på sitt modersmål och ingen tvångsplacering i finskspråkigt språkbad redan i daghemmet och sedan i grundskolan som någon aktivist föreslår.
Språkbadsskolor ska vara frivilliga.
Undervisning i finska börjar annars redan på första klassen när många ännu kämpar med skrivning och läsning på modersmålet,det är tungt.
Svenskspråkiga barn har rätt att få normal undervisning
33
<50
Vastaukset
- Anonyymi
De barn som ändå inte lär sig flytande finska, vad ska man göra med dem då ?
Ska de sättas på anstalt när förfinskningen misslyckas ?- Anonyymi
Sådana elever kommer det alltid att finnas,av olika orsaker.
- Anonyymi
Det är grymma planer.
- Anonyymi
Varför får man inte berätta om samernas "språkbadsskola " ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varför får man inte berätta om samernas "språkbadsskola " ?
Man vill ha samma för svenskspråkiga barn,litet känsligt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Man vill ha samma för svenskspråkiga barn,litet känsligt.
Vissa saker mörkläggs,så har det aldrig hänt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sådana elever kommer det alltid att finnas,av olika orsaker.
Bland finskspråkiga elever är det tillåtet att inte klara av studierna i svenska ,men inte för svenskspråkiga när det är fråga finska,
Man undrar hur det är möjligt att det finns svenskspråkiga som inte behärskar finska. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Man vill ha samma för svenskspråkiga barn,litet känsligt.
Den slutliga lösningen på problemet finandssvenskar.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varför får man inte berätta om samernas "språkbadsskola " ?
Det är så skamligt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Man vill ha samma för svenskspråkiga barn,litet känsligt.
Alltid finns de som för fram förslaget.
- Anonyymi
Sovjetunionens språkpolitik klädde tvångsförryskningen av ursprungsbefolkningen i Sovjetstaterna som oikeus venäjänkieliseen kielikylpyyn. I praktiken var ju språkbad bara tvångsförryskning och ursprungsspråkena, som finskans släktsspråk, har dött ut.
De här vapaakielivalinta och hetsförbundisterna är bara en fortsättning på östgrannens politik. - Anonyymi
Språkaktivist får gnälla här mot svenskan, hen kan inte göra annat, majoriteten dvs. över 90% är mot dehär aktivisterna.
- Anonyymi
Högljudda är den här aktivistgruppen och lite skrämmande.
- Anonyymi
Allför stor är den här aktivistgruppen inte men flitiga skrivare.
- Anonyymi
Svenskspråkiga barn ska så klart lära sig finska också men genom normal undervisning och inte "tvångsanstalter ".
- Anonyymi
Just det, de läser nu redan finska från första klassen i grundskolan,finskspråkiga börjar med svenska först på sjätte klassen.
- Anonyymi
Vad?Vad du säger?
Det kan inte vara sant.Inte bra skrivade.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47427