Joo, ymmärrän että kuullostaa raflaavalta, mutta Minulle siis kävi näin.
Noin tasan kaksi kuukautta sitten Lääkäri arveli, että olen menettämässä pysyvästi työkykyni
( samaan aikaan verikokeita löytyi indikaatioita sairaudesta )
Löysin myöhään Torstai-iltana MOL;lin sibuile laitetun ilmoituksen johon vastasin heti seuraavana päivänä ( tekstiviestillä ilmoituksen numeroon )
Sain tiedon, että " heti aamulla klo 7 töihin" oli Lauantai
Valkoisia oli töissä 3 ja tummia 9
Kaveri portilla joka esiteltiin pomoksi, oli eri kuin ilmotuksen laatinut yritys.
Joka päivä kerrottiin eri kaveri " pomoksi" olisiko ollut 2-4 firmaa ketjussa
( sitten pääurakoitsija ja lopulta tilaaja; S-Osuuskunta )
Maanantaina oli tässä työkohteessa jo 25-40 työntekijää ja jäi vaikutelma että kohteita useita
( tuttava myöhemmin sanoi että 4 oli verokirjalla, muut ilman )
Pikku pakettiautolla tuotiin ulkomaalaisia jotka ei vät puhuneet mitään kieltä,
mielestäni jostain lähi-idästä kotoisin olevia 15 samassa autossa
( pomo sani että ovat ns. Bulgarialasia )
Näin työmaalle tulevan pääurakoitsijan ( josta Minulle kerrottu jostain talous
epäselvyys epäilyistä ) jonka jälkeen sanoin, sinä päivänä "pomoksi" esitellylle
miehelle, että en voi enää odottaa työsopimuksen kanssa, vaan palkoisat on ja kaikesta on
nyt viimeistään sovittava. Sanoi että voinko olla aioista hiljaa ruokatunnin, kun paikalla
S-Ryhmän? edustaja ( oli muistaakseni YIT-haalareissa ) jonka aikana ei saa sanoa ääneen
että työmiehet ns pimeitä
Pääurakoitsijalla oli mukanaan Virolainen kaveri, jolle valitteli ( luuli etten ymmärrä Suomea
kun olin sattumalta ulkolaisten porukassa kun tuli ) että homma kusee ja liian työläs keikka,
paska jeikka ja jos alkaa vitttaa, niin myy koko ketjun/urakan hänelle ( tälle Virolaiselle )
Itse menin alas, kun en tykännyt riehumisesta ja paikalle tuli valkose Mersu henkilöautolla
yli 50v Suomalainen mies joka kysyi " haluammeko ostaa lisää miehiä "
Työkaveri sanoi, että pitää kysyä pomolta ja näytti siihen suuntaan
Myöhemmin pomo ( jonka yritys kuulemma oli jo silloin konkurssissa ja oli perustanut alaikäisen?
poikansa " käy vielä koulua" nimiin uuden yrityksen, jonka nimissä MOL,lin ilmoituskin oli ja johon
olin alun alkaen vastannut ) sanoi että voi maksaa vain 13E tunti, kun itsekkin saa vain 20E/tunti
Sanoin että se on Ok, ja joka päivältä tesktiviestit, että tule töihin ja milloin alkanut ja milloin loppunut ja tunnit ja kaikki
Tiistai aamu valitteli, että kun pääurakoitsija antanut pikaistuksissaan eilen ns Bulgarialasille
potkut, niin välittäjä ilmoittanut aamulla, että pitää maksaa sille 800 tehtystä tunnista, mikä
on kuulemma ihan utopiaa, mutta on "sellainen kaveri että pakko maksaa"
Keskiviikkona työtä ei enää ollut, kun kuulemma S-ryhmältä loppuivat rahat
Odotin viikon palkkaa, laitoin sinä aikana sovitusti, tunnit, tilitiedot, verokortin jne
ja aloin saada yhteydenottoja muilta työntekkijöiltä , kun eivät olleet saaneet palkkoja
( joku sanoi jossain vaiheessa että 4 , verokortillista saisivat palkkansa ainakin,
mutta kun itse kysyin, tuli vastaus " onko Sinullamitään työsopimusta ja tietääkö ulosmittari, että olet ollut töissä )
Menin ulosmittaustoimistoon, kysymään,että pitääkö palkka maksaa suoraan heille, mutta sanoivat ettei tarvi.
Kysyin neuvoa MOL;lista, mutta sanoivat ettei kuule heille mitenkään, antoivat jonkun
työsuojelun numeron,josta ohjasivat takasin MOL;liin
Jäi vaikutelma ettei kukaan halunnut neuvoa ja ei kuulu oikein kenellekkäään
Ainoa tapa on kuulemma ottaa asianajaja
Jotenkin jäi vaikutelma, että kaikki kuulleet nämä samankaltaiset jutut jo niin monta kertaa
etteivät lainkaan piittaa
Kun toiminta oli niin pitkälle suunniteltua, ohjattua ja laskelmoitua, tuli olo, että
kyseessä Suomalainen rakennuksilla normaaliksi muodostunut tapa .
Jos näin on, niin mikä on esim tapaturman sattuessa tuollaisten pimeiden tai ulkomaalaisten
jostain pikkubussilla tuotavien kaukomaiden ihmisten asema ja oikeusturva.
Miten yksi Suomen isoimmista yrityksistä voi teettää urakoita, joiden tekijät eivät saa
palkkaa lainkaan tai ovat mahdollisesti jopa laittomasti maassa oleskelevia , ehkäpä
jopa ihmiskaupan uhreja
Itse en koe vielä itseäni orjaksi, vaan vain huijatuksi.
Sain lopulta sovittua tunnin ajan Oikeusapuun, saa nähdä kun aikanaan pääsen kysymään
asiastani, millaisia neuvoja mahdollisesti saan.
Koko tilanteesta tähän mennessä tullut hyvin kaksinaismoralistinen kuva yhteiskunnan
useamman sektorin toiminnasta. Ikäänkuin entisaikan tarinoiden itäblokissa, tuntuu
olevan kuin kaksi totuutta.
Jokin virallinen ja kaunisteltu, laillinen ja demokraattinen ja oikeudenmukainen
ja sitten ihan toinen, joka perustuu sääntojen kiertämiseen, mutta joka tuntui olevan
aivan "normaali" ja tuttu "YIT miehelle" ja kaikille koko ketjussa mukana olleille sekä
ilmeisesti kaikille viranomaislle, joilta pyysin neuvoja ja apua.
Onko orjatyö ja ihmiskauppa Suomessa, maan tapa
HeinämiesIII
2
63
Vastaukset
- ihmettelenkyllä
itse en hae epämääräisiin työpaikkoihin pelkästänsä "tekstiviestillä ilmoituksen numeroon". Eikö ollut muuta työpaikkaa haettavana. Kyllä työstä ja työpaikasta täytyy ensin sopia. Työhaastattelu. Ehdot ja pelisäännöt. Ei sikaa säkissä koskaan. Miksi toimit kuten toimit?? Meinaatko toimia jatkossakin samalla tavalla.
- maastamuuttaja
Onko orjatyö ja ihmiskauppa Suomessa, maan tapa?
Siitä en tiedä mutta rasismi tuntuu olevan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278