meille pakon kriitikoille?
Palstalla pakon puolustajat ovat nyt lukeneet runsaasti pakon ongelmista, mitä haluatte sanoa
125
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kyselytutkimuksen mukaan jopa 6% kieliaktiiveista olisi valmis tekemään poliittista väkivaltaa tavoitteidensa saavuttamiseksi.
Valtaväestössä vastaava osuus on alle prosentin väestöstä.
Mistä luulette kieliaktiivien väkivallanhimon johtuvan, miten tuo väkivalta tulee jossain vaiheesa materialisoitumaan, ja kuka tulee olemaan kieliaktiivien väkivallantekojen kohde?
Lähde: https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/98572/gradu07284.pdfPakon puolustaja, mitä sanot nuorelle lukiolaiselle, joka ei saa hyväksyttyjä ruotsinkursseista ja joutuu hakeutumaan iltalukioon kertaamaan määräämättömäksi ajaksi saadakseen muutaman viitosen lisää. Yksinhuoltaja äiti yrittää auttaa lukiokustannuksissa, mutta lisävuosi alkaa painaa perheen taloutta.
Nuori saa matikat ja fysiikat hyvin läpi, englannin jopa oikein hyvin, mutta jonkinlainen oppimisvaikeus teettää reaalikursseilla paljon ylimääräistä työtä ja tekee ruotsista mahdottoman.
Ruotsia hän ei tule koskaan oppimaan, mutta jokin opetus tässä varmasti on. Mitä sanot hänelle?Pakon puolustaja, mitä sanot kaksoistutkintoa suorittavalle pojalle, jonka lukioruotsi ei vain suju. Dysleksiadiagnoosi on kouluvuosien alusta, mutta yläkoulussa ruotsissa annettiin niin runsaasti tukiopetusta, että jollain tavalla siitä selvittiin.
Lukiossa seinä nousee pystyyn.
Ammattiopinnot ravintolakokiksi sujuvat. Unelmana on kuitenkin kotitalousopettajan tutkinto tai vaikka oma ravintola. Lukio tuntuu hyvältä, varsinkin kun jopa lukion matematiikka sujuu ja englanti. Hän suunnittelee kirjoittavansa taloustieteen, toistaiseksi voi valmistua neljällä kirjoitettavalla aineella.
Ruotsinkurssit eivät mene läpi, vaikka niitä opiskellaan valmiiksi aikuislukiossa (iltalukio). Diagnoosi on mennyt vanhaksi ja pitäisi hankkia uudet todistukset, mikä maksaa paljon, jo pelkkä arvio maksaa lähes tonnin. Perheellä ei ole varaa tähän.
Nuori joutuu luopumaan kaksoistutkinnosta ja tyytymään pelkkään ammattitutkintoon. Tai eihän se ole vähän sekään ja hyvin suoritettuna antaa hyvän pohjan työelämään. Mutta ne unelmat.
Jokin viisaus tähän varmasti sisältyy. Mitä sanot hänelle?- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Pakon puolustaja, mitä sanot nuorelle lukiolaiselle, joka ei saa hyväksyttyjä ruotsinkursseista ja joutuu hakeutumaan iltalukioon kertaamaan määräämättömäksi ajaksi saadakseen muutaman viitosen lisää. Yksinhuoltaja äiti yrittää auttaa lukiokustannuksissa, mutta lisävuosi alkaa painaa perheen taloutta.
Nuori saa matikat ja fysiikat hyvin läpi, englannin jopa oikein hyvin, mutta jonkinlainen oppimisvaikeus teettää reaalikursseilla paljon ylimääräistä työtä ja tekee ruotsista mahdottoman.
Ruotsia hän ei tule koskaan oppimaan, mutta jokin opetus tässä varmasti on. Mitä sanot hänelle?"Ruotsia hän ei tule koskaan oppimaan"
On erikoista, että joku oppilas oppii loistavasti matikat, fysiikat ym., mutta ruotsi sattuu olemaan se ainoa aine, jota hän ei kykene oppimaan lainkaan.
Minulla on kummilapsi, jolla on lukivaikeus, ja hän lukee yläkoulussa 3 vierasta kieltä. Anonyymi kirjoitti:
"Ruotsia hän ei tule koskaan oppimaan"
On erikoista, että joku oppilas oppii loistavasti matikat, fysiikat ym., mutta ruotsi sattuu olemaan se ainoa aine, jota hän ei kykene oppimaan lainkaan.
Minulla on kummilapsi, jolla on lukivaikeus, ja hän lukee yläkoulussa 3 vierasta kieltä.Kaikki erityislapset ovat erilaisia.
Pakon puolustaja, mitä sanoisit tytölle Aasiasta, joka saapuu isona tyttönä vieraaseen maahan äidin avioiduttua tänne. Hänellä ei ole koskaan ollut englanninopintoja, hän osaa vain kotikieltään. Valmistavalla tulee auttava suomen kielen taito ja muutama sana englantia. Kielet ovat kuitenkin hänelle kaikkein vaikeinta.
Yläkoulussa hänelle haetaan vapautusta ruotsista. Tilataan paikalle tulkki, joka selittää äidille, miten kovasta hakemuksesta on kyse. Koskaan ei olisi asiaa virkamieheksi. Mutta äiti tietää, miten vaikeaa koulu on ollut ja hän allekirjoittaa hakulomakkeet. Koulu on tehnyt melkoisesti työtä vaadittavien selvitysten laatimiseen. - Hakemus tulee takaisin hylättynä ja ruotsia on vedettä perässä, vaikka suomi tarttuu hitaasti ja englanti pysyy heikkona.
Ysillä tyttö haluaa ammattikouluun, mutta vaikenee visusti siitä, että hänellä on allergioita, jotka haittaavat juuri niillä aloilla, joille hän hakee. Vuoden jälkeen hän joutuu luopumaan ammattikoulusta. Hän yrittää aloittaa nyt hiukan vanhempana opinnot aikuislukiossa, mutta koska hänelle ei saatu peruskoulussa vapautusta ruosista, hän ei saa sitä lukiossakaan. Kielien kanssa hän on pulassa ja myös lukio jää kesken.
Ongelmiahan oli muutenkin, ilman pakkoruotsia, mutta paljon olisi voitu auttaa, jos ruotsista olisi saatu vapautus. Mitä sanot hänelle?- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Kaikki erityislapset ovat erilaisia.
Mutta juuri siksi ei voikaan alkaa muuttaa koulun perusopetusohjelmaa, että on muutamia oppilaita, jotka oppivat kaiken muun, paitsi ruotsin. Nämä oppilaat saavat tukea aivan kuin nekin oppilaat, jotka oppivat vaikkapa kaiken muun, mutta eivät kemiaa.
- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Pakon puolustaja, mitä sanot nuorelle lukiolaiselle, joka ei saa hyväksyttyjä ruotsinkursseista ja joutuu hakeutumaan iltalukioon kertaamaan määräämättömäksi ajaksi saadakseen muutaman viitosen lisää. Yksinhuoltaja äiti yrittää auttaa lukiokustannuksissa, mutta lisävuosi alkaa painaa perheen taloutta.
Nuori saa matikat ja fysiikat hyvin läpi, englannin jopa oikein hyvin, mutta jonkinlainen oppimisvaikeus teettää reaalikursseilla paljon ylimääräistä työtä ja tekee ruotsista mahdottoman.
Ruotsia hän ei tule koskaan oppimaan, mutta jokin opetus tässä varmasti on. Mitä sanot hänelle?Attitydproblem kanske ?
Maahanmuuttajapoika ei saa vapautusta ruotsista, vaikka hänen suomen kielensä on todella heikko huolimatta siitä, että hän on tullut maahan jo ennen koulun alkua. Paljastuu, että hänellä myös kotikieli on samaan tapaan rikkonaista kuin hänen suomensa. Hänellä ei siis ole yhtään vahvaa kieltä.
Jokainen helpotus normiopetukseen olisi ollut tervetullut, mutta kun ei saa sulkea nuorelta ovea yliopistoon ja virkamiesuralle, niin ruotsia vedetään vahvalla tuella. Siitä ei tule jäämään mitään muuta hänelle kuin yksi epäonnistuminen lisää.
Poika kertoo, että isä on sanonut, että hän on turha lapsi, häntä ei pitäisi lainkaan olla.
Mitä sanot hänelle?Anonyymi kirjoitti:
Mutta juuri siksi ei voikaan alkaa muuttaa koulun perusopetusohjelmaa, että on muutamia oppilaita, jotka oppivat kaiken muun, paitsi ruotsin. Nämä oppilaat saavat tukea aivan kuin nekin oppilaat, jotka oppivat vaikkapa kaiken muun, mutta eivät kemiaa.
Ruotsi ei todellisuudessa ole "perustaito", se on todellisuudessa kieli, jonka tulisi olla valinnainen. Ja juuri sellainen valinnaiskieli ilman muuta työnnetään syrjään, kun tarvitaan tilaa muulle, oikeasti tärkeälle perustaidolle.
- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Maahanmuuttajapoika ei saa vapautusta ruotsista, vaikka hänen suomen kielensä on todella heikko huolimatta siitä, että hän on tullut maahan jo ennen koulun alkua. Paljastuu, että hänellä myös kotikieli on samaan tapaan rikkonaista kuin hänen suomensa. Hänellä ei siis ole yhtään vahvaa kieltä.
Jokainen helpotus normiopetukseen olisi ollut tervetullut, mutta kun ei saa sulkea nuorelta ovea yliopistoon ja virkamiesuralle, niin ruotsia vedetään vahvalla tuella. Siitä ei tule jäämään mitään muuta hänelle kuin yksi epäonnistuminen lisää.
Poika kertoo, että isä on sanonut, että hän on turha lapsi, häntä ei pitäisi lainkaan olla.
Mitä sanot hänelle?Sanoisin näin, että on ikävää, että ryhmittelet ihmisiä maahanmuuttajiin, dysleksikkoihin ja "insinööreihin" - ihmiset ovat aina yksilöitä. Jotkut maahanmuuttajalapset pärjäävät aivan loistavasti peruskoulussa. Jotkut lukivaikeudesta kärsivät lukevat useita kieliä.
Anonyymi kirjoitti:
Sanoisin näin, että on ikävää, että ryhmittelet ihmisiä maahanmuuttajiin, dysleksikkoihin ja "insinööreihin" - ihmiset ovat aina yksilöitä. Jotkut maahanmuuttajalapset pärjäävät aivan loistavasti peruskoulussa. Jotkut lukivaikeudesta kärsivät lukevat useita kieliä.
Mutta vapautuksia ruotsista ei saa kukaan.
- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Kaikki erityislapset ovat erilaisia.
Onko sinulla tarinaa siitä helsinkiläisestä nuorukaisesta, joka puhui tyttöystävälleen ruotsia Kampissa, ja joka tämän takia sai elinikäisen aivovamman? Se in tositarina, joten et ehkä kerro sellaista.
- Anonyymi
Svenska anses som ett mycket lättare språk än finska bland invandrare i Österbotten som integrerats på svenska.
- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Ruotsi ei todellisuudessa ole "perustaito", se on todellisuudessa kieli, jonka tulisi olla valinnainen. Ja juuri sellainen valinnaiskieli ilman muuta työnnetään syrjään, kun tarvitaan tilaa muulle, oikeasti tärkeälle perustaidolle.
Valinnaisaineiksi voidaan lukea siinä tapauksessa kaikki kielet ja harrasteaineet.
Jos koulunkäynti on jollekin hyvin vaikeaa, niin siinä tapauksessa minusta voitaisiin ajatella, että oppilas vapautettaisiin 2. vieraasta kielestä, jotta hän voisi keskittyä omaan äidinkieleen ja matikkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valinnaisaineiksi voidaan lukea siinä tapauksessa kaikki kielet ja harrasteaineet.
Jos koulunkäynti on jollekin hyvin vaikeaa, niin siinä tapauksessa minusta voitaisiin ajatella, että oppilas vapautettaisiin 2. vieraasta kielestä, jotta hän voisi keskittyä omaan äidinkieleen ja matikkaan.Etenkin pakkosuomen poisto auttaisi monia. Insinööriksi tai kokiksi ryhtyvä ei tee mitään pakkosuomella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Svenska anses som ett mycket lättare språk än finska bland invandrare i Österbotten som integrerats på svenska.
Siellä on onnistuttu hyvin integraatiossa, ja nämäkin mamut ovat opiskelleet useita kieliä koulussa: ensin ruotsin ("äidinkieli"), sitten suomea, sitten englantia ja mahdollisesti vielä jotakin kieltä.
- Anonyymi
Konstigt att alla andra språk och ämnen klarar man av men inte svenska
- Anonyymi
Ongelmana on oppilaat, jotka eivät opi riittävän hyvin omaa äidinkieltä ja matikkaa koulusta lähtiessään. Eli näiden aineiden taito pitäisi varmistaa, ennen kuin oppilaat lähtevät peruskoulusta, että voi jatkaa ammattiopintoihin. Ei ruotsi tässä ole mikään kynnyskysymys, vaikka aktiivi näin yrittää todistella.
Anonyymi kirjoitti:
Ongelmana on oppilaat, jotka eivät opi riittävän hyvin omaa äidinkieltä ja matikkaa koulusta lähtiessään. Eli näiden aineiden taito pitäisi varmistaa, ennen kuin oppilaat lähtevät peruskoulusta, että voi jatkaa ammattiopintoihin. Ei ruotsi tässä ole mikään kynnyskysymys, vaikka aktiivi näin yrittää todistella.
On kyllä - ja jos uskaltaisitte kohdata nämä yllä kirjoitetut ihmiset, myöntäisitte itsekkin, että ruotsinopinnot ovat heille turha lisärasite - ja opiskelun estäjä.
Mutta voi olla, että täytyy veden virrata vielä jonkin aikaa Suomen joissa, ennen kuin pystytte hyväksymään tämän.- Anonyymi
Man kunde skriva hundratals berättelser om svenskspråkiga ungdomar som har lämnat sitt fosterland Finland för att de inte kunnat uppfylla fordringarna i finska,men ingen har någon nytta av de här martyrhistorierna.
Livet är inte rättvist mot alla ,det får man bara svälja. Anonyymi kirjoitti:
Man kunde skriva hundratals berättelser om svenskspråkiga ungdomar som har lämnat sitt fosterland Finland för att de inte kunnat uppfylla fordringarna i finska,men ingen har någon nytta av de här martyrhistorierna.
Livet är inte rättvist mot alla ,det får man bara svälja.Heillä on tämä mahdollisuus. Meillä ei ole vieressä omalla kielellä toimivaa maata, jossa voisi valmistua ilman ruotsinopintoja.
Hyvä että huomasit.- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Heillä on tämä mahdollisuus. Meillä ei ole vieressä omalla kielellä toimivaa maata, jossa voisi valmistua ilman ruotsinopintoja.
Hyvä että huomasit.20 000 svenskspråkiga har flyttat från Finland under 2000 -talet,största delen för jobb,men också studier.
Det är ju utmärkt när det kommer invandrare istället. - Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Heillä on tämä mahdollisuus. Meillä ei ole vieressä omalla kielellä toimivaa maata, jossa voisi valmistua ilman ruotsinopintoja.
Hyvä että huomasit.Ai, olet sitä mieltä, että jos vieressä olisi "toimiva" maa, jossa voisi valmistua ilman ruotsin opintoja, sinne olisi hirveä tunku vain sen takia, että ruotsia ei tarvitse lukea ???? Auta armias, nyt on mopo karkaamassa taas käsistä....
- Anonyymi
Pakkosuomen poisto ratkaisisi nämäkin ongelmat.
Noinko sanoisit nuorelle lukiolaiselle, joka ei saa hyväksyttyjä ruotsinkursseista ja joutuu hakeutumaan iltalukioon kertaamaan määräämättömäksi ajaksi saadakseen muutaman viitosen lisää?
Noinko sanoisit kaksoistutkintoa suorittavalle pojalle, jonka lukioruotsi ei vain suju. Dysleksiadiagnoosi on kouluvuosien alusta, mutta yläkoulussa ruotsissa annettiin niin runsaasti tukiopetusta, että jollain tavalla siitä selvittiin. Lukiossa seinä nousi pystyyn.
Noinko sanoisit tytölle Aasiasta, joka saapuu isona tyttönä vieraaseen maahan äidin avioiduttua tänne - suomenkielisen miehen kanssa. Hänellä ei ole koskaan ollut englanninopintoja, hän osaa vain kotikieltään. Valmistavalla tulee auttava suomen kielen taito ja muutama sana englantia.
Noinko sanoisit maahanmuuttajapojalle, joka ei saa vapautusta ruotsista, vaikka hänen suomen kielensä on todella heikko huolimatta siitä, että hän on tullut maahan jo ennen koulun alkua. Paljastuu, että hänellä myös kotikieli on samaan tapaan rikkonaista kuin hänen suomensa. Hänellä ei siis ole yhtään vahvaa kieltä.
- Anonyymi
Pakkosuomi tuottaa suunnattomia hyvinvointitappioita. Tämä on selvä.
Kannattaa miettiä, että kuka hyötyy nykyisen pakkosuomiteatterin ylläpidosta.
- Anonyymi
Hirvittävää, että nämä nuoret joutuvat kaiken kokemansa lisäksi olla keppihevisina.
Kuule, kyllä tässä on paljon hirvittävää, mutta hevoset voisit jättää suosiolla rauhaan.
- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Kuule, kyllä tässä on paljon hirvittävää, mutta hevoset voisit jättää suosiolla rauhaan.
Sinulle ei kelpaa ratkaisuksi se, että näiltä kuvailemasi muutamat oppilaat vapautettaisiin 2. vieraasta kielestä. Sinä vaadit, että koko Suomen perusopetusohjelma muutetaan toiseksi näiden oppilaiden takia. Realistista ja järkevääkö? Tuskin.
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle ei kelpaa ratkaisuksi se, että näiltä kuvailemasi muutamat oppilaat vapautettaisiin 2. vieraasta kielestä. Sinä vaadit, että koko Suomen perusopetusohjelma muutetaan toiseksi näiden oppilaiden takia. Realistista ja järkevääkö? Tuskin.
Voi sinua, etkö tosiaan ymmärrä, että vapautukset on kielletty siksi, että ne romuttaisivat koko pakon hetkessä.
Kun ne saisivat vapautuksen (mikä riittäisi minulle hyvin), jotka sitä tarvitsisivat, olisi muutamassa vuodessa paine antaa vapautuksia yhä useammalle todella suuri. Vanhemmat laatisivat valituksia siitä, miksi naapurin Usko ei joudu lukemaan ruotsia mutta meidän Toivo joutuu.
Koko pakkoruotsin mielettömyys kristallisoituu tähän, ettei niitä ehdottoman välttämättömiä vapautuksia voi antaa, tai koko korttitalo sortuu. Vain ehdoton pakko pysyy pystyssä. Vain pakko johon liittyy vaara joutua karsituksi ja hylätyksi ruotsia vaille valmiina.- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Voi sinua, etkö tosiaan ymmärrä, että vapautukset on kielletty siksi, että ne romuttaisivat koko pakon hetkessä.
Kun ne saisivat vapautuksen (mikä riittäisi minulle hyvin), jotka sitä tarvitsisivat, olisi muutamassa vuodessa paine antaa vapautuksia yhä useammalle todella suuri. Vanhemmat laatisivat valituksia siitä, miksi naapurin Usko ei joudu lukemaan ruotsia mutta meidän Toivo joutuu.
Koko pakkoruotsin mielettömyys kristallisoituu tähän, ettei niitä ehdottoman välttämättömiä vapautuksia voi antaa, tai koko korttitalo sortuu. Vain ehdoton pakko pysyy pystyssä. Vain pakko johon liittyy vaara joutua karsituksi ja hylätyksi ruotsia vaille valmiina.Nimenomaan. Nyt ymmärsit asian ytimen. Muutamille oppilaille 2. vieraan kielen vapautus aiheuttaisi sen, että kaikki oppilaat alkaisivat vaatia vapautusta siinä oppiaineessa, jossa he eivät pärjää. Tämä johtaisi anarkiaan ja kaaokseen. Ei hyvä. Siksi on erinomaista, että meillä on perusaineet kaikille ja kaikkia oppilaita tuetaan erikseen siinä aineessa/niissä aineissa, jossa he eivät pärjää.
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan. Nyt ymmärsit asian ytimen. Muutamille oppilaille 2. vieraan kielen vapautus aiheuttaisi sen, että kaikki oppilaat alkaisivat vaatia vapautusta siinä oppiaineessa, jossa he eivät pärjää. Tämä johtaisi anarkiaan ja kaaokseen. Ei hyvä. Siksi on erinomaista, että meillä on perusaineet kaikille ja kaikkia oppilaita tuetaan erikseen siinä aineessa/niissä aineissa, jossa he eivät pärjää.
"kaikki oppilaat alkaisivat vaatia vapautusta siinä oppiaineessa, jossa he eivät pärjää"
Ei niin, vaan nimenomaan ruotsista - koska ruotsi, anteeksi nyt vaan, ei ole yleisesti kauhean rakastettu kieli.
Vanhemmille riittää hyvin, että nuorilla on englannin ohella valinnainen kieli, josta tarvittaessa saisi vapautuksen. Silloin ihmiset voisivat valita kieliopinnot, jotka ovat heistä tarpeellisia. Pakkopalvelukieli ei nyt vaan ole sitä.- Anonyymi
"Vanhemmille riittää hyvin, että nuorilla on englannin ohella valinnainen kieli, josta tarvittaessa saisi vapautuksen"
Laittaisitko tästä "vanhempian toiveesta" ihan uutislinkin näkyville. Nimittäin en ole koskaan kuullut tällaisesta. Sen tiedän, että Suomen lukioissa opiskellaan keskimäärin kolmea vierasta kieltä, ihan vapaaehtoisesti. Anonyymi kirjoitti:
"Vanhemmille riittää hyvin, että nuorilla on englannin ohella valinnainen kieli, josta tarvittaessa saisi vapautuksen"
Laittaisitko tästä "vanhempian toiveesta" ihan uutislinkin näkyville. Nimittäin en ole koskaan kuullut tällaisesta. Sen tiedän, että Suomen lukioissa opiskellaan keskimäärin kolmea vierasta kieltä, ihan vapaaehtoisesti.Jos kerran vapaaehtoisia kieltenlukijoita on pilvin pimein, ei luulisi olevan liikaa vaadittu antaa vapautukset näille, jotka niitä tarvitsevat.
Nyt joudutte puntaroimaan omaa eettisyyttänne. Mitä sanoisitte näille nuorille, joiden kohdalla pakkoruotsi pitkittää opintoja, tulee kalliiksi, karsii opinnoista, unelmista, vaikeuttaa perusopintoja,...
Näyttääkö pakkoruotsi todella teistä edelleen sivistykselle?- Anonyymi
Mitä sinä sanoisit oppilaille, joilla biologia, kemia ja liikunta pitkittää opintoja ja tuottaa kärsimystä?
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sinä sanoisit oppilaille, joilla biologia, kemia ja liikunta pitkittää opintoja ja tuottaa kärsimystä?
Katsos reaaliaineet eivät ole samanlaisia karsijoita. Ne teettävät kyllä enemmän töitä niillä, joilla on oppimisvaikeus tai heikko lukutaito, mutta eivät karsi. Niiden tavoite on rakentaa maailmankuvaa, ei rakentaa taitoa, jossa uusi aina rakentuu vanhan päälle.
Liikunta on oppiaine, joka on tuottanut todella paljon kärsimyksiä, ja sen opetus onkin muuttunut reippaasti - paine muutokseen on ollut kova.
Minä olen nähnyt tämän kaiken aitiopaikalta.Anonyymi kirjoitti:
Mitä sinä sanoisit oppilaille, joilla biologia, kemia ja liikunta pitkittää opintoja ja tuottaa kärsimystä?
Meillä ei muuten ole virkamieskemiaa. Lukiossakin kemia on valinnainen.
Kemiaa on vain puolet yläkoulun luonnontieteiden tunneista eli noin kolme tuntia viikossa puolentoista vuoden ajan.- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Katsos reaaliaineet eivät ole samanlaisia karsijoita. Ne teettävät kyllä enemmän töitä niillä, joilla on oppimisvaikeus tai heikko lukutaito, mutta eivät karsi. Niiden tavoite on rakentaa maailmankuvaa, ei rakentaa taitoa, jossa uusi aina rakentuu vanhan päälle.
Liikunta on oppiaine, joka on tuottanut todella paljon kärsimyksiä, ja sen opetus onkin muuttunut reippaasti - paine muutokseen on ollut kova.
Minä olen nähnyt tämän kaiken aitiopaikalta."mutta eivät karsi."
Kaikki aineet voivat karsia, tai olla karsimatta. Sinulla on nyt sellainen fiksaatio, että vain ruotsi voi karsia oppilaan, mitään muita eri oppiaineisiin liittyviä ongelmia ei voi olla.
Mistäköhän johtuu, että minä luen uutisista aika usein oppilaista, joilla on vaikeuksia ihan perusaineissa kuten omassa äidinkielessä ja matikassa, ja tämä koetaan Suomessa isoksi ongelmaksi. Kukaan ei mainitse ruotsia. - Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Meillä ei muuten ole virkamieskemiaa. Lukiossakin kemia on valinnainen.
Kemiaa on vain puolet yläkoulun luonnontieteiden tunneista eli noin kolme tuntia viikossa puolentoista vuoden ajan.Lukioon ei kannata mennä, jos eri aineet tuottavat suuria ongelmia. Lukio on vapaaehtoinen.
Anonyymi kirjoitti:
Lukioon ei kannata mennä, jos eri aineet tuottavat suuria ongelmia. Lukio on vapaaehtoinen.
Suosittelen lukiota kaikille suunnastaan epävarmoille.
Suurin osa oppilaista kykenee halutessaan käymään lukion ja saa siitä elämäänsä sellaisia eväitä, joita kapeahko ammatillinen koulutus ei anna.
Elämä on jatkossa yliopistomme.
Vaikkapa lähihoitaja päiväkodissa hyötyy lukiotaustasta ja siitä, että on saanut hioa suomen kielen taitoaan, kulttuurisia taitoja ja jopa luonnontieteellistä maailmankuvaa. Ja tästä taas hyötyvät lapsemme.Anonyymi kirjoitti:
Lukioon ei kannata mennä, jos eri aineet tuottavat suuria ongelmia. Lukio on vapaaehtoinen.
Sanoisitko todella noille nuorille, joiden kohtalla vain lukioruotsi ei onnistu, ettei heidän olsii pitänyt mennä lukioon? Millä perusteella ruotsi on se aine, joka karsii lukioon menijät?
Anonyymi kirjoitti:
"mutta eivät karsi."
Kaikki aineet voivat karsia, tai olla karsimatta. Sinulla on nyt sellainen fiksaatio, että vain ruotsi voi karsia oppilaan, mitään muita eri oppiaineisiin liittyviä ongelmia ei voi olla.
Mistäköhän johtuu, että minä luen uutisista aika usein oppilaista, joilla on vaikeuksia ihan perusaineissa kuten omassa äidinkielessä ja matikassa, ja tämä koetaan Suomessa isoksi ongelmaksi. Kukaan ei mainitse ruotsia.Ruotsi nimenomaan karsii tai on poissa opinnoista, jotka olisivat etenemisen kannalta oleellisimpia.
- Anonyymi
Inget svar på kommande, dock.
- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Ruotsi nimenomaan karsii tai on poissa opinnoista, jotka olisivat etenemisen kannalta oleellisimpia.
Lisäksi kannattaa muistaa, että pakkosuomi tuottaa hyvinvointitappiota
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi kannattaa muistaa, että pakkosuomi tuottaa hyvinvointitappiota
Siis pakkoruotsi tuottaa hyvinvointitappioita - nuo kertomani tapaukset ovat juuri niitä hyvinvointitappioita.
- Anonyymi
Minä sanoisin, että opiskelkaapa nyt kiltisti, niin minäkin aikoinaan tein. Ei elämä ole aina helppoa, eikä se ole sellaiseksi tarkoitettukaan.
- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Sanoisitko todella noille nuorille, joiden kohtalla vain lukioruotsi ei onnistu, ettei heidän olsii pitänyt mennä lukioon? Millä perusteella ruotsi on se aine, joka karsii lukioon menijät?
Minä sanoisin heille, että kannattaa vaikka jäädä luokalle kertaamaan pelkkää ruotsia, ja mennä sitten vasta lukioon. Sen luulisi sujuvan helposti, jos kerran kaikki muut aineet joka tapauksessa sujuvat loistavasti.
- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Siis pakkoruotsi tuottaa hyvinvointitappioita - nuo kertomani tapaukset ovat juuri niitä hyvinvointitappioita.
Pakkosuomen tuottama hyvinvointitappio on moninkertainen kaikkiin muihin hyvinvointitappioihin. Tämä on selvää. (Hekin) tietävät sen. Pakkosuomen poisto auttaisi kaikkia, mutta (he) estävät.
Pakkosuomen takia monet menestyksekkäät maahanmuuttajat muuttavat Suomesta, koska pakkosuomi. Vastikään kerrottiin, että Suomi kouluttaa miljoonilla tohtoreita, mutta nämä eivät jää Suomen. Tämä hyödyttää vain åakkoauomen ylläpitäjiä, siölä on selvä että nykyjärjestelmä hyödyttää vain (heitä). Pakkosuomi on (heille) oikeus, vaikka se on Suomelle taakka. Näen tämän omin silmin joka päivä. Kuten tämän näkee kaikki muutkin, jotka eivät ole (heidän) palveluksessa. Tästä pitää saada puhua.
- Anonyymi
Pyytäisi kieliaktiiveja katsomaan toimintaansa, tutkimaan rivejään ja miettimään tulevia toimijaan.
Kyselytutkimuksen mukaan 6 prosenttia kieliaktiiveista on valmis väkivaltaan poiittisten tavoitteidensa saavuttamiseksi. Mitä tavoitteita he luulevat voivansa saavuttaa väkivalloin, minkälaista väkivaltaa he aikovat tehdä tavoitteidensa saavuttamiseksi ja ketä vastaan he aikovat tehdä väkivaltaa?
Kysyisin, että mitä kieliaktiivijärjestöt aikovat tehdä, jotta heidän jäsenensä eivät toteuta niitä väkivallantekoja, joihin he ovat itse myöntäneet olevansa valmiit? Vai haluavatko kieliaktiivijärjestöt edes estää jäsenistönsä mahdollista poliittista väkivaltaa?
Kieliaktiivien viestintää lukiessa, en ole niin varma että väkivaltaa edes paheksuttaisiin. Mistäköhän kieliaktiivit itse luulevat heidän väkivaltaisen, ihmisvihamielisen ja harhaisia salaliittoteorioita pulppuavan retoriikan johtuvan?Noinko sanoisit näille nuorille, joiden elämäntilanteen luit ketjun alussa?
Miettikää hetki, miltä tuntuisi elää näiden nuorten rinnalla, nähdä heidän silmänsä ja nähdä heidän poinnistelunsa ja pettymyksensä.- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Noinko sanoisit näille nuorille, joiden elämäntilanteen luit ketjun alussa?
Miettikää hetki, miltä tuntuisi elää näiden nuorten rinnalla, nähdä heidän silmänsä ja nähdä heidän poinnistelunsa ja pettymyksensä.Men åt de här svenskspråkiga säger du glatt att de ska lämna sitt hem och sitt fosterland när de inte klarar studierna i finska.
Anonyymi kirjoitti:
Men åt de här svenskspråkiga säger du glatt att de ska lämna sitt hem och sitt fosterland när de inte klarar studierna i finska.
Se on ollut heille mahdollisuus, jota muilla ei ole.
Mutta en näe mitään syytä, miksei vapautuksia annettaisi kieliopinnoista oppilaan eduksi myös silloin, kun kyse on maan pääkielestä.- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Se on ollut heille mahdollisuus, jota muilla ei ole.
Mutta en näe mitään syytä, miksei vapautuksia annettaisi kieliopinnoista oppilaan eduksi myös silloin, kun kyse on maan pääkielestä.Yhtähän hyvin voisit sanoa tarinoittesi maahanmuuttajille, että muuttaisivat Suomesta. Vai onko suomenruotsalainen vähemmän suomalainen kuin maahanmuuttaja mielestäsi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtähän hyvin voisit sanoa tarinoittesi maahanmuuttajille, että muuttaisivat Suomesta. Vai onko suomenruotsalainen vähemmän suomalainen kuin maahanmuuttaja mielestäsi?
Precis. Ingen djävla logik med den här virriga hönan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtähän hyvin voisit sanoa tarinoittesi maahanmuuttajille, että muuttaisivat Suomesta. Vai onko suomenruotsalainen vähemmän suomalainen kuin maahanmuuttaja mielestäsi?
Det är inte lika rörande och hemskt när det är fråga om svenskspråkiga ungdomar.
- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Se on ollut heille mahdollisuus, jota muilla ei ole.
Mutta en näe mitään syytä, miksei vapautuksia annettaisi kieliopinnoista oppilaan eduksi myös silloin, kun kyse on maan pääkielestä.Visst kan de flytta till Estland,där studerar ju många finländare,och det är ju endast svenska som är omöjligt att lära sig.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Precis. Ingen djävla logik med den här virriga hönan.
-joskus oli joku "sullelapsirakkain" nikillä samanlaista pölhölöpinää jankkaamassa rkp-palsstalla, selvä sukulainen tämä....kahjoa touhua.
- Anonyymi
Tekeekö vapaa suomalainen kuin Lalli, eli surmaa sortajansa?
- Anonyymi
Minä luin Ylen uutisen, jossa kerrottiin nyky-koululaisten heikentyneestä kyvystä sietää pettymyksiä. Psykologi Keijo Tahkokallio ottaa esimerkin koulumaailmasta, jossa jotkut oppilaat masentuvat jopa siitä, että koulu teettää töitä. Näin ei saisi olla, toteaa Tahkokallio. Koulun teettämä työ on normaali asia. Suosittelen lukemaan.
- Anonyymi
Det finns personer som blir deprimerade av allt som tar tid från trevligare fritidssysselsättningar ,också senare i livet.
- Anonyymi
Miksi kieliktiivit eivät vastaa kieliaktiiveille esitettyihin kysymyksiin?
- Anonyymi
Kieliaktiivit puhuvat itsensä aika usein pussiin, kuten tämäkin ketju osoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kieliaktiivit puhuvat itsensä aika usein pussiin, kuten tämäkin ketju osoittaa.
Puhuvat ohi, puhuvat itsensä pussiin, puhuvat omiaan, puhuvat palturia...
Asiaa on näemmä turha odottaa
No nyt on kuunneltu, mitä pakon puolustajat sanoisivat nuorille, joiden elämässä pakkoruotsi on kohtuuttomassa roolissa karsimassa voimia tärkeämmältä, pitkittämässä kalliita opintoja tai karsimassa opinnoista kokonaan.
Te sanoisitte, että
- erikoista, että oppii muuta muttei ruotsia
- Attitydproblem kanske ?
- pakkosuomen poisto auttaisi
- opiskelkaapa nyt kiltisti, niin minäkin aikoinaan tein
- ei elämä ole aina helppoa, eikä se ole sellaiseksi tarkoitettukaan
- oppilailla ei ole enää pettymyksensietokykyä
- ei olisi pitänyt mennä lukioon
- ei voi alkaa muuttaa koulun perusopetusohjelmaa, siksi että on muutamia oppilaita, jotka oppivat kaiken muun, paitsi ruotsin.
- voisi sanoa tarinoittesi maahanmuuttajille, että muuttaisivat Suomesta
- jotkut maahanmuuttajalapset pärjäävät aivan loistavasti peruskoulussa
- entäs ne, jotka kärisvät kemiasta (se puolitoista vuotta yleistietoa atomeista, molekyyleistä ja luonnontieteistä)
Te olette aikamoisessa eettisessä ja loogisessa umpikujassa. Pieni palvelupakkokielli on teidän mielestänne koulun tärkein aine.
Se mikä keskustelusta näkyy selvimmin on se, ettei teillä ole mitään kontaktipintaa kouluopetukseen tai nuorten elämään, mutta pistätte valtavasti aikaa ja voimia haukkuaksenne somessa ihmisiä, joilla se kosketuspinta ja realismi on, jotka näkevät näiden nuorten silmät, heidän ponnistelunsa ja heidän pettymyksensä.
Mutta minä olen tehnyt tehtäväni. Olen avannut teille maailmaa ja inhimillisyyttä - ja vaikka nyt jumitatte vanhassa, avoimuus ja uudet kytkennät muokkaavat jo rakenteita alitajunnassanne.- Anonyymi
Juu ei. Olet jankuttanut samaa kakkaa kuin aina aikaisemminkin ja jättänyt vastaamatta kaikkiin sinulle esitettyihin asiallisiin kysymyksiin.
Miksi teet niin, jos kerran haluat keskustelua?
Etkö muuten näe omaa eettistä ja loogista umpikujaasi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ei. Olet jankuttanut samaa kakkaa kuin aina aikaisemminkin ja jättänyt vastaamatta kaikkiin sinulle esitettyihin asiallisiin kysymyksiin.
Miksi teet niin, jos kerran haluat keskustelua?
Etkö muuten näe omaa eettistä ja loogista umpikujaasi?Kyllä, täällä on esitetty ehdotuksia ruotsin kanssa kamppaileville, mutta juuri niihin kieliaktiivi ei reagoi. Täällä on kerrottu mielipide asiasta asiallisesti, kuten kieliaktiivi on toivonut, mutta juuri näihin kieliaktiivi ei reagoi.
- Anonyymi
"joilla se kosketuspinta ja realismi on, jotka näkevät näiden nuorten silmät, heidän ponnistelunsa ja heidän pettymyksensä."
Sinullakin se kosketuspinta on jäänyt varsin ohueksi, joe et ole tavannut eläessäsi muunlaisia oppilaita kuin sellaisia, jotkta menestyvät kaikissa muissa aineissa loistavasti, paitsi ruotsissa.
Tuli yksi vastaus, josta kiitän:
- Jos koulunkäynti on jollekin hyvin vaikeaa, niin siinä tapauksessa minusta voitaisiin ajatella, että oppilas vapautettaisiin 2. vieraasta kielestä, jotta hän voisi keskittyä omaan äidinkieleen ja matikkaan.- Anonyymi
Det enda problemet som har någon betydelse verkar att vara obligatorisk svensk
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det enda problemet som har någon betydelse verkar att vara obligatorisk svensk
Pakkoruotsi on
A) suurin ja työläin ongelma monelle, jolla on oppimisen haasteita
B) nuoren oman elämän ja tulevaisuuden kannalta tarpeeton ja siksi vapautuksin helposti korjattavissa, tuottaisi jopa säästöjä
Et voi olla katkera todellisuudelle. Et voi muuttaa todellisuutta toistelemalla perustuslaki, opetussuunnitelma, oikeus palveluihin...
Niiden määrä, joita koulu ei palvele oikein pakkoruotsin takia, on paljon suurempi, kuin niiden määrä, joilla on mielestään oikeus ruotsinkielisiin palveluihin.
Pakkoruotsi on erityisen törkeä vaatimus kohdistuessaan lapsiin, joilla olisi oikeus rakentaa omaa tulevaisuuttaan eikä muitten palvelua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakkoruotsi on
A) suurin ja työläin ongelma monelle, jolla on oppimisen haasteita
B) nuoren oman elämän ja tulevaisuuden kannalta tarpeeton ja siksi vapautuksin helposti korjattavissa, tuottaisi jopa säästöjä
Et voi olla katkera todellisuudelle. Et voi muuttaa todellisuutta toistelemalla perustuslaki, opetussuunnitelma, oikeus palveluihin...
Niiden määrä, joita koulu ei palvele oikein pakkoruotsin takia, on paljon suurempi, kuin niiden määrä, joilla on mielestään oikeus ruotsinkielisiin palveluihin.
Pakkoruotsi on erityisen törkeä vaatimus kohdistuessaan lapsiin, joilla olisi oikeus rakentaa omaa tulevaisuuttaan eikä muitten palvelua.Precis samma rättighet borde svenskspråkiga ungdomar ha som har svårigheter med finskan.
- Anonyymi
Eikä vaan ruotsinkielisillä, vaan aivan kaikilla tulisi olla vapaus pakkosuomesta.
Pakkosuomi on
A) suurin ja työläin ongelma monelle, jolla on oppimisen haasteita
B) nuoren oman elämän ja tulevaisuuden kannalta tarpeeton ja siksi vapautuksin helposti korjattavissa, tuottaisi jopa säästöjä
Et voi olla katkera todellisuudelle. Et voi muuttaa todellisuutta toistelemalla perustuslaki, opetussuunnitelma, oikeus palveluihin...
Niiden määrä, joita koulu ei palvele oikein pakkosuimen takia, on paljon suurempi, kuin niiden määrä, joilla on mielestään oikeus suomenkielisiin palveluihin.
Pakkosuomi on erityisen törkeä vaatimus kohdistuessaan lapsiin, joilla olisi oikeus rakentaa omaa tulevaisuuttaan eikä muitten palvelua. - Anonyymi
Eli sentään myönnät, että se suurin huolenaihe ovat peruskoulusta lähtevät oppilaat, joiden tiedot perusoppiaineissa, kuten äidinkielessä ja matikassa eivät ole riittävät. Hyvä että olemme jostain samaa mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakkoruotsi on
A) suurin ja työläin ongelma monelle, jolla on oppimisen haasteita
B) nuoren oman elämän ja tulevaisuuden kannalta tarpeeton ja siksi vapautuksin helposti korjattavissa, tuottaisi jopa säästöjä
Et voi olla katkera todellisuudelle. Et voi muuttaa todellisuutta toistelemalla perustuslaki, opetussuunnitelma, oikeus palveluihin...
Niiden määrä, joita koulu ei palvele oikein pakkoruotsin takia, on paljon suurempi, kuin niiden määrä, joilla on mielestään oikeus ruotsinkielisiin palveluihin.
Pakkoruotsi on erityisen törkeä vaatimus kohdistuessaan lapsiin, joilla olisi oikeus rakentaa omaa tulevaisuuttaan eikä muitten palvelua."Pakkoruotsi on erityisen törkeä vaatimus kohdistuessaan lapsiin, joilla olisi oikeus rakentaa omaa tulevaisuuttaan eikä muitten palvelua."
Lapsilla ei ole tällaista oikeutta, vaan lapsilla on oppivelvollisuus. Lapset eivät voi siten valita koulun ainevalikoimasta niitä "kivoja" aineita, ja jättää "tyhmät" pois, vaan lasten on pienestä asti totuttava siihen, että elämässä kaikki ei aina ole kivaa, vaan jos aikoo menestyä, se vaatii työtä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pakkoruotsi on erityisen törkeä vaatimus kohdistuessaan lapsiin, joilla olisi oikeus rakentaa omaa tulevaisuuttaan eikä muitten palvelua."
Lapsilla ei ole tällaista oikeutta, vaan lapsilla on oppivelvollisuus. Lapset eivät voi siten valita koulun ainevalikoimasta niitä "kivoja" aineita, ja jättää "tyhmät" pois, vaan lasten on pienestä asti totuttava siihen, että elämässä kaikki ei aina ole kivaa, vaan jos aikoo menestyä, se vaatii työtä."oikeus rakentaa omaa tulevaisuuttaan" on eri asia kuin "vain kivoja aineita"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"oikeus rakentaa omaa tulevaisuuttaan" on eri asia kuin "vain kivoja aineita"
Lapsi ei rakenna koskaan omaa tulevaisuuttaan. Siksi meillä on oppivelvollisuus ja perusopetusaineet. Näillä mennään. Peruskoulun jälkeen lapsi voi lähteä rakentamaan sitten omaa maailmaansa.
- Anonyymi
Jos olet koulussa töissä ja näet paljon epäonnisia nuoria, niin ehkä sinä olet se ongelma.
Vaikuttaa sille, että et ole hyvä työssäsi.- Anonyymi
Koulu ei tosiaankaan palvele nuoriamme tavalla, jonka he ansaitsisivat.
Koulun tulisi olla elämää varten eikä palvelukielivelvoitteen täyttämiseksi.
- Anonyymi
Miksi teidän joukossanne on niin oaljon väkivallan hyväksyjiä?
Jos kaksikielisten perheiden suomenkieliset äidit ovat vuokrakohtuja, niin mitä ovat kaksikielisten perheiden suomenkieliset isät? Jotain aisankantajiako?- Anonyymi
Jos Et Aloittaisi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Et Aloittaisi
Mikä tuo isot kirjaimet JAE juttu on?
Ja miksi kieliaktiiveista jopa 6 prosenttia hyväksyy poliittisen väkivallan käytön omien tavoitteiden saavuttamiseksi? Minkä rarkaisun aiotte saavuttaa väkivallallanne?
- Anonyymi
Onpas sääli, että tämän langan kysymyksiin ja kommentteihin ei ole tullut vastauksia kieliaktiivilta. Pelkkää ohipuhumista. Ilmeisesti dialogi ei kieliaktiiveja kiinnosta.
- Anonyymi
Nyt pakon puolustajat vastasivat, kiitos siitä. Vastauksista vain näki, että sekä koulu että ihmisen kasvu ovat vieraita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt pakon puolustajat vastasivat, kiitos siitä. Vastauksista vain näki, että sekä koulu että ihmisen kasvu ovat vieraita.
Tämä on tätä kieliaktiivien tyypillistä käytöstä. Vastuuta väistetään koko ajan, kun vastaukset eivät miellytä. Kukaan ei voi suhtautua neutraalisti kieliaktiivien monologeihin ja julistuksiin, kyllä kieliaktiivin itsensäkin pitäisi pystyä tämä näkemään. Ei kannata kirjoittaa tällä palstalla ollenkaan, jos keskustelu on vieras asia ja ja jos muiden mielipiteiden sieto on heikkoa.
- Anonyymi
Kerrot viesteissäsi, että on olemassa oppilaita, jotka pärjäävät hyvin kaikissa muissa aineissa, paitsi ruotsissa.
Oletetaan, että pakollinen ruotsi poistuisi ja tilalle tuli valinnainen kieli, joka tulee kuitenkin ottaa. Eli oppilas lukisi vaikkapa englantia ja ranskaa vieraina kielinään.
Menestyisikö tämä oppilas nyt kaikissa aineissa (myös ranskassa) erinomaisesti, vai menestyisikö hän kaikissa muissa aineissa, paitsi ranskassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrot viesteissäsi, että on olemassa oppilaita, jotka pärjäävät hyvin kaikissa muissa aineissa, paitsi ruotsissa.
Oletetaan, että pakollinen ruotsi poistuisi ja tilalle tuli valinnainen kieli, joka tulee kuitenkin ottaa. Eli oppilas lukisi vaikkapa englantia ja ranskaa vieraina kielinään.
Menestyisikö tämä oppilas nyt kaikissa aineissa (myös ranskassa) erinomaisesti, vai menestyisikö hän kaikissa muissa aineissa, paitsi ranskassa?Kielen oppimisen ongelmia on monenlaisia, useimpia yhdistää
- jo leikki-ikäisenä äänteiden ja sanojen kuulonvarainen tunnistusvaikeus (monella on myös kasvojen tunnistusvaikeutta)
- hidas lukemaan oppiminen, hidas lukunopeus myös myöhemmin,
- mieleen painamisen / mielestä palauttamisen vaikeus, esim. listat eivät tartu (esim. kuukaudet, "että, jotta, koska, kun...")
- kapeahko työmuisti, joka sitten vielä vaikeuttaa esimerkiksi luetun ymmärtämistä
...
Siis ruotsin sijaan ei opittaisi ranskaakaan. Mutta ranskan kohdalla ei olekaan mitään velvoitetta, joten siitä saisi vapautuksen.
Jos tällainen lapsi muuttaa Ranskaan, Ruotsiin tai vaikka noista maista Suomeen, oppimista tietysti tapahtuisi, mutta luultavasti hitaasti ja virheitä säilyttäen. Osa meille muuttavista menettää kotikielensä muttei saa täydellistä kielitaitoa uudestakaan kielestään, puhutaan puolikielisyydestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrot viesteissäsi, että on olemassa oppilaita, jotka pärjäävät hyvin kaikissa muissa aineissa, paitsi ruotsissa.
Oletetaan, että pakollinen ruotsi poistuisi ja tilalle tuli valinnainen kieli, joka tulee kuitenkin ottaa. Eli oppilas lukisi vaikkapa englantia ja ranskaa vieraina kielinään.
Menestyisikö tämä oppilas nyt kaikissa aineissa (myös ranskassa) erinomaisesti, vai menestyisikö hän kaikissa muissa aineissa, paitsi ranskassa?Se että kielenoppimisen ongelman omaava lapsi menestyy muissa aineissa hyvin, perustuu yleensä kovaan työhön. Heidän haukkumisensa laiskoiksi on siksi todella huutava vääryys. Esimerkiksi huonosti suomea osaava maahanmuuttajalapsi voi opetella vaikka historian kappaleet sana sanalta ulkoa ja pystyy näin tuottamaan koevastauksia, vaikka oikeasti kielitaito on vielä heikko.
Matemaattinen osaaminen on joskus osa laajempaa oppimisen ongelmaa, silloin oppilaalle matematiikkakin on todella vaikeaa. Mutta onneksi aika usein kielivaikeus ei mitenkään haittaa matemaattista osaamista, eli tekemällä työtä matematiikan ja fysiikan kanssa oppilas voi edetä vaikka minkälaisiin asiantuntijatehtäviin - sikäli kun ei kompastu kielipainotukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se että kielenoppimisen ongelman omaava lapsi menestyy muissa aineissa hyvin, perustuu yleensä kovaan työhön. Heidän haukkumisensa laiskoiksi on siksi todella huutava vääryys. Esimerkiksi huonosti suomea osaava maahanmuuttajalapsi voi opetella vaikka historian kappaleet sana sanalta ulkoa ja pystyy näin tuottamaan koevastauksia, vaikka oikeasti kielitaito on vielä heikko.
Matemaattinen osaaminen on joskus osa laajempaa oppimisen ongelmaa, silloin oppilaalle matematiikkakin on todella vaikeaa. Mutta onneksi aika usein kielivaikeus ei mitenkään haittaa matemaattista osaamista, eli tekemällä työtä matematiikan ja fysiikan kanssa oppilas voi edetä vaikka minkälaisiin asiantuntijatehtäviin - sikäli kun ei kompastu kielipainotukseen."Se että kielenoppimisen ongelman omaava lapsi menestyy muissa aineissa hyvin, perustuu yleensä kovaan työhön"
Miten lasta voidaan patistaa kovaan työhön kaikissa muissa aineissa, paitsi yhdessä? Millaisessa koulussa toimitaan näin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kielen oppimisen ongelmia on monenlaisia, useimpia yhdistää
- jo leikki-ikäisenä äänteiden ja sanojen kuulonvarainen tunnistusvaikeus (monella on myös kasvojen tunnistusvaikeutta)
- hidas lukemaan oppiminen, hidas lukunopeus myös myöhemmin,
- mieleen painamisen / mielestä palauttamisen vaikeus, esim. listat eivät tartu (esim. kuukaudet, "että, jotta, koska, kun...")
- kapeahko työmuisti, joka sitten vielä vaikeuttaa esimerkiksi luetun ymmärtämistä
...
Siis ruotsin sijaan ei opittaisi ranskaakaan. Mutta ranskan kohdalla ei olekaan mitään velvoitetta, joten siitä saisi vapautuksen.
Jos tällainen lapsi muuttaa Ranskaan, Ruotsiin tai vaikka noista maista Suomeen, oppimista tietysti tapahtuisi, mutta luultavasti hitaasti ja virheitä säilyttäen. Osa meille muuttavista menettää kotikielensä muttei saa täydellistä kielitaitoa uudestakaan kielestään, puhutaan puolikielisyydestä."Siis ruotsin sijaan ei opittaisi ranskaakaan. Mutta ranskan kohdalla ei olekaan mitään velvoitetta, joten siitä saisi vapautuksen.
"
Missä vaiheessa Suomi on muuttumassa maaksi, jossa ei ole enää kahden vieraan kielen opiskeluvelvollisuutta? Tietääkseni tällaista ei suunnitella missään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Se että kielenoppimisen ongelman omaava lapsi menestyy muissa aineissa hyvin, perustuu yleensä kovaan työhön"
Miten lasta voidaan patistaa kovaan työhön kaikissa muissa aineissa, paitsi yhdessä? Millaisessa koulussa toimitaan näin?Voi sinua.
Siellä, missä on kieliopintoja. jotka eivät oikeasti ole oppilaan kannalta välttämättömiä, on myös vapautuksia.
Kovaa työtä on riittävästi jo siinä, mikä on tarpeen. Ylimääräinen kieli, jolle ei ole käyttöä, ei tartu edes kovalla työllä, tarvittaisiin siirtymineen yhteisöön, jossa tuo kieli on käyttökielenä. - Ja sitten olisikin taas toiset ongelmat. Se vapautus ratkaisisi todella paljon.
Miksi monien ihanien nuorten turha työ ja opintojen vaikeutuminen, jopa kariutuminen on sinusta pieni hinta ruotsin aseman säilyttämisestä? Mitä arvoja lataat ruotsiin, kun et pysty näkemään pakon hintaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se että kielenoppimisen ongelman omaava lapsi menestyy muissa aineissa hyvin, perustuu yleensä kovaan työhön. Heidän haukkumisensa laiskoiksi on siksi todella huutava vääryys. Esimerkiksi huonosti suomea osaava maahanmuuttajalapsi voi opetella vaikka historian kappaleet sana sanalta ulkoa ja pystyy näin tuottamaan koevastauksia, vaikka oikeasti kielitaito on vielä heikko.
Matemaattinen osaaminen on joskus osa laajempaa oppimisen ongelmaa, silloin oppilaalle matematiikkakin on todella vaikeaa. Mutta onneksi aika usein kielivaikeus ei mitenkään haittaa matemaattista osaamista, eli tekemällä työtä matematiikan ja fysiikan kanssa oppilas voi edetä vaikka minkälaisiin asiantuntijatehtäviin - sikäli kun ei kompastu kielipainotukseen.Väität, että "aika usein" oppilas menestyy matematiikassa ja yltää korkeisiin asiantuntijatehtäviinkin, mutta ei selviä ruotsista.
Kuinkakohan usein näin tapahtuu? Olen kieltenopettaja (tosin en ruotsin), joten tämä kiinnostaisi minua. Onko jokin tutkimus tehty, olisiko sinulla antaa tieteellistä näyttöä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi sinua.
Siellä, missä on kieliopintoja. jotka eivät oikeasti ole oppilaan kannalta välttämättömiä, on myös vapautuksia.
Kovaa työtä on riittävästi jo siinä, mikä on tarpeen. Ylimääräinen kieli, jolle ei ole käyttöä, ei tartu edes kovalla työllä, tarvittaisiin siirtymineen yhteisöön, jossa tuo kieli on käyttökielenä. - Ja sitten olisikin taas toiset ongelmat. Se vapautus ratkaisisi todella paljon.
Miksi monien ihanien nuorten turha työ ja opintojen vaikeutuminen, jopa kariutuminen on sinusta pieni hinta ruotsin aseman säilyttämisestä? Mitä arvoja lataat ruotsiin, kun et pysty näkemään pakon hintaa?"Siellä, missä on kieliopintoja. jotka eivät oikeasti ole oppilaan kannalta välttämättömiä, on myös vapautuksia. "
Eli kielistä annetaan siis yleisesti vapautuksia kouluissamme? Kerrotko missä? Anonyymi kirjoitti:
Väität, että "aika usein" oppilas menestyy matematiikassa ja yltää korkeisiin asiantuntijatehtäviinkin, mutta ei selviä ruotsista.
Kuinkakohan usein näin tapahtuu? Olen kieltenopettaja (tosin en ruotsin), joten tämä kiinnostaisi minua. Onko jokin tutkimus tehty, olisiko sinulla antaa tieteellistä näyttöä?"Kuinkakohan usein näin tapahtuu? Olen kieltenopettaja (tosin en ruotsin), joten tämä kiinnostaisi minua. Onko jokin tutkimus tehty, olisiko sinulla antaa tieteellistä näyttöä?"
Olen melko varma että olet juurikin ruotsin opettaja vaikka kokeilitkin kovasti sitä peitellä. Aivan turhaan onhan sinulla pakkoruotsissa sentään oma työpaikka kyseessä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väität, että "aika usein" oppilas menestyy matematiikassa ja yltää korkeisiin asiantuntijatehtäviinkin, mutta ei selviä ruotsista.
Kuinkakohan usein näin tapahtuu? Olen kieltenopettaja (tosin en ruotsin), joten tämä kiinnostaisi minua. Onko jokin tutkimus tehty, olisiko sinulla antaa tieteellistä näyttöä?Olen taas opettanut matemaattisteknisiä aineita eri tasoilla, myös ammattikorkeassa ja yliopistossa. Matemaattisesti lahjakkaissa on paljon niitä, joiden opiskelua ruotsi on olellisesti vaikeuttanut.
Meillä ei tehdä tutkimusta ruotsin opiskelun vaikeuksista. Sattuneesta syystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi sinua.
Siellä, missä on kieliopintoja. jotka eivät oikeasti ole oppilaan kannalta välttämättömiä, on myös vapautuksia.
Kovaa työtä on riittävästi jo siinä, mikä on tarpeen. Ylimääräinen kieli, jolle ei ole käyttöä, ei tartu edes kovalla työllä, tarvittaisiin siirtymineen yhteisöön, jossa tuo kieli on käyttökielenä. - Ja sitten olisikin taas toiset ongelmat. Se vapautus ratkaisisi todella paljon.
Miksi monien ihanien nuorten turha työ ja opintojen vaikeutuminen, jopa kariutuminen on sinusta pieni hinta ruotsin aseman säilyttämisestä? Mitä arvoja lataat ruotsiin, kun et pysty näkemään pakon hintaa?Hetkinen, eli oletko kiinnostunut kielten opetuksesta vai kielten asemasta?
- Anonyymi
Sven-Håkan kirjoitti:
"Kuinkakohan usein näin tapahtuu? Olen kieltenopettaja (tosin en ruotsin), joten tämä kiinnostaisi minua. Onko jokin tutkimus tehty, olisiko sinulla antaa tieteellistä näyttöä?"
Olen melko varma että olet juurikin ruotsin opettaja vaikka kokeilitkin kovasti sitä peitellä. Aivan turhaan onhan sinulla pakkoruotsissa sentään oma työpaikka kyseessä.Ihan vaan mielenkiinnosta, niin voitko kertoa mitä väliä sen olisi, vaikka hän olisi ruotsinopettaja? Ovatko ruotsinopettajat pienempiä vai suurempia pettureita kuin kohdunvuokraajat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen taas opettanut matemaattisteknisiä aineita eri tasoilla, myös ammattikorkeassa ja yliopistossa. Matemaattisesti lahjakkaissa on paljon niitä, joiden opiskelua ruotsi on olellisesti vaikeuttanut.
Meillä ei tehdä tutkimusta ruotsin opiskelun vaikeuksista. Sattuneesta syystä.Mutta väität kivenkovaan, että vaikeudet ovat nimenomaan ruotsin kielessä. Eli ruotsi on ainoa aine, jossa oppilas ei pärjää, vaikka pärjää hyvin muissa aineissa. Täytyyhän tälle varsin oudolle ilmiölle olla jokin selitys olemassa, jos se kerran on hyvinkin yleinen, kuten vihjaat.
Olen kieltenopettaja, ja en ole törmännyt tällaiseen ilmiöön koskaan. Anonyymi kirjoitti:
Ihan vaan mielenkiinnosta, niin voitko kertoa mitä väliä sen olisi, vaikka hän olisi ruotsinopettaja? Ovatko ruotsinopettajat pienempiä vai suurempia pettureita kuin kohdunvuokraajat?
Ei kai siinä mitään pahaa ole, ihmetyttää vain että ei voi rehellisesti sanoa olevansa ruotsinopettaja ja siksi kannatavansa pakkoruotsia.
Jos minäkin olisin vaikka patologi niin tietenkin toivoisin että ihmiset kuolisivat myös tulavaisuudessa jotta saisin harjoittaa ammattiani. Ei siinä ole mitään väärää.Anonyymi kirjoitti:
Ihan vaan mielenkiinnosta, niin voitko kertoa mitä väliä sen olisi, vaikka hän olisi ruotsinopettaja? Ovatko ruotsinopettajat pienempiä vai suurempia pettureita kuin kohdunvuokraajat?
Ei kai siinä mitään pahaa ole, ihmetyttää vain että ei voi rehellisesti sanoa olevansa ruotsinopettaja ja siksi kannatavansa pakkoruotsia.
Jos minäkin olisin vaikka patologi niin tietenkin toivoisin että ihmiset kuolisivat myös tulavaisuudessa jotta saisin harjoittaa ammattiani. Ei siinä ole mitään väärää.- Anonyymi
Sven-Håkan kirjoitti:
Ei kai siinä mitään pahaa ole, ihmetyttää vain että ei voi rehellisesti sanoa olevansa ruotsinopettaja ja siksi kannatavansa pakkoruotsia.
Jos minäkin olisin vaikka patologi niin tietenkin toivoisin että ihmiset kuolisivat myös tulavaisuudessa jotta saisin harjoittaa ammattiani. Ei siinä ole mitään väärää.Mutta olit ilmoittamassa, että hän on ruotsinopettaja, niin kuin se automaattisesti tekisi hänen mielipiteensä tyhjäksi. Mitä sen on väliä mitä ihminen tekee työksi? Kysyjähän vain kyseenalaisti yhden selkeästi valheellisen väitteen. Niitähän täällä riittää teidän puolestanne. Tai ehkä ette vain tiedä mistä kirjoitatte, sillä suuren suuri osa patologien asiakkaista on eläviä. Päinvastoin kuin telkkari opettaa patologi tekee paljon enemmän kuin ruumiinavauksia.
Itsekin olet pakkovenäjää kannattava putinisti, mitta kukaan ei ohita kommenttejasi sen takia. Kommenttisi ohitetaan, koska ne ovat typeriä ja turhia. Anonyymi kirjoitti:
Mutta olit ilmoittamassa, että hän on ruotsinopettaja, niin kuin se automaattisesti tekisi hänen mielipiteensä tyhjäksi. Mitä sen on väliä mitä ihminen tekee työksi? Kysyjähän vain kyseenalaisti yhden selkeästi valheellisen väitteen. Niitähän täällä riittää teidän puolestanne. Tai ehkä ette vain tiedä mistä kirjoitatte, sillä suuren suuri osa patologien asiakkaista on eläviä. Päinvastoin kuin telkkari opettaa patologi tekee paljon enemmän kuin ruumiinavauksia.
Itsekin olet pakkovenäjää kannattava putinisti, mitta kukaan ei ohita kommenttejasi sen takia. Kommenttisi ohitetaan, koska ne ovat typeriä ja turhia.Vaan jäit jumiin peräti kaksi kertaa 😂
Anonyymi kirjoitti:
Mutta olit ilmoittamassa, että hän on ruotsinopettaja, niin kuin se automaattisesti tekisi hänen mielipiteensä tyhjäksi. Mitä sen on väliä mitä ihminen tekee työksi? Kysyjähän vain kyseenalaisti yhden selkeästi valheellisen väitteen. Niitähän täällä riittää teidän puolestanne. Tai ehkä ette vain tiedä mistä kirjoitatte, sillä suuren suuri osa patologien asiakkaista on eläviä. Päinvastoin kuin telkkari opettaa patologi tekee paljon enemmän kuin ruumiinavauksia.
Itsekin olet pakkovenäjää kannattava putinisti, mitta kukaan ei ohita kommenttejasi sen takia. Kommenttisi ohitetaan, koska ne ovat typeriä ja turhia.Mitä pakkovenäjään tulee niin sehän on kai käytännössä sama asia kuin pakkoruotsi? Vai onko tosiaan niin että ruotsi on jumalan valitun kansan kieli jota kaikkien tulee osata?
- Anonyymi
Ilmeisesti tämä yo sai vapautuksen kiinan kielestä ja pystyi kirjoittamaan vain 5 kieltä, ja melkein kaikista laudaturit. Kannattaa hakea vapautusta jos ei pysty kirjoittamaan 6 l:ää!
Vasta 16-vuotias lohjalainen kirjoitti kymmenen laudaturia ylioppilaskirjoituksissa.
Tämä yo kirjoitti lyhyestä venäjästä eximian, eli toiseksi parhaan arvosanan. Kielten laudaturit hän nappasi suomen lisäksi englannista, ruotsista, saksasta ja espanjasta. Tähän eivät kaikki (ainakaan laiskat) pysty.Einsteinkin keksi suhteellisuusteorian ja siihen tuskin pystyy suurin osa vaikka olisikin kunka ahkera.
Mikä siis oli pointti tässä?
Oletko sinä kirjoittanut viittä laudaturia noista kielistä tai kehittänyt suhteellisuusteoriaa?- Anonyymi
Kirjoittipa hyvin tuo 16-vuotias. Malliksi oli tämä viesti tarkoitettu?
Tuo oli se neuvostoaikainen menetelmä: Stahanov oli mallityöläinen ja työn sankari, joka ylitti moninkertaisesti suunnitelmissa esitetyt työläisten työtavoitteet. Stahanovilaisia työläisiä esiteltiin propagandassa laajasti esikuvina muille työläisille. - Anonyymi
Miksi monien ihanien nuorten turha työ ja opintojen vaikeutuminen, jopa kariutuminen on sinusta pieni hinta ruotsin aseman säilyttämisestä? Mitä arvoja lataat ruotsiin, kun et pysty näkemään pakon hintaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi monien ihanien nuorten turha työ ja opintojen vaikeutuminen, jopa kariutuminen on sinusta pieni hinta ruotsin aseman säilyttämisestä? Mitä arvoja lataat ruotsiin, kun et pysty näkemään pakon hintaa?
Utilitaristisesti näitä kariutuvia tulee olla yhtä paljon kuin ruotsinkielisiä, jotta asialla olisi merkitystä. Sillä järjettömän fantasianne peilikuvana on ruotsinkielisten katoaminen ja putoaminen yhteiskunnasta.
Mutta, vakavasti puhuen, nyt vaikuttaa vain sille, että te omaan auktoriteettiinne vetoavat olette vain todella huonoja opettajia. Etenkin matematiikan opettaja, joka ei osaa opettaa oppilailleen matikkaa, koska pakkoruotsi, vaikuttaa erityisen epäpätevältä.
Aivan oikeasti, luetteko te omia viestejänne? Onko kukaan koskaan oikeasti vakuuttunut kömpelöstä jankutuksestanne? Siis oikeasti ryhtynyt kieliaktiiviksi, eikä vain sanonut "juu, oikeassa olet" jotta saisi rauhaa paasaamiseltanne. - Anonyymi
Heitä on enemmän ja vaa'assa painaa myös se, että he ovat lapsia ja nuoria, joiden kouluttautumista haitataan.
Toisaalta ruotsinkieliset palvelut eivät kaatuisi, vaikka nämä nuoret vapautettaisiin palvelupakkoruotsista. Heidät siis uhrataan turhaan.
Miksi monien ihanien nuorten turha työ ja opintojen vaikeutuminen, jopa kariutuminen on sinusta pieni hinta ruotsin aseman säilyttämisestä? Mitä arvoja lataat ruotsiin, kun et pysty näkemään pakon hintaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heitä on enemmän ja vaa'assa painaa myös se, että he ovat lapsia ja nuoria, joiden kouluttautumista haitataan.
Toisaalta ruotsinkieliset palvelut eivät kaatuisi, vaikka nämä nuoret vapautettaisiin palvelupakkoruotsista. Heidät siis uhrataan turhaan.
Miksi monien ihanien nuorten turha työ ja opintojen vaikeutuminen, jopa kariutuminen on sinusta pieni hinta ruotsin aseman säilyttämisestä? Mitä arvoja lataat ruotsiin, kun et pysty näkemään pakon hintaa?Voi tuota soopaa, ensin uhriudutaan itse, sitten dysleksikot ja lapset, mitähän vielä löytyy?
Meillä on maailman parhaat koulut, se on tutkittu monesti, ja onnellisin kansa, ainoastaan kieliaktiivi jaksaa itkeä turhista ja leikkiä marttyyriä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi tuota soopaa, ensin uhriudutaan itse, sitten dysleksikot ja lapset, mitähän vielä löytyy?
Meillä on maailman parhaat koulut, se on tutkittu monesti, ja onnellisin kansa, ainoastaan kieliaktiivi jaksaa itkeä turhista ja leikkiä marttyyriä.Meillä on paitsi parhaat koulut, myös paras tuki oppilaille. Kaikkia oppilaita, joilla on vaikeaa, tuetaan. Oppilaita ei vapauteta oppiaineista sitä mukaa, kun tuntuu hankalalta. Heitä kannustetaan ja tuetaan.
- Anonyymi
Pointti on selvästi se että Suomen koululaitos ei ole mikään este jos haluaa huippuarvosanat ( huolimatta ns pakkoruotsista jota kieliaktiivit jankuttavat taukoamatta). Edellytys on tietenkin oppilaan korkea motivaatiotaso ( joka käsittää kaikki kouluaineet) opiskeluun, ahkeruus ja tarvittava verbaalinen ja matemaattinen lahjakkuus. Silloin on kaikki mahdollista, jopa 10 laudaturia!
- Anonyymi
Niinpä, jokainen jolla on silmät päässä ja kielivihasta vapaa mieli näkee ja ymmärtää tämän. Kieliaktiivit ovat, sattuneesta syystä, poikkeus.
- Anonyymi
Juuri näin. Eli oppilasta on syytä motivoida kaikkien aineiden mahdollisimman hyvään suorittamiseen jo siitäkin syystä, että korkeakouluopinnoissa oppilas joutuu joka tapauksessa tilanteeseen, jossa hän joutuu suorittamaan joukon mitä vastenmielisimpiä kursseja saadakseen loppututkinnon. Koulu on vasta harjoittelua tähän.
- Anonyymi
Hyvät oppilaat ovat usein hyviä kaikessa ja keskinkertaiset keskinkertaisia. Väliin mahtuu niin kielellisesti kuin matemaattisesti lahjakkaita, sekä monissa eri aineissa lahjakkaita. Kirjo ja vaihtelu on suuri. Ruotsiin, kuten kaikkiin oppiaineisiin, saa tarvittaessa tukea. Elämässä täytyy myös muistaa, että kaikkea ei voi saada. Täytyy pysytä myös hyväksymään omat rajoitteet.
- Anonyymi
Olisiko tämä kieliaktiivin unelma: ei tartte kirjoittaa lukiossa kuin lyhyt englanti, ehkä äidinkieli, lyhyt matematiikka ja reaaleista historia ja maantiede ( jotka vaativat vain hyvää muistia). Fysiikka , kemia ja pitkä matematiikka olisivat liian vaikeita samoinkuin ruotsinkieli joka demotivoisi miltei koko opiskelun.
Eihän sillä olisi väliä vaikka Pisan tulokset olisivat sittem Afrikan maiden tasoa. Sääliksi kävisi vain noita ahkeria ja motivoituneita oppilaita jotka haluaisivat lukea esim lääkäreiksi, dipl insinööreiksi, lakimiehiksi jne jotka joutuisivat hankkimaan tarvittavan lisäopin yliopiston sissäänpääsyä varten muualta. Kokoomus hykertelisi käsiään ja saisi aiheen kannustaa yksityiskoulujärjestelmää USAn mallin mukaan jonne vain rikkailla olisi mahdollisuus päästä!- Anonyymi
Fysiikka , kemia ja pitkä matematiikka olisivat liian vaikeita samoinkuin ruotsinkieli joka demotivoisi miltei koko opiskelun.
Saisiko jatkossa ruotsista vapautuksen pitkällä matikalla ja laajalla fysiikalla?
- Anonyymi
Ny kedja med samma frågor och argument av samma skribent som i förrgår-
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663045
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252123Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671709Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251577Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161307- 281301
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61216Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281170Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101127Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621021