Näyttävästi Ruotsissa kerätään Dna:tä

26

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomessakin kerätään mutta vain rikollisten DNA:ta
      Olisiko niin sittenkin että Ruotsissa oli tehnyt toisen rikoksen josta jäänyt kiinni ja löytyi vanha rikos.

Taisin innostua ja havittelin jo toiveita että ne keräävät oikeasti? Vai keräävätkö?

• Vissiin just rikollisilta vain... ja sen sukulaisen dna oli rekisterissä ja sitä kautta pääsivät käsiks...

• Dissi kirjoitti:

Vissiin just rikollisilta vain... ja sen sukulaisen dna oli rekisterissä ja sitä kautta pääsivät käsiks...

Niinpä näytti lukevan. minua jäi hämäämään mitä se uudistus sisälsi, jäi lukematta juurikin tuo kohta sen ala puolella.

• Joo, minusta kanssa voisi jokaiselta kerätä dna;n talteen, kunhan sitä käytetään juuri tälleen fiksusti, eikä aleta muuta kuin identifiointia tekemään sillä. Se sopii minulle ainakin, kun ei mulla ole tarkoitus alkaa rikkomaan lakeja vastaan. :o) Loppuis monenlainen perseily. :oD Tai ainakin ne saatas kiinni, ketkä yrittää kusettaa. :oD

• Juuri niin. Olisi kyllä turvallisempi olo.

• No sillähän saisi kiinni esimerkiksi kaikki raiskaajat...Spermaa pillusta- ajaa siitä dna ja sitten vain ajaa data tietokantaan..Kas vain sieltä pomppasi kaverin nimi ja naama näytölle..
        --Olis joo aika helppoa ratkoa lukemattomia rikoksia sitä kauttakin.

Tietenkin ikävä homma kaikille spermanluovuttajille ketkä ovat halunneet pysyä anonyymina...Sieltä saattaa tulla suurempikin lasku perästäpäin mikäli laki muuttuu jossain vaiheessa ja olet usemmankin siementäny...
        Todella paljon kuitenkin nykypäivänä naiset itseään siementävät ns. "sopimus spermalla" kun se tulee heille halvemmaks ku klinikoiden kautta...

• blade83 kirjoitti:

No sillähän saisi kiinni esimerkiksi kaikki raiskaajat...Spermaa pillusta- ajaa siitä dna ja sitten vain ajaa data tietokantaan..Kas vain sieltä pomppasi kaverin nimi ja naama näytölle..

Tietenkin ikävä homma kaikille spermanluovuttajille ketkä ovat halunneet pysyä anonyymina...Sieltä saattaa tulla suurempikin lasku perästäpäin mikäli laki muuttuu jossain vaiheessa ja olet usemmankin siementäny...
        Todella paljon kuitenkin nykypäivänä naiset itseään siementävät ns. "sopimus spermalla" kun se tulee heille halvemmaks ku klinikoiden kautta...

Lapsella on oikeus saada tietää juurensa.

• valtakunta kirjoitti:

Lapsella on oikeus saada tietää juurensa.

No se riippuu kenen kannalta sen asian ajattelee...SPerman luovuttajat eivät voi siihen suostua mikäli eivät halua asettaa itseään maksumiehiksi..

Toisaalta eihän lapset saa tietää juuriaan myöskään sillon jos tilataan sperma ulkomailta...Hiljan tulleen lakimuutoksen myötä kotimaan klinikoiden kautta siemennetyt kaiketi saavat isänsä tietoon 18v täytettyään..Ennen eivät saaneet ... Tämä rajasi kovasti luovutushalukkuutta.

• blade83 kirjoitti:

No se riippuu kenen kannalta sen asian ajattelee...SPerman luovuttajat eivät voi siihen suostua mikäli eivät halua asettaa itseään maksumiehiksi..

Toisaalta eihän lapset saa tietää juuriaan myöskään sillon jos tilataan sperma ulkomailta...Hiljan tulleen lakimuutoksen myötä kotimaan klinikoiden kautta siemennetyt kaiketi saavat isänsä tietoon 18v täytettyään..Ennen eivät saaneet ... Tämä rajasi kovasti luovutushalukkuutta.

Kas kun se rajasi luovutushalukkuutta, kun ei kai enää 18 vuotiaalle/vuotiaasta tarvi ruokkoja maksaa?

Tietty, jos tahtoo vaan olla muuten nobody.

• Siihen vielä kuolemantuomio päälle, niin aletaan olla hyvällä tolalla.

• Anonyymi

Fiksuus ei vaan kulje valtiovallan tai markkinatalouden kanssa käsi kädessä. Jos alettaisiin dna:ta keräämään kaikilta niin sitä tietoa kyllä tultaisiin jossain vaiheessa käyttämään ihmisten profilointiin millä mm. määriteltäisiin vakuutusmaksuja yms..

• HortenMarket kirjoitti:

Kas kun se rajasi luovutushalukkuutta, kun ei kai enää 18 vuotiaalle/vuotiaasta tarvi ruokkoja maksaa?

Tietty, jos tahtoo vaan olla muuten nobody.

Klinikoiden kautta jos on luovuttanut niin ei ole maksuvelvollinen eikä perinnönjako velvollinen, mutta monella on kuitenkin se, että eivät halua, että kukaan tulee ovelle koputtelemaan missään vaiheessa elämää jälkikäteen...Kuvittele jos sulla on jo oma perhe ja sitten siihen tupsahtaa jostain joku kyselemään "isäänsä"...

• Anonyymi kirjoitti:

Fiksuus ei vaan kulje valtiovallan tai markkinatalouden kanssa käsi kädessä. Jos alettaisiin dna:ta keräämään kaikilta niin sitä tietoa kyllä tultaisiin jossain vaiheessa käyttämään ihmisten profilointiin millä mm. määriteltäisiin vakuutusmaksuja yms..

No eihän sitä dataa nyt tietenkään jaettaisi kuin virkavallan käyttöön...Haloo.

• blade83 kirjoitti:

Klinikoiden kautta jos on luovuttanut niin ei ole maksuvelvollinen eikä perinnönjako velvollinen, mutta monella on kuitenkin se, että eivät halua, että kukaan tulee ovelle koputtelemaan missään vaiheessa elämää jälkikäteen...Kuvittele jos sulla on jo oma perhe ja sitten siihen tupsahtaa jostain joku kyselemään "isäänsä"...

Nojuu, onhan se tietysti niinkin.

• blade83 kirjoitti:

No sillähän saisi kiinni esimerkiksi kaikki raiskaajat...Spermaa pillusta- ajaa siitä dna ja sitten vain ajaa data tietokantaan..Kas vain sieltä pomppasi kaverin nimi ja naama näytölle..

Mä luulisin, että kyllä sitä sais olla luovuttajana anonyymi, jos haluaa? Että jos ei halua, että kukaan tulee kyselemään isäksi itseään, senkin saa varmaan toteuttaa ja jos taas ei, niin eikös tuota voi ruikkia spermansa vaikka kukkapurkkiin? Pakkoko sitä on ketään saattaa tiineeks, jos ei halua itseään tiedostettavan isäksi?

• Dissi kirjoitti:

Mä luulisin, että kyllä sitä sais olla luovuttajana anonyymi, jos haluaa? Että jos ei halua, että kukaan tulee kyselemään isäksi itseään, senkin saa varmaan toteuttaa ja jos taas ei, niin eikös tuota voi ruikkia spermansa vaikka kukkapurkkiin? Pakkoko sitä on ketään saattaa tiineeks, jos ei halua itseään tiedostettavan isäksi?

No onhan se nyt mukava jakaa siementään ja laittaa ylivoimaisen erinomainen geeniperimänsä kiertämään...
        Itse siementäisin mielellään vaikka kymmeniä naisia mikäli voisin olla varma, että kukaan ei vaadi mitään missään vaiheessa.. Toisaalta itse olen sitä mieltä, että ainoastaan luomuna niitä lapsia kuuluu tehdä, joten lähtisin ainoastaan panemalla niitä tekemään, mutta siinäkin on sitten se yksi ongelma.....Arvaatteko? .....No sp-taudit....Kaikki sairaita järjestään.

• blade83 kirjoitti:

No onhan se nyt mukava jakaa siementään ja laittaa ylivoimaisen erinomainen geeniperimänsä kiertämään...
        Itse siementäisin mielellään vaikka kymmeniä naisia mikäli voisin olla varma, että kukaan ei vaadi mitään missään vaiheessa.. Toisaalta itse olen sitä mieltä, että ainoastaan luomuna niitä lapsia kuuluu tehdä, joten lähtisin ainoastaan panemalla niitä tekemään, mutta siinäkin on sitten se yksi ongelma.....Arvaatteko? .....No sp-taudit....Kaikki sairaita järjestään.

No kaikkee sitä.... :oD Keskittyisit laatuun ja siihen, että kasvatat lapsesi, silleen saat sukuasi paremmaksi...tuolla filosofialla tulee vaan jälkeläisiä, ei välttämättä sen kummempaa. :oD

• Dissi kirjoitti:

No kaikkee sitä.... :oD Keskittyisit laatuun ja siihen, että kasvatat lapsesi, silleen saat sukuasi paremmaksi...tuolla filosofialla tulee vaan jälkeläisiä, ei välttämättä sen kummempaa. :oD

Siihen olen liian itsekäs...Minulla on ne omat kuviot elämässä ja pienikin särö siihen ja mä oon vähemmän onnellinen...En voi vaihtaa paskavaippaa jos mulla on omat harrastukset lähdöllään just sillä sekunnilla. Kyse on siitä mikä on elämässä tärkeintä. Ei pysty....Lapsiperheen arki ei ole minun juttu. Lisäks vihaan kitinää, melua ja epäjärjestystä...Kokisin ongelmaksi myöskin lisääntyneen ruokahuollon tarpeen jne.
        Kun olet yksin niin kaikki on just siinä missä pitikin. Käyt kerran vkossa kaupassa ja sillä selvä. Kukaan ei ole syönyt minun manderiinia poissa ollessani.....

• blade83 kirjoitti:

Siihen olen liian itsekäs...Minulla on ne omat kuviot elämässä ja pienikin särö siihen ja mä oon vähemmän onnellinen...En voi vaihtaa paskavaippaa jos mulla on omat harrastukset lähdöllään just sillä sekunnilla. Kyse on siitä mikä on elämässä tärkeintä. Ei pysty....Lapsiperheen arki ei ole minun juttu. Lisäks vihaan kitinää, melua ja epäjärjestystä...Kokisin ongelmaksi myöskin lisääntyneen ruokahuollon tarpeen jne.
        Kun olet yksin niin kaikki on just siinä missä pitikin. Käyt kerran vkossa kaupassa ja sillä selvä. Kukaan ei ole syönyt minun manderiinia poissa ollessani.....

No sitten on vaan hyvä, jos sun siemeniä ei liikaa tupsahda pallolle. 😊👍

• Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

No eihän sitä dataa nyt tietenkään jaettaisi kuin virkavallan käyttöön...Haloo.

Juu siihenhän sitä kannattaa ja voi luottaa, valtiovalta kuitenkin kilpailuttaisi datan keräyspalvelun yksityiselle. Onhan esimerkiksi luottotietojakin ylläpitäjä taho yritys mutta vaikuttaa satojen tuhansien elämään. Saati sitten että nykyäänkin vakuutusyhtiöt käyttävät ihmisten terveystietoja.

• Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

Aivan oikein, että lapset saavat tietää isänsä. On myös oikein, että luovuttajina on sen ansiosta vain vastuuntuntoista sakkia.

• Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

Kaikesta mitä itsestäsi olet kertonut, käy ilmi, että sinulla ei todellakaan ole sellaiset geenit joita olisi syytä monistaa! Toivottavasti et tule elämäsi aikana pistämään yhtäkään lasta alulle.

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikesta mitä itsestäsi olet kertonut, käy ilmi, että sinulla ei todellakaan ole sellaiset geenit joita olisi syytä monistaa! Toivottavasti et tule elämäsi aikana pistämään yhtäkään lasta alulle.

No miettiä sopii että ketkä käy runkkaamassa kuppiin! 😂

Toisaalta huvittaa ajatus siitäkin, että minkälsiset ihmiset käy ne spermat hakemassa itseensä.

Eipä itsekkyydessä paljon eroa. Ja lapsi joka niistä syntyy, ei voi valita itsekkäitä vanhempiaan.

Lapsenteko pitäis olla vaikeampaa ja vastuullisempaa... se syntyminen kun on julminta sitä.

• Anonyymi
        Dissi kirjoitti:

Toisaalta huvittaa ajatus siitäkin, että minkälsiset ihmiset käy ne spermat hakemassa itseensä.

Eipä itsekkyydessä paljon eroa. Ja lapsi joka niistä syntyy, ei voi valita itsekkäitä vanhempiaan.

Lapsenteko pitäis olla vaikeampaa ja vastuullisempaa... se syntyminen kun on julminta sitä.

Eiköhän se lisääntyminen niille ketkä hedelmöityshoitoja yms. joutuvat käyttämään ole huomattavasti vaikeampaa ja vastuullisempaa kuin vaikka kännipanosta lisääntyminen.

• Dissi kirjoitti:

Toisaalta voidaan ajatella elämän olevan myöskin lahla...Jokainen lapsi voi rakentaa omasta elämästään niin hyvän kuin itse haluaa.
        Riippumatta siitä millä konsteilla ja kenen kanssa se lapsi on laitettu alulle niin siinä luodaan aina uutta elämää..
        Periaatteessa kiinostaisi kyllä luoda elämää anonyymilta pohjalta........Kuin jumala....-Annan elämän sinulle, sinulle ja sinulle.. Tavallaan mahtavaa kyllä.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      64
      4431
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      97
      3678
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      108
      3321
    4. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      68
      1883
    5. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      18
      1879
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      87
      1129
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      82
      819
    8. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      44
      803
    9. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      105
      797
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      23
      764
    Aihe