Kriittiset haavoittuvuudet linux/macos alustoilla juuri nyt

32

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taas tuli valehtelija valheineen!
      Kyse ei ole haavoittuvuudesta vaan Kiinan hyökkäystyökalusta!
      Haittaohjelmat toimii erilailla, tuo vaatii etäoperaattorin. ja sen koneeseen saanti ei tapahdu kuin haittaohjelmilla.

      • Et ymmärrä yhtään mistä puhut. Troijalainen on haittaohjelma.

        Vikise vikise.


      • Ja jottei mene ihan samanlaiseksi paskanjauhannaksi kuin teillä ubuntupojilla, jotka eivät asioiden päälle ymmärrä, niin lukemalla artikkelin selvinnee, että kyseinen troikka todella on kriittinen ja se käyttää toimiakseen jo aiemmin löydettyä rootkit haavoittuvuutta linuxin 2.6 sekä 3.x kerneleissä.


      • Anonyymi
        devnull kirjoitti:

        Et ymmärrä yhtään mistä puhut. Troijalainen on haittaohjelma.

        Vikise vikise.

        Lukisit nyt ensin mikäse on ennekö alat vääntää paskaa!
        hiddenwasp ei ole troijalainen!
        Lue nyt julauta jos osa edes omat linkisi!
        Puhumattakkan oikea tieto asiasta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lukisit nyt ensin mikäse on ennekö alat vääntää paskaa!
        hiddenwasp ei ole troijalainen!
        Lue nyt julauta jos osa edes omat linkisi!
        Puhumattakkan oikea tieto asiasta!

        Siellähän se kaikki lukee. Ctrl F ja hakusanaksi trojan jos tuntuu vaikealta.


      • Anonyymi
        devnull kirjoitti:

        Siellähän se kaikki lukee. Ctrl F ja hakusanaksi trojan jos tuntuu vaikealta.

        Bing trolli tuollain etsii trollauskohteita, ilmankos nää on niin valheelisia, kun asiasta otelaa sanoja sietä ja tuota, jolloin se lukemisen ymmärrys häviää!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Bing trolli tuollain etsii trollauskohteita, ilmankos nää on niin valheelisia, kun asiasta otelaa sanoja sietä ja tuota, jolloin se lukemisen ymmärrys häviää!

        Jatketaan aiheesta sitten kun olet vaahtoamisestasi taantunut.


      • Anonyymi

        Kummasti vaan jäi mm Ubuntu korkaamatta viimeisessä aasian hakkeritapahtumassa, Vaihka sylttydehdas on löytynyt, sen käytäjää ei, vaihka kaikki epäilee että se on yksi Kiinan gyperaseista.
        W10 vastaavasti murtui ennätys ajassa. ja yleensä aina alle minuutin.

        Tästä voimme päätellä että Ubuntu on turvallinen!
        Mutta mikään kai koskaan murtumaton, ei se Astra edes.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kummasti vaan jäi mm Ubuntu korkaamatta viimeisessä aasian hakkeritapahtumassa, Vaihka sylttydehdas on löytynyt, sen käytäjää ei, vaihka kaikki epäilee että se on yksi Kiinan gyperaseista.
        W10 vastaavasti murtui ennätys ajassa. ja yleensä aina alle minuutin.

        Tästä voimme päätellä että Ubuntu on turvallinen!
        Mutta mikään kai koskaan murtumaton, ei se Astra edes.

        Syykin on varsin ilmeinen. Miksi riisua itsensä aseista?

        https://www.scmp.com/tech/article/2138114/china-discourages-its-cybersecurity-experts-global-hacking-competitions


      • Anonyymi
        devnull kirjoitti:

        Syykin on varsin ilmeinen. Miksi riisua itsensä aseista?

        https://www.scmp.com/tech/article/2138114/china-discourages-its-cybersecurity-experts-global-hacking-competitions

        Totta hiivatissa, näitähän kyhä ainakin toistakymmentä valtiota, ja jukuhan voihki ne NSA:kalut mitä nyt mm Kali live käyttää.
        Kiina on tässä ottanut USA:n kiini ja mennyt varmaan jo ohikin.
        Tuxnet osoitti että NSA:lla on windowsin lähdekoodi käytössä, niin tietysti vapaiden linuxjakeluidenkin.
        Mutta ei valtiollisa gyberaseita käytetä massasaastutukseen. jolloin niistä tulee julkisia.

        Mutta eihän länsimaissa ole sellaisia tapahtumia, kuin kiinassa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta hiivatissa, näitähän kyhä ainakin toistakymmentä valtiota, ja jukuhan voihki ne NSA:kalut mitä nyt mm Kali live käyttää.
        Kiina on tässä ottanut USA:n kiini ja mennyt varmaan jo ohikin.
        Tuxnet osoitti että NSA:lla on windowsin lähdekoodi käytössä, niin tietysti vapaiden linuxjakeluidenkin.
        Mutta ei valtiollisa gyberaseita käytetä massasaastutukseen. jolloin niistä tulee julkisia.

        Mutta eihän länsimaissa ole sellaisia tapahtumia, kuin kiinassa!

        Männävuosien keskieurooppalainen (saksalainen?) valtion nuuskimisohjelmistokin backlashasi aika kovaa kun joku hakkerigrouppi selvitti mitä komentoja se syö ja jakoi tästä työkalun nettiin. En nyt vaan muista tämän nimeä, kun siitä on lähemmäksi 10 vuotta Vähän samaa pelkään tässä HiddenWaspissakin. Tuosta HiddenWaspista on binäärit jo tarjolla halukkaille ja sen jatkojalostus onkin jo varmasti työn alla. Kotiinsoitolla kun haetaan vain konffeja niin tuosta voisi nyt jo tehdä autonomisen.

        Ennen muinoin nämä asiat olivat vain hc nörttien kilpailua keskenään siitä, kuka saastuttaa eniten koneita leikillään tyhmillä payloadeilla, mutta valtioiden kytköksillä nämä alkavat jo oikeasti häiritsemään minuakin. Stuxnet oli todella siisti "saavutus", mutta en usko kyllä että siihen ollaan Windowsin lähdekoodia tarvittu. Kyllä noita 0day exploitteja on satoja myytävänä tor verkossa tälläkin hetkellä.


      • Anonyymi
        devnull kirjoitti:

        Ja jottei mene ihan samanlaiseksi paskanjauhannaksi kuin teillä ubuntupojilla, jotka eivät asioiden päälle ymmärrä, niin lukemalla artikkelin selvinnee, että kyseinen troikka todella on kriittinen ja se käyttää toimiakseen jo aiemmin löydettyä rootkit haavoittuvuutta linuxin 2.6 sekä 3.x kerneleissä.

        Aika vanhoista kernel-versiosta siis kyse. Ei Ubuntussa enää moisia käytetä.



      • Anonyymi

        Lähti linkkura koneelta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähti linkkura koneelta!

        Nojoo. Kaikissa käyttiksissä on reikiä, eli mikäli mielii tietokonetta käyttää niin tämä täytyy pitää mielessä. Ei sitä linuxia tarvitse tämän vuoksi poistaa.


      • Anonyymi
        devnull kirjoitti:

        Juujuu. Mikrobittihän on loistava lähde.

        Reikien osalta Linux on ollut jo vuosia ykkönen:
        https://www.cvedetails.com/top-50-products.php

        Huu haa lista, koska mm Windows reijistä ei edes puhuta ennekö joku hyökää niihin
        Mutta Linuxiin ei kukaan edes hyökkää :D
        Mutta windows 10 on kaikki saastuneita ainakin malwarebytesin mukaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huu haa lista, koska mm Windows reijistä ei edes puhuta ennekö joku hyökää niihin
        Mutta Linuxiin ei kukaan edes hyökkää :D
        Mutta windows 10 on kaikki saastuneita ainakin malwarebytesin mukaan!

        Puhutaan niistä. Korjauksia julkaistaan joka tiistai.

        Miksi uskot, ettei Linuxia kohtaan tehdä hyökkäyksiä? Pelkän F-Securen pilipaliantiviruksen markkinointi/pelottelusivusto ei kerro asiasta juuri mitään.

        Ja mistä sinä tämän MalwareBytes homman revit? Se, että löytyy muutama rekisteriavain jota asianomainen ei osaa muokata, on mielestäsi saastuneisuutta? Laita linkki lähteeseen tai lopeta paskan jauhaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huu haa lista, koska mm Windows reijistä ei edes puhuta ennekö joku hyökää niihin
        Mutta Linuxiin ei kukaan edes hyökkää :D
        Mutta windows 10 on kaikki saastuneita ainakin malwarebytesin mukaan!

        Olen samaa mieltä, jos MalwareBytes on koneella se on saastunut.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähti linkkura koneelta!

        minulla sitä ei edes olekaan, winkkuralla mennään turvallisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minulla sitä ei edes olekaan, winkkuralla mennään turvallisesti

        Winkuraanhan on Hyökkäystyökaluja onkeen roppakaupalla!


      • Anonyymi
        devnull kirjoitti:

        Juujuu. Mikrobittihän on loistava lähde.

        Reikien osalta Linux on ollut jo vuosia ykkönen:
        https://www.cvedetails.com/top-50-products.php

        https://blog.rapid7.com/2018/04/30/cve-100k-by-the-numbers/

        Tuossa tietoturvatutkija Bob Rudis ottaa kantaa tuohon maallikkojen (ei, läppärien ruuvailu-ura ei pätevöitä sinua tietoturvatutkijaksi eikä tilastotieteilijäksi) tapaan käyttää CVE-listauksia tilastontapaisina. Lyhyesti: CVE:iden määrästä voi päätellä lähinnä sen, mikä on milloinkin sattunut kiinnostamaan tietoturvatutkijoita tai heidän rahoittajia.

        Olet tätä samaa myyttiä levittänyt täällä ennenkin, mutta anekdoottikohina ei edelleenkään ole "tilastollista faktaa" eikä siitä huomauttaminen "jonkun henkilökohtainen mielipide". Ja ei, googletettujen lyhenteiden pasteaminen ei muuta asiaa miksikään.


    • Anonyymi

      Sitten pitäisi olla nördehomo että osaisi moisen asentaa...

      • On se jännä miten alakoululaisen tasolle tämä asia joitakin vetää. Rubber duckyn luontiahan opetetaan nykyisin tietoturvatalojen toimesta suomalaisissa alakouluissa, jotta tietoturva-alalle saataisiin uusia sukupolvia. Youtubesta ohjeet tähän löytyy vartissa.


      • Anonyymi

        Useinpaan linuxiin mm >Ubuntuun on se rootkit niin vaikee saada asennettua, ellei koneelta sitä asenna :D
        Nytkään ei tiedetä miten HiddenWasp saadaan asennettua koneeseen etäältä. Mutta linux ytimessä on jotain juttuja NSA hoitanut, siksi on myös mahdollista vaihtaa Astran ydin, jossa nää haavoituvuudet on tukossa.

        Mutta niin on Ubuntu edellen tyurvallinen, HiddenWasp eio tarttu netistä :D


    • Anonyymi

      Sen siittä sai, Kun linux kernel tuli windowsiin !

      • Heh


    • Anonyymi

      10 yleisintä haittaohjelmaa n 3000 tartuntaa 24h Virusmap:n mukaan.
      Tiedä sitten kuinka monta toiset torjuntaohjelmat ovat havainneet

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe