Kuinka syvälle aaltojen vaikutus yltää pinnan alla?

Anonyymi

Jääkö aaltojen vaikutus pinnan "näkyvälle" osalle, vai muodostuuko mahdollisia painevaihteluja syvemmällekin?

Jossain näin kuvan "keinumattomasta" laivasta, joka oli eräänlainen katamaraani, jonka "jalakset" olivat hieman torpedoja muistuttavat veden alla kulkevat ponttoonit. Ne oli yhdistetty ohuehkolla rakenteella veden yläpuolella olevaan runkoon.

Tuossa oli kai ideana että vain pieni osa aallokosta otti osumaa laivan kelluvien osien kanssa.

8

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vedenpinnan aaltojen vaikutus riippuu aallon pituudesta eli kahden peräkkäisen aallon harjan välisestä matkaerosta.

      en.wikipedia.org/wiki/Wave_base

      Arvio on että puolen aallonpituuden syvyydellä on aallon aiheuttama veden liike on enää 4% siitä mitä se on aallon kohdalla pinnassa. Tuota syvemmällä merenpinnan aallot eivät aiheuta merenpohjan sedimenttiin havaittavia jälkiä.

      Valtamerien myrskyissä valtamerien aallonpituudet voivat olla 200 metrin luokkaa. Sopivat tuuliolosuhteet voivat tuottaa 250 - 900 metrin pituisia aaltoja, jotka etenevät tuulta nopeammin eli ovat maininkeja.

    • Anonyymi

      Aaltojen aiheuttama hydrostaattinen painevaihtelu on mitattavissa vaikka valtameren pohjassa kilometrien syvyydessä. Sedimenttiin ei jää jälkiä, koska veden liikettä ei syvällä pohjan lähellä juurikaan ole.
      Se laivatyyppi tunnetaan nimellä SWATH, mikä on lyhenne englannin sanoista Small Waterplane Area Twin Hull.

    • Anonyymi

      Aaltojen virtauskenttä ulottuu varmasti noiden runkojen syvyydelle, mutta ei sillä ole merkitystä menon tasaisuuden kannalta. Aaltojen iskevä ja keinuttava vaikutus tulee vedenpinnan muutoksista. Pohjaan osuva pinta iskee ja rungon osan ollessa suuremmalta tilavuudelta vedessä tulee suurempi noste ja sen mukana momentti.

      Riittää siis laittaa kelluttava runko tai kantosiipi niin syvälle, että se ei koskaan tule näkyviin aalloissa. Jos lisäksi vedenpäällinen runko ei koskaan osu aaltoihin, menee alus tasaisesti kuin juna.

      Kantosiivillä vaaditaan aktiivinen säätö, joka pitää aluksen syväyksen ja kulkuasennon haluttuna. Kantavalla vedenalaisella rungolla ehkä riittää vesilinjassa olevan tilavuuden muutokset, mutta samalla jää jonkinlainen keinunta.

      • Anonyymi

        Pääosa SWATH aluksista ei todellakaan ole sotilaskäytössä.


    • Anonyymi

      No mutta rakentakaapa laiva, joka kahden vedenalaisen ponttoonin avulla kuljettaa merenpinnan yläpuolella saman lastin kuin suurimmat rahtilaivat nyt, esim. Maersk Linen uusimmat alukset. Kummallisesti joudutaan toteamaan, että niiden kahden ponttoonin uppouman tulee minimissään olla sama kuin veden yläpuolisten kaikkien osien ja rahdin paino, ne eivät olekaan kovin pieniä osasia eivätkä liiku kovin pienellä energialla.
      Sukellusveneethän ovat vedenalaisia ja erityisesti niiden etenemisen edullisuutta tms. on paljonkin tutkittu, sotilasteknologiaanhan on satsattu paljon iät ajat, mutta kun joskus 1960- 80- luvuilla vielä uumoiltiin sukellusveneistä tulevan iso osa rahdin kuljettajia, niin miten on nyt?
      Miten oletetut sukellusponttoonialukset toimisivat satamissa ja matalammissa vedensyvyyksissä, kyseiset syvyydet kun rajoittavat jo nyt alusten kokoa?
      Esim. suurin koskaan rakennettu tankkialus on ollut romutettuna jo kaksikymmentä vuotta, tuossa laivalajissa suuruuden kannattavuus ja toimivuus on siis jo saavutettu ja katsottu!

      • Anonyymi

        Kukaan kai ei ole ehdottanut noista tehtävän rahtilaivoja.


      • Anonyymi

        jep se tankkeri tosiaankin romutettiin. mutta konttialukset näkyy vielä kasvavan.
        Olisiko liikaa raakaöljyä isompi riski kuin säästö kuljetuksissa. Myös putkia vedetty paljon mereen ja maalle. kuljetustarve vähentynyt Isot laivat vaatii mielettömät satamat ja infrat.

        Uppouma aluksissa tulee ongalmaksi lastaus, jostakin pitäisi löytyä paljon nostetta aluksen pinnalle nostamiseksi lastausta ja purkua varten, se sama noste tilavuus on vastustilaa kulkiessa veden alla. vaikka ei kokonaan upoksissa mutta kuitenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4986
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2269
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      2134
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      214
      2109
    5. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      213
      1334
    6. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      18
      1128
    7. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      956
    8. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      47
      933
    9. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      877
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      839
    Aihe