https://yle.fi/uutiset/3-10684026
Nuorten kiinnostus politiikkaan on tietysti positiivinen asia, mutta sitten tulee tämä kysymys:
"Barometrin mukaan korkeakoulutetut nuoret ovat muita aktiivisempia äänestämään ja osallistumaan järjestöjen toimintaan. Vähemmän koulutetut vaikuttavat useammin osallistumalla keskusteluihin sosiaalisessa mediassa tai protestoivat jättämällä äänestämättä."
Kovastihan täälläkin yritetään tuoda esille selkeitä kantoja varsinkin maahanmuuttokysymyksissä.
Yrittävätkö pääasiassa kouluttamattomat vaikuttaa tällä palstalla?
44
<50
Vastaukset
Kyllä minä yritän vaikuttaa, että jälkipolvi saa hyvän alun.
Meillä on hyvin paljon harjoituksia lapsilla.valtakunta kirjoitti:
tavutus harjoituksia kun pitää osata tavuttaa tekstiä väliviivoin.
En jaksa muita määritellä.
Mutta en protestoi jättämällä äänestämättä. Peruskoulu on hyvin surkealla jamalla. Taitaa olla ettei meidä tuleva eskari mene kouluun koska pitäisi itse maksaa tutkimukset” jos olisi valmis ekalle”
Hyvin paljon osaa jo itsenäisesti.Minusta köyhien tasa-arvoa paiskotaan siten ettei saa samoja oikeuksia miksi aina joutuvat elämään köyhinä.
Kerhossa alettiin harjoittelemaan kirjaimia tyttö jo osaa. Isot ja pienet kuin myös numerot sekä laskemista.- refargdfasdf
Kunhan muistaa opettaa sitä mitä osaa, ei sitä mitä luulee osaavansa. Muistan jutun äidistä joka halusi lapsensa oppivat kieliä ja "opetti" sitten kansakoulun lyhyellä rallienglannilla päin persettä.
refargdfasdf kirjoitti:
Kunhan muistaa opettaa sitä mitä osaa, ei sitä mitä luulee osaavansa. Muistan jutun äidistä joka halusi lapsensa oppivat kieliä ja "opetti" sitten kansakoulun lyhyellä rallienglannilla päin persettä.
Niih sitä varten on kirja ja digi apuja. Kieltä en opeta ääntään mutta sanoja pystyn opettamaan kuin kirjassa on sanat enkun ja niihin suomenkieliset käännökset. Niitä ulkoa opettelemalla lapsi oppii myös kirjoittamaan oikein sanat.
Opetan vain sen verran kuin kykenen ja osaan, en sitä mitä en osaa.
Koska silloin pojan numero huononee varhaiskasvatus on helppoa minulle mutta koulu ei ole koska en ole opetellut kaikkea silloin kun piti koulussa ja loppuu äidinkielen kuin kieliopeissa ja silloin mies tarkastaa.
Mutta koulun kuuluu lapsen opettaa ei meidän koska muita kielioppeja emme osaa muuta kuin harjoittelemalla itsekin mutta minulla ei ole aikaa siihen.
Joten koulun kuuluu tarkastaa läksyt ei meidän vanhempien, jos en minäkään osaa sanoma proosta opettajan kirjaa ja kuin myös en harjoituksia oppilaalle. En voi edes auttaa sitä.refargdfasdf kirjoitti:
Kyllä lapset oppii uimaan kuin pyöräilemään( mikä on muka erittäin vaikea)
https://yle.fi/uutiset/3-10498182
sekä myös luistemaan.
Kyllä vika on vanhempien ajan puutteessa kuin lapsissa, meidän motorisesti heikosti oppiva lapsi oppinut nuo asiat.refargdfasdf kirjoitti:
Hassuinta on meidän just täyttänyt yksi vuotias piirtää jo kynäotteella vaikka ei osaa kuvioita piirtää vaan innostuu siitä, että väriä tulee paperiin.
refargdfasdf kirjoitti:
Rikkailla on varaa ostaa tukiopetusta.
https://www.aamulehti.fi/a/201461800
Tämäkin luo eriarvoisuutta.valtakunta kirjoitti:
Rikkailla on varaa ostaa tukiopetusta.
https://www.aamulehti.fi/a/201461800
Tämäkin luo eriarvoisuutta.Lapsen kuuluu saada tuki koulussa, mikä antaa mahdollisuuden kuin kaikilla lapsilla saada tuki saada tasa-arvoiset mahdollisuudet.
Esim” maratonin mennä apujaloilla, eikä vain ryömimällä”
- Kakkossmiess
Kyllähän tällä palstalla ollaan suorastaan koulutusvihamielisiä
Ei ole totta. Mielestäni täällä on kovasti kannustettu erityisesti naisia sivistymään, etteivät olisi niin tollukoita. Vanhan ajan emäntäkoulu tuskin tekisi pahaa kenellekään: vähän ruuanlaittoa, fillarinkorjausta ja palomuurin konfigurointia.
https://www.youtube.com/watch?v=eHQG6-DojVw- flowersreally
scrg kirjoitti:
Ei ole totta. Mielestäni täällä on kovasti kannustettu erityisesti naisia sivistymään, etteivät olisi niin tollukoita. Vanhan ajan emäntäkoulu tuskin tekisi pahaa kenellekään: vähän ruuanlaittoa, fillarinkorjausta ja palomuurin konfigurointia.
https://www.youtube.com/watch?v=eHQG6-DojVwKampaisit sinäkin edes joskus sen tukkasi.
flowersreally kirjoitti:
Kampaisit sinäkin edes joskus sen tukkasi.
Kohta lopetan parrankin kampaamisen, jos käydään ohjeistamaan.
scrg kirjoitti:
https://www.youtube.com/watch?v=eHQG6-DojVw" Mielestäni täällä on kovasti kannustettu erityisesti naisia sivistymään, etteivät olisi niin tollukoita. "
Onko ollut paljon muitakin, jotka arvostavat naisen koulutusta? Mä olen tästä naisen koulutuksesta kyllä puhunut, mutta en nyt ole huomannut, että olisi tullut ihan järjettömän paljon komppausta. Jos asia on toisin, sittenhän täällä on paljonkin samanmielisiä.todellavaikeeta kirjoitti:
" Mielestäni täällä on kovasti kannustettu erityisesti naisia sivistymään, etteivät olisi niin tollukoita. "
Onko ollut paljon muitakin, jotka arvostavat naisen koulutusta? Mä olen tästä naisen koulutuksesta kyllä puhunut, mutta en nyt ole huomannut, että olisi tullut ihan järjettömän paljon komppausta. Jos asia on toisin, sittenhän täällä on paljonkin samanmielisiä.Kyllä mä arvostan, jos nainen tietää faktoja, kuten että Pekingissä on 9 miljoonaa polkupyörää. Se on sitten eri juttu mihin sitä tietoa voi soveltaa tai miten se näkyisi suhteessa. Ehkä yksi tapa millä se näkyisi olisi ylpeys minkä voisi tuntea näin hämmästyttäviä tietoja osaavasta naisesta. Mutta tuo yleensä tehoaa kai paremmin naisiin.
scrg kirjoitti:
Kyllä mä arvostan, jos nainen tietää faktoja, kuten että Pekingissä on 9 miljoonaa polkupyörää. Se on sitten eri juttu mihin sitä tietoa voi soveltaa tai miten se näkyisi suhteessa. Ehkä yksi tapa millä se näkyisi olisi ylpeys minkä voisi tuntea näin hämmästyttäviä tietoja osaavasta naisesta. Mutta tuo yleensä tehoaa kai paremmin naisiin.
En tiedä, oletko mies vai naisvaltaisella alalla, mutta jos olet miesvaltaisella alalla, tämä siis lisää naisen arvoa seksuaalisessa mielessä, jos nainen hallitsee faktoja ja muutakin osaamista jopa monia muita miehiä paremmin kyseisellä miesvaltaisella alalla? Toisin sanoen, toimiiko miehen ja naisen kilpailu heterosuhteessa?
Itse sanoisin, että mun on vaikeeta kiinnostua naisesta, jonka kanssa ei voisi ollenkaan kilpailla. Toisaalta voi sekin olla vähän raskasta, jos joutuisi jatkuvasti olemaan tietämätön kaikesta, kun toinen osaa kaikki. Tai sitten näin, että itse osaa naista paremmin vain hyvin suppealla alueella. Sanoisin kuitenkin näin, että naisen osaaminen, koulutus, tms on pääsääntöisesti positiivinen asia.- flowersreally
scrg kirjoitti:
Kohta lopetan parrankin kampaamisen, jos käydään ohjeistamaan.
Heti ollaan uhittelemassa vaikka tasa-arvon nimissä vastavuoroisuutta harrastan.
flowersreally kirjoitti:
Heti ollaan uhittelemassa vaikka tasa-arvon nimissä vastavuoroisuutta harrastan.
Tasa-arvon nimissä minäkin. Kun olen itse emäntäkoulun käynyt, niin miksi se on kohtuutonta odottaa että nainen osaisi suunnilleen samat jutut ja jotain mieluummin vähän paremmin.
Avoimeen yliopistoon sitten kai seuraavaksi hankkimaan käherrystieteiden approbatur.todellavaikeeta kirjoitti:
En tiedä, oletko mies vai naisvaltaisella alalla, mutta jos olet miesvaltaisella alalla, tämä siis lisää naisen arvoa seksuaalisessa mielessä, jos nainen hallitsee faktoja ja muutakin osaamista jopa monia muita miehiä paremmin kyseisellä miesvaltaisella alalla? Toisin sanoen, toimiiko miehen ja naisen kilpailu heterosuhteessa?
Itse sanoisin, että mun on vaikeeta kiinnostua naisesta, jonka kanssa ei voisi ollenkaan kilpailla. Toisaalta voi sekin olla vähän raskasta, jos joutuisi jatkuvasti olemaan tietämätön kaikesta, kun toinen osaa kaikki. Tai sitten näin, että itse osaa naista paremmin vain hyvin suppealla alueella. Sanoisin kuitenkin näin, että naisen osaaminen, koulutus, tms on pääsääntöisesti positiivinen asia.Mä olen ollut joskus niin miesvaltaisella alalla, että ei ole juuri naisia lainkaan. Eikä muuten yhdessäkään työssä koskaan yhtään naista jonka kanssa voisi esim. verrata samasta työstä maksettavaa palkkaa.
Joitain hyvin päteviä naisia kyllä on ollut, joiden kanssa on ollut ilo työskennellä, mutta ei silloinkaan kilpailuasetelmasta ole kyse vaan erilaisista vahvuukissta ja että vastavuoroisesti voidaan tehdä toistemme työtä helpoksi tai epäonnistuessamme vaikeaksi.todellavaikeeta kirjoitti:
Itse sanoisin, että mun on vaikeeta kiinnostua naisesta, jonka kanssa ei voisi ollenkaan kilpailla. Toisaalta voi sekin olla vähän raskasta, jos joutuisi jatkuvasti olemaan tietämätön kaikesta, kun toinen osaa kaikki. Tai sitten näin, että itse osaa naista paremmin vain hyvin suppealla alueella. Sanoisin kuitenkin näin, että naisen osaaminen, koulutus, tms on pääsääntöisesti positiivinen asia.Miksi haluat kilpailla naisen kanssa? Sitä mun on todella vaikea ymmärtää.
- flowersreally
scrg kirjoitti:
Tasa-arvon nimissä minäkin. Kun olen itse emäntäkoulun käynyt, niin miksi se on kohtuutonta odottaa että nainen osaisi suunnilleen samat jutut ja jotain mieluummin vähän paremmin.
Avoimeen yliopistoon sitten kai seuraavaksi hankkimaan käherrystieteiden approbatur.Kenkäsuunnittelijaksi.
scrg kirjoitti:
Mä olen ollut joskus niin miesvaltaisella alalla, että ei ole juuri naisia lainkaan. Eikä muuten yhdessäkään työssä koskaan yhtään naista jonka kanssa voisi esim. verrata samasta työstä maksettavaa palkkaa.
Joitain hyvin päteviä naisia kyllä on ollut, joiden kanssa on ollut ilo työskennellä, mutta ei silloinkaan kilpailuasetelmasta ole kyse vaan erilaisista vahvuukissta ja että vastavuoroisesti voidaan tehdä toistemme työtä helpoksi tai epäonnistuessamme vaikeaksi.Mulla on kokemusta opiskelusta sekä miesvaltaisilta että naisvaltaisilta aloilta. Kaikessa on puolensa. Kun miesvaltaisella alalla sattuu tulemaan vastaan sitten joku kiinnostava nainen, tulee tietysti väistämättä mietittyä, kuinka moni muukin mies on kiinnostunut. Toisaalta, jos ei ole tottunut siihen, että on naisia kyseisellä alalla, voi nainen tuntua jonkinlaiselta uhaltakin, jos on erittäin osaava nimenomaan sen takia, jos itsellä on vahva uskomus siitä, että nainen pariutuu aina itseä ylempi tasoisen kanssa. Naisvaltaisilla aloilla "uhkien" tunteet sen sijaan neutralisoituvat, koska itselle tulee helposti sellainen käsitys, että tämän alan osaavat ainoastaan naiset. TIetysti valinnan varaakin on silloin enemmän potentiaalisten kumppanien löytämiseksi jopa liikaakin.
scrg kirjoitti:
Miksi haluat kilpailla naisen kanssa? Sitä mun on todella vaikea ymmärtää.
Tuo on hyvä kysymys. Kuten jo mainitsin, miesvaltaisilla aloilla naisen erityisesti kauniin naisen osaaminen voi tuntua jopa erittäinkin epämukavalta. Naisvaltaisilla aloilla naisten osaaminen taas neutralisoituu. Toisaalta arvostan sitä, että nainen osaa asioita, mutta jos osaa "liikaa", ei sekään sitten näytä toimivan :) Kyllä kilpailu sopivassa määrin voi olla jopa erittäin jännittävääkin naisen kanssa. Ainakaan en ole koskaan kiinnostunut naisista, joilla osaaminen monessa asiassa, sellaisissakin, jotka ovat itselle tärkeitä, on heikkoa.
todellavaikeeta kirjoitti:
Mulla on kokemusta opiskelusta sekä miesvaltaisilta että naisvaltaisilta aloilta. Kaikessa on puolensa. Kun miesvaltaisella alalla sattuu tulemaan vastaan sitten joku kiinnostava nainen, tulee tietysti väistämättä mietittyä, kuinka moni muukin mies on kiinnostunut. Toisaalta, jos ei ole tottunut siihen, että on naisia kyseisellä alalla, voi nainen tuntua jonkinlaiselta uhaltakin, jos on erittäin osaava nimenomaan sen takia, jos itsellä on vahva uskomus siitä, että nainen pariutuu aina itseä ylempi tasoisen kanssa. Naisvaltaisilla aloilla "uhkien" tunteet sen sijaan neutralisoituvat, koska itselle tulee helposti sellainen käsitys, että tämän alan osaavat ainoastaan naiset. TIetysti valinnan varaakin on silloin enemmän potentiaalisten kumppanien löytämiseksi jopa liikaakin.
Mun kokemus miesvaltaisella alalla ja työssä olosta on se, että ne harvat naiset on täysin eri ikäluokkaa, eri elämäntilanteessa eikä myöskään vapaana. Luulen, että olin ollut lähemmäs kymmenen vuotta työelämässä, kun tuli vastaan ensimmäinen, joka olisi voinut olla kiinnostava ja hänkin asui ihan eri puolella maata.
scrg kirjoitti:
Mun kokemus miesvaltaisella alalla ja työssä olosta on se, että ne harvat naiset on täysin eri ikäluokkaa, eri elämäntilanteessa eikä myöskään vapaana. Luulen, että olin ollut lähemmäs kymmenen vuotta työelämässä, kun tuli vastaan ensimmäinen, joka olisi voinut olla kiinnostava ja hänkin asui ihan eri puolella maata.
Jep, tähän ongelmaan olen itsekin törmännyt miesvaltaisilla aloilla - melkein kaikki naiset varattuja. Lisäksi tämä, kun naisia on vähän, on entistäkin epätodennäköisempää törmätä kiinnostaviin. Kun lopultakin törmää, tulee aivan varmasti myös satoja esteitäkin, kuten yleensäkin naisten kanssa.
todellavaikeeta kirjoitti:
Jep, tähän ongelmaan olen itsekin törmännyt miesvaltaisilla aloilla - melkein kaikki naiset varattuja. Lisäksi tämä, kun naisia on vähän, on entistäkin epätodennäköisempää törmätä kiinnostaviin. Kun lopultakin törmää, tulee aivan varmasti myös satoja esteitäkin, kuten yleensäkin naisten kanssa.
Mä muotoilisin asian vähän toisin. Vapaiden ja kiinnostavien naisten puuttuminen ei ole ongelma vaan pelkästään realiteetti, jolle ei mitään voi. Sen voi ajatella ongelmaksi, että kun tällainen löytyy, niin et itse ole hänen kannaltaan kiinnostava.
scrg kirjoitti:
Mä muotoilisin asian vähän toisin. Vapaiden ja kiinnostavien naisten puuttuminen ei ole ongelma vaan pelkästään realiteetti, jolle ei mitään voi. Sen voi ajatella ongelmaksi, että kun tällainen löytyy, niin et itse ole hänen kannaltaan kiinnostava.
Aina parempi, jos kiinnostuu helposti, jolloin kiinnostavien naisten puuttuminen ei ole ongelma. Kyllä itsekin olen ollut elämän aikana kiinnostunut todella monista naisista, mutta sitten juuri tuo realiteetti - itse en ole kiinnostanut.
EI. Mäkin oon käynyt peruskoulun, ammattikoulun, vähän tekua, rippikoulun, autokoulun ja tietty elämänkoulun.
Kursseja oon käynyt tie mitä. Tulityö, työturva, rataturva, tieturva, sähköturvallisuus, ea1, tulityö, mastotyö.... lompakko pullistelee kortteja.
Kyllä on niin koulutettu ukko, että en oo kunnolla töissä kerennyt käymään... varmaan jäi jotain vielä välistä...- JossainMuualla
Oikeinkirjoitus ei ole hallussa.
Se on, elämäm kova koulu.
Että tiedä sä se. JossainMuualla kirjoitti:
Oikeinkirjoitus ei ole hallussa.
Se on, elämäm kova koulu.
Että tiedä sä se.Elämäm?
Jaa!
Vai että tiedä se.... kuulostipa tutulle. 😁"Kyllä on niin koulutettu ukko, että en oo kunnolla töissä kerennyt käymään... varmaan jäi jotain vielä välistä..."
Sä olet ainakin nykyajassa kiinni, jolloin jatkuva kouluttautuminen on lähes välttämättömyys.todellavaikeeta kirjoitti:
"Kyllä on niin koulutettu ukko, että en oo kunnolla töissä kerennyt käymään... varmaan jäi jotain vielä välistä..."
Sä olet ainakin nykyajassa kiinni, jolloin jatkuva kouluttautuminen on lähes välttämättömyys.No mulla oli tässä kyllä vähän huumoria mukana.
Vakavasti ottaen, kyllä kannattaa kaikkea uutta opetella ja tutustua uusiin juttuihin, jos vaan kiinnostusta on. Ja kannattais tehdä vaan sitä mistä tykkää.
Mäkin oon ihan kahden vaiheella, että teenkö sitä mistä tykkään työkseni? En välttämättä, mutta tää antaa mahkut myös tehdä paljon muuta ohella.
Olen kyllä työnantajalle ilmaissut, että voisin lähtee opiskelemaan firman sisäiseks kouluttajaksi. Se ois winwin-juttu kummallekin. Mutta ei taida aika riittää siihen? Mutta tilanteethan voi muuttua.
Visioita on hyvä olla. 😊Dissi kirjoitti:
No mulla oli tässä kyllä vähän huumoria mukana.
Vakavasti ottaen, kyllä kannattaa kaikkea uutta opetella ja tutustua uusiin juttuihin, jos vaan kiinnostusta on. Ja kannattais tehdä vaan sitä mistä tykkää.
Mäkin oon ihan kahden vaiheella, että teenkö sitä mistä tykkään työkseni? En välttämättä, mutta tää antaa mahkut myös tehdä paljon muuta ohella.
Olen kyllä työnantajalle ilmaissut, että voisin lähtee opiskelemaan firman sisäiseks kouluttajaksi. Se ois winwin-juttu kummallekin. Mutta ei taida aika riittää siihen? Mutta tilanteethan voi muuttua.
Visioita on hyvä olla. 😊Jep, tuollainen asenne on nykypäivänä suorastaan välttämättömyys - on oltava kiinnostunut kaikesta uudesta ja valmius myös opetella kaikenlaista uutta. Valmiita emme ole koko elämän aikana. Entistäkin parempi on, jos uuden oppiminen tuntuu mielekkäältä eikä väkipakolta. Jos ilman muuta kiinnostaa toisenlaiset hommat, kannattaa vaan lähteä opiskelemaan, ei ole myöhäistä.
Jaa..no. Eipä ainakaan mun mielipiteisiin täällä ole pystytty vaikuttamaan.
Pitää olla ensin vaikutuksille altis.- sanoisinjoo
Kirjoitustaidosta päätellen kyllä.
- tyhmät.käy.kouluja
Koulut on ihan turhia kun kaikki tieto löytyy netistä
Kouluissa voi tutustua ainakin koulutettuihin naisiin, joita itse arvostan. Tieon hakeminen netistä yksinäisyydessä ei kyllä lisää onnellisuutta.
- oletko
Oletko missään töissä?
Mä en vaikuta mihinkään, en ole vaikuttajahenkilö.
Koulujakin olen käynyt omiksi tarpeikseni ja mielikseni. Kyllä mua aina uudet asiat vähän kiinnostaa, uuden oppiminen. Vanhojen tapojen puntaroiminen versus uudet...
Muttei aina ole tarvetta muuttaa jo toimivaa ja taas toisaalta kaikkeen ei pääse vaikuttamaan vaaleillakaan...useinhan vaalipuheet on kaupankäyntiä ja suoraa valehtelua, vain äänien kalastusta. Pöhköt sitten nielee syötin kun syötin, kun se markkinoidaan maireasti...- näinseon
Jollei jaksa mennä opiskelemaan niin ei sitä silloin jaksa raahautua äänestämäänkään, netissä länkytyksen voi tehdä kotona istuen mitä ikävä kyllä äänestystä ei vielä voi.
- Eisaalukealiikaa
Väittävät mittaavansa päänuskontoa samaisella baarometrillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu6703524Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu1002738Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211731Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771622Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔511575- 801540
Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101510Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3691508- 281369
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901263