30 aviovuotta takana, nyt mies haluaa erota

Anonyymi

Miten tässä näin kävi? Jälkikasvu on muuttanut omilleen ja nythän meillä olisi aikaa toisillemme. Viime vuosina olemme vain etääntyneet toisistamme, pikkuhiljaa yhä kauemmas. En oikein tiedä mitkä ovat ne todelliset syyt miksi mieheni haluaa eron. Hän on tuonut selväksi että loppuelämänsä hän tahtoo elää juuri niinkuin itse haluaa. Olen hänelle tärkeä, ei muuta.
Hän on eläkkeellä, minä vielä työelämässä.
Itse rakastan häntä edelleen. En haluaisi eroa.

Olen sokissa kauttaaltaan. Nyt ei elämässäni ole mitään elämisen arvoista. Kohta olen jätetty ja hylätty. Karmein kohtalo mitä olla voi.
Miten ihmeessä selviän tästä?

104

3196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko sinulla mitään hajua mistä miehesi nyt kipuilee? Rasittaako häntä tuo ns. tyhjän pesän tunne, missä lapset ovat jo pesästä lentäneet pois? Minkälainen teidän suhde muuten on ollut? Onko arjessa kohtaminen ja toisen huomaaminen jäänyt pois jostain syystä, vai mikä voisi olla syynä hänen noin pahaan oloon, että pitää erota? Mitään en suhteestanne tiedä, mutta jotain hänellä on jäänyt vaille täyttymystä, kun noin radikaaliin liikkeeseen ryhtyy. Toivotaan että hän avaa suuntaan niin, että pääsette työstämään asiaa yhdessä.

      • Anonyymi

        Jos olet suhteen alkuaikoina pettänyt miestäsi, hän saattaa nyt kostaa. Tuollainen asia saattaa kyteä vuosikymmeniä, ja sitten yhtäkkiä pompata miehesi mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet suhteen alkuaikoina pettänyt miestäsi, hän saattaa nyt kostaa. Tuollainen asia saattaa kyteä vuosikymmeniä, ja sitten yhtäkkiä pompata miehesi mieleen.

        VAimostako teet syyllistä. Onhan se syyn etsintää jos 30v tapshtunut on pettämisten syy. Satusetiä riittää.


      • Anonyymi

        Väärin jo ensimmäisessä kommetissa. Työssä olevat kommentoivat. Oli sulla rahaa tai ei , kun siirryt eläkkeelle sun pitää löytää , yksin elämälle tarkoitus. Voi olla vaikeeta , kerrostalon neliössä. Siksi Suomessa syödään masennuslääkkeitä. Sanoisin, keskustele ukkosi kanssa ja elä ehdottele mitään eläkeläiskerhoja van miten löydetään yhteiselämän syke. Sinä olet töissä , joten sinun ehdoilla mennään vaan ota huomioon ukkosi halut. Yksi ei päiviä ole mukava olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VAimostako teet syyllistä. Onhan se syyn etsintää jos 30v tapshtunut on pettämisten syy. Satusetiä riittää.

        Kirjoituksesi kertoo kaiken miksi eroja tulee

        Sinä lähdet heti syyllistämää ja puolustamaan vaikka et tiedä asiasta mitään, juuri sinun kaltaiset tukihenkilöt aiheuttavar riitaiset avioerot.

        On olemassa heikompia yksilöitä jotka uskovat että puhut totta, vaikka todellisuudessa heittelet omia oletuksia.

        Avoin keskustelu puolison kanssa on ainut tie, jos tämä ei onnistu niin aika parisuhde terapeutille. Älä koskaan levittele kahden ihmisen henkilökohtaisia asioita ulkopuolisille, siitä kärsii aina eniten omat lapset.


    • Anonyymi

      siinä ei työstäminen auta, jos miehellä salasuhde, eivät lopeta sitä vaikka jäivät kiinni..

    • Anonyymi

      "Nyt ei elämässäni ole mitään elämisen arvoista. Kohta olen jätetty ja hylätty. "

      Mieskö on sinun elämän tarkoitus? Miksi et näe omalla elämälläsi mitään arvoa? Minusta tuo on kamalaa. Paljon kamalampaa kuin avioero sinänsä. Jokaisella oikeasti on lopulta vain oma elämänsä, jonka voi itse järjestää parhaalla tavallaan. Sinun ongelmasi ei ole suinkaan avioero, vaan valtaisa itsearvostuksen, ns. oman elämän puute.

      • Anonyymi

        Totta. Usein kun toinen ripustautuu puolisoonsa ja roikkuu hänessä, tulee puolisolle juuri valtaisa tarve elää kuten itse haluaa. Ripustautuva puoliso on hirveä taakka. Normaalissa suhteessa molemmat huomaavat oman käytöksensä vaikutuksen toiseen. Avioero, vaikkei sitä itse haluaisikaan, ei ole maailmanloppu. Jos toinen haluaa erota, ymmärretään luopua.


      • Anonyymi

        Kiinnostava ja melko perinteinen tulkinta tuosta lauseesta.

        Itse ymmärrän tuon saman lauseen melkolailla toisin. Tosin siihen tietysti vaikuttaa melkein yhtä pitkä parisuhde kaikkine uskottomuuksineen toisen rinnalla kulkien ja puolison pikkuviat hyväksyen. Seuraavaan mielipiteeseen siis vaikutta se, että on takana pitkä yhdessä kuljettu matka ja on ihan realistisuutta myöntää, että ilman tuota matkaa mielipide olisi erilainen. Se on erilainen, jos on jo kolmas puoliso menossa ja suhteet ovat siis eri pituisia, aivan samoin kuin mielipide on erilainen, kun on takana vain pari vuotta ekaa seurustelusuhdetta.

        Koska kaikki mielipiteet ovat sallittuja riippuen niiden taustoista ja tulokulmista esitän tässä omani:
        Ymmärrän tuon lauseen niin, että pitkän suhteen kaiken koetun historian myötä, kuten lapset, lapsenlapset, sukulaiset ja heihin liittyvät juhlat, molempien puolisoiden vanhempien tukeminen, ehkä saattohoito jne eli koko elämän kokee tuollaisessa tilanteessa heitetyn roskikseen eli toinen ei arvosta sitä yhteistä pitkää koettua yhteiselämää kaikkine moninaisine kommelluksineen. Suhteesta jää puuttumaan se yhdessä muistelun vaihe. Siitäkin voi nousta ajatus, että "Nyt ei elämässäni ole mitään elämisen arvoista. Kohta olen jätetty ja hylätty. " Ei siis ole kyse välttämättä mistään riippuvuudesta, siten kuin riippuvuus halutaan aina negatiivisella tavalla ymmärtää. Tyhjyys, tulevaisuuden tyhjyys, jota ei enää ole parina, jossa niitä elämän bonuksia alkaa kerääntyä vasta, kun lapsenlapset alkavat muodostaa omia parisuhteitaan. Se jää puuttumaan yhteisenä kokemuksena ja monesti vain siitä syystä, että kiiman viimeinen hörähdys kummalla puolisolla tahansa saa aikaan oudon ajattelutavan, jossa yhdessäololla, turvallisella läheisyydellä, toisesta oikeasti välittämisellä ei ole enää sijaa, vaan ainoa merkitys tuntuu olevan kiimainen akti ja niiden jahtaaminen. Hörähtäjien tunnistettavia lausahduksia: kerran täällä vain eletään, toista ei voi omistaa, ei tarvitse kiikkutuolissa itkeä, kun en sitäkään kokeillut, meressä on kalaa jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostava ja melko perinteinen tulkinta tuosta lauseesta.

        Itse ymmärrän tuon saman lauseen melkolailla toisin. Tosin siihen tietysti vaikuttaa melkein yhtä pitkä parisuhde kaikkine uskottomuuksineen toisen rinnalla kulkien ja puolison pikkuviat hyväksyen. Seuraavaan mielipiteeseen siis vaikutta se, että on takana pitkä yhdessä kuljettu matka ja on ihan realistisuutta myöntää, että ilman tuota matkaa mielipide olisi erilainen. Se on erilainen, jos on jo kolmas puoliso menossa ja suhteet ovat siis eri pituisia, aivan samoin kuin mielipide on erilainen, kun on takana vain pari vuotta ekaa seurustelusuhdetta.

        Koska kaikki mielipiteet ovat sallittuja riippuen niiden taustoista ja tulokulmista esitän tässä omani:
        Ymmärrän tuon lauseen niin, että pitkän suhteen kaiken koetun historian myötä, kuten lapset, lapsenlapset, sukulaiset ja heihin liittyvät juhlat, molempien puolisoiden vanhempien tukeminen, ehkä saattohoito jne eli koko elämän kokee tuollaisessa tilanteessa heitetyn roskikseen eli toinen ei arvosta sitä yhteistä pitkää koettua yhteiselämää kaikkine moninaisine kommelluksineen. Suhteesta jää puuttumaan se yhdessä muistelun vaihe. Siitäkin voi nousta ajatus, että "Nyt ei elämässäni ole mitään elämisen arvoista. Kohta olen jätetty ja hylätty. " Ei siis ole kyse välttämättä mistään riippuvuudesta, siten kuin riippuvuus halutaan aina negatiivisella tavalla ymmärtää. Tyhjyys, tulevaisuuden tyhjyys, jota ei enää ole parina, jossa niitä elämän bonuksia alkaa kerääntyä vasta, kun lapsenlapset alkavat muodostaa omia parisuhteitaan. Se jää puuttumaan yhteisenä kokemuksena ja monesti vain siitä syystä, että kiiman viimeinen hörähdys kummalla puolisolla tahansa saa aikaan oudon ajattelutavan, jossa yhdessäololla, turvallisella läheisyydellä, toisesta oikeasti välittämisellä ei ole enää sijaa, vaan ainoa merkitys tuntuu olevan kiimainen akti ja niiden jahtaaminen. Hörähtäjien tunnistettavia lausahduksia: kerran täällä vain eletään, toista ei voi omistaa, ei tarvitse kiikkutuolissa itkeä, kun en sitäkään kokeillut, meressä on kalaa jne.

        "Suhteesta jää puuttumaan se yhdessä muistelun vaihe. Siitäkin voi nousta ajatus, että "Nyt ei elämässäni ole mitään elämisen arvoista. Kohta olen jätetty ja hylätty. " Ei siis ole kyse välttämättä mistään riippuvuudesta, siten kuin riippuvuus halutaan aina negatiivisella tavalla ymmärtää. "

        Mitä? Miksi suhdetta pitäisi muistella yhdessä? Ja vielä suurempi mitä? jos ilman muistelua tuntee, ettei elämässään ole mitään elämisen arvoista. Minusta tuo viittaa pahanlaatuiseen masennukseen, joka ei todellakaan ole iskenyt tulevan avioeron myötä, vaan on ollut ihmisessä jo pitkän aikaa.

        Riippuvuutta on monenmoista, se on selvää. Haitallista läheisriippuvuus on, mikäli ihminen on "unohtanut" elää omaa elämäänsä, ihmisen ajatukset itsestään ovat negatiivisia, elämänhalu kaikonnut. Tällöin ihminen kokee helposti esim. avioeron maailmanloppuna.

        Parisuhteessa on aina kaksi erilaista osapuolta, josta molemmilla on omat kokemukset, ajatukset jne. Outona ajattelutapana pidän vain sitä, että molempien pitäisi ajatella samalla tavalla. Tästä juuri alkaa läheisriippuvuus. Jokaisella on oma käsitys turvallisesta läheisyydestä, niin yhdessä- kuin yksinolosta, seksistä jne. Kumpaisenkin tulisi kunnioittaa ja arvostaa toisen näkemyksiä ym. Mikään ajatus, näkemys jne ei ole toistaan parempia, ainoastaan erilaisia. Ellei m. nämä asiat parisuhteessa kohtaa, niin sehän ei ole kenenkään vika, vaan jokaisen on tehtävä omat ratkaisunsa.

        Arvostelet "hörähtäjiä", joiden kustannuksella korostat omia näkemyksiäsi. Tosiasia on kuitenkin, että kerran täällä eletään, ainakin tätä elämää. Eikä muita ihmisiä voi omistaa. Sinulla on mitä ilmeisemmin selvittämättömiä traumoja, sillä tervettä ei ole puhua samassa lauseessa aivan eri asioista. Kiimaisella aktilla ja turvallisella läheisyydellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, etenkään mielessä "hyvä-paha" vastakkain asettelu. Kaksi eri asiaa, molemmat yhtä hyviä.

        Kiikkustuolissa on mukava pohdiskella hyviä asioita, joista on saanut sisältöä elämään. Sisältöä saa, kun elää oman näköistä elämää, on joustava, osaa käsitellä ongelmia, ja luopua, kun on luopumisen aika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostava ja melko perinteinen tulkinta tuosta lauseesta.

        Itse ymmärrän tuon saman lauseen melkolailla toisin. Tosin siihen tietysti vaikuttaa melkein yhtä pitkä parisuhde kaikkine uskottomuuksineen toisen rinnalla kulkien ja puolison pikkuviat hyväksyen. Seuraavaan mielipiteeseen siis vaikutta se, että on takana pitkä yhdessä kuljettu matka ja on ihan realistisuutta myöntää, että ilman tuota matkaa mielipide olisi erilainen. Se on erilainen, jos on jo kolmas puoliso menossa ja suhteet ovat siis eri pituisia, aivan samoin kuin mielipide on erilainen, kun on takana vain pari vuotta ekaa seurustelusuhdetta.

        Koska kaikki mielipiteet ovat sallittuja riippuen niiden taustoista ja tulokulmista esitän tässä omani:
        Ymmärrän tuon lauseen niin, että pitkän suhteen kaiken koetun historian myötä, kuten lapset, lapsenlapset, sukulaiset ja heihin liittyvät juhlat, molempien puolisoiden vanhempien tukeminen, ehkä saattohoito jne eli koko elämän kokee tuollaisessa tilanteessa heitetyn roskikseen eli toinen ei arvosta sitä yhteistä pitkää koettua yhteiselämää kaikkine moninaisine kommelluksineen. Suhteesta jää puuttumaan se yhdessä muistelun vaihe. Siitäkin voi nousta ajatus, että "Nyt ei elämässäni ole mitään elämisen arvoista. Kohta olen jätetty ja hylätty. " Ei siis ole kyse välttämättä mistään riippuvuudesta, siten kuin riippuvuus halutaan aina negatiivisella tavalla ymmärtää. Tyhjyys, tulevaisuuden tyhjyys, jota ei enää ole parina, jossa niitä elämän bonuksia alkaa kerääntyä vasta, kun lapsenlapset alkavat muodostaa omia parisuhteitaan. Se jää puuttumaan yhteisenä kokemuksena ja monesti vain siitä syystä, että kiiman viimeinen hörähdys kummalla puolisolla tahansa saa aikaan oudon ajattelutavan, jossa yhdessäololla, turvallisella läheisyydellä, toisesta oikeasti välittämisellä ei ole enää sijaa, vaan ainoa merkitys tuntuu olevan kiimainen akti ja niiden jahtaaminen. Hörähtäjien tunnistettavia lausahduksia: kerran täällä vain eletään, toista ei voi omistaa, ei tarvitse kiikkutuolissa itkeä, kun en sitäkään kokeillut, meressä on kalaa jne.

        Juuri näin
        Kiitos ymmärryksestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suhteesta jää puuttumaan se yhdessä muistelun vaihe. Siitäkin voi nousta ajatus, että "Nyt ei elämässäni ole mitään elämisen arvoista. Kohta olen jätetty ja hylätty. " Ei siis ole kyse välttämättä mistään riippuvuudesta, siten kuin riippuvuus halutaan aina negatiivisella tavalla ymmärtää. "

        Mitä? Miksi suhdetta pitäisi muistella yhdessä? Ja vielä suurempi mitä? jos ilman muistelua tuntee, ettei elämässään ole mitään elämisen arvoista. Minusta tuo viittaa pahanlaatuiseen masennukseen, joka ei todellakaan ole iskenyt tulevan avioeron myötä, vaan on ollut ihmisessä jo pitkän aikaa.

        Riippuvuutta on monenmoista, se on selvää. Haitallista läheisriippuvuus on, mikäli ihminen on "unohtanut" elää omaa elämäänsä, ihmisen ajatukset itsestään ovat negatiivisia, elämänhalu kaikonnut. Tällöin ihminen kokee helposti esim. avioeron maailmanloppuna.

        Parisuhteessa on aina kaksi erilaista osapuolta, josta molemmilla on omat kokemukset, ajatukset jne. Outona ajattelutapana pidän vain sitä, että molempien pitäisi ajatella samalla tavalla. Tästä juuri alkaa läheisriippuvuus. Jokaisella on oma käsitys turvallisesta läheisyydestä, niin yhdessä- kuin yksinolosta, seksistä jne. Kumpaisenkin tulisi kunnioittaa ja arvostaa toisen näkemyksiä ym. Mikään ajatus, näkemys jne ei ole toistaan parempia, ainoastaan erilaisia. Ellei m. nämä asiat parisuhteessa kohtaa, niin sehän ei ole kenenkään vika, vaan jokaisen on tehtävä omat ratkaisunsa.

        Arvostelet "hörähtäjiä", joiden kustannuksella korostat omia näkemyksiäsi. Tosiasia on kuitenkin, että kerran täällä eletään, ainakin tätä elämää. Eikä muita ihmisiä voi omistaa. Sinulla on mitä ilmeisemmin selvittämättömiä traumoja, sillä tervettä ei ole puhua samassa lauseessa aivan eri asioista. Kiimaisella aktilla ja turvallisella läheisyydellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, etenkään mielessä "hyvä-paha" vastakkain asettelu. Kaksi eri asiaa, molemmat yhtä hyviä.

        Kiikkustuolissa on mukava pohdiskella hyviä asioita, joista on saanut sisältöä elämään. Sisältöä saa, kun elää oman näköistä elämää, on joustava, osaa käsitellä ongelmia, ja luopua, kun on luopumisen aika.

        Ja tässäpä vasta täysi esimerkki hörähdysten EMÄSTÄ. Oli kyllä käsittämätöntä aivopieuru väännetty ripuloiden kaikki sanottu.


    • Anonyymi

      Meillä tulee myös ero 30 v jälkeen. Vaimo on nykyisin läski nalkuttaja ja en halua enää koskeakaan häneen, koska läski on totaalinen turn off. Vielä tähän saakka halut ovat olleet niin kovat, että olen pystynyt naimaan silmät kiinni, mutta en enää. Vain kiinteät 30-40 v naiset herättää halut enää. Saman olen havainnut monilla 50 kymppisillä pareilla, naisilla järkyttävät mahaläskit ja miehet kunnossa. Ero tullut ja mies löytänyt 40 kymppisen kuosissa olevan naisen. Läskit akat jääneet yksikseen tai saaneet random-kännipanijoita pubeista.

      • Anonyymi

        Älä höpäjä hölmöjä. Miehet ovat paljon läskempiä kuin naiset. Tilastot osoittaa. Terveet parisuhteet perustuvat muuhun kuin kiloihin.


      • Anonyymi

        Sinä olet jotenkin jälkeen jäänyt ihan teinien tasolla.


      • Anonyymi

        Et ole yksin! Vaimoni tietää asenteeni ja on pitänyt itsensä todella kunnossa menemättä liiallisuuksiin. Hän tietää millä silmällä katson mm. bikinifitness tyttöjä, sprintteri naisia jne.
        Vaimoni silmissä miespuoliset telinevoimistelijat ovat miesten näköisiä. Toisena ryhmänä ovat 10-ottelijat.
        Rasvani on vielä 75v ikäisenä yleisen viitealueen puolivälin tietämissä ja vatsaontelon epäterveellinen "omenaviskeraali" on ikäryhmäni alarajoilla.
        Siinä on "läskittelijä" mammoille esimerkkiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole yksin! Vaimoni tietää asenteeni ja on pitänyt itsensä todella kunnossa menemättä liiallisuuksiin. Hän tietää millä silmällä katson mm. bikinifitness tyttöjä, sprintteri naisia jne.
        Vaimoni silmissä miespuoliset telinevoimistelijat ovat miesten näköisiä. Toisena ryhmänä ovat 10-ottelijat.
        Rasvani on vielä 75v ikäisenä yleisen viitealueen puolivälin tietämissä ja vatsaontelon epäterveellinen "omenaviskeraali" on ikäryhmäni alarajoilla.
        Siinä on "läskittelijä" mammoille esimerkkiä!

        Älä papparainen nyt tukehdu tuohon itsekehuun, vanha gubbe olet kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä papparainen nyt tukehdu tuohon itsekehuun, vanha gubbe olet kuitenkin.

        Tosiasian toteaminen muuttuu kehumiseksi kuulijan / lukijan korvien välissä!

        Faktoja. Tilanne 26.02. 2019
        Rasva 16,8%. Miesten yleinen viitealue 10 - 20.
        Vatsaontelon viskeraali 76,1. Se on aivan ikäisteni alarajalla. Ikäiseni viitealueen yläraja on noin 170.
        Yleinen hyvä tavoitetaso on 100.
        Lihasmassa kokonaispainosta 48%.
        Ihannepaino oli 1,8kg alempana.

        En halua enempää pahoittaa mieltäsi julkistamalla testoarvojani.
        Kyllä. Olen 75v ikäinen vanha gubbe.

        Joku satunnainen lukaisja saattaa tunnistaa joten minulle ei ole varaa, eikä syytäkään suoltaa potaskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasian toteaminen muuttuu kehumiseksi kuulijan / lukijan korvien välissä!

        Faktoja. Tilanne 26.02. 2019
        Rasva 16,8%. Miesten yleinen viitealue 10 - 20.
        Vatsaontelon viskeraali 76,1. Se on aivan ikäisteni alarajalla. Ikäiseni viitealueen yläraja on noin 170.
        Yleinen hyvä tavoitetaso on 100.
        Lihasmassa kokonaispainosta 48%.
        Ihannepaino oli 1,8kg alempana.

        En halua enempää pahoittaa mieltäsi julkistamalla testoarvojani.
        Kyllä. Olen 75v ikäinen vanha gubbe.

        Joku satunnainen lukaisja saattaa tunnistaa joten minulle ei ole varaa, eikä syytäkään suoltaa potaskaa.

        Ei tämä ole mikään fitnes ja kunto palsta, vaan avioero palsta olet väärällä foorumilla.
        Tuolta vasemmalla olevasta palkista löytyy nuo palstat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä ole mikään fitnes ja kunto palsta, vaan avioero palsta olet väärällä foorumilla.
        Tuolta vasemmalla olevasta palkista löytyy nuo palstat.

        Kilkutteluni oli vastaus tuolle itsekehuun tuomitsevalle gubettajalle!
        Faktoilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasian toteaminen muuttuu kehumiseksi kuulijan / lukijan korvien välissä!

        Faktoja. Tilanne 26.02. 2019
        Rasva 16,8%. Miesten yleinen viitealue 10 - 20.
        Vatsaontelon viskeraali 76,1. Se on aivan ikäisteni alarajalla. Ikäiseni viitealueen yläraja on noin 170.
        Yleinen hyvä tavoitetaso on 100.
        Lihasmassa kokonaispainosta 48%.
        Ihannepaino oli 1,8kg alempana.

        En halua enempää pahoittaa mieltäsi julkistamalla testoarvojani.
        Kyllä. Olen 75v ikäinen vanha gubbe.

        Joku satunnainen lukaisja saattaa tunnistaa joten minulle ei ole varaa, eikä syytäkään suoltaa potaskaa.

        Ketään ei kiinnosta sinun faktasi. Boring.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei kiinnosta sinun faktasi. Boring.

        Kiinnostaa tai ei mutta eiköhän ole perusteltua esittää faktoja epämääräisten väitteiden ja subektiivisten mielipiteiden lisäksi?

        Vai onko niitä? Jos ei ole niin ne ovat hankittavissa.
        Mikä tuossa nyt niin hirveästi ärsyttää?


      • Anonyymi

        Entä läskit ukot. Taitaa niitä olla vielä suhteessa enemmän Suomessa. Hyi. Yök. 😉


    • Anonyymi

      Lopeta tuo itsesäälissä rypeminen ja hommaa oma elämä.

    • Anonyymi

      Miehesi eläkkeellä. Sinä olet työelämässä! Miksi?
      Kun elämä on noin eriparista niin en ihmettele yhtään ristiriitojen ja turhautumisen ilmenemistä!

      Pikainen ensiapu olisi sinun työssäkäymisen lopettaminen.
      Yhteistä, stressitöntä aikaa. Mahdollisuus yhteisiin ja kummankin omiin harrastuksiin.
      Aikaa ja enegiaa toistenne hellimiseen ja "päiväpeittoelämään".

      En yritä viisastella yleisellä tasolla vaan kertoilen asiasta omien kokemusten valossa silloin kun aloitus sellaista sivuaa.

      Nimimerkki pari niukasti 50 > 75/71. Tuo ensimmäinen tarkoittaa työssäkäymisemme ikävaihetta. Jälkimmäinen nykyisiä ikiämme.

      • Anonyymi

        Voisiko ajatella, että työtä tarvitsee tehdä, että saa eläkkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko ajatella, että työtä tarvitsee tehdä, että saa eläkkeen?

        Voisiko ajatella, että asettaa ne mahdollisesti tulossa olevat ( jos on hengissä ) merginaanieurot toisarvoiseen asemaan elämisen laadun suhteen?
        Eläkkeen nautintavuodet vähenevät joka tapauksessa samaa tahtia ahnehtimisen kanssa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko ajatella, että asettaa ne mahdollisesti tulossa olevat ( jos on hengissä ) merginaanieurot toisarvoiseen asemaan elämisen laadun suhteen?
        Eläkkeen nautintavuodet vähenevät joka tapauksessa samaa tahtia ahnehtimisen kanssa!

        Työelämää kuuluu pidentää, eikä lyhentää, muuten tämä hyvinvointiyhteiskunta romuttuu.
        Miksi ihmisten työssäkäynti voi aiheuttaa eroja, kyllä kaikkien on töitä tehtävä, muuten yhteiskunta ei toimi.
        Töissäkäynti on tekosyy eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työelämää kuuluu pidentää, eikä lyhentää, muuten tämä hyvinvointiyhteiskunta romuttuu.
        Miksi ihmisten työssäkäynti voi aiheuttaa eroja, kyllä kaikkien on töitä tehtävä, muuten yhteiskunta ei toimi.
        Töissäkäynti on tekosyy eroon.

        Nuoria työttömiä on pilvin pimein. Työurien jatkaminen nyt eläkekynnyksellä oleville ei oikein sovi yhtälöön!

        Yhteiskunta toimii paremmin jos nuoret työttömät saadaan normaalin työelämän pariin.
        Nyt ne tottuvat loisimaan ja työhön menon kynnys nousee varsinkin kun vanhat jäärät ovat tukkeena.
        Ikääntyneiden etuaikaisesta "eläköitymisestä" on sekin hyöty, että maksettavat eläkkeet jäävät pienemmiksi.

        Eriparinen työssäkäynti, toinen töissä, toinen kokoaikavapaalla aiheuttaa pakostakin eritahtisuutta harrastuksissa ja ajan käytössä.
        Tunnen itseni hyväntekijäksi koska lopetin, kuten vaimonikin, työssä käymisen 50:n pinnassa. Työpaikat nuoremmille ja meille pienet eläkkeet. Omiahan siinä alussa kului.
        Kummallakin on säännölliset, omat harrastukset ja niiden lisäksi sopivasti yhteistä aikaa. Kaikki toimii vaikka tätä elämäntapaa on kulunut parikymmentä vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoria työttömiä on pilvin pimein. Työurien jatkaminen nyt eläkekynnyksellä oleville ei oikein sovi yhtälöön!

        Yhteiskunta toimii paremmin jos nuoret työttömät saadaan normaalin työelämän pariin.
        Nyt ne tottuvat loisimaan ja työhön menon kynnys nousee varsinkin kun vanhat jäärät ovat tukkeena.
        Ikääntyneiden etuaikaisesta "eläköitymisestä" on sekin hyöty, että maksettavat eläkkeet jäävät pienemmiksi.

        Eriparinen työssäkäynti, toinen töissä, toinen kokoaikavapaalla aiheuttaa pakostakin eritahtisuutta harrastuksissa ja ajan käytössä.
        Tunnen itseni hyväntekijäksi koska lopetin, kuten vaimonikin, työssä käymisen 50:n pinnassa. Työpaikat nuoremmille ja meille pienet eläkkeet. Omiahan siinä alussa kului.
        Kummallakin on säännölliset, omat harrastukset ja niiden lisäksi sopivasti yhteistä aikaa. Kaikki toimii vaikka tätä elämäntapaa on kulunut parikymmentä vuotta.

        Nämä nuoret jotka on työttöminä eivät haluakaan töihin, ensinnäkin heillä ei ole muuta koulutusta , kun peruskoulu, ei sellaisia kukaan edes ota töihin, ensiksi heidän pitää saada joku ammatti, no sitten on hyvin koulutettu ryhmä ,jotka ei ota mitään alemman tason työtä vastaan, vain koulutusta vastaavaa, ja myös on pulaa ns. Duunareista, mutta monet nuoret kaihtaa jotain metallialan koulutusta, tai muuta duunarikoulutusta, pojat haluu insinööriksi ja likat sairaanhoitajiksi, siksi monet vanhat jatkaa työelämässä, kun ei ole tulijoita, tietty kaikki on vapaaehtoista, en ymmärrä miksi jo 50 v halutaan eläkkeelle, ennemmin sitte kouluttaa ittes uuteen ammattiin , jos työ on niin paskaa.
        Onhan niitä eriparisia eläkkeelle menijöitä , jos toinen on huomattavasti nuorempi toista, siihen on vain sopeuduttava että toinen eläkkeel ja toinen töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä nuoret jotka on työttöminä eivät haluakaan töihin, ensinnäkin heillä ei ole muuta koulutusta , kun peruskoulu, ei sellaisia kukaan edes ota töihin, ensiksi heidän pitää saada joku ammatti, no sitten on hyvin koulutettu ryhmä ,jotka ei ota mitään alemman tason työtä vastaan, vain koulutusta vastaavaa, ja myös on pulaa ns. Duunareista, mutta monet nuoret kaihtaa jotain metallialan koulutusta, tai muuta duunarikoulutusta, pojat haluu insinööriksi ja likat sairaanhoitajiksi, siksi monet vanhat jatkaa työelämässä, kun ei ole tulijoita, tietty kaikki on vapaaehtoista, en ymmärrä miksi jo 50 v halutaan eläkkeelle, ennemmin sitte kouluttaa ittes uuteen ammattiin , jos työ on niin paskaa.
        Onhan niitä eriparisia eläkkeelle menijöitä , jos toinen on huomattavasti nuorempi toista, siihen on vain sopeuduttava että toinen eläkkeel ja toinen töissä.

        Nuorten loisiminen on järjestelmän ja kasvatuksen tulosta.
        Tuet menneiden vuosikymmenten tasoon niin alkaisivat paskaduunitkin maistumaan.

        Likimainkaan kaikkiin töihin ei vaadita koulutusta tai kokemustakaan.
        Olen toiminut kolmen metallialan pk-yrityksen tuotantopäällikkönä ja jokaisessa paikassa oli töitä joissa halua ja täsmällisyys olivat ainoita vaatimuksia. Kyseisen alan ammattilaiseksi oppi tekemällä.

        Vaimoni kanssa kuulumme tuohon "ei ymmärrettyyn" ryhmään. Suunnittelimme "eläköityvämme minun ollessani 50:n tienoissa. Vaimoni on 4 vuotta nuorempi. Kahden työnatajani konkurssin vuoksi tavoite siirtyi muutamalla vuodella mutta onnekseni pystyin säätelemään sitä itse.
        Jäimme töistä pois parin kuukauden portaalla.
        Nyt, parinkymmenen vuoden jälkeenkin voimme todeta tehneemme hyvän ratkaisun.

        Minun tilalleni viimeiseen työpaikkani oli pakko palkata vastaavan koulutuksen saanut heppu. Oli perheellinen, kahden pienen lapsen isä joka ajoi taksia pk-seudulla. Minä luovuin työpaikasta ja vukrakaksiosta.
        Vaimo luopui osa-aikaisesta viivakoodin vinguttamisesta kassalla ja hänenkin tuntinsa jäivät halukkaiden tekemiksi.
        Minusta teimme jalot, ihmisystävälliset ratkaisut.
        Kaiken lisäksi lyhyet työurat näkyvät pieninä eläkkeinämme. Vaimoni alle tonni. Minun eläkkeeni perustuu 27:ään työvuoteen, eli on pieni. Laskimme nämä ennalta.

        Jo ennakkoon oli ajatus eriaikaisesta "eläköitymisestä" älytön emmekä hetkeäkään edes harkinneet sitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorten loisiminen on järjestelmän ja kasvatuksen tulosta.
        Tuet menneiden vuosikymmenten tasoon niin alkaisivat paskaduunitkin maistumaan.

        Likimainkaan kaikkiin töihin ei vaadita koulutusta tai kokemustakaan.
        Olen toiminut kolmen metallialan pk-yrityksen tuotantopäällikkönä ja jokaisessa paikassa oli töitä joissa halua ja täsmällisyys olivat ainoita vaatimuksia. Kyseisen alan ammattilaiseksi oppi tekemällä.

        Vaimoni kanssa kuulumme tuohon "ei ymmärrettyyn" ryhmään. Suunnittelimme "eläköityvämme minun ollessani 50:n tienoissa. Vaimoni on 4 vuotta nuorempi. Kahden työnatajani konkurssin vuoksi tavoite siirtyi muutamalla vuodella mutta onnekseni pystyin säätelemään sitä itse.
        Jäimme töistä pois parin kuukauden portaalla.
        Nyt, parinkymmenen vuoden jälkeenkin voimme todeta tehneemme hyvän ratkaisun.

        Minun tilalleni viimeiseen työpaikkani oli pakko palkata vastaavan koulutuksen saanut heppu. Oli perheellinen, kahden pienen lapsen isä joka ajoi taksia pk-seudulla. Minä luovuin työpaikasta ja vukrakaksiosta.
        Vaimo luopui osa-aikaisesta viivakoodin vinguttamisesta kassalla ja hänenkin tuntinsa jäivät halukkaiden tekemiksi.
        Minusta teimme jalot, ihmisystävälliset ratkaisut.
        Kaiken lisäksi lyhyet työurat näkyvät pieninä eläkkeinämme. Vaimoni alle tonni. Minun eläkkeeni perustuu 27:ään työvuoteen, eli on pieni. Laskimme nämä ennalta.

        Jo ennakkoon oli ajatus eriaikaisesta "eläköitymisestä" älytön emmekä hetkeäkään edes harkinneet sitä!

        Kyllä nykyisin vaaditaan tutkinto melkeen joka alalle, se oli toista 25 vuotta sitten, kun sinä olit työelämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nykyisin vaaditaan tutkinto melkeen joka alalle, se oli toista 25 vuotta sitten, kun sinä olit työelämässä.

        Melkein on liioittelua! Useankin alan yrityksissä on tehtäviä joihin ei vaadita mitään tutkintoa eikä ammatillista pätevyyttä.
        Nuoriso ei pidä niistä koska niissä ei ole "seksikkyyttä" eikä hohtoa. Palkkakin maksetaan ko. alan tes:n alapään mukaan.

        Kun minä olin työelämässä niin jo silloin oli ammatillinen koulutus rämettynyt pahemman kerran. Esimerkiksi amiksen levyseppä-hitsrilinjan suorittanut ei osannut vaihtaa mig:n lankakelaa joka nyt on täysin vasemman käden hommia.
        Samoin kaveri hämmästelee polttopillin kanssa. "Oon mie nähny ku Timo polttaa". Kyse oli siis amiksesta valmistuneesta.
        Eikä ollut ainoa.

        Keskikoulua käyvistä löytyi kavereita joilla ei ollut hohdokasta käsitystä itsestään vaan he tulivat aputöihin ansaitakseen rahaa odottamatta siitäkään mitään ihmeellistä
        Perusterveys, säännöllisyys ja halu tehdä ja oppia riittävät.
        Näitä töitä on edelleenkin mutta tuntuu siltä, että kantaväestön nuoret on kasvatettu täysi erilaiseen henkeen.

        Omat tenavani asennoituivat työhön vanhanaikaisella tavalla.
        Jo ennen opiskelun aloitusta tyttäremme oli siivoojana, yksityisen hoivakodin "paskaduuneissa" mm. ulkoiluttamassa liikuntarajoitteisia, pesemässä tekohampaita ja lasilmiä jne.
        Opiskellessaan metkuksi hänelle ohjattiin alkuun it-laitoksen "paskaduunit".

        Poika oli siivoamassa, varastotöissä, vartiointiliikeessä, satamajätkänä ja kaikki Otaniemen opiskelujen ohessa.

        Mistähän johtunee, että paikallislehtemme, kaksi eri lehteä, tulevat luukkuun matujen toimesta. Harrastuskorttelimme pysyy puhtaana sisältä ja ulkoa venäläisen pariskunnan voimin. Yms.

        Meikäläisillä on liikaa vaatimuksia ja opetettu mukavuudenrakkaiksi. Hyvin pärjää ilman työtäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkein on liioittelua! Useankin alan yrityksissä on tehtäviä joihin ei vaadita mitään tutkintoa eikä ammatillista pätevyyttä.
        Nuoriso ei pidä niistä koska niissä ei ole "seksikkyyttä" eikä hohtoa. Palkkakin maksetaan ko. alan tes:n alapään mukaan.

        Kun minä olin työelämässä niin jo silloin oli ammatillinen koulutus rämettynyt pahemman kerran. Esimerkiksi amiksen levyseppä-hitsrilinjan suorittanut ei osannut vaihtaa mig:n lankakelaa joka nyt on täysin vasemman käden hommia.
        Samoin kaveri hämmästelee polttopillin kanssa. "Oon mie nähny ku Timo polttaa". Kyse oli siis amiksesta valmistuneesta.
        Eikä ollut ainoa.

        Keskikoulua käyvistä löytyi kavereita joilla ei ollut hohdokasta käsitystä itsestään vaan he tulivat aputöihin ansaitakseen rahaa odottamatta siitäkään mitään ihmeellistä
        Perusterveys, säännöllisyys ja halu tehdä ja oppia riittävät.
        Näitä töitä on edelleenkin mutta tuntuu siltä, että kantaväestön nuoret on kasvatettu täysi erilaiseen henkeen.

        Omat tenavani asennoituivat työhön vanhanaikaisella tavalla.
        Jo ennen opiskelun aloitusta tyttäremme oli siivoojana, yksityisen hoivakodin "paskaduuneissa" mm. ulkoiluttamassa liikuntarajoitteisia, pesemässä tekohampaita ja lasilmiä jne.
        Opiskellessaan metkuksi hänelle ohjattiin alkuun it-laitoksen "paskaduunit".

        Poika oli siivoamassa, varastotöissä, vartiointiliikeessä, satamajätkänä ja kaikki Otaniemen opiskelujen ohessa.

        Mistähän johtunee, että paikallislehtemme, kaksi eri lehteä, tulevat luukkuun matujen toimesta. Harrastuskorttelimme pysyy puhtaana sisältä ja ulkoa venäläisen pariskunnan voimin. Yms.

        Meikäläisillä on liikaa vaatimuksia ja opetettu mukavuudenrakkaiksi. Hyvin pärjää ilman työtäkin.

        Sun mukuloiden kesätyöt ja opiskelujen ohessa tehty työ on ihan eri asia, kun työ ,jolla pitää myös elättää ittes ilman tukiaisia, nuo työt jotka mainitsit ovat niin huonosti palkattuja , että ei niillä tule toimeen, minusta jokaisen pitää peruskoulun jälkeen opiskella itselleen ammatti, sillon työnsaanti paranee ja saa myös paremman palkan. Rinteen hallitus on tän asian hyväksi nyt jotain esittänyt.
        Nykyään ei pääse vanhainkotiin vakituiseksi siivoojaksi , jollei ole laitoshuoltajan tutkintoa.
        Suomessa on noita paskatöitä joista ei kunnolla makseta , työttömänä saa enemmän, niin ja täältä puuttuu palkanmaksajat, monet työnantajat koittavat saada vain tukityöllisiä ja 9 euron tekijöitä, mutta niillä töillä ei elä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun mukuloiden kesätyöt ja opiskelujen ohessa tehty työ on ihan eri asia, kun työ ,jolla pitää myös elättää ittes ilman tukiaisia, nuo työt jotka mainitsit ovat niin huonosti palkattuja , että ei niillä tule toimeen, minusta jokaisen pitää peruskoulun jälkeen opiskella itselleen ammatti, sillon työnsaanti paranee ja saa myös paremman palkan. Rinteen hallitus on tän asian hyväksi nyt jotain esittänyt.
        Nykyään ei pääse vanhainkotiin vakituiseksi siivoojaksi , jollei ole laitoshuoltajan tutkintoa.
        Suomessa on noita paskatöitä joista ei kunnolla makseta , työttömänä saa enemmän, niin ja täältä puuttuu palkanmaksajat, monet työnantajat koittavat saada vain tukityöllisiä ja 9 euron tekijöitä, mutta niillä töillä ei elä.

        Teollisuusyrityksissä maksettiin alan TES:n mukaista palkkaa!

        Mukuloiden tekemä työ oli sellaista, ettei pojan tarvinnut ottaa opintolainaa yhtään eikä voinut nostaa opintotukea.
        Valmistui 5:ssä vuodessa tekniseltä fysiikalta.

        Tyttö otti yhtenä vuotena opintolainaa.
        Opiskelua edeltävillä töillä elätti itsensä Helsingissä ilman tukiaisia.

        Tuossa olet oikeassa. Työttömänä saa enemmän ja sehän juuri ongelma onkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teollisuusyrityksissä maksettiin alan TES:n mukaista palkkaa!

        Mukuloiden tekemä työ oli sellaista, ettei pojan tarvinnut ottaa opintolainaa yhtään eikä voinut nostaa opintotukea.
        Valmistui 5:ssä vuodessa tekniseltä fysiikalta.

        Tyttö otti yhtenä vuotena opintolainaa.
        Opiskelua edeltävillä töillä elätti itsensä Helsingissä ilman tukiaisia.

        Tuossa olet oikeassa. Työttömänä saa enemmän ja sehän juuri ongelma onkin!

        Opintotukea saavat kaikki, jotka ei asu mutsin ja faijan hoteissa.
        Tervetuloa nykypäivään sieltä 1900 luvulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teollisuusyrityksissä maksettiin alan TES:n mukaista palkkaa!

        Mukuloiden tekemä työ oli sellaista, ettei pojan tarvinnut ottaa opintolainaa yhtään eikä voinut nostaa opintotukea.
        Valmistui 5:ssä vuodessa tekniseltä fysiikalta.

        Tyttö otti yhtenä vuotena opintolainaa.
        Opiskelua edeltävillä töillä elätti itsensä Helsingissä ilman tukiaisia.

        Tuossa olet oikeassa. Työttömänä saa enemmän ja sehän juuri ongelma onkin!

        Täällä saa mamutkin tukiaisia enempi, kun paskaduunin tekijät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opintotukea saavat kaikki, jotka ei asu mutsin ja faijan hoteissa.
        Tervetuloa nykypäivään sieltä 1900 luvulta.

        Käsittääkseni jos opiskelun ohessa asaitsi liikaa niin ei ollut oikeutettu opintotukeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni jos opiskelun ohessa asaitsi liikaa niin ei ollut oikeutettu opintotukeen.

        Tietoa saa kelan sivuilta , lue sieltä.


    • Anonyymi

      Meillä myös pitkä liitto takana, eikä oikein kumpakaan tiedä, kannattaako jatkaa. Kumpikin kaipaa omaa tilaa enemmän ja jossain muistoissa/toiveissa unelma hyvästä seksistä. Pitäiskö luovuttaa..

    • Anonyymi

      Enemmän omaa tilaa? Mitä ja millaista tilaa? Sehän on sopimuskysymys!
      Meillä tuo muotoutui vuosien saatossa itsekseen. Omat ja yhteiset harrastukset yhteiset ja vaimon matkat.

      Unelma hyvästä seksistä? Avoin keskustelu mielihaluista, toiveista, fetisseistä. Molemminpuolinen rajojen hakeminen. Vaimoni on minua pidättyvämpi keskustelemaan mutta kokeillen ja toimien ovat mieltymykset löytyneet.

      Pitäiskö luovuttaa? Miten kukaan ulkopuolinen voisi tietää? Analysoi vaihtoehdot!
      Onnekseni en ole tuossa tilanteessa mutta leskeytymistapauksen varalta olen joskus miettinyt, että 75v ukon vapaiden markkinoiden mahikset olisivat hyvin rajalliset joten vaihtoehdoksi jäisibät vain kaupalliset palvelut.

    • Anonyymi

      Kyllä mä niin tunnistan tuon fiiliksen, että elämässä ei enää ole mitään elämisen arvoista. Kyllähän se elämä ihan totaalisesti muuttuu. Mutta jos toinen haluaa viimevuotensa lentää kukasta kukkaan, ei sille mitään voi. En usko, että tilannetta voi enää mitenkään korjata. Sure surusi, nauti itse lapsistasi, lapsenlapsista, tee niitä asioita, miistä olet ehkä avioliiton aikana ja lasten ollessa pieniä, joutunut luopumaan. Pidä osituksessa puolesi, vaikka tuntuu ehkä nyt, ettei millään ole väliä. Kun aika kuluu, on ihan hyvä, että on saannut oman osuutensa yhdessä kerätystä omaisuudesta jos sitä on. Kyllä se oman ajan tarve on mitä todennäköisemmin uusi rakas, ja kuuntele vaikka kuopatun Olli Lindholmin viimeisiä lauluja, minusta ne kuvaavat hyvin tuollaisen rakkaudennälkäisen äijän tuntoja.

      • Anonyymi

        Kiitos


    • Anonyymi

      Hengissä ei lopulta elämästä selviä, mutta kaikesta muusta selviää. Anna miehen mennä, jos on mennäkseen, heippa. Mihinkään ihmissuhteisiin ei ole takuuta. Jatka omaa elämääsi valitsemallasi tavalla.

    • Anonyymi

      Parisuhde on parisuhde. Eli yksin ei voi olla parisuhteessa, jos toinen ei halua sitä jatkaa. Jos rakastaisit miestäsi oikeasti ymmärtäisit tämän ja luopuisit hänestä ilman draamaa. Jättäisit myös väliin lapselliset "elämälläni ei ole enää tarkoitusta" mietteet. Itsesäälissä voi tietysti vähän aikaa rypeä. Joka tapauksessa jokaisen elämän tarkoitus ja arvo lähtee omasta itsestä. Niitä ei voi ulkoistaa mitenkään. Arvo ei lähde avioerossakaan miehen matkaan. Kun ajattelet näin, se kertoo vain omista itsetuntoon ja elämääsi liittyvistä ongelmista.

      Anteeksi tylyt sanani, mutta suhtaudu niihin vakavasti. Jos tai kun elämäsi arvot ovat olleet miehesi varassa, mieti missä vaiheessa näin on päässyt käymään? Todella säälittävää. Vain sinä voit korjata asian itsetutkiskelulla. Ensin sinun on opeteltava rakastamaan itseäsi. Vasta sen jälkeen voit rakastaa muita.

    • Anonyymi

      Pitkän yhteisen elämäntaipaleen jäljiltä sitä on paljon yhteistä, josta joutuu luopumaan, ei vain se yksi ihminen. Ja hyljätyksi tuleminen on kova paikka. Ei ihan kepeästi käy jaloilleen pääsy. Tutkittu juttu.

      • Anonyymi

        Pitkän ”yhteisen” elämän jälkeen ei todellakaan ollut mitään ”yhteistä”, vaan ero oli todella helpotus! Kokonaan omilla jaloilla seisominen oli oikeasti helppoa.


    • Anonyymi

      Kyllä haluaisin kunnon syyt kuulla miksi eron haluaa. Hemmetti ei se pankkilaina tai tulot voi olla peruste. Eikä se että tarvii omaa "tilaa. Nauttia voi yhdessä jatkossa aikaansaannoksiaan. Omaisuus joka hankittu yhdessä ja siitä nauttiminen. Sinkkuna on kovaa olla hieman vanhempana. Kumppani itse määrää mitä haluaa. Jos eron haluaa vain kun on kyllästynyt tai haluaa olla sinkku. Aika kiva kiitos toiselle kyllä täytyy myöntää. Ei mitään arvoa kyllä anna. Jos rakkaus on kadonnut se pitää etsiä uudestaan. Jos taas kyllästyttää tehdä muutoksia elämässään. Aivan kuin toinen olisi arvoton jolle ei ole käyttöä.

      • Anonyymi

        " Aivan kuin toinen olisi arvoton jolle ei ole käyttöä. "

        Ihmeellisiä ajatuksen kummajaisia sinulla. Ihan kuin itse ajattelisit arvosi olevan toisen taskussa, ja toisen käyttöesineenä. Eihän sellainen ole tervettä!

        Homma menee niin, että jos parisuhteessa toinen haluaa erota, vaikka itse ei haluaisi, niin on silti osattava luopua. Se on tervettä. Liitolla, jossa toista yritetään pitää velvollisuudesta, tai millään muulla keinoilla kuin hänen silkasta omasta vapaasta tahdosta ja halusta, ei ole hevon kukun arvoa. Epätervettä on myös yksin määritellä mikä saa voi olla kelvollinen eroperuste. Jos kumppanisi ei halua - syystä mistä tahansa - jatkaa kanssasi, se on ihan riittävän hyvä syy erota. Itsesi vuoksi se on parasta hyväksyä.

        Sinkkuna ei ole kovaa olla vanhempana, eikä koskaan. Se on sinun vääristynyt keksintösi.

        Itse jätin omaisuuttani exälle. Hyvästä kannattaa maksaa (=erosta). Pääsin erossa viimein nauttimaan edes puolikkaasta omaisuudestani ja suunnittelemaan/päättämään yksin menoista. Ei enää tule exän mitään yllätysmenoja ja - laskuja kuukausittain ja pidä miettiä miten kusessa taas ollaan koko perhe. Hyvä, tasapainoinen ja ennakoitava talous on ehdottomasti kaiken hyvinvoinnin perusta.


    • Anonyymi

      Shit happens, kuten englanninkieliset sanoo. Ei siitä auta muu kuin jatkaa eteenpäin ja myöntää ero itselle ikävänä tosiasia. Lohdutuksena; tuskinpa mieskään siitä iloitsee, vaikka erota haluaakin.

      Ja - kaikesta pääsee halutessaan yli. Tämä kyllä vaatii ajattelua, itsetutkiskelua ja omien tunteiden työstämistä ja vaikka mitä. Silti se kannattaa. Aina parempi kuin vajota itsesääliin, jäädä suremaan ja katkeroitumaan. Ehkä et selviä omin neuvoin; käänny ammattiauttajan puoleen.

      Sinä olet ihana sinä. Arvosi ei ole ex-liitosta kiinni. Nenä pystyyn ja eteenpäin.

      • Anonyymi

        Lämmin kiitos


    • Anonyymi

      Aloittajalle.
      Mitä miehesi tarkoittaa tällä: "Hän on tuonut selväksi että loppuelämänsä hän tahtoo elää juuri niinkuin itse haluaa. "

      Miten miehesi toiveet loppuelämänsä suhteen poikkeavat sinun toiveistasi?
      Minkälaisia myönnytyksiä miehesi on joutunut tekemään yhteisen elämänne aikana?
      Millaisista haaveista hän on joutunut luopumaan?

      • Anonyymi

        "Mitä miehesi tarkoittaa tällä: "Hän on tuonut selväksi että loppuelämänsä hän tahtoo elää juuri niinkuin itse haluaa. ""

        Eikö tuo ole päivänselvää mitä mies tarkoittaa: hän haluaa eron ap:sta? Millään muulla ei ole mitään merkitystä. Ei miehen toiveiden, ei menneistä myönnytyksistä, ei haudatuista haaveista. Mies haluaa vain erota, siinä kaikki.


    • Anonyymi

      Väännän rautalangasta.
      Ei pitkästä parisuhteesta erota tuosta noin vain sen takia kun on tylsää tai pätkähti mieleen, että hitto 40 vuotta tuli täyteen vaimon kanssa yhdessä oloa, pitääpä erota.
      Kai sillä miehellä nyt edes yksi konkreettinen asia ainakin on mielessä mikä mättää, kun kerran sanoo haluavansa elää loppuelämänsä omalla tavallaan.

      Mitä apn mies ei ole voinut, eikä voi, tehdä parisuhteessa ollessaan?
      Haluaako mies käydä lavatansseissa, panna jotain toista naista tai naisia tai miehiä, ottaa olutta kaksin käsin, matkustella, ostaa moottoripyörän, painua Andeille laskettelemaan tai vuorikiipeilemään, haluaako nukkua aamulla pitkään, lukea hesarin ennen aptä tai vasta iltapäivällä, katsoa viikkotolkulla lätkää, syödä jälkiruuan ennen pääruokaa... mitkä ovat ne syyt, mikä mättää, miksi mies ei voi olla oma itsensä?

      Eikä tollasessa tilanteessa riitä vastaukseksi, että olet ihan kiva ja minulle tärkeä, mutta haluan elää toisella tavalla. Eihän tuo ole mikään todellinen syy. Millä tavalla se äijä haluaa elää? Kai sillä nyt jotain on mielen päällä kun eroa haluaa.

      Luulisi että ap:täkin kiinnostaisi tietää, mitä sen mies ei ole voinut kaikkina niinä yhdessäolon vuosina tehdä, eikä voi tehdä tulevaisuudessakaan jos jatkaa apn kanssa parisuhdetta.

      • Anonyymi

        Se on just niin, että haluaa oman itsenäisen elämän. Niin halusin itsekin, kun pitkästä liitosta eron hain.
        Syytähän ne ulkopuolisetkin minulta kyselivät, niin selitä siinä sitten, että ihan itsenäisyyden ja itsenäistymisen takia. Vahvasti kuvittelivat jonkun kolmannen kuvioissa pyörivän. Eipä ole tähän päivään mennessä pyörinyt, ei vaikka erosta on jo viisitoista vuotta. Itsenäisyys on ihanaa!


      • Anonyymi

        Aika ihmeellistä kirjoittelua, että itsenäisyyden vuoksi pitäisi erota. Täällä ainakin tässä pitkässä liitossa on eletty ja eletään itsenäistä elämää yhdessä. Huvitti oikein lukea tätä:
        "Haluaako mies käydä lavatansseissa, panna jotain toista naista tai naisia tai miehiä, ottaa olutta kaksin käsin, matkustella, ostaa moottoripyörän, painua Andeille laskettelemaan tai vuorikiipeilemään, haluaako nukkua aamulla pitkään, lukea hesarin ennen aptä tai vasta iltapäivällä, katsoa viikkotolkulla lätkää, syödä jälkiruuan ennen pääruokaa... mitkä ovat ne syyt, mikä mättää, miksi mies ei voi olla oma itsensä?" Siksi, koska tässä liitossa tuon kaiken on saanut tehdä ja paljon muuta eli olla juuri oma itsensä. Itselleni hämmentäviä ovat sellaiset kysymykset, joita ihan pokerinaamalla kysytään, että olenko nähnyt tai luenko ne härskit viestit, joita mieheni naisille lähettelee. Ensi reaktio on, että kuvitteleeko joku, että porukassa niitä keksitään. En ole mieheni vartija, en edes halua olla, olen vaimo, joka tietää, mitä itse tahtoo. Jo suhteen alussa kaverinsa suusta pääsi kysymys, että olisiko minulla siskoa, kun olin sanonut, että on juotava se kossupullo kaapista, jos kerran haluttaa, mitä siellä sitä säästelee eli en ole koskaan ollut se toppuuttelija, joka kieltää alkoholin käytön, vaikka itse olin absolutisti.


      • Anonyymi

        Jospa tuon aapeen mies ei ole saanut elää omalla tavallaan, muija on kontroloinut hänen tekemisiään ja olemistaan, natkuttanut , vaatinut ja uhkaillut.
        Aapeen äijä on ollut vähän " natku" ja sietänyt tällaista menoa tähän asti, mutta nyt päättänyt alkaa elää itselleen.


      • Anonyymi

        Mun mielestä ihmiset voi suhteessa tehdä omiakin juttuja, mutta te unohdatte pääpointin eli suhteessa ei ole järkeä, jos se mitä tehdään yhdessä kumppanin kanssa eli se parisuhde ja perheaika ei toimi, eikä ole mukavaa lain.


      • Anonyymi

        Suhde on suhde ja itsenäinen elämä on itsenäinen. Haluan olla ja asua itsenäisesti, enkä halua antaa avaimia kenellekään, joka ilmottaa osoitteeksi saman kuin minulla. Ajatuskin ahdistaa!

        Kaikella on aikansa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika ihmeellistä kirjoittelua, että itsenäisyyden vuoksi pitäisi erota. Täällä ainakin tässä pitkässä liitossa on eletty ja eletään itsenäistä elämää yhdessä. Huvitti oikein lukea tätä:
        "Haluaako mies käydä lavatansseissa, panna jotain toista naista tai naisia tai miehiä, ottaa olutta kaksin käsin, matkustella, ostaa moottoripyörän, painua Andeille laskettelemaan tai vuorikiipeilemään, haluaako nukkua aamulla pitkään, lukea hesarin ennen aptä tai vasta iltapäivällä, katsoa viikkotolkulla lätkää, syödä jälkiruuan ennen pääruokaa... mitkä ovat ne syyt, mikä mättää, miksi mies ei voi olla oma itsensä?" Siksi, koska tässä liitossa tuon kaiken on saanut tehdä ja paljon muuta eli olla juuri oma itsensä. Itselleni hämmentäviä ovat sellaiset kysymykset, joita ihan pokerinaamalla kysytään, että olenko nähnyt tai luenko ne härskit viestit, joita mieheni naisille lähettelee. Ensi reaktio on, että kuvitteleeko joku, että porukassa niitä keksitään. En ole mieheni vartija, en edes halua olla, olen vaimo, joka tietää, mitä itse tahtoo. Jo suhteen alussa kaverinsa suusta pääsi kysymys, että olisiko minulla siskoa, kun olin sanonut, että on juotava se kossupullo kaapista, jos kerran haluttaa, mitä siellä sitä säästelee eli en ole koskaan ollut se toppuuttelija, joka kieltää alkoholin käytön, vaikka itse olin absolutisti.

        Joo joo, mutta kun kyse ei olekaan sinun miehestä vaan apn!
        Sun mies on voinut tehdä vaikka ja mitä, propsit sulle avaramielisyydestä.

        Apn ukko on kuitenkin eron syyksi sanonut, että hän haluaa jatkossa elää just niinkuin itse haluaa. Mutta ressukka ei kuitenkaan kykene nimeämään edes yhtä ainoaa asiaa jonka hän haluaisi tehdä jatkossa toisin, niin onhan tollanen käytös näin normijärjellä ajatellen enemmän kuin outoa.


    • Anonyymi

      Ukko tullut vanhuuden höperöksi. Sillä on kamala pakokauhu persiissä, kuolema tulee kohta, pitäisi ehtiä kokeilla jotain toista naista vielä ennen monttuun laittoa.

      Mua säälittää ton yhden naisen kommentti siitä miten sen mies on lähettelee härskejä viestejä muille naisille sun muuta. Mun mielestä tollanen... tee ihan mitä tahansa, koska tahansa, aivan sama sama mulle.... asenne kertoo välinpitämättömyydestä.

      • Anonyymi

        Kivasti väärin voi kaiken halutessaan ymmärtää. Eihän se mies sitä puolisolleen tee, joten mistä voit tietää puolison asenteen, että olisi tuollainen kuvaamasi tee ihan mitä tahansa, koska tahansa, aivan sama mulle. Varmaan, jos puolisolleen lähettelis sitä, niin saisi kuulla kunniansa, tuskin hihittelisi saamiensa viestien kanssa. On naisia ja on naisia, kuten on miehiä ja miehiä. Sääli on sairautta, ettei säälitä yhtään, koska jokainen voi omilla valinnoillaan elää elämänsä, kunhan muistaa kantaa vastuun omista teoistaan.


    • Anonyymi

      Se sama vanha tarina vaikuttaa olevan kyseessä. Sitä kutsutaan miestä syyllistäen 50:n villitykseksi mutta oikeampi kuvaus on menopaussikriisi. Suhteet hyvin usein päättyvät kun tyydyttävää seksiä ei enää ole (siis kun seksi loppuu täysin tai ei enää ole ...antoisaa, tai kumppanien halut/mieltymykset ovat muuttuneet liialti tai kumppani on muuttunut liialti). Jotkin parit, jotka muutoin olisivat eroneet vuosia aiemmin, ylläpitävät kulissia "lasten takia", siis siihen asti kunnes lapset "ymmärtävät" paremmin.

      • Anonyymi

        Ja siltikin seksi ja tyydytys ei ole elämän tärkein asia. Yliarvotettua, kuten nuoruuskin aikanamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siltikin seksi ja tyydytys ei ole elämän tärkein asia. Yliarvotettua, kuten nuoruuskin aikanamme.

        Ovat yksi tärkeistä asioista heille jolla on seksuaaliset halut, miehillä murrosiästä hautaan, naisilla murroiästä menopaussin liepeille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovat yksi tärkeistä asioista heille jolla on seksuaaliset halut, miehillä murrosiästä hautaan, naisilla murroiästä menopaussin liepeille.

        Älä yleistä, ei mun miestä ole sexi kiinnostanut enää 10 vuoteen, 40vuotinen tupakointi, kaljottelu ja liikkumattomuus on tehnyt tehtävänsä, mies 61v, meikäläistä kyllä kiinnostaisi, olen terve 60v nainen liikunnallinen ja hoikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä yleistä, ei mun miestä ole sexi kiinnostanut enää 10 vuoteen, 40vuotinen tupakointi, kaljottelu ja liikkumattomuus on tehnyt tehtävänsä, mies 61v, meikäläistä kyllä kiinnostaisi, olen terve 60v nainen liikunnallinen ja hoikka.

        Niin, sun miestäsi ei ole kiinnostanut sexi sun kanssa enää 10 vuoteen. Se on normaalia, miehiä ei kiinnosta sexi mummojen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sun miestäsi ei ole kiinnostanut sexi sun kanssa enää 10 vuoteen. Se on normaalia, miehiä ei kiinnosta sexi mummojen kanssa.

        Mitä horiset, kyllä tupakka , lihavuus ja viikottainen kaljottelu vaikuttaa yli 60 v papparaiseen, se on fakta , monet näillä elämäntavoilla elävät näyttävät huomattavasti vanhemmilta ja sairastuvat aika usein kehkosyöpiin tai sydänperäisiin tauteihin ja nuo molemmat ovat mummo ja pappaiässä, kaikista meistä tulee vanhoja , jollei kuolla nuorina.mutta vanhana voi olla terve ja positiivinen ja noudattaa hyviä elämäntapoja.
        Minua ärsyttää tuollainen asenne, ihan niin kun elämä olis ohi , kun ihmiset täyttää 50 vuotta, ja heistä tulee isoäitejä ja isoisä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sun miestäsi ei ole kiinnostanut sexi sun kanssa enää 10 vuoteen. Se on normaalia, miehiä ei kiinnosta sexi mummojen kanssa.

        Luuletko sinä, että sexi kiinnostaisi jotain kaksikymppistä nuorta naista jonkun vanhan kaljalta ja tupakalta haisevan vanhan äijän körilään kanssa, ei tosiaankaan ,eihän tolaisella äijällä edes mikään enää pelitä.
        Rööki tappaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä horiset, kyllä tupakka , lihavuus ja viikottainen kaljottelu vaikuttaa yli 60 v papparaiseen, se on fakta , monet näillä elämäntavoilla elävät näyttävät huomattavasti vanhemmilta ja sairastuvat aika usein kehkosyöpiin tai sydänperäisiin tauteihin ja nuo molemmat ovat mummo ja pappaiässä, kaikista meistä tulee vanhoja , jollei kuolla nuorina.mutta vanhana voi olla terve ja positiivinen ja noudattaa hyviä elämäntapoja.
        Minua ärsyttää tuollainen asenne, ihan niin kun elämä olis ohi , kun ihmiset täyttää 50 vuotta, ja heistä tulee isoäitejä ja isoisä.

        "ihan niin kun elämä olis ohi , kun ihmiset täyttää 50 vuotta"

        Ei tietenkään elämä ole silloin ohi. Sexielämä on naisilla ohi siinä vaiheessa kun menopaussi on aluillaan, jossain 40v ... 50v iässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko sinä, että sexi kiinnostaisi jotain kaksikymppistä nuorta naista jonkun vanhan kaljalta ja tupakalta haisevan vanhan äijän körilään kanssa, ei tosiaankaan ,eihän tolaisella äijällä edes mikään enää pelitä.
        Rööki tappaa.

        En ole luulenut enkä kirjoittanut mitään sellaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ihan niin kun elämä olis ohi , kun ihmiset täyttää 50 vuotta"

        Ei tietenkään elämä ole silloin ohi. Sexielämä on naisilla ohi siinä vaiheessa kun menopaussi on aluillaan, jossain 40v ... 50v iässä.

        Niin ,tuo yksi, tuolla halveksii vanhoja naisia, mutta miehetkö ei muka vanhene ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ihan niin kun elämä olis ohi , kun ihmiset täyttää 50 vuotta"

        Ei tietenkään elämä ole silloin ohi. Sexielämä on naisilla ohi siinä vaiheessa kun menopaussi on aluillaan, jossain 40v ... 50v iässä.

        Kuka niin väittää, humpuukia.


    • Anonyymi

      Tulee hetki suvaita anteeksi, kun naamamarkkinoille ei jää tunkua.

    • Anonyymi

      Ei mikään kauhea kohtalo, vaan elämän suuri mahdollisuus. Eli elämäsi riippuu asenteestasi. Se on juuri sellaista joksi sen teet.

    • Anonyymi

      Minä tiedän mistä johtuun. Sinä olet työ elämässä. Sulla elämä jatkuu, kuten ennenkin. Teet töitä ja sulla kaveriverkko ympärillä vaikka työkaverit.
      Ukkos putos, ulos verkostoista. Onko kukaan vanha työkaveri soittanut ja kysellyt kuulumisia? Mitä ukkosi tekee päivät pitkät? Jos rakentaa venettä yksin kellarissa , vaikka se enne olikin tärkeää, nyt miettii , kelle? Suomessa tuhansia masentuu kun eläkepäivät alkaa. Ajattele ja puhu. hän , ehken , aatteli et tehdään jotain hauskaa yhdessä, kun ollan eläkkeellä, vaan niin ei käynytkään. Joten puhu ja keksikää ratkaisu!!!! Ero ei sitä ole.

      • Anonyymi

        Analyysisi on täsmälleen oikea ja ymmärrettävästi perusteltu!

        Kokemusperäinen ratkaisuni on samanaikainen eläköityminen eli töistä pois jääminen saipa eläkettä tai ei!


      • Anonyymi

        Tuon periaatteen mukaan kaikkien työttömäksi jäävien puolisoidenkin pitää jäädä työttömäksi js hyvin menee. Toki työtöntä tulee tukea ja tärkeää on muistaa välttää se ansa mihin moni lankeaa eli talouden kohentamiseksi, kun toinen jää työttömäksi niin toinen talutta tasapainottaakseen rupee tekemään kahta kauheemmin töitä ja siinäpä voi kätdä sitten suhteelle köpelösti. Tollasiin asioihinkin kun vois etukäteen varautua, mutta mä ite oon sairaan kyllästynyt miettiin mitään mitä jonkun hyväks vois tehdä, miehet kun ite ei tee noille asioille yhtään mitään, tuntuu kuin aivot puuttuis siltä osin. Turhaa ajanhaaskuuta ja pahimmillaan hoitaa jotain reppanaa, jpka ite ei tukis eikä tekis mitään vastaavissa tilanteissa. Ei tossa edellisessä tilanteessakaan naisen mihinkään eläkkeelle kantsi jäädä, senkun alkaa kans elää omaa vauhdikasta tai vauhdtonta elämää, ihan sama mitä, kuolema siellä kuitenkin jo kolkuttelee, ei muutakun eläkää ja pankaa kuin viimeistä päivää. Ja miks muuten mistään hiv:eistäköön välitätte, kun joka tapauksessa kuolette.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon periaatteen mukaan kaikkien työttömäksi jäävien puolisoidenkin pitää jäädä työttömäksi js hyvin menee. Toki työtöntä tulee tukea ja tärkeää on muistaa välttää se ansa mihin moni lankeaa eli talouden kohentamiseksi, kun toinen jää työttömäksi niin toinen talutta tasapainottaakseen rupee tekemään kahta kauheemmin töitä ja siinäpä voi kätdä sitten suhteelle köpelösti. Tollasiin asioihinkin kun vois etukäteen varautua, mutta mä ite oon sairaan kyllästynyt miettiin mitään mitä jonkun hyväks vois tehdä, miehet kun ite ei tee noille asioille yhtään mitään, tuntuu kuin aivot puuttuis siltä osin. Turhaa ajanhaaskuuta ja pahimmillaan hoitaa jotain reppanaa, jpka ite ei tukis eikä tekis mitään vastaavissa tilanteissa. Ei tossa edellisessä tilanteessakaan naisen mihinkään eläkkeelle kantsi jäädä, senkun alkaa kans elää omaa vauhdikasta tai vauhdtonta elämää, ihan sama mitä, kuolema siellä kuitenkin jo kolkuttelee, ei muutakun eläkää ja pankaa kuin viimeistä päivää. Ja miks muuten mistään hiv:eistäköön välitätte, kun joka tapauksessa kuolette.

        Työttömyys, eläköityminen ja omaehtoinen töissä käymisen lopetus ilman tukiaisia ovat eri asioita. Turha kärjistää ja vetää mutkia suoriksi!

        Vasten omaa tahtoaan työttömäksi jääneillä lienee muutakin ajateltavaa kuin kumppanin viiihdyttäminen?
        Sekään ei ole mahdotonta. Ollessani työttömänä olin Espanjassa työttömänä työnhakijana 3kk:n jaksoja. Nostin läheisen CAE:n konttorista ns. ansiosidonnaisen.
        Vaimoni otti kaupan kassan osa-aikaisesta työstä ommaa lommaa ja oli mukana viihdyttämässä minua. Vaimoni ei ottanut edes työttömyyskorvausta mutta osa-aika kassan tulot ovat niin pienet, ettei siinä paljoakaan menettänyt.


      • Anonyymi

        Jos kaikki tekis noin , niin kuka enää tekis töitä Suomessa mitenkäs tämä hyvinvointivaltio pysyisi pystyssä, jos kaikki menis eläkkeelle 50 vuotiaina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki tekis noin , niin kuka enää tekis töitä Suomessa mitenkäs tämä hyvinvointivaltio pysyisi pystyssä, jos kaikki menis eläkkeelle 50 vuotiaina.

        Lue oikein "eläkkeelle"! Tarkoittaa työpaikkojen luovuttamista työttömille nuorille ja siirtymista työelämän ulkopuolelle mieluummin elämään omillaan tai korkeintaan ko. tilanteeseen kuuluvilla tuilla.

        Siis "eläke" ei ole oikea eläke. Taidanko tämän selvemmin sanoa.

        Mitä hiivatin järkeä vanhusten on roikkua työelämässä kun työttömiä nuoria on pilvin pimein? Ei mahdu kaaliini! Vosiko joku selittää USKOTTAVASTI!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue oikein "eläkkeelle"! Tarkoittaa työpaikkojen luovuttamista työttömille nuorille ja siirtymista työelämän ulkopuolelle mieluummin elämään omillaan tai korkeintaan ko. tilanteeseen kuuluvilla tuilla.

        Siis "eläke" ei ole oikea eläke. Taidanko tämän selvemmin sanoa.

        Mitä hiivatin järkeä vanhusten on roikkua työelämässä kun työttömiä nuoria on pilvin pimein? Ei mahdu kaaliini! Vosiko joku selittää USKOTTAVASTI!

        "Vanhukset" haluavat "roikkua" työelämässä, jotta tulisivat toimeen omillaan eikä tarvitsisi turvautua tukiin ja elämään yhteiskunnan kustannuksella.

        Tiedoksesi, että Suomessa on ongelmana liian varhain eläköityvät ihmiset. Jokaista työssä käyvää kohti on yhä enenevässä määrin eläkeläisiä. Se on kansantaloudellisesti kestämätön tilanne, joka pahenee aina vain. Systeemiä kuormittaa myös aivan liian varhaiset eläkkeet, eli sairaseläkkeet. Monet jäävät sairaseläkkeelle jo alle 50-vuotiaana.

        Suomessa on työeläkejärjestelmä, josta eläke aikanaan maksetaan. Sille on mahdotonta päästä ennenaikojaan. Oma eläkeikäni on tällä hetkellä 65v, jolloin eläkkeeni tulisi olemaan 1500e kk. Jos jatkan 67-vuotiaaksi, eläkkeeni on 2000e kk. Siis brutto ja tällä hetkellä. Tiedä miten se muuttuu vuosien varrella.

        Aikuiset lapseni ja nuorimmat työkaverini eivät ole kovin luottavaisia, että joskus pääsevät eläkkeelle ollenkaan.

        Yhteenveto: "Vanhusten" on järkeä "roikkua työelämässä, koska se on kansantaloudellisti kannattavaa. Eläkkeet kun vielä ovat korkeammalla tasolla kuin työmarkkinatuki. Lisäksi työelämässä mukana olevat "vanhukset" maksavat sairauskulunsa, lääkkeensä itse. Pienellä eläkkeellä olevat "vanhukset" joutuvat usein siinäkin turvautumaan yhteiskunnan apuun kaiken muun ohella.

        "Vanhukset" laitan tässä tapauksessa lainausmerkkeihin, sillä n. 60-vuotiaat ihmiset eivät täytä vanhuksen kriteereitä, koska ovat toimintakykyisiä kaikilta osin. 66-vuotias veljeni esimerkiksi pyöräilee 2000 km kevät-kesä-syksykaudella, vaikka matkusteleekin paljon (jolloin ei pyöräile) JA on vielä 100% mukana työelämässä. Sen sijaan äidistäni 94v voi käyttää jo sanaa vanhus, koska hänellä ei ole enää kaikkea toimintakykyään jäljellä. Harvalla tuon ikäisellä on, vaikkei sairauksiakaan paljon olisi. Hän on ollut eläkkeellä pian 30v eikä ole koskaan tarvinnut mitään yhteiskunnan tukia ja on asunut omakotitalossaan jo yli 60v. Talo ei kyllä täytä ihan kaikkia nykynuorten asettamia asumisen vaatimuksia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki tekis noin , niin kuka enää tekis töitä Suomessa mitenkäs tämä hyvinvointivaltio pysyisi pystyssä, jos kaikki menis eläkkeelle 50 vuotiaina.

        Hyvinvointivaltio ei pysykään pystyssä enää kovin kauaa... Aivan liian paljon laiskuutta, suoranaista velttoutta, juoppoutta, epäsosiaalisuutta, elintasosairauksia, typeryyttä jne.

        Yrittelijäisyys, sisu ovat jääneet menneeseen aikaan. Verot ovat järkyttävän korkeita - etenkin niille, jotka yrittävät pienellä palkallaan, yrittäjinä mennä eteenpäin. Samoin niille, joilla on suurempi palkka ja opintovelkaa. Ihan mediaanitulostakin 3000 pitää maksaa kolmannes veroa. Jäljelle jäävällä 2000 e netolla elää juuri ja juuri omillaan, ellei paljon sairastele.


      • Anonyymi

        Yhteiskunta on tosiaan muuttunut hektiseksi. Mikään ei ole pysyvää. Työt vaihtuu, koulutus ei takaa työpaikkoja, ihmiset kouluttautuu useille aloille, lapsia ei tehdä liiallisen epävarmuuden vuoksi ja väestön ikärakenne vinoutuu. Ihmisten elinikä kasvaa, mutta minkä kuntoisina. Hoitolaitoksissa vietetään monta vuotta ennen kuolemaa ja kupataan ihmisten viimeiset rahat. Suosittelen ihmisiä tekemään hoitotahdon. Elvytyskielto on hieno homma ettei tartte viimeisiä vuosia toisten armoilla, mistään ymmärtämättömänä elää. Mutta tätä on tilattu.


      • Anonyymi

        "Minä tiedän mistä johtuun. Sinä olet työ elämässä. Sulla elämä jatkuu, kuten ennenkin. "

        Höpöhöpö. Ap.n ongelma ei ole työelämässä olonsa, vaan se, että mies haluaa erota, jolloin voi tehdä mitä haluaa. Kun haluaa erota voidakseen tehdä mitä haluaa, se tarkoittaa aivan ehdottomasti sitä, että ap ei enää kuulu miehensä tulevaisuuden suunnitelmiin. Esim. mies haluaa matkustaa Espanjaan pidemmäksi aikaa. Yksin tai jonkun muun kuin ap.n kanssa. Hän haluaa olla kesämökillä puoli vuotta putkeen kalastamassa... yksin tai jonkun muun kuin ap.n kanssa. Hän haluaa mennä Tallinnaan päiväristeilylle monta kertaa viikossa - yksin tai jonkun muun kuin ap.n kanssa.

        Ts. jos haluaa erota syystä "voi tehdä mitä haluaa", niin se tarkoittaa yksinkertaisemmin vain halua erota. Harvempi josko ketään haluaa eroa suhteesta, jossa viihtyy kumppaninsa kanssa arjessa ja juhlassa. Jossa toisen läsnäolo ei häiritse.

        Mies on eläkkeellä miettinyt mitä loppuelämältään haluaa. Ehkäpä on jo pidempään ajatellut eroa. Jopa siitä lähtien kun viimeisin lapsi muutti kotoa. Ajatus vaimon eläkkeestä joskus tulevaisuudessa voi laukaista ahdistuskohtauksen. "Ei hemmetti - kun vaimokin on eläkkeellä, tulee ero viimeistään". Sen vuoksi olisikin parempi erota ennenkuin ap jää eläkkeelle. Kaksi suurta elämänmuutosta samaan aikaan on paljon stressaavampaan kuin eri aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vanhukset" haluavat "roikkua" työelämässä, jotta tulisivat toimeen omillaan eikä tarvitsisi turvautua tukiin ja elämään yhteiskunnan kustannuksella.

        Tiedoksesi, että Suomessa on ongelmana liian varhain eläköityvät ihmiset. Jokaista työssä käyvää kohti on yhä enenevässä määrin eläkeläisiä. Se on kansantaloudellisesti kestämätön tilanne, joka pahenee aina vain. Systeemiä kuormittaa myös aivan liian varhaiset eläkkeet, eli sairaseläkkeet. Monet jäävät sairaseläkkeelle jo alle 50-vuotiaana.

        Suomessa on työeläkejärjestelmä, josta eläke aikanaan maksetaan. Sille on mahdotonta päästä ennenaikojaan. Oma eläkeikäni on tällä hetkellä 65v, jolloin eläkkeeni tulisi olemaan 1500e kk. Jos jatkan 67-vuotiaaksi, eläkkeeni on 2000e kk. Siis brutto ja tällä hetkellä. Tiedä miten se muuttuu vuosien varrella.

        Aikuiset lapseni ja nuorimmat työkaverini eivät ole kovin luottavaisia, että joskus pääsevät eläkkeelle ollenkaan.

        Yhteenveto: "Vanhusten" on järkeä "roikkua työelämässä, koska se on kansantaloudellisti kannattavaa. Eläkkeet kun vielä ovat korkeammalla tasolla kuin työmarkkinatuki. Lisäksi työelämässä mukana olevat "vanhukset" maksavat sairauskulunsa, lääkkeensä itse. Pienellä eläkkeellä olevat "vanhukset" joutuvat usein siinäkin turvautumaan yhteiskunnan apuun kaiken muun ohella.

        "Vanhukset" laitan tässä tapauksessa lainausmerkkeihin, sillä n. 60-vuotiaat ihmiset eivät täytä vanhuksen kriteereitä, koska ovat toimintakykyisiä kaikilta osin. 66-vuotias veljeni esimerkiksi pyöräilee 2000 km kevät-kesä-syksykaudella, vaikka matkusteleekin paljon (jolloin ei pyöräile) JA on vielä 100% mukana työelämässä. Sen sijaan äidistäni 94v voi käyttää jo sanaa vanhus, koska hänellä ei ole enää kaikkea toimintakykyään jäljellä. Harvalla tuon ikäisellä on, vaikkei sairauksiakaan paljon olisi. Hän on ollut eläkkeellä pian 30v eikä ole koskaan tarvinnut mitään yhteiskunnan tukia ja on asunut omakotitalossaan jo yli 60v. Talo ei kyllä täytä ihan kaikkia nykynuorten asettamia asumisen vaatimuksia...

        Mielestäni ongelmana on nuorten työttömien lauma joka elää tukiaisilla koko ikänsä. Työvuosien lisääminen työuran loppupäähän on huono ja lyhynokkainen ratkaisu joka vain siirtää ja pahentaa ongelmaa.

        En todellakaan ymmärrä miksi ikääntyvien pitäisi roikkua työn syrjässä kiinni kun samaan aikaan on nuoria työttämänä massoittain. Mitä logiikkaa tuossa on?
        Eiväthän vanhenevat ikärit pysty loputtomiin elättämään näitä nuoria loisia!

        Ikääntyvien kohdalla on hiivatinmoista ajattelemattomuutta olla suunnittelematta elämäänsä hieman eteen päin. Voi jättää tänään jotain vähemmän tärkeää kuluttamatta jotta se pelivara olisi vanhemåana käytettävissä. Kyse ei ole suurista tuloista vaan kulutuksen harkinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni ongelmana on nuorten työttömien lauma joka elää tukiaisilla koko ikänsä. Työvuosien lisääminen työuran loppupäähän on huono ja lyhynokkainen ratkaisu joka vain siirtää ja pahentaa ongelmaa.

        En todellakaan ymmärrä miksi ikääntyvien pitäisi roikkua työn syrjässä kiinni kun samaan aikaan on nuoria työttämänä massoittain. Mitä logiikkaa tuossa on?
        Eiväthän vanhenevat ikärit pysty loputtomiin elättämään näitä nuoria loisia!

        Ikääntyvien kohdalla on hiivatinmoista ajattelemattomuutta olla suunnittelematta elämäänsä hieman eteen päin. Voi jättää tänään jotain vähemmän tärkeää kuluttamatta jotta se pelivara olisi vanhemåana käytettävissä. Kyse ei ole suurista tuloista vaan kulutuksen harkinnasta.

        "Mielestäni ongelmana on nuorten työttömien lauma joka elää tukiaisilla koko ikänsä."

        Ongelmana ei ole nuorten työttömiä määrä, vaan työttömien määrä kokonaisuudessaan sekä alati lisääntyvät eläkeläisten määrä. Nuoria on paljon vähemmän kuin eläkeläisiä. Lapsia on vähän.

        Tässä vähän tilastoa. Karkeasti sanottuna, 43 elättää kaikki 100 suomalaista (mainittakoon, että tämä on suhteutettuna koko väkilukuun....)
        Työssäkäyvät 43
        Ei työssäkäyvät 57
        Eläkekäiset 26
        Työikäiset 17
        Alle työikäiset 14
        Nykyisin aika usein, kun joku jää eläkkeelle, hänen tilalleen ei palkata ketään. Ei yksityiset eikä julkiset työnantajat, vaan hommat hoidetaan jatkossa ns. työjärjestelyin. Eli eläkeläisen työt jaetaan koko työyhteisön kesken. On täysin vanhanaikasta harhakuvitelmaa, että nuoret perisivät eläkkeelle siirtyvien työt. Jos nuori jostain kumman syystä sattuukin saamaan eläkkeelle jääneen työt, hän tienaa vähemmän kuin edeltäjänsä. Ja näin ollen veroja kertyy valtion kassaan myös vähemmän.

        Tosiasia on myös, että nuorten tuet ovat aina huomattavasti pienempiä kuin esim. juuri eläke tai vanhemman pitkältä työuraltaan työttömäksi jääneen henkilön. Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi maksaa nuorelle kuin vanhemmalle työttömälle.

        Ennen omaa henk koht lakisääteistä eläkeikää ei myöskään voi jäädä eläkkeelle.

        Sinä haluat ilmiselvästi vain haukkua nuoria loisiksi jostain henkisistä traumoistasi johtuen. Tiedoksesi, että jokainen tuntemani nuori (niitä on paljon) käy töissä. Kokopäivätöissä, osa-aikatöissä, monessa eri osapäivätyössä, pätkätöissä, silpputöissä. Jotkut törkeän pienillä palkoillakin. Kukaan ei puhu paskaduuneista, eikä odota tulevansa työnteolla sen rikkaammaksi kuin työttömänäkään.

        Niillä nuorella taas, jotka haluavat sulkeutua kotiin/ chillailla/pelata päivät ja yöt eivätkä edes etsi työtä "ei huvita" "ei jaksa" on paljon kasautuneita ongelmia. Heidän on mahdotonta päästä töihin ennenkuin selvittävät ongelmansa. Tämä on työttömyyden ohella yksi yhteiskuntamme suurimmista haasteista. Sillä tavalla työttömyys, huono-osaisuus ja syrjäytyminen kyllä nivoutuu toisiinsa.

        Osoittaa kuitenkin hyvin huonoa käytöstä kutsua ketään nuoria loisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki tekis noin , niin kuka enää tekis töitä Suomessa mitenkäs tämä hyvinvointivaltio pysyisi pystyssä, jos kaikki menis eläkkeelle 50 vuotiaina.

        Eläkkeelle ei voi mennä ennen omaa lakisääteistä eläkeikää, tuo yksi puhuu sontaa, jos on jäänyt pois työelämästä eläkkeelle 50 v ja muijansa myös, he ovat olleet työttöminä omaan eläkeikään saakka.
        Jostain valtion viroista esim armeijan kapiaiset pääsi eläkkeelle kun on palvellut 25v ainakin ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeelle ei voi mennä ennen omaa lakisääteistä eläkeikää, tuo yksi puhuu sontaa, jos on jäänyt pois työelämästä eläkkeelle 50 v ja muijansa myös, he ovat olleet työttöminä omaan eläkeikään saakka.
        Jostain valtion viroista esim armeijan kapiaiset pääsi eläkkeelle kun on palvellut 25v ainakin ennen.

        Olen käyttänyt "eläke"ilmaisua kaikista vaihtoehdoista.
        Miksikö? Siksi, etteivät ihmiset tunnu ymmärtävän muitakin vaihtoehtoja kuin "virallisen" eläkkeen.

        Omat vaiheeni 52v alkaen. Työpätkä ja työttömyysjakso. Työpätkät lyhentyen, työttömyysjaksot pidentyen. 500pv työttömänä. Työttömyyseläke ja sen jälkeen työeläke.
        Vaimoni sai pyynnöstä työnantajaltaan irtisanomisen ja ilmoituksen jälkeen sinnitteli osa-aikaisessa matalapalkka-alan työssään 3kk.
        Missään vaiheessa hän ei edes anonut työttömyyskorvausta vaikka työsuojelupiirin tyyppi ehdotti. Moraali ei antanut periksi koska oli lopettanut työt oma.aloitteisesti aikomattakaan tehdä enää mitään.
        Pienen palkkatulon menetys ei heilauttanut perhebudjettia.

        Missään vaiheessa emme saaneet mitään tukiaisia!

        "Eläkkeelle" voi mennä silloin kun haluaa. Minä "eläköidyin" lopullisesti kun kieltäydyin vastaanottamasta enää yhtään konsulttitoimeksiantoa.
        Työkkärillä ei ollut missään vaiheessa mitään tekemistä asioiden kanssa paitsi tietenkin niinä vuosina kun nostin liittoni kassasta ns. ansiosidonnaisen.

        Anssi oli pieni samoin kuten lopullinen eläkkeeni joka perustuu vain 27:ään työvuoteen. Mukana myös alkupään pienet ansiot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt "eläke"ilmaisua kaikista vaihtoehdoista.
        Miksikö? Siksi, etteivät ihmiset tunnu ymmärtävän muitakin vaihtoehtoja kuin "virallisen" eläkkeen.

        Omat vaiheeni 52v alkaen. Työpätkä ja työttömyysjakso. Työpätkät lyhentyen, työttömyysjaksot pidentyen. 500pv työttömänä. Työttömyyseläke ja sen jälkeen työeläke.
        Vaimoni sai pyynnöstä työnantajaltaan irtisanomisen ja ilmoituksen jälkeen sinnitteli osa-aikaisessa matalapalkka-alan työssään 3kk.
        Missään vaiheessa hän ei edes anonut työttömyyskorvausta vaikka työsuojelupiirin tyyppi ehdotti. Moraali ei antanut periksi koska oli lopettanut työt oma.aloitteisesti aikomattakaan tehdä enää mitään.
        Pienen palkkatulon menetys ei heilauttanut perhebudjettia.

        Missään vaiheessa emme saaneet mitään tukiaisia!

        "Eläkkeelle" voi mennä silloin kun haluaa. Minä "eläköidyin" lopullisesti kun kieltäydyin vastaanottamasta enää yhtään konsulttitoimeksiantoa.
        Työkkärillä ei ollut missään vaiheessa mitään tekemistä asioiden kanssa paitsi tietenkin niinä vuosina kun nostin liittoni kassasta ns. ansiosidonnaisen.

        Anssi oli pieni samoin kuten lopullinen eläkkeeni joka perustuu vain 27:ään työvuoteen. Mukana myös alkupään pienet ansiot.

        Saittehan te tukiaisia, työttömyyskorvaus on tukiainen, samoin kansaneläke jota saatte työeläkkeen kylkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saittehan te tukiaisia, työttömyyskorvaus on tukiainen, samoin kansaneläke jota saatte työeläkkeen kylkeen.

        Sinun logiikkasi mukaan katuvalotkin olisivat tukiaisia.
        Ansiosidonnaista en osaa pitää tukiaisena koska se on työhön oleellisesti liittyvä korvaus.
        Kansaneläke täydentää muuta, pientä eläkettä
        Eiköhän yleensä tukiaisella käsitetä asumis-, toimeentulo-, kodinhoito- ja mitä niitä nyt onkaan tukimuotoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun logiikkasi mukaan katuvalotkin olisivat tukiaisia.
        Ansiosidonnaista en osaa pitää tukiaisena koska se on työhön oleellisesti liittyvä korvaus.
        Kansaneläke täydentää muuta, pientä eläkettä
        Eiköhän yleensä tukiaisella käsitetä asumis-, toimeentulo-, kodinhoito- ja mitä niitä nyt onkaan tukimuotoja.

        Verorahoista se kansaneläke maksetaan ja osa ansiosidonnaisesta myös ,
        sellaisille ihmisille ,jotka eivät ole olleet työssä koko työhistoriaansa. Tukiaisia ovat.
        Teidän kohdalla, jotka ovat vapaaehtoisesti jääneet terveinä pois työelämästä, vaikka vielä olis ollut työelämää jäljellä 15 v.
        Paraskin nuorten haukkuja, kun itsekin olet loisinut 15 v ennen varsinaista eläkeikää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun logiikkasi mukaan katuvalotkin olisivat tukiaisia.
        Ansiosidonnaista en osaa pitää tukiaisena koska se on työhön oleellisesti liittyvä korvaus.
        Kansaneläke täydentää muuta, pientä eläkettä
        Eiköhän yleensä tukiaisella käsitetä asumis-, toimeentulo-, kodinhoito- ja mitä niitä nyt onkaan tukimuotoja.

        "Ansiosidonnaista en osaa pitää tukiaisena koska se on työhön oleellisesti liittyvä korvaus."

        Että mitä, ja haloo! Häpeä vähän... Työttömyyskassa maksaa ansiosidonnaisesta 5,5%. Verorahoista ja maksuista loput.

        Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus on todellakin tukiainen siinä missä muutkin työttömyyskorvaukset ja vieläpä se "pahin" tukiainen.

        Valtio maksaa palkansaajakassan maksamista ansioturvamenoista (ansiopäivärahasta) peruspäivärahaa vastaavan määrän ja työttömyyskassa 5,5 %. Loput ansioturvamenoista maksaa Työllisyysrahasto. Työllisyysrahastoon rahat puolestaan kerätään työttömyysvakuutusmaksuina jokaisen työllisen palkan osuudesta 1.5% ja työnantajan osuudesta 0.5%. Siis työssäkäyvän veroprosentin lisäksi maksetaan palkasta aina 1,5% työttömyysvakuutusmaksuja ja työntekijä työeläkemaksua 6,75-8,25% riippuen työntekijän iästä. Eli itsekin maksan oman veroprosentin päälle lähes 10% näitä "maksuja". Pidän verojen ja maksujen erottelemista toisistaan silmänkääntötemppuna, jotta veroprosentti vaikuttaisi pienemmältä kuin se oikeasti on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun logiikkasi mukaan katuvalotkin olisivat tukiaisia.
        Ansiosidonnaista en osaa pitää tukiaisena koska se on työhön oleellisesti liittyvä korvaus.
        Kansaneläke täydentää muuta, pientä eläkettä
        Eiköhän yleensä tukiaisella käsitetä asumis-, toimeentulo-, kodinhoito- ja mitä niitä nyt onkaan tukimuotoja.

        Tukiaisia ovat kaikki paitsi palkka-, osinkotulot, perintö ja sen sellaiset ihku oikeat tulot ( lottovoitto).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ansiosidonnaista en osaa pitää tukiaisena koska se on työhön oleellisesti liittyvä korvaus."

        Että mitä, ja haloo! Häpeä vähän... Työttömyyskassa maksaa ansiosidonnaisesta 5,5%. Verorahoista ja maksuista loput.

        Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus on todellakin tukiainen siinä missä muutkin työttömyyskorvaukset ja vieläpä se "pahin" tukiainen.

        Valtio maksaa palkansaajakassan maksamista ansioturvamenoista (ansiopäivärahasta) peruspäivärahaa vastaavan määrän ja työttömyyskassa 5,5 %. Loput ansioturvamenoista maksaa Työllisyysrahasto. Työllisyysrahastoon rahat puolestaan kerätään työttömyysvakuutusmaksuina jokaisen työllisen palkan osuudesta 1.5% ja työnantajan osuudesta 0.5%. Siis työssäkäyvän veroprosentin lisäksi maksetaan palkasta aina 1,5% työttömyysvakuutusmaksuja ja työntekijä työeläkemaksua 6,75-8,25% riippuen työntekijän iästä. Eli itsekin maksan oman veroprosentin päälle lähes 10% näitä "maksuja". Pidän verojen ja maksujen erottelemista toisistaan silmänkääntötemppuna, jotta veroprosentti vaikuttaisi pienemmältä kuin se oikeasti on.

        Ansiosidonnaisen maksuaika on rajallinen. "Tukiaiset" maksetaan "toistaiseksi" periaatteella.
        Ansiosidonnaisen eteen on kuitenkin pitänyt täyttää tietty töissäoloehto!!!!
        Suuri osa tukieläteistä on välttynyt tältä.
        Oleellinen periaate-ero!

        Ansiosidonnainen on ns. = niin sanottu ansiosidonnainen koska 20%:n raja tulee vastaan hyvin alhaalla. Oma anssini oli hieman yli 30%:n tasoa joten ei ollut hurraamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ansiosidonnaisen maksuaika on rajallinen. "Tukiaiset" maksetaan "toistaiseksi" periaatteella.
        Ansiosidonnaisen eteen on kuitenkin pitänyt täyttää tietty töissäoloehto!!!!
        Suuri osa tukieläteistä on välttynyt tältä.
        Oleellinen periaate-ero!

        Ansiosidonnainen on ns. = niin sanottu ansiosidonnainen koska 20%:n raja tulee vastaan hyvin alhaalla. Oma anssini oli hieman yli 30%:n tasoa joten ei ollut hurraamista.

        Ansiosidonnainen on tyhmää yhteisten rahojen tuhlailua ja tosiaan kaikkein kallein tukiainen. Onneksi sentään vain rajallisen ajan. Myös peruspäivärahaan pitää täyttää töissäoloehto! Ansiosidonnaiseen vaaditaan ainoastaan, että on liiton tai työttömyyskassan jäsen ja maksaa muutaman roposen vuodessa palkastaan liitolle/kassalle.

        On täysin sama onko täysin tukielätti vai ansiosidonnaiselätti. Oli minkä "tasoinen" (työmarkkinatuki, perus, ansiosidonnainen päiväraha ) työtön tai eläkkeellä (sairaus tai vanhuus), niin elää aina työssäkäyvien tienaamilla rahoilla (veroilla). Tiedoksesi vielä, että 10% Suomen suurituloisimmista maksaa 70% kaikista veroista Suomessa. Luku on liian suuri. Suomi voi kaatua koska tahansa. Varmasti se katuu sitten, jos tämän suurituloisimman 10%:n verotus vielä vain nousee. He äänestävät jaloillaan ja häipyvät maasta. Kokoajan Suomesta muuttaa ulkomaille korkeastikoulutettuja ja tilalle muuttaa köyhiä, tuilla eläviä ulkomaalaisia.


    • Anonyymi

      Kokemuksesta voin kertoa että avioerosta selviää. Olin naimisissa 31 vuotta sitten vaimo halusi erota ja niin sitten tehtiin. Elämällä on paljon tarjottavaa jos ei hautaudu kotiin, sieltä ei kukaan tule hakemaan. Uudessa suhteessa on myös vaaransa, ei kannata ripustautua yhteen ihmiseen, pidä huolta ystävistäsi, hanki uusia ystäviä, harrasta mikä kiinnostaa. Uusi elämänvaihe aikaa.

      • Anonyymi

        Juuri noin minä toimin ja avioliitto oli vielä pidempi. Pidän itseni liikkeessä, hoidan ystävyyssuhteita, etsin uutta elämässä esim matkakohteiden kautta, harrastusten kautta.


      • Anonyymi

        Kiitos


    • Anonyymi

      Eläkkeellä tai ei. Eronnut tai ei. Jokaisella on selkeä visio mitä omalta osalta haluaa elämältä ja miten sen voi saada. Kaikkea mitä haluaa, ei voi saada, etenkään parisuhteessa, jossa toinen haluaa erota. Tarvitaan joustoa ja muutoskyvykkyyttä.

      On totta, että ero on suuri muutos elämässä, mutta sellaista se on. Mikään ei varmaa paitsi muutos ja kuolema viimeiseksi. Erosta selviää parhaiten, kun katsoo eteenpäin eikä murehdi (pidempää) syyttele toista ja katkeroidu.

    • Anonyymi

      Noh hyvin usein ero tulee kun pesä tyhjenee lapset muuttaa pois! Minulle ei tuottanu lasten lähtö mut miehelle vaikeempaa ! Mut lapset on samassa kaupungis ! Minulle eläkkeelle jääminen oli vaikeeta. Kyllä myös se että koko 40aviovuosien ajan mies teki matkatöitä oli pitkiäkin aikoja pois!!!. Sitten jokapäivä yhdes oli kyl opettelemistä🤔! Mutta onneksi on vapaaajan asunto niin voi olla toinen kaupungis välillä niin sit taas sujuu😩!ymmärrän niitä jotka eroo pitkästä liitosta❤! Pitäis vain löytää yhteisiä juttuja🍹❤!

      • Anonyymi

        Olin 12 vuotta viikonloppu isä ja viimeiset vuodet, lasten lähdettyä, viikonloppu puoliso.
        Kun palasin kokoviikkoiseksi puolisoksi niin muutaman viikon jälkeen vaimoni purkautui. Ruokaa pittää kantaa selkä vääränä. Astioita likkaantuu. Paikat sotkeentuu. Jne.
        Tottui muutamassa kuukaudessa kun elämä meni arkisiin uomiinsa.


      • Anonyymi

        Itsekin erosin, kun olimme jäämässä kahden. En ollut hänen kanssaan koskaan kahden asunut, enkä halunnut asuakaan. Asuimme aina jonkinlaisessa kokoonpanossa ja se sopi minulle. En tiedä, miten olisin hänen kanssaan edes kaksinasuessa pärjännyt, kun ei mitään "yhteistä" koskaan ollut, vaikka "yhdessä" olimme kolmekymmentävuotta, joista "naimisissakin" yli kaksikymmentäviisi.


    • Anonyymi

      Totuus on aina se että jos et onnistu parisuhteessa sinun on erottava, siis molemmat ovat epäonnistuneet, tätä on turha kiistää ja yrittää selitellä toisen syykksi.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe