Olen miettinnyt näkemistä viimeaikoina. Pystyykö tiede selittämään näkemistä. Arkipäivässä näemme värejä ja valovoimakkuuksia. Värierojen ja valovoimakkuuserojen avulla saamme mahdollisuuden tunnistaa hahmoja. Onko tiede pystynnyt selittämään miksi ja miten näemme todellisuuden värikuvana. Olen ymmärtännyt, että värejä ei ole olemassa, mutta aistimme sähkömagneettisen säteilyn eri aallonpituudet ja voimakkuudet väreinä. Jos valon eteneminen silmän pinnasta aivoihin esitettäisiin lohkokaavioina, niin voisiko jossain pisteessä sanoa, että tämän lohkon ulostulon suureiden takia näemme kuvan. Vai onko viimeinen lohko minä, josta ei ole ulostuloa, vaan sisääntuleva signaali hajoaa hermoverkkoon. Jos näin on, niin onko hermoverkkojen olemuksesta pystytty ymmärtämään , miksi ymmärrämme sähkömagneettisen säteilyn väreinä, kuvina, ymmärrämme lopulta informaatiota ja mahdollisesta ympäristöä jossa elämme
Näkeminen - illuusiotako
3
149
Vastaukset
Eri aallonpituuksien käsitteleminen aivoissa eri tavalla ei tuottane perustavanlaatuista ongelmaa. Siihenhän pystyy myös värikamera ja tietokone. Ero on mitattavaa laatua.
Mutta kokemuksemme punaisesta tai sinisestä merkinnee aistinkvaliteettien olemassaoloa. Lienee sukua minätietoisuudelle. Näitä asioita ei toistaiseksi ole selvitetty.- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Maallikkona itseäni alkoi kiinnostamaan, onko tiede jo päässyt selville, miksi me elottomasta aineesta rakennettu voimme ylipäätään ymmärtämään, että näemme kuvan...... tämä on kyllä mieltä kutkuttavaa ajatella, miksi ajattelen ja näen.
- Anonyymi
Emme näekään todellisuutta sellaisena kuin se on. Siihen eivät aistimme riitä.
Näemme sen mitä kykenemme näkemään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201185
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874- 83727
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 89673
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276665- 107604
- 28540
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet110497