Kristuksen veri ja ruumis

Anonyymi

Viimeisellä ehtoollisella veri (viini) jaettiin ensin ja tämän jälkeen murrettiin ruumis (leipä)

Luuk.
17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan.

Tämä ehtoollisjärjestys on aito alkukristillisyyden muoto jossa Jeesus ennen kärsimystään uhrataan viimeisellä ehtoollisella. Kirkoisamme jaettu ehtoollinen on täten väärennös alkuperäisestä alkukristittyjen tavasta.

16

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi tuota järjestystä 🤔
      Mielenkiintoista.

• Anonyymi

Kirkkojemme alttareilta väärin jaettu Kristuksen uhriveri ja ruumis halki vuosisatojen ei ole antanut yhdellekkään ehtoolliselle osallistuneelle konfirmoidulle syntien anteeksiantamusta.

Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

• Mutta tuon Raamatun kohdan mukaan viininvain siunattiin mutta ei annattu sen jälkeen opetuslapsille.
        Leipä taas annettiin välittömästi sen siunaamisen jälkeen. Tämä siis tarkoittaa, että ensin kuitenkin nautittiin leipä 🥠ja sitten viini 🍷

• Anonyymi

Ensin viini,tämän jälkeen leipä.Tämä on se oikea järjestys.

• Anonyymi kirjoitti:

Ensin viini,tämän jälkeen leipä.Tämä on se oikea järjestys.

Mitä sillä on väliä koska menevät vatsassa kuitenkin sekaisin 🤔

• Anonyymi

Tämä on vanhin tunnettu mainita ehtoollisesta ja ehtoollinen noudattaa sen kaavaa:

1Kor. 8:8 Ei ruoka vie meitä lähemmäs Jumalaa. Emme menetä mitään, jos jätämme syömättä, emmekä voita mitään, jos syömme. [Room. 14:17; Hepr. 13:9]

1Kor. 10:16 Eikö (siunauksen) malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? [Mark. 14:22-24; Ap. t. 2:42] 17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä. [Room. 12:5; 1. Kor. 12:13] 18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa? [1. Kor. 9:13 ] 19 Mitä tällä tarkoitan? En sitä, että epäjumalille uhrattu liha sinänsä olisi jotakin tai että epäjumalat olisivat jotakin todellista. [1. Kor. 8:4 ] 20 Tarkoitan sitä, että epäjumalien palvelijat uhraavat pahoille hengille eivätkä Jumalalle, enkä halua teidän joutuvan yhteyteen pahojen henkien kanssa. [5. Moos. 32:17] 21 Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että pahojen henkien maljasta, ette voi olla osallisina sekä Herran pöytään että pahojen henkien pöytään. [2. Kor. 6:15,16] 22 Emme kai halua herättää Herran kiivautta? Olemmeko muka häntä vahvempia? [5. Moos. 32:21] 23 "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa. [1. Kor. 6:12] 24 Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta. [Room. 15:2; 1. Kor. 13:5; Fil. 2:4] 25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä. [1. Tim. 4:4] 26 "Herran on maa ja kaikki mitä siinä on." [Ps. 24:1] 27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan. [Luuk. 10:7,8] 28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia. [1. Kor. 8:7] 29 En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen. Miksi antaisin toisen ihmisen omantunnon määrätä omaa vapauttani? [Room. 14:14,16] 30 Jos minä kiitän Jumalaa ruoastani, miksi minua moitittaisiin siitä, mistä itse kiitän? [Room. 14:6; 1. Tim. 4:4] 31 Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. [5. Moos. 8:10; Kol. 3:17] 32 Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa. [Room. 14:13 ] 33 Minäkin yritän aina tulla toimeen kaikkien kanssa; en etsi omaa etuani vaan muiden ihmisten parasta, jotta he pelastuisivat. [Room. 15:2; 1. Kor. 9:19]

1Kor. 11:17 Näitä ohjeita antaessani minun on moitittava teitä siitä, että yhteiset kokoontumisenne ovat teille pikemmin vahingoksi kuin hyödyksi. 18 Olen ensinnäkin kuullut, että teillä seurakunnan kokouksissa ilmenee hajaannusta, ja osittain sen myös uskon. [1. Kor. 1:10] 19 Täytyyhän teillä ollakin keskuudessanne ryhmäkuntia, jotta nähtäisiin, ketkä teistä osoittautuvat luotettaviksi. [1. Joh. 2:19] 20 Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä, 21 koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. 22 Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei ole ruokaa? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Kiittääkö teitä? Tässä asiassa en teitä kiitä. [Jaak. 2:5,6] 23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, [Mark. 14:22-25] 24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." [Luuk. 22:20 ] 26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee. 27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. 28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. 29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion. 30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois. 31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi. 32 Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi. [Job 5:17; Sananl. 3:11,12; 2. Kor. 7:10; Hepr. 12:10; Ilm. 3:19] 33 Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne. 34 Se, jolla on nälkä, syököön kotonaan, jotteivät kokoontumisenne tuottaisi teille rangaistusta. Muusta annan ohjeet sitten kun tulen.

Kuten voimme Paavalilta lukea Jeesus otti ensin leivän ja vasta sitten maljan. Järjestys on tämä.

• Ortodoksit kastaa leivän viiniin ja antaa sen sitten lusikalla seurakuntalaisille. Voi hyvinnii olla oikea tapa?

• Anonyymi

No jopas on. Onko olemassa seurakuntia missä pyhä ehtoollinen suoritetaan ja jaetaan oikein ehtoolliselle haluavalle osallistujalle?

• Anonyymi

"Tätä emme nauti tavallisena leipänä ja juomana. Niin kuin Vapahtajamme Jeesus Kristus Jumalan sanan voimasta tuli lihaksi ja niin kuin hänellä oli liha ja veri meidän pelastuksemme tähden, niin me uskomme, että se ruoka, jonka hän on sanalla ja rukouksella pyhittänyt, on Herran Jeesuksen Kristuksen lihaa ja verta."

• Anonyymi

Niinpä,"sana tuli lihaksi"

• Anonyymi

Ehtoollisen asetussanat on Paavali omiensa sanojensa ja Raamatun mukaan itse antanut ja ne on vain lisätty evankeliumeihin Jeesuksen suuhun.

Ei kukaan - ei edes Jumalaksi itseään kuvitteleva henkilö - tietäessään kuolevansa käske muistelemaan itseään verenjuonnilla ja ruumiinsa syönnillä.

Kannibalistinen ihmissyönti laitettuna Jeesuksen sanomaksi, on brutaaliudessaan karmiva juttu.

• Anonyymi

Tämä on Paavalin kosto pahimmillaan koko kristitylle, vähäjärkiselle maailmalle. Onko jossakin muussa uskonnossa tällaista ihmisyöntiä?

• Joillakin on sen kaltainen aivotoiminnan häiriö, että rakastavat ja himoitsevat kuolleita ruumiita. Sitä sanotaan Negrofiliaksi.

• Anonyymi

Roomalaiskatolisessa kirkossa jaetaan seurakuntalaisille pääasiassa pelkkä hostia (ehtoollisleipä), jonka saa seisaaltaan käteen tai suuhun. Muistaakseni luterilaisessa kirkossa on usein polvistumiskaide (en ole aikoihin käynyt). Viiniä on joskus harvoin, ja silloin pappi voi dipata leivän viiniin. Vaihtoehtoisesti voi juoda viinikalkista; pikareita ei ole käytössä.

• Anonyymi

Kyllä se katolinen pappi on se, joka ottaa huikan viiniä, kun seurakuntalainen syö sen leivän. Olen seurannut tapahtumaa katolisessa messussa ja hämmästellyt. Tosin pappi oli jo tuossa vaiheessa muutenkin aika tinassa. Ovat osanneet järjestää viinipuolen itselleen.

• On vain sujuvampaa huuhtoa se kieleen tai kitalakeen takertuva öylätti alas viinillä mielummin kuin osallistua virrenveisuun kuin hammaslääkäristä tulleen kuuloisena.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5137
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4046
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2149
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1807
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1785
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1424
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      27
      1207
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1026
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      970
    Aihe