Mistä takavanne vanhaan polkupyörään (28" 37-622, 7-vaihteinen Alivio, vannejarrut)

Anonyymi

Takapyörän vanteen kyljet ovat kuluneet jarruttamisten seurauksena parinkymmenen vuoden ajojen aikana (yli 20000 km). Kuulemma voi kulua puhki.

Mistäköhän niitä vanhojen pyörien vanteita saa? Alivio tai Altus tms. Uudet vanteet ovat näköjään hirveän hienoja, niissä on vähemmän pinnoja, kalliita ja jopa arvokkaampia kuin koko polkupyöräni (en vaihtaisi koko fillaria kuitenkaan, koska on muutoin kunnossa, huollettu ja oikean kokoinen minulle) eivätkä useammat vanteet varmasti edes sopisi kun pitäisi olla vannejarrut.

Tuollainen vanne haussa. Osaan vaihtaa itse helposti, jos saa pinnoineen. Ilman pinnoja (kai halvempi) menisi työläämmäksi rihtaamisen kanssa mutta luulen onnistuvani.

Olisiko tietoa? Jos löydän itsekin jotain, niin päivitän tänne. Olen pk-seudulla, enkä ole vielä käynyt kyselemässä pyöräliikkeissä.

12

4744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarkennan, että 3x7-vaihteinen eli takanavassa 7 ratasta.

      • Anonyymi

        Vielä kommentoin itse. Olisiko toimiva idea ostaa käytettynä ehjä vanne parilla kymmenellä eurolla jostain ja laittaa se vanhan tilalle eli rihtaamista urakalla.? Uudet vanteet ovat tosi kalliita...


    • Anonyymi

      Käytetty kiekko torista, bilteman tai puuilon uusi kiekko ja uudet rattaat. Kenties fillariliikkeestä uusi kehä ja uudet pinnat?

      Vaihtoehtoja riittää ;)

    • Anonyymi

      Ostat käytetyn pyörän missä sopiva takavanne. Maksaa vähemmän kuin uusi vanne.

      Toinen vaihtoehto uusi pyörä. Niitä saa sopivan kokoisina ja ominaisuuksiltaan toista luokkaa kuin nykyinen mankelisi. Marssit siit oikeaan pyöräkauppaan ei Prismaan tms.

    • Anonyymi

      "parinkymmenen vuoden ajojen aikana" viittaa melko vanhaan pyörään. Seitsemänrattaisia napoja on joskus myyty 130 mm leveinä (O.L.D. Over-Locknut-Dimension), mutta todennäköisesti tuo on standardi 135 mm. Jos runko on alumiinia ja 130 mm leveä, tuo viiden millin erokin on liikaa.

      Fillarikellarissa on takapyöriä sekä kasetille että kierteiselle vapaarattaalle 55 e, en pidä pahana hintana muuten kunnossa olevaan pyörään.. Kyläsaaren kierrätyskeskuksen takapihalla on polkupyörien kierrätysosia myyvä liike. Hyvällä tuurilla voi jotain löytyä.

      Ja vinkiksi, "vanne" on vain se kehä. Pelkän vanteen vaihtamisessa vaikeaa voi olla löytää pinnojen pituuteen sopiva (E.R.D. Effective Rim Diameter) uusi. Jos pinnat joutuu vaihtamaan pituuden tai nippeleiden jumittumisen takia, se ei varmasti kannata taloudellisesti.

    • Anonyymi

      Kannattaa kysyä pyörähuolloista kunnostettuja kiekkoja. Sellaisen luulisi saavan edullisesti.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Siis mitä? Perusosia. Saa kaikista fillariliikkeistä. Onko nyt jotain mitä en ymmärrä?

    • Anonyymi

      Pitääkö koko ajan elämässä olla euron kuvat silmillä? Kiekon rakentaminen on mielenkiintoista ja minä ainakin tykkään ajella omin pikku käsin kootuilla kiekoilla. Uusissa vannekehissä on E.R.D. yleensä saatavilla. Netistä löytyy pinnojen pituuden laskureita, spoke length calcalator.

    • Anonyymi

      Onko kenkään vaihtanut etuhaarukan? Kun ottaa vanhan haarukan irti jääkö laakerit rungon sisään, niin että niitä ei tarvitse vaihtaa eikä ängetä runkoon uudelleen?

    • Anonyymi

      Riippuu mallista, Mutta osa laakerinosista jää runkoon. Laakeripohja pitää yleensä asentaa uuteen harrukkaan. Käpy jää tietenkin vanhaan harrukkaan. Kannattaa katsoa, missä kunnossa laakerit ovat. Jos ovat ok, niin laakeripohja pitää irroittaa vanhasta haarukasta, mutta uusi käpy uuteen haarukkaan.
      Laakeripohjan asennusta varten porataan kaulaputkeen sopiva reikä kakkosnelosen pätkään. Ensin laakeripohja ja sitten siitä reiästä lankunpala haarukkaan. Haarukan jalkoja ei saa laittaa alustaa vasten, vaan kädellä pidellään ja kyljellään. Vasaralla naputellaan kevyesti, niin pohja menee paikoilleen.
      Käpy, jota nykyajan haarukoissa on, asennetaan vetämällä. Tarvitaan kävyn kierteisiin sopiva pätkä kierretankoa ja aluslevyjä isoja ja pienempiä ja mutteri. Kierretanko kierretään käpyyn kiinni ja kaulaputken läpi ja haarukan pojalle aluslevyt ja mutteri. Hiljakseeltaan kiristetään mutteria, niin käpy liukuu nätisti kaulaputkeen.

      • Anonyymi

        Siinä tuli hyvä tietopaketti. Kiitän. Täytyy kokkeilla miten käy. Jos ei onnistu niin ammattimiehelle sitten, jos ei ihan maltaita veloita.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57
      2740
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2400
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1854
    Aihe