Juokseminen talvella

Henrik J.

Onko myynnissä juoksukenkiä jotka on suunnattu heille, jotka harrastavat juoksua talvella?

Millainen varustus on paras pakkassäässä juoksemiseen tämän palstan keskustelijoiden mielestä?

Onko talvella juoksemisessa terveydelle haitallisia puolia? Onko esimerkiksi todella kylmän pakkasilman hengittäminen hengästyttävässä juoksun yhteydessä hyväksi?

15

8840

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maratoonari

Itse juoksen hiekoitetulla kelillä ihan tavallisissa lenkkareissa, jäällä taas suunnistuspiikkareilla (mielestäni hyvät talvijuoksukengät).

Vaateuksena yleensä verkkarit ja alla kevyellä pakkasella (muutama aste pakkasta) pelkkä poolo takin alla, kylmällä taasen poolo kollari. Pipokin kuuluu yleensä varustukseen, niin ja heijastinliivi.

Haittoja terveydelle ei paljoakaan ole, mutta itse en juokse kun on yli -10 astetta pakkasta, käy henkeen aikalailla.

• misu

voi hyvin juosta. itse varustaudun näin: alle tuulisuojattu aluskerrasto, päälle tarpeen mukaan puuvillaa tai fleeceä, päällimmäiseksi tuulenpitävä asu. pipo päähän, tarvittaessa vielä alle kypärälakki ja kovimmilla pakkasilla hengitysilmanlämmitin. käteen hanskat tai fleecetumput kelin mukaan. jalassa talviurheiluun tarkoitetut sukat, tarvittaessa nilkanlämmittimet ja lenkkareihin liukkaalla irtonastat. terveydellisiä haittoja ei ole, kun pukeutuu oikein ja käyttää kovilla pakkasilla hengitysilmanlämmitintä.

• Pipsa

Hyvin voi juosta talvella. Itselläni on Nike Pegasus kenkä, joka on ollut erinomainen kenkä talvijuoksuun. Kesällä voi myyjän mukaan tulla liiankin kuuma sillä kengällä. Kannattaa kysellä myyjiltä, ne tietää.

Itselläni on polyesteri alusvaate (pitkähih. paita ja housut), fleecepusakka (ei olle 5 asteen pakkasilla) ja juoksuasu siinä päällä. Kaulaliina ja pipo sekä hanskat tietenkin. En juokse jos pakkasmittari alkaa näyttää lähemmäs kymppiä, muutama aste on ihanteellinen juoksusää.

• Zepa

Mulla on ollut ongelmia ton pegasuksen kanssa. Mä oon huomannu et se ei pidä juuri ollenkaan lumella. Jäälläkään se ei yllätys yllätys pidä, mutta ei jäällä varmaa pidä mikään muu kuin nastoitettu kenkä. Täällä landella on niin vähän hiekotettuja teitä, että juokseminen on hankalaa. Ei kumminkaan viitsisi ostaa nastoittettuja kenkiä eli ongelmia on. Oon pari kertaa meinannut kaatua ja satuttanut selkäni. On vaan täytynyt jättää juokseminen väliin ja hiihtää enemmän.

• Pipsa
        Zepa kirjoitti:

Mulla on ollut ongelmia ton pegasuksen kanssa. Mä oon huomannu et se ei pidä juuri ollenkaan lumella. Jäälläkään se ei yllätys yllätys pidä, mutta ei jäällä varmaa pidä mikään muu kuin nastoitettu kenkä. Täällä landella on niin vähän hiekotettuja teitä, että juokseminen on hankalaa. Ei kumminkaan viitsisi ostaa nastoittettuja kenkiä eli ongelmia on. Oon pari kertaa meinannut kaatua ja satuttanut selkäni. On vaan täytynyt jättää juokseminen väliin ja hiihtää enemmän.

Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa, just tulin lenkiltä ja hyvin piti vaikka lunta ja välillä jäätäkin riitti. Jos meillä on erilainen juoksutyyli :)

• misu
        Zepa kirjoitti:

kenkiin kiinnitettäviä nastoja? maksaa noin 5e ja hyvin toimii! pysyy kovassakin vauhdissa ja kestää jopa -30 pakkasta.

• allu
        misu kirjoitti:

kenkiin kiinnitettäviä nastoja? maksaa noin 5e ja hyvin toimii! pysyy kovassakin vauhdissa ja kestää jopa -30 pakkasta.

Päällä winstopper-kuoriasu, alla jokin "tekninen alusvaate" ja jos pakkasta enemmän, niin yläosaan kuoren ja aluspaidan väliin joku kevyt fleece. Päähän ohut tuulenpitävä pipo ja tuulenpitävät fleece hanskat.

Normaalit lenkkarit kesät talvet. Ihan peilijäälle tai sitten märälle kuhmuraiselle jäälle en lähde.

10 pakkasastetta on itselläni rajana noin suurinpiirtein. Kovemmilla pakkasilla ottaa henkeen.

• Goth as Fuck
        allu kirjoitti:

Päällä winstopper-kuoriasu, alla jokin "tekninen alusvaate" ja jos pakkasta enemmän, niin yläosaan kuoren ja aluspaidan väliin joku kevyt fleece. Päähän ohut tuulenpitävä pipo ja tuulenpitävät fleece hanskat.

Normaalit lenkkarit kesät talvet. Ihan peilijäälle tai sitten märälle kuhmuraiselle jäälle en lähde.

10 pakkasastetta on itselläni rajana noin suurinpiirtein. Kovemmilla pakkasilla ottaa henkeen.

Kari Sinkkosen juoksukirjassa neuvotaan pakkasrajaksi tyynellä kelillä -30 astetta.

Se on aika hyvä raja. Viime talvena vedin lenkin -28 asteessa eikä ollut mitään ongelmia. No ehkä turpa yritti jäätyä, mutta esim. hengitys kulki aivan hyvin.

• Duke

Itse aloitin lenkkeilyn tuossa tammikuun ekalla viikolla, sitä ennen lenkkeilin n. 7 vuotta sitten, eli taukoa on ollut liikaakin ;/ Alussa oli tuskaa, mutta nyt keho on tottunut ja juoksu luonnistuu kuin ennen. Olen juossut n. 32-40 km viikossa.

Mutta täällä pohjoisessa (Tornio) lämpötila on ollut melkeimpä aina enemmän kuin -10, eilenkin oli -16 ja juoksin 10 km lenkin. En voisi juosta ollenkaan jos pitäisin sääntönä -10 ... -2 astetta? Onko tuo pakkaskeli niin haitallinen? En ole käyttänyt mitään hengistysilman lämmittimiä, en tiennyt edes, että tuommoisia on olemassa? Päinvastoin, olen hengittänyt raikasta ilmaa hyvällä omallatunnolla. En ainaskaan ole huomannut mitään ongelmia?

No, kohtahan nuo kelit rupee lämpeneen muutenkin!

• misu
        Goth as Fuck kirjoitti:

Kari Sinkkosen juoksukirjassa neuvotaan pakkasrajaksi tyynellä kelillä -30 astetta.

Se on aika hyvä raja. Viime talvena vedin lenkin -28 asteessa eikä ollut mitään ongelmia. No ehkä turpa yritti jäätyä, mutta esim. hengitys kulki aivan hyvin.

minullakaan. 30 asteessa olen juossut pitkiäkin lenkkejä. se on vähän pakkokin täällä pohjoisessa kun välillä on pitkiäkin pakkaskausia, ja kai sitä on pakkaseen tottunutkin ettei niitä oikein osaa pitää minään...

• misu
        Duke kirjoitti:

Itse aloitin lenkkeilyn tuossa tammikuun ekalla viikolla, sitä ennen lenkkeilin n. 7 vuotta sitten, eli taukoa on ollut liikaakin ;/ Alussa oli tuskaa, mutta nyt keho on tottunut ja juoksu luonnistuu kuin ennen. Olen juossut n. 32-40 km viikossa.

Mutta täällä pohjoisessa (Tornio) lämpötila on ollut melkeimpä aina enemmän kuin -10, eilenkin oli -16 ja juoksin 10 km lenkin. En voisi juosta ollenkaan jos pitäisin sääntönä -10 ... -2 astetta? Onko tuo pakkaskeli niin haitallinen? En ole käyttänyt mitään hengistysilman lämmittimiä, en tiennyt edes, että tuommoisia on olemassa? Päinvastoin, olen hengittänyt raikasta ilmaa hyvällä omallatunnolla. En ainaskaan ole huomannut mitään ongelmia?

No, kohtahan nuo kelit rupee lämpeneen muutenkin!

on tarpeen vasta kun pakkasta on yli 20 ja juoksee kovempaa kuin normaali pk-lenkki. ja onhan se tietty yksilöllistäkin mitä kenenkin keuhkot kestää.

• Duke
        misu kirjoitti:

on tarpeen vasta kun pakkasta on yli 20 ja juoksee kovempaa kuin normaali pk-lenkki. ja onhan se tietty yksilöllistäkin mitä kenenkin keuhkot kestää.

No tänään näyttäis olevan yli -20 ja se on liikaa mullekkin. Olen pitänyt sääntönä, että korkeintaan siinä -15 .. -17 hujakoilla. Mun lenkkivauhti on ollut noin 12km/h, en tiedä onko se kova/hidas, mutta mulle sopiva.

Kyllä tuo kunto nousee aika nopsaan, eilen pystyin juokseen jo 10 km kuin juna kiskoilla vaan. Parransänki, kulmakarvat ja ripset oli mukavasti jäässä =D...

• Bluerunner
        Goth as Fuck kirjoitti:

Itse olen juossut 20 asteen pakkasessa AnK-vauhtisen lenkin ja 25 asteen pakkasessa hieman tuulisella säällä hiljokseen pk-vauhtia, ei ole ollut ongelmia.

• Jarna
        Pipsa kirjoitti:

Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa, just tulin lenkiltä ja hyvin piti vaikka lunta ja välillä jäätäkin riitti. Jos meillä on erilainen juoksutyyli :)

oo Pegasuksen kanssa ollut pito-ongelmia vaikka landella juoksenkin. Tosin vauhdit näin talviaikaan on mulla melko hitaita. (6-7min/Km)

• Juippi
        Duke kirjoitti:

No tänään näyttäis olevan yli -20 ja se on liikaa mullekkin. Olen pitänyt sääntönä, että korkeintaan siinä -15 .. -17 hujakoilla. Mun lenkkivauhti on ollut noin 12km/h, en tiedä onko se kova/hidas, mutta mulle sopiva.

Kyllä tuo kunto nousee aika nopsaan, eilen pystyin juokseen jo 10 km kuin juna kiskoilla vaan. Parransänki, kulmakarvat ja ripset oli mukavasti jäässä =D...

Kyllähän se totuus on että jää juoksut aika vähiin jos kovin alkaa pakkasrajoja asetteleen..
        Itselläni olen pitänyt -30 rajaa juoksussa ja hiihdossa n-20 koska siinä käy kovempi viima ja ainakin pallit tahtoo tykätä huonoa.
        Talvikengistä kun oli puhe niin kokeilkaa moottorikelkan jäljellä juoksua koska ne ei ole yleensä liukkaita. Eikä lumiset tiet..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5851
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      58
      3246
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      184
      2701
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2524
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2219
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2161
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1896
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      16
      1596
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1379
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      270
      1247
    Aihe