Tieteen mukaan ihmiskunta on ollut kivikautisia metsästäjä-keräilijöitä ylivoimaisesti suurimman osan olemassaolonsa aikaa eli ainakin sata tuhatta vuotta. Sitten tulivat maanviljelys, yhteiskunnat, pronssi ja rauta.
Kauanko tuo alkuvaiheemme kreationismin mukaan kesti?
Kivikausi, metsästys ja keräily kreationismin mukaan
13
89
Vastaukset 13
Kauanko tuo alkuvaiheemme kreationismin mukaan kesti?"
Se alkoi noin 6.000 vuotta sitten ja joissakin paikoissa maapalloa on yhä kansoja, jotka elävät ns. kivikautisella tasolla."Kauanko tuo alkuvaiheemme kreationismin mukaan kesti?"
Metsästäjä-keräilyä kesti korkeintaan aamupäivän. Herra Jumala asetti ihmisen viljelemään jo paratiisia.
15Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.
Eikä kaupungin perustamiseenkaan kauan mennyt. Saattoi tapahtua jo parin ensimmäisen vuoden aikana. Kain perusti ensimmäisen kaupungin. Tässä on tietysti taas yksi Raamatun ristiriita. Edellisessä luvussa Kain tuomittiin harhailemaan kodittomana pakolaisena maailmalla ja heti toisessa luvussa hän perustaa ensimmäisen kaupungin. (Kaupunki = kotien muodostama tiheä asutuskeskus.)
17 Kain yhtyi vaimoonsa, ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Henokin. Kain oli ensimmäinen, joka perusti kaupungin, ja hän antoi sille nimen poikansa Henokin mukaan.
14 Kun sinä nyt karkotat minut tältä seudulta, minä joudun pois kasvojesi edestä. Minun on harhailtava kodittomana ja pakolaisena maailmalla, ja silloin kuka hyvänsä, joka minut kohtaa, voi tappaa minut.»Kukahan Kaitsun olisi kohdannut, kun hän itse oli kaikkien aikojen ensimmäisen ihmisparin poika? Joku hänen sisaruksistaan?
>15Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.
Jännää muuten tuo, että heti paratiisissa piti alkaa harjoittaa maanviljelystä. Se ei siis tarjonnut elantoa edes yhdelle ainoalle perheelle sellaisenaan.
Sitten herää sekin kysymys, että miltä sitä piti varjella, kun ei ollut ketään joka olisi sitä uhannut. Koko suuri maapallo oli aivan tyhjä ihmisistä paria eedeniläistä lukuun ottamatta.
Pyhä Henki varmaan auttaisi näidenkin sanasten ymmärtämisessä ratkaisevalla tavalla.- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
>15Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.
Jännää muuten tuo, että heti paratiisissa piti alkaa harjoittaa maanviljelystä. Se ei siis tarjonnut elantoa edes yhdelle ainoalle perheelle sellaisenaan.
Sitten herää sekin kysymys, että miltä sitä piti varjella, kun ei ollut ketään joka olisi sitä uhannut. Koko suuri maapallo oli aivan tyhjä ihmisistä paria eedeniläistä lukuun ottamatta.
Pyhä Henki varmaan auttaisi näidenkin sanasten ymmärtämisessä ratkaisevalla tavalla.Pitihän vijelyksiä varjella behemoteilta ja lohikärmeiltä ja hirmuliskoilta ja kai myös metsänpeikoilta ja jättiläisiltä. Ennen vedenpaisumustahan kaikkea sellaista riitti - etkö ole nähnyt brontosauruksen syömää viljelystä? Se on kuule kauhea näky, dinot tekevät paljon pahempaa jälkeä kuin virtahevot.
Anonyymi kirjoitti:
Pitihän vijelyksiä varjella behemoteilta ja lohikärmeiltä ja hirmuliskoilta ja kai myös metsänpeikoilta ja jättiläisiltä. Ennen vedenpaisumustahan kaikkea sellaista riitti - etkö ole nähnyt brontosauruksen syömää viljelystä? Se on kuule kauhea näky, dinot tekevät paljon pahempaa jälkeä kuin virtahevot.
Käsittääkseni ennen Syntiinlankeemusta eläimet olivat peräti kaikki kasvinsyöjiä, joten olet tietysti oikeassa. Luontoa piti varjella siltä itseltään. Kumma etten tätä hoksannut.
Vain kasveja syövien eläinten eksponentiaalinen lisääntyminen olisi kyllä asettanut ihmispolon aivan mahdottoman tehtävän eteen viljelystensä suojelemisessa. Ultranopeasti tapahtunut Syntiinlankeemus oli varmasti Jumalan suunnittelema, sillä ilman sitähän edessä olisi ollut melko pian maanpäällinen helvetti.RepeRuutikallo kirjoitti:
Kukahan Kaitsun olisi kohdannut, kun hän itse oli kaikkien aikojen ensimmäisen ihmisparin poika? Joku hänen sisaruksistaan?
Tässä on ihan sama juttu kun Aatami jätti isänsä ja äitinsä ja alkoi nylkyttää kylkiluutaan.
22 Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo.
23 Ja mies sanoi:
– Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.
24 Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.
Samaan jonoon voi laittaa tuon pronssikauden. Raamatun mukaanhan pronssia ja rautaa alettiin takoa samaan aikaan ensimmäisen Sepän toimesta (ennen Noaa). Eli pronssikautta ei ollut. Tämä on yksi osoitus Genesiksen nuoruudesta. Esimerkiksi Ilias-eepoksessa vielä "muistetaan" että ennen rauta-aikaa oli pronssikausi, mutta Genesiksen kirjailijoilta tuo perimätieto oli jo unohtunut.
- Anonyymi
"Samaan jonoon voi laittaa tuon pronssikauden. Raamatun mukaanhan pronssia ja rautaa alettiin takoa samaan aikaan ensimmäisen Sepän toimesta (ennen Noaa). Eli pronssikautta ei ollut."
Niinpä. Tubal-Kain edusti seitsemättä sukupolvea ja oli jo rautaesineiden takoja. Äkkiä hurahtivat kivi- ja pronssikaudet.
- Anonyymi
”Heidät karkoitetaan ihmisten parista; heitä vastaan nostetaan hälytys niinkuin varasta vastaan. Heidän on asuttava kaameissa rotkoissa, maakoloissa ja kallioluolissa.” – Job 30:5-6
Luolamiehet on kuvattu Jobin kirjassa, mutta he eivät olleet alkeellisia, vaan heidät oli karkoitettu yhteiskunnasta asumaan luoliin. Ihminen on vieläkin psyykkisesti lähinnä metsästäjä-keräilijä. Ilmenee esim. shoppailuna ja kirpputorienkiertämisenä sekä aarteenetsimishimona. Raatamistyöhön suhtaudutaan vastenmielisesti vaikka se takaisi vakaamman elannon.
Ja mitä enemmän on saatavana, sitä enemmän jotkut haluavat:
https://yle.fi/uutiset/3-10752789
"Mitä ei voi kuvitella, sitä on usein kaupan." - Stanislaw Jerzy Lec
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1912119
- 991561
- 1141053
- 106960
Olen osastolla
Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.70847- 53702
- 61692
Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt
En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si42682- 27615
Sinulle nainen
Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M78614