Raskas vesi D2O

Anonyymi

Raskas vesi sisältää tavallisen vedyn asemasta raskasta vetyä, jossa on atomin ytimessä protonin lisäksi myös neutroni. Jos raskas vesi hajotetaan deuteriumiksi ja hapeksi, niin palaako seos? Jos palaa niin mitä saadaan enemmän lämpöä vaiko tuhkaa (neutroneita)?

20

2685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei varmaan tuhkaa, mutta palamisessa syntyvä vesi on ehkä edelleenkin raskasta vettä.

    • Anonyymi

      Kaikki isotoopit toimivat kemiallisesti jokseenkin samalla tavalla, koska niiden elektroniverho on sama. Kuitenkin ne fysikaalisen kemian ilmiöt, joissa atomin tai ioinin massalla on merkitystä, tapahtuvat ainakin hieman poikkeavasti.

      Näin ollen deuteriumin ja hapen seos palaa. Palamisen tulos on tietysti raskasta vettä.

    • Raskas vety hajoaa, ainakin osittain, neutroniksi ja protoniksi. Veden hajottamiseen yhteydessä.

      • Anonyymi

        Mitä yrität sanoa ja miksi? Et nähtävästi hallitse suomen kielen perusteita, joten vaikea päätellä "lauseittesi" merkityksiä.


      • Anonyymi

        Älä höpötä. Ei hajoa. Raskas vety deuterium D (eli 2D) olisi radioaktiivinen isotooppi jos se hajoaisi. Deuterium ei ole radioaktiivista.

        Vedyllä on vieläkin raskaampi radioaktiivinen isotooppi tritium eli T (3T), jonka ydin koostuu protonista ja kahdesta neutronista. Se hajoaa lähettämällä matalaenergisen elektronin ja antineutrinon jolloin jäljelle jää harvinaisen heliumin isotoopin 3He ydin.

        Mikään vedyn isotoopeista ydin ei itsekseen hajoa neutroniksi ja protoniksi. Siihen reaktioon kuluisi energiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä yrität sanoa ja miksi? Et nähtävästi hallitse suomen kielen perusteita, joten vaikea päätellä "lauseittesi" merkityksiä.

        Omituisesta lainausmerkin käytöstäsi päätellen et ole suomenkielinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä. Ei hajoa. Raskas vety deuterium D (eli 2D) olisi radioaktiivinen isotooppi jos se hajoaisi. Deuterium ei ole radioaktiivista.

        Vedyllä on vieläkin raskaampi radioaktiivinen isotooppi tritium eli T (3T), jonka ydin koostuu protonista ja kahdesta neutronista. Se hajoaa lähettämällä matalaenergisen elektronin ja antineutrinon jolloin jäljelle jää harvinaisen heliumin isotoopin 3He ydin.

        Mikään vedyn isotoopeista ydin ei itsekseen hajoa neutroniksi ja protoniksi. Siihen reaktioon kuluisi energiaa.

        Isotoopit hajoavat, juuri siksi meillä on esim. sellainen käsite kuin "puoliintumisaika"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isotoopit hajoavat, juuri siksi meillä on esim. sellainen käsite kuin "puoliintumisaika"!

        Radioaktiiset isotoopit hajoavat.

        Osa isotoopeista on kuitenkin pysyviä, eivätkä ne hajoa ainakaan missään tunnetussa ajassa. Niiden puoliintumisaika on lähellä ääretöntä.

        http://www.cobsil.com/iso_main_stable_principles.php


      • Hajoamisvakio (=ln2/puoliintumisaika) on myös kätevä. Kun hajoamisvakio on yksikössä 1/s, kappaleen aktiivisuus becquereleissä on hajoamisvakio * kappaleen atomien määrä.


    • Kyllä raskas vety hajoaa vapauttaen neutronin, jos se saa painetta tai lämpöä tai ylipäänsä jotain energiaa.

      • Anonyymi


      • Anonyymi
        thoyssa kirjoitti:

        Jenkit ovat harhapoluilla. Lähetin yllä olevaan linkkiin viestin, joka oikaisee heidän käsityksiään.

        Ylivertaisuusharhan vallassa olevaa kirjoittajaa ei hänen esittämiinsä päättömiin väitteisiin vastailemalla voi parantaa. Joten päättömiin väitteisiin vastailemista ei kannata jatkaa kovin pitkään.


    • Anonyymi

      Paljonko painaa litra raskasta vettä?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä paljonko sinun mielestäsi painaa litra raskasta vettä?

        Taulukon mukaan sen tiheys on noin 1.106 kilogrammaa per litra kun tavallisen veden tiheys on 1.000 kilogramma litraa kohti. Itse en ole mitannut joten joudun luottamaan taulukkoarvoihin.

        Litran tavallista vettä massa on aika tarkkaan 1000 grammaa. Litra raskasta vettä on massaltaan 1106 grammaa.

        Paino on sitten eri asia. Vesi- ja raskasvesilitran paino riippuu gravitaation voimakkuudesta eli siitä missä sitä ollaan punnitsemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä paljonko sinun mielestäsi painaa litra raskasta vettä?

        n. 1.1 kg.


    • Anonyymi

      Maistuukohan tuo raskas vesi tavallista vettä kummemmalta? Varmaan parempaa kuin hopeavesi...

      • Anonyymi

        Juomaveden vaihtaminen raskaaksi vedeksi (deuteriumoksidi) aiheuttaisi noin viikossa kuolemanvaaran kun suuri osa kehon vedestä olisi korvautunut raskaalla vedellä. Pienen määrän juominen ei ole vaarallista.

        https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/voiko_raskasta_vetta_juoda

        Deuteriumin vetysidokset ovat ominaisuuksiltaan hieman erilaisia kuin tavallisen vedyn vetysidokset. Ero on riittävä aiheuttamaan kehon kemiallisten reaktioiden joutumisen epätasapainoon ja sitä kautta se sotkisi aineenvaihdunnan ja aiheuttaisi kuoleman.

        Vuonna 1935 raskaan veden makua testattiin vertaamalla sitä tavalliseen tislattuun veteen (10.1126/science.81.2098.273-a). Eroa ei löytynyt mutta testaajana oli pari tiedemiestä eikä esimerkiksi ammattimainen veden maistelija.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe