Karismaattisuus on paholaisen ansa, minne se kokoaa uskosta vakaantumattomia yhteisiin kokouksiin missä rummut pärisee, kitara rämpyttää, ohjelmaa laidasta laitaa että näyttäisi meno olevan ilon, riemun ja rakkauden sävyttämää. Siellä lahkolaiset saavat lähietäisyydellä ja kosketusetäisyydellä kohdata vakaantumattomia luterilaisia ja kalastella heitä liittymään heidän lahkoonsa jota minä en seurakunnan nimellä edes mainitse. Karismaattisuus merkitsee että oikea oppi on kadonnut tai sitä ei näissä vakaantumattomissa vielä ei ole päässyt syntymään. Jos sinne tilaisuuteen ajautuu vanhoja hengellisesti sokeita luterilaisia niin se vahvistaa niitä rosvokalastajia ja antaa varmuutta karismaattisuudelle. Tosin maailmalla ja suomessakin on näyttöä karismaattisuuden harhoista eikä inhimillinen ilo ole muuta kuin teeskentelyä uskonsa osoittamista joka sammuu kuin entinen helluntaisaarnaaja hankeen.
Karismaattisuuden vaaroista
24
<50
Vastaukset
- Näinseasiaon
Juuri näin!
Ja minä olen ihmetellyt että mihin ylipäätään edes tarvittaisiin jotain "karismaattisuutta"? En ole keksinyt tähän mitään muuta vastausta kuin että tietyissä piireissä sitä lanseerataan koska uskominen käsitetään kokemusten ja tunteiden sekä yliluonnollisten tapahtumien metsästykseksi.
Nimittäin, Jumala kyllä voi halutessaan tehdä jonkun ihmeenkin, mutta meille on jätetty ennen kaikkea Hänen Sanansa ja pyhät Sakramentit joiden kautta Hän toimii ja jakaa lahjojaan. On röyhkeää ja jumalatonta järjestää karismaattisia kokouksia joissa vongutaan yliluonnollisempia kokemuksia ikäännkuin NE olisivat joku uskonelämän päämäärä ja tarkoitus.
Meidät on kehoitettu USKOMAAN, -ei näkemään/kokemaan tunteita ja kokemuksia! Koko karismaattisuus perustuu vain siihen ettei tyydytä Sanaan ja Sakramentteihin ja yksinkertaiseen uskomiseen evankeliumin lupauksiin.
Karsimaattisuutta väitetään usein mukamas Jumalan "normaaliksi" toimintatavaksi ajassamme. Siinä yritetään saada aikaan toisinto apostolien tekojen kertomista tilanteista matkimalla mekaanisesti niitä ulkonaisia asetelmia joita tuolloin tapahtui, ymmärtämättä että EVANKELIUMI ja syntien anteeksiantamus on se kaiken ydin ja päämäärä eikä tunteileminen ja kokemusten metsästys.
Karismaattisuuden voidaankin perustellusti sanoa olevan sitä "toista evankeliumia" kuin mitä Paavali ja muut apostolit saarnasivat. Heihin sopii erittäin hyvin Paavalin sanat: "he pöyhkeilevät näyillään... yms."- Näinseasiaon
Mutta olen tullut siihen tulokseen että karismaattisuuden juuret ja syyt suomalaisessa kirkollisessa elämässä ovat vieläkin syvemmällä kuin moni osaa ajatella. Nimittäin ns. "raju" karismaattisuus on mielestäni vain oire mutta juurisyy on syvemmällä:
Aina kirkon alkuajoista saakka salaisesti vaikuttanut hurmahenkisyys (gnostilaisuudesta aina helluntaiseurakuntiin ja sekaoppiseen pietismiin saakka) on kirkossakin läsnä niinkin viattomalta kuulostavassa asiassa jota paljon viljellään, -sanon sitä "kosketusmystiikaksi".
"Jeesus meitä kosketa nyt... ota luoksesi erehtynyt...." Uskovaiset ihmiset ovat kauhean kärsimättömiä ja levottomia ja usein hakevat kokemisia, joita nimitetään "kosketuksiksi", "Jumalan kosketuksiksi". Rukoillaan esim. "kosketa meitä Jumala" yms. Tämä KUULOSTAA kauhean hurskaalta ja viattomaltakin mutta taustalla todellakin on kokemuksennälkä, yhden yliluonnollisen kokemuksen nälkä!
Kosketusmystiikka on kietonut pauloihinsa monia hengellisten laulujen sepittäjiä, jopa virsien sanoittajia. Kosketusmystiikkaan usein kuuluu hengellinen hempeys ja imelyys sekä välinpitämättömyys opillisista asioista. Hempeä' kristitty elää ikäänkuin kosketuksesta kosketukseen. Hän saattaa esim. tulkita omia tunne-elämyksiään "Jumalan kosketukseksi" joita hän kokee (niinkuin kaikki kokevat joskus, eihän kukaan ole tunteeton).
Tunteet eivät tietenkään itsessään ole pahasta eivätkä kiellettyjä kristillisyydessä. Ongelmaksi ne muodostuvat vasta jos niitä aletaan joko tietoisesti tai tiedostamatta tavoitella. Vielä suurempi teologinen ongelma kosketusmystiikasta tulee jos se kehittyy karismaattisuudeksi, jolloin kosketusmystiikka muuttuu rakenteelliseksi, tunne-elämyksistä tulee uskon perusta ja niiden valtaan joutunut karismaatikko sallii itselleen yhä enemmän ja suurempia ylityksiä siitä mitä Raamattu opettaa, jopa uusopittomuuteen asti jossa tunteet ja kokemiset korvaavat kokonaan Jumalan sanan ja sakramentit. Juostaan karismaattisesta tilaisuudesta toiseen, aletaan käyttäytyä irrationaalisesti ja epäkristillisesti yms.
Hyvä kasvualusta on kokemuskristillisyydelle, karismaattisuudelle ja koekstusmystiikalle perisyntisen ihmisen kärsimättömyys. Ihmisessä on ikäänkuin itsessään jo valmiina "tilaus" tällaiselle erheelle ja sielunvihollinen on osannut erittäin taitavasti käyttää sitä heikkoutta hyväkseen.
Ei Jeesus turhaan varoittanut: "Valvokaa ettei teitä eksytetä!" - Eenokki12
Näinseasiaon kirjoitti:
Mutta olen tullut siihen tulokseen että karismaattisuuden juuret ja syyt suomalaisessa kirkollisessa elämässä ovat vieläkin syvemmällä kuin moni osaa ajatella. Nimittäin ns. "raju" karismaattisuus on mielestäni vain oire mutta juurisyy on syvemmällä:
Aina kirkon alkuajoista saakka salaisesti vaikuttanut hurmahenkisyys (gnostilaisuudesta aina helluntaiseurakuntiin ja sekaoppiseen pietismiin saakka) on kirkossakin läsnä niinkin viattomalta kuulostavassa asiassa jota paljon viljellään, -sanon sitä "kosketusmystiikaksi".
"Jeesus meitä kosketa nyt... ota luoksesi erehtynyt...." Uskovaiset ihmiset ovat kauhean kärsimättömiä ja levottomia ja usein hakevat kokemisia, joita nimitetään "kosketuksiksi", "Jumalan kosketuksiksi". Rukoillaan esim. "kosketa meitä Jumala" yms. Tämä KUULOSTAA kauhean hurskaalta ja viattomaltakin mutta taustalla todellakin on kokemuksennälkä, yhden yliluonnollisen kokemuksen nälkä!
Kosketusmystiikka on kietonut pauloihinsa monia hengellisten laulujen sepittäjiä, jopa virsien sanoittajia. Kosketusmystiikkaan usein kuuluu hengellinen hempeys ja imelyys sekä välinpitämättömyys opillisista asioista. Hempeä' kristitty elää ikäänkuin kosketuksesta kosketukseen. Hän saattaa esim. tulkita omia tunne-elämyksiään "Jumalan kosketukseksi" joita hän kokee (niinkuin kaikki kokevat joskus, eihän kukaan ole tunteeton).
Tunteet eivät tietenkään itsessään ole pahasta eivätkä kiellettyjä kristillisyydessä. Ongelmaksi ne muodostuvat vasta jos niitä aletaan joko tietoisesti tai tiedostamatta tavoitella. Vielä suurempi teologinen ongelma kosketusmystiikasta tulee jos se kehittyy karismaattisuudeksi, jolloin kosketusmystiikka muuttuu rakenteelliseksi, tunne-elämyksistä tulee uskon perusta ja niiden valtaan joutunut karismaatikko sallii itselleen yhä enemmän ja suurempia ylityksiä siitä mitä Raamattu opettaa, jopa uusopittomuuteen asti jossa tunteet ja kokemiset korvaavat kokonaan Jumalan sanan ja sakramentit. Juostaan karismaattisesta tilaisuudesta toiseen, aletaan käyttäytyä irrationaalisesti ja epäkristillisesti yms.
Hyvä kasvualusta on kokemuskristillisyydelle, karismaattisuudelle ja koekstusmystiikalle perisyntisen ihmisen kärsimättömyys. Ihmisessä on ikäänkuin itsessään jo valmiina "tilaus" tällaiselle erheelle ja sielunvihollinen on osannut erittäin taitavasti käyttää sitä heikkoutta hyväkseen.
Ei Jeesus turhaan varoittanut: "Valvokaa ettei teitä eksytetä!"Kyllä se näin on kuten kirjoitit. Ihminen haluaa olla jotain, tulla joksikin, toisia paremmaksi ja karismaattisuus on paholaisen eräs juoni jonka avulla lutherilaisilta pyritään viemään oppi ja usko sen mukana.
Näinseasiaon kirjoitti:
Ei Jeesus turhaan varoittanut: "Valvokaa ettei teitä eksytetä!"”Vielä suurempi teologinen ongelma kosketusmystiikasta tulee jos se kehittyy karismaattisuudeksi, jolloin kosketusmystiikka muuttuu rakenteelliseksi, tunne-elämyksistä tulee uskon perusta ja niiden valtaan joutunut karismaatikko sallii itselleen yhä enemmän ja suurempia ylityksiä siitä mitä Raamattu opettaa, jopa uusopittomuuteen asti jossa tunteet ja kokemiset korvaavat kokonaan Jumalan sanan ja sakramentit.”
En ihan noin nuivasti suhtaudu karismaattisuuteen, mutta tuossa on eräs niistä ilmiöistä, joita kyseenalaistan. Ymmärrän kyllä, että ihmistä kiehtoo kovasti suuret elämykset, ja aika ajoin niitä varmaan tarvitsemme.
Mutta ongelma syntyy silloin, kun toiminta yhä enemmän perustuu noihin tunneilmiöihin. Vaikka niitä kovasti perustellaan sillä, miten alkuseurakunnan aikaan oli vastaavia juttuja.
En kuitenkaan noin jyrkkiä vastakkainasettelua siitä synnyttäisi.
Kerro tuosta paholaisesta, minulla ei ole kunnia tuntea häntä.
Yritä kuitenkin vähän tiivistää.
Jos minusta tuntuisi, että sinä olet paholaisesta ja sinusta tuntuisi, että minä olen paholaisesta, niin olemmeko silloin molemmat paholaisesta ?- Eenokki12
Sen voin kertoa että olen nähnyt sen kun ilmestyi lukittujen ovien kautta saaden muotonsa pikkuhiljaa ja silloin näin lihaksikkaan paholaisen sohvatuolin takana. Kyllä paholainen syöttää suolaa meille silloin tällöin oikein ihmistenkin kautta, myrkyttääkseen ja tappaakseen meidät. Olen elossa ajattelen ja kirjoitan. Kokemus on rikastuttava, mutta en halua mitään ilmestyksiä, Se mitä sanan kautta ilmestyy sen otan kiitollisuudella vastaan.
Minulla on ollut tapauksia joista Luther olisi riemastunut koska ne koskivat oppia ja uskoa .
Kaiketi olen ollut heikko kun sellaisia ihmeitä on annettu? Eenokki12 kirjoitti:
Sen voin kertoa että olen nähnyt sen kun ilmestyi lukittujen ovien kautta saaden muotonsa pikkuhiljaa ja silloin näin lihaksikkaan paholaisen sohvatuolin takana. Kyllä paholainen syöttää suolaa meille silloin tällöin oikein ihmistenkin kautta, myrkyttääkseen ja tappaakseen meidät. Olen elossa ajattelen ja kirjoitan. Kokemus on rikastuttava, mutta en halua mitään ilmestyksiä, Se mitä sanan kautta ilmestyy sen otan kiitollisuudella vastaan.
Minulla on ollut tapauksia joista Luther olisi riemastunut koska ne koskivat oppia ja uskoa .
Kaiketi olen ollut heikko kun sellaisia ihmeitä on annettu?Eikö Luther heittänyt jopa mustepullolla jotain epeliä seinällä ?
Mieti kauniita asioita, silloin näet kauniita asioita.
Mitä mielessään viljelee, selaista kasvustoa sieltä nousee.- Eenokki12
fari.g kirjoitti:
Eikö Luther heittänyt jopa mustepullolla jotain epeliä seinällä ?
Mieti kauniita asioita, silloin näet kauniita asioita.
Mitä mielessään viljelee, selaista kasvustoa sieltä nousee.Ei heitellyt hän heitteli paholaiselle Jumalan sanaa. Taivaallinen kasvusto ja varsinkin sen Luoja ja ylläpitäjä saa tuntemaan kauniita asioita jotka odottavat minua piankin? Me elämme kärsimysten keskellä kun vielä tuo nordeakin temppuilee ettei pääse makselemaan laskuja ja Canal Digital sanoutui irti.
Eenokki12 kirjoitti:
Ei heitellyt hän heitteli paholaiselle Jumalan sanaa. Taivaallinen kasvusto ja varsinkin sen Luoja ja ylläpitäjä saa tuntemaan kauniita asioita jotka odottavat minua piankin? Me elämme kärsimysten keskellä kun vielä tuo nordeakin temppuilee ettei pääse makselemaan laskuja ja Canal Digital sanoutui irti.
Niin kai se menee maailmassa, että aina jossain on kärsimystä, ja koska olemme jollakin tavalla yhtä, niin muiden kärsimys vaikuttaa myös meihin. Kun osa kärsii, kaikki kärsivät.
Toiset hukkuu mereen ja toisilla on Digitaalit riesana. Ne jotka elävät, haluavat kuolla ja ne jotka haluavat elää, kuolevat.- Eenokki12
fari.g kirjoitti:
Niin kai se menee maailmassa, että aina jossain on kärsimystä, ja koska olemme jollakin tavalla yhtä, niin muiden kärsimys vaikuttaa myös meihin. Kun osa kärsii, kaikki kärsivät.
Toiset hukkuu mereen ja toisilla on Digitaalit riesana. Ne jotka elävät, haluavat kuolla ja ne jotka haluavat elää, kuolevat.Kyllä se noin on.
- olen.oikeassa
Azuza kadun herätyksessä oli pilvipatsas ja yöllä tulipatsas, ihmiset puhuivat kielillä tämä oli kuin Mooseksen aikaan. Onko Jumala tarkoittanut että aina pitäisi olla hiljaisuuden retriitti ja että kirkkourut ovat ainoa Jumalan hyväksymä soitin, menkää viemään hiljaisuutta afrikkaan, aasiaan ja etelä-amerikkaan.
- Näinseasiaon
Israelin kansalla oli erämaavaelluksella pivenpatsas ja tulenpatsas. Azusa --kadulla paloivat väärät tulet, hurmahengen tulet paloivat siellä! Koko järjetön veuhtoaminen sai alkunsa siitä kun muutamat Baptistit päättivät ettei Sana enää riitä niin ruvetaan tavoittelemaan hurmahenkisiä kokemuksia. Olen kyllä lukenut tämän historian.
- JumalanSanaa
Ei välttämättä Jumalan armolahjat ole paholaisen ansaa, sillä ...
"1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi."- Näinseasiaon
Ei tietenkään Jumalan armolahjat ole ansaa mutta hurmahenkisellä karismaattisuudella ei ole mitään tekemistä Jumalan armolahjojen kanssa.
"Tuliset kielet" eivät ole kovin rauhanomainen kielikuva.
Se vaikuttaa enemmänkin jihadistiselta mielenosoitukselta.
Kun kieli muuttuu tuliseksi, se on vain esiaste siihen kun jotain muutakin palaa.Paavalin kirjeissä on kyllä armolahjat eikä niitä ole kumottu.
Aivan, Jeesus itse sanoi lähettävänsä Pyhän Hengen olemaan omiensa kanssa kuu itse meni Isän luokse.
Minusta on ikävää, että luterilaisuuteen ei kuulu Jumalan kolmannen persoonan Pyhän Hengen opetukset 🤔 PH on luterilaislle siksi vain jokain mystistä ja mielikuvituksen tuotetta 🤓- Eenokki12
usko.vainen kirjoitti:
Aivan, Jeesus itse sanoi lähettävänsä Pyhän Hengen olemaan omiensa kanssa kuu itse meni Isän luokse.
Minusta on ikävää, että luterilaisuuteen ei kuulu Jumalan kolmannen persoonan Pyhän Hengen opetukset 🤔 PH on luterilaislle siksi vain jokain mystistä ja mielikuvituksen tuotetta 🤓Liität meidätkin niihin jotka kirkon sisällä eivät usko kirkon tunnustukseen johon ovat valalla sidottuja ja jonka valan ovat rikkoneet. Joka kieltää Pyhän Hengen persoonallisuuden sen veljen kiellän minä ja lähetän hänet ainakin kodistani liike energialla ulos pihalle haukkomaan henkeä. Kirkon muodostavat ne jotka kirkon sisällä uskovat ja ne jotka eivät usko ja vieläpä kieltävät Jumalan sanan ne ovat isästä perkeleestä.
Eenokki12 kirjoitti:
Liität meidätkin niihin jotka kirkon sisällä eivät usko kirkon tunnustukseen johon ovat valalla sidottuja ja jonka valan ovat rikkoneet. Joka kieltää Pyhän Hengen persoonallisuuden sen veljen kiellän minä ja lähetän hänet ainakin kodistani liike energialla ulos pihalle haukkomaan henkeä. Kirkon muodostavat ne jotka kirkon sisällä uskovat ja ne jotka eivät usko ja vieläpä kieltävät Jumalan sanan ne ovat isästä perkeleestä.
Kirkon piirissä ei tietääkseni opeteta Pyhästä Hengestä edes rippikoulussa 🤔
- Näinseasiaon
usko.vainen kirjoitti:
Kirkon piirissä ei tietääkseni opeteta Pyhästä Hengestä edes rippikoulussa 🤔
Äläpä viitsi valehdella asioista joista et oikeasti tiedä mitään.
Näinseasiaon kirjoitti:
Äläpä viitsi valehdella asioista joista et oikeasti tiedä mitään.
Jos sanon tietääkseni niin korjaa toki jos en tiedä jotain mutta älä ala valehtelijaksi syyttää, eiks niin 🤔❓
- Näinseasiaon
usko.vainen kirjoitti:
Jos sanon tietääkseni niin korjaa toki jos en tiedä jotain mutta älä ala valehtelijaksi syyttää, eiks niin 🤔❓
Tosiaankin, sanoit "tietääkseni", mutta en oikein usko ettet sinä tietäisi asiaa. Ei Suomesta löydy niin tietämätöntä edes helluntailaisista joka olisi noin "tietämätön".
Selitys on siinä että sinun ahdasmielisen käsityksesi mukaan Pyhästä Hengestä ei muka opeteta mitään jos siitä ei opeteta hurmahenkisesti, siten kuin vapaissa suunnissa tehdään.
Eikö ollut niin että kyseessä ei (oikeasti) ollutkaan tietämättömyys vaan nurja asenne ja halua levittää pahaa puhetta? Näinseasiaon kirjoitti:
Tosiaankin, sanoit "tietääkseni", mutta en oikein usko ettet sinä tietäisi asiaa. Ei Suomesta löydy niin tietämätöntä edes helluntailaisista joka olisi noin "tietämätön".
Selitys on siinä että sinun ahdasmielisen käsityksesi mukaan Pyhästä Hengestä ei muka opeteta mitään jos siitä ei opeteta hurmahenkisesti, siten kuin vapaissa suunnissa tehdään.
Eikö ollut niin että kyseessä ei (oikeasti) ollutkaan tietämättömyys vaan nurja asenne ja halua levittää pahaa puhetta?Mikä sinä olet sanomaan mitä minä tiedän ja mietä en🤔❓ Lopeta sanojen laittaminen minun suuhuni ja vastaa vain omista puheitasi. Sinulla itselläsi taitaa olla todella nurja asenne 🤔
Katselkaa uuskarismaattista touhua omalla vastuulla . Ottakaa Jeesuksen suojaa ettet saa samanlainen henki kuin heillä on. https://www.youtube.com/watch?v=MHO-GR_GBaI
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6002136- 1081078
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,191008Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4887Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101845- 79795
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?87727- 63715
- 65563