https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/yli-500000-suomalaista-tekee-ilmaista-tyota/
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/aktiivimalli-jaavuoren-huippu-pysayttava-kirje-asiantuntijalta-palkattoman-tyon-maara-rajahtanyt/?fbclid=IwAR0Yek6dZ-UgttbzETYWBzdGSsbV8BZUzDNtAu8ZhAPsFZwZTovJmor7hc4
Puoli miljoonaa suomalaista tekee ilmaiseksi töitä.
Luulevat että alkavat saada palkkaa kun tekee hyvin mutta niitä huijataan. Olen kyllä itsekkin joskus tehnyt mutta en enää koska tajuin että palkkaa ei tule vaikka olisi kuinka ahkera.
Menisitkö töihin ilman palkkaa??
Teetko ilmaista työtä?
29
<50
Vastaukset
- Anonyymi
"Kirjoittaja ihmettelee työ- ja elinkeinoministeriön ohjeistusta, joka astui voimaan vuoden 2017 alussa. Sen ansiosta työkokeilujen hyväksikäyttö helpottui.
Uuden ohjeistuksen mukaan työsopimusta laatiessa TE-toimiston ei tarvitse enää varmistaa, onko työnantaja tarjonnut lisätunteja ensin osa-aikaisille, irtisanotuille tai lomautetuille työntekijöille."
Todella törkeää.
En tekisi palkatonta työtä yrityksille. Toivottavasti kukaan muukaan ei tee. Mun mielestäni kaikesta työstä pitää maksaa palkka. Myös harjoittelusta, kuntoutuksesta ja kokeilusta.
xLiner - Anonyymi
En tee. Tein joskus koska olin tyhmä ja luulin että saan siten palkkatöitä helpommin. Helposti saa vain pimeitä töitä ja niitä olenkin tehnyt. Noissa kuntouttavissa tienaa vajaa 200 euroa kuukaudessa kun tienaan sen kolmessa päivässä pimeesti.
On joskus tullut karenssiakin koska työkkäri yritti pakotta ilmaiseen työhön enkä ole enää suostunut. Oon sanonut että neuvottelen ainoastaan työnantajan kanssa työstä ja palkasta eikä työkkäri kerro mihin firmaan pitäisi mennä ilmaiseksi töihin ja sitten ne antaa karenssia kun pistää hanttiin Tein siitä valituksenkin ja sain korvauksia. Ensin pitää näyttää työsopimus jossa on firman nimi eikä työkkäri näyttänyt. - Anonyymi
Kotitöitä joka päivä. Ruoanlaittoa, siivousta, pyykkäystä, lastenhoitoa. Kukaan ei maksa mitään siitä.
- Anonyymi
Työn tulos ei sentään mene jollekin toiselle.
- Anonyymi
Ongelma ei ole pelkästään se että työntekijät laistaisi töistä vaan se että työnantajat yrittävät kaikin keinoin laistaa palkanmaksusta. Luulevat että tulosta syntyy ilmaisella työllä.
- Anonyymi
Orjatyötäkö palkatta kapitalistille?
- Anonyymi
Juuri niin. Tarvitsen TES:n mukaisen palkan koulutustani vastaavasta työstä.
Työsuhteen pitää kestää vähintään viisi vuotta.
N51
- Anonyymi
Ööööö......miten niin ilmaista. Mihin tässä aina unohtuu työmarkkinatuki, kulukorvaus (9 euroa/ toimintapäivä), työmarkkinatuen korotusosa 200 ensimmäiseltä päivältä ja valtio maksaa jopa "työ"matkat. Nuo kun laskee yhteen ja työtoimintatunteja on neljä päivässä niin tunti "palkaksi" tulee hieman alle 10 euroa. Ei paha. Eikä tarvitse tapaa aikaa kotona. Huono homma tietysti on jos työtoimintapaikassa ei ole "mukava" olla. No "oikeassa" työpaikassako sitten on? Ja kuinka moni pitkäaikaistyötön mukamas pystyy tekemään "oikeita" töitä tehokkaasti 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa? Tämä huomautus siksi kun aina sanovat että oikea työ kyllä käy eikä mikään ilmaistyö.
- Anonyymi
Mä olen ikäni maksanut vakuutuksia työttömyyteni varalle. Töistä kuuluu maksaa palkkaa.
xLiner - Anonyymi
"työtoimintatunteja on neljä päivässä" "valtio maksaa jopa "työ"matkat."
Kyllä mun työpaikassa oli muutaman kuukauden ajan yksi mies töissä 9 euron päivärahalla, 8 tuntia päivässä, työmatkoja ei kukaan maksanut, meni tämän miehen omasta pussista. Ei tietenkään ottaneet töihin vaikka huutava pula oli työntekijästä ja mies osasi homman. Ilmaiseksi on niin mukava teettää töitä.
- Anonyymi
Ihmiset ei osaa vaatia vaan suostuvat orjaksi yritykselle joka ei aiokkaan palkata. Ymmärrän jos ei ole kokemusta että silloin pitää olla vähän aikaa palkatta töissä mutta että ihmisiä pidetään vuosia ja se on jo oma vika jos suostuu. Pitää vaatia palkkaa ja kertoa että osaa hommat, koskaan ei pidä myöntää ettei ole kokemusta. Työn oppii äkkiä eikä pidä suostua ilmaiseksi tekemään töitä. Itse aloitin 13 vuotiaana työuran, olin kunnan puutarhalla töissä, tienasin 3500 markkaa kuukaudessa joka oli 13 vuotiaalle lottovoitto. Otin siihen aikaan kaikki hommat mitä sain ja tein koulujen jälkeen lehtien jako hommia, tianasin pari kolme sataa markkaa.
Työstä pitää aina saada rahaa ja olen ottanut aina lyhyaikaiset urakat jos siitä on saanut vaikka satasen tai kaksi. Ilmaista työtä on tarjottu ja olen aina kysynyt että mitä yritys tekee ilmaisella työntekijällä, olen kysynyt paljonko yritys tekee voittoa ilmaisilla työntekijöillä ja mitä minä hyödyn kun yritys tienaa minun osaamisella. Siinä vaiheessa sanovat että ehkä en ole oikea työntekijä heille eli kun alkaa kyselee niin pitävät fiksuna eivätkä palkkaa koska haluavat jonkun joka ei kysele eikä tiedä oikeuksiaan. - Anonyymi
Heikkolahjainen sinkku 40 tekee työtä yhteiskunnan hyväksi 9€ lisäkorvauksella.
Hän luulee vielä saavansa oikeaa työtä ja naisen. - Anonyymi
Työkkärin kurppa yritti saada minua ilmaiseen työhön. Sanoin kurpalle että se on palkkaa kaksi tonnia vähintään joten kurppa meni aika hiljaiseksi ja sanoin vielä että olen ätmi jolla ei ole syytä tehdä töitä.
Opiskeluaikana sain päivärahan..sillä tein töitä. 640€ kk..en valita. Vastikkeeksi opiskelin ja tein työtä jossa opin työn.
Koulupäivinä sai kelakortilla ruoan koulun ruokalasta, muttei mitään 9€ korvauksia tms. Omaehtoinen opiskelu katetaan työttömyyspäivärahalla eli sillä samalla millä olisin kotona joutenkin.
- Anonyymi
HortenMarket kirjoitti:
Koulupäivinä sai kelakortilla ruoan koulun ruokalasta, muttei mitään 9€ korvauksia tms. Omaehtoinen opiskelu katetaan työttömyyspäivärahalla eli sillä samalla millä olisin kotona joutenkin.
Omaehtoinen opiskelija luulee saavansa lisäopiskelulla oikeaa työtä.
Ehei, rekry huomaa luuserin.
Kysyy, onko vaimoa? Luuseri jää kiikkiin.
Palkkaavat oikean miehen.
Nynny sortuu pulloon. Anonyymi kirjoitti:
Omaehtoinen opiskelija luulee saavansa lisäopiskelulla oikeaa työtä.
Ehei, rekry huomaa luuserin.
Kysyy, onko vaimoa? Luuseri jää kiikkiin.
Palkkaavat oikean miehen.
Nynny sortuu pulloon.No kyllä mä ainakin sain sekä uuden ammatin, hyvän todistuksen ja töitäkin on ja nimenomaan elämäntilanteeseen sopivaa. 😃
- Anonyymi
HortenMarket kirjoitti:
No kyllä mä ainakin sain sekä uuden ammatin, hyvän todistuksen ja töitäkin on ja nimenomaan elämäntilanteeseen sopivaa. 😃
Vaimoa et saa.
Anonyymi kirjoitti:
Vaimoa et saa.
Enkä halua, mutta kyllä ammattimies vaimon saa jos on muutoin puolisoainesta.😋
- Anonyymi
En tee koska ilmainen työntekijä ei saa arvostusta missään eikä saa naisilta arvostusta. Ne luulee että mies on tyhmä jos ei saa palkkaa.
Ei noissa työharjoitteluissa kannata tehä hommia kunnolla..
Ne vaan vaihtaa uudet harjoittelijat tilalle..
Kokoomuksen ja niitä kannattavien nilkkien missiona on saada Suomeen ilmasta/halpaa työvoimaa..
Nää aktiivimallit ei työllistä porukkaa..- Anonyymi
Näin on. Miksi palkata väkeä kun voi käyttää ilmaistyövoimaa, näin työnantajat ovat asian käsittäneet.
Anonyymi kirjoitti:
Näin on. Miksi palkata väkeä kun voi käyttää ilmaistyövoimaa, näin työnantajat ovat asian käsittäneet.
Mutta hallituksen haavemaailmassa työnantaja pääsee näkemään harjoittelijan kyvyt ja palkkaa hänet ilomielin..
:D
- Anonyymi
Sipilä toistelee joka käänteessä miten työllisyys saatiin nousuun, työttömien rivit harventuneet. Paskanpuhuja, ilmaistöihin on ihmiset pakotettu. Sitten ihmettelee miten se kannatus noin laski.
Kyllä olen, joskus aikoja sitten. Olen ollut vapaaehtoistyössä. En halua mennä yksityiskohtiin, mutta se oli siinä elämänvaihessa tosi opettavaista. Mulla oli aikaa ja mahdollisuus auttaa. Vaikka siitä ei saanut palkkaa, se oli erittäin palkitsevaa. En missään vaiheessa kokenut sitä orjatyöksi.
- Anonyymi
Sinä varmaan myisit persettäkin ilmaiseksi, jos kukaan huolisi.
Anonyymi kirjoitti:
Sinä varmaan myisit persettäkin ilmaiseksi, jos kukaan huolisi.
Sellainen tuskin tulee kysymykseen, eikä tuossa ed. mainitussa vapaaehtoistyössä ollut kyse minkäänlaisesta myymisestä, tai kaupankäynnistä.
Väitteesi on suorastaan harhainen. Älä tuputa tapojasi!
- Anonyymi
kyllä orjan palkalla eli lisää liksaa ainakin minimissään 5 kertaiseksi ja lisää lomia ainakin 150 päivää lomia lisää lyhyempiä työpäiviä 1 tunti päivässä ja 3 tuntia viikossa ja 5 päivää kuukaudessa töitä maksimissaan nyt peruskoululaisetkin nauraa ja sanoo 3 päivän palkkasi ei riitä päivän ruokaan ja he saa joka päivä ruokaa saatko sinä orja
- Anonyymi
Tein joskus yhdelle yritykselle raksahommia ruokapalkalla. Ne lupasi parikin kertaa palkkaa mutta huijasivat ja olin sitten yhtä taloa remppaamassa ja kylppäriä tein yksin. Jätin vesieristyksen kylppäristä pois ja laatoitin ilman. Pomot ei mitään huomannut vaan luottivat minuun ja sitten jotain 3 kk myöhemmin kun olivat talon myyneet niin kerroin talon ostajalle ettei siellä ole vesieristystä. Siitä oli ihan valtakunnnan lehdessäkin juttu että ostaja halusi purkaa kaupat. Yrittäjälle tuli 150 tonnia maksettavaa mutta minä olen ilmaisen työkokeilija, en ole vastuussa mistään koska en palkkaa saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun694801KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1883745- 1823395
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?763175Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo502899- 251984
- 241921
- 1791724
- 301676
- 431385