Rakastunut vasten tahtoani? - Auttakaa!

IT-nörtti

Moi,

Siis työpaikalla, yhteen minua nuorempaan ja hyvin kauniiseen nuoreen naiseen Hermostun aina hänen seurassaan, en uskalla katsoa häneen päin, jos tulee käytävällä vastaan katson poispäin. Kärsin tilanteesta ja haluan päästä eroon tunteistani.

Kertokaapa, miten pystyn irrottautumaan tunteistani, tunnen itseni idiootiksi, enkä mahda tilanteelle mitään. Auttaisiko jotkut mielikuvaharjoitukset tai keskustelu jonkun ulkopuolisen kanssa. Vihaan itseäni ja kohta varmaan sitä viatonta osapuoltakin, joka toki on syytön hölmöyteeni.

Kiitos etukäteen ja anteeksi, olen suuri IDIOOTTI.

Auttakaa, please.

41

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IT-Nörtti

      Ja vielä avauksen jatkoksi, elän parisuhteessa, en mitenkään ihanassa, mutta olen kohtuullisen tyytyväinen elämääni, enkä odota ihmeitä. Kaikki yritykset päästä tutustumaan aloituksessa mainittuun naiseen ovat hyvin monessa mielessä täysin mahdottomia, haluan vain päästä eroon tästä oman pääni sisään rakentamastani pikku ongelmasta.

    • IT-nörtti

      Kirjataan vielä sekin, että olen mies, kun en avauksessa sitä huomannut kertoa.

      Ja please, asiallisia vastauksia, olen niisyä ikuisesti kiitollinen!

    • Koitahanrauhoittua

      Jos asiat tuntuvat noin kaatuvan päälle, niin voisi olla hyvä että saisit purkaa ajatuksiasi jonkun luotettavan kanssa. Näitä sattuu muillekin. Rakastumiselle kun ei oikein mahda mitään, omalle käytökselleen voi. Voisit sitä kautta saada tilanteesta kiinni. Etkä ole idiootti, elämässä sattuu ja tapahtuu.

    • pientäpohdintaa

      Joo rakastuminen saattaa yllättää parisuhteessa olevankin. Kun se ekan kerran tapahtuu, siinä menee tosiaan sekaisin mutta vuosien varrella sitä oppii suhtautumaan vähemmän vakavasti ja menevät siksi nopeasti ohi. Mua auttaa se että hyväksyn tapahtuneen ja en ala ruokkimaan ihastusta haaveilemalla ja fantasioimalla. Myös se auttaa, että pidän tunteitani mahdottomana, eli tiedän haluavani olla nykyisen kanssa ja kun se rakastuessa hieman horjuu tuo tieto, tiedän kuitenkin haluavani pysyä valinnassani. Varsinkin nuo rakastumiset muihin menee vaikeaksi jos vähänkään elättelee jotain sellaista että voisko tässä sittenkin olla jotain. Ja aika herkästi rakastuessa näin käy. Puhuminen sellaiselle joka "tajuaa" asian, auttaa. Sellainen ihminen ei ala saarnata tai tuomita, mutta ei myöskään rohkaise tunteita. Myös se kannattaa huomioida että kun parisuhteessa olevana rakastuu, se saattaa olla siinä mielessä terve "oire" että kenties omassa elämässä on tällä hetkellä jotenkin väärällä tavalla pysähtynyttä. Se rakastuminen ikään kuin havahduttaa hereille. Moni alkaa tässä vaiheessa katsoa parisuhteeseen päin suurennuslasilla, mutta ensisijaisesti ehdottaisin omakohtaista peiliin katsomista: kuinka voin, onko minulla kaikki kunnossa jne...

      • ainookeino

        Et voi tietää alottajan tunteiden vahvuudesta. Ite oon pitkässä suhteessa ihastunut useampiinkin, se on ihan natural. Suurempi rakkaus on eri juttu ja kuten suurista rakkauksista yleensäkin niistä pääsee irti vain uuden rakkauden kautta, kun siis eroaa ja löytää uuden rakkauden.


      • IT-nörtti

        Minä en itsekään ymmärrä ja tämä nuori nainen pyörii mielessäni, vaikka en tahtoisi. En osaa ollenkaan analysoida itseäni ja ihmettelen itsekin, olenko menettänyt kokonaan suhteellisuudentajuni ja järkeni.

        Tästä on tullut minulle myös käytännöllinen ongelma, en osaa käyttäytyä hänen seurassaan ja tunnen itseni hölmöksi, yritän hävitä jonnekin jos hän tulee paikalle. Olen varma, että hän on huomannut jotain ja nauraa minulle sisäänpäin tai sitten pitää minua muuten säälittävänä, mutta ehkä kuitenkin vain kuvittelen. Luulen, että koko ongelma on omassa päässäni.

        Osaisitteko neuvoa, miten pystyisin olemaan luonteva hänen seurassaan ja käyttäytymään luontevasti niin kuin muutkin täysipäiset ihmiset. En pysty edes tervehtimään häntä, kun hän kävelee töissä vastaan, ja pelkään kuollakseni, että hän katsoisi minua esimerkiksi suoraan silmiin ja se pysäyttäisi minut paikalleen, enkä saisi sanaa suustani. Voisiko tällaisia tilanteita varten mitenkään harjoitella esimerkiksi jollain mielikuvaharjoittelulla?

        Tämä voi varmaan naurattaa monta, mutta minulle se on henkilökohtainen katastrofi. Naiset eivät muuten ole minulle mikään ongelma, voin jutella heidän kanssaan aivan luontevasti ja pidän monia heistä ystävänään. Vain tämä yksi nainen saa minut sekoamaan päästäni.

        Voisiko jokin ystävällinen ihminen antaa minulle jotain KÄYTÄNNÖN neuvoja, miten selviän eteenpäin. Pelkään sitäkin, että alan lopulta vihaa tätä nuorta naista ja lopulta meistä tulee vihamiehiä, mikä pilaisi mukavan työyhteisön ja yhteishengen (näen tätä naista päivittäin, olemme samassa yksikössä töissä.)

        Kiitos neuvoista, arvostan niitä todella paljon. Ja anteeksi vielä kerran.

        Ai niin, onko teistä hirveän perverssiä, jos mulla on seksuaalisia ajatuksia työkaverista ja voin esimerkiksi kuvitella, että riisuisin häntä. Se hävettää minua hirveästi, enkä ehkä senkään takia kehtaa katsoa tähän nuoreen naiseen päinkään.


      • eikande
        IT-nörtti kirjoitti:

        Minä en itsekään ymmärrä ja tämä nuori nainen pyörii mielessäni, vaikka en tahtoisi. En osaa ollenkaan analysoida itseäni ja ihmettelen itsekin, olenko menettänyt kokonaan suhteellisuudentajuni ja järkeni.

        Tästä on tullut minulle myös käytännöllinen ongelma, en osaa käyttäytyä hänen seurassaan ja tunnen itseni hölmöksi, yritän hävitä jonnekin jos hän tulee paikalle. Olen varma, että hän on huomannut jotain ja nauraa minulle sisäänpäin tai sitten pitää minua muuten säälittävänä, mutta ehkä kuitenkin vain kuvittelen. Luulen, että koko ongelma on omassa päässäni.

        Osaisitteko neuvoa, miten pystyisin olemaan luonteva hänen seurassaan ja käyttäytymään luontevasti niin kuin muutkin täysipäiset ihmiset. En pysty edes tervehtimään häntä, kun hän kävelee töissä vastaan, ja pelkään kuollakseni, että hän katsoisi minua esimerkiksi suoraan silmiin ja se pysäyttäisi minut paikalleen, enkä saisi sanaa suustani. Voisiko tällaisia tilanteita varten mitenkään harjoitella esimerkiksi jollain mielikuvaharjoittelulla?

        Tämä voi varmaan naurattaa monta, mutta minulle se on henkilökohtainen katastrofi. Naiset eivät muuten ole minulle mikään ongelma, voin jutella heidän kanssaan aivan luontevasti ja pidän monia heistä ystävänään. Vain tämä yksi nainen saa minut sekoamaan päästäni.

        Voisiko jokin ystävällinen ihminen antaa minulle jotain KÄYTÄNNÖN neuvoja, miten selviän eteenpäin. Pelkään sitäkin, että alan lopulta vihaa tätä nuorta naista ja lopulta meistä tulee vihamiehiä, mikä pilaisi mukavan työyhteisön ja yhteishengen (näen tätä naista päivittäin, olemme samassa yksikössä töissä.)

        Kiitos neuvoista, arvostan niitä todella paljon. Ja anteeksi vielä kerran.

        Ai niin, onko teistä hirveän perverssiä, jos mulla on seksuaalisia ajatuksia työkaverista ja voin esimerkiksi kuvitella, että riisuisin häntä. Se hävettää minua hirveästi, enkä ehkä senkään takia kehtaa katsoa tähän nuoreen naiseen päinkään.

        On perverssiä. Työkaverit on kavereita joiden kanssa tehdään töitä, ei fantasian kohteita.


      • IT-Nörtti
        eikande kirjoitti:

        On perverssiä. Työkaverit on kavereita joiden kanssa tehdään töitä, ei fantasian kohteita.

        Jos luulet, että runkkaan ja ajattelen sitä nuorta naista, niin olet väärässä. Ajatukseni vain harhailevat, jos satun törmäämään häneen ja minua hävettää muutenkin jo aivan tarpeeksi.

        Please, joku hyvä neuvo, jolla saan pääni taas hallintaan.


      • Rs6edr4e6re
        IT-Nörtti kirjoitti:

        Jos luulet, että runkkaan ja ajattelen sitä nuorta naista, niin olet väärässä. Ajatukseni vain harhailevat, jos satun törmäämään häneen ja minua hävettää muutenkin jo aivan tarpeeksi.

        Please, joku hyvä neuvo, jolla saan pääni taas hallintaan.

        Jos kokeilisit mindfulnessia? Ainakin siitä on apua muunlaisiin ei-toivottuihin ajatuksiin miksei näihinkin.

        HUSin ylläpitämässä mielenterveystalossa on muutama harjoitus, joilla pääsee alkuun. Google on ystäväsi.


    • eikande

      En ymmärrä miksi vihata ihmistä kuka on syytön sinun tunteisiin. Miksi häntä vihata jos sinä lamaannut tunteiden alla? En keksi muuta neuvoa kuin sulattaa jää puhumalla. Toimisiko se tai ainakin nuorempi nainen suhtautuisi myötätuntoisesti sinun jäykkyyteen sen jälkeen.

      • IT-Nörtti

        En tiedä. Viha- ja rakkaus on lähellä toisiaan, molemmat on voimakkaita tunteita?

        Olisko tässä jotain vaihtoehtoja=

        1) Menisinkö sitten vain juttelemaan hänen kanssaan jostain, ihan mistä tahansa? Ja sen jälkeen alkaisin tervehtiä häntä normaalisti, kun tulee vastaan käytävällä tai neukkarissa?

        2) Tätä en varmaankaan voi sanoa hänelle, että mulla on tällainen excuse: Olen ollut kauhan rakastunut sinuun? En tiedä, miten suhtautuisi, mutta varmasti jossain illanistujaisissa parin viinilasillisen jälkeen hihittelisi sitä muiden naisten kanssa. Ja seuraavana päivänä kaikki toimiston naiset hymyilisivät mulle kuin hangon keksit :(

        3) Tai sanoisinko mä hänelle, että voi voi sentään, mä pelkään kaikkia KAUNIITA naisia (mikä ei ole totta). Luulisin kuitenkin, että tällainen selitys menee yleensä hyvin läpi useille naisille, ainakin jos itse uskovat edustavansa ns kauniimpaa sukupuolta?

        On tää vaikeaa ja pähkäilen varmaan tätä koko viikonlopun … ja ensi viikon … . :(


      • keksiparempisatu
        IT-Nörtti kirjoitti:

        En tiedä. Viha- ja rakkaus on lähellä toisiaan, molemmat on voimakkaita tunteita?

        Olisko tässä jotain vaihtoehtoja=

        1) Menisinkö sitten vain juttelemaan hänen kanssaan jostain, ihan mistä tahansa? Ja sen jälkeen alkaisin tervehtiä häntä normaalisti, kun tulee vastaan käytävällä tai neukkarissa?

        2) Tätä en varmaankaan voi sanoa hänelle, että mulla on tällainen excuse: Olen ollut kauhan rakastunut sinuun? En tiedä, miten suhtautuisi, mutta varmasti jossain illanistujaisissa parin viinilasillisen jälkeen hihittelisi sitä muiden naisten kanssa. Ja seuraavana päivänä kaikki toimiston naiset hymyilisivät mulle kuin hangon keksit :(

        3) Tai sanoisinko mä hänelle, että voi voi sentään, mä pelkään kaikkia KAUNIITA naisia (mikä ei ole totta). Luulisin kuitenkin, että tällainen selitys menee yleensä hyvin läpi useille naisille, ainakin jos itse uskovat edustavansa ns kauniimpaa sukupuolta?

        On tää vaikeaa ja pähkäilen varmaan tätä koko viikonlopun … ja ensi viikon … . :(

        Sun juttusi muuttuvat yhä lapsellisemmiksi, joten anna olla, ei sinua kukaan enää usko aikuiseksi mieheksi. Tämä aloitus on ilmiselvästi sellaisen vähän yksinkertaisen teinitytön viritelmä.


      • IT-nörtti
        keksiparempisatu kirjoitti:

        Sun juttusi muuttuvat yhä lapsellisemmiksi, joten anna olla, ei sinua kukaan enää usko aikuiseksi mieheksi. Tämä aloitus on ilmiselvästi sellaisen vähän yksinkertaisen teinitytön viritelmä.

        Etsi itse ilosi jostain muualta kuin toisten kirjoittajien arvostelemisesta, vaikka se voi olla sinulle ylivoimaista. Ja jos et halua keskustella asiallisesti, niin pysy poissa keskustelusta.

        Minulla voi olla omat ongelmani, jotka kerroin jo ketjun avauksessa, mutta ainakaan en ole tyhmä ja ilkeä niin kuin sinä.

        Ja muut, kiitoksia asiallisista vastauksista, mielelläni lukisin vastauksia kysymyksiini, vaikka ne jonkun mielestä voivat vähän lapsellisia ollakin.

        Kiitos.


    • juuuuuuuuuuuuuuuu

      Juuuuuuuuu... Sitä pitää pähkäillä, hyvinkin pitää pähkäillä... Juuuuuuuuu... Se on sitten hyvä tuo pähkäily... Juuuuuuuuuu... koko viikonloppu on pähkäilyn viikonloppu... Juuuuuuuuu... Se on hyvä tuo pähkäily viikonloppu... Juuuuuuuuu... Pähkäily hyvinkin... Juuuuuuuuu...

      • silläselvä

        Miksi pähkäilet. Mies, joka on mies eikä hiiri, ottaa yhteyttä naiseen, josta on kiinnostunut.


    • ukkomiesbuuki

      Mä kerran kanssa rakastuin kauniiseen naiseen ja pitkään mä pähkäilin mitä mä teen ja sit rohkeesti lopulta päätin ja nyt ollaan oltu kohta 10 vuotta naimisissa

    • IT-nörtti

      Ikävää, että täällä Suomi24 :lla keskusteluun työntyy mukaan noita häiriköitä, jotka löytävät ilonsa toisten ihmisten mollamisesta.

      Toivoisin kuitenkin, että vielä löytyisi asiallisiakin vastauksia ongelmaani.

      Kiitokset etukäteen kaikista ystävällisistä neuvoista.

    • IT-nörtti

      Niin, ja yksi kirjoittaja ehti jo kommentoida minun kirjoituksiani lapsellisiksi ja epäuskottaviksi, vai miten se meni.

      Kiitän ja kumarran.

      Kirjataan nyt vielä tähän ylös sekin seikka, että teen töitä ohjelmistoarkkitehtuurin ja tietojärjestelmien parissa, enkä ihmissuhdetaitojen hiomisessa.

      Jos minun kirjoitukseni tuntuvat lapsellisilta, niin siitä puhe, mistä puute. Pahoittelen kovasti ihmissuhdetaitojeni puutteellisuutta, liike-elämän neuvottelutaitoja mulla jo on, mutta ihmissuhdetaidot puuttuu, tuskin minulla muuten olisikaan tarvetta hakea keskusteluapua Suomi24 -palstalta (:

      Jos olisin viisaampi, niin ei olisi tarvetta kirjoittaa tänne.

      Kiitoksia vielä kerran ja toivon edelleenkin asiallisia vastauksia lapsellisiin ongelmiini.

    • nautielämästäsi

      Hyväksy itsesi äläkä taistele itsesi kanssa.
      Tunteet on ihmisen kannatteleva voima ,kun
      esim suru ja viha vaivaa.Keskustele normaalisti ,käyttäydy normaslisti,iloitse normaalisti sinähän elät.

    • eletäänkunnolla

      Seksuaaliset fantasiat lisäävät hormoonitoimintaa ja myös lisäävät halua
      yms.Sinulla on hyvä elää ,koska pystyt käyttämään aivojasi monipuolisesti.Älä anna
      kaveripiirisi arvojen sekoittaa elämääsi,koska voit olla vietävissä.Hyväksy
      normaali elämä ja hae elämääsi hartautta
      ja aikaa mietiskelyyn esim.kirkossa käynti.

    • eläsääntöjenmukaan

      Miksi nuori joka 15 vuotiaana on jo kokenut
      kaiken tarvitsee henkistä apua?Tunteet on
      tehty hallittavaksi niitä ei vaan saa mennä
      aina toteuttamaan tai muuten kärsit tietämättäsi.Sinulla on kaikki kunnossa nauti
      elämästäsi ja ilosta mitä se sinulle antaa.

    • leukapystyynvaan

      En tiedä miten pääsisit tunteistasi eroon mutta siitä olen melko varma että hän ei naureskelisi sulle tai pitäisi säälittävänä jos huomaisikin että olet häneen ihastunut.

      • iteennaurais

        Mä uskon, että kunnon tyypit ei tosiaan naureskele ihmisten tykkäämisille, vaikka ihmisillä ikääkin jo on. Täällä ja monessa muussa paikassa vaan tulee sellanen lätistävä fiilis kuinka lapsellisia ja typeriä rakkauden ja ihadtumisen tunteet on. Ei oo, kantsii uskoo fiilikseen.


    • sanonpahanvaa

      Parisuhteesasi taitaa olla jotain pientä tai suurta vikaa kun noin on päässyt käymään. Kädenlämpöinen tai haljahtunut ja sinä periaatteen ihminen?
      Otat etäisyyttä siihen työkaveriin minkä pystyt, perussiviilikohteliaisuus eli tavat huomioiden. Kestää aikansa. Jos vaikuttaa mahdottomalta, sinun on joko otettava härkää sarvista tai vaihdettava työpaikkaa.

    • sohvaltatuumittuna

      Kommenttisi; vihaan itseäni ja kohta myös ihailuni kohteena olevaa työkaverinaista - alkaa lähennellä sairautta. Lopeta mielikuvien luominen ko. naisesta tykkänään ja tunnusta itsellesi, että ko. nainen on vain työkaveri, ei yhtään sen enempää.

      Työkaverisi on työpaikallasi töissä. Hän ei ole sellainen ihminen kuin mitä sinä kuvittelet hänen olevan. Palaa reaalimaailmaan ja lopeta turha kuvittelu.

      Jos niitä vihan tunteita ko. naista kohtaan on alkanut esiintymään, olet jo liian syvissä vesissä oman pääsi sisällä. Varaa kiireesti aika mielenterveystoimistoon tässä tilanteessa.

      • IT-nörtti

        Niin, sitä mielikuvien lopettamista kyseisestä työkaverinaisestani olen tässä opettelemassa. Ja olen vihainen itselleni, koska se on niin vaikeaa.

        Kiitos kommentistasi!


    • alotushassu

      Vasten tahtoaan ei voi rakastua. Ihminen rakastuu, kun kohtaa sopivan ihmisen tai hänellä on elämässään tarve ja tila rakastumiselle (vaikka ihminen järjellä niisä tilanteissa muuta itselleen selitteleekin).

      • IT-nörtti

        Olen eri mieltä, koska olen mielessäni koko ajan tapellut tätä "rakastumista" vastaan. Ja mitä enemmän olen vastustanut, sitä syvemmälle suohon olen uponnut. Järjellä olen tätä yrittänyt selitellä, mutta ihmisen mielessä on varmaan syvempiä voimia rationaalisen ajattelun ulottumattomissa.


      • järkikäteennytsiellä
        IT-nörtti kirjoitti:

        Olen eri mieltä, koska olen mielessäni koko ajan tapellut tätä "rakastumista" vastaan. Ja mitä enemmän olen vastustanut, sitä syvemmälle suohon olen uponnut. Järjellä olen tätä yrittänyt selitellä, mutta ihmisen mielessä on varmaan syvempiä voimia rationaalisen ajattelun ulottumattomissa.

        Vaikuttaa vähän siltä, että nainen alkaa olla sinulla jo pakkomielteen tasolla.
        Mitäpä jos hankkisit jonkun harrastuksen tai muita mielenkiinnon kohteita.
        Kyllähän terve aikuinen ihminen pystyy sanomaan itselleen, että nyt lopetat tyhjänpäiväisen kuvittelun ja keskityt muihin juttuihin, kuten esim. työhön tai harrastuksiin.
        Jos se oman pään nollaaminen ko. naisesta ei onnistu, niin ei muuta kuin varaat ajan työterveyshuollosta ja kerrot ongelmastasi lääkärille.


    • IT-nörtti

      Problem solved!

      Jäin neuvottelun jälkeen juttelemaan hänen kanssaan neukkariin, kerättyäni rohkeutta.

      Mikä hymy! Varttitunnin juttelun jälkeen jää oli murtunut ja mikä tärkeintä, kaikki seksuaaliset ajatukseni häntä kohtaan olivat kadonneet. Hän tuntui pikemmin pikkusiskolta tai naapurin tytöltä, hyvin älykkäältä ja viehättävältä sellaiselta.

      Case closed.

      Kiitos kaikille hyödillisistä neuvoista!

      • uskokoonkentahtoo

        " ... kaikki seksuaaliset ajatukseni häntä kohtaan olivat kadonneet. "

        Satusetä vauhdissa.


      • UljasUros

        Olen päivittäin tottunut siihen että naiset hymyilee minulle jopa perheen äidit,koen sen viestinä siitä että jotain muutakin hymy kätkee sisäänsä,ehkä kokeilun halun vieraan partnerin kanssa.Ne kerrat kun olen vastannut hymyyn hymyllä on monesti johtaneetkin paljon pidemmällekkin.Niin vapaitten kuin varattujen suhteen.


    • IT-nörtti

      Loppusanat.

      Kun ihailemasi ihminen (nainen tai mies) lopulta laskeutuu pilvistä (johon olet itse hänet nostanut) alas ja huomaat, että hän on aivan tavallinen ihminen, helpotus on valtava (ainakin minun tapauksessani).

      En voi sanoin kuvata, miten hyvä oloni on tällä hetkellä.

      Pidän vastaisuudessa etäisyyttä ex-ihastukseni, hyvät tavat säilyttäen, enkä aio ajatella asiaa sen enempää.

      Kiitokset kaikille kommentoijille!

    • hyväkuntajusit

      Juuri niin, nollaa pääsi kaikesta naisiin liittyvästä ja keksi tilalle joku parempi harrastus, vaikka virkkaus tai pitsinnypläys, niin saat aivoille ja käsillekin jotain muuta tekemistä jatkossa.

    • Hah-hah-haaa

      " Vasten tahtoani? "

    • Kysymys ei varmaankaan ole rakastumisesta, vaan ihastumisesta. Ihmiset kokevat jatkuvasti jonkun miellyttävämmäksi kuin toisen, eikä siinä ei ole mitään ihmeellistä, eikä se enteile mistään mielisairaudesta. Ihastumiseen ei voine itse juuri vaikuttaa, mutta kyse on vähän samanlaisesta asiasta kuin esiintymisjännitys, ainoastaan sitä kokemalla voi oppia kehossa koettuja tuntemuksia hallitsemaan.

      Ihastumisen ongelma vaikuttaa aloittajalla olevan, ettei hän kykene hallitsemaan ajatuksiaan täydellisesti, vaan antautuu ajoittain haaveiluun. Tässäkään ei sinänsä ole mitään ongelmaa, mutta jos keskittymiskyvyn puute aiheuttaa haittaa työnteolle, kannattaa keskittymistään alkaa harjoittamaan.

      Yksi konsti on, että päättää etukäteen jonkin "reservitehtävän" jonka pohtiminen on jossain määrin haastavaa ja mielekästäkin. Jokin matemaattinen ongelma voisi olla sellainen. Kun seuraavan kerran keskittymistä häiritsevät haaveet iskevät, tulee ajatukst keskittää välittömästi "reservitehtävään". Tällä tavalla toimien opettaa itsensä suuntaamaan ajatuksensa johonkin hyödylliseen, mistä saa jonkinlaisen hyvän mielen palkinnon. Haaveiluissahan on pitkälti kyse siitä, että sellainen on jossain mielessä palkitsevampaa kuin työhön liittyvät ajatukset, koska haaveiluun liittyy välittömän mielihyvän kokeminen. Kun halu mielihyvän kokemiseen iskee, voi ajatuksensa suunnata johonkin mistä saa vähemmän mielihvyää, mutta minkä pohtiminen vaatii keskittymistä ja mistä kuitenkin saa jonkinlaisen mielihyväpalkinnon.

      Mitä tulee hassusti käyttäytymiseen ihastuksen kohteen lähettyvillä, voi tästäkin tuntemuksesta oppia pois. Kyseessä on jokseenkin sama asia kuin esiintymisjännityksessä on. Juuri kukaan muu kuin sellaista itse kokeva ei oikeastaan huomaa esiintymisjännityksestä kärsivän kehollisia tuntemuksia. Hikoilu, sanattomaksi meneminen, punastelu, hengitysvaikeudet, pyörrytys jne eivät näy ulospäin niin voimakkaina kuin niitä kokeva luulee ja pelkää.

      Asiasta selviää kun kohtaa pelkonsa, hengittää rauhallisesti ja etsii kokemuksesta hyviä puolia.

      Ihastumisensa kohdetta ei kannatta alkaa välttelemään, vaan nauttia hänen ihastuttavuudestaan samalla tavalla kuin nauttii vaikkapa kauniista maalauksesta taikka hauskasta teatteriesityksestä. Missään tapauksessa ihastuksensa kohdetta ei ukkomiehen pidä alkaa lähentelemään, sillä yleensä nuoret lemmenkohteet eivät alkuunkaan koe samanlaista vetoa keski-ikäiseen mieheen kuin nämä kokevat nuorikkoja kohtaan.

      Ihastuminen tarkoittaa, että ihminen kykenee nauttimaan jostain näkemästään ja kokemastaan. Siitä kyvystä kannattaa olla iloinen, eikä suinkaan yrittää sulkea sitä elämästään pois. Toki ihastuksensa ihailuun käyttämä aika ja paikka tulee pystyä pitämään hallinnassa, ja siihen oppii ajatukset oikealla tavalla suuntaamalla.

      • TäyttäAsiaa

        Siinä tuli kaikki, mitä aiheesta tarvitsee tietää.


      • erimieltäoon

        Olen eri mieltä teidän kanssanne. Ihmisen ei tule vahvasti oppia kontrolloimaan ja järkeistämään tunteitaan. Esiintymisjännitys on normaali ilmiö ja kaikilla sitä on ja se on erilainen eri tilanteissa ja yleensä parantaa jollakinbtapaa jopa itse esitystä. Kannattaa olla sallivampi itselleen ja muille. Esiintymisjännityskin kertoo, että tuo eaiintyminen ja tuo kohdeyleisö on minulle merkittävä. Samoin ihastus, yleensä ihminen jännittää asioota jotka herättää jonkinmoisia tuntemuksia positiivisia tai negatiivisia.


      • Erimielinen

        Esiintymisjännitys on kyllä sillä lailla normaali juttu, että miltei kaikki sitä potevat. Jopa hyvin moni sellainen, joka esiintyy työkseen. Ihmisen kannattaa ehdottomasti käyttää aikaa ja vaivaa oppiakseen hallitsemaan jännitystään, joka ei välttämättä sillä lailla poistu, mutta pienenee, kun tuntee ja tunnistaa omia sisäsyntyisiä mekanismejaan, jotka panevat jännittämään.

        Elämässä ja maailmassa, kaikissa sen mutkissa ja matkoissa, kannattaa ehdottomasti "oppia kontrolloimaan ja järkeistämään tunteitaan". Sillä lailla pääsee paremmin tilanteitten 'herraksi' eikä tee itsestään narria tai pahantekijää, kun on vähän pahempi paikka.


    • It-nörtti

      Moi vielä,

      Olen ketjun avaaja ja tässä on mun toivottavasti viimeinen ongelman aiheesta. Eli niin kuin aikaisemmin kerroin, sain jään murrettua väliltämme (tai siis lähinnä omalta puoleltani) jäämällä höpöttämään sen tytön kanssa neukkariin kokouksen jälkeen. Asia on siltä osin ok ja kunnossa.

      Mutta.

      Nyt se tervehtii mua iloisesti ja tulee ruokalassa juttelemaan mun pöytään ja on avoin, luottavainen ja iloinen kuin pieni koiranpentu.

      Mua nolottaa ja hävettää niin hirveästi.

      Mä en tiedä, mitä se miettisi, jos mä kertoisin sille (fiktiivinen ajatusleikki, ei toteudu), että mä ajattelin aikaisemmin etupäässä sen tissejä. Vaikea olla siinä sitten isällisen oloisena kun se kertoo luottavaisesti, mitä se odottaa työstään, tai on käynyt kävelemässä rannalla ja miten kevät tulee.

      Kertokaapa nyt vielä, mitä ajattelette tästä?

      • joojoojoojoo

        Sä nyt vaan tunnet syyllisyyttä siitä että haluat tyttäresi ikäistä naista. Luuletko olevasi eka mies joka on sen keksinyt???


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4573
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4504
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4106
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3047
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2641
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      205
      2108
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1735
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe