Kuinka syvälle aaltojen vaikutus yltää pinnan alla?

Anonyymi

Jääkö aaltojen vaikutus pinnan "näkyvälle" osalle, vai muodostuuko mahdollisia painevaihteluja syvemmällekin?

Jossain näin kuvan "keinumattomasta" laivasta, joka oli eräänlainen katamaraani, jonka "jalakset" olivat hieman torpedoja muistuttavat veden alla kulkevat ponttoonit. Ne oli yhdistetty ohuehkolla rakenteella veden yläpuolella olevaan runkoon.

Tuossa oli kai ideana että vain pieni osa aallokosta otti osumaa laivan kelluvien osien kanssa.

8

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vedenpinnan aaltojen vaikutus riippuu aallon pituudesta eli kahden peräkkäisen aallon harjan välisestä matkaerosta.

      en.wikipedia.org/wiki/Wave_base

      Arvio on että puolen aallonpituuden syvyydellä on aallon aiheuttama veden liike on enää 4% siitä mitä se on aallon kohdalla pinnassa. Tuota syvemmällä merenpinnan aallot eivät aiheuta merenpohjan sedimenttiin havaittavia jälkiä.

      Valtamerien myrskyissä valtamerien aallonpituudet voivat olla 200 metrin luokkaa. Sopivat tuuliolosuhteet voivat tuottaa 250 - 900 metrin pituisia aaltoja, jotka etenevät tuulta nopeammin eli ovat maininkeja.

    • Anonyymi

      Aaltojen aiheuttama hydrostaattinen painevaihtelu on mitattavissa vaikka valtameren pohjassa kilometrien syvyydessä. Sedimenttiin ei jää jälkiä, koska veden liikettä ei syvällä pohjan lähellä juurikaan ole.
      Se laivatyyppi tunnetaan nimellä SWATH, mikä on lyhenne englannin sanoista Small Waterplane Area Twin Hull.

    • Anonyymi

      Aaltojen virtauskenttä ulottuu varmasti noiden runkojen syvyydelle, mutta ei sillä ole merkitystä menon tasaisuuden kannalta. Aaltojen iskevä ja keinuttava vaikutus tulee vedenpinnan muutoksista. Pohjaan osuva pinta iskee ja rungon osan ollessa suuremmalta tilavuudelta vedessä tulee suurempi noste ja sen mukana momentti.

      Riittää siis laittaa kelluttava runko tai kantosiipi niin syvälle, että se ei koskaan tule näkyviin aalloissa. Jos lisäksi vedenpäällinen runko ei koskaan osu aaltoihin, menee alus tasaisesti kuin juna.

      Kantosiivillä vaaditaan aktiivinen säätö, joka pitää aluksen syväyksen ja kulkuasennon haluttuna. Kantavalla vedenalaisella rungolla ehkä riittää vesilinjassa olevan tilavuuden muutokset, mutta samalla jää jonkinlainen keinunta.

      • Anonyymi

        Pääosa SWATH aluksista ei todellakaan ole sotilaskäytössä.


    • Anonyymi

      No mutta rakentakaapa laiva, joka kahden vedenalaisen ponttoonin avulla kuljettaa merenpinnan yläpuolella saman lastin kuin suurimmat rahtilaivat nyt, esim. Maersk Linen uusimmat alukset. Kummallisesti joudutaan toteamaan, että niiden kahden ponttoonin uppouman tulee minimissään olla sama kuin veden yläpuolisten kaikkien osien ja rahdin paino, ne eivät olekaan kovin pieniä osasia eivätkä liiku kovin pienellä energialla.
      Sukellusveneethän ovat vedenalaisia ja erityisesti niiden etenemisen edullisuutta tms. on paljonkin tutkittu, sotilasteknologiaanhan on satsattu paljon iät ajat, mutta kun joskus 1960- 80- luvuilla vielä uumoiltiin sukellusveneistä tulevan iso osa rahdin kuljettajia, niin miten on nyt?
      Miten oletetut sukellusponttoonialukset toimisivat satamissa ja matalammissa vedensyvyyksissä, kyseiset syvyydet kun rajoittavat jo nyt alusten kokoa?
      Esim. suurin koskaan rakennettu tankkialus on ollut romutettuna jo kaksikymmentä vuotta, tuossa laivalajissa suuruuden kannattavuus ja toimivuus on siis jo saavutettu ja katsottu!

      • Anonyymi

        Kukaan kai ei ole ehdottanut noista tehtävän rahtilaivoja.


      • Anonyymi

        jep se tankkeri tosiaankin romutettiin. mutta konttialukset näkyy vielä kasvavan.
        Olisiko liikaa raakaöljyä isompi riski kuin säästö kuljetuksissa. Myös putkia vedetty paljon mereen ja maalle. kuljetustarve vähentynyt Isot laivat vaatii mielettömät satamat ja infrat.

        Uppouma aluksissa tulee ongalmaksi lastaus, jostakin pitäisi löytyä paljon nostetta aluksen pinnalle nostamiseksi lastausta ja purkua varten, se sama noste tilavuus on vastustilaa kulkiessa veden alla. vaikka ei kokonaan upoksissa mutta kuitenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3141
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2901
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2699
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1807
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      961
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      819
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    Aihe