Voi reppanat

Niin, kovasti ilman toteamista täällä uhoavat

Tulee mieleen persut. Hirmu uho ja näyttö 0

65

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfdhfd5t54gf

      Persut on nyt toiseksi suosituin puolue. Vituttaako noin kovasti pikku Timoa?

    • Oikeastaan voiskin olla kiva käydä äänestämässä persuja... Toi kiva kiri kyllä ois kiva katsoa loppuun, ois niin saakelin kiva katsoa kaikkien demareitten, kokkareiden ja ennenkaikkea Kepulaisten ilmeet, kun suosituin puolue olisikin Persut, vaikka tuskin se mun äänestä kiinni oiskaan. :oD

      Itsehän en kannata oikeasti mitään puoluetta, kun tää päätäntäsysteemi on ihan hanurista, mutta ois kiva katsoa, että tulisko tuonne oikeasti jotain kuhinaa hallitusneuvotteluihin, kun Persut oiskin kärjessä...

      Eikös sillon persut ois se joka aloittais hallitusneuvottelut? Ja montakos jengiä siellä hallituksessa on oltava? Kristillisdemarithan lähtis varmasti mukaan ja voishan se jonkun vihreet ottaa hyvinkin mukaansa tai jonkun muun pienemmän puolueen, että saatais se hallitus kasaan persujohdollakin, se vois olla vaan aika hiljaista isojen suhteen.... Minusta silloin voin kaivaa jo popparit esiin politiikan takiakin. :oD

      • Olisi kyllä kiva jos saataisiin peruskouluun oikeasti vahvempaa tukea, mitä Perussuomalaiset haluaa eikä opiskelu, olisi vanhempien kontolla minusta se kuuluu olla niin.

        Olen kyllä hyvin kiitollinen jos äänestät perussuomalaisia ja vähän perehdyt ehdokkaisiin ja sen perusteella takinkääntäjiä niihinkin varmasti mahtuu.
        https://vaalit.perussuomalaiset.fi/eduskuntavaalit

        Eniten taustat kertoo jo ihmisestä enemmän kuin teot kuin myös luottamuksesta ainakin kumminkin on lastesi tulevaisuudesta kyse.


      • valtakunta kirjoitti:

        Olisi kyllä kiva jos saataisiin peruskouluun oikeasti vahvempaa tukea, mitä Perussuomalaiset haluaa eikä opiskelu, olisi vanhempien kontolla minusta se kuuluu olla niin.

        Olen kyllä hyvin kiitollinen jos äänestät perussuomalaisia ja vähän perehdyt ehdokkaisiin ja sen perusteella takinkääntäjiä niihinkin varmasti mahtuu.
        https://vaalit.perussuomalaiset.fi/eduskuntavaalit

        Eniten taustat kertoo jo ihmisestä enemmän kuin teot kuin myös luottamuksesta ainakin kumminkin on lastesi tulevaisuudesta kyse.

        No minusta kouluissa on jo aikapaljon tukea... Ei minun aikana ollut näin paljon kaikkea... Nyt on kouluavustajia luokissa ja erityisjuttuja enemmän ja vähemmän...
        Mutta ihan perusjuttuja vois toimittaa kouluissa paremmin.

        Ja ei sillä ole oikeasti minulle väliä ketä mä äänestän henkilönä.... kuhan on persu...oikeastaanhan nämä on puoluevaalit, vaikka näitä henkilövaaleina mainostetaan. Vaikka joku saisi kuinka kovan äänimäärän, niin puolue itse valitsee sinne ne, ketkä saa jonkun salkun, että aivan sama ketä äänestää henkilönä.

        Ja en mä oikeasti usko persujen saavan sen kummempaa aikaseks kuin hässäkkää vaan tuolla muissa puolueissa...se ois minusta tärkeintä, kun ei tätä systeemiä varmaan saada muutettua kuin uudella sisällissodalla, mikä varmaan tulee, jos korruptoitunut päätöselin vaan jatkaa tätä älyttömyyttä. :oD


      • Dissi kirjoitti:

        No minusta kouluissa on jo aikapaljon tukea... Ei minun aikana ollut näin paljon kaikkea... Nyt on kouluavustajia luokissa ja erityisjuttuja enemmän ja vähemmän...
        Mutta ihan perusjuttuja vois toimittaa kouluissa paremmin.

        Ja ei sillä ole oikeasti minulle väliä ketä mä äänestän henkilönä.... kuhan on persu...oikeastaanhan nämä on puoluevaalit, vaikka näitä henkilövaaleina mainostetaan. Vaikka joku saisi kuinka kovan äänimäärän, niin puolue itse valitsee sinne ne, ketkä saa jonkun salkun, että aivan sama ketä äänestää henkilönä.

        Ja en mä oikeasti usko persujen saavan sen kummempaa aikaseks kuin hässäkkää vaan tuolla muissa puolueissa...se ois minusta tärkeintä, kun ei tätä systeemiä varmaan saada muutettua kuin uudella sisällissodalla, mikä varmaan tulee, jos korruptoitunut päätöselin vaan jatkaa tätä älyttömyyttä. :oD

        Koulutuksesta on viety vain paljon rahaa monta vuotta jo ettei siellä ole resursseja antaa tukea ja ryhmäkokojen kasvatetaan.


      • Dissi kirjoitti:

        No minusta kouluissa on jo aikapaljon tukea... Ei minun aikana ollut näin paljon kaikkea... Nyt on kouluavustajia luokissa ja erityisjuttuja enemmän ja vähemmän...
        Mutta ihan perusjuttuja vois toimittaa kouluissa paremmin.

        Ja ei sillä ole oikeasti minulle väliä ketä mä äänestän henkilönä.... kuhan on persu...oikeastaanhan nämä on puoluevaalit, vaikka näitä henkilövaaleina mainostetaan. Vaikka joku saisi kuinka kovan äänimäärän, niin puolue itse valitsee sinne ne, ketkä saa jonkun salkun, että aivan sama ketä äänestää henkilönä.

        Ja en mä oikeasti usko persujen saavan sen kummempaa aikaseks kuin hässäkkää vaan tuolla muissa puolueissa...se ois minusta tärkeintä, kun ei tätä systeemiä varmaan saada muutettua kuin uudella sisällissodalla, mikä varmaan tulee, jos korruptoitunut päätöselin vaan jatkaa tätä älyttömyyttä. :oD

        Minusta muut puolueet keskittyy vain turhuuksiin kuin varhaiskasvatukseen pakottamiseen.


      • Dissi kirjoitti:

        No minusta kouluissa on jo aikapaljon tukea... Ei minun aikana ollut näin paljon kaikkea... Nyt on kouluavustajia luokissa ja erityisjuttuja enemmän ja vähemmän...
        Mutta ihan perusjuttuja vois toimittaa kouluissa paremmin.

        Ja ei sillä ole oikeasti minulle väliä ketä mä äänestän henkilönä.... kuhan on persu...oikeastaanhan nämä on puoluevaalit, vaikka näitä henkilövaaleina mainostetaan. Vaikka joku saisi kuinka kovan äänimäärän, niin puolue itse valitsee sinne ne, ketkä saa jonkun salkun, että aivan sama ketä äänestää henkilönä.

        Ja en mä oikeasti usko persujen saavan sen kummempaa aikaseks kuin hässäkkää vaan tuolla muissa puolueissa...se ois minusta tärkeintä, kun ei tätä systeemiä varmaan saada muutettua kuin uudella sisällissodalla, mikä varmaan tulee, jos korruptoitunut päätöselin vaan jatkaa tätä älyttömyyttä. :oD

        Koulutus on vain ensisijainen pois köyhyydestä pääsemiksi eroon.


      • valtakunta kirjoitti:

        Koulutuksesta on viety vain paljon rahaa monta vuotta jo ettei siellä ole resursseja antaa tukea ja ryhmäkokojen kasvatetaan.

        No nykyään karsitaan kaikesta, kun tämän maan järjestelmän ylläpitäminen on niin kallista....
        Itseasiassa vaikka puhutaan koulutuksesta, niin melkein vois puhua tosiaan kasvatuksesta....minusta se on jo vääristynyt aikalailla...

        Valtion tarkoitus ei ole kasvattaa, vaan se homma pitäisi olla ensisijaisesti vanhemmilla. Perheillä itsellään. Valtio antaisi vaan koulutuksen, tiedon ja mahdollisuuden siihen....

        Nyt ihan peruskasvatusvastuu jää niin monesti yhteiskunnan vastuulle, että se vaan lisää yhteiskunnan vastuuta siitä, eikä nykysukupolvi osaa ottaa vastuuta enää itse mistään. Lapsilla on lapsia vanhempina.


      • valtakunta kirjoitti:

        Koulutus on vain ensisijainen pois köyhyydestä pääsemiksi eroon.

        Koulutus auttaa kyllä parantamaan elintasoa, mutta ei suoranaisesti nosta sitä, vaan se vaatii silti panostuksia itse oppijalta. Ei paremman perheenkään lapsi saa sen kummasempaa tietotaitoa äidinmaidossa, vaan kyllä se on jokaisen homma rakentaa elämä alusta asti.


      • valtakunta kirjoitti:

        Minusta muut puolueet keskittyy vain turhuuksiin kuin varhaiskasvatukseen pakottamiseen.

        No mikä on turhuutta? Vanhuksien hoito? Sairaanhoito? Infrastuktuurin hoito? Ulkomaankauppa? Työllisyys?

        Kyllä oikeasti päättäminen ei ole yksinkertaista, että sitä vaan satsataan yhteen asiaan ja kaikki hoituu siinä sivussa....siihen kuuluu valtakunnan tasolla aika helkkaristi paljon muutakin kuin koulutus...ja kaikkeen lystiin vieläpä pitää keksiä rahoitus... Jokainen kyllä keksii mihin rahat käyttää, mutta nekään ei tupsahda tulla tyhjästä.... samat päättäjät miettii sitäkin...


      • Dissi kirjoitti:

        No mikä on turhuutta? Vanhuksien hoito? Sairaanhoito? Infrastuktuurin hoito? Ulkomaankauppa? Työllisyys?

        Kyllä oikeasti päättäminen ei ole yksinkertaista, että sitä vaan satsataan yhteen asiaan ja kaikki hoituu siinä sivussa....siihen kuuluu valtakunnan tasolla aika helkkaristi paljon muutakin kuin koulutus...ja kaikkeen lystiin vieläpä pitää keksiä rahoitus... Jokainen kyllä keksii mihin rahat käyttää, mutta nekään ei tupsahda tulla tyhjästä.... samat päättäjät miettii sitäkin...

        Perussuomalaiset kuin alempana kerroin yksittäisiin ongelmiin perehtynyt.

        Peruskoulutus ja huolehtiminen vanhuksista

        Ymmärräthän ikäihmisten kouluttaminen/ kuntouttamiseen terveydeytensä ylläpitämiseksi lisää elinikää.


      • Dissi kirjoitti:

        No mikä on turhuutta? Vanhuksien hoito? Sairaanhoito? Infrastuktuurin hoito? Ulkomaankauppa? Työllisyys?

        Kyllä oikeasti päättäminen ei ole yksinkertaista, että sitä vaan satsataan yhteen asiaan ja kaikki hoituu siinä sivussa....siihen kuuluu valtakunnan tasolla aika helkkaristi paljon muutakin kuin koulutus...ja kaikkeen lystiin vieläpä pitää keksiä rahoitus... Jokainen kyllä keksii mihin rahat käyttää, mutta nekään ei tupsahda tulla tyhjästä.... samat päättäjät miettii sitäkin...

        Kuin maahantulijoiden karsiminen on jo iso säästö.


      • valtakunta kirjoitti:

        Perussuomalaiset kuin alempana kerroin yksittäisiin ongelmiin perehtynyt.

        Peruskoulutus ja huolehtiminen vanhuksista

        Ymmärräthän ikäihmisten kouluttaminen/ kuntouttamiseen terveydeytensä ylläpitämiseksi lisää elinikää.

        No perussuomalaiset ja muut puolueet lupaa kaikki yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista asiaa, mutta todellisuus tuntuu kaikilta puolueilta unohtuvan, että tässä maassa pitäisi koko sosiaalisysteemi ajaa alas ja rakentaa uusiksi. Se oikeasti kismittää ihmisiä pitkään, mutta tää on räjähtänyt käsistä... tämän kaiken systeemin takia ei työn tekeminen ja teettäminen enää kannata...

        Ja ei siihen mitkään koulutukset enää auta, eikä isä meidän...

        Jaa....no samalla vois pistää uusiin puihin päätöksen teon valtakunnan tasolla. Puoluevaalit ja jotain rajaa puoluemääriin... Sitten ainoa rahoitus niille valtiolta ja ei mitään muuta. Muutenkin keventää tuota virkamieskoneistoa ja päättämistä enemmän suoraan kansalle...

        Ja toi maahanmuuttojuttu on vaan oiva keinoa saada porukkaa äänestämään just persuja... tosin mikään muu puolue ei ole oikein kriittinen noissa, ehkä kokkareet pystyy liki samaan...ainakin osittain....


      • Dissi kirjoitti:

        Koulutus auttaa kyllä parantamaan elintasoa, mutta ei suoranaisesti nosta sitä, vaan se vaatii silti panostuksia itse oppijalta. Ei paremman perheenkään lapsi saa sen kummasempaa tietotaitoa äidinmaidossa, vaan kyllä se on jokaisen homma rakentaa elämä alusta asti.

        Sitä varten on tuki järjestelmä kuuluisi olla koulussa erityisen tärkeä ettei johdu vain motivaation puutteesta lapsella tai suppeasta näkemyksestä joka kehittyy aikanaan itsenäisemmäksi.

        Äidinmaidosta ei tule kuin tarvittavat vitamiinit turvataakseen lapsen kasvun ja ja taas kodin kasvatus taas luo turvan henkiselle kehitykselle kuin myös alun kehittyvän ja sekä koulutus kehittää ajatuksia.

        Kotoa hoitaminen on halvempaa yhteiskunnalle kasvattaa lapsia ja kodintukeminen.

        10 200 euroa maksaa vuodessa päiväkoti yhdelle lapselle ja
        taas kotikasvatus on halvempaa ja lapseen kiintyminen lisää varmuutta lapsen kasvatukseen panostamista ja tukemista.


      • Dissi kirjoitti:

        No perussuomalaiset ja muut puolueet lupaa kaikki yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista asiaa, mutta todellisuus tuntuu kaikilta puolueilta unohtuvan, että tässä maassa pitäisi koko sosiaalisysteemi ajaa alas ja rakentaa uusiksi. Se oikeasti kismittää ihmisiä pitkään, mutta tää on räjähtänyt käsistä... tämän kaiken systeemin takia ei työn tekeminen ja teettäminen enää kannata...

        Ja ei siihen mitkään koulutukset enää auta, eikä isä meidän...

        Jaa....no samalla vois pistää uusiin puihin päätöksen teon valtakunnan tasolla. Puoluevaalit ja jotain rajaa puoluemääriin... Sitten ainoa rahoitus niille valtiolta ja ei mitään muuta. Muutenkin keventää tuota virkamieskoneistoa ja päättämistä enemmän suoraan kansalle...

        Ja toi maahanmuuttojuttu on vaan oiva keinoa saada porukkaa äänestämään just persuja... tosin mikään muu puolue ei ole oikein kriittinen noissa, ehkä kokkareet pystyy liki samaan...ainakin osittain....

        Se on järkevä maahanmuuttoa rajoitettava koska tosiasia on selvä ensin on pärjättävä itse, että voimme tukea paremmin muiden pärjäämistä.

        Ikävä kyllä meillä menee ehdot niin että pärjäämme niillä mikä annetaan ja se ei auta meitä kun ensisijaisesti on tuettava koulusta poikaa, että pystymme pärjäämään ettei tulevaisuudessa mies menetä töitään tai pysty kouluttautuu koska yksi lapsi ei pärjää sen vuoksi kun ei saanut tarvittavaa tukea pärjäämiseensä kuin miehen kouluttaminen on juurikin tähän sidoksissa.


        Itse odotan omaa vuoroa kouluttautua ja mutta ei se vähennä halua taas opiskella lapsien kasvatuksesta itsenäisesti(vaikka se ei tee minulle paperia siitä) koska ne on tärkeimmät lapsille saada heidät oikein motivoituvaan ja pysymään viisaasti polullaan.


      • Dissi kirjoitti:

        No perussuomalaiset ja muut puolueet lupaa kaikki yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista asiaa, mutta todellisuus tuntuu kaikilta puolueilta unohtuvan, että tässä maassa pitäisi koko sosiaalisysteemi ajaa alas ja rakentaa uusiksi. Se oikeasti kismittää ihmisiä pitkään, mutta tää on räjähtänyt käsistä... tämän kaiken systeemin takia ei työn tekeminen ja teettäminen enää kannata...

        Ja ei siihen mitkään koulutukset enää auta, eikä isä meidän...

        Jaa....no samalla vois pistää uusiin puihin päätöksen teon valtakunnan tasolla. Puoluevaalit ja jotain rajaa puoluemääriin... Sitten ainoa rahoitus niille valtiolta ja ei mitään muuta. Muutenkin keventää tuota virkamieskoneistoa ja päättämistä enemmän suoraan kansalle...

        Ja toi maahanmuuttojuttu on vaan oiva keinoa saada porukkaa äänestämään just persuja... tosin mikään muu puolue ei ole oikein kriittinen noissa, ehkä kokkareet pystyy liki samaan...ainakin osittain....

        Aiemmat sairaudet ja tuo peruskoulu on vienyt koko mahdottomuuden miehen kouluttautua nopeammin. Pojallekin on sairaalakoulun aikana neljä palaveria tässä ja se mikä vaikeuttaa myös koulunkäyntiä.

        Olisihan se hyvä jos koulutusjärjestelmä olisi toiminut minun kohdalla oikein ei oltais tässä jamassa ja todennäköisesti olisin korkeasti koulutettu.

        Koska isän työ vei huomion isälle.
        Minä olin päiväkodissa, sen jälkeen omillaan.


      • Ätmelsson

        Jokuhan jo toteski mielestäni ihan osuvasti: kaikki sinne persujen hallitukseen lopulta lähtis vaikka itse Hitler sitä johtais. Äänten kalastelua ne puheet siitä etteivät muka menis.

        Olis kiva kattoo kun Jussi nöyryyttääkseen Sipilää läpällä kysyis kepua hallitukseen


      • Ätmelsson kirjoitti:

        Jokuhan jo toteski mielestäni ihan osuvasti: kaikki sinne persujen hallitukseen lopulta lähtis vaikka itse Hitler sitä johtais. Äänten kalastelua ne puheet siitä etteivät muka menis.

        Olis kiva kattoo kun Jussi nöyryyttääkseen Sipilää läpällä kysyis kepua hallitukseen

        Niin se voipi olla.... Kyllä Kokkareetkin oikoo kravattia, jos niin kävis, että persut voiton veis... Ois vaan niin kiva katsoa ilmeet. :oD

        Oikeastaan olis ihan paras juttu, jos äänestysprosentti olis noin 90% ja persut ois selkeästi suurin puolue, jollain 25% kannatuksella ja demarit seuraavana jollain 15% kannatuksella, loput jäis alle kympin ja keput ois joku 6;nksi suurin puolue.... :oD

        Noh, jopas tuli intouduttua.... :oD


      • valtakunta kirjoitti:

        Sitä varten on tuki järjestelmä kuuluisi olla koulussa erityisen tärkeä ettei johdu vain motivaation puutteesta lapsella tai suppeasta näkemyksestä joka kehittyy aikanaan itsenäisemmäksi.

        Äidinmaidosta ei tule kuin tarvittavat vitamiinit turvataakseen lapsen kasvun ja ja taas kodin kasvatus taas luo turvan henkiselle kehitykselle kuin myös alun kehittyvän ja sekä koulutus kehittää ajatuksia.

        Kotoa hoitaminen on halvempaa yhteiskunnalle kasvattaa lapsia ja kodintukeminen.

        10 200 euroa maksaa vuodessa päiväkoti yhdelle lapselle ja
        taas kotikasvatus on halvempaa ja lapseen kiintyminen lisää varmuutta lapsen kasvatukseen panostamista ja tukemista.

        No kotona kasvattaminen olis jokatapauksessa tärkeää, vaikka muksut olis sen 6-8 tuntia hoidossakin muualla. Käytöstavat ja yhteisössä toimiminen tulis kotoa käsin, eikä sitä valvottaisi vaan koulussa. Mutta se tarkoittaisi myös sitä, että vanhemmat olisivat lastensa kanssa enemmän. Se taas tulisi yksinkertaisesti siitä, että työajat olisivat oikeasti sitä 40 h/viikko, mielummin vähemmänkin. Vanhempainrahat valtiolta osoitettaisiin kummallekin puoliksi, että kumpikin vanhempi joutuisi vaikka olemaan 1,5 vuotta kotona lasten kanssa.

        Kouluissa ja muissa olisi selkeämmät säännöt ja niitten noudattamatta jättäminen aiheuttaisi jokaiselle jonkinlaisia sanktioita. Nythän opettajat eivät saa tehtyä oikein mitään riiviöitten kanssa. Jos ei osaa olla koulussa oikein ja sääntöjen mukaan, lähetettäisiin kotiin ja niin pitkään, että osaisi olla koulussa kunnolla.

        Sairaanhoidot ja muut voisivat olla jokaisen itse järjestämiä palveluita, jotka sais joko vakuutuksen kautta maksamalla tai suoraan käteisellä... Sielläkin tulisi laatu ja toimivuus palveluna, eikä vaan sitä mitä pitää vähimmäisvaatimuksena olla...

        Kaikki tälläiset kuullostaa nykyihmisen korvaan järkyttävälle, mutta toisaalta pitäisikin enemmän siirtää siis vastuuta yksilöllisestä ihmisestä itselleen... yhteiskunta järjestäisi vaan raamit siihen...

        Nyt kaikki terveydenhuollosta kasvatukseen kuuluu yhteiskunnan hommaksi järjestää, mikä taas oikeastaan erottelee meitä ihmisiä toisistaan....isät ja äidit ovat aina töissä, lapset tarhassa, kouluissa, harrastuksissa, leireillä..... Vanhukset ovat vanhoinkodeissa, laitoksissa, sairaaloissa...
        vammaiset ovat eristyksissä muista, koulutetun väen hoteissa..... Moni työssäkäyvä ihminen ei tiedäkään miten erilaisia ihmisiä tämä maailma pitää sisällään...ne on outoja ja omituisia nuo vammaiset, lapset ja papat, sekä mummot.....hui!


      • valtakunta kirjoitti:

        Se on järkevä maahanmuuttoa rajoitettava koska tosiasia on selvä ensin on pärjättävä itse, että voimme tukea paremmin muiden pärjäämistä.

        Ikävä kyllä meillä menee ehdot niin että pärjäämme niillä mikä annetaan ja se ei auta meitä kun ensisijaisesti on tuettava koulusta poikaa, että pystymme pärjäämään ettei tulevaisuudessa mies menetä töitään tai pysty kouluttautuu koska yksi lapsi ei pärjää sen vuoksi kun ei saanut tarvittavaa tukea pärjäämiseensä kuin miehen kouluttaminen on juurikin tähän sidoksissa.


        Itse odotan omaa vuoroa kouluttautua ja mutta ei se vähennä halua taas opiskella lapsien kasvatuksesta itsenäisesti(vaikka se ei tee minulle paperia siitä) koska ne on tärkeimmät lapsille saada heidät oikein motivoituvaan ja pysymään viisaasti polullaan.

        No maahanmuuttohan ei ole sinäänsä ongelma, vaan tukien perässä muuttavat siipeilijät ovat ongelma. Jos työpaikan perässä tulee tänne ja hoitaa roolinsa yhteiskunnassa, ei se huonoa ole, mutta tätä karsean kallista järjestelmää tullaan käyttämään hyväksi ulkomaita myöten....kyllä se pistää silmään, että täällä hyysätään monet pilalle melkein ja osa taas tekee tuppisuuna zombina (niinkuin itsekin) vaan töitä ja kustantaa tämän lystin kaikille....


      • valtakunta kirjoitti:

        Aiemmat sairaudet ja tuo peruskoulu on vienyt koko mahdottomuuden miehen kouluttautua nopeammin. Pojallekin on sairaalakoulun aikana neljä palaveria tässä ja se mikä vaikeuttaa myös koulunkäyntiä.

        Olisihan se hyvä jos koulutusjärjestelmä olisi toiminut minun kohdalla oikein ei oltais tässä jamassa ja todennäköisesti olisin korkeasti koulutettu.

        Koska isän työ vei huomion isälle.
        Minä olin päiväkodissa, sen jälkeen omillaan.

        Jokaisella meillä on omat rastimme.... Minulla on käynyt kaikella tavalla hyvin. Ja minusta on hyvä, että yhteiskunta auttaa heikompiakin pärjäämään, koska kaikkia tarvitaan. Yhteiskunta ei ole yhteiskunta ilman ihmisiä... se olis vaan ajatus siitä...

        Mutta tuki ja kantaminen on eri asia.... Kyynärsauvat ovat tukimuoto, pyörätuoli taas kantaa. Yhteiskunnan tehtävä ei ole kantaa ihmisiä ihan tuosta vaan. Itsekin kun leikkuutin jalan tuossa, en saanut rasittaa 3 viikkoon jalkaa omalla painolla. Mutta jos en kuntouttaisi sitä itse, liikuttelisi ja jumppaisi, se ei paranisi entisenveroiseksi mitenkään.... Sain siihen fysikaalista hoitoa, mutta se oli sitä samaa jumppaa ja hierontaa, jota teen itsekin...ja sielläkin minun piti itse liikuttaa sitä jalkaa, ei se fyssari sitä vatkannut ylös alas...

        Nyt vaan yhteiskunnassa on paljon ihmisiä, jotka voisivat kävellä itse ja yhteiskunta antaisi ne kyynärsauvat tueksi, mutta he haluavat pyörätuolin ja eivät suostu kävelemään itse... Se on oikeastaan helvetin väärin muita kohtaan, eniten minusta niitä kohtaan, jotka ovat pyörätuolissa oikeasti sen vuoksi, etteivät voi edes yrittää kävellä itse, kun ei ole vaikka jalkoja... Nyt niitten "heittäytyjien" vuoksi joutuvat oikeasti jalattomat selittämään vaikka mitä, että ovat oikeasti jalattomia... Se on ihmisarvoa loukkaavaa...

        Sehän tässä onkin vaikeaa...miten kukakin näkee auttamisen tarpeen ja mitä se on? Minä haluaisin ainakin elää mahdollisimman paljon ilman mitään tukea. Se 3 viikkoa keppien kanssa oli karseaa.... Onneksi 1,5 viikon kohdalla keksin, että voin jotenkin ajaa autolla... Kävin oitis kaupassa ihan yksin.


      • Dissi kirjoitti:

        No kotona kasvattaminen olis jokatapauksessa tärkeää, vaikka muksut olis sen 6-8 tuntia hoidossakin muualla. Käytöstavat ja yhteisössä toimiminen tulis kotoa käsin, eikä sitä valvottaisi vaan koulussa. Mutta se tarkoittaisi myös sitä, että vanhemmat olisivat lastensa kanssa enemmän. Se taas tulisi yksinkertaisesti siitä, että työajat olisivat oikeasti sitä 40 h/viikko, mielummin vähemmänkin. Vanhempainrahat valtiolta osoitettaisiin kummallekin puoliksi, että kumpikin vanhempi joutuisi vaikka olemaan 1,5 vuotta kotona lasten kanssa.

        Kouluissa ja muissa olisi selkeämmät säännöt ja niitten noudattamatta jättäminen aiheuttaisi jokaiselle jonkinlaisia sanktioita. Nythän opettajat eivät saa tehtyä oikein mitään riiviöitten kanssa. Jos ei osaa olla koulussa oikein ja sääntöjen mukaan, lähetettäisiin kotiin ja niin pitkään, että osaisi olla koulussa kunnolla.

        Sairaanhoidot ja muut voisivat olla jokaisen itse järjestämiä palveluita, jotka sais joko vakuutuksen kautta maksamalla tai suoraan käteisellä... Sielläkin tulisi laatu ja toimivuus palveluna, eikä vaan sitä mitä pitää vähimmäisvaatimuksena olla...

        Kaikki tälläiset kuullostaa nykyihmisen korvaan järkyttävälle, mutta toisaalta pitäisikin enemmän siirtää siis vastuuta yksilöllisestä ihmisestä itselleen... yhteiskunta järjestäisi vaan raamit siihen...

        Nyt kaikki terveydenhuollosta kasvatukseen kuuluu yhteiskunnan hommaksi järjestää, mikä taas oikeastaan erottelee meitä ihmisiä toisistaan....isät ja äidit ovat aina töissä, lapset tarhassa, kouluissa, harrastuksissa, leireillä..... Vanhukset ovat vanhoinkodeissa, laitoksissa, sairaaloissa...
        vammaiset ovat eristyksissä muista, koulutetun väen hoteissa..... Moni työssäkäyvä ihminen ei tiedäkään miten erilaisia ihmisiä tämä maailma pitää sisällään...ne on outoja ja omituisia nuo vammaiset, lapset ja papat, sekä mummot.....hui!

        Ongelmahan on se että koulussa ei ole oikeata tukitoimia, ei riiviöstä johdu.

        Esim en minäkään ollut riiviö vaikka en saanut opastusta kotoa se koulu ei kiinnostanut niin en tehnyt sen eteen töitä.

        Mun vanhemmat molemmat kun olin alle 3 vuotiaana töissä ja sisaret hoisi joten heidän koulu kuin kärsinyt siitä joten arvaat varmasti ettei kasvatukseni ole ollut mitenkään hyvä laatuista.

        Sit päiväkotiin.
        Se että minä juurikin tästä syystä erityisesti koulu on täysin tärkein kun lapsi on sen 6 tuntiakin siellä ja erityislapsien kohdalla kuin minunkin kohdalla kun puuttuu tuki, se on mahdotonta opettajallekkin.

        Minulla ei ole vaikeuksia koskaan ollut käytöksen kanssa vaikka minun kasvatukseni laiminlyötiin

        Vaikka minulla ei ollut kavereita ala-asteella se ei johtunut käytöksestä vaan syrjässä olemisesta kuin täälläkin ei kiinnosta huono käytös ja muiden kavereiden mielyttäminen.

        Puolittaminen kodinhoitoa on huono juttu saahan nytkin kodinhoidon siirtää isukille mutta esim me tehtiinkin niin jossain kohtaan, ettei pakotetaisi töihin koska oli erittäin kamala vaihe ja miehellä lukio opinnot kesken.

        Itse työttömänä kävin ihan vain kurssilla jossa opetettiin valehtelemaan en tykkännyt siitä.
        Siinä se kaikki oli ja minulle ei löytynyt alaa.
        Mutta silti kamalaa pyrokratiaa.


        minulla on täysin suurin vastuu kotona hoitaminen ja heidän asioista huolehtiminen olen kasvattanut lapsia yli 20 vuotta sisaruksen sit omien ja se että minä en katso että todistus tämä pitäisi mitenkään paperina.

        Mies kyllä jää kotio kesälomana että pääsee auttaa minua nyt kun vauvan synnyttyy.

        Kyllä se kodin taloudelle ja yhteiskunalle on tärkeämpää, että se henkilö joka on paremmassa töissä on siellä töissä ja kouluttautuu ja minun urani äitinä näkyy vain sitä mitä tehnytkin aina ”ilman paperia”

        Minä pääsin säälillä koulusta mutta merkityksetön paperi.


      • Dissi kirjoitti:

        Jokaisella meillä on omat rastimme.... Minulla on käynyt kaikella tavalla hyvin. Ja minusta on hyvä, että yhteiskunta auttaa heikompiakin pärjäämään, koska kaikkia tarvitaan. Yhteiskunta ei ole yhteiskunta ilman ihmisiä... se olis vaan ajatus siitä...

        Mutta tuki ja kantaminen on eri asia.... Kyynärsauvat ovat tukimuoto, pyörätuoli taas kantaa. Yhteiskunnan tehtävä ei ole kantaa ihmisiä ihan tuosta vaan. Itsekin kun leikkuutin jalan tuossa, en saanut rasittaa 3 viikkoon jalkaa omalla painolla. Mutta jos en kuntouttaisi sitä itse, liikuttelisi ja jumppaisi, se ei paranisi entisenveroiseksi mitenkään.... Sain siihen fysikaalista hoitoa, mutta se oli sitä samaa jumppaa ja hierontaa, jota teen itsekin...ja sielläkin minun piti itse liikuttaa sitä jalkaa, ei se fyssari sitä vatkannut ylös alas...

        Nyt vaan yhteiskunnassa on paljon ihmisiä, jotka voisivat kävellä itse ja yhteiskunta antaisi ne kyynärsauvat tueksi, mutta he haluavat pyörätuolin ja eivät suostu kävelemään itse... Se on oikeastaan helvetin väärin muita kohtaan, eniten minusta niitä kohtaan, jotka ovat pyörätuolissa oikeasti sen vuoksi, etteivät voi edes yrittää kävellä itse, kun ei ole vaikka jalkoja... Nyt niitten "heittäytyjien" vuoksi joutuvat oikeasti jalattomat selittämään vaikka mitä, että ovat oikeasti jalattomia... Se on ihmisarvoa loukkaavaa...

        Sehän tässä onkin vaikeaa...miten kukakin näkee auttamisen tarpeen ja mitä se on? Minä haluaisin ainakin elää mahdollisimman paljon ilman mitään tukea. Se 3 viikkoa keppien kanssa oli karseaa.... Onneksi 1,5 viikon kohdalla keksin, että voin jotenkin ajaa autolla... Kävin oitis kaupassa ihan yksin.

        Kyllä tasan tarkkaan tiedän tuon ongelman mutta sinulla oli yksilöllinen tuki muuten se olisi annettu olla.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ongelmahan on se että koulussa ei ole oikeata tukitoimia, ei riiviöstä johdu.

        Esim en minäkään ollut riiviö vaikka en saanut opastusta kotoa se koulu ei kiinnostanut niin en tehnyt sen eteen töitä.

        Mun vanhemmat molemmat kun olin alle 3 vuotiaana töissä ja sisaret hoisi joten heidän koulu kuin kärsinyt siitä joten arvaat varmasti ettei kasvatukseni ole ollut mitenkään hyvä laatuista.

        Sit päiväkotiin.
        Se että minä juurikin tästä syystä erityisesti koulu on täysin tärkein kun lapsi on sen 6 tuntiakin siellä ja erityislapsien kohdalla kuin minunkin kohdalla kun puuttuu tuki, se on mahdotonta opettajallekkin.

        Minulla ei ole vaikeuksia koskaan ollut käytöksen kanssa vaikka minun kasvatukseni laiminlyötiin

        Vaikka minulla ei ollut kavereita ala-asteella se ei johtunut käytöksestä vaan syrjässä olemisesta kuin täälläkin ei kiinnosta huono käytös ja muiden kavereiden mielyttäminen.

        Puolittaminen kodinhoitoa on huono juttu saahan nytkin kodinhoidon siirtää isukille mutta esim me tehtiinkin niin jossain kohtaan, ettei pakotetaisi töihin koska oli erittäin kamala vaihe ja miehellä lukio opinnot kesken.

        Itse työttömänä kävin ihan vain kurssilla jossa opetettiin valehtelemaan en tykkännyt siitä.
        Siinä se kaikki oli ja minulle ei löytynyt alaa.
        Mutta silti kamalaa pyrokratiaa.


        minulla on täysin suurin vastuu kotona hoitaminen ja heidän asioista huolehtiminen olen kasvattanut lapsia yli 20 vuotta sisaruksen sit omien ja se että minä en katso että todistus tämä pitäisi mitenkään paperina.

        Mies kyllä jää kotio kesälomana että pääsee auttaa minua nyt kun vauvan synnyttyy.

        Kyllä se kodin taloudelle ja yhteiskunalle on tärkeämpää, että se henkilö joka on paremmassa töissä on siellä töissä ja kouluttautuu ja minun urani äitinä näkyy vain sitä mitä tehnytkin aina ”ilman paperia”

        Minä pääsin säälillä koulusta mutta merkityksetön paperi.

        No en minä lapsia syytä....lapsi saa kotoa hyvin pitkälle juuri käytökseen liittyvät eväät. Jos lapsi koulussa tönii muita ja haistattaa opettajalle pitkät, ei se ole koulun vika ja yhteiskunnan vastuu oikeasti.
        Se että vanhemmat eivät pysty työssäolon jälkeen olemaan lasten kanssa ja opettamaan heille tärkeitä tapoja ja huomioimaan heitä muuten, ei myöskään ole yhteiskunnan vastuulla, vaan ihmisten, vanhempien oma vastuu. Tätä tarkoitin, kun sanoin, että lapsilla on lapsia vanhempina...

        Minusta miehille ja naisille kannattaisi järjestää vähän alussa pakollakin tuo vanhempainrahakausi puoliksi, että miehetkin hyppäisivät vanhemman rooliin toisella tavalla.... se on aina ollut äiti, joka vastaa lapsista, mutta isät toisaalta jää siinä käsityksessäkin välistä. Siinä ja vaikka missä muussakin asiassa pitäisi enemmän tasa-arvoistaa sukupuolia. Armeijakin joko pakolliseksi tai vapaa-ehtoiseksi kummallekin sukupuolelle. Vapaaehtoisuuden puolella olen itse, koska minusta vapaaehtoisesti jotain tekevä ihminen on motivoituneempi. Tuossa vanhemmuudessakin jos tukien puolelta on tiedostettua, että siihen on kummankin omalta puoleltaan sitouduttava olemalla lasten kanssa kotona fyysisesti, olisi ihan vapaus valita.... eipä se ole pakko ottaa mitään tukea ja olla siellä töissä, tai hyväksyä se jo ennen kuin lasta tekee.

        Tuo äitinä oleminen on tärkeää, en kiellä. Mutta minusta siinäkin on se juttu, mitä kovin moni nainenkaan ei ajattele, että sitä on yhteiskunnasta taas poissa pitkään. Vaikka kouluttautuisi kuinka hyvin, niin vaikka viisipäisen lapsikatraaan jälkeen on jäänyt jo kehityksestä jalkoihin ja ei ole yhtä ammattitaitoinen kuin ennen äitiyttä. Lisäksi jotkut eläketurvat ovat karanneet pitkälle. Kyllä kannattaisi myös miettiä ihan omaa henkilökohtaista tulevaisuutta, vaikka kuinka uskoisi että perhe pysyy kasassa ja mies on tukena....Lisäksi itse isänä koen, että isien pitäisi tulla enemmän ja enemmän lasten elämään mukaan...siihen kasvatukseen, siinä isällä on yhtä suuri rooli kuin äitillä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kyllä tasan tarkkaan tiedän tuon ongelman mutta sinulla oli yksilöllinen tuki muuten se olisi annettu olla.

        Jokaiselle on tuollaisissa tapauksissa yksilöllinen tuki, mutta kyllä tuo tuki on ihan sama oltavakin kaikille. Ei vaikka tälläistä jalan eturistisideleikkausta ja sen jälkeistä kuntoutusta kukaan voi tehdä toisen puolesta... Kyllä se on sen kuntoutujan oma homma. Muut voi antaa neuvoja ja vinkkejä, mutta itse se on hoidettava kuitenkin.

        Minä ymmärrän kyllä sen, että vaikka joku kehitysvammainen vastaava potilas voi tarvitakin enemmän tukea tälläiseen ja valvontaa, mutta normaali aikuinen ihminen ei tarvitse, vaikka toinen siitä varmaan kuntoutuu huonommin kuin toinen.... Se on jokaisen itsensä oma päätös miten paljon suostuu tekemään jonkin asian eteen.

        Yks kaveri on hiukka yksinkertainen...hän ei ihan kaikkea aina hoksaa, mutta on iloinen ja valloittava persoona. Hän hurautti oikean kätensä sirkkelistä läpi ja etu- ja keskisormen jänteet piti etsiä kyynärpäästä asti ja harsia koko käsi uudelleen kasaan. Mutta hän ei ottanut sitä ongelmana ollenkaan.... hälle annettiin puoli vuotta sairaslomaa, mutta kahden kuukauden päästä hän oli jo lääkärillä pyytämässä sen kumoamista, kun käsi toimi tarpeeksi hyvin.... Lääkäri oli naureksinut ja ihmetellyt miten noin hyvin käsi jo toimii, niin kuulemma hän oli jumpannut niin ahkerasti kättään ohjeiden mukaan, monta tuntia päivässä.....Koska hänellä oli ollut tylsää...halus töihin. :oD

        Urheilijat selvittää tälläisen puoleen vuoteen, mutta minulla on yhä vasen koipi selkeästi huonompi. Minun motivaatio hoitaa tätä ei ole sama kuin leipänsä urheilusta saava, tai sit toi mun kaveri... Mutta en mä lähtis tähän mitään ulkopuolista tukea ja apuakaan mankumaan....tään toipuminen on minusta itsestä kiinni... ei kenestäkään muusta, eikä varsinkaan yhteiskunnasta....


      • Dissi kirjoitti:

        Jokaiselle on tuollaisissa tapauksissa yksilöllinen tuki, mutta kyllä tuo tuki on ihan sama oltavakin kaikille. Ei vaikka tälläistä jalan eturistisideleikkausta ja sen jälkeistä kuntoutusta kukaan voi tehdä toisen puolesta... Kyllä se on sen kuntoutujan oma homma. Muut voi antaa neuvoja ja vinkkejä, mutta itse se on hoidettava kuitenkin.

        Minä ymmärrän kyllä sen, että vaikka joku kehitysvammainen vastaava potilas voi tarvitakin enemmän tukea tälläiseen ja valvontaa, mutta normaali aikuinen ihminen ei tarvitse, vaikka toinen siitä varmaan kuntoutuu huonommin kuin toinen.... Se on jokaisen itsensä oma päätös miten paljon suostuu tekemään jonkin asian eteen.

        Yks kaveri on hiukka yksinkertainen...hän ei ihan kaikkea aina hoksaa, mutta on iloinen ja valloittava persoona. Hän hurautti oikean kätensä sirkkelistä läpi ja etu- ja keskisormen jänteet piti etsiä kyynärpäästä asti ja harsia koko käsi uudelleen kasaan. Mutta hän ei ottanut sitä ongelmana ollenkaan.... hälle annettiin puoli vuotta sairaslomaa, mutta kahden kuukauden päästä hän oli jo lääkärillä pyytämässä sen kumoamista, kun käsi toimi tarpeeksi hyvin.... Lääkäri oli naureksinut ja ihmetellyt miten noin hyvin käsi jo toimii, niin kuulemma hän oli jumpannut niin ahkerasti kättään ohjeiden mukaan, monta tuntia päivässä.....Koska hänellä oli ollut tylsää...halus töihin. :oD

        Urheilijat selvittää tälläisen puoleen vuoteen, mutta minulla on yhä vasen koipi selkeästi huonompi. Minun motivaatio hoitaa tätä ei ole sama kuin leipänsä urheilusta saava, tai sit toi mun kaveri... Mutta en mä lähtis tähän mitään ulkopuolista tukea ja apuakaan mankumaan....tään toipuminen on minusta itsestä kiinni... ei kenestäkään muusta, eikä varsinkaan yhteiskunnasta....

        Kuin pojallekin se tuki on oltava muistuttamassa kun ei se siinä hetkessä muista kun tunnetila on vahva vaikka oltais kerrottu kotona, sen käyttöön otto tapahtuu toisilla hitaammin ja toisilla nopeammin lapsilla, jos ei ole siihen mihin tarvitsee varsikin työkaluja.

        Se juurikin kuntoutus on todella tärkeää mutta se että juurikin kuinka hyvin on itse tietoinen, miten kuntouttaa mutta esim nytkin minä vanhempana kuntoutan, painostanut ja en anna noissa asioissa anna lapsen vaikuttaa vaan tehdään ikäviä asioita koska elämässä joutuu tekemään ikäviä.

        Minä en joutunut tekemään ikäviä asioita joten olen joutunut myös itseharjoitteleen mutta minulla on täysin paljon harjoiteltavaa koska joudun harjoitteleemaan monia ikäviä asioita ja siten ymmärrän erittäin hyvin lapsia joita ei pakoteta koulussakin, jos se että joku vanhempi ei ole lapsen kanssa.

        niin yhteiskunta saa vain työntekijöitä kun itse painostaa kuntoutuksilla ja kyseinen lapsi pysyy kaidalla tiellä vanhemmille tuntuu olevan työ erittäin tärkeä.

        Sun koiven paraneminen on tällä hetkellä tärkein varsinkin oikea kuntoutus koska tällä se paranemiseen tarvittavat asiat korjaantuu, eikä arveennu kuin tuhoa tärkeimpiä hermoja ja jätä jäykkyyttä loppuelämäksi että niiden fysioterapeutin ohjeita on juurikin kannattavaa harjoitella ettei jää pysyvää vammaa ja ettei väärin hoida.





        Ymmärräthän sen että toisilla on eri haasteita ja kuin esim noihin kuntoutukseen ei yleensä vanhempaa päästetä mukaan ja minä olen yleensä vaatinut koska näkemällä näen heikkoudet paremmin, ymmärrän ja muistan paremmin auttaa omaa lastani.


        Herttinen sentään hissiportaissa yksi mies alkoi tekemään tuttavuutta ja masukin minulla on iso. Viimeisiä päiviä viedään ja vastasin jotain hölmöä kun en kuunnellu.
        ”Tutustua ajelulla”, sanoin ”joop” ja äkkiä karkuun kun ajattelin jotain sanoneen lapsestani jotain.
        Meni ihan plasmat sekaisin.

        Minä taas opin näkemällä en kuulemalla sen vuoksi haluan vanhemmalle on annettava oikeat tavat opettaa lasta, miksi juuri tarkoitan sitä että vanhemmat joutuvat tutustumaan lapseensa väkisin kotihoidolla ja se että minua ei se ura ole tärkeä ja sen tiedän että olen vain yksi tieltä tippuva ja kun myös on muistettava urastaan kiinnostunut ihminen varmasti kuin minäkin opiskelee asioita vaikka olisi poissa työelämästä.

        En koe mitenkään tärkeämmäksi äidin tai isän uraa kunhan lapsien ura on myös ensisijaisia.


      • Dissi kirjoitti:

        Jokaiselle on tuollaisissa tapauksissa yksilöllinen tuki, mutta kyllä tuo tuki on ihan sama oltavakin kaikille. Ei vaikka tälläistä jalan eturistisideleikkausta ja sen jälkeistä kuntoutusta kukaan voi tehdä toisen puolesta... Kyllä se on sen kuntoutujan oma homma. Muut voi antaa neuvoja ja vinkkejä, mutta itse se on hoidettava kuitenkin.

        Minä ymmärrän kyllä sen, että vaikka joku kehitysvammainen vastaava potilas voi tarvitakin enemmän tukea tälläiseen ja valvontaa, mutta normaali aikuinen ihminen ei tarvitse, vaikka toinen siitä varmaan kuntoutuu huonommin kuin toinen.... Se on jokaisen itsensä oma päätös miten paljon suostuu tekemään jonkin asian eteen.

        Yks kaveri on hiukka yksinkertainen...hän ei ihan kaikkea aina hoksaa, mutta on iloinen ja valloittava persoona. Hän hurautti oikean kätensä sirkkelistä läpi ja etu- ja keskisormen jänteet piti etsiä kyynärpäästä asti ja harsia koko käsi uudelleen kasaan. Mutta hän ei ottanut sitä ongelmana ollenkaan.... hälle annettiin puoli vuotta sairaslomaa, mutta kahden kuukauden päästä hän oli jo lääkärillä pyytämässä sen kumoamista, kun käsi toimi tarpeeksi hyvin.... Lääkäri oli naureksinut ja ihmetellyt miten noin hyvin käsi jo toimii, niin kuulemma hän oli jumpannut niin ahkerasti kättään ohjeiden mukaan, monta tuntia päivässä.....Koska hänellä oli ollut tylsää...halus töihin. :oD

        Urheilijat selvittää tälläisen puoleen vuoteen, mutta minulla on yhä vasen koipi selkeästi huonompi. Minun motivaatio hoitaa tätä ei ole sama kuin leipänsä urheilusta saava, tai sit toi mun kaveri... Mutta en mä lähtis tähän mitään ulkopuolista tukea ja apuakaan mankumaan....tään toipuminen on minusta itsestä kiinni... ei kenestäkään muusta, eikä varsinkaan yhteiskunnasta....

        sekä huomasin sen mitä myöhemmin meni lapsi kouluun sitä vieraanvaraisempi eikä kehtaa näyttää sitä huonoa puolta itsestään.

        Mutta taas päiväkodissa esikoinen oppi käyttämään nyrkkejä ja ei häpeä huonoa käytöstään niin paljoa koululla kuin opittu tapa käyttäytyä huonosti josta saanut monta vuotta kitkeä pois koska päiväkodissa hyväksyivät tädit leikkitappelun.

        Se kasvatus kuuluu myös koululle kuin päiväkotiinkin ettei lapset kasvata vain sitä huonoa käytöstä.


      • valtakunta kirjoitti:

        sekä huomasin sen mitä myöhemmin meni lapsi kouluun sitä vieraanvaraisempi eikä kehtaa näyttää sitä huonoa puolta itsestään.

        Mutta taas päiväkodissa esikoinen oppi käyttämään nyrkkejä ja ei häpeä huonoa käytöstään niin paljoa koululla kuin opittu tapa käyttäytyä huonosti josta saanut monta vuotta kitkeä pois koska päiväkodissa hyväksyivät tädit leikkitappelun.

        Se kasvatus kuuluu myös koululle kuin päiväkotiinkin ettei lapset kasvata vain sitä huonoa käytöstä.

        Joo. Sinä teetkin paljon lastesi eteen ja hoidat kaikkea itseäsi säälimättä, se on jokaisen oikeus tehdä niinkin.

        Yhteiskunnan on silti pidettävä suht tasa-arvoisesti kaikista jäsenistään huolta sen mukaan mihin on mahdollisuus. Aina joku jää vähemmälle mitä oikeasti tarvitsisi ja toiset ei tarvitsisi mitään ja silti saavat....

        Minä olen sen verta hyvässä asemassa, että minä en tarvitse yhteiskunnalta erikoisempia tukia. Lapset käy tavan koulua ja ovat terveitä. Eikä minua vaivaa maksaa verojakaan, kirkollisveroakin maksan, vaikka en siitä itse nyt mitään hyödy. Ehkä seuraavaksi kun mut kuopataan. Mutta teenpähän niillä muille jotain, millä ei ole yhtä hyvin asiat.

        Enkä mä ehkä edes jaksa lähtee äänestämäänkään sittenkään, ei liikuta mua oikeastaan mihinkään, oliko siellä päättämässä kuka tahaansa....


      • Dissi kirjoitti:

        Joo. Sinä teetkin paljon lastesi eteen ja hoidat kaikkea itseäsi säälimättä, se on jokaisen oikeus tehdä niinkin.

        Yhteiskunnan on silti pidettävä suht tasa-arvoisesti kaikista jäsenistään huolta sen mukaan mihin on mahdollisuus. Aina joku jää vähemmälle mitä oikeasti tarvitsisi ja toiset ei tarvitsisi mitään ja silti saavat....

        Minä olen sen verta hyvässä asemassa, että minä en tarvitse yhteiskunnalta erikoisempia tukia. Lapset käy tavan koulua ja ovat terveitä. Eikä minua vaivaa maksaa verojakaan, kirkollisveroakin maksan, vaikka en siitä itse nyt mitään hyödy. Ehkä seuraavaksi kun mut kuopataan. Mutta teenpähän niillä muille jotain, millä ei ole yhtä hyvin asiat.

        Enkä mä ehkä edes jaksa lähtee äänestämäänkään sittenkään, ei liikuta mua oikeastaan mihinkään, oliko siellä päättämässä kuka tahaansa....

        Olisi kyllä kiva jos perussuomalaisia äänestät vaikka ei sitä kasvatus asiaa peruskoulussa pidä tärkeänä mutta erityiskouluihin erityislapset pitävät tärkeänä päästää, missä on erityislapsien ”kasvatus” on tärkeämpää ja erityisvaikeuksiin juuri opetuksessa tuetaan.

        Minulla on tyttö on normaalissa opetusryhmässä ja tyttökin saa 9 ja äikästä 10- ja sekä sai enkusta A- minkä nyt pisti silmiin ja Saksa alkaa ensvuonna.


        Se on taas lahjakaskirjallisesti kuin myös kavereita löytyy mistä tahansa ja sekä liikunta kiinnostaa ja järkyttävän paljon töitä tekee kuin tahtoi rahaa tottakai tenttaa.

        Taas seuraava tyttökin on lahjakaskirjallisesti kuin myös numeroin ja taas liikuntakin on hyvää ikäisekseen .

        Mutta Pojilla se on harjoitusta monen heikkouksien tukemiseen tarvitsee enemmän.
        Miksi sitten taas keskimmäinen tyttö on hyvin kehittynyt.


        Kumminkin santsaavat siihen peruskouluun sekä erityiskouluihin, vanhusten hoivaa kuin myös tarkkaan katsotaan.


        Edes meidän vuoksi vaikka ei teillä ole tarvetta toiset lapset ei tarvitse niin paljon tukea mutta toiset lapset tarvitsee meille riittää molempia ja sekä se vanhuspalvelu omiesi vanhempia ajatellen.

        Minä en ajattele että sinä et pärjäisi tai lapsesi mutta haluan vain ihmisiä muistuttaa kovan työn tulos on kannattavaa.

        Itseni kohdalla on vaikea tietää miten kuntoutan itseäni muuta kun törmään lukemalla ja havaitsemalla tuo minulla on.

        https://www.perussuomalaiset.fi/tietoa-meista/puolueohjelma/

        Tässä on tietoa heidän ohjelmistaan.


      • Dissi kirjoitti:

        Joo. Sinä teetkin paljon lastesi eteen ja hoidat kaikkea itseäsi säälimättä, se on jokaisen oikeus tehdä niinkin.

        Yhteiskunnan on silti pidettävä suht tasa-arvoisesti kaikista jäsenistään huolta sen mukaan mihin on mahdollisuus. Aina joku jää vähemmälle mitä oikeasti tarvitsisi ja toiset ei tarvitsisi mitään ja silti saavat....

        Minä olen sen verta hyvässä asemassa, että minä en tarvitse yhteiskunnalta erikoisempia tukia. Lapset käy tavan koulua ja ovat terveitä. Eikä minua vaivaa maksaa verojakaan, kirkollisveroakin maksan, vaikka en siitä itse nyt mitään hyödy. Ehkä seuraavaksi kun mut kuopataan. Mutta teenpähän niillä muille jotain, millä ei ole yhtä hyvin asiat.

        Enkä mä ehkä edes jaksa lähtee äänestämäänkään sittenkään, ei liikuta mua oikeastaan mihinkään, oliko siellä päättämässä kuka tahaansa....

        Kuin tuollakin onneksi tuli kerrottua peruskoulusta” LEIKATTTU” myönsivät asian kuin hajoitettu erityisoppilaita normiluokkiin jossa opettajat ovat hädissään.
        https://yle.fi/uutiset/3-10734671

        Muut puolueet puhuu vain varhaiskasvatuksen ja kuin toiseen asteen rahoittamisesta tai vastaavasta toiminnasta jos jaksat kuunnella Kokonaan mutta lopulta.

        Lopulta1.49.24 jälkeen ihan loppuun esiin koulutukseen kohdistuneesta leikkauksista, miten vaikuttaneet?
        Tuntuu ettei kukaan ole ottanut esiin kuin vasta nyt kehdattu julkistaa että ne kaikki peruskoulun leikkaukset opettajien ja erityisoppilaiden hätä tuli esiin yms.

        Syytetään hirveästi kotikasvatusta vaikka täysin oikeassa olin en sitten ollutkaan, se joka toimi väärin esikoisen kohdalla


      • PeppiPitkätukka
        Dissi kirjoitti:

        No minusta kouluissa on jo aikapaljon tukea... Ei minun aikana ollut näin paljon kaikkea... Nyt on kouluavustajia luokissa ja erityisjuttuja enemmän ja vähemmän...
        Mutta ihan perusjuttuja vois toimittaa kouluissa paremmin.

        Ja ei sillä ole oikeasti minulle väliä ketä mä äänestän henkilönä.... kuhan on persu...oikeastaanhan nämä on puoluevaalit, vaikka näitä henkilövaaleina mainostetaan. Vaikka joku saisi kuinka kovan äänimäärän, niin puolue itse valitsee sinne ne, ketkä saa jonkun salkun, että aivan sama ketä äänestää henkilönä.

        Ja en mä oikeasti usko persujen saavan sen kummempaa aikaseks kuin hässäkkää vaan tuolla muissa puolueissa...se ois minusta tärkeintä, kun ei tätä systeemiä varmaan saada muutettua kuin uudella sisällissodalla, mikä varmaan tulee, jos korruptoitunut päätöselin vaan jatkaa tätä älyttömyyttä. :oD

        "Kouluissa on jo aika paljon tukea" ?? No kyllä pitääkin olla, kun nykyään on oppilaista, jotka ei osaa suomea. Olen ollut avustajana monessa koulussa ja eri luokka-asteilla. On se monenkirjavaa ja ongelmaa monenlaista.
        Itse kävin koulun 80-luvulla, ei ollut tällaista hajontaa kuin nykyään. Ei lähellekään. Ei tällaista pysty edes hoitamaan kunnolla, joten kannattaisi lopettaa heti sellainen haittakaahanmuutto ja syrjäytymisen kehitys. Hoitaa nämä ongelmat jotka täällä jo ovat.


      • Anonyymi
        Dissi kirjoitti:

        No maahanmuuttohan ei ole sinäänsä ongelma, vaan tukien perässä muuttavat siipeilijät ovat ongelma. Jos työpaikan perässä tulee tänne ja hoitaa roolinsa yhteiskunnassa, ei se huonoa ole, mutta tätä karsean kallista järjestelmää tullaan käyttämään hyväksi ulkomaita myöten....kyllä se pistää silmään, että täällä hyysätään monet pilalle melkein ja osa taas tekee tuppisuuna zombina (niinkuin itsekin) vaan töitä ja kustantaa tämän lystin kaikille....

        Moniko suomalainen muuttaa työn perässä pois äitin helmoista loisimasta?
        Mammaaa huutaa nössykkä ja nostaa kela-rahaa.


    • Miksi ihmeessä voi todeta olevan nolla?
      Se mitä äänestää kannattaa seuraava seuraavalla kaudella, kuka on oikeasti tekemässä muutosta ja kuka oikeasti on perehtynyt jo Perussuomalaiset ovat yksittäisiin ongelmiin perehtynyt enemmän kuin muut ehdokkaat.

      Peruskoulussa syrjäytyminen on se syynä ettei ole oikeata tukea koulusta ja opetus jäänyt saamatta.

      • gfdhfd5t54gf

        Timo ja muut ylimieliset vihervassarit ja poroporvarit ovat ottaneet sen asenteen, että kaikki joilla on eriävä mielipide heidän kanssaan ovat nollia joiden mielipidettä ei tarvi kuunnella.


      • tämäonsarkasmia

        Onhan se joo nähty miten persujen äänestäminen on laittanut asioita tapahtumaan.


    • Voi meitä! Olemme pilanneet jo Timpan yöunet.

    • Luulisi tosiaan että populismin kupla olisi jo poksahtanut. Ei pelkästään se, miten kävi viime vaaleissa Persujen jytkyn jälkeen (mikään ei nk. muuttunut ainakaan persujen äänestäjien haluamaan suuntaan) vaan myös se, mihin hömppäpopulistit ovat maansa ajaneet maailmalla, näkyvimpänä esimerkkinä Brexit.

      Persujen suosio kertoo lähinnä, että puolueen äänestäjäkunnan muisti on lyhyt eikä maailman tapahtumia juurikaan seurata tai ainakaan niistä ei vedetä johtopäätöksiä.

      • gfdhfd5t54gf

        Populismi on demokraattisempaa kuin elitismi. Populisti haluaa antaa kansalle sitä mitä se haluaa (vaikka se kansa olisi väärässäkin), kun taas elitistin mielestä hänen näkemyksensä on ainoa oikea eikä kansalla ole oikeutta vaikuttaa siihen miten elitisti elitistikavereineen maata pyörittää.


      • Ätmelsson

        Mulla on hyvä, mutta lyhyt muisti. Maailman tapahtumia tuskin muidenkaan puolueiden kannattajat yhtään enempää seuraa. Populismin kupla ei koskaan puhkea.


      • gfdhfd5t54gf kirjoitti:

        Populismi on demokraattisempaa kuin elitismi. Populisti haluaa antaa kansalle sitä mitä se haluaa (vaikka se kansa olisi väärässäkin), kun taas elitistin mielestä hänen näkemyksensä on ainoa oikea eikä kansalla ole oikeutta vaikuttaa siihen miten elitisti elitistikavereineen maata pyörittää.

        Ei, vaan populisti kusettaa kansaa väittämällä että asiat ovat yksinkertaisempia kuin ovat ja lakaisemalla yksinkertaisten ratkaisujen haittapuolet maton alle. Hyvä esimerkki Brexit ja Trump muuttuneen.


      • "puolueen äänestäjäkunnan muisti on lyhyt ..."

        Tässä suhteessahan gallupien piikkipaikka pitävä SDP on erinomainen esikuva kaikille. Lähes kaikki SDP:n äänestäjät kun omakohtaisesti muistavat asioita vähintään 1950-kuvulta saakka. Darkkis ei muista ihan niin kauas.


      • Ätmelsson
        outsider1 kirjoitti:

        Ei, vaan populisti kusettaa kansaa väittämällä että asiat ovat yksinkertaisempia kuin ovat ja lakaisemalla yksinkertaisten ratkaisujen haittapuolet maton alle. Hyvä esimerkki Brexit ja Trump muuttuneen.

        Löytyy lähempääkin populistien valheita. Eihän siitä kauaa ole kun maahanmuuttoa ylistettiin pelkästään hyväksi. Ja haittaa pelkästään siitä ollut. Verukkeina oli joskus työvoimapula, osaajien tarve, syntyvyyden lasku( osaltaan ok) ja viimeisin oli eläkkeiden romahdus.
        Oikeen kiinteistöjen omistajia kehotettiin vuokraamaan maahanmuuttajille ja oliko vielä niin, että ihmisiä kehotettiin ottamaan heitä kotiinsa, kun siitä seuraisi kaikkea hyvää mm pelihetket, kulttuurinrikkaus. Ja kuka hyöty? Päättäjien läheiset, joilla matubisnes täällä valmiina odotti tulijoita.

        No ei se Jussikaan ole kun ihminen. Saa nähdä miten se kusettaa perheelleen rahaa. Pääasia, että verovaroin rikastuva edes vaihtuu välillä. Muuten yksi ihminen ehtii kahmia liikaa rahaa ja valtaa


      • eiolerakettitiedettä
        Ätmelsson kirjoitti:

        Löytyy lähempääkin populistien valheita. Eihän siitä kauaa ole kun maahanmuuttoa ylistettiin pelkästään hyväksi. Ja haittaa pelkästään siitä ollut. Verukkeina oli joskus työvoimapula, osaajien tarve, syntyvyyden lasku( osaltaan ok) ja viimeisin oli eläkkeiden romahdus.
        Oikeen kiinteistöjen omistajia kehotettiin vuokraamaan maahanmuuttajille ja oliko vielä niin, että ihmisiä kehotettiin ottamaan heitä kotiinsa, kun siitä seuraisi kaikkea hyvää mm pelihetket, kulttuurinrikkaus. Ja kuka hyöty? Päättäjien läheiset, joilla matubisnes täällä valmiina odotti tulijoita.

        No ei se Jussikaan ole kun ihminen. Saa nähdä miten se kusettaa perheelleen rahaa. Pääasia, että verovaroin rikastuva edes vaihtuu välillä. Muuten yksi ihminen ehtii kahmia liikaa rahaa ja valtaa

        Oisko kuitenkin liikaa pyydetty että osaisi käyttää oikeita termejä, maahanmuuttaja ja pakolainen ovat aivan eri asia, Kun te persulaiset ym. isämmaam soturit jankuttatte niin pääasiassa kyse on pakolaisista niin miksei sitten niin voi suoraan sanoa. Vai onko niin ettette yksinkertaisesti ymmärrä asioiden eroja, ei ne kuitenkaan niin vaikeita juttuja ole ja tieto on jokaisen saatavilla kyllä.


      • Ätmelsson
        eiolerakettitiedettä kirjoitti:

        Oisko kuitenkin liikaa pyydetty että osaisi käyttää oikeita termejä, maahanmuuttaja ja pakolainen ovat aivan eri asia, Kun te persulaiset ym. isämmaam soturit jankuttatte niin pääasiassa kyse on pakolaisista niin miksei sitten niin voi suoraan sanoa. Vai onko niin ettette yksinkertaisesti ymmärrä asioiden eroja, ei ne kuitenkaan niin vaikeita juttuja ole ja tieto on jokaisen saatavilla kyllä.

        Ihan oikeita termejä tossa on käytetty. Miksi halusit tulla kertomaan, että tiedät kyseisten termien eron?

        Phhht fufu äijä


      • taidatollaääliö
        Ätmelsson kirjoitti:

        Ihan oikeita termejä tossa on käytetty. Miksi halusit tulla kertomaan, että tiedät kyseisten termien eron?

        Phhht fufu äijä

        Taidat vain olla ääliö.


      • Ätmelsson
        taidatollaääliö kirjoitti:

        Taidat vain olla ääliö.

        Sä taidat olla todella älykäs🤣🤣


    • Näejakuule

      Kukahan tässä se reppana onkaan. Perussuomalaiset jatkaa suosiotaan omalla vakaalla tavallaan uhoilematta. Eikö SUOMI merkitse näille muille uhoajille mitään koska se on myynnissä halpamaisesti? PS puoltaa Suomen etua!

    • Ätmelsson

      Taas kännissä alottaja. Puolue noussu toiseksi suurimmaks ja se on nolla näyttö🤩

      Kuvitelkaa kun ap pääsis tv lähetykseen väittelee Jussin kans. Sais aika naurut

      • gfdhfd5t54gf

        Saahan siitä naurut täälläkin. Timo on pelkkä vitsi.


      • saanytkinnauraa

        Kyllä Halla-Aholle voi nauraa nytkin.


      • Anonyymi

        Ap kovana miehenä, siis omasta mielestään haastaisi tietenkin heti tappeluun kun ei pärjää sanallisesti. Homohan tuo on, asuu ruotsinkielisellä alueella. Ei kykene edes töitä tekemään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ap kovana miehenä, siis omasta mielestään haastaisi tietenkin heti tappeluun kun ei pärjää sanallisesti. Homohan tuo on, asuu ruotsinkielisellä alueella. Ei kykene edes töitä tekemään.

        Ok loistava lulloun saaja elåmåå.


    • Timoa varmaan hirveästi nolottaa kun on suvakkip..u mielessään viljellyt persuvastaista agendaansa vastoin puhdasta järkeä ja nyt paljastuu että persut ottaakin murkavoiton. Timon oma matuttajasuvakki ehdokas saa kaksi ääntä, omansa ja Timon, sillä ei eduskuntaan vielä pääse.

    • sipilää

      Mitäs similä itse äänestää?

    • katsotaanmitenkäy

      Veikkasin errä Walle läh ennen Lolaa Selviytyjissä:

    • Kiitoksia henkilökohtaisuuksiin menosta. Serkkuni on kunnanvaltuutettu ps puolueesta.

      Hän häpeää teitä nettitrolleja.

      Voin suoraan sanoa, että olen aivovauriopotilas. Ei se minusta tee ihmistä joka on hyödytön ja pitää karkoittaa Siperiaan.

      Ja nuorille tiedoksi.

      Vasemmistoliitto on yhtä kommunistinen kuin persut smp:äisiä. Smp oli aikoinaan kepun mölinäsiipi.

      Silloin kun Vasut perustettiin, niin kommunistit potkittiin pihalle.

      Persuille kävi ihan sama kun smurffit perustettiin.

    • Anonyymi

      Huomenta Silmälappu-Spede. Voisitko ystävällisesti vastata kysymykseen, miksi näytät ihan peräaukolta?

      • Voisitko herra anonyymi selventää, miksi näytän perä-aukolta?

        Toisaalta vähäisin selvityksin annetaan käsitys, että olet itse peräröörin miehiä.


      • Anonyymi
        TimoSimilä kirjoitti:

        Voisitko herra anonyymi selventää, miksi näytän perä-aukolta?

        Toisaalta vähäisin selvityksin annetaan käsitys, että olet itse peräröörin miehiä.

        Eikö idiotismin ruuneberi osaa antaa vastausta kysymykseen? Kauneus on katoavaista ja rumuus senkun lisääntyy. Miksi ihmeessä minun pitää selittää, jos sinulle on kysymys annettu? Olet sii ruma ja tyhmä. Onnea matkaan Silmälappu-Spede. Selkää saat, jos ikinä nähdään. Tulee tupla laput similälle.


      • Kiitoksia kommentistasi. Tiedähän suuressa viisaudessasi tietyn lajin.?

        Sitä kutsutaan Sin Moo Do Hapkidoksi.

        Tervetuloa kokeilemaan omaas uhoa


      • Anonyymi
        TimoSimilä kirjoitti:

        Kiitoksia kommentistasi. Tiedähän suuressa viisaudessasi tietyn lajin.?

        Sitä kutsutaan Sin Moo Do Hapkidoksi.

        Tervetuloa kokeilemaan omaas uhoa

        Onko kukaan ikinä sanonut sinun olevan fiksu tai edes normaali älyinen? Epäilen vahvasti ettei ole.


    • Reppanat? Kuka täällä on reppana?

      Jos joku on reppana, niin sitä pitä potkia lempeästi perseelle ja eteenpäin, eikä lannistaa entisestään. Välillä voi kuunnella murheita ja keitellä iltakaakaot.

      • Näin se on. Mutta välillä joutuu potkimaan.


      • Anonyymi
        TimoSimilä kirjoitti:

        Näin se on. Mutta välillä joutuu potkimaan.

        Timoa on taidettu potkia jo pienestä pitäen. Säälittävä ressukka.


    • Anonyymi

      Arvoisa Silmälappu-Spede, omaa sukua Lampaan Nusasia. Miksi näytät ihan peräaukolta? Vastaus eikä mitään lässytystä. Luulisi vanhan miehen osaavan vastata kysymykseen. Tosin vanha haaska mikä näyttää peräaukolta ei välttämättä ole niitä fiksumpia.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe