Olen miettinnyt näkemistä viimeaikoina. Pystyykö tiede selittämään näkemistä. Arkipäivässä näemme värejä ja valovoimakkuuksia. Värierojen ja valovoimakkuuserojen avulla saamme mahdollisuuden tunnistaa hahmoja. Onko tiede pystynnyt selittämään miksi ja miten näemme todellisuuden värikuvana. Olen ymmärtännyt, että värejä ei ole olemassa, mutta aistimme sähkömagneettisen säteilyn eri aallonpituudet ja voimakkuudet väreinä. Jos valon eteneminen silmän pinnasta aivoihin esitettäisiin lohkokaavioina, niin voisiko jossain pisteessä sanoa, että tämän lohkon ulostulon suureiden takia näemme kuvan. Vai onko viimeinen lohko minä, josta ei ole ulostuloa, vaan sisääntuleva signaali hajoaa hermoverkkoon. Jos näin on, niin onko hermoverkkojen olemuksesta pystytty ymmärtämään , miksi ymmärrämme sähkömagneettisen säteilyn väreinä, kuvina, ymmärrämme lopulta informaatiota ja mahdollisesta ympäristöä jossa elämme
Näkeminen - illuusiotako
3
131
Vastaukset
Eri aallonpituuksien käsitteleminen aivoissa eri tavalla ei tuottane perustavanlaatuista ongelmaa. Siihenhän pystyy myös värikamera ja tietokone. Ero on mitattavaa laatua.
Mutta kokemuksemme punaisesta tai sinisestä merkinnee aistinkvaliteettien olemassaoloa. Lienee sukua minätietoisuudelle. Näitä asioita ei toistaiseksi ole selvitetty.- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Maallikkona itseäni alkoi kiinnostamaan, onko tiede jo päässyt selville, miksi me elottomasta aineesta rakennettu voimme ylipäätään ymmärtämään, että näemme kuvan...... tämä on kyllä mieltä kutkuttavaa ajatella, miksi ajattelen ja näen.
- Anonyymi
Emme näekään todellisuutta sellaisena kuin se on. Siihen eivät aistimme riitä.
Näemme sen mitä kykenemme näkemään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa
Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va3564807Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla
nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty1304211Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h12626Kun puolustusvoimat on huolissaan nuorison huonosta kunnosta
ajatellen varusmiespalvelusta(kun moni joutuu keskeyttään), niin johan tuli joku yliopiston vasemmistonainen selittään,2132555Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1042344Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42179Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441786Tiesitkö? Kohutun L/over sarjan Juha eli Jani Volanen on tämän julkkisnaisen ex-mies!
Jani Volanen näyttelee L/over - ikuisesti minun psykologisessa trillerissä Juhaa. Mutta tiesitkö, että hän on tämän julk71519- 311366
Ajattelen sinua
Ajattelen sinua joka päivä, joka hetki… Kaikkea, mitä minun olisi pitänyt sanoa sinulle, enkä osannut sanoa, kaikkea nii521361