Sähköautot pettymyksiä toisensa jälkeen: huoltoväli

Anonyymi

Uuden Audin E-tronin huoltoväli Briteissä 10000 mailia / 1 vuosi eli 16tkm / 1v. Polttomoottoriautoilla taas nykyään tyypillistä 30tkm / 2v.
Sähköautojen piti pärjätä vähemmällä huollolla. Totuus: vaativat kaksinkertaisesti huoltoa.

Sähköautojen piti olla toimintavarmoja ja luotettavia. Totuus: Tesla markkinoiden epäluotettavin kinneri.

Sähköautojen piti olla hiljaisia. Totuus: Teslat markkinoiden meluisimpia kajakkeja.

Sähköautoilun piti tulla halvaksi. Totuus: monessa tapauksessa pelkän pikalataussähkön hinta ylittää samalle matkalle vaaditun dieselin hinnan. Ja päälle suuremmat pääomakulut, suuremmat huolto- ja korjauskulut.

109

4941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rippuu mitä huoltaminen maksaa ja autoilla ajava ja asioista perillä oleva tietää ettei Audin todellinen huoltoväli ole 30tkm/2 vuotta, vaan vähemmän.
      Se että Tesla on laadultansa surkea, ei tarkoita, että Audin pitäisi olla samoin.
      Sinulle riittää kun auto on sähköauto, niin kaikki ovat samanlaisia? Olet aika asenteellinen ja kova poika provoilemaan.

      • Anonyymi

        Et siis pystynyt esittämään yhtään vasta-argumenttia. Mitä tuo Audien todellinen huoltoväli on tarkoittavinaan? Että hajoilevat niin tiuhaan, että tuo riitä? No ei kai sitten sähköautollekaan.

        Audin sähköauto voi olla monessa parempi kuin Teslat. Toisaalta juuri sähkötekniikan osalta ei ole syytä uskoa, että Audi olisi parempi kuin alan markkinajohtaja.


      • Miksei Audin huoltoväli voisi olla 30 000 km?
        Mulla oli 308 Peugeot(2010 vm) ja siinäkin oli huoltoväli 30 000 km ja monessa muusakin polttiksessa on näin, niissähän käytetäänkin Long Life öljyä.


      • Anonyymi

        Aivan varmasti Audin huoltoväli voi olla 30 tkm/2 v. Itselläni on Seat Leon ja sen ajotietokone on pyytänyt huoltoon 30 tkm välein. Miksi Audi samalla moottorilla olisi poikkeus?


      • Anonyymi

        Joissakin diesel autoissa on jopa 50 tkm huoltoväli ja kyllä se sen menee.

        Se on tyystin eri kysymys, onko se järkevää.

        Audi nyt ei koskaan ole ollut halvimmasta päästä huoltaa kulki se millä hyvänsä. Maailmalla varsin epäluotettavan ja tyyriin ylläpidettävän maineessa, eikä varmasti syyttä.


    • Anonyymi

      Olisko Audin huoltovälin syynä rahan repiminen asiakkaalta kun jostain pitää voittoa saada kun akut Audille ylikalliit joten valmistus kannattamatonta. Mitä siitä Audin sähköautosta huolletaan?
      -Oikealla sähköautolla Teslalla ei ole lainkaan pakollisia määräaikaishuoltoja.
      -Teslat ovat toimintavarmoja, ajon estäviä vikoja on erittäin harvoin. Joo, vanhemmissa on ovenkahvat olleet ongelma, muita tyyppivikoja vähän.
      -Meluisia kajakkeja? Mihin vertaat? Käy nyt edes testaamassa.
      -Ilmaista tuo Teslan pikalataus on toistaiseksi ollut. Toisekseen jos pari kertaa vuodessa pikalataat ei se ketään köyhäksi tee. Sähköautot pääasiassa ladataan kotona nukkuessasi.

      Taitaa kateus riivata tuota aloittajaa vai mikä pistää suoltamaan täyttä puppua.

      • Anonyymi

        Aina tuo itku kateudesta. Kertoo yhden sähköautoihin liittyvän tekijän lisää: niitä ostavat egoilevat kusipäät. Ei teitä mikään ympäristö kiinnosta, vaan se, että olisipa joku teille kateellinen. Ja silti saisitte omissa piireissänne moraalisäteilypisteitä.

        Teslat ovat vikatilastojen hännänhuippuja ja melkein joka ainoassa koeajoraportissa on upouusista esittelyautoistakin löydetty vikoja. Jos laatu on parantunut, niin siitä pitäisi olla jotain näyttöä, muutakin kuin uskonlahkolaisten vakuuttelut.
        Totta on, että Tesla äskettäin lopetti määräaikaishuollot. Siihen asti useamman vuoden ajan Tesla rahasti määräaikaishuolloista moninkertaisesti sen, mitä polttiksilla menee niihin rahaa. Vaikka mitään huollettavaa ei muka pitänyt edes olla.

        Teslojen meluisuus tulee ilmi kaikissa koeajoraporteissa. Jopa lahkon papistoon kuuluva Tesla-Björn tuskailee sen kanssa. Viimeksi Suomessa HS totesi Teslan olevan meluisa kuin 90-luvun kansanautot.

        Se kuinka usein täytyy pikaladata on ihan tapauskohtaista. Ja Model 3:een ei saa ilmaista pikalatausta, eikä vissiin enää isompiinkaan Tesloihin, muista sähkäreistä puhumattakaan.

        Fortum tarjoaa kotilatausta hintaan 50e/kk 160kwh. 160kwh riittää esilämmityksineen, talvi ja käyttämättä jäävät lomakuukaudet sekä hävikki huomioiden, noin 500km ajoon (32kwh/100km). Eli 10e/100km. Samaan ja alle pääsee dieselillä.

        Fortumin kallein paketti taas 95e/kk, 460kwh. Tämä riittäisi em. 32kwh/100km kulutuksella reilun 1400km ajoon. 100km maksaisi siis 6,8e/100km, ei edelleenkään selvää eroa dieseliin, ainakaan maantieajossa.

        Että ei se pikalataus pari kertaa vuodessa köyhäksi tee, kotilataus taas voi tehdäkin. Ainakin jos on ostanut sähkiksen sillä mielellä, että säästää polttoaineissa kovemman hankintahinnan.


      • Anonyymi

        Sulle ei voi sanoa muuta kuin osta sähköauto niin kyllä mielesi muuttuu. Niin ja tuo fortumin tarjous on törkeän hintainen, oikeaa kusetusta kun on tuo kWh-raja. Olen itse ajanut nyt 25000 km vuoden aikana amperalla ja voin sanoa että olen säästänyt 1800 euroa. Ja tuo tulee joka vuosi niinkauan kun ajan tällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulle ei voi sanoa muuta kuin osta sähköauto niin kyllä mielesi muuttuu. Niin ja tuo fortumin tarjous on törkeän hintainen, oikeaa kusetusta kun on tuo kWh-raja. Olen itse ajanut nyt 25000 km vuoden aikana amperalla ja voin sanoa että olen säästänyt 1800 euroa. Ja tuo tulee joka vuosi niinkauan kun ajan tällä.

        No vähän nihkeä ostaa, kun koeajoraporttien ja tutkimisen tulos on mikä on.
        No, saatan silti ostaa, mutta monessa asiassa totuus näyttää olevan paljon nihkeämpi kuin lahkolaisten mainoksissa.
        Toki nyt myönnettävä samalla myös, että E-tronin laatu- ja kokoluokan X5 tai GLE maksavat enemmän ja tulevat kalliimmiksi, JOS onnistuu lataamaan ilmaista tai edes halpaa sähköä.
        Samoin Model 3:a vastaavalla suorituskyvyllä varustettu BMW 3 maksaa suunnilleen saman tai enemmän, mutta aiheuttaa enemmän päästöjä ja maksaa enemmän pumpulla, JOS Teslaan saa ilmaista tai halpaa sähköä.

        Eli parilla eri tavalla verrattuna, joillekin harvoille eli luksusautojen tai huippusuorituskykyisten etsijöille sähköauto voi jo olla perusteltu valinta. Suurimmalle osalle kuitenkaan ei, suurin osa tuskin saa koskaan säästettyä polttoaineissa korkeampaa hankintahintaa takaisin.


      • Anonyymi

        "suurin osa tuskin saa koskaan säästettyä polttoaineissa korkeampaa hankintahintaa takaisin."

        Tämäkin argumentti on vanhentumassa käsiin lähikuukausina. VW:n ID.3 tarjoaa Passatin kokoiset tilat alle 30.000 Eurolla. Sanoisin että hankintahinta on aika kohdillaan ja kun sähkö on kotilataajalle puoli-ilmaista niin kokonaiskustannukset ovat enemmän kuin kilpailukykyiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "suurin osa tuskin saa koskaan säästettyä polttoaineissa korkeampaa hankintahintaa takaisin."

        Tämäkin argumentti on vanhentumassa käsiin lähikuukausina. VW:n ID.3 tarjoaa Passatin kokoiset tilat alle 30.000 Eurolla. Sanoisin että hankintahinta on aika kohdillaan ja kun sähkö on kotilataajalle puoli-ilmaista niin kokonaiskustannukset ovat enemmän kuin kilpailukykyiset.

        Se ei ole lähikuukausina, vaan ensi vuonna, jos luoja suo. Ja epäselvää vielä on ne Passatin tilat sekä se, että mitä tuolla alkaen hinnalla saa? Aika suuri osa malleista tulee olemaan kalliimpia.
        Mutta kyllä, jos saa Passatin tilat kolmella kympillä ja rangea heikoimmissakin oloissa edes jotain 150-200km eli parhaissa keleissä 300km, niin se alkaa olla kilpailukykyinen paketti ja saattaa nostaa sähköautot ohi polttiksista. Toki suurelta osin verokohtelun ansiosta, mutta sähköauton veroetu tuskin on katoamassa ainakaan 10 vuoteen, jos koskaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole lähikuukausina, vaan ensi vuonna, jos luoja suo. Ja epäselvää vielä on ne Passatin tilat sekä se, että mitä tuolla alkaen hinnalla saa? Aika suuri osa malleista tulee olemaan kalliimpia.
        Mutta kyllä, jos saa Passatin tilat kolmella kympillä ja rangea heikoimmissakin oloissa edes jotain 150-200km eli parhaissa keleissä 300km, niin se alkaa olla kilpailukykyinen paketti ja saattaa nostaa sähköautot ohi polttiksista. Toki suurelta osin verokohtelun ansiosta, mutta sähköauton veroetu tuskin on katoamassa ainakaan 10 vuoteen, jos koskaan.

        Kirjoitit "Toki suurelta osin verokohtelun ansiosta, mutta sähköauton veroetu tuskin on katoamassa ainakaan 10 vuoteen, jos koskaan. "

        Polttoaineveroa kerättiin 2018 yli 4 miljardia €. En ole yli 40 vuotisen autoiluni aikana nähnyt yhdenkään autoiluveron vähennystä, saati loppumista. Väliaikainen autoverokin otettiin käyttöön 1958 ja sen piti tosiaan olla vain väliaikainen, on edelleen monesti korotettuna voimassa.
        Kyllä jossakin vaiheessa myös sähköautoilta kerätään osa tuosta 4 000 000 000 €.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kirjoitit "Toki suurelta osin verokohtelun ansiosta, mutta sähköauton veroetu tuskin on katoamassa ainakaan 10 vuoteen, jos koskaan. "

        Polttoaineveroa kerättiin 2018 yli 4 miljardia €. En ole yli 40 vuotisen autoiluni aikana nähnyt yhdenkään autoiluveron vähennystä, saati loppumista. Väliaikainen autoverokin otettiin käyttöön 1958 ja sen piti tosiaan olla vain väliaikainen, on edelleen monesti korotettuna voimassa.
        Kyllä jossakin vaiheessa myös sähköautoilta kerätään osa tuosta 4 000 000 000 €.

        Varmasti niin, mutta veroetu verrattuna polttiksiin tulee todennäköisesti silti säilymään. Eli kun sähköautoilta aletaan keräämään veroa, niin samalla nostetaan polttomoottoriautojen veroja vastaavasti, joten erotus säilyy samana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti niin, mutta veroetu verrattuna polttiksiin tulee todennäköisesti silti säilymään. Eli kun sähköautoilta aletaan keräämään veroa, niin samalla nostetaan polttomoottoriautojen veroja vastaavasti, joten erotus säilyy samana.

        Isot (niin Suomessa kuin muuallakin) kaupungit pyrkii eroon yksityisautoilusta, mm. Tampereelle tulee pikaratikka, Hesassa lisätään metroa ym. ja yleisestikin halutaan edistää joukkoliikennettä. Yksityisautoilua ei juurikaan voi lisätä, koska jo nyt isoissa kaupungeissa valtavat ruuhkat. Ruuhkat ei riipu siitä kulkevatko autot millä polttoaineella.
        Sähköbussit varmaankin tulevat lisääntymään ja niitä tuetaan.

        Kyllä yksityisautoilua tullaan verottamaan yhä enemmän, oli sitten kyse sähkö- tai polttomoottoriautosta.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Isot (niin Suomessa kuin muuallakin) kaupungit pyrkii eroon yksityisautoilusta, mm. Tampereelle tulee pikaratikka, Hesassa lisätään metroa ym. ja yleisestikin halutaan edistää joukkoliikennettä. Yksityisautoilua ei juurikaan voi lisätä, koska jo nyt isoissa kaupungeissa valtavat ruuhkat. Ruuhkat ei riipu siitä kulkevatko autot millä polttoaineella.
        Sähköbussit varmaankin tulevat lisääntymään ja niitä tuetaan.

        Kyllä yksityisautoilua tullaan verottamaan yhä enemmän, oli sitten kyse sähkö- tai polttomoottoriautosta.

        Ja ero tulee säilymään.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kirjoitit "Toki suurelta osin verokohtelun ansiosta, mutta sähköauton veroetu tuskin on katoamassa ainakaan 10 vuoteen, jos koskaan. "

        Polttoaineveroa kerättiin 2018 yli 4 miljardia €. En ole yli 40 vuotisen autoiluni aikana nähnyt yhdenkään autoiluveron vähennystä, saati loppumista. Väliaikainen autoverokin otettiin käyttöön 1958 ja sen piti tosiaan olla vain väliaikainen, on edelleen monesti korotettuna voimassa.
        Kyllä jossakin vaiheessa myös sähköautoilta kerätään osa tuosta 4 000 000 000 €.

        Aikalailla erilaista tietoa minä löysin vikipediasta, joka pitäisi olla aika luotettava lähde. Kun ei näitä vuosilukuja enään muista eikä euromääriä kertyneistä veroista. "kaha53" on tuon lähteen mukaan aika kaukana nuo luvut! 2006v henkilöautoista kerätty veron määrä oli 300 miljoonaa !Eli 10x vähemmän kuin "kaha53" kertoma. Tuskin sentään reilussa 10v maksu kymmenkertaistui. Pakettiautoista kerätty vero 2006 =30 miljoonaa e. Ajoneuvoveroa on kerätty 1 kerran 70 luvun lopulla "lyhyt kokeilu" . Sitten 1994-96 verolappu liimattu tuulilasiin 500mk ennen -94 kät. otetuista ja 700mk sen jälkeen käyttöön otetuuista autoista (kerätty veron määrä 1,3miljardia MK) . Nykyiseen omistajakohtaiseen maksuun siirryttiin 1997.
        NO, ehkä sniidailua, mutta lähempänä totuutta - uskoisin.
        Sähköautot on Pstä - sitä mieltä, hypridi jo aivan eri asia, et jää johonkin korpeen kun virta loppuu yllättäen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aikalailla erilaista tietoa minä löysin vikipediasta, joka pitäisi olla aika luotettava lähde. Kun ei näitä vuosilukuja enään muista eikä euromääriä kertyneistä veroista. "kaha53" on tuon lähteen mukaan aika kaukana nuo luvut! 2006v henkilöautoista kerätty veron määrä oli 300 miljoonaa !Eli 10x vähemmän kuin "kaha53" kertoma. Tuskin sentään reilussa 10v maksu kymmenkertaistui. Pakettiautoista kerätty vero 2006 =30 miljoonaa e. Ajoneuvoveroa on kerätty 1 kerran 70 luvun lopulla "lyhyt kokeilu" . Sitten 1994-96 verolappu liimattu tuulilasiin 500mk ennen -94 kät. otetuista ja 700mk sen jälkeen käyttöön otetuuista autoista (kerätty veron määrä 1,3miljardia MK) . Nykyiseen omistajakohtaiseen maksuun siirryttiin 1997.
        NO, ehkä sniidailua, mutta lähempänä totuutta - uskoisin.
        Sähköautot on Pstä - sitä mieltä, hypridi jo aivan eri asia, et jää johonkin korpeen kun virta loppuu yllättäen.

        Sulla joku väärä wikipediatieto jo 2009 kerättiin jo polttoainevero ja siitä Alvia 3,2 mrd €.
        Katso:
        http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

        Polttoainevero 2955 mlj. € ja Alv 1213 mlj. € vuonna 2018, eli yhteensä 4,2 mrd €.
        Sinä sotket autoveron ja ajoneuvoveron.
        Unohda käyttämäsi "Vikipedia"


    • Anonyymi

      30tkm jos ajat samoilla öljyillä ja suodattimella niin kulutat moottorisi pilalle.

      Jokainen paikka mikä tarvitsee öljyä kuluu, esim ketjullisen jakopaan osat, laakerit, lisäksi karstaa.

      2v raja on ok jos vuodessa tulee max 7500km.


      Kukaan autoja ammattikseen huoltava ei aja 30 000 tkm samoilla öljyilllä.

      • Anonyymi

        No jos on varaa ostaa uusi Tesla tai E-tron, niin ei yleensä aja moottoria muutenkaan loppuun, vaan vaihtaa viimeistään jossain viiden vuoden iässä ja laittaa vahingon eteenpäin.


      • Anonyymi

        Tuo on kyllä hyvin kapeakatseinen ja amatöörimäinen ajatus.
        7.500km vuodessa on täysin amatöörin kilometrit ja silloin VW.n autot osaavat pyytää huollon viimeistään siinä kahden vuoden kohdalla.
        Jos kilomtreja tulee 25.000 tai enemmän vuodessa niin 30.000km huoltoväli toimii oikein hyvin, Varsinkin jos kilometrit tulevat maanteiltä ja motareilta.
        Auto huolletaan sen mukaan miten sillä ajetaan, Kilometreihin toijattinen on vanhasta maailmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä hyvin kapeakatseinen ja amatöörimäinen ajatus.
        7.500km vuodessa on täysin amatöörin kilometrit ja silloin VW.n autot osaavat pyytää huollon viimeistään siinä kahden vuoden kohdalla.
        Jos kilomtreja tulee 25.000 tai enemmän vuodessa niin 30.000km huoltoväli toimii oikein hyvin, Varsinkin jos kilometrit tulevat maanteiltä ja motareilta.
        Auto huolletaan sen mukaan miten sillä ajetaan, Kilometreihin toijattinen on vanhasta maailmasta.

        Mutta osaako se auto analysoida öljyä? Tai ajotapaa sen enempää kuin matkamittarin lukemaa?
        Yleensä varmaan se 30tkm vuodessa tulee maantiellä. Entä jos jollain tuleekin kaupungeista?
        On toki niinkin, että tuli mistä tuli, niin paljon ajavalla on YLEENSÄ moottori lämpimämpänä, pienempi osuus ajosta siis kylmällä koneella.

        Ei luulisi olevan aivan mahdotonta järjestää jonkunlaista öljynlaatua mittaavaa laitetta moottoriin?


      • Ajoin 308 Peugeotilla yli 165 000 km 30 000 km huoltovälillä ilman mitään ongelmia. Aika monessa autossa on 30 000 km huoltoväli.
        Öljyt on kehittyneet kovastikin alkuajoista.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Ajoin 308 Peugeotilla yli 165 000 km 30 000 km huoltovälillä ilman mitään ongelmia. Aika monessa autossa on 30 000 km huoltoväli.
        Öljyt on kehittyneet kovastikin alkuajoista.

        165tkm nyt ei vielä olekaan se määrä, missä koneet alkavat leviämään, vaan tulokset nähdään jossain 200tkm jälkeen. Leikkaako 30tkm välillä huollettu kiinni 250tkm:ssa, kun 15tkm välillä olisi mennyt 350tkm?


      • Anonyymi kirjoitti:

        165tkm nyt ei vielä olekaan se määrä, missä koneet alkavat leviämään, vaan tulokset nähdään jossain 200tkm jälkeen. Leikkaako 30tkm välillä huollettu kiinni 250tkm:ssa, kun 15tkm välillä olisi mennyt 350tkm?

        300 000 km ja 15 000 km huoltoväli (huolto esim. 350€) = 20 x 350,00€ = 7000,00€ huoltoihin ja 30 000km huoltovälillä 3500,00 huoltoihin -> jää 3500 muihin remontteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta osaako se auto analysoida öljyä? Tai ajotapaa sen enempää kuin matkamittarin lukemaa?
        Yleensä varmaan se 30tkm vuodessa tulee maantiellä. Entä jos jollain tuleekin kaupungeista?
        On toki niinkin, että tuli mistä tuli, niin paljon ajavalla on YLEENSÄ moottori lämpimämpänä, pienempi osuus ajosta siis kylmällä koneella.

        Ei luulisi olevan aivan mahdotonta järjestää jonkunlaista öljynlaatua mittaavaa laitetta moottoriin?

        Kyllä se tietokone ne osaa seurata käynnistysten määrää, ajotapaa olosuhteita ym. ym. ja sen perusteella laskee öljyn kuntoa, eli huoltovälejä.
        Noilla LL-autolla ollaan ajettu jo vuosikymmeniä ja hyvin ovat kestäneet ilman jatkuvaa öljyjen vaihtoa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        300 000 km ja 15 000 km huoltoväli (huolto esim. 350€) = 20 x 350,00€ = 7000,00€ huoltoihin ja 30 000km huoltovälillä 3500,00 huoltoihin -> jää 3500 muihin remontteihin.

        No ei se pelkkä öljynvaihto nyt satasta enempää maksa. Joten jää tonni muihin remontteihin. Paitsi jos sitten myös aikaa ja vaivaa lasketaan, niin voidaan ehkä puhua 1500e:sta.


      • Anonyymi

        No miksi raskaalla kalustolla ajellan jopa yli 100 000km samoilla öljyillä ja öljyt vielä mineraaliöljyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta osaako se auto analysoida öljyä? Tai ajotapaa sen enempää kuin matkamittarin lukemaa?
        Yleensä varmaan se 30tkm vuodessa tulee maantiellä. Entä jos jollain tuleekin kaupungeista?
        On toki niinkin, että tuli mistä tuli, niin paljon ajavalla on YLEENSÄ moottori lämpimämpänä, pienempi osuus ajosta siis kylmällä koneella.

        Ei luulisi olevan aivan mahdotonta järjestää jonkunlaista öljynlaatua mittaavaa laitetta moottoriin?

        Ei ole mahdotonta, kun niissä öljyn laatua tosiaan mittaillaan ja tulosten perusteella ajotietokone ehdottaa huoltoa.


    • Anonyymi

      Kuka ostaa yli 5-vuotiaan sähköauton, kun edessä häämöttää auton arvoa kalliimpi ajoakun uusiminen ? Ehkä joku ituhippi, joka haluaa ajaa sähköllä maksoi mitä maksoi.

      Mitä miettii yli 5-vuotiaan sähköauton omistaja, kun edessä häämöttää auton arvoa kalliimpi ajoakun uusiminen ? Ajelee kylmä rinki persiissä akun kapasiteettia herkeämättä vahdaten.

      • Anonyymi

        Useimmiten onneksi akku heikkenee lineaarisesti ja hitaasti eli viisivuotiaasta autosta on nähtävissä paljonko akku hiipunut ja sen pohjalta ennustettavissa seuraavien vuosien akun hiipuminen.
        Ja jos auton kantama on uutena 400km, niin vielä 50% kapasiteetilla auto on moneen käyttöön ihan hyvä. Suurin osa ei tarvitse useinkaan yli 200km päivämatkoja.

        Sitten on vielä testaamatta KSL. Millaisen lain suojan saa vanhan sähköauton ostaja? Jos vahvan suojan, niin liikkeet eivät uskalla vanhoista sähköautoista paljoa hyvittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmiten onneksi akku heikkenee lineaarisesti ja hitaasti eli viisivuotiaasta autosta on nähtävissä paljonko akku hiipunut ja sen pohjalta ennustettavissa seuraavien vuosien akun hiipuminen.
        Ja jos auton kantama on uutena 400km, niin vielä 50% kapasiteetilla auto on moneen käyttöön ihan hyvä. Suurin osa ei tarvitse useinkaan yli 200km päivämatkoja.

        Sitten on vielä testaamatta KSL. Millaisen lain suojan saa vanhan sähköauton ostaja? Jos vahvan suojan, niin liikkeet eivät uskalla vanhoista sähköautoista paljoa hyvittää.

        Ja kennoja hajoaa myös yllättäen ja sitä ei pysty ennustamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kennoja hajoaa myös yllättäen ja sitä ei pysty ennustamaan.

        Eikös kennoja ole kymmeniä tai satoja, jolloin yksittäisien hajoamiset ei isossa kuvassa vaikuta, eikä be todennäköisesti kaikki yhtä aikaa sattumalta sippaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös kennoja ole kymmeniä tai satoja, jolloin yksittäisien hajoamiset ei isossa kuvassa vaikuta, eikä be todennäköisesti kaikki yhtä aikaa sattumalta sippaa.

        Yksittäisten kennojen hajoaminen kyllä vaikuttaa merkittävästi. Riippuen siitä, miten kennot on kytketty ja millainen vika on, voi akun kapasiteetti pudota merkittävästi ja akku tulla käytännössä käyttökelvottomaksi. Eikä yksittäisten kennojen vaihto ole helppoa, kun akkupaketteja ei ole rakennettu kennojen vaihtoa silmälläpitäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kennoja hajoaa myös yllättäen ja sitä ei pysty ennustamaan.

        Kennoja voi vaihtaa yksitellen, ei tarvitse koko akustoa vaihtaa, ja tämä on fakta


    • Anonyymi

      Kuinka idiootti pitää olla että kuvittelee sen lataussähkön olevan tulevaisuudessa halpaa? Mistäs se velkainen valtio lypsäisi tulevaisuudessa matumiljardit muualta kuin energiaveroina, eikä sähkön siirto perusmaksuineen tunnetusti ole edes kohtuuhintaista . Itselataava Toyota alkaa jo kiinnostamaan ja tuntumaan järkevältä kun ei joudu sähköyhtiön liekanaruun ja rahastettavaksi. Luotettavuus ja kesyävyyskin vielä todettu erittäin hyväksi. Olen satavarma että tulevaisuuden sähköautoja tullaan verottamaan yhtä härskisti kuin kuin nykyisiä polttomoottoriautojakin ja niiden polttoaineita, perustelematta sitä mitenkään. Valtio vaan lypsää rahaa sieltä, mistä ja keneltä sitä helpoimmin saa. Autovero tulee muuttumaan auton käytön perusveroksi aivan kuten sähkön siirto perusmaksuineen. Et pysty enää säästämään vähällä käytöllä juuri mitään. Tämä on visioni tulevaisuudesta, enkä usko olevani väärässä.

      • Anonyymi

        Kyllä se valtio kuule keksii keinot itselataavankin verottamiseen.

        Se piste, missä sähköautot isosti vaikuttavat valtiontalouteen on kuitenkin vielä tällä hetkellä aika kaukana.
        Ja silloinkin kun valtio ryöstöverottaa sähköautoja, tulee se todennäköisesti verottamaan polttiksia vielä enemmän, jotta päästöt laskisivat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se valtio kuule keksii keinot itselataavankin verottamiseen.

        Se piste, missä sähköautot isosti vaikuttavat valtiontalouteen on kuitenkin vielä tällä hetkellä aika kaukana.
        Ja silloinkin kun valtio ryöstöverottaa sähköautoja, tulee se todennäköisesti verottamaan polttiksia vielä enemmän, jotta päästöt laskisivat.

        Jos polttoaineveroa korotetaan, niin se hidastaa sähköautoihin siirtymistä, koska ihmisiltä menee enemmän rahaa elämiseen, niin jää vähemmän rahaa auton uusimiseen.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Jos polttoaineveroa korotetaan, niin se hidastaa sähköautoihin siirtymistä, koska ihmisiltä menee enemmän rahaa elämiseen, niin jää vähemmän rahaa auton uusimiseen.

        Eli otetaan polttoainevero ja vuotuiset verot kokonaan pois, niin sähköautot yleistyy.
        Taidat olla ihan ekonomisti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli otetaan polttoainevero ja vuotuiset verot kokonaan pois, niin sähköautot yleistyy.
        Taidat olla ihan ekonomisti.

        Kommenttisi tarkoitus oli? Jos verot poistetaan, niin ei se lisää sähköautojen määrää, eikä mitään muutakaan määrää.
        Jos autoilun verotusta lisätään, niin se sama lisä tulee sähköautoihinkin.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kommenttisi tarkoitus oli? Jos verot poistetaan, niin ei se lisää sähköautojen määrää, eikä mitään muutakaan määrää.
        Jos autoilun verotusta lisätään, niin se sama lisä tulee sähköautoihinkin.

        "Jos autoilun verotusta lisätään, niin se sama lisä tulee sähköautoihinkin."

        Et näköjään kuulu ajattelun jättiläisiin. Vihervasurit tulevat todennäköisesti lätkäisemään autolle käyttömaksun joka perustuu auton päästöihin. Nollapäästöisinä sähköautoille ei tule mitään lisämaksuja mutta polttiksille lävähtää tuntuva käyttömaksu. Mitä vanhempi auto, sitä suurempi käyttömaksu. Tämä tappaa kolmen tonnin Corollat ja vastaavat autot, Juuri niinkuin tarkoitus onkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jos autoilun verotusta lisätään, niin se sama lisä tulee sähköautoihinkin."

        Et näköjään kuulu ajattelun jättiläisiin. Vihervasurit tulevat todennäköisesti lätkäisemään autolle käyttömaksun joka perustuu auton päästöihin. Nollapäästöisinä sähköautoille ei tule mitään lisämaksuja mutta polttiksille lävähtää tuntuva käyttömaksu. Mitä vanhempi auto, sitä suurempi käyttömaksu. Tämä tappaa kolmen tonnin Corollat ja vastaavat autot, Juuri niinkuin tarkoitus onkin.

        Suurin osa ajelee 3000-6000 € autoilla. Kaikki isot kaupungit haluaa eroon yksityisautoilusta. Jos polttiksille lävähtää tuntuva käyttömaksu, niin se sama maksu siirtyy sähköautoihinkin ja muihin vähäpäästöisiin..
        Yli 40 vuotisen autoiluni aikana, en ole koskaan nähnyt autoilun verojen vähenevän, vuosi vuodelta on veroja nostettu. Autoverokin alkoi 1958 väliaikaisena, mutta voimassa edelleen.
        Takavuosina oli petrolisaabeja, mutta verolla tapettiin, jne.
        Herää todellisuuteen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos autoilun verotusta lisätään, niin se sama lisä tulee sähköautoihinkin."

        Et näköjään kuulu ajattelun jättiläisiin. Vihervasurit tulevat todennäköisesti lätkäisemään autolle käyttömaksun joka perustuu auton päästöihin. Nollapäästöisinä sähköautoille ei tule mitään lisämaksuja mutta polttiksille lävähtää tuntuva käyttömaksu. Mitä vanhempi auto, sitä suurempi käyttömaksu. Tämä tappaa kolmen tonnin Corollat ja vastaavat autot, Juuri niinkuin tarkoitus onkin.

        Auton päästöihin perustuvan verotuksen sääti laiksi ,Sipilän ilmeisesti vihervasurihallitus.


    • Anonyymi

      Yksi iso ongelma noissa sähkiksissä on, älytön paino jos rangea kasvatetaan lähes riittäväksi.

      • Anonyymi

        Akut on tosi painavia, mutta liekö sitten äänieristeistä säästämällä vai miten, mutta Model 3 ei ole kovin paljon painavampi kuin BMW 3.
        Samoin Audi E-Tron taitaa olla samaa luokkaa kuin X5. No Ok, on se painavampi, mutta samaa luokkaa kuin Q7. Jaguar I Pace taas 500kg noita kevyempi, toki myös lyhyempi.


      • Anonyymi

        Pitää ottaa huomioon ja range ja auton koko ja tarkoitus, kyllä ne akut vaan painaa. Jos oikein painos yritetään pienentää sitten muualta, niin auto on siten yhtä surkea kuin Model 3, hinnatkin kannattaa ottaa vertailuun.


    • Anonyymi

      "Olen satavarma että tulevaisuuden sähköautoja tullaan verottamaan yhtä härskisti kuin kuin nykyisiä polttomoottoriautojakin ja niiden polttoaineita, perustelematta sitä mitenkään. Valtio vaan lypsää rahaa sieltä, mistä ja keneltä sitä helpoimmin saa."

      Olet oikeassa ja seuraavat 20-vuotta se helpoin kohde tulee olemaan polttisautot. Juuri sellaiset kuin tojon hybridit. Sähkiksien maksurasitteet saattavat nopusta jossain vaiheessa, mutta polttiksien verorasitus tulee olemaan aina huomattavasti suurempi. Sähkiksiä aletaan verottamaan vasta siinä vaiheessa kun polttikset on jo tapettu verotuksella. Siinä mielessä sähköauto on turvallinen valinta 10-20 vuoden tähtäimellä. Polttiksille tulee lisämaksuja jo vuoden sisällä. Sähkiksille ehkä joskus tulevaisuudessa. Aika iso ero kukkaron kannalta.

      • Anonyymi

        Tämä kuulostaa uskottavalta. Vaan kun sen sähkiksen ostohinta on tällä hetkellä useimmissa tapauksissa niin paljon korkeampi verrokkeihin nähden, niin eipä sillä juuri pääse säästämään kuin harvat poikkeustapaukset, kuten ne ylellistä SUV:tä tai urheilusedania ostavat.

        Toki jos polttiksia aletaan kovalla kädellä rankaisemaan, niin voi olla, että tänään ostetun polttiksen arvo romahtaa jopa enemmän kuin kalliimman sähköisen vastineen. Toisaalta polttiksien arvonlasku omalta osaltaan lisäisi niiden houkuttelevuutta, joten ehkäpä verotusta kohdistetaan myyntihintaan, mikä taas ei heikennä käytettyjen arvoja, vaan jopa nostaa niitä.
        Liisaamalla tai erilaiset takaisinlunastushinnat sisältävin kuukausimaksusopimuksin voi vähentää tulevaisuuden riskiään. Ja liisausyhtiöthän arvonalenemaakin joutuvat arvioimaan. Heidän arvionsa kokonaiskuluista ALD:ssä on:
        MB C 48kk, 120tkm koko kauden hinta 34 900e
        Tesla 3 Standard 48kk, 120tkm, 45 200e.

        Jos ihan ilmaista sähköä saisi, niin Model 3 ehkä voisi kiriä 120tkm matkalla tuon kymppitonnin hintaeron kiinni. Mutta halvemmaksi se ei tule millään matematiikalla. Kiihtyvyydessä ja tabletin koossa ja toiminnoissa Tesla voittaa mesen, Mese taas voittaa mukavuudessa ja varmatoimisuudessa sekä palveluverkolla.


    • Anonyymi

      "Kyllä se valtio kuule keksii keinot itselataavankin verottamiseen."


      On keksinyt jo kauan aikaa sitten. Itsetyydyttävien hybridien käyttövoiman hinnasta on 75% veroja. Siihen päälle autoverot, käyttömaksut yms.
      Tuollaisella hybridillä pelkät polttoainekulut ovat luokkaa 8 euroa / 100km. Sähköllä sama matka taittuu noin kahdella eurolla.

      • Anonyymi

        Se 2e/100km koskee jotain Ioniqia kotilatauksesta eli 15c/kwh x 15kwh/100km menee jo yli 2e/100km, jo ennen kuin mitään laitteita on asennettu.
        Ja päälle pitää laskea hävikki, talviajon suurempi kulutus ja akun esilämmittelyt (jos vaativat enempää kuin moottorin esilämmittelyt).

        Eli 2e/100km on lähes kaikille epärealistisen alhainen hinta sähkölle.
        Realismia monelle onkin talvi, hävikit, laitteet huomioiden vähintään kaksinkertainen hinta eli 4e/100km.

        Vaikka ei nyt sinänsä itse pointtia muuta. Itselataava saa energiansa vain öljystä ja öljyä tullaan verottamaan ilmaston nimissä yhä ankarammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se 2e/100km koskee jotain Ioniqia kotilatauksesta eli 15c/kwh x 15kwh/100km menee jo yli 2e/100km, jo ennen kuin mitään laitteita on asennettu.
        Ja päälle pitää laskea hävikki, talviajon suurempi kulutus ja akun esilämmittelyt (jos vaativat enempää kuin moottorin esilämmittelyt).

        Eli 2e/100km on lähes kaikille epärealistisen alhainen hinta sähkölle.
        Realismia monelle onkin talvi, hävikit, laitteet huomioiden vähintään kaksinkertainen hinta eli 4e/100km.

        Vaikka ei nyt sinänsä itse pointtia muuta. Itselataava saa energiansa vain öljystä ja öljyä tullaan verottamaan ilmaston nimissä yhä ankarammin.

        Tuollaiset Ioniqin kokoiset autot ja kotilataus tulevat olemaan se yleisin tapa käyttää sähköautoa. Siinä mielessä täysin hyvä kustannusarvio. Paljon paljon yleisempi kuin skenaario jossa lasketaan jonkun katumaastorimöhkön kustannukset kalleimmalla pikalatauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset Ioniqin kokoiset autot ja kotilataus tulevat olemaan se yleisin tapa käyttää sähköautoa. Siinä mielessä täysin hyvä kustannusarvio. Paljon paljon yleisempi kuin skenaario jossa lasketaan jonkun katumaastorimöhkön kustannukset kalleimmalla pikalatauksella.

        Voi olla, silti 2e/100km ei sisällä hävikkiä, talvea, akun esilämmitystä, haamukulutusta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, silti 2e/100km ei sisällä hävikkiä, talvea, akun esilämmitystä, haamukulutusta..

        Jos laitetaa 25% lisää niin silti ollaan kertaluokkaa pienemmissä kulutuksissa kuin bensakoneissa/hybrideissä. Vuoden keskiarvona hybridikin on lähellä 10 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laitetaa 25% lisää niin silti ollaan kertaluokkaa pienemmissä kulutuksissa kuin bensakoneissa/hybrideissä. Vuoden keskiarvona hybridikin on lähellä 10 euroa.

        Kyllä se taitaa olla 50%. Mutta joo, alle piheimpienkin polttomoottorien pääsee, mutta säästöä jää vähemmän kuin monesti mainostetaan. Ja isolla, maksullisesti ladatulla sähkiksellä ei enää välttämättä säästäkään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se taitaa olla 50%. Mutta joo, alle piheimpienkin polttomoottorien pääsee, mutta säästöä jää vähemmän kuin monesti mainostetaan. Ja isolla, maksullisesti ladatulla sähkiksellä ei enää välttämättä säästäkään mitään.

        Jos tarvitsee isoakkuisen sähkiksen niin se tarkoittaa että kilometrejä tulee paljon jos vaikka painaisi 200 kilsaa päivässä niin se maksaisi 365x2x3=2.200 sähköllä.
        Bensalla sama matka 365x2x9=5.570.

        Kaikenkaikkiaan argumentit kalliista hankintahinnasta alkavat hapata käsiin kun markkinoille vyöryy ID.3 kaltaisia autoja hintaluokkaan alta 30.000€ ja siitä pois hankintatuki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarvitsee isoakkuisen sähkiksen niin se tarkoittaa että kilometrejä tulee paljon jos vaikka painaisi 200 kilsaa päivässä niin se maksaisi 365x2x3=2.200 sähköllä.
        Bensalla sama matka 365x2x9=5.570.

        Kaikenkaikkiaan argumentit kalliista hankintahinnasta alkavat hapata käsiin kun markkinoille vyöryy ID.3 kaltaisia autoja hintaluokkaan alta 30.000€ ja siitä pois hankintatuki.

        Typokorjaus
        6.570. Ei 5.570


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarvitsee isoakkuisen sähkiksen niin se tarkoittaa että kilometrejä tulee paljon jos vaikka painaisi 200 kilsaa päivässä niin se maksaisi 365x2x3=2.200 sähköllä.
        Bensalla sama matka 365x2x9=5.570.

        Kaikenkaikkiaan argumentit kalliista hankintahinnasta alkavat hapata käsiin kun markkinoille vyöryy ID.3 kaltaisia autoja hintaluokkaan alta 30.000€ ja siitä pois hankintatuki.

        Mutta ei bensa olekaan noille kilsoille rationaalinen valinta, vaan diesel, millä hinnasta tippuu kai ihan parhaassa tapauksessa jopa puolet, mutta parikymmentä prossaa nyt kuitenkin,

        ID voi tosiaan muuttaa pelin. Uskon kun se on todellisuutta. Enkä sano, etteikö voisi ollakin, mutta en myöskään ihmettele, jos totuus on, että hinnat pitkälti yli 40ke ja samaan aikaan vastaavan polttiksen saa jopa 20ke halvemmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei bensa olekaan noille kilsoille rationaalinen valinta, vaan diesel, millä hinnasta tippuu kai ihan parhaassa tapauksessa jopa puolet, mutta parikymmentä prossaa nyt kuitenkin,

        ID voi tosiaan muuttaa pelin. Uskon kun se on todellisuutta. Enkä sano, etteikö voisi ollakin, mutta en myöskään ihmettele, jos totuus on, että hinnat pitkälti yli 40ke ja samaan aikaan vastaavan polttiksen saa jopa 20ke halvemmalla.

        https://ev-database.org/car/1127/Volkswagen-ID3-Standard-Range

        Tässä vähän lisää speksejä. Itse myös uskon että Suomessa hinta nousee perusmallillakin yli 30.000€, mutta hankintatukien kautta jää hyvin lähelle 30k. Kyseessä on kuitenkin tiloitaan Passatin kokoinen auto joka kiihtyy 0-100kmh 8,0 sek (ja tämä ei ole promiswarea) joten enpä usko että vastaavaa polttista saa 20.000 halvemmalla.
        Ymmärrän hyvin skeptisyytesi. En minäkään ole vielä ID.3sta tilannut. Tässä on kuitenkin aivan eri luokan pöhinää ilmassa kuin aikaisemmin sähköautojen suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://ev-database.org/car/1127/Volkswagen-ID3-Standard-Range

        Tässä vähän lisää speksejä. Itse myös uskon että Suomessa hinta nousee perusmallillakin yli 30.000€, mutta hankintatukien kautta jää hyvin lähelle 30k. Kyseessä on kuitenkin tiloitaan Passatin kokoinen auto joka kiihtyy 0-100kmh 8,0 sek (ja tämä ei ole promiswarea) joten enpä usko että vastaavaa polttista saa 20.000 halvemmalla.
        Ymmärrän hyvin skeptisyytesi. En minäkään ole vielä ID.3sta tilannut. Tässä on kuitenkin aivan eri luokan pöhinää ilmassa kuin aikaisemmin sähköautojen suhteen.

        No kiihtyvyys on toissijaista, eikä tuo mikään maaginen kiihtyvyys ole. Ulkomitoiltaan taitaa olla lähempänä Golfia, mutta toivoa sopii, että sisältä Passattia.
        Eihän VW tietenkään voi ihan perättömiä mennä tässä vaiheessa lupailemaan, että kyllä tuo vaikuttaa olevan ihan oikeasti iso juttu. Mutta mullistaako täysin markkinat? On se mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kiihtyvyys on toissijaista, eikä tuo mikään maaginen kiihtyvyys ole. Ulkomitoiltaan taitaa olla lähempänä Golfia, mutta toivoa sopii, että sisältä Passattia.
        Eihän VW tietenkään voi ihan perättömiä mennä tässä vaiheessa lupailemaan, että kyllä tuo vaikuttaa olevan ihan oikeasti iso juttu. Mutta mullistaako täysin markkinat? On se mahdollista.

        " Mutta mullistaako täysin markkinat? On se mahdollista."

        Mielenkiintoisia aikoja. Onko kellään muulla autonvalmistajalla Kuplan ja Golfin tapaisia game-changereita? Fordilla on yksi. Minillä ehkä yksi. Citroenilla pari teknisesti hyvin kiinnostavaa tapausta.
        VW:llä on kaksi. Tästä voi tulla kolmas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kiihtyvyys on toissijaista, eikä tuo mikään maaginen kiihtyvyys ole. Ulkomitoiltaan taitaa olla lähempänä Golfia, mutta toivoa sopii, että sisältä Passattia.
        Eihän VW tietenkään voi ihan perättömiä mennä tässä vaiheessa lupailemaan, että kyllä tuo vaikuttaa olevan ihan oikeasti iso juttu. Mutta mullistaako täysin markkinat? On se mahdollista.

        "No kiihtyvyys on toissijaista, eikä tuo mikään maaginen kiihtyvyys ole."

        Ei maaginen, mutta se että hinnat-alkaen-malli on kahdeksan sekunnin auto olisi polttiksissa täysin ennenkuulumatonta. Liikutaan jo hyvin lähellä GTI-luokan suorituskykyä.
        Ja ei. Kiihtyvyys ei ole toissijaista vaan arkikäytön mukavuustekijä kun auto liikahtaa silloinkun sitä käskee. Ehkä jopa hieman luxusta joka erottaa sen auton joka lähtee mukaan siitä mikä jää kauppaan. Enemmän on enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No kiihtyvyys on toissijaista, eikä tuo mikään maaginen kiihtyvyys ole."

        Ei maaginen, mutta se että hinnat-alkaen-malli on kahdeksan sekunnin auto olisi polttiksissa täysin ennenkuulumatonta. Liikutaan jo hyvin lähellä GTI-luokan suorituskykyä.
        Ja ei. Kiihtyvyys ei ole toissijaista vaan arkikäytön mukavuustekijä kun auto liikahtaa silloinkun sitä käskee. Ehkä jopa hieman luxusta joka erottaa sen auton joka lähtee mukaan siitä mikä jää kauppaan. Enemmän on enemmän.

        Eihän kiihtyvyydessä mitään vikaa ole, mutta itse pärjään hitaimmalla kaupasta saatavalla autolla ja olen silläkin 98%:sti liikenteen nopein. Näin ollen en montaa tonnia ala kiihtyvyydestä maksamaan. Samanhintaisista toki nopeampi saa edun.


    • Anonyymi

      Tässä ID.3:n speksejä:
      Valittavaksi tulee kolme eri akkuvaihtoehtoa (45, 58 ja 77 kWh) jotka tarjovat toimintamatkaksi 330, 420 tai 550 kilometriä (WLTP-mittausyklin mukaan).

      ID.3:ssa on vakiona 100-125 KW pikalatausmahdollisuus. Esimerkiksi puolen tunnin kahvitauon aikana 100 KW lataus tuo ajoaikaa 260 kilomeriä lisää.

    • Anonyymi

      Ja höpöhöpö!

      Tuossa on suora lainaus Brittien Volkswagenin Service and Maintence-sivuilta:

      "Vehicles powered only by an electric motor require a Fixed Service as follows:
      Inspection service – First service after 20,000 miles (30,000km)/2 years, whichever is soonest.
      Subsequent services every 20,000 miles (30,000km)/1 year, whichever is soonest."

      https://vwpress.co.uk/technology/technology-servicing-and-maintenance-in-the-uk

      • Anonyymi

        No Tuopa ei koske Audia. Mutta hyvä siis, että jotkut sähkövolkkarit pääsevät samaan huoltoväliin kuin polttikset. Ne luvatut harvemmat vielä näkemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Tuopa ei koske Audia. Mutta hyvä siis, että jotkut sähkövolkkarit pääsevät samaan huoltoväliin kuin polttikset. Ne luvatut harvemmat vielä näkemättä.

        Audin ja Volkswagenin huolto-ohjelma on tasan tarkkaan sama kun tekniikkakin on samaa!


    • Anonyymi

      https://youtu.be/anlYz3Mwamc

      Ai saatana, lahkon ylipappi Björn kertoo, että Model S:äänsä vaihdettu moottori eli drive unit kahdesti 200tkm matkalla. Ja että kuulemma sama tehty käytännössä kaikkiin Tesloihin (tuolloin ainakin). Drive unit maksaa lähemmäs kymppitonnin, töineen melko varmasti yli eli samaa luokkaa kuin polttiksen moottori, ainoa vaan että tuskin yhteenkään polttikseen kautta historian on tarvinnut vaihtaa kahdesti moottoria 200tkm matkalla.

      Ja sähkömoottorien piti nimenomaan olla varmatoimisia.

      • Anonyymi

        Kyllä Björnin Tesla liikkuu edelleen sillä samalla sähkömoottorilla joka siihen on tehtaalla asennettu. Ei korjattu, ei vaihdettu. En tiedä mistä olet saanut ajatuksen vaihtamisesta. Ei ainakaan tuossa videossa puhuttu mitäään siihen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Björnin Tesla liikkuu edelleen sillä samalla sähkömoottorilla joka siihen on tehtaalla asennettu. Ei korjattu, ei vaihdettu. En tiedä mistä olet saanut ajatuksen vaihtamisesta. Ei ainakaan tuossa videossa puhuttu mitäään siihen suuntaan.

        Siinä Björn sanoi, että kaksi drive unitia vaihdettu. Googlaamalla löytyy myös on-line kauppa drive uniteille, mitkä kuvien mukaan ja käsittääkseni nimenomaan ovat moottoreita. Ja olkoon mitä ovat, niin hinnat alkavat $8000:sta, mihin rahti ja työt, ehkä tulli ja verot päälle, niin kirkkaasti yli kymppitonnin remontti. Kahdesti 200tkm aikana. Ja lisäksi puolen tunnin lista muita ongelmia.

        Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin ”eipäs”, niin jätä sanomatta.


      • Anonyymi

        Laitapa se videon aika jossa puhutaan drive unitin vaihdosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa se videon aika jossa puhutaan drive unitin vaihdosta.

        7:12 on kuva kuitistakin, jossa drive unitin vaihto. Vähän sitä ennen alkoi niistä puhumaan.

        Googlella löytyy lisää aiheesta, noita on vaihdettu vähintään satoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        7:12 on kuva kuitistakin, jossa drive unitin vaihto. Vähän sitä ennen alkoi niistä puhumaan.

        Googlella löytyy lisää aiheesta, noita on vaihdettu vähintään satoja.

        Vieolla puhutaan vetoakselin pitämästä oudosta äänestä. Sama näkyy vian kuvauksessa. Ei siis sähkömoottorin rikkoutumisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieolla puhutaan vetoakselin pitämästä oudosta äänestä. Sama näkyy vian kuvauksessa. Ei siis sähkömoottorin rikkoutumisesta.

        Siis drive unit replacement (kuitilla 7:12) ei tarkoitakaan drive unitin eli sähkömoottorin vaihtoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis drive unit replacement (kuitilla 7:12) ei tarkoitakaan drive unitin eli sähkömoottorin vaihtoa?

        Voi tietenkin olla että Tesla on rakentanut voimalinjastaan sellaisen paketin että se täytyy/kannattaa vaihtaa aina kokonaan vaikka vika olisi vain vetoakselissa. En ole perehtynyt Teslan voimalinjaan sen tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi tietenkin olla että Tesla on rakentanut voimalinjastaan sellaisen paketin että se täytyy/kannattaa vaihtaa aina kokonaan vaikka vika olisi vain vetoakselissa. En ole perehtynyt Teslan voimalinjaan sen tarkemmin.

        Vai voi olla. Voi vittu mikä jankuttaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai voi olla. Voi vittu mikä jankuttaja.

        Myönnän etten tiedä kaikesta kaikkea. Kuitenkin tiedän sen että tuossa videolla kerrotaan vian olleen vetoakselissa, ei sähkömoottorissa. Drive unit on vaihdettu ja syynä on ollut vika vetoakselissa.
        Voitko väittää jotain muuta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnän etten tiedä kaikesta kaikkea. Kuitenkin tiedän sen että tuossa videolla kerrotaan vian olleen vetoakselissa, ei sähkömoottorissa. Drive unit on vaihdettu ja syynä on ollut vika vetoakselissa.
        Voitko väittää jotain muuta?

        Akselin ääntelystä siinä puhutaan, se on totta. Vaikea uskoa, että vain akselin takia täytyisi moottori vaihtaa. Joka tapauksessa se moottori vaihdettiin, asiakkaalle se nyt on se ja sama, että miksi se vaihdetaan, kalliiksi tulee, jos ei ole takuu voimassa.

        Tuossa aiemmin, jostain 6:30 eteenpäin on siitä ekasta drive unitista, siinä taas yksi ongelma oli ilmeisesti voitelun pettäminen. Eli ei sekään moottorin, vaan rasvojen vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Björnin Tesla liikkuu edelleen sillä samalla sähkömoottorilla joka siihen on tehtaalla asennettu. Ei korjattu, ei vaihdettu. En tiedä mistä olet saanut ajatuksen vaihtamisesta. Ei ainakaan tuossa videossa puhuttu mitäään siihen suuntaan.

        Jos osaat englantia, niin katso kohdasta 5:52 min eteenpäin, TB kertoo kuinka "morjestellaan vastaantulevia sormia näyttämällä , että monesko Drive Unit itsellä menossa, TB kertoo hänellä olevan kolmas. Sen jälkeen on kuitit Drive Unititn vaihdosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Björnin Tesla liikkuu edelleen sillä samalla sähkömoottorilla joka siihen on tehtaalla asennettu. Ei korjattu, ei vaihdettu. En tiedä mistä olet saanut ajatuksen vaihtamisesta. Ei ainakaan tuossa videossa puhuttu mitäään siihen suuntaan.

        Jos osaat englantia, niin katso kohdasta 5:52 min eteenpäin, TB kertoo kuinka "morjestellaan vastaantulevia sormia näyttämällä , että monesko Drive Unit itsellä menossa, TB kertoo hänellä olevan kolmas. Sen jälkeen on kuitit Drive Unititn vaihdosta.


    • Anonyymi

      Vikalista on kyllä huolestuttavan pitkä, mutta moottrin vaihdosta ei ole mainintaa. Power switch kyllä vaihdettiin kahteen kertaan mutta kyseinen komponentti on parin euron komponentti.
      Ei tuollaisia vikoja autoon pitäisi tulla ja siinä on Teslalla paljon opittavaa,
      Sähkömoottori itsessään on pomminvarma komponetti.

      • Anonyymi

        Kantsisko katsoa kyseinen video ennen kuin alkaa paasaamaan omaa uskontunnustustaan?
        Että oisko aika vaan myöntää, että Teslan sähkömoottori EI ole pomminvarma? Ja ihan turha alkaa tässä nyt ulisemaan, että jossain teollisuudessa sähkömoottorit ovat pomminvarmoja, voivat hyvin ollakin, vaan nyt on kyse nimenomaan autoista ja tarkemmin ottaen Teslasta.

        Jos ei pappa osaa englantia sitä vertaa, että saisi tuota videota katsottua, niin ei kannattaisi siitä mitään väitteitä esittääkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kantsisko katsoa kyseinen video ennen kuin alkaa paasaamaan omaa uskontunnustustaan?
        Että oisko aika vaan myöntää, että Teslan sähkömoottori EI ole pomminvarma? Ja ihan turha alkaa tässä nyt ulisemaan, että jossain teollisuudessa sähkömoottorit ovat pomminvarmoja, voivat hyvin ollakin, vaan nyt on kyse nimenomaan autoista ja tarkemmin ottaen Teslasta.

        Jos ei pappa osaa englantia sitä vertaa, että saisi tuota videota katsottua, niin ei kannattaisi siitä mitään väitteitä esittääkään.

        Tekniikan suhteen olen ateisti. Se on ainoa oikea tapa kun ansaitsee elantonsa tekniikan saralla. Videolla kerrotaan vian olevan vetoakselissa, ei sähkömoottorissa.
        Ja lisään vielä että kyllä sähkömoottorikin voi mennä rikki, mutta sen todennäköisyys on kertaluokkaa pienempi kuin polttomoottorilla. Samoin polttomoottorin huoltokustannukset ovat moninkertaisia sähkömoottoriin verrattuna vaikka mitään ei menisikään rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekniikan suhteen olen ateisti. Se on ainoa oikea tapa kun ansaitsee elantonsa tekniikan saralla. Videolla kerrotaan vian olevan vetoakselissa, ei sähkömoottorissa.
        Ja lisään vielä että kyllä sähkömoottorikin voi mennä rikki, mutta sen todennäköisyys on kertaluokkaa pienempi kuin polttomoottorilla. Samoin polttomoottorin huoltokustannukset ovat moninkertaisia sähkömoottoriin verrattuna vaikka mitään ei menisikään rikki.

        Väität siis, että drive unit on eri asia kuin sähkömoottori, sillä aivan selvästi videolla Björn kertoo ja kuittien kera esittää, että kaksi kertaa drive unit on vaihdettu.
        Minusta drive unit on sähkömoottori. Eikä tälle ole eriäviä mielipiteitä kukaan esittänytkään, sinä vaan uskonkiihkossasi tartut nyt tuohon akseliin ja ohitat kaikki Björnin puheet ja kuitit drive uniteista. Tai sitten toivot, ettei drive unit ole sähkömoottori, muttet kuitenkaan kerro mikä se sitten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität siis, että drive unit on eri asia kuin sähkömoottori, sillä aivan selvästi videolla Björn kertoo ja kuittien kera esittää, että kaksi kertaa drive unit on vaihdettu.
        Minusta drive unit on sähkömoottori. Eikä tälle ole eriäviä mielipiteitä kukaan esittänytkään, sinä vaan uskonkiihkossasi tartut nyt tuohon akseliin ja ohitat kaikki Björnin puheet ja kuitit drive uniteista. Tai sitten toivot, ettei drive unit ole sähkömoottori, muttet kuitenkaan kerro mikä se sitten on?

        Kun satun olemaan töissä kunnossapidossa niin olen nähnyt aika monenlaisia tapauksia. Siksi en ole koskaan esitä yhtä tapausta selittämässä kaikkia maailman tapauksia. Se että sähkömoottori vaihdetaan ei välttämättä tarkoita että sähkömoottorissa olisi vika.
        Tässä tapauksessa on selkeästi kerrottu että vika oli vetoakselissa joka piti ääntä. Jos Tesla on rakentanut voimalinjansa niin että pelkästään vetoakselia ei vaihdeta vaan vahdetaan koko "drive unit" niin se on heidän tapansa toimia. Silti vika on vetoakselissa, Ei sähkömoottorissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun satun olemaan töissä kunnossapidossa niin olen nähnyt aika monenlaisia tapauksia. Siksi en ole koskaan esitä yhtä tapausta selittämässä kaikkia maailman tapauksia. Se että sähkömoottori vaihdetaan ei välttämättä tarkoita että sähkömoottorissa olisi vika.
        Tässä tapauksessa on selkeästi kerrottu että vika oli vetoakselissa joka piti ääntä. Jos Tesla on rakentanut voimalinjansa niin että pelkästään vetoakselia ei vaihdeta vaan vahdetaan koko "drive unit" niin se on heidän tapansa toimia. Silti vika on vetoakselissa, Ei sähkömoottorissa.

        Ai Teslojen kunnossapidossa? Muttet silti tiedä millainen voimalinja Tesloissa on?

        Jos taas jossain ihan vitun muussa kunnossapidossa, niin painuhan vittuun miettimään, että miksi yhden alan tieto ei välttämättä ole sovellettavissa kaikille aloille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun satun olemaan töissä kunnossapidossa niin olen nähnyt aika monenlaisia tapauksia. Siksi en ole koskaan esitä yhtä tapausta selittämässä kaikkia maailman tapauksia. Se että sähkömoottori vaihdetaan ei välttämättä tarkoita että sähkömoottorissa olisi vika.
        Tässä tapauksessa on selkeästi kerrottu että vika oli vetoakselissa joka piti ääntä. Jos Tesla on rakentanut voimalinjansa niin että pelkästään vetoakselia ei vaihdeta vaan vahdetaan koko "drive unit" niin se on heidän tapansa toimia. Silti vika on vetoakselissa, Ei sähkömoottorissa.

        Videolla ja kuitissa puhutaan Drive Unitin vaihdosta due internal fault. Vetoakselista eli Drive shaftista ei puhuta, eikä näy kuiteissa mitään.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Videolla ja kuitissa puhutaan Drive Unitin vaihdosta due internal fault. Vetoakselista eli Drive shaftista ei puhuta, eikä näy kuiteissa mitään.

        Katso työmääräin videon kohdasta 7:06: Siinä viitataan suoraan vetoakselin pitämään ääneen kiihdytyksissä ja korjauksena vaihdetaan drive unit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso työmääräin videon kohdasta 7:06: Siinä viitataan suoraan vetoakselin pitämään ääneen kiihdytyksissä ja korjauksena vaihdetaan drive unit.

        Siinä on tosiaan sana axle. Olkoon sitten vetoakseli. Tähän sinä vajakki olet tarttunut kuin hukkuva oljenkorteen, kehittäen mielisairaan teorian, että Tesla huvikseen vaihtaa viattoman moottorin, kun vetoakseli ääntää.

        Mielisairaana täysin ohitat sen, että asiakkaalle moottorinvaihdon syy on yhdentekevä.
        Ohitat myös samalla videolla puoli minuuttia aiemmin näkyvän ekan moottorinvaihdon, missä ei akseleita mainita.

        Olet surullisen pöpi pieni mies.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katso työmääräin videon kohdasta 7:06: Siinä viitataan suoraan vetoakselin pitämään ääneen kiihdytyksissä ja korjauksena vaihdetaan drive unit.

        En löytänyt kohtaa, missä olisi puhuttu Drive shaftista, eli vetoakselista. Sorry, mulla ei ole Tesla-laseja, mutta ajan kuitenkin sähköautolla.

        Jos vaihdetaan Drive Unit, niin takuun jälkeen maksat Drive Unitin vahdosta oli sitten syy mikä tahansa, turha tätä on jankata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kantsisko katsoa kyseinen video ennen kuin alkaa paasaamaan omaa uskontunnustustaan?
        Että oisko aika vaan myöntää, että Teslan sähkömoottori EI ole pomminvarma? Ja ihan turha alkaa tässä nyt ulisemaan, että jossain teollisuudessa sähkömoottorit ovat pomminvarmoja, voivat hyvin ollakin, vaan nyt on kyse nimenomaan autoista ja tarkemmin ottaen Teslasta.

        Jos ei pappa osaa englantia sitä vertaa, että saisi tuota videota katsottua, niin ei kannattaisi siitä mitään väitteitä esittääkään.

        Ei merkantilta voi vaatia englannin hallitsemista.


    • Anonyymi

      Hyviä todisteita uskonkiihkosta saatiin taas. Videotodisteiden kera näytän, että Tesloista menee sähkömoottoreita vaihtoon kuin leipää, mutta mikään todiste ei vaan riitä, koska uskovainen on jossain kurssilla tai tehtaassa oppinut, että sähkömoottori on luotettava, joten ne eivät vaan voi Teslassa rikkoutua. Kunnon uskovaisautistien automerkki.

      • Anonyymi

        Alan ammattilaisena en koskaan keskity yhteen tapaukseen vaan puhun todennäköisyyksistä kun kyseessä on tuhansien laitteiden massa.
        Olen nähnyt elämässäni huomattavan määrän rikkoutuneita sähkömoottoreita joten on selvää että myös sähkömoottori voi rikkoutua. Kuitenkin jokaista rikkoutunutta sähkömoottoria kohden on moninkertainen määrä virheettömiä käyttötunteja verrattuna polttomoottoriin. Suhde on noin 20/1.
        Ja lisäksi tulee polttomoottorin todella suuri huollon tarve verrattuna sähkömoottoriin. Suuri kustannustekijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alan ammattilaisena en koskaan keskity yhteen tapaukseen vaan puhun todennäköisyyksistä kun kyseessä on tuhansien laitteiden massa.
        Olen nähnyt elämässäni huomattavan määrän rikkoutuneita sähkömoottoreita joten on selvää että myös sähkömoottori voi rikkoutua. Kuitenkin jokaista rikkoutunutta sähkömoottoria kohden on moninkertainen määrä virheettömiä käyttötunteja verrattuna polttomoottoriin. Suhde on noin 20/1.
        Ja lisäksi tulee polttomoottorin todella suuri huollon tarve verrattuna sähkömoottoriin. Suuri kustannustekijä.

        Eli jatkat niistä teollisuuden sähkömoottoreista länkyttämistä autistisesti, vaikkei niistä ole kukaan muu mitään maininnut. Tämä on tietääkseni autokeskustelun foorumi? Autoissa, lähinnä siis Tesloissa nuo lupaukset luotettavuudesta eivät ole toteutuneet. Jos et tästä sähköautoilun ongelmasta kykene keskustelemaan, vaan väität teollisuuden varmatoimisten sähkömoottorien todistavan, ettei Teslojen moottoreissa ole ongelmia, niin käyhän lääkekaapilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jatkat niistä teollisuuden sähkömoottoreista länkyttämistä autistisesti, vaikkei niistä ole kukaan muu mitään maininnut. Tämä on tietääkseni autokeskustelun foorumi? Autoissa, lähinnä siis Tesloissa nuo lupaukset luotettavuudesta eivät ole toteutuneet. Jos et tästä sähköautoilun ongelmasta kykene keskustelemaan, vaan väität teollisuuden varmatoimisten sähkömoottorien todistavan, ettei Teslojen moottoreissa ole ongelmia, niin käyhän lääkekaapilla.

        Jokainen täysjärkinen ymmärtää että olen puhunut sähkö/polttomoottoreista yleisellä tasolla. en Teslan moottorista.
        Sähkömoottori on lähtökohtaisesti kertaluokkaa varmatoimisempi, huoltovapaa ja pitkäikäisempi kuin polttimoottori. Jos Tesla on rakentanut paketin jossa koko voimalinjan joudutaan uusimaan vetoakselin vikaantumisen takia on huonoa suunnittelua ja ongelma on mekaanisessa rakenteessa. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä että sähkömoottori on luotettavuudeltaan ylivoimainen polttomoottoriin nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen täysjärkinen ymmärtää että olen puhunut sähkö/polttomoottoreista yleisellä tasolla. en Teslan moottorista.
        Sähkömoottori on lähtökohtaisesti kertaluokkaa varmatoimisempi, huoltovapaa ja pitkäikäisempi kuin polttimoottori. Jos Tesla on rakentanut paketin jossa koko voimalinjan joudutaan uusimaan vetoakselin vikaantumisen takia on huonoa suunnittelua ja ongelma on mekaanisessa rakenteessa. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä että sähkömoottori on luotettavuudeltaan ylivoimainen polttomoottoriin nähden.

        No Menepä etsimään se yleisen tason keskustelu, tässä on nimenomaan kyse autoista ja laittamassani videossa Teslasta. Jos alat kritisoimaan videolla esitettyjä väitteitä, niin silloin EI ole kyse yleisestä tasosta, kun video nimenomaan kosketti Teslaa.

        Se, että sähkömoottorit teollisuudessa ovat ylivoimaisia, ei valitettavasti tarkoita, että ne välttämättä olisivat ylivoimaisia tämän hetken sähköautoissa. Ainakaan kaikissa merkeissä.

        Sekin, että Tesla olisi rakentanut voimalinjan erikoiseksi, eikä todellisuudessa moottori olisi rikkoutunut, mutta vaihdettu muuten vain, on vain omaa spekulointiasi. Paljon todennäköisempää on, ettei ehjää moottoria vaihdeta, sen verran kalliita ne ovat.


    • Anonyymi

      "Se, että sähkömoottorit teollisuudessa ovat ylivoimaisia, ei valitettavasti tarkoita, että ne välttämättä olisivat ylivoimaisia tämän hetken sähköautoissa. Ainakaan kaikissa merkeissä."
      Kyllä tällaiset tekniset perusasiat ovat ympäristöriippumattomia. Tyhmempikin ymmärtää että jos sähköisessä voimalinjassa on noin 20 liikkuvaa osaa ja polttiksen vastaavassa on yli 2.000 niin puhutaan isosta erosta luotettavuuden, huoltotarpeen ja kestävyyden osalta.

      • Anonyymi

        Mikä siinä nyt ei mene perille, että tässä oikeassa todellisuudessa etenkin ensimmäisien Model S:ien jopa kaikki moottorit on vaihdettu ennen 150tkm?

        Millainen autisti täytyy olla, että vetää tuollaisen osamäärien perusteella lasketun teoreettisen luotettavuuden yli ja ohi sen, mitä oikeasti on tapahtunut, tässä ihan oikeassa, mitattavassa todellisuudessa?


    • Anonyymi

      "Mikä siinä nyt ei mene perille, että tässä todellisuudessa etenkin ensimmäisien Model S:ien jopa kaikki moottorit on vaihdettu ennen 150tkm?"
      Jos halusit sanoa että kaikkiin S:iin on vaihdettu sähkömoottori niin miksi linkkasit videon jossa yhden kaverin teslan vetoakseli on pitänyt outoa ääntä?
      Aika kaukana asiasta eikä juurikaan todista väitettäsi.

      • Jos haet kuvalla googlessa Tesla Drive Unit, niin kyllä se moottorilta ainakin näyttää, eikä vetoakselilta. Ja videolla TB väittää häneäälä olevan kolmas Drive Unit ja kertoo vielä, että Teslakuskit morjestaa toisiaan näyttämällä sormilla monesko Drive Unit menossa.
        Kielten opiskelu kannattaisi enemmän kuin Teslalasien hankinta :)


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Jos haet kuvalla googlessa Tesla Drive Unit, niin kyllä se moottorilta ainakin näyttää, eikä vetoakselilta. Ja videolla TB väittää häneäälä olevan kolmas Drive Unit ja kertoo vielä, että Teslakuskit morjestaa toisiaan näyttämällä sormilla monesko Drive Unit menossa.
        Kielten opiskelu kannattaisi enemmän kuin Teslalasien hankinta :)

        Tässä kyseessä olevassa videossa näkyy hyvin selvästi työmääräimestä että syy drive unitin vaihtamiseen oli vetoakselin pitämä ääni. Se että vaihdettiin koko drive unit (mitä se sitten pitääkin sisällään) pelkän vetoakselin sijaan on Teslan valinta hoitaa ongelma. Niin tai näin, itse sähkömoottori ei ole ollut se ongelma vaan vetoakseli. Se että vetoakselin vian takia vaihdetaan isompi kokonaisuus voi johtua monestakin syystä. Tuskin Tesla avaa asiaa sen enempää kun se kuitenkin maksaa koko shown omasta pussistaan.
        Tesla on vielä amatööri autonvalmistajana ja tällaiset virheet eivät ole yllätys. Näitä mokia ei kuitenkaan pidä yleistää sähköauton voimalinjaan liittyviksi. Sähköinen voimalinja on ylivertainen polttiksiin verrattuna.


      • Anonyymi

        Onhan noita mennyt, mutta vain vm. 13-14. Vuosimallista -15 lähtien driveunitit erilaisia/ parannettuja joten niissä ei ole ollut ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan noita mennyt, mutta vain vm. 13-14. Vuosimallista -15 lähtien driveunitit erilaisia/ parannettuja joten niissä ei ole ollut ongelmia.

        On ollut ongelmia edelleen, myös Model 3:n drive uniteissa, mutta mahdollisesti selvästikin vähemmän kuin noissa ekoissa S:issä. Tätä on kuitenkin vaikea varmistaa, sillä tietoa uudemmista autoista on vähemmän ja uudemmilla tietenkin ajettu vähemmän, joten pahimmat vikasumat voivat olla vielä edessä. Voi myös olla, että Tesla saanut laadun siedettävälle tasolle, mutta siitä niin heikosti näyttöä, että turvallisinta olettaa ongelmia riittävän edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kyseessä olevassa videossa näkyy hyvin selvästi työmääräimestä että syy drive unitin vaihtamiseen oli vetoakselin pitämä ääni. Se että vaihdettiin koko drive unit (mitä se sitten pitääkin sisällään) pelkän vetoakselin sijaan on Teslan valinta hoitaa ongelma. Niin tai näin, itse sähkömoottori ei ole ollut se ongelma vaan vetoakseli. Se että vetoakselin vian takia vaihdetaan isompi kokonaisuus voi johtua monestakin syystä. Tuskin Tesla avaa asiaa sen enempää kun se kuitenkin maksaa koko shown omasta pussistaan.
        Tesla on vielä amatööri autonvalmistajana ja tällaiset virheet eivät ole yllätys. Näitä mokia ei kuitenkaan pidä yleistää sähköauton voimalinjaan liittyviksi. Sähköinen voimalinja on ylivertainen polttiksiin verrattuna.

        Kyllä ne nyt vaan Teslojen voimalinjaan on pakko yleistää ja Tesla taas on merkittävin sähköautomerkki.
        Ja niitä syitä on ollut muitakin kuin akseli, kuten videon toisen vaihdon syy. Ja se akselin ääntäminenkin voi nähdäkseni johtua vaikka sitten moottorin viasta.
        Asiakkaalle joka tapauksessa yksi lysti, ongelmia on ollut ja paljon.

        Voi hyvin olla, ettei näitä ongelmia ole muilla valmistajilla kuin Teslalla, mutta tästäkään ei ole mitään varmempaa tietoa. Voi myös olla, että muilla ongelmia vielä enemmän, sillä Teslahan on sähköautojen ykkösmerkki, jolla niistä eniten kokemusta.


      • Anonyymi

        Joo, voi vittu kun vajakki ei osaa englantia, eikä suomea, mutta on uskossaan vahva, niin tätä se sitten on.

        Miten se, että Björnille on vaihdettu kaksi kertaa uusi moottori, ei tue väitettä moottorien vaihdoista?
        Lisäksi tosiaan, kuten Kaha sanoikin, kaikki tuon ajan Tesla-kuskit tunsivat ongelman, yleensä omakohtaisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kyseessä olevassa videossa näkyy hyvin selvästi työmääräimestä että syy drive unitin vaihtamiseen oli vetoakselin pitämä ääni. Se että vaihdettiin koko drive unit (mitä se sitten pitääkin sisällään) pelkän vetoakselin sijaan on Teslan valinta hoitaa ongelma. Niin tai näin, itse sähkömoottori ei ole ollut se ongelma vaan vetoakseli. Se että vetoakselin vian takia vaihdetaan isompi kokonaisuus voi johtua monestakin syystä. Tuskin Tesla avaa asiaa sen enempää kun se kuitenkin maksaa koko shown omasta pussistaan.
        Tesla on vielä amatööri autonvalmistajana ja tällaiset virheet eivät ole yllätys. Näitä mokia ei kuitenkaan pidä yleistää sähköauton voimalinjaan liittyviksi. Sähköinen voimalinja on ylivertainen polttiksiin verrattuna.

        Takuun jälkeen auton omistaja maksaa drive unitin vaihdon. Nähtävästi Teslassa ei pysty vaihtamaan pelkkää vetoakselia


    • Anonyymi

      "Kyllä ne nyt vaan Teslojen voimalinjaan on pakko yleistää"

      Vain amatööri tekisi tällaisen yleistyksen toisesta amatööristä eli Teslasta. Kun tulee genren ulkopuolelta niin tekee junnumokia.

      • Anonyymi

        Siis sinä olet genren ulkopuolella ja siksi yleistät jotain aivan muita moottoreita koskemaan Teslaa. Minä taas yleistän Teslan historian koskemaan Teslaa. Ei ole mitään syytä uskoa, ettei Teslan historia kertoisi mitään Teslan nykyhetkestä tai tulevasta.

        Toki en minä sitä kiistä, etteikö Tesla voisi joskus parantaa luotettavuutensa samalle huipputasolle kuin jollain teollisuuden sähkömoottoreilla kenties on, mutta tällä hetkellä paras tapa arvioida Teslaa on tieto Tesloista, ei tieto jostain teollisuuden käyttämistä sähköimureista tai vastaavista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sinä olet genren ulkopuolella ja siksi yleistät jotain aivan muita moottoreita koskemaan Teslaa. Minä taas yleistän Teslan historian koskemaan Teslaa. Ei ole mitään syytä uskoa, ettei Teslan historia kertoisi mitään Teslan nykyhetkestä tai tulevasta.

        Toki en minä sitä kiistä, etteikö Tesla voisi joskus parantaa luotettavuutensa samalle huipputasolle kuin jollain teollisuuden sähkömoottoreilla kenties on, mutta tällä hetkellä paras tapa arvioida Teslaa on tieto Tesloista, ei tieto jostain teollisuuden käyttämistä sähköimureista tai vastaavista.

        Tarpeettoman korkealla käyviä stressitasoja laskisi paljon jos ymmärtäisi milloin puhutaan Tesloista ja milloin sähköautojen voimalinjoista yleisellä tasolla.
        Näyttää siltä että jotkut kokevat Teslan kusseen pahasti heidän muroihin vaikka kyseisillä yksilöillä ei Teslaa edes ole. Ikävää heidän kannaltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarpeettoman korkealla käyviä stressitasoja laskisi paljon jos ymmärtäisi milloin puhutaan Tesloista ja milloin sähköautojen voimalinjoista yleisellä tasolla.
        Näyttää siltä että jotkut kokevat Teslan kusseen pahasti heidän muroihin vaikka kyseisillä yksilöillä ei Teslaa edes ole. Ikävää heidän kannaltaan.

        No minäpä puran keskusteluketjua vajakille.

        1. Otsikossa / aloituksessa useammista sähköautoista puhetta, Audi ja Tesla mainittuina, mm. Teslan luotettavuus.

        2. Toin esiin Tesla Björnin videon, jolla mainitsee moottorin menneen vaihtoon kahdesti.

        3. Sinä pöpi aloit jankuttamaan, ettei Björniltä ole mitään moottoreita vaihdettu. Samalla alat inttämään, että sähkömoottori itsessään on pomminvarma komponentti, vaikka juuri on esitetty, ettei Teslan sähkömoottori ole sitä. Eli vain sinä olet esittänyt vääränlaisia yleistyksiä tässä keskustelussa.

        Sanoisin, että ei ole ollenkaan ikävää minun kannaltani, että ”Tesla kusi muroihini” ennen kuin ehdin sellaista ostaa. Paljon vittumaisempaa olisi kuskata autoa useamman kerran kuukaudessa Vantaalle moottorinvaihtoon ja takuuajan jälkeen maksaa itse lystistä kaikki.
        Katsos kun Tesla on sen verran arvokas hankinta, että minulla on tapana perehtyä asiaan ennen ostamista, eikä perehtymiseksi lasketa eri uskonlahkolaisten ja teollisuusimurien huoltoukkojen ”tietoja”. Perehtymisen tulos on nyt se, että Model 3 on C-sarjan mesen kilpailija E-sarjan hinnalla, nopeampi ja epämukavampi kuin nuo ja myös selvästi epäluotettavampi ja minimaalisella huoltoverkostolla varustettu. Ei tainnut tulla kauppoja, katseet siirtyvät E-troniin, jos on pakko sähköllä päästä.

        Sinulle taas kävi niin, että se Teslan kusi lirisi suoraan korvasta sisään ja nyt sumentaa ajattelusikin.


    • Anonyymi

      Monet Audit on kalliita huoltaa oli sähkö, diesel tai bensa. Siitä ei siis vaikuta vetää johtopäätöksiä. Tesla on Jenkkiauto, ei jenkiksi mitenkään erityisen epäluotettava. Täytyy toki muistaa, että polttomoottoriautoakin ja esimerkiksi moottoriöljyjä hiottiin hyvä tovi, ennenkuin siitä tuli yhtä varma kulkupeli kuin se parhaimmillaan on. Polttomottoriautoissakin toki siitä parhaimmasta huollettavuudesta ja luotettavuudesta on otettu jo takapakkia.

      Hyvin toteutettuna sähköautosta tulee kyllä erittäin luotettava kulkupeli. Sitä hyvää toteutusta toki edelleen odotellaan . . .

      Sen sijaan halvemmaksi autoilu ei ainakaan Suomessa muutu; autoilu on valtiolle tulonlähde ja jos se uhkaa kuihtua, sähköautoille kyllä kekstiään sellaiset maksut, että rahaa tulee taas. Etlan asiantuntijat ideoivat jo, mitä maksuja sähköautoille voitaisiin lisätä, sittenkun niitä alkaa olla sen verran paljon, että valtion tulot uhkaa tippua.

      Huollon kustannusten kannalta akku on se suurin kysymysmerkki. Akku on selvästi kallein komponentti sähköautossa, ja koko akun uusiminen vanhaankin autoon maksaa paljon. Ehkä jos akkuja saadaan standardoitua paremmin tulevaisuudessa, ( yhtä pientä kennoa pidemmälle ), saataisiin edullsiempia akkupaketteja myös varaosana. Mutta ainakaan vielä kehitys ei ole mennyt tähän suuntaan.

      Sähköauto ainakaan lähitulevaisuudessa ei tule olemaan yksi ratkaisu kaikkiin ongelmiin, tai joka käyttötapaukseen sopiva auto. Mutta moneen käyttötapaukseen se voi olla jo aivan passeli. Esimerkiksi työmatka-ajoon useimmille sopii aivan hyvin.

      Ratkaisuja voi toki olla sähkön lisäksi monia muitakin, etenkin Suomessa, kuten bio ja synteettiset polttoaineet.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      136
      3492
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2743
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2535
    4. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      40
      2496
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      2485
    6. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      116
      1875
    7. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      315
      1557
    8. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1498
    9. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      314
      1394
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      66
      1258
    Aihe