Olen miettinnyt näkemistä viimeaikoina. Pystyykö tiede selittämään näkemistä. Arkipäivässä näemme värejä ja valovoimakkuuksia. Värierojen ja valovoimakkuuserojen avulla saamme mahdollisuuden tunnistaa hahmoja. Onko tiede pystynnyt selittämään miksi ja miten näemme todellisuuden värikuvana. Olen ymmärtännyt, että värejä ei ole olemassa, mutta aistimme sähkömagneettisen säteilyn eri aallonpituudet ja voimakkuudet väreinä. Jos valon eteneminen silmän pinnasta aivoihin esitettäisiin lohkokaavioina, niin voisiko jossain pisteessä sanoa, että tämän lohkon ulostulon suureiden takia näemme kuvan. Vai onko viimeinen lohko minä, josta ei ole ulostuloa, vaan sisääntuleva signaali hajoaa hermoverkkoon. Jos näin on, niin onko hermoverkkojen olemuksesta pystytty ymmärtämään , miksi ymmärrämme sähkömagneettisen säteilyn väreinä, kuvina, ymmärrämme lopulta informaatiota ja mahdollisesta ympäristöä jossa elämme
Näkeminen - illuusiotako
3
123
Vastaukset
Eri aallonpituuksien käsitteleminen aivoissa eri tavalla ei tuottane perustavanlaatuista ongelmaa. Siihenhän pystyy myös värikamera ja tietokone. Ero on mitattavaa laatua.
Mutta kokemuksemme punaisesta tai sinisestä merkinnee aistinkvaliteettien olemassaoloa. Lienee sukua minätietoisuudelle. Näitä asioita ei toistaiseksi ole selvitetty.- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Maallikkona itseäni alkoi kiinnostamaan, onko tiede jo päässyt selville, miksi me elottomasta aineesta rakennettu voimme ylipäätään ymmärtämään, että näemme kuvan...... tämä on kyllä mieltä kutkuttavaa ajatella, miksi ajattelen ja näen.
- Anonyymi
Emme näekään todellisuutta sellaisena kuin se on. Siihen eivät aistimme riitä.
Näemme sen mitä kykenemme näkemään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks2084575Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t1043313Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per881807Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va141420Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu181346Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20241263Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt2591216- 521190
Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi101141- 551089