Pyöräilykypärän v.2019

Mihin on hävinnyt pyöräiliöiden kypärät. Olen laittanut merkille huolestuttavan piirteen nykypyöräilystä.

Muutama vuosi takaisin oli melko harvinainen näky "pyöräiliä ilman kypärää" Nykyään toisinpäin. Mistä moinen muutos, oliko vain ohi menevä muoti ilmiö?. Nyt ilmeisesti huomioliivit ovat pyöräiliöillä kuten muillekin ulkona liikkuville nouseva trendi ja in. kypärien käyttö taitaa olla jo hävettävää ja vanhanaikaista, tuntuu siltä.
Ilmoita


51 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Jokainen suojaa sen, mitä pitää tärkeänä. Jos on valmiiksi tyhmä, ei ole mitään syytä suojata päätä.
1 VASTAUS:
Sanoisin kauniimmin että jos päässä on jotain suojattavaa, se suojataan.

Pyöräilykypärän käyttö ei ole pakollista. Se on tieliikennelaissa suositus, nyt ja tulevassa laissa. Käyttämättä jättämisestä ei voi saada rapsuja. Mutta siitä voi saada aivovamman ihan vain yksittäisessä pyörällä kaatumisessa.

Huomioliivin käyttö taas pitäisi olla liikenteessä kielletty muilta kuin siellä tietöitä tai pelastustehtävää tekeviltä. Autoilijan pitää nähdä jalankulkijat ja pyöräilijät heidän käyttäessään vaadittuja heijastimia tai valoja. Jos ei näe, ei aja.
+Lisää kommentti
kyllä me tosi pyöräilijät eli maantiepyörä hemmot pidetään lähes poikkeuksetta n.98 prosenntisesti pidetään kypärää päässä ,olemmehan kuitenkin teiden kauhuja ja vauhtihemmoja :D mutta harrastelijat ja taivaanrannan maalarit kyllä ajelee ilman ja muutenkin miten sattuu...en ymmärrä..itse käytän aina kypärää
Ilmoita
Itse lukeudun varmaan sitten näihin ”taivaanrannanmaalareihin” eli ajan ”painalla” peruspyörällä rauhallista ja tasaista vauhtia paikasta a paikkaan b eikä päällä ole sen enempää huomioliiviä kuin kokovartalokondomiakaan, mutta kypärää käytin viimeksi tänään. En tiedä onko kypärän käyttö vähentynyt. Mielestäni se on ollut aina siitä saakka kun kypärät ovat valtavirtaistuneet niin että osa käyttää, osa ei.
2 VASTAUSTA:
On se vähentynyt ainakin Helsingissä ja suurin vähennys on kaupunkipyörien osuudessa.
Anonyymi kirjoitti:
On se vähentynyt ainakin Helsingissä ja suurin vähennys on kaupunkipyörien osuudessa.
"On se vähentynyt ainakin Helsingissä ja suurin vähennys on kaupunkipyörien osuudessa."

Tuo on osittain näköharha koska kaupunkipyörillä ajaminen tulee ikäänkuin muun tavallisen pyöräilyn "päälle". Ja koska kaupunkipyörillä ajettaessa ei useinkaan käytetä kypärää, se saa aikaan vaikutelman että kypärän käyttö olisi jotenkin vähentynyt. Omalla pyörällä ajaessa ihmiset kyllä käyttävät kypärää ihan kuten ennenkin.
+Lisää kommentti
Rauhallisessa ajossa terveyshyödyt on isompia pyöräillessä kuin pyöräilyn välttelyssä kypärän takia. Ihan hyvä käyttää kypärää, mutta ei se ole turvallisuuden tae tai suoraan vähennä loukkaantumisriskiä.

Kävelijöillekin olisi syytä olla kypärä, kun osa pyöräilee kävelyvauhtia...! Lenkkeilijät varsinkin kaipaa kypärää, kun kompastumisriski on kävelijään nähden isompi :)
Ilmoita
Jos olette käyneet Kööpenhaminassa tai Amsterdamissa, pyöräilyn mekoissa, siellä kypärää käyttää ehkä 2 prosenttia pyöräilijöistä. Köpiksessä pyörää käyttää työmatkalla 40 % työssäkäyvistä, Helsingissä 1 %?
2 VASTAUSTA:
Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa on pääosin yksisuuntaiset pyörätiet ja pyöräilymyönteinen liikennekulttuuri. Pyöräilijät ajavat rauhallisesti, sääntöjä noudattaen ja ruuhkissa yhtenäisenä massana. Siellä kypärän tarve on ihan olematon.

Näissä kaupungeissa myös pyöräilyinfra on sellainen, että pyörällä PITÄÄ päästä joka paikkaan. Autolla pääsee jos pääsee.

Mieti, miksi kulkutapaosuudet ovat nuo esiin nostamasi...
Olen mies ja minä en tule käyttämään mitään pyöräilymekkoa milloinkaan, ennemmin lähden vaikka linnaan!
+Lisää kommentti
Muistutettakoon että lakihan ei mitenkään velvoita pyöräilijää käyttämään kypärää. Se on ihan pyöräilijän itsensä päätettävissä, katsooko tarpeelliseksi vai ei.
Ilmoita
Muuten pitäisin enemmän, mutta minulla kypärän pitäminen aiheuttaa pahasti tuulenviiman käymisen korviin ja tuuli kohisee korvissa. Lippis on ainakin virtaviivaisempi ja kuulen paremmin kun korvissa ei käy kova kohina.

Onko syynä aika vanhan pyöräilykypäräni muotoilu vai pidänkö sitä väärin?
1 VASTAUS:
Hanki tuubihuivi ja vedä korvien suojaksi kypärän alle. Jos tuntuu kesällä liian lämpimältä katkaise se keskeltä ja saat kaksi ohuempaa huivia.
+Lisää kommentti
Pyöräilykypärää ei ole pakko käyttää. Se on jokaisen oma valinta. Sitäpaitsi, nykyiset pyöräilykypärät eivät suojaa kasvoja millään tavalla.
Ilmoita
Mitä tuota turhaan pitämään kun ei ole mikään pakko, en autoillessakaan pidä kypärää vaikka kolaritilanteessa olisi suotavaa.
Tottelen lakia, heti kun tulee sama pakko kuon mopoilussa että kypärä päähän niin pidän, mutta kun ei osata säätää lakia niin ei sitten, näytän mallia ilman pottaa ajellen.
Ilmoita
En käytä kypärää en myöskään huomioliivejä. Syystä kun kypärä sekä liivit asuna todella rumia mauttomia. Pyöräilen päivittäin kaupungissa sekä maaseudulla rauhallisesti, ei ongelmia.
4 VASTAUSTA:
Miksi tosiaan käyttäisi kypärää jos ei ole mitä suojata...
Kypäria on siistejä mutta mikään ei niitä pakota pitämään niin miksi pitäisi?
Mopoilussa saa sakot niin on pakko pitää, muuten en olisi nuorena pitänyt.
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tosiaan käyttäisi kypärää jos ei ole mitä suojata...
Pidätkö 24/7 kypärää päässä, kävellessä, nukkuessa, pyöräillessä, autoillessa omalla tai julkisilla, kaupassa jne. vain eikö ole mitä suojata?
Kylhä tääl nii holhotaan, et kyl se kypärä vaaditaan kohta jo yleiseen wc mennessä eihän sitä tiedä jos liukastuu johonkii lattialla olevaan kakkaan tai pissaan kaatuu ja kalauttaa päänsä vessanpyttyyn ni henkipois ellei ole kypärää päässä.
+Lisää kommentti
Pitäsi antaa alennusta vakuutusmaksuista, jos käyttää kypärää.
Ilmoita
Kaikki maantiepyöräilijät käyttää kypärää.
Ilmoita
Ne käyttää kypärää ketkä ei osaa pyöräillä. Voisivat laittaa vielä apupyörät.
Lisäksi voitte laittaa kypärän päähän kun menette suihkuun, tiedä vaikka liukastutte.
Ja auton rattiin teillä ei ole mitään asiaa.
11 VASTAUSTA:
Onko kaikki kolarin ajaneet myös mielestäsi sellaisia jotka ei osaa pyöräillä?
Autoilu ei liity tähän mitenkään.
No ei ole. Mutta jos ei pyöräily vauhdissa pysty huomioimaan muuta liikennettä ja ennakoimaan niin auton rattiin on ihan turha mennä "pitämään omista oikeuksista kiinni".
Liikenteessä ennakointi, tarvittaessa omista oikeuksista luopuminen, ns. pelisilmä on paljon parempi suoja kuin kypärä.
Ei kypärä pelasta jos hampaat irvessä pidetään ajo-oikeudesta kiinni ja kolaroidaan sen takia.
Jokaisen velvollisuus on välttää liikenne onnettomuus.
Eli pistä vaan kypärä ja apupyörät kun "pyöräilet". Sitten kun osaat huomioda muun liikenteen voit ehkä mennä sinne auton rattiin.
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole. Mutta jos ei pyöräily vauhdissa pysty huomioimaan muuta liikennettä ja ennakoimaan niin auton rattiin on ihan turha mennä "pitämään omista oikeuksista kiinni".
Liikenteessä ennakointi, tarvittaessa omista oikeuksista luopuminen, ns. pelisilmä on paljon parempi suoja kuin kypärä.
Ei kypärä pelasta jos hampaat irvessä pidetään ajo-oikeudesta kiinni ja kolaroidaan sen takia.
Jokaisen velvollisuus on välttää liikenne onnettomuus.
Eli pistä vaan kypärä ja apupyörät kun "pyöräilet". Sitten kun osaat huomioda muun liikenteen voit ehkä mennä sinne auton rattiin.
Aika naurettavaa siinä tapauksessa tuo sun kirjoittelu, vahinkoja voi sattua ja siinä ei v.ttu apupyörillä ole mitään tekemistä tai ajotaidoilla.
Joku idiootti jos ajelee sinun päälle niin onko se sinun avuttomasta pyöräilytaidosta kiinni?
No jos kaikki aika menee siihen että pysyy pyörällä pystyssä eikä enään paukut riitä tarkkailemaan muita niin on ihan oma vika jos auton eteen pyöräilee. Ei se kypärä tee kenestäkään kuolematonta.
Eli jos taidot huonot niin kypärä päähän ja apupyörät paikoilleen, saatat sitten huomata tämän suurella nopeudella holtittomasti ajavan auton ja ymmärrät että ei se ehdi pysähtyä ennen suojatietä. Jolloin et mene sinne suojatielle vaikka sinulla siihen täysi oikeus olisikin.
Anonyymi kirjoitti:
No jos kaikki aika menee siihen että pysyy pyörällä pystyssä eikä enään paukut riitä tarkkailemaan muita niin on ihan oma vika jos auton eteen pyöräilee. Ei se kypärä tee kenestäkään kuolematonta.
Eli jos taidot huonot niin kypärä päähän ja apupyörät paikoilleen, saatat sitten huomata tämän suurella nopeudella holtittomasti ajavan auton ja ymmärrät että ei se ehdi pysähtyä ennen suojatietä. Jolloin et mene sinne suojatielle vaikka sinulla siihen täysi oikeus olisikin.
Lässyn lässyn, auto voi ajaa päälle ja siinä ei pyöräilijän taidoilla ole merkitystä.
Lässyn Lässyn. Satelliitti voi tippua päähän ja siinä ei kypärä auta.
Pysy kotona jos pelottaa.
Anonyymi kirjoitti:
Lässyn Lässyn. Satelliitti voi tippua päähän ja siinä ei kypärä auta.
Pysy kotona jos pelottaa.
Muista sanasi jos kolari tai kaatuminen sattuu joskus sinunkin kohdalle.
Opettele sinä vaan pyöräilemään niin ei tarvitse kolaroida ja kaatuilla.
Anonyymi kirjoitti:
Opettele sinä vaan pyöräilemään niin ei tarvitse kolaroida ja kaatuilla.
Osaan minä pyöräillä, olen osannut penikasta asti.
Osaan myös lumilautailla, ja pentuna skeittasin, tasapainossa ei siis vikaa.
Opettele sinä pitämään kypärää ettei tarvi istua kolarin sattuessa välttämättä apupyörillä.
Opettele myös käyttämään järkeä.
Opettele myös olemaan v.ttuilematta.
Et taida osata. Luulet että osaat.
Ja nuo taidot nyt ei kerro tasapainosta juuri mitään. Ja pitäisi ymmärtää että polkupyöräily liikenteessä vaatii muutakin kuin tasapainoa. Jos nyt ymmärsit että siellä on muitakin sinun lisäksi ja heidätkin pitäisi huomata.
V.ttuilua vielä opettelen.
Sorry jos meni tunteisiin.
Anonyymi kirjoitti:
Et taida osata. Luulet että osaat.
Ja nuo taidot nyt ei kerro tasapainosta juuri mitään. Ja pitäisi ymmärtää että polkupyöräily liikenteessä vaatii muutakin kuin tasapainoa. Jos nyt ymmärsit että siellä on muitakin sinun lisäksi ja heidätkin pitäisi huomata.
V.ttuilua vielä opettelen.
Sorry jos meni tunteisiin.
Kokeile niin katsotaan mitä nuo kertoo tasapainosta, varo ettei tarvi apupyöriä sen jälkeen, suosittelen käyttämään kypärää kun kokeilet.
+Lisää kommentti
Pyöräilykypärän käyttö ei ole pelkästään oma asia, koska hoitokulut menevät kaikkien maksettavaksi. Mm. siitä syystä autossakin täytyy käyttää turvavyötä.

Toisaalta olisi ihan hyvä, jos ihmiset voisivat itse päättää mitä mahdollisesti holhoavana pitäviä lakeja noudattavat. Se tietenkin koskisi vain niitä asioita, jotka eivät vaikuta muiden turvallisuuteen tms.
Silloin ei tarvitsisi käyttää etupenkillä turvavyötä eikä pyöräillessä kypärää eikä pitää veneessä sammutinta.

Se, ettei kulut mene muiden maksettavaksi pitäisi tietenkin hoitaa vakuutuksella, joka korvaa vahingon niiltä osin, kun se johtuu omista valinnoista. Vakuutusken pitäisi olapakollinen ja tietenkin se pitäisi maksaa itse. Hoidon osalta voisi tehdä rekisterin, jossa asianomainen määrää hoitokiellon niihin vammoihin, jotka maksetaan vakuutuksesta.
14 VASTAUSTA:
No tuolle linjalle kun mennään niin tupakanpoltto, ylipaino, alkoholin käyttö. Kaikki menee yhteiskunnan piikkiin. Nämäkin ihan itse valittavia suosituksia.
Ja kun laskua katsotaan niin ylipaino aiheuttaa ihan järjettömät kulut suoraan tai epäsuorasti. Siinä ei pari kypärä pelastusta tunnu missään.
Ja kaikkihan tietää ruokailu suositukset.
Eli jos ei osaa pyöräillä niin kypärä päähän ja apupyörät kiinni.
Anonyymi kirjoitti:
No tuolle linjalle kun mennään niin tupakanpoltto, ylipaino, alkoholin käyttö. Kaikki menee yhteiskunnan piikkiin. Nämäkin ihan itse valittavia suosituksia.
Ja kun laskua katsotaan niin ylipaino aiheuttaa ihan järjettömät kulut suoraan tai epäsuorasti. Siinä ei pari kypärä pelastusta tunnu missään.
Ja kaikkihan tietää ruokailu suositukset.
Eli jos ei osaa pyöräillä niin kypärä päähän ja apupyörät kiinni.
Aivan. Sekään ei olisi huono vaihtoehto.

Aika moni ei osaa pyöräillä.
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Sekään ei olisi huono vaihtoehto.

Aika moni ei osaa pyöräillä.
Moni niitä, jotka omasta mielestään osaavta pyöräillä, joutuvat huomaamaan ettei osaakaan.
Esimerkiksi maailman huippupyöräilijätkin kaatuvat. Tuskin kukaan nelikymppinen korstupukuinen on parempi kuin omissa unissaan.
Taitaa ns huippu pyöräilijöillä olla nopeudet ihan eri kuin perus maukalla. Ja jos on aika tavoite niin saattaa olla että ottavat riskejä ja jää se muu liikenne vähemmälle huomiolle.
Ne kolaroi ketkä ei osaa huomioida muita ja tarkkailla liikennettä. Mikä on aika helppoa polkupyörä nopeudessa jos ei tarvitse keskittyä itse ajamiseen. Lapsillahan usein menee niin että itse pyöräily on niin vaativaa että ei sitten havannoida tarpeeksi muita.
Että ei muuta kuin laitat kypärän päähän ja apupyörät kiinni niin voit rauhassa pyöräillä. Muista välillä katsoa että jalat pysyy polkimilla.
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa ns huippu pyöräilijöillä olla nopeudet ihan eri kuin perus maukalla. Ja jos on aika tavoite niin saattaa olla että ottavat riskejä ja jää se muu liikenne vähemmälle huomiolle.
Ne kolaroi ketkä ei osaa huomioida muita ja tarkkailla liikennettä. Mikä on aika helppoa polkupyörä nopeudessa jos ei tarvitse keskittyä itse ajamiseen. Lapsillahan usein menee niin että itse pyöräily on niin vaativaa että ei sitten havannoida tarpeeksi muita.
Että ei muuta kuin laitat kypärän päähän ja apupyörät kiinni niin voit rauhassa pyöräillä. Muista välillä katsoa että jalat pysyy polkimilla.
Kyllä sitä monesti olen liukastunut pyörällä talvella, lähtee vain alta ja siinä on aika hemmetin hyvä olla kypärä jos ei halua kalloa halkaista.
Siinä ei taidot auta kun lähtee pyörä alta.
Hanki apupyörät jos ei taidot riitä.
Anonyymi kirjoitti:
Hanki apupyörät jos ei taidot riitä.
Olen 100% varma että tasapainoni ja ajotaitoni pyörällä, laudalla, mopolla, autolla jne. on sinua parempi.
Käytä sinäkin ettei tarvi joskus käyttää apupyöriä.
Anonyymi kirjoitti:
Olen 100% varma että tasapainoni ja ajotaitoni pyörällä, laudalla, mopolla, autolla jne. on sinua parempi.
Käytä sinäkin ettei tarvi joskus käyttää apupyöriä.
Tasapainosi on varmaan parempi, mutta se ei tee sinusta täydellistä. Sinäkin olet kaantunut pyörällä ja tulet kaatumaan jatkossakin. Ilmeisesti pääsikin on saanut hittiä.
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa ns huippu pyöräilijöillä olla nopeudet ihan eri kuin perus maukalla. Ja jos on aika tavoite niin saattaa olla että ottavat riskejä ja jää se muu liikenne vähemmälle huomiolle.
Ne kolaroi ketkä ei osaa huomioida muita ja tarkkailla liikennettä. Mikä on aika helppoa polkupyörä nopeudessa jos ei tarvitse keskittyä itse ajamiseen. Lapsillahan usein menee niin että itse pyöräily on niin vaativaa että ei sitten havannoida tarpeeksi muita.
Että ei muuta kuin laitat kypärän päähän ja apupyörät kiinni niin voit rauhassa pyöräillä. Muista välillä katsoa että jalat pysyy polkimilla.
Joka vuosi kuolee nelisenkymmentä keskiarvoa parempaa pyöräilijää oman toilauksensa takia ihan ilman muiden apua :D

Nämä itseään parempana pitävät ovat juuri sitä huonoiten pyöräilevää porukkaa koska luulevat itsestään liikaa. He ottavat riskejä, joita eivät edes ymmärrä. Siksi nuorehkot miehet ovat yliedustettuina onnettomuuksissa.

Vanha mummo on taitavampi pyöräilijä koska tietää rajansa ja mihin kyvyt riittää. Ajatelkaa vaikka sitä Otaniemen pyöräilyhäirikköä, kaikki ei ole kotona ja luulee olevansa muita fiksumpi, parempi ja varovaisempi.
Huono pyöräilijä tarvitsee kypärää ja hyvä osaa välttää ongelmat.
Pyöräily on muutakin kuin teknistä suorittamista. Muiden huomioiminen ja liikenteen lukeminen kuuluu myös pyöräilyyn.
Jos luulee itsestään liikoja on huono pyöräilijä. Jos väittää olevansa parempi kuin muut, kielii se kilpailuhenkisyydestä. Mikä tekee henkilöstä huonon pyöräilijän.
Liikenne ei ole ikinä kilparata, siellä ei ole voittajia vaan pelkästään niitä ketkä pääsee perille tai jää matkalle. Tätä asennetta ei kypärä ei korvaa.
Anonyymi kirjoitti:
Huono pyöräilijä tarvitsee kypärää ja hyvä osaa välttää ongelmat.
Pyöräily on muutakin kuin teknistä suorittamista. Muiden huomioiminen ja liikenteen lukeminen kuuluu myös pyöräilyyn.
Jos luulee itsestään liikoja on huono pyöräilijä. Jos väittää olevansa parempi kuin muut, kielii se kilpailuhenkisyydestä. Mikä tekee henkilöstä huonon pyöräilijän.
Liikenne ei ole ikinä kilparata, siellä ei ole voittajia vaan pelkästään niitä ketkä pääsee perille tai jää matkalle. Tätä asennetta ei kypärä ei korvaa.
Harvinaisen typerää ajattelua, harvinaisen typerää.
Anonyymi kirjoitti:
Huono pyöräilijä tarvitsee kypärää ja hyvä osaa välttää ongelmat.
Pyöräily on muutakin kuin teknistä suorittamista. Muiden huomioiminen ja liikenteen lukeminen kuuluu myös pyöräilyyn.
Jos luulee itsestään liikoja on huono pyöräilijä. Jos väittää olevansa parempi kuin muut, kielii se kilpailuhenkisyydestä. Mikä tekee henkilöstä huonon pyöräilijän.
Liikenne ei ole ikinä kilparata, siellä ei ole voittajia vaan pelkästään niitä ketkä pääsee perille tai jää matkalle. Tätä asennetta ei kypärä ei korvaa.
Pitää monelta osin paikkansa, mutta tuossa tuli harha omasta osaamisesta. Ihan samalla tavalla kuin joku kuvittelee omaavansa yli-inhimillisen regointikyvyn, noin toinen kuvittelee olevansa muita parempi ennakoimaan ja näkemään tilanteet.

Molemmilla menee omien kykyjen arviointi metsään eikä kummankaan pitäisi olla ilman kypärää.
Anonyymi kirjoitti:
Harvinaisen typerää ajattelua, harvinaisen typerää.
Eli sinusta liikenteessä pitää kilpailla ja taistella siitä kuka on voittaja, ensin perillä.
Eikös se nyt ole typerää ajattelua, harvinaisen typerää.
Ihme että olet vielä edes hengissä.
Taidat olla sitä rattiraivo porukkaa.
Ja talvella sitten riehut ladulla.
Anonyymi kirjoitti:
Eli sinusta liikenteessä pitää kilpailla ja taistella siitä kuka on voittaja, ensin perillä.
Eikös se nyt ole typerää ajattelua, harvinaisen typerää.
Ihme että olet vielä edes hengissä.
Taidat olla sitä rattiraivo porukkaa.
Ja talvella sitten riehut ladulla.
Niinkö minä sanoin, niinkö sinä luulet että kypärän käyttäjät kilpailee?
+Lisää kommentti
Jos ajat maantiepyörällä ilman kypärää, niin siinä on aina joku nassuttamassa puuttuvasta kypärästä. Mutta kun poljet tavallisella fillarilla ilman kypärää, niin kukaan ei tule sanomaan mitään.
1 VASTAUS:
Totta, kaikille pitäisi huomauttaa asiasta, mutta hyvä, että edes joillekin.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Pyöräilykypärän v.2019

Mihin on hävinnyt pyöräiliöiden kypärät. Olen laittanut merkille huolestuttavan piirteen nykypyöräilystä.

Muutama vuosi takaisin oli melko harvinainen näky "pyöräiliä ilman kypärää" Nykyään toisinpäin. Mistä moinen muutos, oliko vain ohi menevä muoti ilmiö?. Nyt ilmeisesti huomioliivit ovat pyöräiliöillä kuten muillekin ulkona liikkuville nouseva trendi ja in. kypärien käyttö taitaa olla jo hävettävää ja vanhanaikaista, tuntuu siltä.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta