Kun tiede alkoi kehittyä 1600-luvun alussa, syntyi ristiriitaa tieteelisten havaintojen ja uskonnon oppien välillä. Filosofi Rene Descartes ratkaisi riidan toteamalla, että tiede tutkikoon aistein havaittavaa maailmaa ja uskonto aistihavaintojemme ulkopuolista maailmaa.
Tätä taustaa vasten kannattaa pohtia, kuka tässä on uskovainen.
Aistein tehtyjä havaintoja ovat mm nämä:
http://berkeleyearth.org/wp-content/uploads/2019/01/GlobalAverage_2018.png
http://psc.apl.washington.edu/wordpress/wp-content/uploads/schweiger/ice_volume/BPIOMASIceVolumeAnomalyCurrentV2.png?
Denialistit kieltävät nämä havainnot. Kumoamaan niitä he eivät kykene.
Tiede ja uskonto
46
<50
Vastaukset
- Deny
Kumpaankaan linkkiin viittaavaa ilmiötä en ole aistein havainnut.
Sen sijaan aika paljon "aistihavaintojemme ulkopuolista maailmaa" koskevaa hurmoksellista paatosta ja tuomiopäivänjulistuksia tällä palstalla näkyy.- jäätävääkeliä
Eipä kukaan ole väitettyä ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta havainnut omilla aisteillaan.
- joopajootaas
Juuri tuota aistihavaintojemme ulkopuolista ilmastouskontoa on kyllä havaittavissa kirjoituksissa, kuten aloituksessa ja eeliksen "deny" nimimerkillä kirjoitetuissa viesteissä.
Aloitukseeni on odotettavissa ylimieleisiä vastauksia. Jokaisen lukijan kannattaa miettiä, löytyykö niistä ollenkaan substanssia.
- hohhoijjaaaa
Aloituksesta sitäö substanssia ei todellakaan löydy.
- 1800vai1900luku
Sinä siis väität että nestetypestä ja nestehapesta ja niiden vaikutuksesta aineisiin ei ole aistihavaintoja. Olet kyllä kaikista jääräpäisin uskjovainen, jonka olen kohdannut. Ei tosiasiat miksikään muutu siitä, että sinä kieltäydyt uskomasta vähintään sadan miljoonan ihmisen aistihavaintoja.
Ei myöskään se, että,sinulla ei ole niitä aistihavaintoja todista mitään. Sinulta vaan puuttuu ne aistihavainnot kaasuista, koska sinä olet nähnyt vain ilmaa. Minä olen nähnyt, mitä nestetyppi saa aikaan. Eikö näkeminen ole sinun mielestäsi aistihavainto. Oletko sinä aivan sekaisin.
Minä olen sen typen vaikutuksen nähnyt sekä käytännön elämässä että telkkarissa. Se että olen sen nähnyt myös käytännön elämässä, todistaa, että telkkarissa nähty ei ollut trikki. Sinä tässä olet se tieteenkieltäjä eli denialisti. Kun et ymmärrä edes sitä, on tilasi todella hoidon tarpeessa.
Olet taantunut 1800-luvun tasolle ajattelussasi. Valitettavasti et ole ainut. Maailma tuntuu seonneen pelosta täysin. Ei uskalleta enään uskoa totuuteen. Silloin, kun ihmiselle ei enään kelpaa turvallisuutta tuovat ajatukset ollenkaan, on kysymys sairaudessta nimeltä fobia.
Fobiat on erittäin vaikeasti parannettavia. Muuten ihminen pärjää suht normaalisti, mutta fobia riivaa vähän väliä. Ilmastonmuutosfobia on erittäi paha ongelma, koska hiilidioksidi tulee takuuvarmasti lisääntymään, teki fobiosot mitä tahansa.
Tervemenoa ilmastonmuutoshelvettiin. Siihen se usko vie. Uskosi mukaan sinulle tapahtukoon. Niinhän ihmisille yleensä käy. Jääräpäät tuhoaa itse oman elämänsä. - denialistittaantuu
1800vai1900luku kirjoitti:
Sinä siis väität että nestetypestä ja nestehapesta ja niiden vaikutuksesta aineisiin ei ole aistihavaintoja. Olet kyllä kaikista jääräpäisin uskjovainen, jonka olen kohdannut. Ei tosiasiat miksikään muutu siitä, että sinä kieltäydyt uskomasta vähintään sadan miljoonan ihmisen aistihavaintoja.
Ei myöskään se, että,sinulla ei ole niitä aistihavaintoja todista mitään. Sinulta vaan puuttuu ne aistihavainnot kaasuista, koska sinä olet nähnyt vain ilmaa. Minä olen nähnyt, mitä nestetyppi saa aikaan. Eikö näkeminen ole sinun mielestäsi aistihavainto. Oletko sinä aivan sekaisin.
Minä olen sen typen vaikutuksen nähnyt sekä käytännön elämässä että telkkarissa. Se että olen sen nähnyt myös käytännön elämässä, todistaa, että telkkarissa nähty ei ollut trikki. Sinä tässä olet se tieteenkieltäjä eli denialisti. Kun et ymmärrä edes sitä, on tilasi todella hoidon tarpeessa.
Olet taantunut 1800-luvun tasolle ajattelussasi. Valitettavasti et ole ainut. Maailma tuntuu seonneen pelosta täysin. Ei uskalleta enään uskoa totuuteen. Silloin, kun ihmiselle ei enään kelpaa turvallisuutta tuovat ajatukset ollenkaan, on kysymys sairaudessta nimeltä fobia.
Fobiat on erittäin vaikeasti parannettavia. Muuten ihminen pärjää suht normaalisti, mutta fobia riivaa vähän väliä. Ilmastonmuutosfobia on erittäi paha ongelma, koska hiilidioksidi tulee takuuvarmasti lisääntymään, teki fobiosot mitä tahansa.
Tervemenoa ilmastonmuutoshelvettiin. Siihen se usko vie. Uskosi mukaan sinulle tapahtukoon. Niinhän ihmisille yleensä käy. Jääräpäät tuhoaa itse oman elämänsä.Ilmeisesti kaasuinsinööri on pienenä pudonnut nestetyppipataan kun noin pehmoisia puhuu..:)
- Pettu
Eihän toisen ihmisen aistihavainnot ole minulle aistihavaintoja.
Moni väittää omin aisten kokeneensa keskustelun jumalan tai enkelin kanssa, mutta hänen aistihavaintonsa eivät tee minulle asiasta tarinaa uskottavampaa.
Yleensä tieteeseen on voinut luottaa, mutta kun ilmastonmuutoksen tapauksessa on omin aisten havainnut tilastojen piilottelua niin luottamus tilastoihin ja tieteelliseen aineistoon on poissa pelistä.(lämpötilatilastojen peukalointi, tornionjoen jäidenlähtötilastojen piilotus, jne) - 1800vai1900luku
denialistittaantuu kirjoitti:
Ilmeisesti kaasuinsinööri on pienenä pudonnut nestetyppipataan kun noin pehmoisia puhuu..:)
Kyllä tuossa oli aika kovaa faktaa, mutta sen tietää vaan eri alojen asiantuntijat. Jos sinä et ple nähnyt, miten nestetyppi vaikuttaa aineisiin, etkä ymmärrä psykologiasta mitään, niin se todistaa sinua vastaan eikä minua vastaan. Minä tiedän ammattieni takia aika paljon molemmista. Mimulla on tieteellinen tieto, ja sinulla uskomukset.
Minä tiesin jo vuosikymmenikä etukäteen että masennus ja ahdistun ja sitä myötä myös fyysiset sairaudet tulee lisääntymään, kun aivopesu ilmastonmuutosuskoon jatkuu. Niin on myös käynyt. Kysymys on aivan yksinkertasista psyykkisistä lainalaisuuksista, jotka olen tiennyt vuosikymmeniä.
Minä kannatan tieteitä. Ilmeisesti sinä kannatat vain 1800-luvun pseudotieteitä. elikkä näennäistieteitä. !800-luku oli pseudotieteiden kulta-aikaa. Sitten alkoi todelliset tieteet jyrätä.
Lähes kaikki 1800-luvun tieto on kumottu tai tarkennettu, kun tutkimusmenetelmät on kehittyneet. Tutkimusmenetelmät kehittyy edelleen, joten lisää mullistuksia on tulossa.
Aika usein minulla on ollut uusin tieteellinen tieto. Pystyn ratkaisemaan asiopita myös itse.
Usein minulla on ollut aavistus, mihin suuntaan tiede on ollut kehittymässä, joten uusimman tiedon omaksuminen on ollut helppoa. Minulla on tiedossa mm. uusimmat aivotutkimuksen tulokset. Psykologian kehitys on mielenkiintoisessa vaiheessa. Siitä minun on kuitenkin turha keskustella asenteellisten maallikoiden kanssa. Minä kun elän 2000-lukua ja he 1800-lukua.
- aloitus.valehtelee
Joo, mitään lämpenemistä ei ole havaittavissa. Vieläkään, kovista väitteistä huolimatta.
https://isthereaglobalwarmingpause.com/- antialarmisti
Kerrankin käyrät, jotka on viimeisen päälle realistiset asteikoltaan. Pientä värinäähän ne lämpötilamuutokset on, Nuo käyrät käy yksiin aiemmin näkemäni satelliittimittauksen kanssa. Asteikko on vaan vielä realistisempi kuin siinä. Samat nousut ja laskut noissa näkyy. Valitettavasti edes tiedetoimittaja ei osaa lukea käyriä.
Substansilla tarkoitan päteviä tieteellisiä perusteluja. Vastauksissa ei ole niitä vielä näkynyt.
- hohhoijjaaaa
Eikä aloituksessa.
- Eikö-Hävetä
Kuinka sinä, joka olet aina vinkumassa lähdekritiikkiä ja tieteellistä luotettavuutta, esität vakavalla käsialalla tällaista roskaa.
Kyseinen linkkisi on yksityisen, ilmeisesti huolestuneen pariskunnan, blogikirjoitelmia, joihin he keräävät omien mieltymystensä mukaista tietoa ja esittelevät sitä haluamallaan tavalla.
Jöns- poika, katsoisit edes jatkossa, mitä roskaa linkität, tai lopeta " tieteestä" puhuminen, ei asiatieto ole sitä että haetaan kuvahaulla mukavan näköisiä käyriä ja vaahdotaan niiden nimeen, ei kaikki tämänkään palstan lukijat sentään ole valmiudeltaan itsesi - tai luulosi tasoisia. - Jönsas
Aloituksessa viittamani linkit ovat Californian ja Wahingtonin yliopistojen virallisilta sivustoilta.
- Voi-hyvä-lapsi
Laita nyt vaikka se linkkisi osoite ' http://berkeleyearth.org' hakuun ja katso mitä linkität, äläkä mitä luulet .
- Jönsas
"Richard A. Muller (born January 6, 1944) is an American physicist and professor of physics at the University of California, Berkeley."
Hänen julkaisemansa kaavio perustuu Met Office Hadleyn keräämiin tietoihin. Tuolta löytyy parempi kaavio, jossa on yhdistetty kolmen maailman luotettavimman ilmastontutkimuslaitoksen mittaustulokset, julkaisijana juuri Met Office Hadley:
https://www.metoffice.gov.uk/hadobs/monitoring/figures/compare_datasets_new_logo.png
Onko jollakulla parempaa tietoa globaalin lämpötilan kehityksestä? - Niin-tietysti
Jönsas kirjoitti:
"Richard A. Muller (born January 6, 1944) is an American physicist and professor of physics at the University of California, Berkeley."
Hänen julkaisemansa kaavio perustuu Met Office Hadleyn keräämiin tietoihin. Tuolta löytyy parempi kaavio, jossa on yhdistetty kolmen maailman luotettavimman ilmastontutkimuslaitoksen mittaustulokset, julkaisijana juuri Met Office Hadley:
https://www.metoffice.gov.uk/hadobs/monitoring/figures/compare_datasets_new_logo.png
Onko jollakulla parempaa tietoa globaalin lämpötilan kehityksestä?Katsokaa linkin alustaa, se ei ole mikään yliopiston virallinen sivu, vaan pelkkä yksityishenkilön blogi.
Vastineiden poisto taas on aika halpahintainen keino yrittää puolustella omia mokiaan. - Jönsas
Niin-tietysti kirjoitti:
Katsokaa linkin alustaa, se ei ole mikään yliopiston virallinen sivu, vaan pelkkä yksityishenkilön blogi.
Vastineiden poisto taas on aika halpahintainen keino yrittää puolustella omia mokiaan.Kalifornian yliopiston fysiikan professorin sivusto on aika pätevä.
Tyypilliseen denialistitapaan yrität kääntää keskustelua pois itse asiasta.
Kaikkien tieteellisten havaintojen mukaan ilmasto lämpenee. - voi.jönssiä
Jönsas kirjoitti:
Kalifornian yliopiston fysiikan professorin sivusto on aika pätevä.
Kaikkien tieteellisten havaintojen mukaan ilmasto lämpenee.Ei vaan ole mitään lämpenemistä havaittavissa.
Miksiköhän? - Voi-Voi-sinua
Jönsas kirjoitti:
Kalifornian yliopiston fysiikan professorin sivusto on aika pätevä.
Kaikkien tieteellisten havaintojen mukaan ilmasto lämpenee.Ymmärrän kyllä kantasi, että kuvitelmiasi tukevat blogit ovat arvokkaampia kuin saman statuksen omaavien professorien aatteestasi poikkeavat mielipiteet.
Jätä rohkeasti valinta lukijalle, äläkä edelleenkään yritä esittää yksityisiä mielipiteitä missään yhteydessä tieteelliseksi totuudeksi. - jäätävääkeliä
Jönsas kirjoitti:
Onko jollakulla parempaa tietoa globaalin lämpötilan kehityksestä?Osaatko jönssi selittää miksi tuo käyrä lähti nousuun 1900-luvun alussa kun ihmisen hiilidioksiditupruttelu lähti jyrkkään nousuun vasta 1950-luvulla. Samaan aikaa kun tuo lämpötilakäyrä painui alaspäin.
- arvelenpa.vain
Minä veikkaan, että hiilidioksidipitoisuus korreloi lätkämailojen tuotannon kanssa. Joskus 1980-luvulla korrelaatio oli huipussaan, kun tunnettu lätkämailatehtailija esitteli uuden mmallin.
- arvelenpa.vain
voi.jönssiä kirjoitti:
Ei vaan ole mitään lämpenemistä havaittavissa.
Miksiköhän?No tietysti siksi ei ole lämpenemistä havaittavissa, että ihmisten tuprutteluista syntynyt lämpö on niin ujo ilmiö, että se on mennyt piiloon valtameriin, mistä sitä ei kukaan löydä.
- näin.on.jälleen.kerran
Täältä jönssille todellista tiedettä roppakaupalla:
https://en.wikipedia.org/wiki/L._Ron_Hubbard
Dianetiikka ja scientologia hakkaavat ilmastonlämpenemisuskonnon mennen tullen julkaistujen kirjojen lukumäärässä ja tieteellisessä tasossa. - CafeBibeln
Juurensa on ihana tiedostaa.
https://www.tv7.fi/netti-tv/# - Pettu
Eihän toisen ihmisen aistihavainnot ole minulle aistihavaintoja.
Moni väittää omin aisten kokeneensa keskustelun jumalan tai enkelin kanssa, mutta hänen aistihavaintonsa eivät tee minulle asiasta tarinaa uskottavampaa.
Yleensä tieteeseen on voinut luottaa, mutta kun ilmastonmuutoksen tapauksessa on omin aisten havainnut tilastojen piilottelua niin luottamus tilastoihin ja tieteelliseen aineistoon on poissa pelistä.(lämpötilatilastojen peukalointi, tornionjoen jäidenlähtötilastojen piilotus, jne) - Jönsas
Voitko kertoa lähemmin noista "tilastojen piilotuksista ja peukaloinneista?
- Jönsas
Denialistit ovat toistelleet puheitaan "tilastojen piilotuksista ja peukaloinneista" niin kauan, että ovat alkaneet itse uskoa niihin.
Tosiasiassa esim paljon kritisoitu Mannin lätkämaila on useassa myöhemmässä tutkimuksessa todistettu oikeaksi.- näin.on.jälleen.kerran
Mannin lätkämaila on todistettu ringettemailaksi jonka varressa on hiukan mutkia. Lapaa siinä ei ole ikinä ollut.
- Jönsas
Siinäpä taas denialistin väite tieteellisine perusteluineen.
Hohhoijaa. - jäätävääkeliä
Jönsas kirjoitti:
Siinäpä taas denialistin väite tieteellisine perusteluineen.
Hohhoijaa.Ettäs kehtaat jönssi. Esitä puolueeton tutkimus missä mannin lätkämaila todetaan oikeaksi. Ja vastaa myös tuolla yllä olevaan kysymykseeni.
- näin.on.jälleen.kerran
Jörsselin tieteelliset perustelut on nähty jo moneen kertaan. Ei kannata odotaa tyhjästä enempää.
- Torakanpieru
jönsseliseli uppoutuu taas kerran koprolaliaan.
- Jönsas
Esim tuolta löytyy Mannin mailan vertailu kahteen myöhempään tutkimukseen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2d/T_comp_61-90.pdf/page1-795px-T_comp_61-90.pdf.jpg
Ja tuolta vanhaa juttua aiheesta viitteineen.
https://yle.fi/uutiset/3-5850869
Löytyyhän näitä todisteita. Etsikää itse lisää.- jäätävääkeliä
Pyysin esittämään sen puolueettoman tutkimuksen ja sinä laitat pari akuankkalinkkiä.
- PierreReview_
Joo-o. Löytyyhän niitä todisteita. Nimittäin siitä, että Mannin lätkämaila on huuhaata. Tästä linkistä pääsee alkajaisiksi muutamaan kymmeneen tutkimukseen:
http://notrickszone.com/2018/05/10/81-graphs-from-62-new-2018-papers-invalidate-claims-of-unprecedented-global-scale-modern-warming/
Ps. 1) Jos ajattelit poistattaa tämän kommentin, niin neuvoni on: Unohda se!
Ps. 2) Kiina-ketjussa esittämäni kysymykset ovat edelleen vastausta vailla: Mitkä ovat Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet Kiinalle vuoteen 2030 mennessä? Aikooko Kiina tehdä kivihiilen käytöstä laitonta 2025 tai 2035 mennessä?
Kumpikin kysymys on täysin asiallinen ja se, joka väittää kyseessä olevan "denialistin provokaatio", nauretaan pihalle. - PierreReview_
jäätävääkeliä kirjoitti:
Pyysin esittämään sen puolueettoman tutkimuksen ja sinä laitat pari akuankkalinkkiä.
Ahdistus näyttää olevan melkoista. Poistattelusta päätellen.
- Jönsas
Olet ymmärtänyt asian väärin. Ei tieteessä ole puolueita. On vain päteviä tutkimuksia ja epäpäteviä.
Tieteellinen käsitys muodostuu niiden tutkimusten perusteella, joita kukaan ei pysty osoittamaan vääriksi.
Niin tässä on käynyt.- jäätävääkeliä
Mannin lätkämaila on osoitettu vääräksi, etkä näköjään pysty esittämään mitään.
Lue vaikka tuolta: https://climatism.blog/2018/12/03/peer-reviewed-science-the-medieval-warm-period-was-indeed-global-and-warmer-than-today/ - Jönsas
jäätävääkeliä kirjoitti:
Mannin lätkämaila on osoitettu vääräksi, etkä näköjään pysty esittämään mitään.
Lue vaikka tuolta: https://climatism.blog/2018/12/03/peer-reviewed-science-the-medieval-warm-period-was-indeed-global-and-warmer-than-today/Älä linkitä akuankka-linkkejä tiedekeskusteluun.
Jos kaikki internetissä on mielestäsi totta, niin onnea valitsemallesi tielle. - jäätävääkeliä
Jönsas kirjoitti:
Älä linkitä akuankka-linkkejä tiedekeskusteluun.
Jos kaikki internetissä on mielestäsi totta, niin onnea valitsemallesi tielle.Miksi sitten sinä jöns linkität niitä.
- Jönsas
Kerro, milloin olen olen linkittänyt tieteellisesti pätemättömiä linkkejä.
Huuhaa-väitteesi alkavat kyllästyttää.- hohhoijjjaaaa
Tähänkin ketjuun jo pari kertaa.
Etkö todella muista postauksiasi?
Taidat olla melkoisen sekaisin. - arvelenpa.vain
Jos oikein paljon kyllästyttää niin voit käydä kokeilemassa Päijänteenrannan observatorion edustalla että meneekä pissi läpi jään nykyisen ilmaston aikaan.
- eukkotuoppaolut
Denialistit on tänään pahalla päällä mutta ei se mikään ihme ole.Kuukausi lopuillaan ja kelan sairaseläkerahat tulossa vasta kahden viikon päästä.Siihen asti täytyy pärjäillä pummaamalla kavereilta kaljaa..koittakaa kestää.Itse korkkaan huurteisen ja jatkan denujen jutuille naureskelua.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2253839- 1202123
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill641764Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi2121763- 1741578
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1861476- 531324
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751261- 591238
- 1191151