Psykoositestaus

Jebukkaliini

Tuossa lueskelin ja opiskelin juurikin psykoosista asioita internetin ihmeellisestä maailmasta, ja päädyin terveyskirjaston sivulle.

Siellä sanotaan, että Psykoosi on tila, jossa todellisuudentaju on heikentynyt (ei kadonnut), ja siihen kuuluu erilaisen harhaluulot ja -kuvitelmat. Ja nämä harhat pitävät sisällään mm. seuraavia asioita:

kuuloelämykset, puheen kuuleminen, erilaiset näköharhat ja kosketus- sekä hajuharha-aistimukset

Joten, tulin siihen lopputulemaan, että voit koska tahansa kokeilla miltä psykoosi tuntuu käytännössä ja ottaa huumetta. Huumeiden päävaikutuksena nimittäin on huumaava tai euforinen olotila, ja sivuvaikutuksena tulee useimmiten juurikin psykoosin kaltaiset olotilat ja -oireet.

Mieti jos se kestäisi koko loppuelämäsi, tai puolikin vuotta. Olisiko kivaa? Ei varmasti.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jebukkaliini

      Ja jos kestäisikin, niin huumediilereiltä loppuisi pian asiakkaat.

    • Anonyymi

      No tilahan ei kestä loppuelämää, jos sitä nyt edes on olemassa kuin psykiatrin mielikuvituksessa, koska psykoosidiagnoosin voit saada vaikka, jos sanot poikasi murhatun ja haluat kostaa, ja psykiatri ei usko sinua (tosielämästä). Mutta jonkin häiriön tapauksessakin psykiatri sanoo, että se kestää. Voi johtua vaikka siitä, että teet kellon ympäri hömppätyötä, mutta psykiatri ei siihen puutu vaan seuraa vähintään vuosikausia, ettet vaan kuvittele taas jotain, mistä ei tykätä. Määrää neuroleptiä loppuiäksi, ja kuolet 10-20 vuotta nuorempana ylipainoisena ja heikoilla aivotoiminnoilla ja mahdollinen syöpäkin on tulkittu sinun kuvitteluksesi. Monet psykiatrien lääkkeetkin on vaihtoehtoinen tajunnantila (eli huumeita), ei parannus, Näissä vaan et juokse ympäriinsä maanisena vaan istut passiivisena zombiena. Eli lääkeyhtiöt tekevät rahaa myymällä huumeita. Ehkä ne ottavat kannabiksenkin valikoimiinsa, jos laillistetaan.

      • Anonyymi

        Voi olla, että joskus psykiatrit diagnosoi ihmisen väärin psykoottiseksi, vaikka mitään psykoosia ei todellisuudessa olisikaan. Itsellä kuitenkin oli ihan selkeä psykoosi, johon liittyi aistiharhojen ja harhaluulojen lisäksi aivan hirveät henkiset tuskatilat. Siksi olen syönyt lääkkeeni "kiltisti", ja olen myös kiitollinen siitä, että on olemassa lääkkeitä, joilla tähän sairauteen voi vaikuttaa.


      • Anonyymi

        Jatkoa: neurolepteja olen syönyt jo yli kymmenen vuotta, enkä ole täysin zombiksi muuttunut, ja älykin oli tallella testituloksista päätellen. Tosin olen vuosien mittaan madaltanut annostusta. Täysin haitattomia nämä lääkkeet ei kuitenkaan minunkaan mielestä ole, aineenvaihdunta voi mennä vähän sekaisin, lihoo tosi helposti, unentarve on suurempi ja väsyttää enemmän. En siis ole mitenkään iloinen siitä, että joudun syömään neuroleptejä, mieluummin olisin ilman, mutta en kertakaikkiaan uskalla, koska pelkään uutta psykoosia niin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkoa: neurolepteja olen syönyt jo yli kymmenen vuotta, enkä ole täysin zombiksi muuttunut, ja älykin oli tallella testituloksista päätellen. Tosin olen vuosien mittaan madaltanut annostusta. Täysin haitattomia nämä lääkkeet ei kuitenkaan minunkaan mielestä ole, aineenvaihdunta voi mennä vähän sekaisin, lihoo tosi helposti, unentarve on suurempi ja väsyttää enemmän. En siis ole mitenkään iloinen siitä, että joudun syömään neuroleptejä, mieluummin olisin ilman, mutta en kertakaikkiaan uskalla, koska pelkään uutta psykoosia niin paljon.

        https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1001861
        Neuroleptien lopetus lisää psykoosiriskiä, mahdollisesti kun dopamiinin takaisinotto yhtäkkiä tehostuu. Pitkäkestoiseti käytettynä haitat isolla enemmistöllä ovat hyötyjä suuremmat. Ilman lääkkeitäkin hoituu, mutta eivätpä taida ainakaan lääkeyhtiöt antaa lisärahoitusta tutkimukseen:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Avoimen_dialogin_hoitomalli
        https://sairaanhoitajat.fi/2018/professori-seikkula-avoimen-dialogin-tulokset-ovat-merkittavia/
        Lääkkeen määrääminen on psykiatrin perusreaktio. Hän voi joutua vastuuseen, jos hoidetaan liian vähän, mutta ei jos hoidetaan liikaa (jos ei nyt suoraan lääkemyrkytykseen kuole).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe