Tuo on minusta mukava juttu

25

<50

Vastaukset 25

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tämä on hyvä juttu. Minähän teen tätä.

Sillä on valtava merkitys ja keskustelut ovat molemmin puolin piristäviä ja avartavia.

Ihmistä ei ole luotu olemaan yksin ja myös kosketus on tärkeää. Laitetaan tukkaa, tai kosmetologihommia kasvoja, käsiä jne.

Molempi puoli tulee iloiseksi ja kokee itsensä tärkeäksi. Ikäihmisiä ei pidä unohtaa ja vähätellä.

Osallistukaa tämmöiseen.

Pönttis (viskasi kirj.ulos)

• Anonyymi

Ne käynnit ovat viikon kohokohta. Voipi olla se ainoa juttu kaikkien päivien seassa....kun huoneistossa ei muuta kuulu kuin kellonviisareiden raksutus. Juttuja ei pidä perua jos jotain sovittu, vanhus odottaa herkeämättä ystävää tulevaksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Ne käynnit ovat viikon kohokohta. Voipi olla se ainoa juttu kaikkien päivien seassa....kun huoneistossa ei muuta kuulu kuin kellonviisareiden raksutus. Juttuja ei pidä perua jos jotain sovittu, vanhus odottaa herkeämättä ystävää tulevaksi.

...jokainen tietää, mikä on halauksen voima, olen kyllä sitä mieltä, että se lisää elinvuosia.

• misspönttöuuni kirjoitti:

...jokainen tietää, mikä on halauksen voima, olen kyllä sitä mieltä, että se lisää elinvuosia.

Eilenkin oli tärkeä päivä

Kansallinen veteraanipäivä..

• "Tämä on hyvä juttu. Minähän teen tätä."

Hatunnosto misspönttikselle tuosta :) noin arvelin kyllä muutenkin olevan, sen vaan jotenkin jutuista vaistonnut.

• Harmaaritari kirjoitti:

"Tämä on hyvä juttu. Minähän teen tätä."

Hatunnosto misspönttikselle tuosta :) noin arvelin kyllä muutenkin olevan, sen vaan jotenkin jutuista vaistonnut.

Juu, ja me piirretään ja pukeudutaan yhdessä värikkäästi, ja mä kyselen kaikki asiat ja teen vielä jatkokysymyksiä ja olen vaan sen hetken sitä ihmistä varten. Tehdään voileipiä, jos vointi on hyvä, kävelyjä, katellaan luontoa yms. Mikään ei keskeytä ja se on meidän päivä. Vanhemmmat ihmiset ovat aina pitäneet minusta (syytä en tiedä), ja minä heistä (siihen tiedän syyn; olen kasvanut vanhempien ihmisten seurassa alusta pitäen, ei lapsia leikkitovereina).

Musta siinä on jotain tosi liikuttavaa. Joskus on tullut tippa linssiin autossa lähtiessä kun on sanottu heipat ja halattu. Että toivoo, että se ei jäis viimeiseksi näkemiskerraksi kun päivistä ja voinneista ei aina tiedä.

"Tämä on hyvä juttu. Minähän teen tätä."

Näillä ihmisillä on takanaan sellaisia elämäntarinoita, että tekisi jokaiselle hyvää istua kuuntelemaan, miten täällä maailmassa ollaan 80-100-vuotta sitten eletty.

Näillä ihmisillä on takanaan sellaisia elämäntarinoita, että tekisi jokaiselle hyvää istua kuuntelemaan, miten täällä maailmassa ollaan 80-100-vuotta sitten eletty.

Samaa mieltä, erityisesti päättäjille olis hyvä hakea tietoa ja viisautta vanhojen kokemuksista, heillä kun on kokemusperäistä tietoa monista asioista. Oikeastaan kaikki kansanedustajat pitäisi pakottaa tuollaiseen toimintaan, vaikka kerran kuussa käåydä kuuntelemassa meidän omien vanhusten murheita eikä katsella mitään ylen propagandaa jostain lavastetuilta pakolaisleireiltä.

Samaa mieltä, erityisesti päättäjille olis hyvä hakea tietoa ja viisautta vanhojen kokemuksista, heillä kun on kokemusperäistä tietoa monista asioista. Oikeastaan kaikki kansanedustajat pitäisi pakottaa tuollaiseen toimintaan, vaikka kerran kuussa käåydä kuuntelemassa meidän omien vanhusten murheita eikä katsella mitään ylen propagandaa jostain lavastetuilta pakolaisleireiltä.

Juu ja kun he monesti ovat niin vaatimattomia, että vähättelevät omat murheensa (vaikka ne ois oikeasti isoja). Kadehdin sitä elämisentaitoa ja näkökulmaa. He ovat vähään tyytyväisiä, ja monesti on kuulunut lause, että mitään ei täältä hautaan mukana viedä, turha haalia materiaa. Oma turvallinen koti, terveys, ruoka ja elämisen rauha. Hyvät välit ihmisiin.

Oon oppinut heiltä sen, että ajattele sitä lähelläsi olevaa. Älä vaan kysy, vaan pysähdy ja kuuntele oikeasti. Vanhemmat ihmiset eivät aina pyydä apua, sitä pitää osata antaa omaehtoisesti.

Yksi tärkein asia tässä valtiossa, ovat ikäihmiset.

Yksi tärkein asia tässä valtiossa, ovat ikäihmiset.

"Oon oppinut heiltä sen, että ajattele sitä lähelläsi olevaa. Älä vaan kysy, vaan pysähdy ja kuuntele oikeasti. Vanhemmat ihmiset eivät aina pyydä apua, sitä pitää osata antaa omaehtoisesti."

"Yksi tärkein asia tässä valtiossa, ovat ikäihmiset."

No niinpä, ei lisättävää.

• Anonyymi

Jos ätmit olisivat oikeasti kilttejä ja kunnollisia he voisivat harjoittaa tuollaistakin hyväntekeväisyyttä.

• Miehelle se on vähän vaikeampaa kun vanhuksetkin varmaan lähtökohtaisesti pelästyy jotain ennestään tuntematonta miestä, naisiin varmaan luotetaan herkemmin. Mutta joo, esim. vaikka semmoiseen että jos joku vanhus/vanhuikset naapurustosta tarvitsisi vaikka kaupallakäyntiapua tai jotain muuta pientä niin kyllä olisin ihan valmis mukaan semmoiseen toimintaan, olisi varmaan molemmin puolin mukavaa eikä mitenkään rasittavaa minulle.

Miehelle se on vähän vaikeampaa kun vanhuksetkin varmaan lähtökohtaisesti pelästyy jotain ennestään tuntematonta miestä, naisiin varmaan luotetaan herkemmin. Mutta joo, esim. vaikka semmoiseen että jos joku vanhus/vanhuikset naapurustosta tarvitsisi vaikka kaupallakäyntiapua tai jotain muuta pientä niin kyllä olisin ihan valmis mukaan semmoiseen toimintaan, olisi varmaan molemmin puolin mukavaa eikä mitenkään rasittavaa minulle.

Tutun kanssa toki menee helpommin, mutta aika lujittaa tuntemattomankin kanssa kiintymyksen ja ystävyyden ja luoton. Sitten just voi katsella noi vapaaehtoisjutut läpi.

Pitää pystyä myös vähän sitoutumaan asiaan.

Miehelle se on vähän vaikeampaa kun vanhuksetkin varmaan lähtökohtaisesti pelästyy jotain ennestään tuntematonta miestä, naisiin varmaan luotetaan herkemmin. Mutta joo, esim. vaikka semmoiseen että jos joku vanhus/vanhuikset naapurustosta tarvitsisi vaikka kaupallakäyntiapua tai jotain muuta pientä niin kyllä olisin ihan valmis mukaan semmoiseen toimintaan, olisi varmaan molemmin puolin mukavaa eikä mitenkään rasittavaa minulle.

Oon tarjonnut kaupungilla joskus ostosten kantoapua jos olen nähnyt vanhemman huonosti liikkuvan vanhuksen. Se on spontaania toimintaa. Aina voi kysyä, voiko auttaa.

Oon tarjonnut kaupungilla joskus ostosten kantoapua jos olen nähnyt vanhemman huonosti liikkuvan vanhuksen. Se on spontaania toimintaa. Aina voi kysyä, voiko auttaa.

Loppupeleissä siinä ei tiedä, kummalle se järjettömän hyvä mieli tulikaan :D

Joo, itse olen oisinaan auttanut pyydettäessä esim. kaupoissa ottamalla ylähyllyltä tavaraa johon vanhus ei itse ylettäisi ja siinä samalla vähän rupatellut, tuommoisista ihan pienistäkin jää hyvä fiilis itselle ja varmaan toisellekin.

Joo, itse olen oisinaan auttanut pyydettäessä esim. kaupoissa ottamalla ylähyllyltä tavaraa johon vanhus ei itse ylettäisi ja siinä samalla vähän rupatellut, tuommoisista ihan pienistäkin jää hyvä fiilis itselle ja varmaan toisellekin.

Oikeaa toimintaa, pidä tuo :)

Kauppasosiaalisuudesta on hyvä ja helppo aloittaa, se on luontevaa ja muutama lause saa ihmisten kasvot hymyyn. Ne on ns. minikohtaaamisia arjessa, ja saa tuntemattomallekin yksinäiselle yhteisötunteen aikaan, en ole yksin tässä yhteiskunnassa vaan arvokas ja huomioitava toisille :)

• Koitin tuossa taannoin mun enolle soittaa, mutta kyseinen palvelukoti on lopetettu ja eno siirretty muualle. En tiedä minne, eikä sitä mulle kerrota kun en ole lähiomainen. Mutsi on, mutta sillä taas on dementia..Kai sen tiedon mutsin edunvalvoja kertoisi, jos kertoisi..

Toisaalta, ei me mun enon kanssa ikinä mitenkään olla läheisiä oltu, joten en tiedä miksi koen vähän huonoa omatuntoa asiasta.

• Anonyymi

Yritä etsiä enosi. Älä jätä siihen, onhan hän lähisukua, äidin veli.

• Anonyymi kirjoitti:

Yritä etsiä enosi. Älä jätä siihen, onhan hän lähisukua, äidin veli.

Äitienpäivänä käyn mutsia moikkaamassa, niin ajattelin sieltä kysyä josko henkilökunta tietäisi.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Äitienpäivänä käyn mutsia moikkaamassa, niin ajattelin sieltä kysyä josko henkilökunta tietäisi.

Hyvä...

Sulla on kyllä ihan oikeus tietää ja se löytyminen ja yhteydenpito on vaan hyvä asia.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvä...

Sulla on kyllä ihan oikeus tietää ja se löytyminen ja yhteydenpito on vaan hyvä asia.

Lain mukaan ei kyllä ole oikeus tietää...se on tullut selväks. Eli että tietoja ei saa luovuttaa kuin lähiomaiselle.

Aika erakkohan se eno kyllä on, tosin kännissä soitteli sukulaisilleen..Että en tiedä kaipaako hån edes seuraa, mutta voi joskus edes kuulumisia vaihtaa..

• Minun isovanhemmat ovat kuolleet ja miehen puolelta vain isänsä elossa johon ei ole tekemisessä perheväkivallan takia lapsena ja muihin sukulaisista ei olla tietoisia kun ei ole koskaan oltu yhteydessä edes tiedetty olevan elossa.

• Isä ja entinen anoppi ja appiukko on elossa vanhemmista sukupolvista. Anopin ja appiukon kanssa ollaan ihan yhteyksissä ja isän kanssa tottahan toki. Isän kanssa on vähän hankalampaa kun välimatkaa on satoja kilometrejä eikä häntä aina saa puhelimella kiinni.
      Eilen oli jättänyt kännykän kotia kun oli lähtenyt pyörälenkille tuttuja moikkaamaan ja mitä sitten karttaa katselin niin matkaa oli tullut yli 60 km. Viime viikolla oli kolme päivää tavoittamattomissa kun ei ollut innoissaan huomannut kännykkää seurailla. Olivat poikien kanssa lähteneet viiden päivän kalareissulle yhden mökille. Ei sitten minulle tai siskolleni ilmoittanut kun oli vain pikainen reissu. Ei vaan tahdo sen perässä pysyä.

Sponttaaneissa tilanteissa pyrin ihmisiä auttamaan iästä huolimatta mutta minulla on vähän sellainen pelko että jos käyt säännöllisesti jotakin vanhusta tapaamassa niin löydät itsesi jonkun hoitajamitoituslistan jatkeena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi yritti murhata mopopojan

Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti
      Maailman menoa
      705
      2540
    2. Mopomiitti!

Menikös öoliisilta yli tuo mppedinkans kisaaminen tais olla melkoinen riski vahigoittaa tarpeettomasti jopa kuolla tuoss
      Tuusula
      468
      1484
    3. Ei se nainen edes oo

mitenkään nätti 🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      83
      1254
    4. Poliisi kiilasi mopoilijan

Ylellä leviää video jossa poliisi pysäyttää rajusti kiilamalla mopo pojan. Toivottavasti poliisi ottaa tuosta mallia myö
      Kiuruvesi
      265
      1165
    5. Aina vaan mietin sua

Miksen saa sinua mielestäni pois
      Ikävä
      57
      842
    6. Käviskö tällainen suhde

Tutustutaan, fyysistä kontaktia, mutta ensijaisesti tarkoituksena ei ole aloittaa mitään virallista tai rikkoa mitään? E
      Ikävä
      65
      736
    7. Vetovoima

Onko välillänne suuri vetovoima ja miten se ilmenee? Onko siitä haittaa?
      Ikävä
      33
      667
    8. Onko täällä ketään

Joka kaipaa M alkuista? Millä kirjaimella nimesi alkaa?
      Ikävä
      46
      664
    9. Nainen. Onko meissä

Sinusta jotain samaa? Näköä tai luonteenpiirteitä? Utelias
      Ikävä
      47
      655
    10. Niin kauan tätä

Onko vuotesi menneet hukkaan
      Ikävä
      88