USA:ssa katovuosi

Tätä se ilmastonmuutos teettää. Maailman viljavimmat alueet eivät enää pysty tuottamaan entisiä satoja.

https://yle.fi/uutiset/3-10821347

Ja tämä on tietysti vasta alkua.

31

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastakkaiset mielipiteet näemmä sensuroitu, kummasti ne palstalta häviää...

    • Anonyymi

      Säät ja kasvien kasvuolosuhteet vaihtelevat syklisesti tai niissä tulee aina joku epänormaali vuosi , sykli.
      Yritätkö väittää ettei satoja menetetty kylmän kauden ns. Pikku jääkauden aikana tai sitä kuinka kasvillisuus kukoisti Keskiajan lämpimällä kaudella?

      Pitääkö antaa esimerkkejä?

      • Anonyymi

        Oletko ihan varma, että kyse on nyt syklistä? Perustuuko tietosi siihen, että ennenkin on ollut? Onko nyt jotain erilaista? Perustele vähän mielipiteitäsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan varma, että kyse on nyt syklistä? Perustuuko tietosi siihen, että ennenkin on ollut? Onko nyt jotain erilaista? Perustele vähän mielipiteitäsi!

        Luonto on kaaoksen Mestari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan varma, että kyse on nyt syklistä? Perustuuko tietosi siihen, että ennenkin on ollut? Onko nyt jotain erilaista? Perustele vähän mielipiteitäsi!

        Ei ole mitään erilaista kun 20-30 luvuillakin oli kuiva ja lämmin kausi joka sai aikaan suuret pölymyrskyt---Tämäkin on jo tullut monta kertaa täällä ja edelleenkään ei uskota.

        Googlaa 30-luvun USA n Keskilännen pölymyrskyt- Ihan käypää historiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään erilaista kun 20-30 luvuillakin oli kuiva ja lämmin kausi joka sai aikaan suuret pölymyrskyt---Tämäkin on jo tullut monta kertaa täällä ja edelleenkään ei uskota.

        Googlaa 30-luvun USA n Keskilännen pölymyrskyt- Ihan käypää historiaa.

        Ja silloin -30 luvulla oli oikeasti lämmin, jollei peräti kuuma.
        Toista se on nykyisin, viileämpinä aikoina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan varma, että kyse on nyt syklistä? Perustuuko tietosi siihen, että ennenkin on ollut? Onko nyt jotain erilaista? Perustele vähän mielipiteitäsi!

        Yksi asia on muuttunut. Ihmisiä on 7400 miljoonaa tämän 10 000 vuotta jatkuneen lämpimän jakson seurauksena.

        Ennen viimeistä jääkautta edeltäneellä lämpimällä jaksollannen ihmisiä oli vain n. 3 miljoonaa.

        Lämpötila oli n. 4 - 5 astetta nykyistä korkeampi.
        Hiilidioksidia oli 400 miljoonasosaa tilavuudesta kuten nykyäänkin.
        Happea oli runsaasti kuten nykyäänkin.
        Metaania oli kuten nykyäänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan varma, että kyse on nyt syklistä? Perustuuko tietosi siihen, että ennenkin on ollut? Onko nyt jotain erilaista? Perustele vähän mielipiteitäsi!

        Yksi asia on muuttunut. Ihmisiä on 7400 miljoonaa tämän 10 000 vuotta jatkuneen lämpimän jakson seurauksena.

        Ennen viimeistä jääkautta edeltäneellä lämpimällä jaksollannen ihmisiä oli vain n. 3 miljoonaa.

        Lämpötila oli n. 4 - 5 astetta nykyistä korkeampi.
        Hiilidioksidia oli 400 miljoonasosaa tilavuudesta kuten nykyäänkin.
        Happea oli runsaasti kuten nykyäänkin.
        Metaania oli kuten nykyäänkin.


    • Anonyymi

      Tuo samainen Yrjö Kokkonen kirjoitti näin vielä vuonna 2015 "Tutkimus: USA:ta uhkaa vuosisadan lopulla "megakuivuus" – maatalous loppuu Keskilännestä" https://yle.fi/uutiset/3-7802907

      Ja tänään näin: "USA:n Keskilännen maataloutta uhkaa katovuosi – Sateiden määrä kasvaa jatkuvasti ilmastonmuutoksen takia"

      Aika nopea on ilmastonmuutos kun muutaman vuoden aikana megakuivuus muuttuukin megamärkyydeksi ja molemmat aiheuttaa ilmastonmuutos.

      • Anonyymi

        Kyllä se ilmastonmuutos tosiaan totta näkyy olevan. Niin on tahti nopeaa, ettei näytä Yrjö-riepu ilman mutkien oikaisua perässä pysyvän.


      • Anonyymi

        Tasan ei käy onnen lahjat, ehkä ensi vuonna osat vaihtuvat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tasan ei käy onnen lahjat, ehkä ensi vuonna osat vaihtuvat

        Juuri näin ilmaston syklisyys on aivan varma asia ja säiden vaihtelevuus syklien kanssa.
        Ei säikähtänyt kommentoinut ollenkaan 1920-50 lukujen lämpimyyttä ja siitä aiheutunutta kuivuutta ja pölymyrskyjä niillä alueilla missä nytkin on nähtävissä pieniä ongelmallisuutta.
        Miksei kommentoinut? Koska ilmaston ja säiden syklisyys romuttaisi heidän AGW teoriansa pohjan pois; kräts!
        Se on suuri salaisuus jota yritetään peitellä.


    • Anonyymi

      Maailma on iso ja jossain päin on ennätyssadot.
      Et voi kuitenkaan tietää ennen satokauden loppua mikä on sato?
      Hiilidioksidi auttaa kasveja kasvamaan jos et tiennyt.

      • Anonyymi

        Ei Trumppi saa mitään kehitysapuruokaa muualta maailmasta, koska tullimuuri. Trumppilaiset kuolevat nälkään.

        Ei tuo hiilidioksidi ole kasveja auttanut kasvamaan. Sademetsää ja viljelymaata häviää ihmisten toimien vaikutuksesta kiihtyvällä tahdilla. Missä tuo kasvien lisääntyminen muka näkyy ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Trumppi saa mitään kehitysapuruokaa muualta maailmasta, koska tullimuuri. Trumppilaiset kuolevat nälkään.

        Ei tuo hiilidioksidi ole kasveja auttanut kasvamaan. Sademetsää ja viljelymaata häviää ihmisten toimien vaikutuksesta kiihtyvällä tahdilla. Missä tuo kasvien lisääntyminen muka näkyy ?

        Katso NASAn karttoja joissa tuo vihertyminen näkyy selvästi. Ei hiekkaa ole saatu kasvamaan mutta reunalaueita aavikolla on saatu kasvamaan kasveja.
        Silloinkun lämpenee hieman tai enemmänkin kuten ilmastohistoriassa keskiajalla ja Antiikin ajalla alkaa hiilidoksidin kasveja kasvattava ominaisuus todella toimia.

        Yhdessä lämmön, vesihöyryn ja CO 2 kanssa ne ovat tehokkaita kasvattajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Trumppi saa mitään kehitysapuruokaa muualta maailmasta, koska tullimuuri. Trumppilaiset kuolevat nälkään.

        Ei tuo hiilidioksidi ole kasveja auttanut kasvamaan. Sademetsää ja viljelymaata häviää ihmisten toimien vaikutuksesta kiihtyvällä tahdilla. Missä tuo kasvien lisääntyminen muka näkyy ?

        Katso NASAn karttoja joissa tuo vihertyminen näkyy selvästi. Ei hiekkaa ole saatu kasvamaan mutta reuna-alaueita aavikolla on saatu kasvamaan kasveja.
        Silloinkun lämpenee hieman tai enemmänkin kuten ilmastohistoriassa keskiajalla ja Antiikin ajalla alkaa hiilidoksidin kasveja kasvattava ominaisuus todella toimia.

        Yhdessä lämmön, vesihöyryn ja CO 2 kanssa ne ovat tehokkaita kasvien kasvattajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Trumppi saa mitään kehitysapuruokaa muualta maailmasta, koska tullimuuri. Trumppilaiset kuolevat nälkään.

        Ei tuo hiilidioksidi ole kasveja auttanut kasvamaan. Sademetsää ja viljelymaata häviää ihmisten toimien vaikutuksesta kiihtyvällä tahdilla. Missä tuo kasvien lisääntyminen muka näkyy ?

        Katso NASAn karttoja joissa tuo vihertyminen näkyy selvästi. Ei hiekkaa ole saatu kasvamaan mutta reuna-alaueita aavikolla on saatu kasvamaan kasveja.
        Silloinkun lämpenee hieman tai enemmänkin kuten ilmastohistoriassa keskiajalla ja Antiikin ajalla alkaa hiilidoksidin kasveja kasvattava ominaisuus todella toimia.

        Yhdessä lämmön, vesihöyryn ja CO 2 kanssa ne ovat tehokkaita kasvien kasvattajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Trumppi saa mitään kehitysapuruokaa muualta maailmasta, koska tullimuuri. Trumppilaiset kuolevat nälkään.

        Ei tuo hiilidioksidi ole kasveja auttanut kasvamaan. Sademetsää ja viljelymaata häviää ihmisten toimien vaikutuksesta kiihtyvällä tahdilla. Missä tuo kasvien lisääntyminen muka näkyy ?

        Katso NASAn karttoja joissa tuo vihertyminen näkyy selvästi. Ei hiekkaa ole saatu kasvamaan mutta reuna-alaueita aavikolla on saatu kasvamaan kasveja.
        Silloinkun lämpenee hieman tai enemmänkin kuten ilmastohistoriassa keskiajalla ja Antiikin ajalla alkaa hiilidoksidin kasveja kasvattava ominaisuus todella toimia.

        Yhdessä lämmön, vesihöyryn ja CO 2 kanssa ne ovat tehokkaita kasvien kasvattajia.


    • Anonyymi

      Niinhän tuo suomessakin tuntui että tulee taas kuiva vuosi mutta tuleekin näköjään aivan normaali vuosi. Harvoin taitaa maanviljelyssä tulla optimaalisen hyvä sato koska säät vaihtelee

      • Anonyymi

        Tuo johtuu ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta. Sen nyt tietää jönssikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo johtuu ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta. Sen nyt tietää jönssikin.

        Niin tai näin säät vaihtelee vaikka ihmidiä ei olisi maapallolla yhtäkään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo johtuu ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta. Sen nyt tietää jönssikin.

        Niin tai näin säät vaihtelee vaikka yhtään ihmisiä ei olisi maapallolla.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Näinhän se on. Ilmastoteologia on arvaus- ja ennustelutiedettä.


    • Anonyymi

      "Katso NASAn karttoja joissa tuo vihertyminen näkyy selvästi. Ei hiekkaa ole saatu kasvamaan mutta reuna-alaueita aavikolla on saatu kasvamaan kasveja.
      Silloinkun lämpenee hieman tai enemmänkin kuten ilmastohistoriassa keskiajalla ja Antiikin ajalla alkaa hiilidoksidin kasveja kasvattava ominaisuus todella toimia.

      Yhdessä lämmön, vesihöyryn ja CO 2 kanssa ne ovat tehokkaita kasvien kasvattajia."

    • Anonyymi

      "Katso NASAn karttoja joissa tuo vihertyminen näkyy selvästi. Ei hiekkaa ole saatu kasvamaan mutta reuna-alaueita aavikolla on saatu kasvamaan kasveja.
      Silloinkun lämpenee hieman tai enemmänkin kuten ilmastohistoriassa keskiajalla ja Antiikin ajalla alkaa hiilidoksidin kasveja kasvattava ominaisuus todella toimia.

      Yhdessä lämmön, vesihöyryn ja CO 2 kanssa ne ovat tehokkaita kasvien kasvattajia."

    • Anonyymi

      "Katso NASAn karttoja joissa tuo vihertyminen näkyy selvästi. Ei hiekkaa ole saatu kasvamaan mutta reuna-alaueita aavikolla on saatu kasvamaan kasveja.
      Silloinkun lämpenee hieman tai enemmänkin kuten ilmastohistoriassa keskiajalla ja Antiikin ajalla alkaa hiilidoksidin kasveja kasvattava ominaisuus todella toimia.

      Yhdessä lämmön, vesihöyryn ja CO 2 kanssa ne ovat tehokkaita kasvien kasvattajia."hyhyhyhyhyhyhyy

    • Anonyymi

      Ihmekös tuo, jos USA:ssa onkin katovuosi. Viime talvi oli siellä poikkeuksellisen kylmä ja ennätysluminen. Keväällä taas sateet ja lumien sulaminen aiheutti suuria tulvia, jolloin liejupelloille ei juurikaan ollut koneilla asiaa.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      132
      1387
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe