Tämä ei ole menetelmä laskea vastauksia. Tämä ei ole myöskään oikea tie miettiä miten asia pitäisi ratkaista, tämä on sikatörkeä keino, joka menee osittain aina oikein ja joskus päin seiniä.
Tätä ei voi edes kutsua "menetelmäksi", mutta tässä se epätoivoinen konsti tulee.
Esimerkkejä:
Saat kysymyksessä annetuna tehon ja ajan. Mitä voit laskea noilla, oli kysymys mikä hyvänsä?
Voit laskea teho/aika, voit laskea teho kertaa aika mutta et laskea tehoa ja aikaa yhteen tai vähentää, koska se ei tarkoita mitään.
Kumpi on oikea vastaus tällaisessa kysymyksessä siis?
Lasketaan yksiköillä: Teho /aika tuottaa yksiköiksi: kg m²/s⁴, mikä ei tarkoita varmastikaan mitään!
Toisaalta Teho kertaa aika antaa yksiköiksi: kg m²/s², mikä on energian yksikkö (Joule) ja on siis sikatörkeä vastaus (ja kenties väärin mutta ei yksiköiltään).
Toinen esimerkki: Saat tehtävässä annettuna matkan ja energian, mitä voit noilla laskea? Et yhteen, etkä vähennystä niistä. Entä kerto tai jako? Jos jaat energian matkalla, saat yksiköiksi kg m²/s² / m = kg m/s² = Newton = voiman yksikkö. Jos voimaa kysyttiin, niin kenties oikea suunta.
Jos taas kerrot, saat yksiköiksi kg m²/s² kertaa kg m³/s², mikä ei jälleen ole järkevä yksikkö.
Tällä tavoin voi saada hieman ajatusta mihin suuntaan laskun tulisi edetä. Se ei anna mitään valmista, mutta täysin jumiin joutuneelle tällainen karkea "dimensio-analyysi" voi antaa pientä sysäystä eteenpäin laskun selvittämisessä. Koska laskun lopputuloksen on fysiikassa oltava järkevä myös yksiköiltään. Kannattaa opetella yksiköt kunnolla joka tapauksessa.
Sikatörkeä fysiikan menetelmä avuksi jumiutumisessa
6
153
Vastaukset
Pahoittelut typosta toisessa kohdassa. Sen olisi pitänyt kuulua:
"Toinen esimerkki: Saat tehtävässä annettuna matkan ja energian, mitä voit noilla laskea? Et yhteen, etkä vähennystä niistä. Entä kerto tai jako? Jos jaat energian matkalla, saat yksiköiksi kg m²/s² / m = kg m/s² = Newton = voiman yksikkö. Jos voimaa kysyttiin, niin kenties oikea suunta.
Jos taas kerrot, saat yksiköiksi kg m²/s² kertaa m = kg m³/s², mikä ei jälleen ole järkevä yksikkö".- martta00
"Sikatörkeä fysiikan menetelmä..."
jospa ensin selität, mitä tarkoittaa sana "sikatörkeä"? onko se jotain positiivista vai negatiivista? muutenhan tuo on ihan ok..@martta00 ,
"Sikatörkeä" on omasta hatustani heitetty termi.
Asiassa ei ole tietenkään mitään törkeää. Mutta kun miettii mitä tehtävässä halutaan vastaukseksi ja mitä annetaan tiedoksi, saattaa tämä johdattaa oikealle tielle, tai ei.
- Joskus_ahaa-elämys
Menetelmä on dimensioanalyysi, ja se on aivan oikea fysiikan ja soveltavan fysiikan menetelmä. Se perustuu siihen, että jos tunnetaan asiaan vaikuttavat parametrit ja niistä koostuva lopputulos, niin parametrien ja lopputuloksen dimensioiden tulee sopia yhteen. Eri yksiköiden (massa, pituus, aika jne.) avulla voidaan muodostaa yhtälöryhmä, joka periaatteessa tuottaa riippuvuuden parametrien ja lopputuloksen välillä (tietenkin vakioita vaille!).
Sen verran vielä vihjettä, että fysiikan laskut kannattaa aina tehdä dimensioiden kanssa, sillä jos dimensiot eivät supistu oikeiksi, ei tulos muutenkaan ole oikein.- HienoKeino
"Menetelmä on dimensioanalyysi, ja se on aivan oikea fysiikan ja soveltavan fysiikan menetelmä."
Esimerkiksi soittimen tms. kielen värähtelytaajuudelle saa dimensioanalyysilla oikean kaavan kerrassaan kätevästi, kokeilkaapa vaikka.
- Raksraks
Toi Newton on sellainen pentele, että kun sen purkaa osiinsa, saa taatusti päänsäryn... esim. pascal = N/m² , purettuna kgm/s²/m² eli kg/m/s²... -eipä tunnista paineen yksiköksi.
Toi ensimmäisen esimerkin teho/aika näkyy olevan tehon muutosnopeuden kaava, yksiköltään W/s, jonka saa "ryssittyä" purkamalla watin osiinsa: Nm/s/s = kgm²/s⁴ -ei hyvä🤔
Koulussa muistaakseni aikanaan varoiteltiin hajottamasta newtonia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90845
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20769- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet116519