Olen miettinnyt näkemistä viimeaikoina. Pystyykö tiede selittämään näkemistä. Arkipäivässä näemme värejä ja valovoimakkuuksia. Värierojen ja valovoimakkuuserojen avulla saamme mahdollisuuden tunnistaa hahmoja. Onko tiede pystynnyt selittämään miksi ja miten näemme todellisuuden värikuvana. Olen ymmärtännyt, että värejä ei ole olemassa, mutta aistimme sähkömagneettisen säteilyn eri aallonpituudet ja voimakkuudet väreinä. Jos valon eteneminen silmän pinnasta aivoihin esitettäisiin lohkokaavioina, niin voisiko jossain pisteessä sanoa, että tämän lohkon ulostulon suureiden takia näemme kuvan. Vai onko viimeinen lohko minä, josta ei ole ulostuloa, vaan sisääntuleva signaali hajoaa hermoverkkoon. Jos näin on, niin onko hermoverkkojen olemuksesta pystytty ymmärtämään , miksi ymmärrämme sähkömagneettisen säteilyn väreinä, kuvina, ymmärrämme lopulta informaatiota ja mahdollisesta ympäristöä jossa elämme
Näkeminen - illuusiotako
3
57
Vastaukset
Eri aallonpituuksien käsitteleminen aivoissa eri tavalla ei tuottane perustavanlaatuista ongelmaa. Siihenhän pystyy myös värikamera ja tietokone. Ero on mitattavaa laatua.
Mutta kokemuksemme punaisesta tai sinisestä merkinnee aistinkvaliteettien olemassaoloa. Lienee sukua minätietoisuudelle. Näitä asioita ei toistaiseksi ole selvitetty.- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Maallikkona itseäni alkoi kiinnostamaan, onko tiede jo päässyt selville, miksi me elottomasta aineesta rakennettu voimme ylipäätään ymmärtämään, että näemme kuvan...... tämä on kyllä mieltä kutkuttavaa ajatella, miksi ajattelen ja näen.
- Anonyymi
Emme näekään todellisuutta sellaisena kuin se on. Siihen eivät aistimme riitä.
Näemme sen mitä kykenemme näkemään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389