Aurajoen jäät

30

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiymmärräeiymmärrä

      Liian vaikeaa denialisteille ymmärrettäväksi..

      • Älä suoraan aseta oletuksia tuollaisista. Toivon rakentavaa keskustelua aiheesta.


    • cirruskerosiiano

      Kyl mää tierän et tää on totta, ainaki toispuol jokkee.

    • jäätävääkeliä

      Onko ymmärrettävä niin, että ilmastonmuutos alkoi 270 vuotta sitten, koska niin kauan noita jäittenlähtöjä on seurattu.

      • Ei siellä niin väitetä.


      • faktaa-faktaa

        " Mäntymegafossiilien löytöpaikat osoittavat metsänrajan sijainneen vuosituhansia sitten 80 km nykyistä pohjoisempana (Helama ym. 2004). Kultin ym. (2006) tutkimuksen mukaan Lapin kesät olivat 6000 vuotta sitten 2,6 ºC nykyistä lämpimämpiä (Kuva 2.1.6). Noin 2700 vuotta sitten alkoi 500 vuoden viileämpi ja kosteampi ajanjakso, jolloin metsänraja perääntyi nykyistä etelämmäksi ja tuntureilla alemmaksi."

        http://www.metla.fi/julkaisut/workingpapers/2012/mwp240_2_2.1.pdf


        Kyllä on ollut lämmin sää menneinä aikoina.


      • jäätävääkeliä
        Sillei kirjoitti:

        Ei siellä niin väitetä.

        Korjaan senverran että näkyy tuon tutkimuksen mukaan alkaneen n. 1850. Siitä lähtien on aikaistunut. Jännästi vaan ihmisen tupruttelu kääntyi jyrkkään nousuun vasta 100 vuotta myöhemmin.

        Aika outoa on että jäät lähtivät jo helmikuussa vuosina 1822, 1939 ja 1943. Olikohan noina vuosina paljonkin hiilidioksidia ilmassa.


      • PieniJääkausi

        Pieni jääkausi loppui 1850. Tietenkin sen jälkeen alkaa lämmetä.


    • Säätö

      Kommenttien vähyys antaa sentään vähän toivoa. Denialismi on kuitenkin itse aiheutettua tieteellisten faktojen vastustamista. Näin ollen, joku siellä d-päässäkin raksuttaa, kun eivät vakiojärmääjät kommentoi asiaa. Toki voi olla niinkin, että kun ei kukaan ole kirjoittanut asiasta faktat kieltävää blogia, ei tiedetä vielä, mitä pitäisi sanoa. Toivoa tässä siis lepää ajatuksessa, että ehkäpä denialistikaan ei kiellä aivan kaikkia faktoja, työntää ne kuitenkin mielessään hyvin syvälle.

      • bkjftj

        Toi ylen juttu on taas vähän vääristelty....suurin jäiden lähdön aikaistuminen tapahtui jo1880-1950, siis ennen kuin co2 oli vielä merkittävästi lisääntynyt.


      • rakuuna.kvg

        Eihän ilmiselvää lämpenemistä palstalla ennenkään ole kielletty mutta lämpenemisen syy ei ole CO2 vaan aurinko. Halisten ukotkin todistavat vain, että tämä nykyinen lievä lämpeneminen alkoi jo viime vuosisadan alkupuolella paljon ennen kuin tästä nykyisestä AGW vouhotusta oli hajuakaan.


      • Säätö
        rakuuna.kvg kirjoitti:

        Eihän ilmiselvää lämpenemistä palstalla ennenkään ole kielletty mutta lämpenemisen syy ei ole CO2 vaan aurinko. Halisten ukotkin todistavat vain, että tämä nykyinen lievä lämpeneminen alkoi jo viime vuosisadan alkupuolella paljon ennen kuin tästä nykyisestä AGW vouhotusta oli hajuakaan.

        Tuo auringon osuus lämpenemisessä on sellaista 0,1 luokkaa, joten pitäisi vielä selvittää, mistä loput lämpenemisestä tulevat. Tieteellä on tähän asiaa vastaus, by the way.


      • jäätävääkeliä
        Säätö kirjoitti:

        Tuo auringon osuus lämpenemisessä on sellaista 0,1 luokkaa, joten pitäisi vielä selvittää, mistä loput lämpenemisestä tulevat. Tieteellä on tähän asiaa vastaus, by the way.

        Väitätkö, että hiilidioksidi on alkanut lämmittämään jo 1800 -luvulla vaikka sen lisääntyminen ilmassa kääntyi jyrkkään nousuun vasta 1950-luvulla. Kerrotko minkälainen vastaus tieteellä tähän on.


      • Säät-ö
        jäätävääkeliä kirjoitti:

        Väitätkö, että hiilidioksidi on alkanut lämmittämään jo 1800 -luvulla vaikka sen lisääntyminen ilmassa kääntyi jyrkkään nousuun vasta 1950-luvulla. Kerrotko minkälainen vastaus tieteellä tähän on.

        Tässä lähde kyseiseen asiaan:https: //www.ursa.fi/yhd/komeetta/esitelma/nevanlinna.htm


        Ei vastaajalle tarkoitettu:
        Kommentti taas jollekin valopäälle: eikö teillä lanttu leikkaa edes sen vertaa, että keksisitte itse oman nimimerkkinne. On tietysti surullista, kun ÄO on alle 120, mutta älkää kirjoittako tälle tiedepalstalle. Teille riittää yhteiskunta ja uskomukset tms. Vaikkapa ovatko Ufot täällä taas...


      • säätöeelis_sössöttää
        Säät-ö kirjoitti:

        Tässä lähde kyseiseen asiaan:https: //www.ursa.fi/yhd/komeetta/esitelma/nevanlinna.htm


        Ei vastaajalle tarkoitettu:
        Kommentti taas jollekin valopäälle: eikö teillä lanttu leikkaa edes sen vertaa, että keksisitte itse oman nimimerkkinne. On tietysti surullista, kun ÄO on alle 120, mutta älkää kirjoittako tälle tiedepalstalle. Teille riittää yhteiskunta ja uskomukset tms. Vaikkapa ovatko Ufot täällä taas...

        Esittelet jonkun ilmastohourimon läsyjä tieteellisenä totuutena?
        Voi eelistä. Koita jotain parempaa.


      • Säät-ö
        säätöeelis_sössöttää kirjoitti:

        Esittelet jonkun ilmastohourimon läsyjä tieteellisenä totuutena?
        Voi eelistä. Koita jotain parempaa.

        Kyseessä sattuu olemaan henkilö, joka on tehnyt alan tutkimusta 35 vuotta. Mitkä lienevät omat näyttösi? Joka tapauksessa, tässä vähän vaativampaa tekstiä: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/36635/2012nro3.pdf

        En tiedä, kenestä Eeliksestä on kyse, mutta en ole mainittu henkilö tai nikki.


      • jäätävääkeliä
        Säät-ö kirjoitti:

        Kyseessä sattuu olemaan henkilö, joka on tehnyt alan tutkimusta 35 vuotta. Mitkä lienevät omat näyttösi? Joka tapauksessa, tässä vähän vaativampaa tekstiä: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/36635/2012nro3.pdf

        En tiedä, kenestä Eeliksestä on kyse, mutta en ole mainittu henkilö tai nikki.

        Sanalasku sanoo: Se lauluja laulat kenen leipää syöt. Näin on myös tuon Nevanlinnan suhteen todettava.


      • Eeelis.Permanen

        Eli on nähty pitkäaikaisen aurinkotutkijan näkemys asiaan. 0,1 astetta. Joten case closed...?


      • jäätävääkeliä
        Eeelis.Permanen kirjoitti:

        Eli on nähty pitkäaikaisen aurinkotutkijan näkemys asiaan. 0,1 astetta. Joten case closed...?

        Jos ei aurinko niin kerrotko eelis mikä?


      • jäätävääkeliä
        Eeelis.Permanen kirjoitti:

        Eli on nähty pitkäaikaisen aurinkotutkijan näkemys asiaan. 0,1 astetta. Joten case closed...?

        Toinen pitkäaikainen aurinkotutkija Kalevi Mursula on eri mieltä kuin Nevanlinna. Kumpaa uskoa?


      • enooeelistänähnytkään
        jäätävääkeliä kirjoitti:

        Jos ei aurinko niin kerrotko eelis mikä?

        no tuupruttelu, tietenniin


      • jäätävääkeliä
        enooeelistänähnytkään kirjoitti:

        no tuupruttelu, tietenniin

        Lämpö lähti nousuun 1850 ja tupruttelu 1950. Ihme aine tuo hiilidioksidi.


    • Kyssäjl

      1880 oli käännekohta. Mitä silloin tapahtui?

      • PieniJääkausi

        Pieni jääkausi loppui 1850.


    • ennen-nyt

      Pitänee ottaa huomioon myös se, että Aurajoki on ennen ollut nykyistä leveämpi eikä siinä ole ollut nykyistä rantakivetystä kuin 1800-luvulta alkaen. Sitä ennen joessa oli kaupungin kohdalla matala, mutainen ja mutkitteleva luonnonranta kaislikkoineen.

      Luulisi, että tällaiset seikat vaikuttavat myös jäiden lähtöön ja kulkuun joessa.

    • ehdottomasti.näin

      Ei Aurajoen jäistä mitään päätelmiä kannata tehdä. Päijänteen jäätilanne ratkaisee globaalin ilmastonmuutoksen suunnan ainakin jos sitä tarkastelee Päijänteenrannan observatorion ovenraosta rusehtavanpunaiseksi ruikautetut shortsit nilkoissa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe