Ymmärtävätkö nykynaperot kaunokirjoitusta?

Käsittääkseni kouluissa ei enää opeteta kaunokirjoitusta.

Jos siis kirjoittaisin nuorelle kynällä kirjeen, ymmärtäisikö tämä lukemaansa?

69

<50

4Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä siellä jonkinlaista kaunoa opetetaan, ainakin mun 14v tytölleni on opetettu. Se on tosin jotain kaunon ja tekstauksen sekasikiötä.
      En tiedä ymmärtäisivätkö he juurikaan vanhemmasta kaunosta, tosin on munkin aika vaikea lukea sata vuotta vanhaa kaunokirjoitusta. Se oli kyllä kaunista, ainakin niiden kynästä jotka sitä kunnolla osasivat.

      • Jotain sekasikiötä mun käsialakin on.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Jotain sekasikiötä mun käsialakin on.

        Samma, kuten mun puhekin :)

        Mut kyllä mä "sitä oikeaa" halutessani osaan silti kirjoittaa. Kauniiksi en sitä silti nimittäisi.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Samma, kuten mun puhekin :)

        Mut kyllä mä "sitä oikeaa" halutessani osaan silti kirjoittaa. Kauniiksi en sitä silti nimittäisi.

        Kyllähän sen taitaa, kun silloin aikoinaan sivukaupalla jokaista kirjainta harjoiteltiin..


      • Anonyymi

        Kyllähän viimeisen 300 vuoden aikana käsin kirjoitetut tekstit lähes poikkeuksetta ovat hyvin luettavissa meille 50-luvulla koulumme käyneille. Nuoremmista en tiedä muuta kuin että noin 25 v tuttavani EI OSAA kirjoittaa käsin, tietokoneella vain. Tälläkinkö osaamisen tasolla PISA tulokset ovat loistavia? Vai onko ylistys samaa kuin muinaisessa Neuvostoliitossa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän viimeisen 300 vuoden aikana käsin kirjoitetut tekstit lähes poikkeuksetta ovat hyvin luettavissa meille 50-luvulla koulumme käyneille. Nuoremmista en tiedä muuta kuin että noin 25 v tuttavani EI OSAA kirjoittaa käsin, tietokoneella vain. Tälläkinkö osaamisen tasolla PISA tulokset ovat loistavia? Vai onko ylistys samaa kuin muinaisessa Neuvostoliitossa?

        Mullakin on jo ties kuinka kauan — jostain 1980-lopusta kai — ollu et kirjoitan mieluummin koneella, koska se on nopeampaa. Ei niin ettenkö osais käsin kirjoittaa. Mut kyllähän tääkin heikentää käsinkirjoitusta.


      • Anonyymi
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Samma, kuten mun puhekin :)

        Mut kyllä mä "sitä oikeaa" halutessani osaan silti kirjoittaa. Kauniiksi en sitä silti nimittäisi.

        Kiitti tästä kivasta aiheesta!
        Rentouttavaa ja tärkeää hallitusneuvotteluiden, ilmastonmuutoksen ja jääkiekon vastapainona :)
        Sinä osuit kultasuoneen, sillä ainoa ihmistä itseään ilmaiseva kirjoitus on kuulemani ja lukemani mukaan aina kaunoa ja juuri sellaista kuin kukin aikaansaa.


    • Ei sitä enää opeteta tosiaan... Minusta enää vain tekstausta.... ja numerotkin on paljon muuttuneet. Seiskassa ei ole viivaa, eikä ykkösessä väkästä... Ei niitten kirjoituksesta saa enää mitään selvää. :oD

      • No toi seiska ja ykkönen...sehän vasta päätettiin joku vuosi sitten. Ainoa sotku saattoi tulla vaaleissa. Kyllä mä silti niihin viivat vetäsen..ainakin seiskaan..Piti ihan miettiä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        No toi seiska ja ykkönen...sehän vasta päätettiin joku vuosi sitten. Ainoa sotku saattoi tulla vaaleissa. Kyllä mä silti niihin viivat vetäsen..ainakin seiskaan..Piti ihan miettiä.

        Ja se on niin, että me ymmärretään niiden sotkua, mutta ne ei sitten välttämättä meidän kaunosotkuja.

        Tekstaako ne allekirjoituksetkin?


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ja se on niin, että me ymmärretään niiden sotkua, mutta ne ei sitten välttämättä meidän kaunosotkuja.

        Tekstaako ne allekirjoituksetkin?

        No kaippa ne tekstaa... Mähän kirjuutan niin nättiä kaunoa, että melkein tulee itsellekin herkkä kyynel silmään, mutta ei sitä juuri kuin allekirjoittaessa tartte. Nyyh....
        :o)


      • Dissi kirjoitti:

        No kaippa ne tekstaa... Mähän kirjuutan niin nättiä kaunoa, että melkein tulee itsellekin herkkä kyynel silmään, mutta ei sitä juuri kuin allekirjoittaessa tartte. Nyyh....
        :o)

        Muistan kun kaunohan pitää olla silleen nätisti oikealle taipunutta, mutta mä opettelin sen sijaan kääntämään vihkoa vasemmalle..

        No, keinot on monet..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Muistan kun kaunohan pitää olla silleen nätisti oikealle taipunutta, mutta mä opettelin sen sijaan kääntämään vihkoa vasemmalle..

        No, keinot on monet..

        Kas kun et kääntänyt koko pulpettia vasemmalle? :oD


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Ja se on niin, että me ymmärretään niiden sotkua, mutta ne ei sitten välttämättä meidän kaunosotkuja.

        Tekstaako ne allekirjoituksetkin?

        Nykyään nimmarit tehdään tekstaten, veljenpoika sanoi.
        Jos meikä laatisi sopimuksia, niin vaatisin kaunokirjoituksen allekirjoituksen. Tekstaus on puolestaan allekirjoituksen selvennykseen ainoa vaihtoehto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään nimmarit tehdään tekstaten, veljenpoika sanoi.
        Jos meikä laatisi sopimuksia, niin vaatisin kaunokirjoituksen allekirjoituksen. Tekstaus on puolestaan allekirjoituksen selvennykseen ainoa vaihtoehto.

        Allekirjoitushan saa olla vaikka x-kirjain, kunhan sen itse tunnistaa ja nimenselvennys isoilla tikkukirjaimilla.


      • Dissi kirjoitti:

        Kas kun et kääntänyt koko pulpettia vasemmalle? :oD

        Mä käänsin koko koulun vasemmalle. Kaikista tuli kommareita.


      • Musti.Hintikka kirjoitti:

        Mä käänsin koko koulun vasemmalle. Kaikista tuli kommareita.

        Joku pisti paremmeksi itänaapurin puolella..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Joku pisti paremmeksi itänaapurin puolella..

        Sori annoin alapeukun. Nyt saat sen yläpeukun...


      • Musti.Hintikka kirjoitti:

        Sori annoin alapeukun. Nyt saat sen yläpeukun...

        Ei alapeukut näy kuin itselle, paitsi tämä..👎


      • Musti.Hintikka kirjoitti:

        Mä käänsin koko koulun vasemmalle. Kaikista tuli kommareita.

        Tarpeeks kun kääntää vasemmalle, onkin kohta oikealla! 😁👍


      • Anonyymi
        Dissi kirjoitti:

        No kaippa ne tekstaa... Mähän kirjuutan niin nättiä kaunoa, että melkein tulee itsellekin herkkä kyynel silmään, mutta ei sitä juuri kuin allekirjoittaessa tartte. Nyyh....
        :o)

        Hei! Jatka siis sinä kaunosieluista kaunokirjoitustasi ja huomaat, että siitä kyllä tykätään...... Alat olle harvinaisen taidon osaaja.


      • Anonyymi


    • Kaunoluistelu

      Kaunokirjoitus on eräänlainen tapa piirtää. Kaunokirjoitus on käsialanäyte, josta on luettavissa sekä tunnetilat, että itse teksti. Emotionaalinen tendenssi kuljettaa piirtävää kärkeä, äly ja näkemys itse tarinaa.

      Huvikseni olen opetellut tämän taidon, sillä mikä pahaa pahentaisi, kuin tämä itse.

      (Naurua)

      • Mjoo

        Itse käyttäisin sanaa "ellei."

        Hyvin harvat ihmiset käyttävät tuota laadukasta sanaa sanan kuin sijasta.

        (hirn)



      • Tekstiluistelu on sitten lätkää? Vai onko se tikkuluistelua?


      • Funeau kirjoitti:

        Ellei

        (Hihitystä)


        https://www.youtube.com/watch?v=9RCUmcl665Y

        Mjoo

        Ajatelkaa vaikka grafologeja. Grafologin hommeli on vähän kuin "lukea kirjoittamatonta," mutta havainnoida piirrettyä.

        (Hihitystä)


      • Funeau kirjoitti:

        Mjoo

        Ajatelkaa vaikka grafologeja. Grafologin hommeli on vähän kuin "lukea kirjoittamatonta," mutta havainnoida piirrettyä.

        (Hihitystä)

        Käsialanäyte

        Esmes mun kaltaiselle ihmiselle on äärimmäisen vaikea muodostaa mitään muuta kuvaa (tekstuaalisesti) kuin sen mitä kirjoittaja itse on - tai kykenee olemaan.

        Kirjoittajilla on rajansa - tiedostettuja tai ei.

        (Naurua)


      • Funeau kirjoitti:

        Käsialanäyte

        Esmes mun kaltaiselle ihmiselle on äärimmäisen vaikea muodostaa mitään muuta kuvaa (tekstuaalisesti) kuin sen mitä kirjoittaja itse on - tai kykenee olemaan.

        Kirjoittajilla on rajansa - tiedostettuja tai ei.

        (Naurua)

        Mjoo

        Pohdiskelin tässä, että mitkä nämä "virheet" omalla kohdallani ovat. Kysymys on raastavan vaikea. Ihminen näet on täysin sokea omalle tuotteliaisuudelleen, eikä siten ole relevantti niitä arvostelemaan, saati määrittelemään.

        Jää vain tekemisen riemu.

        Tulokset taas puhuvat puolestaan, eivätkä siten liity itse kirjoittajaan.

        (Persnaurut)


      • Ryhmärumarullaluistelu. Spede piti esitelmän aiheesta takavuosina TVssä.


    • Miten tässä aloituksessa on kymmenen peukkua?

      • Kymmensormijärjestelmä?

        (Hirn)


      • Funeau kirjoitti:

        Kymmensormijärjestelmä?

        (Hirn)

        Kymmenen peukaloa keskellä kämmentä...


      • Anonyymi

        Ehkä se on niin hyvä ja ajankohtainen keskusteluaihe, että passiivisemmatkin rekisteröityneet käyttäjät tämän palstan osalta ilmaisevat kannatuksensa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä se on niin hyvä ja ajankohtainen keskusteluaihe, että passiivisemmatkin rekisteröityneet käyttäjät tämän palstan osalta ilmaisevat kannatuksensa.

        Saanen epäillä.


    • Anonyymi

      Opettavat niille niitä kirjoituksia mitä voi spray-maaleilla maalata kaikkialle, kuten kirjoittamalla esimerkiksi johonkin sähkölaatikkoon spray-maalilla sana SOTKU. Joku oli kirjoittanut sotkun.

      • Anonyymi

        Sitten kaupunki siivoa "sotkuja", mutta jotkut kuvat ovat hyviä ja on luvallisia paikkoja mihin voi piirrellä luvallisesti kirjaimiakin.


      • Oliko siinä inttipoikia jonottamassa munkkikaffetta?


    • Anonyymi

      Jossain lehdessä ainakin kerrottiin nuoresta miehestä, joka oli löytänyt vaarinsa rintamalta lähettämiä kirjeitä. Hän ei osannut lukea niitä.
      Entäpä sitten, kun tällaiset nuoret alkavat tehdä sukututkimusta. Minä kävin aikoinani vanhojen käsialojen kurssin, mutta en oppinut lukemaan niitä, kyllä ne niin vaikeita ovat. Jos ei pysty tavallista kaunokirjoitustakaan lukemaan, niin urakka lienee vielä toivottomampi.

      • Niissä pitää osata ruotsiakin, eikä se kirkonkirjojen ruotsi ole aina ihan sitä mitä koulussa opetetiin.


      • Anonyymi
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Niissä pitää osata ruotsiakin, eikä se kirkonkirjojen ruotsi ole aina ihan sitä mitä koulussa opetetiin.

        Niin pitääkin sekä jopa latinaakin. Nyt meni peli vaikeaksi.


    • Epäilen että ei. Sen lisäksi että kirjoitustapa on outo niistä lienee käsittämätöntä että sanat kirjoitetaan kokonaan ja lyhenteitä käytetään vain poikkeustapauksessa.

      Todennäköisesti myös aihe josta yrität kertoa ei ole kiinnostava ja vaikka olisikin niin nämä omasta mielestään kuolemattomat eivät helpolla suostu myöntämään että heitä vanhemmilla voisi olla erilainen ja kiinnostava näkökulma; eli myös se luetun ymmärtäminen takkuaa.

    • kijrotus tato o ylj avrostetuva

      • Öyyyjyöäh??


    • Anonyymi

      Rikos ratkaisi taas jääkiekko-ottelunkin, selkeästi amerikkalainen löi suoraan päähän lujaa suomalaista pelaajaa ja maali sen ansiosta :D

      • En tiedä muuta kuin että sitä perkeleen kiekon lätkintää tuli Emmerdalen sijaan.


      • Anonyymi

        Emmerdale ja Uusi Päivä siis suosikkiohjelmiasi tv:ssä.... makunsa kullakin tietysti.

        Uusi Ted Bundy -elokuva sarjamurhaajasta, oli aika mEEielenkiintoinenkin, silmät kiiluvat villisti... Extremely Wicked Shockingly Evil and Vile.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Emmerdale ja Uusi Päivä siis suosikkiohjelmiasi tv:ssä.... makunsa kullakin tietysti.

        Uusi Ted Bundy -elokuva sarjamurhaajasta, oli aika mEEielenkiintoinenkin, silmät kiiluvat villisti... Extremely Wicked Shockingly Evil and Vile.

        Mikä ihmeen Uusi päivä? Nevö hööd.


    • Anonyymi

      Minä pidän että seon vähän sekalaista,siis textaus ja kaunoa sekaisin. Olen itse opetellut sivu täyteen a kirjaimia siteen b kirjainta kunnes opettaja hyväksyi,sama oliko kumpi tyyli tahansa. Nyt huomasin etten tunne Matematiikan merkkejä tietokoneen Laskimelta!! Ainakin jakolasku ja kertomerkki kadonneet ja miksi V on oikein merkki?ennen koepaperin laidassa se tarkoitti väärin meni ja% pros.merkki pisteillä ei noilla ympyroillä oli oikein meni. Tarvittaisiin aikuisille suunnattu vihkonen vaikka Kirjastoon jota voisi hakea ja luntata ettei aina tarvi ostaa vanhaan Casioon pattereita.

    • Vanha kauno takaisin!

      Inhoan uutta.

      Lapset jäävät paljosta paitsi. Tarvitsemme koukerot.

      Ylipäätään olen äidinkielestä huolestunut. Some on pilannut senkin. Nyt on vain tökötökötekstiä, lollia ja KVG:tä!!

      • Anonyymi

        Kiitos hienosta kommentistasi! Olen NIIN samaa mieltä. Tiedätko grafologiasta? Sehän perustuu kokonaan kaunokirjoitukseen. Ja se on hyvinkin arvostettua, vaikka siitä ei niin puhuta julkisesti.


    • Anonyymi

      Eihän kaunokirjoitukselle nykypäivänä ole minkäänlaista käyttöä. Mutta ne ketkä sanovat suomen kaunokirjoitusta vaikealukuiseksi voi huvikseen vilkaista millaista on venäläinen kaunokirjoitus.

    • Miksei kaunokirjallisuutta julkaista kaunokirjoituksella?

      • Anonyymi

        Moikka! Olen juuri tällä viikolla sattumalta ajatellut aivan samaa. Tuntui uskomattomalta lukea "oma hassu" ajatukseni täältä. Kiitos Sinulle tästä kommentistasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moikka! Olen juuri tällä viikolla sattumalta ajatellut aivan samaa. Tuntui uskomattomalta lukea "oma hassu" ajatukseni täältä. Kiitos Sinulle tästä kommentistasi.

        Jos Tove Janssonin kirjat Kuka lohduttaisi Nyytiä? ja Kuinkas sitten kävikään? lasketaan kaunokirjallisuudeksi, niin sitten on julkaistu.


    • Anonyymi

      MoiTeille kaikille!
      Nyyh tosiaan kaunokirjoituksen häviämiselle!!!!!!!!!! Kaunoa ei enää sisälly opetussuunnitelmaan eli tekstaus on opetettava kirjoitustyyli. Harmi kirjoittajalle eli ihmiselle itselleen.
      Miksikö? No siksi, että kaunokirjoitus on niin sanottua aivokirjoitusta ja tekee hyvää ihmiselle ilmaista itseään omalla käsialallaan, jossa kirjaimet liittyvät toisiinsa - siis kuten kaunokirjoituksessa tapahtuu.
      Myös piirteleminen ja esimerkiksi paperille hajamielisesti töhertely kuunnellessa puhetta tai keskustelua aktivoi piirustelijan aivoja ja synnyttää uusia yhteyksiä lisäten muistikapasiteettia ja keskittymistä, uusista ideoista puhumattakaan.
      Tietokoneen näppäimistö ei koskaan voi korvata kynää ja paperia juuri tässä " ihmisyydellisessä" mielessä.

      • Mielenkiintoista. Mutta tässä, kuten muissakin taidoissa ja asioissa arvostus tulee esiin vasta kun kyseinen taito/asia/esine/eliö on häviämässä.


    • Aijaahans! Tämä aloitus on nostettu etusivulle - se selittää peukut.

    • Anonyymi

      Onneksi kaunokirjoitusta ei nykylapsille opeteta.

      Silloinkun minä olin nuori 1971 niin se helvetinmoinen mustepullo työnnettiin siihen pulpetissa olevaan koloon ja sitten siinä pulpetin kannen päällä johonkin vihkoon yritettiin näppituntumalla painella hellästi ( kuten klitorista ) mustekynän terän lävitse virtaavaa sekä terän alitse sulan ohitse kulkeutuvaa vesiväriä eikä missään tapauksessa mitään Tinto Chinaa kuten raittiuskansan kirjapainon mukaan olisi pitänyt.

      Siinä tuli minuskeeli, rotunda, schwabach töhryt opittua-naispuolisen luokanopettajan valvovan katseen alla. Tuo pitsipaitaan, silkkisukkiin, nahkasaappaisiin ja säädylliseen hameeseen pukeutunut foxylady puolipitkässä tuupeeratussa kampauksessaan ja naamamaaleissansa oli aina valmis repimään sukurutsasta siinneiden persusuomalaisten töhryt ääni falsettiin kohoten.

    • Anonyymi

      Kiva, jos eivät ymmärrä. Voi kirjoittaa vaikka vessan seinälle kaunolla ja jonnet eivät tiedä mitä siinä lukee. :D

      • Mitäs aattelit kirjoittaa?


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Mitäs aattelit kirjoittaa?

        Miesten eriön ollessa kyseessä niin kaakelipintaan on kirjoitetu jotta, kaikki miestarjoilijat ovat homoja eihän heitä muuten kutsuttaisi miestarjoilijoiksi.

        Kässääks.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miesten eriön ollessa kyseessä niin kaakelipintaan on kirjoitetu jotta, kaikki miestarjoilijat ovat homoja eihän heitä muuten kutsuttaisi miestarjoilijoiksi.

        Kässääks.

        Kässäsin...
        Kässä tarkoitti koulussa käsitöitä.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Kässäsin...
        Kässä tarkoitti koulussa käsitöitä.

        No niin muuten olikin. Olin jo ehtinyt unoihtamaan tuon.

        Tuo miestarjoilijajuttu oli ovela vedätys. Lentoemännät ovat naisia ja stuertit ovat miehiä. Tarjoilijat ovat naisia ja viinurit ovat miehiä. Miestarjoilijaa ei täten siis voi olla olemassa. Tämän takia mieseriön kaakelipinnalla saa luettavakseen tuon miestarjoilijoiden nimittäminen homoiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No niin muuten olikin. Olin jo ehtinyt unoihtamaan tuon.

        Tuo miestarjoilijajuttu oli ovela vedätys. Lentoemännät ovat naisia ja stuertit ovat miehiä. Tarjoilijat ovat naisia ja viinurit ovat miehiä. Miestarjoilijaa ei täten siis voi olla olemassa. Tämän takia mieseriön kaakelipinnalla saa luettavakseen tuon miestarjoilijoiden nimittäminen homoiksi.

        Sitten en näemmä kässännyt.


    • Anonyymi

      Spermalla kun roiskii kunnon kaunokirjoitukset muijan selälle,niin se on toinen juttu se.

    • Anonyymi

      En varmaan ymmärtäisi minäkään, vaikka olen 70-luvulla syntynyt. Viimeksi sitä on nähnyt käytössä joskus 90-luvulla.

      Ammattiopistossakin, elektroniikkapuolella, opetettiin tekstaamaan sen vuoksi että siitä saa paljon paremmin selvää kuin kaunosta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1583
    2. 44
      953
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      921
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      899
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      849
    6. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      54
      807
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      41
      798
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      765
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      742
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      692
    Aihe