Pohjoisnavan jäätilanne

perin-kummallista

23

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huvipursi

      Viher friikkien salajuoni eli suuri ilmasto kusetus käynnissä, jos ei merenpinta nouse 7 metriä ensikesänä?

    • Mitenolet

      päätynyt tuosta kuvasta johtopäätökseesi?

    • jäävähissä_

      Ei nousta edes tuolle harmaalle vyöhykkeelle, ei nousta!

    • Arktista merijäätä on nyt vähemmän kuin minimiennätysvuonna 2012 oli jäätä tähän aikaan. Myös denialistin on kestettävä tämä tosiasia.

      • heh-heh

        Toisen vuoden yliopisto-opiskelija joka harrastaa ilmastoa ja toivoo valmistuvansa meteorologiksi. En pidättäisi hengitystä. Uskoo myös jumalaan ja käy kirkossa melkein joka sunnuntai - näyttää siltä että on syytäkin käydä. Näilläkö joku luulee kumoavansa ilmastonmuutoksen - ei voi olla totta.


      • perin-kummallista

        Luetun ymmärtäminen hakusessa? Aloituksessa on kyse viidestä viimeisimmästä vuodesta.


      • voi.reppanaa

        Kylläpäs pitemmän ajan käppyrä oli kirpeää kollille, kun piti kiireesti poistaa.
        Ei se todellisuus muutu viestejä poistamalla.


      • viimeiset
        perin-kummallista kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen hakusessa? Aloituksessa on kyse viidestä viimeisimmästä vuodesta.

        viisi vuotta näyttävät melkein samanlaisilta, paitsi 2016 aavistuksen vähemmän jäätä. En edelleenkään ymmärrä. Sivuilla oli paljon muitakin kaavioita, linkkaapa nekin tänne ja tulkitse ne meille. Ne olivat vielä vaikeampia tulkita väärin?? Linkkiä myös tuohon 30-luvun lämpimyyteen?


    • jäätäkeskiarvoavähemmän

      Aloituksessa olevan linkin mukaan jäätä on yli kaksi keskihajontaa eli vähemmän kuin mitä sitä on ollut vuosien 1981-2000 aikana. Sama tilanne on ollut viimeisen viiden vuoden ajan.

      Tähän aikaan on normaalisti ollut noin 16 miljoonaa neliökilometriä jäätä (1981-2000 keskiarvo). Tänä vuonna jäätä on 0.9 miljoonaa neliökilometriä eli noin 6% tuota keskiarvoa vähemmän.

      • hohhoijjaaaa

        Mutta kuitenkin paaaaljon enemmän, kuin lämpöisellä -30 luvulla.
        Jote ole huoleti, ei ne jäät sieltä minnekään katoa. Luonnollista vaihtelua.
        Ei siitä saa alaarmia, vaikka kuinka yritätte.


      • kiinnostaakovasti
        hohhoijjaaaa kirjoitti:

        Mutta kuitenkin paaaaljon enemmän, kuin lämpöisellä -30 luvulla.
        Jote ole huoleti, ei ne jäät sieltä minnekään katoa. Luonnollista vaihtelua.
        Ei siitä saa alaarmia, vaikka kuinka yritätte.

        Kiinnostaisi tietää mihin tutkimukseen pohjoisnapa-alueen jääpeitteen suuruudesta 1930 - luvulla oikein viittaat. Ensimmäiset Maapalloa kiertävän satelliitin ottamat kuvat saatiin elokuussa 1959, joten ilmeisesti sinulla on tiedossasi joku epäsuoraan menetelmään perustuva tutkimus tuosta jääpeitteen laajuudesta.

        Laitapa sen doi koodi näkyville, kiinnostaa nimittäin varsin paljon!

        Ai niin, mutta viestisi olikin tietysti vain läpänheittoa...


      • Mitä-Tarkoitat
        kiinnostaakovasti kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää mihin tutkimukseen pohjoisnapa-alueen jääpeitteen suuruudesta 1930 - luvulla oikein viittaat. Ensimmäiset Maapalloa kiertävän satelliitin ottamat kuvat saatiin elokuussa 1959, joten ilmeisesti sinulla on tiedossasi joku epäsuoraan menetelmään perustuva tutkimus tuosta jääpeitteen laajuudesta.

        Laitapa sen doi koodi näkyville, kiinnostaa nimittäin varsin paljon!

        Ai niin, mutta viestisi olikin tietysti vain läpänheittoa...

        Yritätkö aivan vakavissasi esittää että ennen satelliittimittauksia ei ilmastosta tai jääpeitteistä / lumesta, ole ollut lainkaan havaintoja tai tutkimustuloksia ?


      • jankutijankuti
        kiinnostaakovasti kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää mihin tutkimukseen pohjoisnapa-alueen jääpeitteen suuruudesta 1930 - luvulla oikein viittaat. Ensimmäiset Maapalloa kiertävän satelliitin ottamat kuvat saatiin elokuussa 1959, joten ilmeisesti sinulla on tiedossasi joku epäsuoraan menetelmään perustuva tutkimus tuosta jääpeitteen laajuudesta.

        Laitapa sen doi koodi näkyville, kiinnostaa nimittäin varsin paljon!

        Ai niin, mutta viestisi olikin tietysti vain läpänheittoa...

        DOI vaan ittelles. Voit penkoa noita doita ihan keskenäsi niin paljon kuin haluat.

        Taidat olla todella yksinkertainen. Luuletko, että satelliitti on ainoa tapa kartoittaa jotain?
        Mistäpä luulet, että vaikka 1800 luvun tai 1900 luvun alkupuolen merenkulkijat saivat karttansa, kun ei ollut satelliitteja?

        Siitä vaan reklamoimaan näidenkin karttojen esittäjälle DMI:lle.

        http://hidethedecline.eu/pages/posts/arctic-sea-ice-data-collected-by-dmi-1893-1961-259.php

        Ja kiireinen poistelu ei auta, tämä tulee aina takaisin.


      • blogiväitteitätaas
        Mitä-Tarkoitat kirjoitti:

        Yritätkö aivan vakavissasi esittää että ennen satelliittimittauksia ei ilmastosta tai jääpeitteistä / lumesta, ole ollut lainkaan havaintoja tai tutkimustuloksia ?

        Oli ilmakuvauksia, ei satelliittikuvia. Ilmakuvauksella ei koskaan päästy samaan tarkkuuteen ja kattavuuteen jääpeitteen laajuuden mittauksessa kuin polaariradalla olevilla satelliiteilla. Vuonna 1930 ei napa-alueiden yli kovin tiheään lennetty.

        Jälkikäteen kun eri menetelmillä mitattuja pinta-aloja sitten sovitellaan yhteen joudutaan huomioimaan mittausmenetelmien eroista aiheutuva ero tuloksissa. Kiinnostaisi nähdä sellainen tutkimus, jossa tuo väite 1930 - luvun pienistä jääpeitteistä nykyiseen verrattuna olisi virherajoineen esitetty vanhan aineiston uudelleenanalyysiin perustuen vertaisarvioidussa tiedelehdessä. Blogissa kun tunnetusti voi väittää ihan mitä tahansa.


    • antidenialisti

      Vuosi 2016 oli mittaushistorian lämpimin, ja sieltä on tultu muutama kymmenesosa astetta alaspäin, joten noinhan tuon jäätilanteen kuuluu mennä. Ihmisen osuudesta ilmastonmuutokseen tuo ei todista muuta, kuin että olisi syytä epäillä sitä teoreettista väittämää.

      Luonnollista vaihtelua sekä lisääntyminen että väheneminen. Arktiselle merenkululle tuo suuntaus tietää ongelmia, mutta mitäpä luonnolle ja auringolle voi. Kun on toista vuotta katsellut kaikenlaisia käppyröitä on yhä enemmän ihmetellyt, miten niistä voi tehdä sellaiset johtopäätökset kuin alarmistit tekee

      Ehkä alarmistit juuri sen takia käyttääkin väärennettyjä käppyröitä. Ilmastotieteen hyväksymät ei kelpaa, kun ne on aivan eri näköisiä. Kaikissa käyrissä on kyllä samat mittaustulokset, mutta alarmistien käyttämät on manipuloitu asteikolla.

      Asteikko huomioon ottaen, niiden pituus pitäisi olla 2000 vuotta. Silloin selviäisi se totuus, että vastaavia muutoksia on tapahtunut ennenenkin. Olen nähnyt myös ilmastotieteen uudella menetelmällä tekemän 2000 vuoden käyrän. Ei mitään uutta auringon alla.

      Ilmaston tulevaisuutta ei missään tapauksessa voi arvioida viimeisen 60 vuoden kehityksen perusteella. Sellainen arvio on pelkkää huijausta. Ilmasto ei ole vieläkään päässyt samalle tasolle kuin se oli 2000 vuotta sitten ja keskiajan lämpimällä kaudella.

      Ihmiskunnan historian lämpimimmät kaudet on kaukana takanapäin. Minulle kyllä sopisi, että tulisi samanlainen kausi kuin keskiajalla. Muuten minä en kyllä haikaile keskiaikaan niinkuin alarmistit. Sinnehän alarmistit on meitä viemässä, kun he hylkii kaikenlaista kehitystä, jota tapahtui 1900-luvulla.

      Tilanne on todella naurettavan korni. Tietokonetta ja älykännykkää näpytellään, ja haikaillaan 1800-luvulle. Ihmisiltä on kadonnut järki. Ei näitä laitteita ole 1800-luvulla keksitty. Nämä on 1900-luvulla keksitty ja edelleen kehitetty 2000-luvulla.

      Jos haluaa sinne 1800-luvulle pitää lopettaa kaikkien 1900-luvun ja 2000-luvun keksintöjen käyttö tykkänään ja mennä erämaahan asumaan luonnon antimilla. Kaikki on nykyään tekopåyhää hurskastelua.

      Ei siinä touhussa ole kysymys mistään ilmastonmuutoksen torjumisesta. On kysymys pelkästä pelon lietsomasta itsekkyydestä ja tietämättömyydestä ja tyhmyydestä. Kun on kaikki jo saatu, niin halutaan ehdottomasti sen LISÄKSI vielä ILMASTOTAKEET. NIITÄ EI KUITENKAAN KUKAAN VOI ANTAA.

      Olen ollut narsistin alainen. Tiedän mitä on narsismi. Kun narsisti törmää asiaan, jolle hän ei voi mitään, niin narsisti alkaa pelkäämään. Sensijaan, että narsisti tunnustaisi, että on kohdannut mahdottoman. narsisti pakottaa jonku muun yrittämään sen mahdottoman voittamista. Itse narsisti ei pane tikkua ristiin. Ymmärtääkö nykynuoret tuon sanonnan merkityksen

      Tätä juuri on ilmastonmuutoksen torjuminen. Sitä ajaa narsistit, jotka ei halua tunnustaa totuutta, eikä halua mistään luopua, vaan haluavat itselleen kaiken mahdollisen. Jopa ILMASTOTAKEET HALUTAAN jopa omille lapsille ja lapsenlapsille, vaikka kukaan ei voi niitä antaa. Ilmaston takaaminenhan on mahdotonta.

      Vaatimuksessa torjua ilmastonmuutos ei siis ole kysymys epäitsekkyydestä. Siinä on kysymys epäitsekkyyden kaapuun puetusta todella äärimmäisestä itsekkyydestä. Kysymys on siitä, että noiden muiden täytyy pelastaa minun lapset ja lapsenlapset hukkumiselta.

      Mikäkö tämän todistaa. Sen todistaa se, ettei ollenkaan nähdä vaivaa tieteellisen totuuden selvittämikseksi, koska jos niin tekisi, joutuisi tunnustamaan olleensa väärässä. Kun ihminen kieltäytyy OTTAMASTA SITÄ RISKIÄ, ETTÄ ONKIN VÄÄRÄSSÄ, ON KYSYMYS ÄÄRIMMÄISESTÄ ITSEKKYYDESTÄ.

      Kaikki me olemme joskus väärässä. Minä kuitenkin otin riskin. Ilmastoasiaa tutkiessani huomasin olleeni väärässä aika monessa asiassa. Täytyi vaan korjata se väärä ajatus päässään. Sen tunnustaminen että oli väärässä oli helppoa. Sen tunnustaminen, että koko maailma on väärässä, oli KAMMOTTAVAA.

      En minä nyt tarkoita aivan koko maailmaa. Tiedänhän minä, että on suuri joukko ihmisiä, jotka on olleet oikeilla jäljillä jo ennen minua. Heitä ei vaan ole suostuttu kuuntelemaan. Minä olen kuunnellut ja minä olen lukenut.

      • Biib-niin

        Mutta typpi ei absorboi lämpösäteilyä.

        Muuten kyllä minäkin osaan piirrellä käyriä.


      • antidenialisti
        Biib-niin kirjoitti:

        Mutta typpi ei absorboi lämpösäteilyä.

        Muuten kyllä minäkin osaan piirrellä käyriä.

        Sinulla on luulo, Minulla on tieto, missä typpi absorboi lämpöä. Kyllä niitä käyriä osaan yksi sun toinen piirrellä, mutta jos ei tiedä oikeaa nollapistettä, niin piirtää käyrän väärässä mittasuhteessa.
        Oikea nolla ei ole nolla celsiusastetta vaan mikä. Se on absoluuttinen nollapiste eli avaruuden lämpötila.


      • eiolevaikeaa
        antidenialisti kirjoitti:

        Sinulla on luulo, Minulla on tieto, missä typpi absorboi lämpöä. Kyllä niitä käyriä osaan yksi sun toinen piirrellä, mutta jos ei tiedä oikeaa nollapistettä, niin piirtää käyrän väärässä mittasuhteessa.
        Oikea nolla ei ole nolla celsiusastetta vaan mikä. Se on absoluuttinen nollapiste eli avaruuden lämpötila.

        Typpi absorboi lämpöä mutta typpi ei absorboi lämpösäteilyä.
        Lämpö ja lämpösäteily ovat kaksi eri asiaa.
        Kasvihuonekaasu absorboi sekä lämpöä että lämpösäteilyä.
        Typpi ei siis ole kasvihuonekaasu.


      • avaruuden
        antidenialisti kirjoitti:

        Sinulla on luulo, Minulla on tieto, missä typpi absorboi lämpöä. Kyllä niitä käyriä osaan yksi sun toinen piirrellä, mutta jos ei tiedä oikeaa nollapistettä, niin piirtää käyrän väärässä mittasuhteessa.
        Oikea nolla ei ole nolla celsiusastetta vaan mikä. Se on absoluuttinen nollapiste eli avaruuden lämpötila.

        lämpötila ei ole tuo absoluuttinen nollapiste, opiskele taas lisää.


      • CO2_muttei_N2_eikä_O2
        eiolevaikeaa kirjoitti:

        Typpi absorboi lämpöä mutta typpi ei absorboi lämpösäteilyä.
        Lämpö ja lämpösäteily ovat kaksi eri asiaa.
        Kasvihuonekaasu absorboi sekä lämpöä että lämpösäteilyä.
        Typpi ei siis ole kasvihuonekaasu.

        Typpimolekyylit ovat kaksiatomisia. Kaksiatominen kaasu ei voi absorboida pitkäaaltoista lämpösäteilyä. Sama koskee happea.

        Kasvihuonekaasut ovat kaikki sellaisia, että niissä on kolme tai useamman atomia molekyyliä kohti.


    • Aiiiiiiiii

      Ilmastonmuutoksia ei maapallolla voi edes 30 vuoden välein mitattuna saada siitä ennusteita mitä 60 vuoden päästä.
      Kilometrin jään paksuus on aina muuttunut ja se virheellistä että seurataan yhtä jää paksuutta.
      Ilmastomuutos elää terminä ja kohta iso osa unohtaa että väite globaalista ilmaston muutoksesta ihmisen aiheuttajaksi väitetty oli alkuperäinen.
      Tämän ajan ilmiö ,happosateet oli 80-90 luvulla, sitten oli kasvihuoneilmiö jne.
      Sairaslomia ja oppilaiden poissaoloja koulussa ilmastoahdistuksen takia ,mutta pelottelu jatkuu.
      On älyllisesti laiskuutta kun ei olla kiinnostuneita tiedemiesten tutkimuksiin.
      Tiede ja totuus on tietysti eri asia mutta havaintoja ja tulkintoja on eri suuntiin,mutta ihmisen osuus nimenomaan globaaliin ilmaston lämpenemiseen ei ole tiedeyhteisön yksimielisyys vaikka sekään ei takaisi totuutta.
      Politiikan pelkuruus ja populismi lietsovat ,mutta ikävä kuunnella poliitikkoja jotka eivät itseasiassa tiedä asiasta paljonkaan ,puhutaan välillä hiilestä ja hiilidioksiidista sekaisin .
      Olisi rehellistä kaikkien myöntää että ei tiedä minkälaista ilmastoa on esim 50 vuoden päästä Suomessa.
      Onko 1 tai 2 astetta lämpimämpää vai 1 tai 2 astetta viileämpää ,mitä siinä välissä mihin siitä.?
      Oliko muutos ihmisen aiheuttamaa vai ei ?
      Ainakin se tiedetään että ilmastomuutos vouhotus ennusteet kuten happosaaste ennusteet menivät pahasti pieleen.
      Pitäisi uskoa että samoilla argumenteilla ratsastavat herrat olisi oikeassa.
      Osa totuuksia on helppo esittää eri vaikutuksista mutta kokonaisuus ei ole tiedossa .
      Auringon osuus luultavasti kokonaisuuteen jää alueeksi jota ihmiskunnan on vaikea tutkia.
      Merkittävää on tieteessä mikä seuraa mitä ja kumpi ilmiö on ensin ?
      Hiilidioksiidipitoisuus ilmassa on vaikeaa kytkeä globaaliin muutokseen.
      Saastuttaminen on helpompi käsitellä,mutta sekään ei globaalilla tasolla muuta ilmaston lämpötiloja,koska jostain syystä kylmemmistä esiintyy monessakin paikassa vuosittain .
      Ilmastomuutos on vakava asia politiikassa, koska rahallisesti se on valtava summa ja muutos ihmisten arkeen ja kansa tietysti maksaa.
      Vahva epäily että ilmastomuutos huuto vaikeuttaa ympäristönsuojelua ,rahat valuvat ja mielenkiinto kohdistuu vain ilmastomuutokseen ja aiheuttaa varmaan kansiossa eri pitää ja jakautumista, kuten täälläkin mielipide palstalla.

    • HavannaHeat

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3518
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      192
      1621
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1307
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe