoremmilta olisi vaadittava jonkinlainen äänestysajokortti eli tietynlainen koe jossa selvitetään että ylipäätään ymmärtää politiikasta ja puolueiden tavoitteista jotain.
        Olisin aivan varma että näillä uudistuksilla politiikka saisi uuden suunnan. No kuten tiedämme vallalla olevat eivät suuntaan muutoksia halua eli tulemme jatkossakin olemaan aina kokoomusvetoinen maa ja voitte näinollen olla aina varmoja siitä että se tuntuu rahallisesti teidän duunareiden lompakolla tulonsiirtoina tuonne portaan yläpäähän johtajille ja päälliköille.


      • Äänestysikä30vKiitos kirjoitti:

        Itse olen myös monasti kysellyt että missä on nykyään työväen asioita ajavat puolueet? Kun tosissaan ajatellaan ei sellaista edes ole.
        Ennen tosiaan demarit oli ehkä vielä 2000 luvun alussa työväen asioita ajava puolue mutta nykyisin sekin on vain punavihreän haihattelun puolue. Natsima Ratsmijariirin tai kuka onkaan huutelu viimeistään demarien riveissä romutti loputkin puolueen uskottavuudesta.

        Kaikista mahdollisista oikeastaan perussuomalaiset ovat edes sinnepäin jotka pitävät työväestön puolia. Kun vielä kokoomusvetoinen siniset erkaantu ryhmästä jäi jäljelle entisestään enemmän työläisiä ajatteleva puolue.
        Näinollen perussuomalaiset saavat työläis ääneni.

        Olen itsekin ihmetellyt miksi kokoomusvetoinen puolue on aina kärjessä vaikka enemmistö suomalaisista on tavan duunareita.
        Se johtuu siitä että ihmiset ovat täysin ulkona politiikasta ja monet äänestävät tyyliin "kun kaikki muutkin" periaatteella sellaisia jotka entisestään kurjistavat hänenkin asiaa.
        Monet naisetkin kuvittelevat olevansa muita parempia ja tyylikkäämpiä kun pääsevät mainostamaan äänestävänsä kokoomusta eli se on lähinnä imago kysymys. Pahimpia ovat ne jotka äänestävät henkilöä ulkonäköperusteisesti.
        Naisilla myös on kynnystä äänestää perussuomalaisia siksikin kun sitä on aina pidetty lähinnä duunarimiesten puolueena. Onneksi persuissa on myös fiksuja naiskansanedustajia jotka voivat muuttaa käsityksiä. Itse kannattaisin Huhtasaarta myös puolueen johtoon.

        Näinollen mun mielestä äänestysikärajaa pitäisi nostaa kolmeenkymmeneen vuoteen tai sitä nuoremmilta olisi vaadittava jonkinlainen äänestysajokortti eli tietynlainen koe jossa selvitetään että ylipäätään ymmärtää politiikasta ja puolueiden tavoitteista jotain.
        Olisin aivan varma että näillä uudistuksilla politiikka saisi uuden suunnan. No kuten tiedämme vallalla olevat eivät suuntaan muutoksia halua eli tulemme jatkossakin olemaan aina kokoomusvetoinen maa ja voitte näinollen olla aina varmoja siitä että se tuntuu rahallisesti teidän duunareiden lompakolla tulonsiirtoina tuonne portaan yläpäähän johtajille ja päälliköille.

        Ja yksi asia on, että äänestys on voitava suorittaa vahvalla tunnistautumisella internetissä.
        Siinä vaiheessa nähtäisi lopulta oikeat kannatusluvut, mutta siihen ei poliitiisen eliitin kantti riitä.
        Sen sijaan on erittäin turvallista viedä kansalaisten kaikki tiedot nettiin kaikkien plärättäväksi, onhan se yhdenlaista liiketoimintaa sekin ja ajaa sitä tiettyä tavoitetta ajaa kansaa yhä enemmän kahtia.


      • nkjhvb
        however kirjoitti:

        Ja yksi asia on, että äänestys on voitava suorittaa vahvalla tunnistautumisella internetissä.
        Siinä vaiheessa nähtäisi lopulta oikeat kannatusluvut, mutta siihen ei poliitiisen eliitin kantti riitä.
        Sen sijaan on erittäin turvallista viedä kansalaisten kaikki tiedot nettiin kaikkien plärättäväksi, onhan se yhdenlaista liiketoimintaa sekin ja ajaa sitä tiettyä tavoitetta ajaa kansaa yhä enemmän kahtia.

        Internett-äänestyksessä äänet menevät sille puolueelle, jolla on hommissaan parhaat hakkerit. Vaalitulos ei tule olemaan luotettava.

        Kyllä jokainen, joka oikeasti haluaa vaikuttaa, viitsii vaivautua äänestyspaikalle.


      • Äänestysikä30vKiitos kirjoitti:

        Itse olen myös monasti kysellyt että missä on nykyään työväen asioita ajavat puolueet? Kun tosissaan ajatellaan ei sellaista edes ole.
        Ennen tosiaan demarit oli ehkä vielä 2000 luvun alussa työväen asioita ajava puolue mutta nykyisin sekin on vain punavihreän haihattelun puolue. Natsima Ratsmijariirin tai kuka onkaan huutelu viimeistään demarien riveissä romutti loputkin puolueen uskottavuudesta.

        Kaikista mahdollisista oikeastaan perussuomalaiset ovat edes sinnepäin jotka pitävät työväestön puolia. Kun vielä kokoomusvetoinen siniset erkaantu ryhmästä jäi jäljelle entisestään enemmän työläisiä ajatteleva puolue.
        Näinollen perussuomalaiset saavat työläis ääneni.

        Olen itsekin ihmetellyt miksi kokoomusvetoinen puolue on aina kärjessä vaikka enemmistö suomalaisista on tavan duunareita.
        Se johtuu siitä että ihmiset ovat täysin ulkona politiikasta ja monet äänestävät tyyliin "kun kaikki muutkin" periaatteella sellaisia jotka entisestään kurjistavat hänenkin asiaa.
        Monet naisetkin kuvittelevat olevansa muita parempia ja tyylikkäämpiä kun pääsevät mainostamaan äänestävänsä kokoomusta eli se on lähinnä imago kysymys. Pahimpia ovat ne jotka äänestävät henkilöä ulkonäköperusteisesti.
        Naisilla myös on kynnystä äänestää perussuomalaisia siksikin kun sitä on aina pidetty lähinnä duunarimiesten puolueena. Onneksi persuissa on myös fiksuja naiskansanedustajia jotka voivat muuttaa käsityksiä. Itse kannattaisin Huhtasaarta myös puolueen johtoon.

        Näinollen mun mielestä äänestysikärajaa pitäisi nostaa kolmeenkymmeneen vuoteen tai sitä nuoremmilta olisi vaadittava jonkinlainen äänestysajokortti eli tietynlainen koe jossa selvitetään että ylipäätään ymmärtää politiikasta ja puolueiden tavoitteista jotain.
        Olisin aivan varma että näillä uudistuksilla politiikka saisi uuden suunnan. No kuten tiedämme vallalla olevat eivät suuntaan muutoksia halua eli tulemme jatkossakin olemaan aina kokoomusvetoinen maa ja voitte näinollen olla aina varmoja siitä että se tuntuu rahallisesti teidän duunareiden lompakolla tulonsiirtoina tuonne portaan yläpäähän johtajille ja päälliköille.

        Vai vielä työväestön puolia..

        Persut on oikeistopuolue..
        https://yle.fi/uutiset/3-7919930


      • vasemmistoeioletyöväkeä
        Wwuwuw kirjoitti:

        Vai vielä työväestön puolia..

        Persut on oikeistopuolue..
        https://yle.fi/uutiset/3-7919930

        Vihervassarifeministiltä tähän ketjuun vähiten kommentteja odotellaan.


      • PäivänPertti
        Wwuwuw kirjoitti:

        Vai vielä työväestön puolia..

        Persut on oikeistopuolue..
        https://yle.fi/uutiset/3-7919930

        Oon joskus lueskellut persulehden uutisten kommentointiosiota, ja sen perusteella jengi on paria kirjoittelijaa lukuunottamatta enemmän vasemmalla kuin SKP aikanaan.

        Äänestäjät ovat konservatiivista (isänmaanuhoista) vasemmistoa. Tavoitteeksi voisi kiteyttää "sosiaalituet kuuluvat meille".


      • PäivänPertti kirjoitti:

        Oon joskus lueskellut persulehden uutisten kommentointiosiota, ja sen perusteella jengi on paria kirjoittelijaa lukuunottamatta enemmän vasemmalla kuin SKP aikanaan.

        Äänestäjät ovat konservatiivista (isänmaanuhoista) vasemmistoa. Tavoitteeksi voisi kiteyttää "sosiaalituet kuuluvat meille".

        Äänestäjät varmasti ovatkin , mutta itse puolue ei ole.


      • PäivänPertti
        Wwuwuw kirjoitti:

        Äänestäjät varmasti ovatkin , mutta itse puolue ei ole.

        Sulta varmaan ihan oikea analyysi.

        Muistelen itsekin hämmästelleeni kommentointia, oikeistopuolueeksi äänestäjät ovat hyvin vasemmistolaisia.


      • tiedättekylläkukalooseri
        vasemmistoeioletyöväkeä kirjoitti:

        Vihervassarifeministiltä tähän ketjuun vähiten kommentteja odotellaan.

        Persufasisti Katolisen kirkon pedofiililta odotetaan sitten tokavikavähiten näitä kommentteja.


    • aapee_

      Isä käski äänestää. En halua,että suomesta tulee kommunistinen.

    • Nettomaksaja.stadista

      Jos elää oman työnsä tuloksilla eikä tulonsiirroilla, niin jokainen täysjärkinen äänestää Kokoomusta.

    • Raha-on-kemia

      Kokoomus jatkaa vallassa koska rikkaat äänestää niitä ja köyhät joutuu tekee ilmaisia töitä jatkossakin.

      • öööööööö

        Mitä ilmaisia töitä köyhät joutuvat tekemään?
        Avaa vähän tuota asiaa.


    • samaistumispintaa

      Kokoomuslaiset ovat tyylikkäitä, hyvin pukeutuvia ihmisä, jotka pitävät itsestään huolta. Heihin on helppo samaistua toisin kuin rumiin ja usein ylipainoisiin vasemmistolaisiin.

      • samaistumispintaa

        Niin ja täytyy vielä lisätä, että paitsi vasemmistolaiset myös persut ovar rumia (paitsi Laura Huhtasaari)


    • viisvee

      toisilla ihmisillä on tarve ehkä olla ykkös luokassa itseään padenmassa seurassa vaikka ei edustakaan omaa tulo luokkaa,

    • eikokkari

      Aloittaja itse on täällä ylpeillyt sillä asialla, ettei koskaan äänestä (ainoastaan Laura Huhtasaarta viime pressanvaaleissa). Turha niistä vaalituloksista sitten on marista, kun itse ei viitsi vaikuttaa ollenkaan. Jokainen äänestämättäjättäminen on ääni vastapuolelle.

    • Tutkimustuloksia..
      "Vuoden 2015 tutkimus
      Kunnallisalan kehittämissäätiön vuonna 2015 julkaisemassa tutkimuksessa suomalaisista 24 prosenttia sijoitti itsensä vasemmistoon, 32 prosenttia oikeistoon ja 26 prosenttia keskelle. Vasemmistoliiton, SDP:n ja vihreiden kannattajista enemmistö suuntautui vasemmalle, kun taas kokoomuksen kannattajat sijoittuivat selvästi oikealle. Perussuomalaisten kannattajista kaksi viidestä oli keskellä ja kolmasosa oikealla. Keskustan tukijoista lähes joka toinen sijoitti itsensä enemmän tai vähemmän oikealle ja kaksi viidestä keskelle.[8]

      Nuorten 18–30-vuotiaiden keskuudessa oli keskimääräistä enemmän vasemmistoon itsensä sijoittavia, kaikkiaan 29 prosenttia. Nuorista 18 prosenttia samaistui enemmän tai vähemmän oikeistoon. Eniten oikeistoon itsensä sijoittavia löytyi keski-ikäisistä, 43 prosenttia.[8]

      Tutkimuksen mukaan oikeistolaisuus kasvaa merkittävästi tulojen myötä. Vastaavasti vasemmistolaisuus on yhteydessä alhaisiin tuloihin, sillä tulonsaajaryhmistä ainoastaan alle 20 000 euroa vuodessa ansaitsevat sijoittivat itsensä keskimääräistä enemmän vasemmalle.[8]"

      • demografiset.muuttujat

        Kyllä se oikeistolaisuus ja vasemmistolaisuus ovat myös ikäpolvikysymyksiä.

        Nykyisistä sukupolvista 60-, 70- ja 80-luvuilla syntyneet ovat kokeneet elämässään valtaisan hyvinvoinnin nousun. He myös elävät äänestyspäätösten perusteella tätä nousukautta luultavasti elämänsä loppuun saakka. Asiahan on niin, että "vanhaa koiraa on turha opettaa istumaan". Me olemme kasvupaikkamme ja -aikamme tuloksia. Nämä kokevat elävänsä edelleen pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa, vaikka mikään tutkimus ja tilasto ei sitä tue.

        Sitten ovat 90- ja 2000-luvuilla syntyneet, jotka ovat päässeet näkemään oikeaa lapsiköyhyyttä, ei ole varaa koulutukseen ja nälkäkään ei ole mitenkään tuntematon ilmiö. Työelämä on kaoottinen, palkkakin on saattanut jäädä saamatta, tehdään hommia nollasoppareilla ja moni ei ole löytynyt paikkaansa laisinkaan. Asutaan jopa kotona kolmekymppisiksi. Heidän kohdallaan vasemmiston kannatus on nousussa. Toisaalta tämän ikäluokan kokoomuslaiset ovat jäätävää joukkoa, sillä Suomen muuttuessa luokkayhteiskunnaksi, moni on elänyt omassa kuplassaan kehdosta saakka.


      • hmmmmmm

        "Tutkimuksen mukaan oikeistolaisuus kasvaa merkittävästi tulojen myötä."

        Tuosta voimmekin päätellä, ettei vasemmistopuolueiden missään nimessä kannata pyrkiä poistamaan työttömyyttä, eikä tosissaan ajaa pienten palkkaluokkien nostoa.


    • Köyhä on olevinaan rikas äänetäessään Kokoomusta. Lämmittää hetken kuin housuun pissiminen pakkasella. Ja sitten on kahta kylymempi köyhällä...

    • Siksi, koska se on ainoa puolue joka kunnolla ymmärtää taloudelliset realiteetit ja vetää johdonmukaista linjaa talouspolitiikassaan.

      • PäivänPertti

        Kävi vain toisinpäin siellä soramontulla.


      • kaksipuoluetänne

        Johdonmukaista heidän toiminnassaan on ainoastaan se että pääsevät hallituksessa pääasiassa päättämään asioista oman mielensä mukaan.
        Eli senpuolesta ajavat porvariäänestäjien asiaa.
        Jos vaalit joskus päättyisivät niinpäin että kokoomus ei olisikaan pää äänen kannattajana vaan joutuisi mukautumaan jonkun muun vaalit voittaneen politiikkaan voisi sitten olla toinen ääni kellossa.
        Nyt lähinnä jokainen hallitukseen päässyt joutuu mukautumaan aina vaalivoittaja kokoomuksen politiikkaan. On tavallaan yhdentekevää ketkä ovat kakkosia kolmosia tai nelosia tuloksissa ei heidän sanansa juuri paina. Oppositiolla vielä vähemmän.
        Tästä syystä toivoisin tänne yhdysvaltalais tyyppistä kaksipuolue järjestelmää jossa porukka on kahtia ja kakkoset ovat jo pelkästään periaatteessa ykkösiä vastaan vaikka kannattaisivatkin samaa asiaa koska eri puolue.
        Periaatteessa se olisi suomessa tavallaan ainoa mahdollisuus että suuri työväenluokka voisi saada sanansa kuuluville.
        "Johdonmukainen linja" kokoomuksella on ainoastaan alemman portaan alasajo ja rikkaiden etujen nostaminen. Eli toimii kokoomuksen äänestäjille. Kenellekään muulle käytännössä ei tiedä sitten muuta kuin pelkkiä menoja tässä poliittisessa pyramidihuijauksessa.


      • kaksipuoluetänne kirjoitti:

        Johdonmukaista heidän toiminnassaan on ainoastaan se että pääsevät hallituksessa pääasiassa päättämään asioista oman mielensä mukaan.
        Eli senpuolesta ajavat porvariäänestäjien asiaa.
        Jos vaalit joskus päättyisivät niinpäin että kokoomus ei olisikaan pää äänen kannattajana vaan joutuisi mukautumaan jonkun muun vaalit voittaneen politiikkaan voisi sitten olla toinen ääni kellossa.
        Nyt lähinnä jokainen hallitukseen päässyt joutuu mukautumaan aina vaalivoittaja kokoomuksen politiikkaan. On tavallaan yhdentekevää ketkä ovat kakkosia kolmosia tai nelosia tuloksissa ei heidän sanansa juuri paina. Oppositiolla vielä vähemmän.
        Tästä syystä toivoisin tänne yhdysvaltalais tyyppistä kaksipuolue järjestelmää jossa porukka on kahtia ja kakkoset ovat jo pelkästään periaatteessa ykkösiä vastaan vaikka kannattaisivatkin samaa asiaa koska eri puolue.
        Periaatteessa se olisi suomessa tavallaan ainoa mahdollisuus että suuri työväenluokka voisi saada sanansa kuuluville.
        "Johdonmukainen linja" kokoomuksella on ainoastaan alemman portaan alasajo ja rikkaiden etujen nostaminen. Eli toimii kokoomuksen äänestäjille. Kenellekään muulle käytännössä ei tiedä sitten muuta kuin pelkkiä menoja tässä poliittisessa pyramidihuijauksessa.

        No ei mennyt alkuunkaan oikein:
        "os vaalit joskus päättyisivät niinpäin että kokoomus ei olisikaan pää äänen kannattajana vaan joutuisi mukautumaan jonkun muun vaalit voittaneen politiikkaan voisi sitten olla toinen ääni kellossa.
        Nyt lähinnä jokainen hallitukseen päässyt joutuu mukautumaan aina vaalivoittaja kokoomuksen politiikkaan. "

        Vikipediasta lainaus
        "Suomen 37. eduskuntavaalit järjestettiin sunnuntaina 19. huhtikuuta 2015 ja niissä valittiin vaalikauden 2015–2019 eduskunta. Keskusta nousi selvästi suurimmaksi puolueeksi. Perussuomalaiset likimain säilytti kannatuksensa, joka oli moninkertaistunut vuodesta 2007 vuoden 2011 vaaleihin, ja päätyi ensimmäistä kertaa hallitukseen. Kokoomus sai perussuomalaisia enemmän ääniä, mutta jäi vaalimatematiikan vuoksi kolmanneksi."

        "kokoomuksella on ainoastaan alemman portaan alasajo ja rikkaiden etujen nostaminen. Eli toimii kokoomuksen äänestäjille. Kenellekään muulle käytännössä ei tiedä sitten muuta kuin pelkkiä menoja tässä poliittisessa "

        No Kokoomuksen linja on aina ollut, hyvin yrittäjäystävällistä ja itse olen samoilla linjoilla, että jos yritykset voivat hyvin, riittää työpaikkojakin. Monilla ihmisillä on sellainen käsitys, että kun laitetaan rajat kiinni ja maksetaan toisillemme hyvää palkkaa ja nostetaan sosiaalituet korkealle, niin okaikki on hyvin. Valitettavasti maailma ei vain toimi niin.


      • kaksipuoluetänne
        Yogamies kirjoitti:

        No ei mennyt alkuunkaan oikein:
        "os vaalit joskus päättyisivät niinpäin että kokoomus ei olisikaan pää äänen kannattajana vaan joutuisi mukautumaan jonkun muun vaalit voittaneen politiikkaan voisi sitten olla toinen ääni kellossa.
        Nyt lähinnä jokainen hallitukseen päässyt joutuu mukautumaan aina vaalivoittaja kokoomuksen politiikkaan. "

        Vikipediasta lainaus
        "Suomen 37. eduskuntavaalit järjestettiin sunnuntaina 19. huhtikuuta 2015 ja niissä valittiin vaalikauden 2015–2019 eduskunta. Keskusta nousi selvästi suurimmaksi puolueeksi. Perussuomalaiset likimain säilytti kannatuksensa, joka oli moninkertaistunut vuodesta 2007 vuoden 2011 vaaleihin, ja päätyi ensimmäistä kertaa hallitukseen. Kokoomus sai perussuomalaisia enemmän ääniä, mutta jäi vaalimatematiikan vuoksi kolmanneksi."

        "kokoomuksella on ainoastaan alemman portaan alasajo ja rikkaiden etujen nostaminen. Eli toimii kokoomuksen äänestäjille. Kenellekään muulle käytännössä ei tiedä sitten muuta kuin pelkkiä menoja tässä poliittisessa "

        No Kokoomuksen linja on aina ollut, hyvin yrittäjäystävällistä ja itse olen samoilla linjoilla, että jos yritykset voivat hyvin, riittää työpaikkojakin. Monilla ihmisillä on sellainen käsitys, että kun laitetaan rajat kiinni ja maksetaan toisillemme hyvää palkkaa ja nostetaan sosiaalituet korkealle, niin okaikki on hyvin. Valitettavasti maailma ei vain toimi niin.

        Ainiin keskusta jäi mainitsematta jolloin sait tuon esimerkin kyseenalaistettua. Keskustahan on käytännössä kuin kokoomus mutta ajaa enemmän maaseudun rikkaiden asiaa eli summasummaarum ei uutta länsirintamalla vaalivoittajan suhteen.

        "Monilla on käsitys" kyllä mutta monilla on myös väärä käsitys osin jopa tarkoituksellisesti jolloin sitä omaa asiaansa on helpompi ajaa.
        Monihan väittää että perussuomalaisten politiikka on rajat kiinni. Suoraan näin yksioikoinen se logiikka ei ole.
        Persut kyllä laittaisivat rajat kiinni haittamaahanmuuttajilta eli toisinsanoen maahamme tunkeutuvilta loisilta.
        Länsimaalaiselle työperäiselle maahanmuutolle tuskin yksikään perussuomalainen sanoo vastaväitettä.
        Tässä päästäänkin hyvin sitten kokoomuslaiseen kuten sanoit "yrittäjä ystävällisempään" logiikkaan.
        Teille periaatteessa kelpaa parhaiten tämä luku ja kirjoitustaidottomien maahanmuuttajien invaasio kuin länsimaalainen maahanmuuttaja.
        Syystä että "yrittäjä ystävällisen" kokoomuslaisen ideologia tässä toimii niin että tämä oikeuksistaan hukassa oleva maahanmuuttaja on kaikista helpoin työllistää alemman portaan töihin ilman tessiä koska heille ei kerrota eikä heillä ole tietoa mitä tarkoittaa työehtosopimus.
        Näinollen tämä halpatuonti työvoima on vain eduksi kokoomuslaisille yrittäjille heidän tyhmyyttään hyväksikäyttäen ja näin saadaan ovelasti poljettua vastaavan suomalaisen "kalliin" työntekijän palkkoja osittain laittomin keinoin.
        Siksi kokoomuslaiselle onkin kauhistus länsimainen työperäinen maahanmuuttaja jolla on käsitys rahan arvosta, omasta arvosta, tehtävän työn palkkauksesta, työehtosopimuksesta jne jne.

        Edellämainituista syistä kokoomus nimenomaan haluaa nykyisen kaltaista "kaikki vaan tänne" politiikkaa pitäen oman lehmänsä ojassa. Vihreiden haihattelu tässä taas on se että "kun suomalaisellakin menee hyvin pitää tänne ottaa kaikki vapaasti että heilläkin menee hyvin" periaate ja vihreillä on se päättymättömän taikaseinän ideologia.
        Vaikka vastustan kumpaakin tapaa niin vihreää kuin kokoomusta niin kahdesta pahasta silti kokoomuslainen on järkevämpi kuin täysin päätön vihreä.

        Itse annan siis ääneni perussuomalaisille koska heidän politiikkansa on minun ajatustani vastaavaa. En hyväksy haittamaahanmuuttoa mutta hyväksyn työperäisen länsimaalaisten maahanmuuton kunhan tulevat tänne suomalaisin työehdoin töihin. Sitten tulkoot vaikka 200 000 tekemään töitä suomeen.
        Kannatan myös konservatiivisia arvoja niitä kummemmin erittelemättä ja suomalaista työtä ja suomalaisia palveluita.


      • kaksipuoluetänne kirjoitti:

        Ainiin keskusta jäi mainitsematta jolloin sait tuon esimerkin kyseenalaistettua. Keskustahan on käytännössä kuin kokoomus mutta ajaa enemmän maaseudun rikkaiden asiaa eli summasummaarum ei uutta länsirintamalla vaalivoittajan suhteen.

        "Monilla on käsitys" kyllä mutta monilla on myös väärä käsitys osin jopa tarkoituksellisesti jolloin sitä omaa asiaansa on helpompi ajaa.
        Monihan väittää että perussuomalaisten politiikka on rajat kiinni. Suoraan näin yksioikoinen se logiikka ei ole.
        Persut kyllä laittaisivat rajat kiinni haittamaahanmuuttajilta eli toisinsanoen maahamme tunkeutuvilta loisilta.
        Länsimaalaiselle työperäiselle maahanmuutolle tuskin yksikään perussuomalainen sanoo vastaväitettä.
        Tässä päästäänkin hyvin sitten kokoomuslaiseen kuten sanoit "yrittäjä ystävällisempään" logiikkaan.
        Teille periaatteessa kelpaa parhaiten tämä luku ja kirjoitustaidottomien maahanmuuttajien invaasio kuin länsimaalainen maahanmuuttaja.
        Syystä että "yrittäjä ystävällisen" kokoomuslaisen ideologia tässä toimii niin että tämä oikeuksistaan hukassa oleva maahanmuuttaja on kaikista helpoin työllistää alemman portaan töihin ilman tessiä koska heille ei kerrota eikä heillä ole tietoa mitä tarkoittaa työehtosopimus.
        Näinollen tämä halpatuonti työvoima on vain eduksi kokoomuslaisille yrittäjille heidän tyhmyyttään hyväksikäyttäen ja näin saadaan ovelasti poljettua vastaavan suomalaisen "kalliin" työntekijän palkkoja osittain laittomin keinoin.
        Siksi kokoomuslaiselle onkin kauhistus länsimainen työperäinen maahanmuuttaja jolla on käsitys rahan arvosta, omasta arvosta, tehtävän työn palkkauksesta, työehtosopimuksesta jne jne.

        Edellämainituista syistä kokoomus nimenomaan haluaa nykyisen kaltaista "kaikki vaan tänne" politiikkaa pitäen oman lehmänsä ojassa. Vihreiden haihattelu tässä taas on se että "kun suomalaisellakin menee hyvin pitää tänne ottaa kaikki vapaasti että heilläkin menee hyvin" periaate ja vihreillä on se päättymättömän taikaseinän ideologia.
        Vaikka vastustan kumpaakin tapaa niin vihreää kuin kokoomusta niin kahdesta pahasta silti kokoomuslainen on järkevämpi kuin täysin päätön vihreä.

        Itse annan siis ääneni perussuomalaisille koska heidän politiikkansa on minun ajatustani vastaavaa. En hyväksy haittamaahanmuuttoa mutta hyväksyn työperäisen länsimaalaisten maahanmuuton kunhan tulevat tänne suomalaisin työehdoin töihin. Sitten tulkoot vaikka 200 000 tekemään töitä suomeen.
        Kannatan myös konservatiivisia arvoja niitä kummemmin erittelemättä ja suomalaista työtä ja suomalaisia palveluita.

        "Itse annan siis ääneni perussuomalaisille koska heidän politiikkansa on minun ajatustani vastaavaa. En hyväksy haittamaahanmuuttoa mutta hyväksyn työperäisen länsimaalaisten maahanmuuton kunhan tulevat tänne suomalaisin työehdoin töihin. Sitten tulkoot vaikka 200 000 tekemään töitä suomeen.
        Kannatan myös konservatiivisia arvoja niitä kummemmin erittelemättä ja suomalaista työtä ja suomalaisia palveluita."

        No Perussuomalaiset on käytännössä yhden asian puolue, joka yrittää olla uskottava, mutta varsinkin sinisten lähdön jälkeen jäänyt roikkumaan lähinnä Halla-Ahon varaan. Itsekin kannatan suomalaista työtä ja palveluita, mutt kun se ei riitä. Meidän pitää olla kilpailukykyisiä kansainvälisestikin. Kouluttamattomalla työvoimalla ei ole oikeastaan mitään muuta keinoa kilpailla tuolla markkinalla kuin työn hinta. Omaa palkkaansa saa heti nostettu osaamisella, jota saa Suomessa opiskeltua erittäin edullisesti verrattuna muihin maihin.


        "Teille periaatteessa kelpaa parhaiten tämä luku ja kirjoitustaidottomien maahanmuuttajien invaasio kuin länsimaalainen maahanmuuttaja.
        Syystä että "yrittäjä ystävällisen" kokoomuslaisen ideologia tässä toimii niin että tämä oikeuksistaan hukassa oleva maahanmuuttaja on kaikista helpoin työllistää alemman portaan töihin ilman tessiä koska heille ei kerrota eikä heillä ole tietoa mitä tarkoittaa työehtosopimus.
        Näinollen tämä halpatuonti työvoima on vain eduksi kokoomuslaisille yrittäjille heidän tyhmyyttään hyväksikäyttäen ja näin saadaan ovelasti poljettua vastaavan suomalaisen "kalliin" työntekijän palkkoja osittain laittomin keinoin.
        Siksi kokoomuslaiselle onkin kauhistus länsimainen työperäinen maahanmuuttaja jolla on käsitys rahan arvosta, omasta arvosta, tehtävän työn palkkauksesta, työehtosopimuksesta jne jne."

        Nyt puhut omista käsityksistäsi, etkä kokoomuksen virallisesta politiikasta. En ole kenenkään kokoomuslaisen kuullut julistavan tuollaista virallisesti tai epävirallisesti. Nuorisoliittolaisista en tiedä.

        Ja edelleen, koska emme voi elää suljetussa systeemissä kilpailemme koko ajan maailmanmarkkinoilla. Eivät yritykset sattumalta lähde ulkomaille. Ne lähtevät joko markkinoiden ja /tai halvemman työvoiman perässä. Jos kotimaan työvoimakustannuksista tulee liian kalliita, vaihdetaan muualle. Voidaanhan sitä säätää vaikka miten korkeita palkkoja pakollisiksi, mutta jos ei ole töitä on niistä aika vähän hyötyä.


      • kaksipuoluetänne
        Yogamies kirjoitti:

        "Itse annan siis ääneni perussuomalaisille koska heidän politiikkansa on minun ajatustani vastaavaa. En hyväksy haittamaahanmuuttoa mutta hyväksyn työperäisen länsimaalaisten maahanmuuton kunhan tulevat tänne suomalaisin työehdoin töihin. Sitten tulkoot vaikka 200 000 tekemään töitä suomeen.
        Kannatan myös konservatiivisia arvoja niitä kummemmin erittelemättä ja suomalaista työtä ja suomalaisia palveluita."

        No Perussuomalaiset on käytännössä yhden asian puolue, joka yrittää olla uskottava, mutta varsinkin sinisten lähdön jälkeen jäänyt roikkumaan lähinnä Halla-Ahon varaan. Itsekin kannatan suomalaista työtä ja palveluita, mutt kun se ei riitä. Meidän pitää olla kilpailukykyisiä kansainvälisestikin. Kouluttamattomalla työvoimalla ei ole oikeastaan mitään muuta keinoa kilpailla tuolla markkinalla kuin työn hinta. Omaa palkkaansa saa heti nostettu osaamisella, jota saa Suomessa opiskeltua erittäin edullisesti verrattuna muihin maihin.


        "Teille periaatteessa kelpaa parhaiten tämä luku ja kirjoitustaidottomien maahanmuuttajien invaasio kuin länsimaalainen maahanmuuttaja.
        Syystä että "yrittäjä ystävällisen" kokoomuslaisen ideologia tässä toimii niin että tämä oikeuksistaan hukassa oleva maahanmuuttaja on kaikista helpoin työllistää alemman portaan töihin ilman tessiä koska heille ei kerrota eikä heillä ole tietoa mitä tarkoittaa työehtosopimus.
        Näinollen tämä halpatuonti työvoima on vain eduksi kokoomuslaisille yrittäjille heidän tyhmyyttään hyväksikäyttäen ja näin saadaan ovelasti poljettua vastaavan suomalaisen "kalliin" työntekijän palkkoja osittain laittomin keinoin.
        Siksi kokoomuslaiselle onkin kauhistus länsimainen työperäinen maahanmuuttaja jolla on käsitys rahan arvosta, omasta arvosta, tehtävän työn palkkauksesta, työehtosopimuksesta jne jne."

        Nyt puhut omista käsityksistäsi, etkä kokoomuksen virallisesta politiikasta. En ole kenenkään kokoomuslaisen kuullut julistavan tuollaista virallisesti tai epävirallisesti. Nuorisoliittolaisista en tiedä.

        Ja edelleen, koska emme voi elää suljetussa systeemissä kilpailemme koko ajan maailmanmarkkinoilla. Eivät yritykset sattumalta lähde ulkomaille. Ne lähtevät joko markkinoiden ja /tai halvemman työvoiman perässä. Jos kotimaan työvoimakustannuksista tulee liian kalliita, vaihdetaan muualle. Voidaanhan sitä säätää vaikka miten korkeita palkkoja pakollisiksi, mutta jos ei ole töitä on niistä aika vähän hyötyä.

        Aika harvassa on se kotimaalainen yrittäjä joka joutuisi lähtemään ulkomaille työvoimakustannusten takia koska yritys perustuu nimenomaan kotimaiseen tuotantoon.

        Mitä tuohon palkkaukseen tulee on mielestäni turha puhua suomalaisten korkeista palkoista koska ne eivät länsimaisella mittapuulla ole sivistyneellä tasolla muutenkaan.
        Siis duunari liksa. Herrathan täällä vetävät euroopan korkeimpia liksoja.
        Myös yrittäjän on turha nurista palkoista koska jos tessin mukainen palkka työntekijälle on hankala ja kallis maksaa on silloin itse yrityssuunnitelma yrittäjällä jo alkuun epäonnistunut.
        Jos perustaa toimivan liikeidean ja haluaa siihen työntekijöitä silloin otetaan selvää alan työehdoista ja lasketaan tulot vastaan menot.
        Jos tulot jää miinukselle kannattaako koko yritystä edes perustaa ja ainakaan syyttää siitä palkollisia?
        Tehköön toiminimellä sitten yksin.

        Itse olen ollut renkinä pari vuosikymmentä alallani ja kokemusta on senkinverran että vakavasti olen suunnitellut oman yrityksen pystyttämistä ja laskenutkin sen että voisin palkata yhden tai kaksi lisäkseni töihin asianmukaisine korvauksineen.
        Lähinnä se tolkuton paperin pyörittäminen jarruttaa oman yritykseni haavetta. Töitä saisi tehdä niin paljon kuin jaksaa ja siihen energiaa kyllä riittää mutta ei siihen paperisavottaan.
        Siksi tämä renkinä olo on helppoa. Kahdeksan tunnin työpäivä ja halutessaan saa tehdä pidempääkin ja sitten kaikki työasiat on siltäosin takana.
        Kysyntää minulle on. Nykyisen työnantajan lisäksi parin muun firman pomot kyselee tämän tästä että joko tulisit meille ja katsotaan sitä palkkaakin sitten sen mukaan.
        Edellä seikkoja jotka siis pitää minut ennemmin vielä palkollisena.


      • kaksipuoluetänne kirjoitti:

        Aika harvassa on se kotimaalainen yrittäjä joka joutuisi lähtemään ulkomaille työvoimakustannusten takia koska yritys perustuu nimenomaan kotimaiseen tuotantoon.

        Mitä tuohon palkkaukseen tulee on mielestäni turha puhua suomalaisten korkeista palkoista koska ne eivät länsimaisella mittapuulla ole sivistyneellä tasolla muutenkaan.
        Siis duunari liksa. Herrathan täällä vetävät euroopan korkeimpia liksoja.
        Myös yrittäjän on turha nurista palkoista koska jos tessin mukainen palkka työntekijälle on hankala ja kallis maksaa on silloin itse yrityssuunnitelma yrittäjällä jo alkuun epäonnistunut.
        Jos perustaa toimivan liikeidean ja haluaa siihen työntekijöitä silloin otetaan selvää alan työehdoista ja lasketaan tulot vastaan menot.
        Jos tulot jää miinukselle kannattaako koko yritystä edes perustaa ja ainakaan syyttää siitä palkollisia?
        Tehköön toiminimellä sitten yksin.

        Itse olen ollut renkinä pari vuosikymmentä alallani ja kokemusta on senkinverran että vakavasti olen suunnitellut oman yrityksen pystyttämistä ja laskenutkin sen että voisin palkata yhden tai kaksi lisäkseni töihin asianmukaisine korvauksineen.
        Lähinnä se tolkuton paperin pyörittäminen jarruttaa oman yritykseni haavetta. Töitä saisi tehdä niin paljon kuin jaksaa ja siihen energiaa kyllä riittää mutta ei siihen paperisavottaan.
        Siksi tämä renkinä olo on helppoa. Kahdeksan tunnin työpäivä ja halutessaan saa tehdä pidempääkin ja sitten kaikki työasiat on siltäosin takana.
        Kysyntää minulle on. Nykyisen työnantajan lisäksi parin muun firman pomot kyselee tämän tästä että joko tulisit meille ja katsotaan sitä palkkaakin sitten sen mukaan.
        Edellä seikkoja jotka siis pitää minut ennemmin vielä palkollisena.

        "Aika harvassa on se kotimaalainen yrittäjä joka joutuisi lähtemään ulkomaille työvoimakustannusten takia koska yritys perustuu nimenomaan kotimaiseen tuotantoon."

        No lähes kaikki vaatetuotanto, elektroniikan massatuotanto, kokoonpano jne on muuttanut halvemman työvoimakustannusten maihin. Viimeksi maanantaina kävin yrityksessä, josta heidän tuote lähtee kokoonpantavaksi Kiinaan ja sieltä sitten asiakkaille ympäri maailman. Edellinen työpaikkani oli yrityksessä joka valmisti tuotteensa ydinosan irlannissa ja lennätti tuotteen kokoonpantavaksi Kiinaan ja sitten myyntiin takaisin Eurooppaan.

        Jos meinaamme jotain myydä maailmalle on hintatason oltava kohdallaan ja yksi osa sitä on työvoimakustannukset. Siitä ei pääse mitenkään yli, että jos tuotteen hinta kohoaa yli määrätyn pisteen, niin sitten se ei mene kaupaksi.

        Ei suomalainen työntekijä tosiaan länsi-eurooppalaisessa vertailussa mikään hyväpalkkainen ole, mutta jos suomenlahden toiselta puolelta löytyy maita joissa palkkakustannus on huomattavasti alhaisempi ja niiden kanssa suomalainen työläinen kilpailee, insinööri tai johtaja ei niinkään.


      • kaksipuoluetänne
        Yogamies kirjoitti:

        "Aika harvassa on se kotimaalainen yrittäjä joka joutuisi lähtemään ulkomaille työvoimakustannusten takia koska yritys perustuu nimenomaan kotimaiseen tuotantoon."

        No lähes kaikki vaatetuotanto, elektroniikan massatuotanto, kokoonpano jne on muuttanut halvemman työvoimakustannusten maihin. Viimeksi maanantaina kävin yrityksessä, josta heidän tuote lähtee kokoonpantavaksi Kiinaan ja sieltä sitten asiakkaille ympäri maailman. Edellinen työpaikkani oli yrityksessä joka valmisti tuotteensa ydinosan irlannissa ja lennätti tuotteen kokoonpantavaksi Kiinaan ja sitten myyntiin takaisin Eurooppaan.

        Jos meinaamme jotain myydä maailmalle on hintatason oltava kohdallaan ja yksi osa sitä on työvoimakustannukset. Siitä ei pääse mitenkään yli, että jos tuotteen hinta kohoaa yli määrätyn pisteen, niin sitten se ei mene kaupaksi.

        Ei suomalainen työntekijä tosiaan länsi-eurooppalaisessa vertailussa mikään hyväpalkkainen ole, mutta jos suomenlahden toiselta puolelta löytyy maita joissa palkkakustannus on huomattavasti alhaisempi ja niiden kanssa suomalainen työläinen kilpailee, insinööri tai johtaja ei niinkään.

        Tästä mainitsemastasi syystähän euroopan- siis porvariunioni on perustettu. Herrain temmellyskentäksi missä vapaata maahanmuuttoa ja aukinaisia rajoja voidaan käyttää hyödyksi palkkojen polkemisessa. Sitä ei ollut silloin kun suomi sekä jokainen euroopan maa oli itsenäinen.
        Tässä syy miksi koko eurooppa on hajoamispisteessä sillä ihmiset eivät enää jaksa tätä kahtiajakoa ja alemman portaan kyykyttämistä.
        Vai mistä luulet että Brexit, Orban, Lepen, Keltaliivit, Perussuomalaiset yms euroopan vastaavat ilmiöt juontavat juurensa?
        Sama myös rapakon takana Trump.
        Eurovaaleissa myös edellämainitut ovat nyt jo vahvoilla ympäri eurooppaa.
        Porvarit ovat saaneet jaettua kansan kahtia ja tilanne on suoraansanottuna pelottava. Tässä ei ole periaatteessa muita voittajia kuin Venäjä, Kiina yms ja heidän ei tarvitse kuin ainoastaan seurata sivusta ja nauraa kun länsivallat nujertaa itse itsensä sisältä käsin.


    • jgfjhgfjgfjgfgj

      Yrittäjät ja tulosiirtoja vastustavat. Monella duunarillakin on sellainen käsitys, että työttömänä saa yhteiskunnalta kaiken maailman tukia suuria summia. Maahanmuutto on myös iso kysymys. Jos nyt ei kehtaa sentään persuja äänestää, niin kokoomuksen ja keskustan asenne maahanmuuttajiin on nihkein, vaikka se onkin kauniisti muotoiltu. Keskusta kuitenkin on maaseudun puolella, mikä ei kaupunkilaisia kiinnosta.

      • deutchland.deutchland

        No kokoomus on itse asiassa vielä vihreitäkin positiivisempi, mitä tulee maahanmuuttoon. Tutkitusti. Eikä kannata unohtaa Kataisen takavuosien kommentteja 1.8 miljoonan muuttajan tarpeesta.

        Kokoomus puolueena tunnistaa vain yhden arvon, rahan. Kaikki mitataan rahassa. Ja jos jostain on rahaa saatavissa, sinne päin myös kumarretaan.

        Joskus käy niinkin, että suunta voi muuttua lennossa. Ei niin kovin kauaa sitten, kun Venäjällä meni paremmin, kokoomus ajoi rajamuodollisuuksien karsimista, kuten viisumeista luopumista. Sitten tuuliviiri kääntyi, ja olikin ajamassa jenkkiläisten hävittäjähankintoja.

        On kokoomuksella tosin yksi toinenkin arvo, nimittäin saksa-rakkaus. Kun hiukan seuraa puolueen historiaa aina jostain 1920-luvulta 2020-luvulle, huomaa tämän punaisen langan toiminnassa. On saksalaista monarkkia, saksalaista rahayksikköä (markka), saksalaista talousmallia (austerity), saksan syliin vienyttä eu-jäsenyyttä ja taisipa eräs kokoomuslainen käydä pokaamassa CDU:n myöntämän palkinnonkin hyvintehdystä työstä. Merkel oikein itse ojensi.


    • Mitä muutakaan puoluetta minun olisi mielekästä äänestää?

      • Itse äänestin viime vuosikymmenellä kunnallisvaaleissa Kokoomuksen ehdokasta, sillä pidin häntä parhaimpana jostain syystä. Seuraavassa eduskuntavaaleissa äänestin Keskustan ehdokasta, sillä tämä ehdokas tuntui parhaimmalta. Pressan vaaleissa äänestin 2006 ensimmäisellä kierroksella Tarja Halosta, sillä hän tuntui aluksi parhaimmailta ehdokkaalta. Sitten hänellä oli kahdenkeskinen vaaliväittely Sauli Niininistön kanssa. Totesin jotenkin mututuntumalla Niinistön olevan parempi. Sen jälkeen olen mututuntumalla äänestänyt vuoden 2006 toisen kierroksen jälkeen aina Niinistöä presidentiksi, sillä hän tuntui parhaimmalta ehdokkaalta, vaikka tulee Kokoomuksesta.

        Itse siis äänestän mututuntumalta mm. Kokoomuksen edustajia, jos he tuntuvat parhaimmilta. Tällä hetkellä Savo-Karjalan vaalipiirissä parhaimmalta ehdokkaalta minun näkökulmasta tuntuu Sari Essayah mututuntumalta. Kannatan puolueen ohjelmia sinkkuna. Jos olisin lapsiperheellinen niin heidän poliittinen ohjelma sopisi minulle hyvin, mutta tärkeintä edelleen ehdokkaan ja puolueen valinnassa jonkinlainen mututuntuma.

        Minusta on Suomessa paljon puolueita, joita on mielekästä äänestää! Itse olen mutuilija siis, mutta joku voi tehdä rationalisemmin puoluevalintansa ja ehdokkaansa valinnan edustuksellisessa demokratiassa.


    • Ajatusten_Aurajokk

      Täällä oman elämänsä mikromenestyjät kertovat pölvästeille syötiksi tarkoitettuja Öö kakkua aa jakaa yy menestystä-latteuksia. Ollaan orpoja kaikki kun oikein silmiin katsotaan. Vittu jee mikä meininki. Miten sekaisin pitää ihmisen olla että kuvittelee teidänkin lahjoilla kuuluvan päivä päivältä pienenevään niin sanottuun voittajien joukkoon? Jokuhan on voinut toki periä muhkean pompsin, mutta luulisi silloinkin olevan vähän parempaa tekemistä, kun ei tarvitse rokottaa riistäjää itseään hetken huvittamalla.

      Ihmiset ovat valitettavan yksinkertaista porukkaa ja kaikille on valitettavasti suotu äänioikeus, niin eihän tälle uusliberalistiselle tuhon tanssille ole mitään tehtävissä. Surullista se vain on kaikille syyttöminä tänne syntyneille.

      Jatketaan.

    • kun.ei.ymmärrä

      Kyllä tuon keskustan kannatus on tässä se ihmetystä herättävä seikka. Suomessa on maataloutta ja siihen liittyvää elinkeinotoimintaa ehkä noin 5%. Suurin osa kansasta elää kaupungeissa tai niitä ympäröivillä taajama-alueilla. Suomi on virallisesti jälkiteollistunut informaatioyhteiskunta, mutta, mutta...

      Siitä huolimatta jopa neljäsosa suomalaisista äänestää puoluetta, joka kulki aikoinaan Maalaisliiton nimellä. Kyseinen puolue ei ole liberaali eikä keskustalainen, jollaisia näkee europarlamentissa, vaan jokin ihmeellinen muinaisjäänne ajalta, jolloin suomalaisia asutettiin melkein pakolla itärajalle kivisille pelloille kera lehmänkantturan. Kaupungit olivat paheen tyyssijoja ja teollistumista pidettiin kommunismina. Uskonto sekoitettiin kaikkeen ja kaikkialla.

      Suomi oli juuri tämän puolueen vuoksi pitkään Euroopan maatalousvaltaisimpia maita. Historiankirjoissa mainitut sotakorvaukset teollistivat Suomen, koska oli pakko. Jos se keskustasta eli maalaisliitosta olisi riippunut, pikkurilliäkään ei olisi suotu tälle kehitykselle. Sama runttaaminen jatkuu Soten kohdalla, kun maakuntahimmeliä väännetään keskustalaisten virkamiesten keskuudessa kynnet verillä.

      Maalaisliiton ("keskustan") kannatus on edelleen ulkomaisille politiikantutkijoille täysi mysteeri. Miksi ihmeessä suomalaiset äänestävät sitä? Jonkinlainen särö keskustalaisuuteen syntyi Ruotsissa, missä moni Volvon tehtaille päätynyt entinen maaviljelijäperheen jäsen kääntyi demariksi. Never gonna happen in Finland...

      • etnäemmäymmärrä

        Ennemmin keskusta kuin kokoomus.
        Suurinosa ihmisistä asuu maaseudulla ja maaseutu elättää toistaiseksi ympäri suomen vielä ihmisiä. Kokoomuslainen käsitys on ajattaa ihmiset vain kaupunkeihin puvun takit tiukasti kauluksiin kiinnitettynä.
        Samaa tosin ajaa viherhörhötkin mutta vain kaupunkieläteiksi pilveä pössyttämään ja kahviloihin hengailemaan.


    • puolueeton

      Katsokaapas taas tilastoista, kuinka paljon kokoomusyrittäjille menee verorahoja tulonsiirtoina yritystukien muodossa.
      Samoin verokikkailun muodossa paratiisisaarille. Köyhyys ei ole häpeä, ahneus on. Meiltä vietiin kiinaan valtava määrä työpaikkoja ahneuden ja globalisaation vuoksi. Muistaakseni Halonen sdp ajoi tätä kovasti.
      Ei ole ihmisen ahneus puolueesta kiinni, se on selkäytimeen iskostunut syöpä joka tekee heikoimmista entistä heikompia.

    • Ei.sosialismia.lisää

      Mieluummin kokoomus kuin sdp tai vihreät, joista molemmatkin ovat tehneet jo tarpeeksi hallaa tälle kansalle. Olen tosin äänestänyt kokoomusta vain presidentinvaaleissa, mutta vasemmistoa en aio äänestää koskaan.

    • .. RajaTon.. Ahneus.. Tai Tyhmyys.. ;D

    • muskettisoturi

      Tämä maamme jota vielä hetki sitten hyvinvointivaltiona pidettiin on
      rakennettu punamullalla. TÄMÄ ON FAKTA !

      Hyvinvointivaltiota alettiin ajaa alas kokoomuksen päästyä hallitukseen
      1987 ja vauhti sen kuin kiihtyy. TÄMÄ ON FAKTA !

      Kokoomuksen kyytipojiksi ovat vuorollaan suostuneet demarit ja kepu ja
      näille on käynyt kuin sadussa; Kun herrojen kanssa lähtee marjaan nämä
      vievät marjat ja vakkaset. TÄMÄ ON FAKTA !

      Paavo Väyrynen sanoi että maassa on väärä hallituspohja, ja oli aivan oikeassa,
      Sipilä teki puolueelleen kohtalokkaan virheen lähtiessään kokkareitten ja
      rasistien kanssa samaan kelkkaan joka vie puolueen pitkään oppositioon.

      Suomen ainoa toivo on niissä haukutuissa vihervassareissa joilla on sydän
      paikallaan huolehtia koko kansasta eikä vain rikkaimman eliitin eduista.
      Tulevissa vaaleissa pannaan stoppi veronkierrolle ja kansallisomaisuuden
      viimeisten rippeitten ryöväykselle, aletaan huolehtia vanhuksista ja vammaisista
      eikä näitä ryöväävistä pörssikeinottelijoista.

      Jokainen työtätekevä ja työtön levittäköön sanaa äänestämisen tärkeydestä !

      Nyt on sen aika !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Eiikinä

        Huh mikä jargonia! Ennemmin vaikka Putin tai trump Suomen johtoon mutta ei koskaan vihervasemmistoa. Suomella ei ole varaa enää moninkertaistaa velkaa mikä näiden roskasakkien kanssa tulisi ja muutenkin maailmassa ei pärjää aivottomalla viherpopulismilla.


    • haisetliemessäsi

      Eiiikinä onko sinulla jotain sanottavaa puolustukseksesi, velanottoon meitä ajaa
      juuri kokoomuksen veronkierron ja harmaan talouden edistäminen ja jos etsit
      isänmaatonta roskasakkia niin istunet siinä porukassa joka on pörsissä valmis
      myymään vaikka isoäitinsä oman taloudellisen etunsa vuoksi, katso vaikka
      uutisia Eutanasia Caren ja Attenttaatin kokoomuyslaisen valinnanvapauden
      tuloksista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe