...vaikka miten hyvältä äkkiseltään näyttäisi. Varoittava esimerkkitapaus:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006082450.html
"Kaupat syntyivät, kun pintapuolinen kuntotarkastus kertoi talon olevan hyväkuntoinen. "
"Viisi vuotta kaupan jälkeen tehdyssä toisessa ja perusteellisessa tarkastuksessa rakenteista löytyi vakavat kosteusvauriot. Rakennus todettiin arvottomaksi ja kauppa purettiin käräjäoikeudessa.
Talon myynyt pienen eläkkeensä varassa sinnittelevä nainen ei pystynyt palauttamaan 127 000 euron kauppahintaa, kun käräjäoikeus päätti purkaa kaupan."
"Pari viikkoa sitten Turun hovioikeus kumosi käräjäoikeuden ratkaisun ja vahvisti osapuolten tekemän sovinnon: myyjä palauttaa ostajalle 25 000 euroa ja osapuolet maksavat kymppitonnien oikeuskulunsa itse.
Ostajalla on nyt arvottomaksi todettu talo ja edessä on 130 000 euron pankkilainan maksaminen."
"Sovinnon mukaan myyjä palauttaa kauppahinnasta ostajalle 25 000 euroa kevään aikana, ja osapuolet maksavat omat oikeudenkäyntikulunsa. Myyjän kulut ovat noin 12 000 euroa ja ostajan yli 20 000 euroa."
Eli ostajalle jäi "sovinnosta" alle 5000e kun vähennetään oikeudenkäyntikulut ja kulupuolella taas on 130 000e velkaa ja homeinen talonrötiskö johon on mennyt jo 30 000e (Remontteihin meni noin 30 000 euroa.) ja menisi lisää 110 000e jos sen haluaisi saattaa kuntoon:
"Terveydellisistä syistä talossa ei olisi turvallista asua. Edessä olisi laaja remontti. Ulkovuoraus ja lämmöneristeet olisi uusittava, lattiarakenteet purettava ja tehtävä pinnoitteineen uusiksi.
Asiantuntijat arvioivat, että remontti maksaisi lähes 110 000 euroa."
Siis jos tehtäisiin vielä remonttia sijoitukset olisivat yhteensä 127 000e 30 000e 110 000e -5000e = 262 000e
Jos taas remontointi lopetettaisiin olisi siljoutus 127 000e 30 000e - 5000e purkukulut n. 10 000e = 162 000e
Älkää ostako vanhoja rötisköjä...
28
85
Vastaukset 28
- Anonyymi
Mummo piilottanut saamansa talorahat sukanvarteen.
Todennänköisemmin perilliset on ostaneet mummille halvimman mahdollisen osakkeen remonttiin menevästä taloyhtiöstä ja koplanneet loput rahat itselleen. kyllä noisssa tarkkana kannattaa olla jos okt-kaupoista kysymys. itsekin kun ostin osakkeen jo hoitokodissa olevalta n. 90-vee ukkelilta jonka jo 60-vee lapsi oli mukana kaupoanteossa arvelin että jos tulisi reklamaatiota varmaan aika mahdoton olisi saada rahoja takaisin niiltä perillisiltä mitenkään kun rahat taisi mennä suoraan niille. Osakkeissahan ei riskit niin isoja ole niin ei kovin vaarallista mutta jos kiinteistöä ostaisin ottaisin kyllä huomioon myyjäosapuolen taustan.
Harmaaritari kirjoitti:
Todennänköisemmin perilliset on ostaneet mummille halvimman mahdollisen osakkeen remonttiin menevästä taloyhtiöstä ja koplanneet loput rahat itselleen. kyllä noisssa tarkkana kannattaa olla jos okt-kaupoista kysymys. itsekin kun ostin osakkeen jo hoitokodissa olevalta n. 90-vee ukkelilta jonka jo 60-vee lapsi oli mukana kaupoanteossa arvelin että jos tulisi reklamaatiota varmaan aika mahdoton olisi saada rahoja takaisin niiltä perillisiltä mitenkään kun rahat taisi mennä suoraan niille. Osakkeissahan ei riskit niin isoja ole niin ei kovin vaarallista mutta jos kiinteistöä ostaisin ottaisin kyllä huomioon myyjäosapuolen taustan.
Jos rahat meni suoraan perillisille, niin niistä pitäisi maksaa lahjavero.
- Anonyymi
Talo oli rakennettu silloisten rakennusmääräysten mukaisesti. Sen aikaisten tapojen ja käytön kestäväksi. Mummo oli käynyt saunassa ehkä kerran viikossa, suihkussa 2. Nyt taloon muutti nykyaikainen perhe, joka saunoo 2-5 kertaa viikossa ja käy suihkussa 2 kertaa / lärvi / päivä. Talo on voinut olla mummon aikana ihan priimakunnossa, nykyisten asukkaiden elämäntapaa talo ei ole enää kestänyt.
Kun ostaa vanhan rötiskön asumiskäyttöön, pitää varautua korjaamaan. Jos ei itse osaa, niin ei ehkä kannata ostaa. Muutenhan vanhan halvan ostaminen voi olla ihan järkevääkin, jos haluaa elää ilman velkaa. Korjaa sitä mukaa kun tienaa. Kaikilla ei ole niin korkeita vaatimuksia asumismukavuuden suhteen, eikä vanhan sisään kannata uusia härpätyksiä rakennellakaan. Vanhan talon ehdoilla, niin voi toimiakin. Ulkosauna kannattaa pitää siellä missä on ollutkin, ulkona.
xLiner- Anonyymi
Mun tekis nyt kovasti mieli hankkia vanha rötiskö kakkosasunnoksi / talviasuttavaksi mökiksi. :)
En nyt kuitenkaan hanki, myöhemmin ehkä..
xLiner Tuo on ihan totta että usein vaikuttaa juuri tuo käyttö mutta ilmeisesti alapohja on tuossa se mikä pettänyt (Lattian vauriot johtuivat asiantuntijan mukaan kosteudesta, joka oli tullut alapohjasta. ) Surullisia juttujahan nuo ovat kaikille osallisille, ainoat jotka pärjää on lakimiehet.
Joo, tottakai pitää ymmärtää että remonttia tulee vanhemmassa kiinteistössä ja kai tuossa oli ymmärtäneetkin ostajat sen kun 30000e jo laittaneet remonttiin, se vaan ei riittänyt.
Samaa mieltä tuosta saunasta, itse olen ajatellut niin että jos uuttakin rakentaisi niin voisi ehkä saunan & kylppärin sijoittaa niin että ne olisivat ikäänkuin erillisenä yksikkönään rakennuksen päädyssä niin jos tulee vauroita ne voisi helposti korjata tai uusia vaikka kokonaan.Anonyymi kirjoitti:
Mun tekis nyt kovasti mieli hankkia vanha rötiskö kakkosasunnoksi / talviasuttavaksi mökiksi. :)
En nyt kuitenkaan hanki, myöhemmin ehkä..
xLinerKyllä minusta kannattaisi lähteä siitä että laittaisi sen sitten ihan ykkösasunnoksi ajan kanssa, vaikka niin että kunnostusvaiheessa pitäisit vielä osaketta mutta jossain vaiheessa sitten luopuisit osakkeesta kun kahden asumispaikan kulut voivat kuitenkin olla aika mittavat. Jos se rötiskö ihan vaan kakkosena se saattaisi pikkuhiljaa vain ränsistyä ja muuttua taakaksi kun ei siellä ehtisi olemaan ja pitämään paikkoja kunnossa.
- Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
Kyllä minusta kannattaisi lähteä siitä että laittaisi sen sitten ihan ykkösasunnoksi ajan kanssa, vaikka niin että kunnostusvaiheessa pitäisit vielä osaketta mutta jossain vaiheessa sitten luopuisit osakkeesta kun kahden asumispaikan kulut voivat kuitenkin olla aika mittavat. Jos se rötiskö ihan vaan kakkosena se saattaisi pikkuhiljaa vain ränsistyä ja muuttua taakaksi kun ei siellä ehtisi olemaan ja pitämään paikkoja kunnossa.
Homekoira pitäis ehdottomasti käyttää kylässä ennen ostopäätöstä. Noi kuntotarkastukset ovat pelkkä vitsi, rahastusta. Niin kauan kuin sillä tarkastajalla ei ole rahallista vastuuta raportistaan, se on yhtä tyhjän kanssa.
Mun kakkoskämpässä ei tarvitse pärjätä ilman villasukkia ja aluskerrastoa talvipakkasilla. Mutta jos huonoja tilanteita miettii, niin on mukavampaa vaikkapa toipua leikkauksesta kerrostalo-osakkeessa kuin keskellä metsää ilman mukavuuksia ja kulkumahdollisuuksia...
Mulle sopii asuminen kahdessa paikassa, siinä on vapautta :)
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Homekoira pitäis ehdottomasti käyttää kylässä ennen ostopäätöstä. Noi kuntotarkastukset ovat pelkkä vitsi, rahastusta. Niin kauan kuin sillä tarkastajalla ei ole rahallista vastuuta raportistaan, se on yhtä tyhjän kanssa.
Mun kakkoskämpässä ei tarvitse pärjätä ilman villasukkia ja aluskerrastoa talvipakkasilla. Mutta jos huonoja tilanteita miettii, niin on mukavampaa vaikkapa toipua leikkauksesta kerrostalo-osakkeessa kuin keskellä metsää ilman mukavuuksia ja kulkumahdollisuuksia...
xLiner"Mulle sopii asuminen kahdessa paikassa, siinä on vapautta :)"
Samma här. Kiva asua kaupungissa kun tietää, että välillä pääsee maalle. Tosin enhän mä maalla voi varsinaisesti asua, koska työmatka olisi liki 4 tuntia. Mutta mökkinähän mä sitä pidänkin.
🏕🐥 Anonyymi kirjoitti:
xLinerNo joo, itse taas näkisin että jos hommaisi riittävän eräjormamaisen paikan riittävän läheltä palveluja se olisi varmaan paras ratkaisu. Mitä tulee homekoiraan niin joo, se kyllä hyvä olisi käytättää mutta sekään ei ehkä kaikkea kerro:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006085454.html?ref=rss
Tuo kyllä aika jännä:
"Otin artikkelissa toksikologina kantaa siihen, ettei näillä mittareilla tällä hetkellä mitenkään luotettavasti pystytä kertomaan, aiheutuuko sisäilmasta terveyshaittaa ja mistä tekijöistä toksisuustesteissä havaitut vaikutukset johtuvat, lääkäri Tiina Santonen Työterveyslaitokselta toteaa."
"Kun esimerkiksi kuluttaja haluaa purkaa ostamansa kosteusvaurioiseksi osoittautuneen asunnon kaupan, hän tarvitsee vankat näytöt asunnon vaurioista.
Sisäilman toksisuusmittaukset, joihin Duodecimin artikkelissa viitataan, eivät kuitenkaan ole sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetusten mukaisia, eikä niiden tulokset näin ollen käy esimerkiksi todistusaineistona ja näyttönä oikeudessa."
Eli aika yksin siinä loppupelissä voi jäädä ja ainoat jotka pärjää on lakimiehet, ne pärjää aina.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mulle sopii asuminen kahdessa paikassa, siinä on vapautta :)"
Samma här. Kiva asua kaupungissa kun tietää, että välillä pääsee maalle. Tosin enhän mä maalla voi varsinaisesti asua, koska työmatka olisi liki 4 tuntia. Mutta mökkinähän mä sitä pidänkin.
🏕🐥Niin muistelenkin, että sulla on toinen paikka :) Sulla on pitkä matka mökille, mutta viikonloppuisin varmaan ehtii? Kiva tuollainen irtautuminen arjesta,
Mä haluaisin ihan tästä läheltä paikan. Niin läheltä, että voisin illalla käydä siellä lämmittämässä saunaa ja istuskelemassa pihalla... :)
xLiner - Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
No joo, itse taas näkisin että jos hommaisi riittävän eräjormamaisen paikan riittävän läheltä palveluja se olisi varmaan paras ratkaisu. Mitä tulee homekoiraan niin joo, se kyllä hyvä olisi käytättää mutta sekään ei ehkä kaikkea kerro:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006085454.html?ref=rss
Tuo kyllä aika jännä:
"Otin artikkelissa toksikologina kantaa siihen, ettei näillä mittareilla tällä hetkellä mitenkään luotettavasti pystytä kertomaan, aiheutuuko sisäilmasta terveyshaittaa ja mistä tekijöistä toksisuustesteissä havaitut vaikutukset johtuvat, lääkäri Tiina Santonen Työterveyslaitokselta toteaa."
"Kun esimerkiksi kuluttaja haluaa purkaa ostamansa kosteusvaurioiseksi osoittautuneen asunnon kaupan, hän tarvitsee vankat näytöt asunnon vaurioista.
Sisäilman toksisuusmittaukset, joihin Duodecimin artikkelissa viitataan, eivät kuitenkaan ole sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetusten mukaisia, eikä niiden tulokset näin ollen käy esimerkiksi todistusaineistona ja näyttönä oikeudessa."
Eli aika yksin siinä loppupelissä voi jäädä ja ainoat jotka pärjää on lakimiehet, ne pärjää aina.Jep.
Nykyaikaisista rakennusmateriaaleistakaan ei voi varmuudella sanoa mitä niistä ajan myötä irtoaa ilmaan. Joistain muovimatoista sentään jo puhutaan, ettei tarvita kuin naarmu, niin jo lähtee myrkyt haihtumaan huoneilmaan. Nykyinen pullorakentaminen toimii, mikäli missään rakennusvaiheessa ei tehdä pienintäkään virhettä. Kenkään jäänyt kivensiru ei paina pientä reikää vesieristeeseen, eikä rak.materiaalit ole kostuneet missään vaiheessa... 🙄 Mahdotonta siis. Nykyrakentamisesta tulee vielä pahoja ongelmia.
Paitsi että pyritään energiatehokkuuteen (nolla-talot), pitäisi mun mielestäni myös miettiä ettei nykyinen elintaso mukavuuksineen ole ehkä ihan ok.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin muistelenkin, että sulla on toinen paikka :) Sulla on pitkä matka mökille, mutta viikonloppuisin varmaan ehtii? Kiva tuollainen irtautuminen arjesta,
Mä haluaisin ihan tästä läheltä paikan. Niin läheltä, että voisin illalla käydä siellä lämmittämässä saunaa ja istuskelemassa pihalla... :)
xLinerViikonloppuisin (en tosin joka vkl käy) ja lomilla oleilen siellä.
🏕🐥
- Anonyymi
Just tuon takia aion teettää kunnon kuntokartoituksen jos joskus meinaan perintötaloni myydä. Tosin pelottaa jo kartoituksen tulos, ja voipi olla että kannattaiskin mieluummin purkaa.
🏕🐥Joo, totta kun sekin että jos myy purkukuntoisena taitaa nykyään olla niin ettei sekään kelpaa, hankala ostaja saattaa silti ilmaantua vaatimuksineen myöhemmin valittamaan.
Vanhan talon myyjä kuulee aina ostajista jälkikäteen. He ilmaantuvat vaatteineen ja vievät pienimmänkin asian kuluttajavalitus asiamiehelle.
- Anonyymi
misspönttöuuni kirjoitti:
Vanhan talon myyjä kuulee aina ostajista jälkikäteen. He ilmaantuvat vaatteineen ja vievät pienimmänkin asian kuluttajavalitus asiamiehelle.
Höpsis.
Ostin talon hieman tontin arvoa halvemmalla, purettavaksi.
Purin vuoden -68 laajennuksen kokonaan ja remontoin 20-luvun osan.
Sitten rakennutin / rakensin uuden elintasosiiven vanhan laajennuksen kohdalle.
Nyt olen alueen ainoa köyhä ja onnellinen sellainen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis.
Ostin talon hieman tontin arvoa halvemmalla, purettavaksi.
Purin vuoden -68 laajennuksen kokonaan ja remontoin 20-luvun osan.
Sitten rakennutin / rakensin uuden elintasosiiven vanhan laajennuksen kohdalle.
Nyt olen alueen ainoa köyhä ja onnellinen sellainen!Toi kuulostaa hienolta :)
Mä olen saanut myytyä entiset talot ihan sujuvasti. Ei ole perään huudeltu.
xLiner
Asun jo omassa pienessä rakkaassa rötiskössä. Kyllä tämä hakkaa kaupungit mennen tullen.
Toisaalta haluaisin vielä korvemmasta oman eräkämpän. Se ois superhuippua.Yksi riitatapaus takana ja myyjänä selvitty voittajana. Ostajan vaateet jälkikäteen tekaistuja.
Hieno homma että selvisit. On tosiaan semmoisiakin ostajia että etsimällä etsivät vikoja ja vaativat vanhalta rakennukselta tämän päivän normien mukaisuutta mutta noissa kai jotain järkeäkin käytetään sitten ratkaisuissa, turhan paljon vaan tuurista kiinni mihin suuntaan kääntyy käräjillä.
Harmaaritari kirjoitti:
Hieno homma että selvisit. On tosiaan semmoisiakin ostajia että etsimällä etsivät vikoja ja vaativat vanhalta rakennukselta tämän päivän normien mukaisuutta mutta noissa kai jotain järkeäkin käytetään sitten ratkaisuissa, turhan paljon vaan tuurista kiinni mihin suuntaan kääntyy käräjillä.
Mun hommassa annettiin kirjalliset vastaukset mitä on sovittu tehtäväksi ennen myyntiä, mitä siellä on toteutettu jo ostajan hyväksi, salaojitusta, vanhojen röksyjen purkua, perusteiden fiksausta.
Sitten hullu huijari rupes vaatimaan lisää vaikka tietyt asiat oli sovittu jo näkyväksi halvassa myyntihinnassa. V.tun ääliö rupes toteuttamaan ite kilpailuttamatta kalliita pintaremontteja ja vaati niistä rahaa ja kokeilu mielessä.
Asia riitautettiin ja s.tanan tollo hävis sen homman. Minähän en lakiasioista periksi anna ja loppuun asti se katottiin, että kokemusta on.
Johan tukkiintui märisijän turpa ja joutui maksamaan valehtelustaan ite.Harmaaritari kirjoitti:
Myytävän kohteen hinta määrittää paljon. Se pitää oikeasti olla realistinen.
misspönttöuuni kirjoitti:
Myytävän kohteen hinta määrittää paljon. Se pitää oikeasti olla realistinen.
Nimenomaan noin, myyjän pitää ymmärtää mitä on myymässä ja ostajan mitä on ostamassa ja jos kumpikin tolkun ihmisiä ei ongelmia edes tule. Sitten on tosiaan niitä jotka kuvittelee liikoja ja alkavat tulkitsemaan lakia oman päänsä mukaan ja tahtovat käräjille, jompikumpi sitten selviää melko kuivin jaloin ja toinen häviää tai sitten häviää molemmat, ainoat jotka voittaa aina on lakimiehet.
- Anonyymi
Tuosta ei muuten selvinnyt missä tuo talo on. Turun seutu on aika laaja... Tontistakaan ei kerrottu mitään. 127 000 € on joka tapauksessa vähän. Täällä päin kissanhiekkalaatikon kokoisesta tontistakin joutuu maksamaan tuon verran.
Maalämmön voi hyödyntää vielä vaikka uudessa rakennuksessa, se raha ei mennyt hukkaan.
xLiner - Anonyymi
ihmisiä huijataan helposti. Mikseivät tee kunnollisia kuntokartoitusta kun siinä on koko elämän rahat kiinni yhdessä kaupassa kun taloa ostaa. Sitten riittää kun avaa yhden seinän ja vähän lattiaa niin näkee onko hometta ja on home koiriakin joita voi käyttää. Ihmeen uskovaista porukkaa kun luulevat että päältä hyvältä näyttävä talo on terve mutta se ei vaan ole niin. Pintaremonttia voi tehdä kuka tahansa ja talon saa näyttämään uuudelta siten ja voi helposti kusettaa uskovaista ostajaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi yritti murhata mopopojan
Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti7091673Mopomiitti!
Menikös öoliisilta yli tuo mppedinkans kisaaminen tais olla melkoinen riski vahigoittaa tarpeettomasti jopa kuolla tuoss268875- 67847
Poliisi kiilasi mopoilijan
Ylellä leviää video jossa poliisi pysäyttää rajusti kiilamalla mopo pojan. Toivottavasti poliisi ottaa tuosta mallia myö103635- 32581
- 88557
- 32530
Käviskö tällainen suhde
Tutustutaan, fyysistä kontaktia, mutta ensijaisesti tarkoituksena ei ole aloittaa mitään virallista tai rikkoa mitään? E61519- 42512
- 37510