Koetko olevasi uskossa?

Aika monelle ihmiselle itselleen kysymys/vastaus on aika selvä. Nyt siis gallup kysymys. Koetko olevasi uskossa?

157

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedän olevani uskossa Jeesukseen 🤓

      • Minulla on selvä vastaus. En ole uskossa Jeesukseen enkä Jumalaan.


      • Anonyymi

        Mistä sen tiedät?


      • Anonyymi

        Olet varmaan uskossa johonkin, mutta Jeesuksen seuraaja et ole kirjoituksistasi päätellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan uskossa johonkin, mutta Jeesuksen seuraaja et ole kirjoituksistasi päätellen.

        Oletko sinä Jeesuksen seuraaja?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan uskossa johonkin, mutta Jeesuksen seuraaja et ole kirjoituksistasi päätellen.

        Voit varmaan ottaa jonkun esimerkin kirjoituksestani joka osoittaa, että en olisi Jeesuksen seuraaja 🤓❓ Äläkä keksi omia tulkintojasi vaan lainaa suoraan minua, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sen tiedät?

        Jokainen normaali ihminen tuntee itsensä,


      • Anonyymi

        Homoateistiko määrittelee uskovat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Homoateistiko määrittelee uskovat?

        Näin on. Raamattu kertoo millainen uskova on, ja usko.vainen näyttää minkälainen hän on. Helposti pääteltävissä.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Näin on. Raamattu kertoo millainen uskova on, ja usko.vainen näyttää minkälainen hän on. Helposti pääteltävissä.

        Kenestä uskovaisesta Raamatussa puhut?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kenestä uskovaisesta Raamatussa puhut?

        Niistä, jotka Raamatussa ovat Jeesuksen seuraajia, kuten esimerkiksi opetuslapset.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Niistä, jotka Raamatussa ovat Jeesuksen seuraajia, kuten esimerkiksi opetuslapset.

        Kuka heistä oli sellainen kuin Jeesus käski?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sen tiedät?

        Room. 8:16

        Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka heistä oli sellainen kuin Jeesus käski?

        Jeesus tosiaan otti mukaan vain ne, joilla ei ollut muuta tekemistä sillä hetkellä.

        Ja esimerkiksi käski opetuslapsia myymään "mitä teillä on", ja auttamaan köyhiä, ja niin he sitten kertoivat tehneensä. Täällä keikkuva usko.vainen sanoo pitävänsä kiinni siitä mitä hänellä on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Room. 8:16

        Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.

        Jumala itse ei Raamatussa sano, että hänellä olisi lapsia edes virtuaalisesti.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Jeesus tosiaan otti mukaan vain ne, joilla ei ollut muuta tekemistä sillä hetkellä.

        Ja esimerkiksi käski opetuslapsia myymään "mitä teillä on", ja auttamaan köyhiä, ja niin he sitten kertoivat tehneensä. Täällä keikkuva usko.vainen sanoo pitävänsä kiinni siitä mitä hänellä on.

        Et kertonut kuka oli se virheetön opetuslapsia. Kerrotko nyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et kertonut kuka oli se virheetön opetuslapsia. Kerrotko nyt?

        Ajat takaa sitä, että on aivan sama mitä uskova tekee tai ei tee.

        Jokatapauksessa opetuslapset olivat sen verran teitä edellä, että he kaikki 12 saavat hallita Juudan kahtatoista oliko heimoa? He myös tekivät asioita, joita edes maailman ykkösuskova usko.vainen ei tee.


      • Aivan sama vastaako muut kuin sinä. Ja sinulle on yhä mölinää se mitä Raamattu sanoo.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Aivan sama vastaako muut kuin sinä. Ja sinulle on yhä mölinää se mitä Raamattu sanoo.

        Mälimöli munapää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä Jeesuksen seuraaja?

        Onkos se instsssa?


    • Kyllä, aina jouluisin uskon joulupukkiin ja tonttuihin. Muina aikoinan pelkästään keijukaisiin.

    • Koen olevani uskossa ja uskon ja olen uskossa Jumalaan Jeesukseen Kristukseen.

      • "Jumalaan Jeesukseen Kristukseen".

        Mitä tuo oli tarkoittavinaan?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        "Jumalaan Jeesukseen Kristukseen".

        Mitä tuo oli tarkoittavinaan?

        Kysy uskovaiselta ex-vaimoltasi äläkä täällä mölise!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysy uskovaiselta ex-vaimoltasi äläkä täällä mölise!

        Etkö sinäkään tiedä, taaskaan?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Etkö sinäkään tiedä, taaskaan?

        Eikö ex-vaimosi tiedä kun täällä möliset?


    • Anonyymi

      Olen ollut uskossa. En ole enää.

    • Anonyymi

      Olen uskossa Jeesukseen Kristukseen, joka sovitti syntini Golgatan ristillä ja antoi Pyhän Hengen ohjaamaan elämänkulkuani sellaiseksi kuin Jumala on sen elämänkulun jo alunperin tarkoittanut. Amen

      • Raamatun mukaan Jumala ei ole tarkoittanut ohjata kenenkään elämänkulkua.


      • No eikö saa ikinä kertoa mitä Jumala Raamatussa ajattelee?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        No eikö saa ikinä kertoa mitä Jumala Raamatussa ajattelee?

        Mitä sinä homoateisti siitä tiedät?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sinä homoateisti siitä tiedät?

        Tiedän Raamatusta varsin paljon, ja sen myötä sen mitä Jumala siellä ajattelee.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Tiedän Raamatusta varsin paljon, ja sen myötä sen mitä Jumala siellä ajattelee.

        Kyse onkin nyt uskosta Jeesukseen!

        Room. 8:16

        Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.


      • Mitä muuta kyselen kuin etkö sinäkään tiedä mitä toinen tarkoittaa?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Mitä muuta kyselen kuin etkö sinäkään tiedä mitä toinen tarkoittaa?

        Kysy ei-vaimoltasi äläkä täällä länkytä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyse onkin nyt uskosta Jeesukseen!

        Room. 8:16

        Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.

        Tuo Paavalin juttu lienee melkoinen vale. Täysin Jumalan vastaista.


    • Anonyymi

      En koe olevani hyvä ihminen, vaikka olen elänyt säntillisesti, uskon Jumalaan ja pelastukseen.

      • Anonyymi

        Ei uskovan tulekaan tuntea itseään hyväksi koska vain Jumala on hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei uskovan tulekaan tuntea itseään hyväksi koska vain Jumala on hyvä.

        Olet asian ytimessä. Uskonnon tehtävä on nöyryyttää ja alistaa kaltaisiasi ihmisiä. Siksi ne on kehitetty ja jumalat keksitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet asian ytimessä. Uskonnon tehtävä on nöyryyttää ja alistaa kaltaisiasi ihmisiä. Siksi ne on kehitetty ja jumalat keksitty.

        Minulla ei olekaan uskontoa, vaan usko. Eikä Jumalan rakkaus nöyryytä tai alista, se vapauttaa.

        "Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei olekaan uskontoa, vaan usko. Eikä Jumalan rakkaus nöyryytä tai alista, se vapauttaa.

        "Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen."

        Kerropas ketä Jumala Raamatussa rakastaa. Taitaa tulla pelkkää tyhjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei olekaan uskontoa, vaan usko. Eikä Jumalan rakkaus nöyryytä tai alista, se vapauttaa.

        "Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen."

        Vaihtuuko jumala vanhasta testamentista uuteen, kuin tv-sarjan näyttelijä konsanaan. Ainakin vanhalla puolella jumalan suurinta hupia on vittuilu ja ihmisten rääkkääminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtuuko jumala vanhasta testamentista uuteen, kuin tv-sarjan näyttelijä konsanaan. Ainakin vanhalla puolella jumalan suurinta hupia on vittuilu ja ihmisten rääkkääminen.

        Sittemmin ovat ihmiset tehneet itselleen ystävällisen Jumalan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet asian ytimessä. Uskonnon tehtävä on nöyryyttää ja alistaa kaltaisiasi ihmisiä. Siksi ne on kehitetty ja jumalat keksitty.

        Ihana konfirmaatiokirkko tänään, ei montakaan tyhjää tuolia ollut.
        Ennemmin sieltä löytää itsekunnioitusta, kun osallistuu juhlalliseen tilaisuuteen.


    • Anonyymi

      Kyllä koen.Olen uskossa ja tahdon olla.

    • Kun joku kertoo olevansa uskossa niin mikäpä siinä, oma asia se on.
      Vaan herää kysymys kun joku kertoo uskostaan niin ehkä siinä samassa hän kerto mitä uskon suuntaa hän "fanittaa". Näin luulen jolloin jos myös kuulija on samassa leirissä niin ehkä se lisää "uskoa".

      Taitaa olla siinä hieman samaa kuin lajitoverit keskustelevat potkupallosta niin toinen voi kannatta Pallonpinnistystä ry ja toimen Maalipotku ry:tä.
      Joskus em. keskustelu päätyy käsirysyyn - ei tosin uskossa olevien kesken.

      • Kyllä uskovienkin kesken voi käsirysy tulla. Saarnaaja Raimo Rahnasto kertoi kuinka astui huoneeseen juuri tilanteen ollessa päällä ja helluntaiveli silmälasit solmussa totesi Raimolle: "Olin muuten minuutin verran luopiona!"

        Raimo siihen: "Ja heti tuli selvää jälkeä."


    • Anonyymi

      En, koen olevani kaikin puolin suhteellisen terve.

      • Anonyymi

        Mutta et ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta et ole!

        Ilmeisesti ei ole kuitenkaan saanut tartuntaa uskovaisista.


    • Anonyymi

      Koen

    • Anonyymi

      Koen ja tunnen.
      Uskon Jumalaa , Pyhään Henkeen ja anteeksiantoon.

    • Anonyymi

      Kyllä sinä "usko.vainen" olet uskovainen, mutta kristitty sinä et ole kirjoituksistasi päätellen minun mielestäni. Lue omia kirjoituksiasi ja mieti miksi muut tämän palsta uskovaiset ovat kanssasi eri mieltä.

      • Anonyymi

        Osoita joitain ei krsitityn kirjoituksia usko. vaiselta.
        Oletko muuten itse uskovainen/kristitty?
        Käytöksesi ei ainakaan ole kumpaakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osoita joitain ei krsitityn kirjoituksia usko. vaiselta.
        Oletko muuten itse uskovainen/kristitty?
        Käytöksesi ei ainakaan ole kumpaakaan.

        Annettiinko uskovan hommaksi tölviä muita erilaisin halventavin ilmaisiuin?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Annettiinko uskovan hommaksi tölviä muita erilaisin halventavin ilmaisiuin?

        Miksei sinua ääliö ei muka saisi tölvii kun siinä länkytät?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksei sinua ääliö ei muka saisi tölvii kun siinä länkytät?

        Saa minua tölviä, mutta onko sellainen tehtävä annettu uskoville ja se on se kaita tie taivaaseen?


      • Anonyymi

        Petyt jos luulet voivasi solvata ja pilata uskovia je heidän uskoaan saamatta takaisin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Petyt jos luulet voivasi solvata ja pilata uskovia je heidän uskoaan saamatta takaisin!

        Onko kyse siitä, että ei käännetä sitä toista poskea? Eli synnistä.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Onko kyse siitä, että ei käännetä sitä toista poskea? Eli synnistä.

        mieti sinä vain omaa törkeyttäsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        mieti sinä vain omaa törkeyttäsi.

        Missä on se törkeys,?


    • Saako nyt kukaan arvioitua moniko vastasi olevansa uskossa?

      • Anonyymi

        Etkö sinä saa?


      • Anonyymi

        Onko susta Arto torrelle suutaan pieksävä tyyppi uskossa? 😅😅😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko susta Arto torrelle suutaan pieksävä tyyppi uskossa? 😅😅😅

        Ihan varmasti on jos anna ateistien pompottaa itseään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko susta Arto torrelle suutaan pieksävä tyyppi uskossa? 😅😅😅

        Ei ole. Tuskin on Artonkaan mielestä, mutta ei hän varmaan uskalla sitä myöntää, sillä silloin joutuisi tuon torrelle suutaan pieksevän kiusankohteeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Tuskin on Artonkaan mielestä, mutta ei hän varmaan uskalla sitä myöntää, sillä silloin joutuisi tuon torrelle suutaan pieksevän kiusankohteeksi.

        Kysymys oli koetko itse olevasi uskossa, ei kokeeko ateistit että nimimerkki uskovainen on uskossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sinä saa?

        Laskeminen voisi olla helpompaa jos kaikkien nimimerkit näkyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Tuskin on Artonkaan mielestä, mutta ei hän varmaan uskalla sitä myöntää, sillä silloin joutuisi tuon torrelle suutaan pieksevän kiusankohteeksi.

        Torre niittää sitä mitä itse kylvää. Turha itkeä kun veri lenttä tarpeeksi kauan nenäänsä kaivettua.


      • Anonyymi
        ArtoTTT kirjoitti:

        Kysymys oli koetko itse olevasi uskossa, ei kokeeko ateistit että nimimerkki uskovainen on uskossa.

        Et kuitenkaan uskaltanut vastata onko tietty nimimerkki joka torren päälle törkyä heittä uskossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Torre niittää sitä mitä itse kylvää. Turha itkeä kun veri lenttä tarpeeksi kauan nenäänsä kaivettua.

        Torre ei kylvä törkyä, joten on jännää miten "uskova" sitä hänen päälleen kylvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Torre ei kylvä törkyä, joten on jännää miten "uskova" sitä hänen päälleen kylvää.

        torre12 ei muutakaan tee kuin kylvää törkyä pakkokommenteillan ja jauhamalla samaa paskaa vuodesta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kuitenkaan uskaltanut vastata onko tietty nimimerkki joka torren päälle törkyä heittä uskossa.

        Varmasti on!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        torre12 ei muutakaan tee kuin kylvää törkyä pakkokommenteillan ja jauhamalla samaa paskaa vuodesta toiseen.

        Se on kyllä totta, että torre12 on pakonomainen tarve vastata lähes kaikkeen häneen kohdistuvaan provo-törkyyn, mutta ei hän törkyä itse kylvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kyllä totta, että torre12 on pakonomainen tarve vastata lähes kaikkeen häneen kohdistuvaan provo-törkyyn, mutta ei hän törkyä itse kylvä.

        torre12 ei teekkään muuta kuin suoltaa törkyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        torre12 ei teekkään muuta kuin suoltaa törkyä.

        Onko esimerkiksi Raamattu sinulle törkyä? Entä tapahtuneet asiat,?


    • Anonyymi

      Olen uskossa, olen uudestisyntynyt ylhäältä Pyhän Hengen vaikutuksesta, Jeesus tuli asumaan minun sydämeeni sillä hetkellä. Jeesus on Herra.

      • Outoa puhetta. Miten kukaan voi asua kenenkään sydämessä?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Outoa puhetta. Miten kukaan voi asua kenenkään sydämessä?

        Kysy ei/vaimoltasi äläkä mölise ja sotke ketjua!


      • Anonyymi

        Useimmat ovat syntyneet alhaalta, mikä on se oikea ja luonnollinen reitti.
        Kai se jeesus voi olla rouvakin... Tai ainakin transu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysy ei/vaimoltasi äläkä mölise ja sotke ketjua!

        Jos osaisit vastata, niin ei tarvitsisi sinunkaan jankata.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Jos osaisit vastata, niin ei tarvitsisi sinunkaan jankata.

        Kysy ex-vaimoltasi, äläkä lankytä ja pilaa palstaa täällä.


    • Anonyymi

      "kokea olevansa uskossa / olla uskossa"... kristilliseen kielenkäyttöön vakiintuneita sanoja joiden sisällön on helppoa ymmärtää ja vaikka eri herätysliikkeissä on vivahde-eroja sillä mitä ymmärretään uskossa olemisella, on kumminkin yhteinen pohjaymmärrys asialla. Sillä tarkoitetaan Jumalan sanaan ja evankelijumin sanomaan uskomista.

      Tämä voi jonkun korvaan kuulostaa saivartelemiseltakin mutta itse olen ajatellut että tällainen sanontatapa "olla uskossa" on tietenkin myös jossain mielessä ihan raamatullinen, puhuuhan Raamattu: "uskoviksi tultuanne..." -Ihminen Raamatun sanan mukaan siis joko ON uskossa tai EI ole. Mitään välimuotoja ei siinä ole. Jeesus sanoi: "joka ei ole minun puolellani, se on minua vastaan!" Ihminen voi toki siten kuvitella olevansa uskossa oleva kristitty, mutta on kokonaan eri asia lasketaanko hänet taivaassakin uskovaksi vai onko hänellä vain oma luulonsa siitä. Jeesus käski pitämään "kaikki mitä minä olen opettanut" mm. lähetyskäskyssä Jeesus käskee opettamaan kansoille kristinuskosa "opettamalla heitä pitämään KAIKKI mitä minä olen sanonut" -olipa Jeesus sanonut sen sitten itse maanpäällisen vaelluksensa aikana tai Henkensä kautta ja apostoleiden kirjoittaman ulkonaisen sanan (=Raamattu) välityksellä, yhtä kaikki joka sana on Jeesuksen omaa sanaa. Kun Paavali puhuu, puhuu Jeesus. Joka hylkää Paavalin, se hylkää myös Jeesuksen joka Paavalin lähetti, eikä hänen luuloteltua jumalisuuttaan lasketa taivaassa vaan hän on matkalla kohti iankaikkista kadotusta. Näin on jokaisen laita joka tietoisesti valiten hylkää jotain Pyhästä raamatusta, Jumalan erehtymättömästä sanasta. Yksikään sellainen ei ole oikea kristitty vaikka sitä tänä pahana aikana onkin maallistuneen ihmisen vaikeaa uskoa.

      Toisaalta sanonta "olla uskossa" juontuu kaiketi enemmänkin pietismisn perinteestä jossa tahdottiin korostaa uskoon tulemisen myötä tapahtuvaa muutosta jonka Pyhä Henki ihmisessä vaikuttaa, eli tarkoitetaan uskon myötä seuraavia hedelmiä. Pietismin perinteessä tätä on korostettu jo liikaakin ja usein on käynyt niin että muuttumisesta on tehty kristillisyyden mitta. Kuitenkaan uskoessaankaan ihminen ei oikeastaan muutu millään lailla täydelliseksi, vaikka katumus syntien tähden ja halu parannukseen uskon myötä tuleekin sillä ei yksikään ole oikeassa uskossa joka ei synneistään mitään murhetta pode. Jos ihminen ajattelee edes salaisesti olevansa "ei pahempi kuin muutkaan" -se on varma merkki perkeleen lapseudesta ja kadotuksenalaisesta tilasta! Joka ei aidosti ajatteöle olevansa maailman suurin syntinen, se ei voi olla uskovainenkaan!

      Itse sanoittaisin mieluiten vastauksen otsikon kysymykseen sanomalla: "Kyllä, minä uskon!". En korosta uskossa olemistani, vaan totean uskovani kaiken minkä Raamattu sanoo! Näin olisi terveellisempää puhua siksi että uskomisessa ei ole oikeastaan pohjimmiltaan kysymys minkäänlaisena "olemisesta" vaan siitä että uskotaan mitä Raamattu sanoo ja ojennetaan oma sydämensä sen mukaan, kielletään oma järki, kielletään jopa itsensä ja kaikessa luotetaan Raamattuun. Ei ole meille Jeesusta tarjolla ilman Jumalan sanaa ja siksi: joka jotain hylkää Raamatusta, sillä ei ole Jeesustakaan, sillä Raamattu ei ole muu kuin Jeesuksen sana.

      • Ei pidä kyllä vääristelläkään. Ei Raamatussa sanota sen olevan Jeesuksen sana.

        Mutta yhdellä lauseella: uskossa uskot Jumalaan, epäuskossa et usko.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ei pidä kyllä vääristelläkään. Ei Raamatussa sanota sen olevan Jeesuksen sana.

        Mutta yhdellä lauseella: uskossa uskot Jumalaan, epäuskossa et usko.

        En kyllä uskaltaisi laittaa elämänkatsomustani yhden parituhatta vuotta sitten kerrotun tarinan varaan.


    • Anonyymi

      Kaikki ihmiset ovat uskossa. Ihmiset vain uskovat eri asioihin. Erilaisuus on rikkautta.

      • Anonyymi

        Kun huomioit palstan missä asiaa kysytään niin sinäkin varmaan tajuat mistä uskosta puhutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun huomioit palstan missä asiaa kysytään niin sinäkin varmaan tajuat mistä uskosta puhutaan.

        Tämä palsta on Luterilaisuus. En ole huomannut kovinkaan usein asiasta puhuttavan. Täällä ei ole kai kuin yksi viisas kirjoittaja joka tietää mitä luterilaisuus on. Täällä kaikki uskonasiat ovat sekavasti keskenään.


    • Kyllä koen olevani, tai oikeastaan on parempi sanoa että tiedän olevani uskossa Raamatun Jumalaan. Onko uskoni myös totuus, nähtäväksi jää.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään sinun USKOSI ole totuus, vaan sinä uskot totuuTEEN! Raamattu, Jumalan sana on totuus!

        Kummallista sanojen pyörittelyä...


      • Raamatussa on Jumalia. Uskotko Israelin Jumalaan, joka oli Jerusalemissa asuva mies?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Raamatussa on Jumalia. Uskotko Israelin Jumalaan, joka oli Jerusalemissa asuva mies?

        Uskooko sinun syävsti uskovainen ex-vaimosi?


      • Anonyymi

        Näyttää siltä että kaikki ovat väärässä uskossa Raamatun mukaan. Jeesushan sanoo kertomuksessaan viimeisestä tuomiosta (Matt. 25) että kumpaankin porukkaan kuuluvat yllättyvät tuomiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää siltä että kaikki ovat väärässä uskossa Raamatun mukaan. Jeesushan sanoo kertomuksessaan viimeisestä tuomiosta (Matt. 25) että kumpaankin porukkaan kuuluvat yllättyvät tuomiosta.

        Aivan. Tuon mukaan esimerkiksi "torre12" pääsee taivaaseen, mutta "usko.vainen "joutuu helvettiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskooko sinun syävsti uskovainen ex-vaimosi?

        Minä ainakin uskon siihen Israelin Jumalaan. Looginen juttu, kun sitä Jumalaa ei enää näy, kun on kuollut.

        Evankeliumi sanookin nasevasti, ettei Jumalaa voi kukaan nähdä. Kun se kerkesi kuolla. VT kertoo vielä, että monikin katseli Jumalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Tuon mukaan esimerkiksi "torre12" pääsee taivaaseen, mutta "usko.vainen "joutuu helvettiin.

        Kerrotko omasta uskostasi. Olisi mielenkiintoista lukea minkälainen uskovainen noin kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Tuon mukaan esimerkiksi "torre12" pääsee taivaaseen, mutta "usko.vainen "joutuu helvettiin.

        sehän olisi torrelle kauhun paikka!


      • Anonyymi kirjoitti:

        sehän olisi torrelle kauhun paikka!

        Ehkä. En tajua miksi pitää hinkua päästä taivaaseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää siltä että kaikki ovat väärässä uskossa Raamatun mukaan. Jeesushan sanoo kertomuksessaan viimeisestä tuomiosta (Matt. 25) että kumpaankin porukkaan kuuluvat yllättyvät tuomiosta.

        Eivät he tuomioistaan niinkään yllättyneet vaan teoistaan ja tekemättä jättämisistään.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Eivät he tuomioistaan niinkään yllättyneet vaan teoistaan ja tekemättä jättämisistään.

        Niin. Yllätys oli se miten ne teot olivat se ratkaiseva tekijä.


      • torre12 kirjoitti:

        Niin. Yllätys oli se miten ne teot olivat se ratkaiseva tekijä.

        Ehkäpä ratkaisevaa oli se tekojen motiivi. Kyllä Uusi testamentti on pelastus kysymyksessä hyvin selvä. Pelastus tapahtuu yksin uskosta eli armosta, teot eivät tuo pelastusta.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Ehkäpä ratkaisevaa oli se tekojen motiivi. Kyllä Uusi testamentti on pelastus kysymyksessä hyvin selvä. Pelastus tapahtuu yksin uskosta eli armosta, teot eivät tuo pelastusta.

        Ainakin kaksi kertaa nimenomaan teot pelastavat

        Ilm. Jokainen tuomitaan tekojensa mukaan. Ja jos et auta muita niin se on kuin et auta Jeesusta. Ja se koituu kohtaloksi.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ainakin kaksi kertaa nimenomaan teot pelastavat

        Ilm. Jokainen tuomitaan tekojensa mukaan. Ja jos et auta muita niin se on kuin et auta Jeesusta. Ja se koituu kohtaloksi.

        Vain islamissa teot pelastavat.


      • Anonyymi

        Epäselväksi on edelleen jäänyt, että miltä tässä oikein pelastutaan?


      • torre12 kirjoitti:

        Ainakin kaksi kertaa nimenomaan teot pelastavat

        Ilm. Jokainen tuomitaan tekojensa mukaan. Ja jos et auta muita niin se on kuin et auta Jeesusta. Ja se koituu kohtaloksi.

        Kyllä pelastus on yksin armosta, jos se olisi tekojen mukaan ei se enää olisi armoa. Toisaalta uskoa seuraavat teot. Matt.25 teot sanotaan tehdyn nimenomaan Jeesukselle eli ne ovat uskontekoja.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ehkä. En tajua miksi pitää hinkua päästä taivaaseen.

        Torre12, jälleen kerran KRISTINUSKOSSA EI OLE TAIVAASEEN MENOA. Ei ainakaan yksikään uskovainen ole pystynyt osoittamaan täällä pyytämääni paikkaa opista, jossa on selvitys sielusta tai miten sielu menee taivaaseen! Harmittaa, että tätä väärää asiaa toistetaan täällä kuin jotakin mantraa, joka johtaa täydellisesti harhaan siitä mistä tässä uskonnossa on perimmältään kyse!


      • Anonyymi

        Nimenomaan - helvetiltä, torre12 tässä ei saada mitään taivaspaikkaa, vaan vältetään helvetti, koska Jumala toimi vaihtokaupassa kuolemallaan, kun uskoo tuohon kuolemaan ja saa armon. Taivasta ei ole, koska Jumala on vaihtokaupassa mennyt helvettiin, ymmärrätkö?


      • Anonyymi

        Jeesus Jumalana - kuolleena Jumalana - on sijaiskärsijä. Ymmärrätkö? Ei tämä muuten olisikaan saatananpalvontaa. Miten sinä muuten voit kuvitella, että Paavali sanoo Jeesuksen/Kristuksen/Jumalan olleen hyvältä tuoksuva uhrilahja?! Ja ehtoollista vietetään juuri Paavalin sanoin Herran kuoleman julistamiseksi. Lukee Raamatussa.

        Ja tässä vielä kolminaisuusopin oppikappaleet asiasta. Miksi sinä kuvittelet, että Jumala tässä opissa olisi muuten mennyt ristiltä helvettiin?!

        <<Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

        Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

        Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!<<

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus


      • Anonyymi

        Sielläkään ei ole taivasta, vaan zombie-elämä ilman sielua fyysisessä kuoleman jälkeen herätetyssä ruumiissa. Jo Paavalinkin sanojen mukaan Pyhä henki leikkaa sielun irti.


      • Anonyymi
        juhani1965 kirjoitti:

        Kyllä pelastus on yksin armosta, jos se olisi tekojen mukaan ei se enää olisi armoa. Toisaalta uskoa seuraavat teot. Matt.25 teot sanotaan tehdyn nimenomaan Jeesukselle eli ne ovat uskontekoja.

        <<Kyllä pelastus on yksin armosta, jos se olisi tekojen mukaan ei se enää olisi armoa.<<

        Nimenomaan, koska Jumala kuolemalla - johon on uskottava armon saamiseksi - toimii vaihtokauppana, mitä saatana tekisi hyvillä teoilla?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan - helvetiltä, torre12 tässä ei saada mitään taivaspaikkaa, vaan vältetään helvetti, koska Jumala toimi vaihtokaupassa kuolemallaan, kun uskoo tuohon kuolemaan ja saa armon. Taivasta ei ole, koska Jumala on vaihtokaupassa mennyt helvettiin, ymmärrätkö?

        Miksi poistettiin sääntöjen vastaisena viesti, joka oli vastaus kysymykseen, että miltä tässä pelastutaan, kun hoetaan tuota pelastusta. Pelastuminen on helvetiltä, ja nyt tuo vastaus olikin jostakin syystä sääntöjen vastainen. MIKSI, koska se kuuluu tähän uskontoon?


      • Anonyymi

        Ja sama vielä täsmennettynä luterilaisuuden tärkeimmästä uskontunnustuksesta:

        <<Opetetaan Jeesuksen tulevan viimeisenä päivänä tuomitsemaan ja HERÄTTÄMÄÄN KUOLLEET. Uskovat saavat iankaikkisen elämän ja ilon, kun taas jumalattomat TUOMITAAN HELVETTIIN ja IANKAIKKISEEN RANGAISTUKSEEN. OPPI siitä, ETTEIvät kadotukseen TUOMITUT SAISI osakseen IKUISTA VAIVAA ja tuskaa HYLÄTÄÄN, samoin hylätään oppi ennen kuolleiden ylösnousemusta syntyvästä pyhien ja hurskaiden maanpäällisestä valtakunnasta, joka hävittää jumalattomat.<<

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus

        Ja kuten huomaatte - ei ole, eikä tässä opissa (saatananpalvonta) voi myöskään koskaan syntyä pyhien tai hurskaiden maanpäällistä valtakuntaa, joka hävittäisi jumalattomat. Ja tässä 'jumalankuolemaopissa' tämä on käsitettävä nyt sitten lupaukseksi.

        Tämä ei ole pyhää ja hyvää, eikä sen ole sellaista ollut tarkoitus ollakaan Paavalin opin mukaan.


      • Anonyymi

        Ja kun siellä teidän Raamatussa kaiken lisäksi lukee ilmestyskirjan 22. kappaleessa, kun JEESUS ITSE SANOO OLEVANSA KOINTÄHDEN POIKA.

        Ja Kointähti=Lusifer. Koko uskonto paljastetaan viimeistään siellä, ellei se käy jo selväksi Ilmestyskirjan 12. kappaleessa, kun taivaassa alkaa sota Lusiferin joukkojen ja arkkienkeli Mikaelin välillä.

        Tietysti tämä pitäisi tajuta jo itse Paavalin puheista, mutta kun on ilmainen ja perusteeton armo sokealle ihmiselle, niin eihän sitä mitään tajuta...

        Ja edelleenkin kiroamiseen tarvitaan saatanan apua ja tässä sentään kirotaan Paavalin sanoin itse Jumala Raamatussa!

        <<3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"<<


      • juhani1965 kirjoitti:

        Kyllä pelastus on yksin armosta, jos se olisi tekojen mukaan ei se enää olisi armoa. Toisaalta uskoa seuraavat teot. Matt.25 teot sanotaan tehdyn nimenomaan Jeesukselle eli ne ovat uskontekoja.

        Ei kuule. Eivät ne olleet "uskontekoja", vaan ihmiset ovat joko auttavaisia tai sitten eivät ole.

        Ja se on ratkaiseva tekijä.


      • Anonyymi

        Ratkaiseva tekijä kenelle? Sulta on nyt ymmärrys tipahtanut tästä uskonnosta tyystin.

        - Millä tavalla nämä tekijät - teot - ratkaisevat sen, että Jumala on kuollut ja vaihturina helvetissä ihmisten puolesta Saatanalle (jota tässä kutsutaan Jumalaksi) tämän vihan lepyttämiseksi ja armon saa kun uskoo tähän.

        Tässä ei ole mitään tekemistä ihmisen teoilla.


      • torre12 kirjoitti:

        Ei kuule. Eivät ne olleet "uskontekoja", vaan ihmiset ovat joko auttavaisia tai sitten eivät ole.

        Ja se on ratkaiseva tekijä.

        Auttavaisuus on tietenkin hyvä ja tavoittelemisen arvoinen asia. Se ei kuitenkaan avaa taivaan portteja, vaan pelastus on yksin armosta.
        Tässä on aiheesta hyvä kirjoitus: https://rll.fi/2016/01/mitka-ovat-viimeisen-tuomion-perusteet/


      • Anonyymi

        <<Auttavaisuus on tietenkin hyvä ja tavoittelemisen arvoinen asia. Se ei kuitenkaan avaa taivaan portteja, vaan pelastus on yksin armosta.<<

        Missä kristinuskossa luvatan taivaanporttien aukeaminen, kun koko opissa ei ole taivasta. Sitä mennään maan alle ilman sielu odottamaan fyysistä ylösnousemusta.

        Lopettakaa tuo uskonne säätäminen mielenne mukaan. Ärsyttävää valehtelua ja harhaanjohtamista.


      • Anonyymi

        Minä en halua siunatuksi maan alle, enkä odottamaan fyysistä ylösnousemusta ilman sielua, jonka Pyhä henki leikkaa irti. Minä olen matkalla Jeesuksen ohjeiden ja opetusten mukaan paratiisiin. Onhan hän tie, totuus ja elämä. Tulisen miekan olen jo voittanut ja enää jäljellä on viimeiset neuvottelut paratiisin vartioivien enkelien kanssa. Aion nimittäin päästä syömään ikuisen elämän puusta. Tuollaista ei kristinuskossa luvata, vaan luvataan ainoastaan tuo fyysinen ylösnousemus.


      • Anonyymi

        Niin siis - unohtui sanoa - se paratiisihan on nyt se taivas, kun siellä on se ikuisen elämän puukin, eikä se ole siellä maan alla, johon te olette matkalla.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Auttavaisuus on tietenkin hyvä ja tavoittelemisen arvoinen asia. Se ei kuitenkaan avaa taivaan portteja, vaan pelastus on yksin armosta.
        Tässä on aiheesta hyvä kirjoitus: https://rll.fi/2016/01/mitka-ovat-viimeisen-tuomion-perusteet/

        Aha. No Jeesus olikin pelkkä valehtelija. Onneksi sinä korjaat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        <<Auttavaisuus on tietenkin hyvä ja tavoittelemisen arvoinen asia. Se ei kuitenkaan avaa taivaan portteja, vaan pelastus on yksin armosta.<<

        Missä kristinuskossa luvatan taivaanporttien aukeaminen, kun koko opissa ei ole taivasta. Sitä mennään maan alle ilman sielu odottamaan fyysistä ylösnousemusta.

        Lopettakaa tuo uskonne säätäminen mielenne mukaan. Ärsyttävää valehtelua ja harhaanjohtamista.

        Jeesus kehottaa kokomaan aarteita taivaaseen. Jeesus otettiin ylös taivaaseen, jossa hän istuutui Isän oikealla puolelle. Ihmisen Poika eli Jeesus on noussut taivaaseen. Paavali juoksee kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen.


        Kyllä Uusi testamentti puhuu paljon taivaasta ja sinne pääsystä.


      • juhani1965
        torre12 kirjoitti:

        Aha. No Jeesus olikin pelkkä valehtelija. Onneksi sinä korjaat.

        Ei Jeesus valehdellut, kyseisessä Matt.25 kohdassa Jeesus puhuttelee ensimmäistä ryhmää, sitä joka pelastuu "vanhurskaiksi". Ja koska vanhurskaus saadaan yksin uskosta ovat ensimmäisen ryhmän ihmiset uskossa olevia ja Jeesuksen ja armon vastaanottaneita. Toisesta ryhmästä Jeesus ei puhu vanhurskaina.


      • Anonyymi

        Raamatun mukaan Jeesus sanoo, että taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillämme.

        <<Jeesus kehottaa kokomaan aarteita taivaaseen. Jeesus otettiin ylös taivaaseen... Paavali juoksee kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen.

        Kyllä Uusi testamentti puhuu paljon taivaasta ja sinne pääsystä.<<

        Miksi tuota taivaaseen menoa ei sitten ole kristinuskon opeissa ollenkaan, vaan ainoastaan maan alle siunaaminen odottamaan fyysistä kuolleista heräämistä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun mukaan Jeesus sanoo, että taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillämme.

        <<Jeesus kehottaa kokomaan aarteita taivaaseen. Jeesus otettiin ylös taivaaseen... Paavali juoksee kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen.

        Kyllä Uusi testamentti puhuu paljon taivaasta ja sinne pääsystä.<<

        Miksi tuota taivaaseen menoa ei sitten ole kristinuskon opeissa ollenkaan, vaan ainoastaan maan alle siunaaminen odottamaan fyysistä kuolleista heräämistä?

        Kyllähän kristinusko nojaa Raamatun oppiin ja nuo lainaamani kohdat ovat Raamatusta lainattuja oppeja eli kyllä ne kuuluvat kristinuskon oppiin.


    • Anonyymi

      Kyse ei ole siitä mitä minä koen, vaan siitä mitä raamattu sanoo. Sen perusteella tiedän olevani Jumalan lapsi.

    • Tähän voidaan ottaa jatkokysymys, jos joku ei edes itse koe olevansa uskossa/uskovainen, miksi ihmeessä hänen tulisi olla päättämässä esim. kirkon asioista/säännöistä.

      • Uskonnollisen fundamentalismin vastustaminen on ihan hyvä ja pätevä syy, onhan se yhteiskunnallisesti epätoivottava ilmiö ja kirkko on yhteiskunnallinen instituutio.


      • Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

        Uskonnollisen fundamentalismin vastustaminen on ihan hyvä ja pätevä syy, onhan se yhteiskunnallisesti epätoivottava ilmiö ja kirkko on yhteiskunnallinen instituutio.

        Mitä pahaa Jeesus on sinulle tehnyt ja milloin se tapahtui?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pahaa Jeesus on sinulle tehnyt ja milloin se tapahtui?

        Jeesus ei ole tehnyt mitään. Ei ole näkynyt.


      • a-teisti kirjoitti:

        Uskonnollisen fundamentalismin vastustaminen on ihan hyvä ja pätevä syy, onhan se yhteiskunnallisesti epätoivottava ilmiö ja kirkko on yhteiskunnallinen instituutio.

        Haluat siis "maallistaa" kirkon sisältäpäin?


      • Anonyymi

        Miten kirkko EI olisi nyt jo maallinen, jos ihmisen fysiikka on henkisiä arvoja tärkeämpi ja koko uskonnostakin puuttuu sielu, koska Paavalin opin mukaan Pyhä henki leikkaa sen irti?!

        Ja kuoleman jälkeenkin siunataan maahan, eikä taivasmatkalle, koska koko uskonnossa ei ole taivasta, vaan odotetaan FYYSISTÄ ylösnousemusta kuoleman jälkeen.

        Minusta tämä on hyvin maallista.


    • Jeesus ei ole tehnyt minulle yhtään mitään.

    • Anonyymi

      Koen mieluummin verkkoja ja katiskoita.

      • Voi niitä kokea vaikka olisi uskovainenkin.


    • Anonyymi

      Aina. Jumala suhde kantanut läpi elämän, jota ateistit eivät ymmärrä. Kyseessä ei ole koskaan ollut jonkun seurakunnan tuottamaa aivopesua mielipiteilleni, mutta Jumala toimii seurakunnan kautta. Olen tehnyt päätöksen yksin, ja sain vastauksen, joka myös tarkoittaa, että monet uskovat ovat rukoilleet puolestani. Minä olen kuitenkin seurakunnan lapsi, ja minkä seurakunnan. Sen missä olen syntynyt, ja missä minun uskoni on syntynyt, ja se on luterilaisessa kirkossa. Kävin helluntaiseurakunnan,mutta en koskaan voinut kotiutua sinne, vaikka kuinka yritin, muuta voi ajatella, että Jumala käytti minua siellä kasteella, ja palautti taas takaisin kirkon piiriin , niin kuin monia muita, Hän on siirtänyt perus helluntailaisista useita kirkon piiriin, eikä sen tähden, että toinen kirkkokunta o!isi parempi, vaan sen tähden, että Kristus rakastaa omiansa. Hän ei Katso kirkkokuntia, mutta hyvä ja oikein on käydä kasteella, mutta kirkon piirissä on paljon sellaista todellista hengellisyyttä, josta Helluntai seurakunnassa suljetaan silmät, hyvin paljon Kristuksen totuutta, jota Helluntai seurakunnasta harvoin löytää. En tiedä kuinka monta sormea saarnaajalla riittää kertomaan,kuinka väärässä toiset, kuin me,olemme. Minä en ole tullut uskoon vihatakseni ihmisiä vaan rakaastakseni heitä. En ole etsinyt paikkaani Jumalan oikeaoppisuudessa vaan armossa ja rakkaudessa, Kristuksessa. Se että tekee oikein on hyvä mutta tärkeintä on aina rakkaus, joka onJumalan luonne. hyvyys ja rakkaus ovat tietysti aina yhtä, mutta ei aina laki, lainsäädökset ja rakkaus. Tämän dilemman Kristus kertoi rakkauden voitoksi, että me myös ymmärtäisimme Isää Jumalaa, joka ei ole laki, vaan rakkaus.

      • Olen monessa mielessä samaa mieltä, mutta Surullista luettavaa kirkon toiminta on tällä hetkellä.

        "Kirkon ryhtyminen Pride-tapahtuman viralliseksi kumppaniksi on ollut viimeinen niitti. "

        "Kirkossa on Räsäsen mielestä tehty tietoisesti Raamatun vastaisia valintoja. Räsänen kertoo, että moni seurakunta-aktiivi harkitsee kirkon jättämistä.

        Räsäsen kotiseurakunnasta Riihimäestä erosi hiljattain valtuuston jäsen. Syynä oli seurakunnan päätös osallistua Pride-viikon tapahtumiin ja järjestää sateenkaarimessu.

        Räsänen on pahoillaan erityisesti luterilaisen kirkon ja Priden yhteistyöstä. Luterilainen kirkko on ensimmäistä kertaa Pride-tapahtuman virallinen kumppani."(is)


    • Uskon itseeni.

      • Anonyymi

        Sääliksi käy!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sääliksi käy!

        Ei kai? Usein on tuntunut siltä, että kaikki asiat pitäisi tehdä itse.


    • Anonyymi

      Mitä on 'olla uskossa'? Liittyykö tämä tähän teologian tohtori Tarkin mainitsemaan asiaan artikkelissaan?

      <<Nykyisin uskominen käsitetään Tarkin mukaan virheellisesti erilaisten väitelauseiden totena pitämiseksi.<<

      Miten tämä 'olla uskossa' käytännössä toteutuu tai näkyy, ettei se ole vain yhden uskonnollisen 'väitelauseen totena pitäminen'?

      • Kysymys oli koetko itse olevasi uskossa tai uskovainen? Ei määrittelystä tai siitä onko joku toinen, siis koetko itse olevasi uskossa.


      • Anonyymi
        ArtoTTT kirjoitti:

        Kysymys oli koetko itse olevasi uskossa tai uskovainen? Ei määrittelystä tai siitä onko joku toinen, siis koetko itse olevasi uskossa.

        Mitä tarkoita uskossa olemisella? Olisi helpompi vastata jos kertoisit sen ensin.


      • Anonyymi

        Mitä ilmeisemmin kysessä on siis juuri tämä tilanne:

        <<Nykyisin uskominen käsitetään Tarkin mukaan virheellisesti erilaisten väitelauseiden totena pitämiseksi.<<

        Nyt pidetään totena väitelauseen vastausta 'koetko olevasi uskossa', kun vastataan 'kyllä koen' tai 'en koe', mutta kukaan ei osaa vastata kuitenkaan, että mitä se sitten oikeastaan on.


    • Tiedän, että en usko, enkä ole koskaan uskonut mihinkään yliluonnolliseen. En siis myöskään usko mihinkään jumaliin mukaan lukien Raamatun Jumalan eri tulkinnat.

      Jos todisteita tulee, niin päivitän kantani.

    • Anonyymi

      Koen olevani uskossa. Ja se tarkoittaa, että olen vastannut Jeesukselle kyllä, kun hän on kysynyt, haluanko seurata Häntä.

      • Anonyymi

        Minulta Jeesus ei ole kysellyt mitään. En ole edes tavannut tai nähnyt häntä. Sinä olet ilmeisesti puhellut hänen kanssaan, vai onko sekin vain kuvittelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulta Jeesus ei ole kysellyt mitään. En ole edes tavannut tai nähnyt häntä. Sinä olet ilmeisesti puhellut hänen kanssaan, vai onko sekin vain kuvittelua.

        Sama täällä. En ole kuullut ylimääräisiä kysymyksiä.


    • Anonyymi

      Millainen tunne ja tila on olla uskossa?

      Aloittajan mielestä vastaus on "aika selvä". Miten niin?
      Mistä ihminen tietää, onko hänen uskonnollinen kasvatuksensa riittävä, vai pitääkö hänen olla "uskossa". Ja millä tavoin uskossa ollaan, että kelpaisi muille seurakuntalaisille.
      Jokainen kelpaa Jumalalle ihan omana itsenään, sillä kysymyksessä on armo, ei onnistunut suoritus.

      • Mitä tuo oli? Ei Jumala anna armoa, vaan jakaa kuolemantuomiot.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Mitä tuo oli? Ei Jumala anna armoa, vaan jakaa kuolemantuomiot.

        Vastauksesi osoittaa, että teillä uskossa olijalla on aivan eri maailma kuin tavallisella takapenkkiläisellä- Joten aloittajan kysymykseen pystyy siis vastaamaan ainoastaan "uskossa" oleva.
        Aika raskas on uskovaisen elämä, kun odottaa kuolemantuomion toimeenpanoa.

        Tyhmät rivijäsenet uskovat, että "joka aamu on armo uus".


      • Anonyymi

        Torre, ei kuollut Jumala tuomioita jaa - sen tähden tässä tuleekin tuo armo.


      • Anonyymi

        Ja kun siunataan kuoleman jälkeen maanalle - manalaan - ollaan Saatanan matkassa, muuten siunattaisiin taivasmatkalle, mutta kun koko opissa ei ole edellä mainitusta syystä edes taivasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun siunataan kuoleman jälkeen maanalle - manalaan - ollaan Saatanan matkassa, muuten siunattaisiin taivasmatkalle, mutta kun koko opissa ei ole edellä mainitusta syystä edes taivasta.

        Elämä on tässä ja nyt. Eläkää se!
        Kiivaat uskovaiset jättävät elämänsä elämättä ja odottavat kuolemantuomion täytäntöönpanoa. He uskovat vakaasti, että todellinen elämä alkaa vasta sitten.
        Kuinka turhaan he pinnistelevät! Ei kukaan voi sanoa, mikä kuoleman jälkeen odottaa, toivottavasti ei mikään.
        Olen turhaan kysynyt montakin kertaa, miksi olisimme niin tärkeitä, että joutuisimme elämään ikuisesti, mutta eihän tosiuskovakaan tällaiseen osaa vastata.
        Palstalla kilpailevat siitä kuka parhaiten uskoo. Ilmeisesti Torren usko ei ole kaikkien mieleen, joten haluatte sitä arvostella.
        Hän odottaakin vain kuolemaa. Aika jylhä uskonkäsitys. Suosittelen elämistä ensin.
        Keskustelu aiheesta ontuu, kun jokainen ei-rekattu on samalla nimmarilla. Aikaisemmin käytin nimmaria Takapenkkiläinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elämä on tässä ja nyt. Eläkää se!
        Kiivaat uskovaiset jättävät elämänsä elämättä ja odottavat kuolemantuomion täytäntöönpanoa. He uskovat vakaasti, että todellinen elämä alkaa vasta sitten.
        Kuinka turhaan he pinnistelevät! Ei kukaan voi sanoa, mikä kuoleman jälkeen odottaa, toivottavasti ei mikään.
        Olen turhaan kysynyt montakin kertaa, miksi olisimme niin tärkeitä, että joutuisimme elämään ikuisesti, mutta eihän tosiuskovakaan tällaiseen osaa vastata.
        Palstalla kilpailevat siitä kuka parhaiten uskoo. Ilmeisesti Torren usko ei ole kaikkien mieleen, joten haluatte sitä arvostella.
        Hän odottaakin vain kuolemaa. Aika jylhä uskonkäsitys. Suosittelen elämistä ensin.
        Keskustelu aiheesta ontuu, kun jokainen ei-rekattu on samalla nimmarilla. Aikaisemmin käytin nimmaria Takapenkkiläinen.

        Näin on. Entinen saattohoidan hoitaja sanoi, että eniten kuolemaa odottava ihminen harmittelee sitä, että elämä on jäänyt elämättä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elämä on tässä ja nyt. Eläkää se!
        Kiivaat uskovaiset jättävät elämänsä elämättä ja odottavat kuolemantuomion täytäntöönpanoa. He uskovat vakaasti, että todellinen elämä alkaa vasta sitten.
        Kuinka turhaan he pinnistelevät! Ei kukaan voi sanoa, mikä kuoleman jälkeen odottaa, toivottavasti ei mikään.
        Olen turhaan kysynyt montakin kertaa, miksi olisimme niin tärkeitä, että joutuisimme elämään ikuisesti, mutta eihän tosiuskovakaan tällaiseen osaa vastata.
        Palstalla kilpailevat siitä kuka parhaiten uskoo. Ilmeisesti Torren usko ei ole kaikkien mieleen, joten haluatte sitä arvostella.
        Hän odottaakin vain kuolemaa. Aika jylhä uskonkäsitys. Suosittelen elämistä ensin.
        Keskustelu aiheesta ontuu, kun jokainen ei-rekattu on samalla nimmarilla. Aikaisemmin käytin nimmaria Takapenkkiläinen.

        #Kiivaat uskovaiset jättävät elämänsä elämättä ja odottavat kuolemantuomion täytäntöönpanoa. #


        Olettekohan te ymmärtäneet hieman väärin sen miten me elämämme elämme.


      • Anonyymi
        ArtoTTT kirjoitti:

        #Kiivaat uskovaiset jättävät elämänsä elämättä ja odottavat kuolemantuomion täytäntöönpanoa. #


        Olettekohan te ymmärtäneet hieman väärin sen miten me elämämme elämme.

        Sanoin mielipiteeni 17.6. klo 21.26.
        Vastaus ilmestyi 18.6. klo 1.02.

        Olen sitä mieltä. että uskovaiset unohtavat elää. . Elämä on elettävä, kun sen on lahjaksi saanut.
        Ei pidä elää elämäänsä seuraamalla mahdottomia sääntöjä ja ohjeita, toisia syntisiä tuomiten ja epäillen, ylimielisenä tietäen, että oma kilvoittelu on mennyt nappiin ja tie taivaaseen varma. Taivaassako sitten eletään, täällä vain suoritetaan ne velvollisuudet, joita ikeeksemme on asetettu?
        Mitään armoa ei ole syytä odottaa.

        _ Takapenkkiläinen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanoin mielipiteeni 17.6. klo 21.26.
        Vastaus ilmestyi 18.6. klo 1.02.

        Olen sitä mieltä. että uskovaiset unohtavat elää. . Elämä on elettävä, kun sen on lahjaksi saanut.
        Ei pidä elää elämäänsä seuraamalla mahdottomia sääntöjä ja ohjeita, toisia syntisiä tuomiten ja epäillen, ylimielisenä tietäen, että oma kilvoittelu on mennyt nappiin ja tie taivaaseen varma. Taivaassako sitten eletään, täällä vain suoritetaan ne velvollisuudet, joita ikeeksemme on asetettu?
        Mitään armoa ei ole syytä odottaa.

        _ Takapenkkiläinen

        Aika väärin olet ymmärtänyt, ei se noin toimi, vaan se on paremminkin sisään rakennettua. Otetaan esimerkki, jos todella oikeasti rakastat puolisoasi, et todellakaan halua pettää häntä toisen kanssa, koska tiedät että se tuhoaisi suhteen toiseen ihmiseen jota rakastat. Ei sinun silti joka päivä tarvitse ponnistella ja pinnistellä pysyäksesi uskollisena hänelle koska olet jo löytänyt jo jotain parempaa.


    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3910
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      604
      3717
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3702
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2351
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      63
      2291
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      327
      1988
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1967
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1806
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1479
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1372
    Aihe