Palvelupakkoruotsiin ikäraja 18v, sitä nuoremmat opiskelkoon itseään ja tulevaisuuttaan ajatellen

Ruotsi on kuulemma helppo kieli (joillekin), antaa siis aikuisen (yli 18v) itse päättää, opiskeleeko palvelupakkoruotsinsa virkamiesuraa varten vai ei.

Annetaan lasten olla rauhassa.

Täysi-ikäiset lukioissa, ammattikouluissa, ammattikorkeissa ja yliopistoissa sekä myöhemmin työn ohessa saisivat itse päättää, lukevatko intensiivisesti jonkin virkaruotsipaketin.

Ne, joilla on kielellistä lahjakkuutta, selviäisivät tästä kohtuullisin opintopistein. 

Ne, joille tämä olisi liian työlästä, eivät olisi selvinneet kunnialla koko kouluaikaa kattaneesta ruotsistakaan. Tässä mallissa heidän koulutustasoaan ei madalleta, opintojaan ei pitkitetä eikä heitä karsita tutkinnon saaneiden joukosta pakkoruotsin avulla.

18

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä on nyt selkeä ehdotus yhteiseksi eduksi.

    • Ei siis enää välineellistetä lapsiamme pakkopalveluruotsilla.

    • Anonyymi

      Tämä ehdotus ei siis vaadi mitään muiden rakenteiden muovaamista - vain periaatepäätöksen, että palveluruotsipaketti on aikuisten oma valinta.

    • Anonyymi

      Miettikää hetken tätä etenemismallia!

      • Anonyymi

        Täällä ruotsinkieliset todistavat, ettei pakkoruotsilla saa ruotsinkielisiä terveyspalveluja, psykiatrisia palveluja, oikeudenkäyntipalveluja,...

        Pakkoruotsi ei siis toimi palveluissa, joita varten se on luotu. Muiden yli 95%:n kannalta pakkoruotsi on karmea viritelmä.

        Luovutaan pakosta. Hetken toimii vanha systeemi vanhoilla ongelmilla.

        Ruotsinkieliset lähtevät itse suunnittelemaan palvelurakenteita jatkossa. Heillä on valmiiksi virkamiehiä, jotka pystyvät tähän osana virkatyötään, siis täydellä palkalla ja osaamistaan hyödyntäen, omiaan kuunnellen.

        Mahdollisesti saadaan hyviä ideoita myös muiden kieliryhmien inhimillisten palvelujen toteuttamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä ruotsinkieliset todistavat, ettei pakkoruotsilla saa ruotsinkielisiä terveyspalveluja, psykiatrisia palveluja, oikeudenkäyntipalveluja,...

        Pakkoruotsi ei siis toimi palveluissa, joita varten se on luotu. Muiden yli 95%:n kannalta pakkoruotsi on karmea viritelmä.

        Luovutaan pakosta. Hetken toimii vanha systeemi vanhoilla ongelmilla.

        Ruotsinkieliset lähtevät itse suunnittelemaan palvelurakenteita jatkossa. Heillä on valmiiksi virkamiehiä, jotka pystyvät tähän osana virkatyötään, siis täydellä palkalla ja osaamistaan hyödyntäen, omiaan kuunnellen.

        Mahdollisesti saadaan hyviä ideoita myös muiden kieliryhmien inhimillisten palvelujen toteuttamiseksi.

        Eikö tämä olisi kaikkien etu?


    • Anonyymi

      Pakkoruotsia rakennetaan virkatyönä ja hyvällä palkalla -
      sitä puretaan työn ja perheen ohessa ilman palkkaa.
      Siinä on pari muuttujaa.

    • Anonyymi

      Minusta myös samalla logiikalla palvelupakkoenglanti pitää purkaa. Englanti myös vapaaehtoiseksi, ajatelkaa kaikkia noita au-paireja jotka orjatyöllään palvelevat englanniksi ulkomailla.

      • Anonyymi

        Finska om något kunde slängas i väggen. Det behövs faktiskt inte till något. Om någon nödvändigtvis envisas med finska så är det väl helt ok, bara åldersgränsen sätts till den samma som för annat skadligt, typ tobak och alkohol.
        Man kunde diskutera, huruvida finska ordböcker och dylikt även i fortsättningen får finnas synliga i bokhandlarna eller om de borde köpas genom att fråga expediten? Böckerna skulle givetvis förses med varnande bilder visande R-viina, familjer i snödrivorna och en kavalkad vaxnyllen.


      • Anonyymi

        Meillä ei ole pakollista englantia, vain valinnainen hyötyenglanti. Sitä luetaan omaksi iloksi, pavleu ei ole perusteena.


    • Anonyymi

      Kysymys on nuoren oikeudesta itselleen tärkeisiin asioihin. Maan pääkieli ja maailman lingua franca ovat silloin selkeästi yksilön oma etu. Muita kieliä voi lukea valiten.

      Koska suomea ja englantia lukevat kaikki jo nyt vapaaehtoisesti, näiden kohdalla ei tarvita muutosta.

      Ruotsin pakollisuus tulee nyt purkaa. Jos sitäkin luetaan vapaaehtoisesti, ihan kiva.

      Pakolliselle kielelle on oltava erittäin vahvat perusteet, ne löytyisivät meillä vain englannille ja suomelle.

    • Anonyymi

      Olisi kaikin puolin reilua rauhoittaa alle 18-vuotiaiden elämä palvelupakkokieleltä - sitten aikuisena voi valita, haluaako sen suorittaa vai ei.

      • Anonyymi

        Alaikäisille ei myöskään kannata tällaista propagandaa syöttää.


      • Det är nog fennona de måste värjas för. Det är i och för sig lätt, för det finns inte en ungdom som vill ha något att göra med SuoLi fabona.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Det är nog fennona de måste värjas för. Det är i och för sig lätt, för det finns inte en ungdom som vill ha något att göra med SuoLi fabona.

        Lapsilla on oikeus kasvaa ja keskittyä omaan opiskeluunsa, ei valimistautumiseen pienen vähemmistöeliitin palveluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsilla on oikeus kasvaa ja keskittyä omaan opiskeluunsa, ei valimistautumiseen pienen vähemmistöeliitin palveluun.

        Peruskoulu on tarkoitettu perusopintoasteeksi KAIKILLE. Tämän jälkeen nuori saa tehdä mitä lystää. Suomen koulu on valittu maailman parhaaksi, mutta "eräille" se ei kelpaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruskoulu on tarkoitettu perusopintoasteeksi KAIKILLE. Tämän jälkeen nuori saa tehdä mitä lystää. Suomen koulu on valittu maailman parhaaksi, mutta "eräille" se ei kelpaa...

        Nyt ollaan oppivelvollisuus jatkamassa myös toiselle asteelle. Sen paremmin peruskoulussa kuin lukiossa tai ammattikoulussa ei palvelupakkokieltä eli pakkoruotsia pidä olla. Sen, haluaako palvella ruotsiksi, tulee olla aikuisen oma valinta.


    • Anonyymi

      On todella tärkeä periaate, että nuori saa opiskella itseään varten, itselleen hyödyllisiä asioita.

      Pakkoruotsi perustuu velvoitteelle tarjota ruotsinkielisiä palveluja. Se ei voi olla alaikäisten opintosuunnitelmissa.

      Pelastetaan edes lapset!

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe