Onko teillä perintömökkejä?

Tai tulossa osuuksia sellaiseen?:

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006092608.html

Noita juttujahan aina näkee ja aina ne on tuota samaa että riitelyksi menee. Oikeastaan ihan hyvä että ainakaan mulla ei ole minkäänlaiseen kesämökki-osuuksia missään vaiheessa tulossa niin ei ainakaan tarvitse riidellä sitten kenenkään kanssa.

74

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No ei varsinainen kesämökki, mutta vanhempien tönö/maapaikka landelta uhkaa jäädä mulle perinnöksi. Olen ainoa perillinen, niin sieltä tuskin kukaan riitelemään ryhtyy...

Oon kyllä esittänyt toiveen, että myyvät pois jos ei yhdessä eläessään mut viimeistään, kun toinen yksin jää ja käyttää itseensä nekin rahat kuten tykkää. Ettei jemmaile mitään perintöjä mua varten. Saa nähdä...ovat jääräpäisiä.

• Joo, nuo on ongelmallisia kun niistä voi tulla taakka perilliselle/perillisille ja heille itselleenkin kun ikää tulee niin viisainta olisi myydä varmaan mahdollisimman pian pois sitten kun eivät itse enää jaksa/halua siellä paljon aikaansa viettää.

• Harmaaritari kirjoitti:

Joo, nuo on ongelmallisia kun niistä voi tulla taakka perilliselle/perillisille ja heille itselleenkin kun ikää tulee niin viisainta olisi myydä varmaan mahdollisimman pian pois sitten kun eivät itse enää jaksa/halua siellä paljon aikaansa viettää.

Juu, heille se on koti. Asuvat siellä vakituiseen. Isä ei lähde sieltä kuin arkussa kuulemma ja äiti ei halua sitä paikkaa pitää, jos yksin jää.

Jotenkin vaikka meidän lande on ihanassa paikassa, siellä mä tunnen olevani kotona niin en halua sitä paikkaa itselleni. On paljon neliöitä mitä ylläpitää, joten mökiksi avan liian kallista. ☺️

Muutenkaan, en kaipaa mitään sieltä itselleni. Porukoiden valokuvat, ne mä haluan. Niissä on aikaa...tunnetta.

Oon luvannut auttaa, jos joskus haluuvat myydä pois, ettiä kotia tilalle jne. Luovun omasta osuudestani heti, kun ja jos jompi kumpi vanhemmista jää leskeksi.

Käyttäköön itseensä omaisuutensa.

• HortenMarket kirjoitti:

Juu, heille se on koti. Asuvat siellä vakituiseen. Isä ei lähde sieltä kuin arkussa kuulemma ja äiti ei halua sitä paikkaa pitää, jos yksin jää.

Jotenkin vaikka meidän lande on ihanassa paikassa, siellä mä tunnen olevani kotona niin en halua sitä paikkaa itselleni. On paljon neliöitä mitä ylläpitää, joten mökiksi avan liian kallista. ☺️

Muutenkaan, en kaipaa mitään sieltä itselleni. Porukoiden valokuvat, ne mä haluan. Niissä on aikaa...tunnetta.

Oon luvannut auttaa, jos joskus haluuvat myydä pois, ettiä kotia tilalle jne. Luovun omasta osuudestani heti, kun ja jos jompi kumpi vanhemmista jää leskeksi.

Käyttäköön itseensä omaisuutensa.

Ja äitilleni oon luvannut huoneen täältä meiltä, jos joskus yksin jää. Kunnes löytää mieleisen asunnon itselleen. Ja haluaa muuttaa.

Isukki ei toisten nurkkiin muuta, kuulemma hyppää vaikka katolta mielummin alas hengiltä.😐

Ja äitilleni oon luvannut huoneen täältä meiltä, jos joskus yksin jää. Kunnes löytää mieleisen asunnon itselleen. Ja haluaa muuttaa.

Isukki ei toisten nurkkiin muuta, kuulemma hyppää vaikka katolta mielummin alas hengiltä.😐

Ne noissa on haittana että liian kauan jääräillään, yleensä se kai on mies joka enemmän jäärää, ja sitten kun ollaan liian heikossa kunnossa ylläpitämään aletaan vasta miettiä sitä helpompaan ympäristöön muuttamista. Minusta pitäis olla melkeinpä lakisääteistä että jos ei tyise älytä hankkkitua eroon omakotititaloista ennen 70-ikää ne sitten paklkolunastetaan ilmaiseksi valtiolle, olisi vaan palvelus vanhuksille kun ne pakotettaisiin ratkaisuhin hyvissä ajoin.

Ne noissa on haittana että liian kauan jääräillään, yleensä se kai on mies joka enemmän jäärää, ja sitten kun ollaan liian heikossa kunnossa ylläpitämään aletaan vasta miettiä sitä helpompaan ympäristöön muuttamista. Minusta pitäis olla melkeinpä lakisääteistä että jos ei tyise älytä hankkkitua eroon omakotititaloista ennen 70-ikää ne sitten paklkolunastetaan ilmaiseksi valtiolle, olisi vaan palvelus vanhuksille kun ne pakotettaisiin ratkaisuhin hyvissä ajoin.

No niinpähän se jääräpäisyys tahtoo olla, sitten ei ole enää voimia tai resursseja enää pitää pakettia kasassa. Tahto on vaan luja.

Äiti on puhunu monet kerrat et muuttasvat muualle, vuokralle tms. pois maalta. Muttei iskä siihin suostu, alkaa tappelee ja uhoomaan, et polttaa mielummin kaiken kun muuttaa. Ei ota rouvankaan vointia huomioon, kun ite ei vaan tahdo...

Ehkei nyt pakkolunastaa, monien koko elämän investointeja mutta tarjota joku järkevä vastine mikä houkuttas edes miettimään vaihtoehtoa.

No niinpähän se jääräpäisyys tahtoo olla, sitten ei ole enää voimia tai resursseja enää pitää pakettia kasassa. Tahto on vaan luja.

Äiti on puhunu monet kerrat et muuttasvat muualle, vuokralle tms. pois maalta. Muttei iskä siihin suostu, alkaa tappelee ja uhoomaan, et polttaa mielummin kaiken kun muuttaa. Ei ota rouvankaan vointia huomioon, kun ite ei vaan tahdo...

Ehkei nyt pakkolunastaa, monien koko elämän investointeja mutta tarjota joku järkevä vastine mikä houkuttas edes miettimään vaihtoehtoa.

Joo, tuttu kuvio ja sitten kun mies on huonossa kunnossa niin ei tahdo sitten vaimon voimat välttämättä riittää pitämään koko kiinteistöä kunnossa.

No minun mielestä tuo pakkolunastus just olis se juttu joka pakottaisi miettimään asioita etu- eikä takakäteen. Jos on vastineita ei niillä olis mikään kiire mutta kun tietäisivät että kaikki menee sitten tuolla päivämäärällä se olisi sopiva kannustin laittaa aikanaan myyntiin. Ei niistä syrjäkylien taloista oikein ole valtiollakaan varaa paljoa maksamaan alkaa ruveta kun ovat liki arvottomia ja sitten kun jäävät kylmäksi ja vaille hoitoa ovat lähinnä ongelmia ja pelkkiä purkukuluja aiheuttavia, karu fakta.

Joo, tuttu kuvio ja sitten kun mies on huonossa kunnossa niin ei tahdo sitten vaimon voimat välttämättä riittää pitämään koko kiinteistöä kunnossa.

No minun mielestä tuo pakkolunastus just olis se juttu joka pakottaisi miettimään asioita etu- eikä takakäteen. Jos on vastineita ei niillä olis mikään kiire mutta kun tietäisivät että kaikki menee sitten tuolla päivämäärällä se olisi sopiva kannustin laittaa aikanaan myyntiin. Ei niistä syrjäkylien taloista oikein ole valtiollakaan varaa paljoa maksamaan alkaa ruveta kun ovat liki arvottomia ja sitten kun jäävät kylmäksi ja vaille hoitoa ovat lähinnä ongelmia ja pelkkiä purkukuluja aiheuttavia, karu fakta.

Mä luulen, että itsemurhat vanhuksilla vaan lisääntyy jos kaikki niille tärkeä riistetään. Minusta joku muu tapa olis parempi. En vaan osaa sanoa mikä, mutta sovittelevampi.

Ei tuollanen 100 tuhannen euron paikka ole mikään kultakaivos kellekkään, mutta vanhukselle usein kaikki.

• Meillä sama homma, että kesäpaikka ja asuntokin menee sit vasaran alle, kun toinen kupsahtaa. Saisivat kirjoitella jo sellaiset paperit, että niin pitkään kuin jommassa kummassa henki pihisee, saavat pitää koko omaisuuden toisenkin puolesta... Ja voisivat pistää lihoiksi koko homman ja elellä loppuelämän mahdollisimman ökysti, ettei vaan mitään jäis perinnöks... kun siitä vielä valtio rokottaa ihan törkeesti...

Jos miettii, niin varmaan pitäis ottaa velkaa perintöveroja varten siskon kanssa, jos jompikumpi nyt "töllöis"!!! :oO Ihan kreisiä...

Itse koitan hävittää kaiken omaisuuden pois ja velat, kun alan olla toinen jalka haudassa.... Jos sais kierrettyä perintöverohelvetin, ois hieno juttu... En tajua koko perintöverohommaa millään tavalla... Ei sellaisesta mistä verot on jo maksettu, pitäis rokottaa yhtään enempää...

• Dissi kirjoitti:

Meillä sama homma, että kesäpaikka ja asuntokin menee sit vasaran alle, kun toinen kupsahtaa. Saisivat kirjoitella jo sellaiset paperit, että niin pitkään kuin jommassa kummassa henki pihisee, saavat pitää koko omaisuuden toisenkin puolesta... Ja voisivat pistää lihoiksi koko homman ja elellä loppuelämän mahdollisimman ökysti, ettei vaan mitään jäis perinnöks... kun siitä vielä valtio rokottaa ihan törkeesti...

Jos miettii, niin varmaan pitäis ottaa velkaa perintöveroja varten siskon kanssa, jos jompikumpi nyt "töllöis"!!! :oO Ihan kreisiä...

Itse koitan hävittää kaiken omaisuuden pois ja velat, kun alan olla toinen jalka haudassa.... Jos sais kierrettyä perintöverohelvetin, ois hieno juttu... En tajua koko perintöverohommaa millään tavalla... Ei sellaisesta mistä verot on jo maksettu, pitäis rokottaa yhtään enempää...

No ei ne perintöverot mitään valtavia ole:

https://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuPerintovero.aspx

Tuolla esimerkki:

https://www.minilex.fi/a/rintaperillisen-perintöveron-määrä

Jos perit 50e arvosta maksat 2500e veroa, ei se minusta kovin iso osuus ole. Minua aina vähän ihmetyttää ihmiset jotka nillittää valtavista perintöveroista kun kuitenkin siinä jää viivan allekin aikalailla. Jos sitten joutuu velkaa ottamaan veroihin ottaa vaan ja myy sitten sen perityn omaisuuden, kyllä siitä enemmän saa kuin mitäö se vero on.

• Dissi kirjoitti:

Meillä sama homma, että kesäpaikka ja asuntokin menee sit vasaran alle, kun toinen kupsahtaa. Saisivat kirjoitella jo sellaiset paperit, että niin pitkään kuin jommassa kummassa henki pihisee, saavat pitää koko omaisuuden toisenkin puolesta... Ja voisivat pistää lihoiksi koko homman ja elellä loppuelämän mahdollisimman ökysti, ettei vaan mitään jäis perinnöks... kun siitä vielä valtio rokottaa ihan törkeesti...

Juu, perilliset voi tosiaan luopua perinnöstään jonkun muun hyväksi. Vanhempi, sisarus tai omat lapset.

Oishan se mukavempi, että söis ja jois itte minkä on aikanaan haalinutkin. En koe kans tarttevani niitä perintöjä...mulla on tarpeeks jo itelläni kaikkea.

Mun lapsillehan nuo uhkas jättää jos mä kieltäydyn..

No ei ne perintöverot mitään valtavia ole:

https://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuPerintovero.aspx

Tuolla esimerkki:

https://www.minilex.fi/a/rintaperillisen-perintöveron-määrä

Jos perit 50e arvosta maksat 2500e veroa, ei se minusta kovin iso osuus ole. Minua aina vähän ihmetyttää ihmiset jotka nillittää valtavista perintöveroista kun kuitenkin siinä jää viivan allekin aikalailla. Jos sitten joutuu velkaa ottamaan veroihin ottaa vaan ja myy sitten sen perityn omaisuuden, kyllä siitä enemmän saa kuin mitäö se vero on.

No jos mä vaikka saan 1/4 osan porukoitten omaisuudesta ja sen arvo olis vaikkapa 100 t€, niin on se perintövero kaiketi 1250 euroa ja kuitenkaan ei sitä realisoitaisi, kun onhan sen leskenkin saatava asua esimerkiksi talossa, eikä välttämättä täälläpäin saa maalla olevia mummonmökkejä edes kaupattua, että kyllä siihen mun ainakin ois otettava joku kulutusluotto tuohon.... ei mulla ole takataskussa tuollaistakaan summaa... Se on minusta hanurista.... sitten jos kämppä myytäis, niin sitten vois jotain vastaavaa myyntivoittoveroa vaikka ottaa...

Juu, perilliset voi tosiaan luopua perinnöstään jonkun muun hyväksi. Vanhempi, sisarus tai omat lapset.

Oishan se mukavempi, että söis ja jois itte minkä on aikanaan haalinutkin. En koe kans tarttevani niitä perintöjä...mulla on tarpeeks jo itelläni kaikkea.

Mun lapsillehan nuo uhkas jättää jos mä kieltäydyn..

No siis eihän siinä mitään, jos tosiaan tekeekin paperit ja hommat hoitaa niin, ettei jälkipolville jää mitään ongelmia niistä perinnöistä, mutta osaa niistäkin tulla niitä. Sitten jos vielä on kovin riitaista porukkaa, niin johan on talkoot... :o/

• Dissi kirjoitti:

No siis eihän siinä mitään, jos tosiaan tekeekin paperit ja hommat hoitaa niin, ettei jälkipolville jää mitään ongelmia niistä perinnöistä, mutta osaa niistäkin tulla niitä. Sitten jos vielä on kovin riitaista porukkaa, niin johan on talkoot... :o/

Niihän se on...meillä kun ei oo muita perimässä kun minä tai mun tytöt. Tytöille saa mun puolesta antaa kaiken minkä tahtoo. Ne tarttee sitä rahaa vielä aikuisena ja opiskelemaan mennessään jne. kun tuet on pieniä.

Muutekin jos jotakin kumminkin joudun perimään, niin ujutan ne jotenkin likoille ne rahat. Heidän hyväksi.

Niihän se on...meillä kun ei oo muita perimässä kun minä tai mun tytöt. Tytöille saa mun puolesta antaa kaiken minkä tahtoo. Ne tarttee sitä rahaa vielä aikuisena ja opiskelemaan mennessään jne. kun tuet on pieniä.

Muutekin jos jotakin kumminkin joudun perimään, niin ujutan ne jotenkin likoille ne rahat. Heidän hyväksi.

Vielä ko voittasi päävoiton lotossa, voisi sijoitella rahaa niin että perillisetkin vois vauraasti ja vielä niidenkin perilliset..😃👍

Jyväskylään meni 8 miljoonaa eilen!

Vielä ko voittasi päävoiton lotossa, voisi sijoitella rahaa niin että perillisetkin vois vauraasti ja vielä niidenkin perilliset..😃👍

Jyväskylään meni 8 miljoonaa eilen!

No ei muakaan haittais, vaikka rahaa tursuis niin, että ei tietäis miten päin olis....varmasti keksisin kohteita sijoittaa! Eikä haittais perintöverot, jos miljuunia tulis jokatapauksessa... :oD

Mä muutens hommasin jo kypärän ja ajoasut....vielä vaan popoot ostettava...pitäis käydä katselemassa ja sovittelemassa niitäkin jossain. Sit vaan ajamaan, kunhan ne hitsin luvat tulis... :o/
        Tiistaina menen kirjallisiin jo. :oD

• Dissi kirjoitti:

No jos mä vaikka saan 1/4 osan porukoitten omaisuudesta ja sen arvo olis vaikkapa 100 t€, niin on se perintövero kaiketi 1250 euroa ja kuitenkaan ei sitä realisoitaisi, kun onhan sen leskenkin saatava asua esimerkiksi talossa, eikä välttämättä täälläpäin saa maalla olevia mummonmökkejä edes kaupattua, että kyllä siihen mun ainakin ois otettava joku kulutusluotto tuohon.... ei mulla ole takataskussa tuollaistakaan summaa... Se on minusta hanurista.... sitten jos kämppä myytäis, niin sitten vois jotain vastaavaa myyntivoittoveroa vaikka ottaa...

Äläs ny nillitä siinä :D Teidänkin tapauksessa jos toinen jää sitten taloon asumaan on kuitenkin se kesämökki jonka voi heti laittaa myyntiin niin siitä myynnistä itsekullekin jäisi sen verran että kevyesti maksaisit perintöveron ja vähän jäisikin vielö varmaan ja olisi ykis taakka vähempänä kun mökki menisi uusille omistajille.

Äläs ny nillitä siinä :D Teidänkin tapauksessa jos toinen jää sitten taloon asumaan on kuitenkin se kesämökki jonka voi heti laittaa myyntiin niin siitä myynnistä itsekullekin jäisi sen verran että kevyesti maksaisit perintöveron ja vähän jäisikin vielö varmaan ja olisi ykis taakka vähempänä kun mökki menisi uusille omistajille.

No sepä siinä onkin, kun ei se täälläpäin ihan noin vaan kaupaksi mene...on muitakin tapauksia... munkaan omakotitalo ei mennyt kaupaksi, enkä usko, että tuolle keäspaikallekaan olisi niin erityistä hinkua kellään. :o/
        Se on vähän hankalampaa kuin vaan päättää asioista... Kyllä mäkin oisin taloni myynyt, mutta kukaan ei edes tarjonnut mitään 4 kk;n aikana. :o/
        On ruuhkasuomessa hiukkasen toisenlaiset markkinat ja jos se ois edes joku rantapaikka, niin vois saadakin myytyä, mutta avomaalta tuolla ei mökeistä saa mitään...varmaan pitäis maksaa, jos joku ottais hoitaakseen. :oO

Mutta onhan tuo joskus edessä...oonkin porukoille sanonut, että voisivat alkaa jo raapustamaan papereita, ettei sitten yks kaks tartte alkaa miettimään. Sekin oikeasti on ihan lesken etukin, että ei mee kämppä alta... vaikka en mä sillä, että siskon kanssa oltais rahaa kinuamassa, mutta kummallakin tuulen huuhtoma perse vaan. :oD

• Dissi kirjoitti:

No ei muakaan haittais, vaikka rahaa tursuis niin, että ei tietäis miten päin olis....varmasti keksisin kohteita sijoittaa! Eikä haittais perintöverot, jos miljuunia tulis jokatapauksessa... :oD

Mä muutens hommasin jo kypärän ja ajoasut....vielä vaan popoot ostettava...pitäis käydä katselemassa ja sovittelemassa niitäkin jossain. Sit vaan ajamaan, kunhan ne hitsin luvat tulis... :o/
        Tiistaina menen kirjallisiin jo. :oD

Ei muakaan haittais, varmaan hommaisin sen Espanjan kodinkin oitis, jos olis rahaa paljon. :)

Nyt pidän peukkuja ja pottuvarpaita tiistaina sitten sulle pystyssä! Upeeta mahtavaa!! :P

Ei muakaan haittais, varmaan hommaisin sen Espanjan kodinkin oitis, jos olis rahaa paljon. :)

Nyt pidän peukkuja ja pottuvarpaita tiistaina sitten sulle pystyssä! Upeeta mahtavaa!! :P

No jos voitan vaikka yli 4 miljoonaa lotossa, lupaan hommata sulle jonkun 200 t€;n epsanjakämpän! Sovittu? :oD Voit pitää mun lottorivillekin peukkuja. :oD

No se pitäis mennä läpi peukkuja pitelemättäkin....nyt on treeneissä paukkunut kokoajan läpi. :o) Mutta kaikki keinot korttia varten kelpaa, vaikka paukutuksellakin saatu kortti kelpaa... sit vaan vielä inssiajo ja varsinkin se käsittelykoe... se on varmaan toisiks pahin ton kirjallisen jälkeen...kartsalla varmaan ajelu on jo vasemmalla kädelläkin helppoo... :oD

• Dissi kirjoitti:

No jos voitan vaikka yli 4 miljoonaa lotossa, lupaan hommata sulle jonkun 200 t€;n epsanjakämpän! Sovittu? :oD Voit pitää mun lottorivillekin peukkuja. :oD

No se pitäis mennä läpi peukkuja pitelemättäkin....nyt on treeneissä paukkunut kokoajan läpi. :o) Mutta kaikki keinot korttia varten kelpaa, vaikka paukutuksellakin saatu kortti kelpaa... sit vaan vielä inssiajo ja varsinkin se käsittelykoe... se on varmaan toisiks pahin ton kirjallisen jälkeen...kartsalla varmaan ajelu on jo vasemmalla kädelläkin helppoo... :oD

Eäthää!!😮

Pidän toki, mutta annat omille muksuilles nekin 200 tonttua, etkä mulle. 👍

Ei ne loppuviimeks vaikeita ole. Keskittyy vaan hyvin ja antaa mennä. Tottakai harjottelu parantaa aina mahkuja. Kannattaa harjoitella hyvin ajossa käsittelykoettakin.

Mä harjottelin aikoinaan liian vähän, kun mp oli rikki jatkuvasti, se sit näkyi epävarmuutena ja jännittämisenä kokeissa. 😐

Ajamalla oppii..😄

Eäthää!!😮

Pidän toki, mutta annat omille muksuilles nekin 200 tonttua, etkä mulle. 👍

Ei ne loppuviimeks vaikeita ole. Keskittyy vaan hyvin ja antaa mennä. Tottakai harjottelu parantaa aina mahkuja. Kannattaa harjoitella hyvin ajossa käsittelykoettakin.

Mä harjottelin aikoinaan liian vähän, kun mp oli rikki jatkuvasti, se sit näkyi epävarmuutena ja jännittämisenä kokeissa. 😐

Ajamalla oppii..😄

No ei varmalla osu kohdalle sellainen potti, mutta jos osuis, ei siinä tuollainen tuntuis missään. :oD Ja jos vaikka sillä osuiskin, kun lupaa jakaa hyvää. :oD

No mä mietin sitä jarrutusta, että se voipi olla vaikea ja sit intikalla voi olla aika huteraa se hiljaa ajo.... :o/

Mutta tulis vaan ne luvat....on jo kuukausi kun laitettiin vetämään ne. :o(

• Anonyymi

On jo se talo. Eikä tarvinnut riidellä kenenkään kanssa, koska olen (valitettavasti) ainoa lapsi. Nyt riitelen vain itseni kanssa, että pitäiskö yrittää myydä vaiko eikö...

-pihallatipunen-

• Oho! Ainoa lapsi? Minäkin olen :)

• Onhan se joskus haasteellista neuvotella itsensä kanssa :D

• Määkin olen ainoa lapsi. Hyvä me!!😃

Määkin olen ainoa lapsi. Hyvä me!!😃

Oletko!!? :0

No johan nyt! Miksei nämä ole tullut aiemmin esiin, luulin mielikuvissani, että sulla on useampi sisarus kun olet lapsirakas ja ties mistä se kuva on päähän tullut!

Hassua! Ja hauskaa! Siksi me rakastamme me kaikki samanlaiset tätäkin "hiljaista" chattia :D

• misspönttöuuni kirjoitti:

No johan nyt! Miksei nämä ole tullut aiemmin esiin, luulin mielikuvissani, että sulla on useampi sisarus kun olet lapsirakas ja ties mistä se kuva on päähän tullut!

Hassua! Ja hauskaa! Siksi me rakastamme me kaikki samanlaiset tätäkin "hiljaista" chattia :D

Jos tieto leviää niin on vaarana että tännekin sitten ilmaantuu kaikenlaisia onnenonkijoita tavoittelemaan palstan varakkaita naisia, niille kun on valtavia perintöjä tulossa aikanaan.

En tiiä nii, oon kyllä ennenkin asiasta puhellut täällä. Mutta juu, ei ole muita kun minä.

Hellantelttuja.😜

Jos tieto leviää niin on vaarana että tännekin sitten ilmaantuu kaikenlaisia onnenonkijoita tavoittelemaan palstan varakkaita naisia, niille kun on valtavia perintöjä tulossa aikanaan.

Höps...mä olen jo varattu. Pysyvästi. Mutta nää sinkut, heillä on kyllä riskit olemassa. 🤔

Hahah saavat (ainakin minusta) kiukkuisen akan ja jonkun homeisen hirsihönnän ja peltohankmon, hahah :'D

"Suuri perijätär" eikö se olis aika hyvä nimimerkki?

Mikäs tämä aloitus oli sitten laatujaan? :'D

Oon koko ajan pelänny, että sinä viet multa mersun.

Hahah saavat (ainakin minusta) kiukkuisen akan ja jonkun homeisen hirsihönnän ja peltohankmon, hahah :'D

"Suuri perijätär" eikö se olis aika hyvä nimimerkki?

Varmasti ainakin pujottelija ottaa nuo pellot huomioon :D

It's all I got. Ja vanteet.

*naur*

Joo no voin minä sen ottaa, pujis saakoon pellot :D

Varmasti ainakin pujottelija ottaa nuo pellot huomioon :D

Ettepähän enää sappea vie!

Joo no voin minä sen ottaa, pujis saakoon pellot :D

Mummopöksyjä en anna!

En tiiä nii, oon kyllä ennenkin asiasta puhellut täällä. Mutta juu, ei ole muita kun minä.

Hellantelttuja.😜

Isien silmäteriä...

Äidille tytär ja isälle pitää olla se puuttuva "poika" :D

Höps...mä olen jo varattu. Pysyvästi. Mutta nää sinkut, heillä on kyllä riskit olemassa. 🤔

Eäähhh! Mitäs tässä enää kursailemaan "ETSITÄÄN KARTANONHERRAA"

*tikit irtoo*

Niin mutta ite oot varmaan helpommin vietävissä nyt kun et oo niin sapekas :D

Isien silmäteriä...

Äidille tytär ja isälle pitää olla se puuttuva "poika" :D

Totta!!🤣😂

Samat sanat, lääkäri vei sapen!!🤣

Eäähhh! Mitäs tässä enää kursailemaan "ETSITÄÄN KARTANONHERRAA"

*tikit irtoo*

Juu mitä tahansa tyhjätaskua ei pidä kelpuuttaa.😂👍😄

Niin mutta ite oot varmaan helpommin vietävissä nyt kun et oo niin sapekas :D

Voi olla ;D

Samat sanat, lääkäri vei sapen!!🤣

Sapetonta hellantelttu väkeä, paljon yhtäläisyyksiä :D

En oo kyllä moneen päivään nauranut näin

Juu mitä tahansa tyhjätaskua ei pidä kelpuuttaa.😂👍😄

Eikä kato miestenkään... ; )

Ei kun vaan herrainpukua ja tweed-takkia päälle ja plastronia kaulaan.

Odotan kuistilla. Tilukset avautuvat ympärilläni.

*naur*

Sapetonta hellantelttu väkeä, paljon yhtäläisyyksiä :D

En oo kyllä moneen päivään nauranut näin

https://www.suomisanakirja.fi/sapekas

"Kiukkuinen, äkäinen, vihainen, sydämistynyt, pureva, myrkyllinen"

Joo, hyvä vaan kun ottivat poijes, saattaa tulla vielä ihan laatuisa emäntä :D

https://www.suomisanakirja.fi/sapekas

"Kiukkuinen, äkäinen, vihainen, sydämistynyt, pureva, myrkyllinen"

Joo, hyvä vaan kun ottivat poijes, saattaa tulla vielä ihan laatuisa emäntä :D

En kestä nyt enää teidän juttuja, ensin aloitti Funes ja sitten sinä Hortenin kanssa

Rakkaat puperot, en saa nauraa, mutta ei voi hillitäkään.
        D
        Ihan tottako se noin sanakirjassa kuvataan, Wanhakansa tietää :'D, liian hupaisaa.
        Sapekas ihminen on melkein sama kuin kyykäärme

Eikä kato miestenkään... ; )

Ei kun vaan herrainpukua ja tweed-takkia päälle ja plastronia kaulaan.

Odotan kuistilla. Tilukset avautuvat ympärilläni.

*naur*

Haha, se on hyvä olla tarkka. Kauhtuneet villahousut ja verkkatakki, niet.. :D

• Anonyymi

On minulla mutta se on ainoastaan minun mökki. En päästä sinne sukua patsi, veljeni, enoni, enoni vaimo ja sen aikuiset lapset käy siellä viettämässä aikaa koska enoni osti osuuden mökistäni ja ne eivät aiheuta ongelmia. Olen itse raksamiehenä remontin tehnyt mökille ja enoni auttoi koska on raksamies myös. Ei ole työleiri. Enoni vaimolla oli mökki mutta enollani oli riitaa jonkun sukulaisen kanssa joten enoni ei ole siellä käynyt en tiedä mitä siinä riidassa oli takana mutta ei ole känyt siellä vuosiin ja enoni sitten osti osuuden mökistäni jonka perin äidiltäni ja eno maksaa osan mökin kuluista.
      Mökissä on tärkeintä sauna ja sen remppasin viimeisen päälle kuntoon vuotta sitten.

• Anonyymi

Enkä ymmärrä miten mökistä saa työleirin kun itse tein yhden syksyn hommia siellä ja pistin kaikki kuntoon niin ei tarvii vuosiin tehdä muuta kun vähän haravoida lehtiä pihalta ja ajaa nurtsi se on puolen päivän homma.

• Anonyymi

Juu, ei ole mökkiä, mutta kuolinpesän pellot oli myyntikohteena.
      Useihan nämä vanhemmat ihmiset liittävät tunnesiteensä myytävään kohteeseen.
      Kuten vaikka, että pelto oli kovalla työllä tehty, ennenvanhaan oli pulaa peltomaasta ja silloin rapakkopeltokin oli kallista, ennen pellosta maksettiin hyvin, kun peltomaasta oli pulaa.
      Näiden asioiden perusteella haluavat pellosta hyvän hinnan, kuin rapakkopeltokin olisi hyvälaatuista peltomaata ja lähellä asutusta, eivätkä suostu myymään, vaikka olisi vain muutama ostajaehdokas ja lopulta käy niin, että maat jäävät käsiin.
      Syrjäseuduilla on paljon pieniä peltotilkkuja, joille ei löydy ostajia, varsikin kun moni lopettaa maanviljelyn ja pellot kasvavat umpeen pajua, heinää ja risukkoa.

• Minuun on iskenyt kesämökkikuume. En ehdi miettiä (en jaksa) sinne asti onko perintöjä vai ei, mutta tahtoisin pienen kesämökin yhäkin syvemmältä korvesta. Jos ois vähän rantaa, ja sais ruveta virittelemään sinne ihan uusia juttuja, ihan iki-iki-ikiomia juttuja, joihin kukaan ei puuttuisi ja saisin retkottaa siellä kuin ellun kana.

Olen sevelinyt kaikki kiinteistösivut ja olisi ihan hirmuinen tarve päästä sellaiseen mökkiin ja kuopsuttamaan sen ympäristöä! : )

• No jos omaa mökkiä halajat niistä on nyt jo hyvin tarjontaa ja tulevaisuudessa varmaan vielä enemmän. Varsinkin jos tyytyy vähän vaatimattomampaan jossa ei ihan kaikkia nykyajan mukavuuksia niin just tuommoinen pieni & korvessa voisi lähteä ihan kohtuukorvausta vastaan. Ne jätelakihommat vaan kannattaa kattoa ettei joudu sitten niiden vuoksi isoja remontteja tekemään mutta varmaan joku kuivakäymälä ja kantovesi -homma ei juuri aiheuttaisi muutoksia.

No jos omaa mökkiä halajat niistä on nyt jo hyvin tarjontaa ja tulevaisuudessa varmaan vielä enemmän. Varsinkin jos tyytyy vähän vaatimattomampaan jossa ei ihan kaikkia nykyajan mukavuuksia niin just tuommoinen pieni & korvessa voisi lähteä ihan kohtuukorvausta vastaan. Ne jätelakihommat vaan kannattaa kattoa ettei joudu sitten niiden vuoksi isoja remontteja tekemään mutta varmaan joku kuivakäymälä ja kantovesi -homma ei juuri aiheuttaisi muutoksia.

En ole edes lakiprotokollaa miettinyt, siinä ois just noita raskauttavia asianhaaroja sun muita veroteknisiä juttuja ja kuluja ja se koko hintakin.

Näen vain itseni ähertämässä pylly pystyssä onnellisena jossain rannan lepikossa vailla mitään kahleita :D

Naiivia, mutta unelmia, unelmia..

En ole edes lakiprotokollaa miettinyt, siinä ois just noita raskauttavia asianhaaroja sun muita veroteknisiä juttuja ja kuluja ja se koko hintakin.

Näen vain itseni ähertämässä pylly pystyssä onnellisena jossain rannan lepikossa vailla mitään kahleita :D

Naiivia, mutta unelmia, unelmia..

Joo, siksihän ne välittäjät menestyy kun ne juurikin keskittyy myymään niitä unelmia eivätkä muista mainita niitä muita puolia välttämättä mutta joo, karuhko mökki kaukana kaikesta tuskin isoja ongelmia aiheuttaa kun jos ei ole vesimiemäröintiä sisällä ei se vaadi myöskään jätevesijuttuja. Sitten jos ei ole naapureita sinnehän voisi sitten kuitenkin virittää kaikenlaista lletku & pumppuhommaa jos haluaa kantoveden helpommin sisälle. Yksi kaveri kehui tuollaista em. biovessaa että toimii hyvin ja heillä ainakaan ei tule jätevesilain vuoksi mitään muutosvaatimuksia.

• Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

Joo, siksihän ne välittäjät menestyy kun ne juurikin keskittyy myymään niitä unelmia eivätkä muista mainita niitä muita puolia välttämättä mutta joo, karuhko mökki kaukana kaikesta tuskin isoja ongelmia aiheuttaa kun jos ei ole vesimiemäröintiä sisällä ei se vaadi myöskään jätevesijuttuja. Sitten jos ei ole naapureita sinnehän voisi sitten kuitenkin virittää kaikenlaista lletku & pumppuhommaa jos haluaa kantoveden helpommin sisälle. Yksi kaveri kehui tuollaista em. biovessaa että toimii hyvin ja heillä ainakaan ei tule jätevesilain vuoksi mitään muutosvaatimuksia.

Jätevesijuttu ei aiheuta ulkopuolisia jätevesijuttuja vaikka sulla olis sisällä kilometri viemäröintiä Raja kulkee siinä tuleeko vesi pirttiin koneellisesti vai kantamalla ja kantovesi ei sakojärjestelmiä imeytyskenttineen tarvitse.

Biovessat ja kompostit on vissiin lain mukaan ok. Joku vaiks Biolanin kuivakäymälä. Jätekeskukset sitten rekisteröi ne jne. ja ei pitäs olla tarkastajista haittaa eikä tulla sakkoja & suurempia muutostöitä.

• Anonyymi kirjoitti:

Jätevesijuttu ei aiheuta ulkopuolisia jätevesijuttuja vaikka sulla olis sisällä kilometri viemäröintiä Raja kulkee siinä tuleeko vesi pirttiin koneellisesti vai kantamalla ja kantovesi ei sakojärjestelmiä imeytyskenttineen tarvitse.

Jaa, hyvä tietää mutta eikö juurikin viuemärit tarkoita jätevettä? no on tuossa vedentuloon perustuvassakin oma logiikkansa.

• Nykypäivänä olen joo ainoa perillinen lasteni lisäksi. Perintöverot on yksi asia, mikä usein unohdetaan. Ennakkoperintöä on mahdollisuus antaa lahjana lastenlapsille jne. Mulla on nuoret vanhemmat, eivätkä he halua, että perintö kokonaisuudessaan veroineen tulee vasta kun ollaan vanhuksia. Samoin ajattelevat miehen vanhemmat. Omassa tapauksessa vanhemmillani oli/on paljon vakaammat taloudelliset olot nyt ja aikanaan, kun mm. koulutusta seurasi automaattisesti hyväpalkkainen työ loppuelämäksi. Olen paljosta kiitollinen vanhemmilleni. Mm. siitä, että ei ole tarvinnut ottaa lainoja muuta kuin opintolaina (joka on jo maksettu aikoja sitten).

• Perintöverot ei käsittääkseni kovin mahdottomat ole vaikkakin kyllä joo, toki kannattaaa niinä lakisääteisinä lahjoituksinakin siirtää etukäteen.

• Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

Perintöverot ei käsittääkseni kovin mahdottomat ole vaikkakin kyllä joo, toki kannattaaa niinä lakisääteisinä lahjoituksinakin siirtää etukäteen.

Soon hieman ohkoonen tuo valtiovallan sallima summa mistä ei veroseuraamuksia koidu. Jos matkan varrella on jotain maallista liviin tarttunut niin ei sitä ehdi jälkipolvelle lahjoina jakamaan etteikö vouti verottaisi jo verotettua omaisuutta. Olikoos se viis tonnia kolmen vuoden välein lahjootettuna mikä ei seuraamuksia aiheuttaisi? Huanommalla matikalla sadan tonnin mökkiä hukkaa sen 60 vuotta. Loppuu jätkästä happi ennen sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Soon hieman ohkoonen tuo valtiovallan sallima summa mistä ei veroseuraamuksia koidu. Jos matkan varrella on jotain maallista liviin tarttunut niin ei sitä ehdi jälkipolvelle lahjoina jakamaan etteikö vouti verottaisi jo verotettua omaisuutta. Olikoos se viis tonnia kolmen vuoden välein lahjootettuna mikä ei seuraamuksia aiheuttaisi? Huanommalla matikalla sadan tonnin mökkiä hukkaa sen 60 vuotta. Loppuu jätkästä happi ennen sitä.

Lahjoituksia on monenlaisia. Myös esim. maata voi lahjoittaa vaikka lapsenlapselle.

• Anonyymi

Usein menee riitelyyyn sen mökin hinta kun haastavat toisiaan oikeuteen niin kulut voi olla 150 tonnia ja sitten mökkikin ulosmitataan kun meni riitelyksi. Omistan veljeni kanssa mökin puoliksi. Emme riitele on hyvät välit ja se oli isäni mökki antoi sen meille kun on jo liian vanha sitä hoitamaan.

• No niinpä. Aika typerän tuntuisia nuo monet jutut joissa noista riidoista kerrottu kun luulisi että jos ei voi sovussa pitää niin sitten kannattaisi vaan laittaa heti myyntiin mieluummin kuin tapella ja tuhota välejä pelkän mökin vuoksi.

• Anonyymi

Juu, en ole kesämökki-ihmisiä. Lapsuudessa olin kesäisin maaseudulla isovanhempien maatilalla.
      Lehmiä sai siellä pelätä ja ympärillä touhotettiin mahottomasti maanveiljelys hommissa ja heinäpellolla joutui olemaan heiniä heinäseipäille panemassa ja paarmoja pörisi hullun lailla ympärillä, kun oli mahottoman kuumaa kesäisin.
      Oltiin myös meren rannalla kesämökeissä, joita siihen aikaan isän työpaikka vuokrasi työntekijöille.
      Syksyllä oli oma tunnelmansa, kun oli pimeää ja meri pauhasi.
      Myöhemmin olen käynyt naapurin kesämökillä järven rannalla muutaman kerran.

Kyllä kesämökillä voi käydä, mutta en minä siellä viikkoja jaksaisi aikaa viettää.
      Naapuri lähtee kesämökille, niin heti ensimmäisenä siellä ruohokonetta alkaa käyttämään ja kasvimaasta rikkaruohoja kitkemään.
      Sitten kun palaa kaupunkiin, niin ensimmäiseksi ruohon leikkuuseen.
      Naapurilla ei ole enää ajokorttia, joten joutuu pyytämään lapsiaan kuskaamaan mökille 100 km päähän.
      Yhden kerran kuskasin naapurin kesämökille, ei ole kyydistä mitään maksanut, joten en ala kuskaamaan, koska en ole velvollinen heitä kuskaamaan.
      Kuskatkoon omat lapset, kun lapsia kuitekin on.

• Joo, mulla kanssa vähän sama etten pidä mitenkään tavoiteltavana välttämättä kun varsinkin jos kaukana on siinä oma hommansa ylläpidossa ja hoitamisessa. Jos olisi perhettä ehkä sitten voisi hommata mutta itseksensä ei viitsi kun käytännössä siellä tulisi varmaan oltua enimmäkseen noiden kunnossapitotoimien vuoksi ja sitten kun ne olisi hoidettu olis jo ikävä kaupunkiin.

• No isän puolelta on sellainen pikkupläntti metsää. Se on nyt 4;n perillisen pitämässä perikunnassa, mutta kunhan siitä alkaa putoilla perillisiä, alkaa varmaan jonkinlaiset selvitystalkoot.

Ja eniten harmittaa itse metsä... sen kuntoon ei oikein kukaan panosta, kun teettämiseen menis vaan rahaa ja talkoista ei enää tule oikein mitään... Sen verta puun hinnatkin alakantissa ja puusto pientä, ettei sitä kukaan perikunnastakaan lunasta itselleen. Ja tuskin niin kotiseuturakasta on perikunnan väki, että antaisi sen lähes ilmaiseksikaan pois.... Että on ne perintöasiat aina hanurista oikeastaan...

• Joo, nuo on hankalia. Viisainta olis varmaan vaan laittaa myyntiin ja ottaa mitä saa. Yksi kaverini oli yhdessä perikunnassa kun sen isä kuoli nuorena. Nekin vuosikausia puljanneet niiden metsien kanssa, ne ihan hyvin kyllä hoidettu ja myyneetkin sieltä puuta välillä ja nyt jonkin aikaa sitten myivät kokonaan pois. Minusta aika paljon selkeämpi niin kun siinäkään perikunnassa ketään ei juuri kiiinnostanut ne metsät muita kuin sitä kaveria niin aika paljon siinä sitten touhua jos haluaa pitää kunnossa ja tuottamassa.

Joo, nuo on hankalia. Viisainta olis varmaan vaan laittaa myyntiin ja ottaa mitä saa. Yksi kaverini oli yhdessä perikunnassa kun sen isä kuoli nuorena. Nekin vuosikausia puljanneet niiden metsien kanssa, ne ihan hyvin kyllä hoidettu ja myyneetkin sieltä puuta välillä ja nyt jonkin aikaa sitten myivät kokonaan pois. Minusta aika paljon selkeämpi niin kun siinäkään perikunnassa ketään ei juuri kiiinnostanut ne metsät muita kuin sitä kaveria niin aika paljon siinä sitten touhua jos haluaa pitää kunnossa ja tuottamassa.

No sehän tässäkin on, että ei noi mitkään kultakaivokset kellekkään ois, mutta jos ois yhdellä, ois se motivaatiokin hoitaa ne itselleen tai omille perillisille paremmat. Monella on vaan käsitys, että metsät vaan tuottaa, mutta ei ne mitään tuota, jos et niitä hoida. Ryteikön raivaaminen arvometdäks vie vuodikymmeniä ja joko työtä paljon tai/ja rahaa.

Itse tykkäisin hoitaa noita metsiä, mutta en muitten puolesta.

• Dissi kirjoitti:

No sehän tässäkin on, että ei noi mitkään kultakaivokset kellekkään ois, mutta jos ois yhdellä, ois se motivaatiokin hoitaa ne itselleen tai omille perillisille paremmat. Monella on vaan käsitys, että metsät vaan tuottaa, mutta ei ne mitään tuota, jos et niitä hoida. Ryteikön raivaaminen arvometdäks vie vuodikymmeniä ja joko työtä paljon tai/ja rahaa.

Itse tykkäisin hoitaa noita metsiä, mutta en muitten puolesta.

Joo, ja sitten jos ilamiset halukkuuten lunastaa ne itelle ne on niiden muiden mielestä mahdottoman arvokkaat ja rakkaat metät, ei niistä ilmaseks luovuta :D ja sitten kun saisivat sulta yläkanttisen hinnan jälkeenpäin seklin muuttuis että huijas hyvät metät puoli-ilmaiseksi. Ei kun myyntini vaan ja ostat sitten osuudellas oman hoitometän jostain muualta niin pääsee helpoimmalla. Aika hyvin se mettä muuten kuitenkin kaupaks käy, se kaverin perikunta sai ainakin nopeesti myydyksi.

Joo, ja sitten jos ilamiset halukkuuten lunastaa ne itelle ne on niiden muiden mielestä mahdottoman arvokkaat ja rakkaat metät, ei niistä ilmaseks luovuta :D ja sitten kun saisivat sulta yläkanttisen hinnan jälkeenpäin seklin muuttuis että huijas hyvät metät puoli-ilmaiseksi. Ei kun myyntini vaan ja ostat sitten osuudellas oman hoitometän jostain muualta niin pääsee helpoimmalla. Aika hyvin se mettä muuten kuitenkin kaupaks käy, se kaverin perikunta sai ainakin nopeesti myydyksi.

No siinä ois sellaista ns. pihametsää, jonka arvo perustuu ihan rappusilta katsottuun ulkonäköön ja marjastusviihtyvyteen, siksi olisin kiinnostunut....mutta voihan se olla, etten mä ainakaan niitten takia ala kuseen itse menemään. :oD

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe