Kateudesta kysymyksiä

Koetko, että ihmiset kadehtivat sinua?

Mistä tiedät, että kyse on kateudesta?

Koetko olevasi itse kateellinen?

Entä miten se näkyy?

96

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ekaan Nope ja kolmanteen Nope. Ei mulla ole mitään kadehdittavaa uskoakseni. Sekä minulla on kaikki mitä tarvitsen, katto pään päällä, pari kissaa ja ruokaa. Eikä se kattokaan pään päällä niin tarkkaa ole.

      • Mulla on samat vastaukset.

        Tuli vain mieleen kysellä, kun oli kaverin kanssa aiemmin juttua.

        Mun nähdäkseni kateus on hyvin samankaltainen, ellei jopa sama tunne kuin mustasukkaisuus.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mulla on samat vastaukset.

        Tuli vain mieleen kysellä, kun oli kaverin kanssa aiemmin juttua.

        Mun nähdäkseni kateus on hyvin samankaltainen, ellei jopa sama tunne kuin mustasukkaisuus.

        Itse asiassa tiedän ehkä mikä voisi olla kateuden syy meikäläistä kohtaan. Vapaus. On semmoinen tilanne tällä hetkellä elämässä, että voisin ottaa repun selkään, kissat kainaloon / valjaisiin ja mennä sekä tehdä mitä vaan. Onhan tuota velkaa muutama tonni (alle kymmenen), mutta silti olen rikkaampi kuin keskiverto ihminen.

        "Keskimäärin kotitaloudella on velkaa jo noin 60 000 euroa." https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005505390.html
        Tuo nyt ei välttämättä ole ehkä paras lähde tosin. :D

        Sanonta, "Omistamamme tavarat päätyvät omistamaan meidät." Pitää kyllä paikkansa. Sen häädön kun sain silloin, niin meni kaikki huonekalut roskiin. Oli muutenkin aika vanhoja, niin ei sinänsä väliä. Tärkeimmät tavarat jäi ja niistäkin on varaa karsia. Paitsi Sci-fi sarjat. :D Nyt on huomannut kuinka vähän sitä tavaraa oikeastaan tarvitseekaan. Isot tavarat ei omista minua. Onhan mulla 42" telkkari ja tämä tietokone monitorit isoja, but that's it. (Ostin uuden fillarin pari viikkoa sitten tosin, mutta se lisää vapautta. :P)

        Muutenkin ollut tyytyväinen siihen, että kävi miten kävi. Huomannut, mitkä asiat oikeasti ovat tärkeitä maailmassa. Kummasti antoi perspektiiviä se.


      • Irvokas kirjoitti:

        Itse asiassa tiedän ehkä mikä voisi olla kateuden syy meikäläistä kohtaan. Vapaus. On semmoinen tilanne tällä hetkellä elämässä, että voisin ottaa repun selkään, kissat kainaloon / valjaisiin ja mennä sekä tehdä mitä vaan. Onhan tuota velkaa muutama tonni (alle kymmenen), mutta silti olen rikkaampi kuin keskiverto ihminen.

        "Keskimäärin kotitaloudella on velkaa jo noin 60 000 euroa." https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005505390.html
        Tuo nyt ei välttämättä ole ehkä paras lähde tosin. :D

        Sanonta, "Omistamamme tavarat päätyvät omistamaan meidät." Pitää kyllä paikkansa. Sen häädön kun sain silloin, niin meni kaikki huonekalut roskiin. Oli muutenkin aika vanhoja, niin ei sinänsä väliä. Tärkeimmät tavarat jäi ja niistäkin on varaa karsia. Paitsi Sci-fi sarjat. :D Nyt on huomannut kuinka vähän sitä tavaraa oikeastaan tarvitseekaan. Isot tavarat ei omista minua. Onhan mulla 42" telkkari ja tämä tietokone monitorit isoja, but that's it. (Ostin uuden fillarin pari viikkoa sitten tosin, mutta se lisää vapautta. :P)

        Muutenkin ollut tyytyväinen siihen, että kävi miten kävi. Huomannut, mitkä asiat oikeasti ovat tärkeitä maailmassa. Kummasti antoi perspektiiviä se.

        Katsoin taannoin dokkarin maailman nuorimmasta yksinpurjehtijasta, oliko se nyt 15v se tyttö..joka kiersi maailman ympäri.

        No hän jo totesi siinä, että vapaus on sitä, ettei ole mistään riippuvainen, vaan voi mennä ja tulla tuulen mukaan... tjsp..Ja sitten hän otti nokan kohti Barbarosta.. 👍


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Katsoin taannoin dokkarin maailman nuorimmasta yksinpurjehtijasta, oliko se nyt 15v se tyttö..joka kiersi maailman ympäri.

        No hän jo totesi siinä, että vapaus on sitä, ettei ole mistään riippuvainen, vaan voi mennä ja tulla tuulen mukaan... tjsp..Ja sitten hän otti nokan kohti Barbarosta.. 👍

        Tuo on aika vapaata toimintaa. :)


      • Irvokas kirjoitti:

        Tuo on aika vapaata toimintaa. :)

        Tuosta nope-sanonnasta mieleen tuli eräs ex-palstalainen. 🤔😊

        Et kai vaan olis sittenkin hän? 😁

        Sinäänsä ei haittaa...😬👌


      • Disse kirjoitti:

        Tuosta nope-sanonnasta mieleen tuli eräs ex-palstalainen. 🤔😊

        Et kai vaan olis sittenkin hän? 😁

        Sinäänsä ei haittaa...😬👌

        En... sori... Nope, olen kyllä ihan minä. :)


      • Irvokas kirjoitti:

        En... sori... Nope, olen kyllä ihan minä. :)

        Niin. Kävi vaan mielessä. Mä ilkeilin sille tyypille. Se kävi mun hermoon. Nyt sitä ei oo näkynyt enää. 🤔

        Oikeastaan ei tee mieli ilkeillä kenellekkään. Ihan turhaa hommaa, se kertoo vaan minusta jotain... ei ole ollut hyvä olla... vaikka toinen härnäis, vois itse vaikka edes ignoorata, eikä lähteä mukaan.... koska mitä siitä edes saa? 🤔

        Mutta ehkä se kaveri näki tään kirjoituksen? Mene ja tiedä? Jos näkee, niin sori Nuuskis....😊


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        En... sori... Nope, olen kyllä ihan minä. :)

        Miten voi olla jopa kaksi ihmistä maailmassa jotka sanovat sanan "nope", ei ole mahdollista ainakaan Savolaisten mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi olla jopa kaksi ihmistä maailmassa jotka sanovat sanan "nope", ei ole mahdollista ainakaan Savolaisten mielestä.

        NOPEa näyttää teeskentelijät jotka yrittävät vaikuttaa nokkelilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        NOPEa näyttää teeskentelijät jotka yrittävät vaikuttaa nokkelilta.

        No voe päivää..


    • En ole miettinyt. Kateus on turhaa. Jos kadehtii muita, ei auta kuin itse tehdä enemmän töitä jotta saavuttaa sen mitä kadehtii.

      • Eikä kateutta ole se, että haluaa jotain samaa mitä toisellakin on.

        Se on jotain sellaista, että haluaisi toiselta pois jotain saadakseen sen itselleen.

        Vai?


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Eikä kateutta ole se, että haluaa jotain samaa mitä toisellakin on.

        Se on jotain sellaista, että haluaisi toiselta pois jotain saadakseen sen itselleen.

        Vai?

        "Suomalainen maksaa viisikymppiä siitä, että naapuri joutuu maksamaan satasen." Se on kateutta. :D


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Eikä kateutta ole se, että haluaa jotain samaa mitä toisellakin on.

        Se on jotain sellaista, että haluaisi toiselta pois jotain saadakseen sen itselleen.

        Vai?

        Tuntee katkeruutta siitä mitä toisella on.

        Noin minä sen ajattelisin.


      • Irvokas kirjoitti:

        "Suomalainen maksaa viisikymppiä siitä, että naapuri joutuu maksamaan satasen." Se on kateutta. :D

        Hullu se semmonen on..


      • Partakaveri kirjoitti:

        Tuntee katkeruutta siitä mitä toisella on.

        Noin minä sen ajattelisin.

        No eikö se sitten ole kateutta? Toisella on jotain, minkä itsekin haluaisi. Ei saa ja on siksi katkera..

        Ääh...🤨😐😑😶


      • Wwuwuw kirjoitti:

        No eikö se sitten ole kateutta? Toisella on jotain, minkä itsekin haluaisi. Ei saa ja on siksi katkera..

        Ääh...🤨😐😑😶

        Joo, mutta kun pohdit että missä se raja menee. Toki jokainen haluaisi joskus mitä toisella, mutta mielestäni katkeruudessa ja pahansuopaisuudessa menee raja.

        Esim. minusta on ihana nähdä rakatuneita pareja. Toki haluaisin itsekkin löytää rakkauden, mutta muiden rakkaus ei ole itseltäni pois.


      • Partakaveri kirjoitti:

        Joo, mutta kun pohdit että missä se raja menee. Toki jokainen haluaisi joskus mitä toisella, mutta mielestäni katkeruudessa ja pahansuopaisuudessa menee raja.

        Esim. minusta on ihana nähdä rakatuneita pareja. Toki haluaisin itsekkin löytää rakkauden, mutta muiden rakkaus ei ole itseltäni pois.

        Aaa...ok.

        Saat anteeks. Siis sen, että ymmärsin väärin. Ole hyvä...


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Aaa...ok.

        Saat anteeks. Siis sen, että ymmärsin väärin. Ole hyvä...

        En pysynyt yhtään mukana. Naiset...

        ☻🔫


      • Partakaveri kirjoitti:

        En pysynyt yhtään mukana. Naiset...

        ☻🔫

        Mä olen kyllä ihan vaan yksi naisoletettu, mutta saathan sä teititellä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mä olen kyllä ihan vaan yksi naisoletettu, mutta saathan sä teititellä.

        Katotaan parinkymmenen vuoden päästä.


      • Kyllä minä ainakin olen kateellinen mutta en siltikään satuta sitä toista se tunne on ihan normia.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin olen kateellinen mutta en siltikään satuta sitä toista se tunne on ihan normia.

        Kaikki tuntevat kateutta. Se on tosiaan normaalia. Liiallinen kadehtiminen voi kuitenkin heikentää omaa elämänlaatua. Siloin kannatta miettiä, että mitä kadehtii ja miksi. Puhun nyt ihan yleisellä tasolla.


    • Anonyymi

      Tavarat omistavat ihmiset jo sitten arvollaan, hauskasti sanottu, kun joku sanoi golfista, niin: kannattaa mennä tutustumaan kenttiin, kun on yleensä harjoituskenttiäkin missä voi pelailla, mutta sitten kun sellainen muuttuu että: jokainen hukkautunut pallokin maksaa jo 3-6 euroa ja ostaa niitä laatikoittain :D

      Päästävät pelaamaan kyllä golf-kentille harjoittelemaan, varmasti.

    • Anonyymi

      Kateus on hankala sana. Sen kai enimmäkseen ajatellaan olevan negatiivista, mutta oli mulla yksi ystävä, joka kivenkovaan väitti, että kateus voi olla myös positiivista, että ihailee toisessa jotain, ja silloin se on positiivista. Hän esimerkiksi sanoi kadehtivansa minua yhden ominaisuuteni takia (ja pyrki kehittämään itseään siinä).

      Jotenkin haluaisin uskoa tuota ystävääni, että kateus voi olla myös positiivinen voima oikein käytettynä. Tosin tämä ystävä sitten puukotti mua selkään ja hänestä tuli entinen ystävä, joten tiedä sitten.

      -flowersreally-

      • Nyt pitäisi kaivaa esiin sanakirja.

        Mutta kyllä se mullekin on jotain pahansuopaisuutta toista kohtaan.


      • Anonyymi

        Kateus on ainakin siloin positiivista jos se saa ihmisen yrittämään parantaa itseään. Ne ihmiset joita kadehdin, en kyllä koe sitä pahansuovaksi, ajattelen vaan että olisinpa itsekin kuin tuo. Ihailen. Ja silloin en hauku. Täälläkin kun vedetään aina se kateuskortti esiin jos kritisoi.


      • Kateus =/= Katkeruus.

        Voihan se kateus olla ehkä hyvä asia siinä mielessä.
        Kateellinen toisen jutuista ja pyrkii samaan ja olemaan itse parempaan.
        Katkera toisen jutuista ja pyrkii tekemään pahaa toiselle.

        Veikkaisin siis näin. Kai se riippuu siitä miten sen kateuden ottaa.

        Oon kade. Hommaan samat.
        Oon kade. Varastan sun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kateus on ainakin siloin positiivista jos se saa ihmisen yrittämään parantaa itseään. Ne ihmiset joita kadehdin, en kyllä koe sitä pahansuovaksi, ajattelen vaan että olisinpa itsekin kuin tuo. Ihailen. Ja silloin en hauku. Täälläkin kun vedetään aina se kateuskortti esiin jos kritisoi.

        Ihailu on ihailua, ei kateutta, vaikka sen ihailun kohteen ominaisuuden laittaisikin itselleen tavoitteeksi.


      • Irvokas kirjoitti:

        Kateus =/= Katkeruus.

        Voihan se kateus olla ehkä hyvä asia siinä mielessä.
        Kateellinen toisen jutuista ja pyrkii samaan ja olemaan itse parempaan.
        Katkera toisen jutuista ja pyrkii tekemään pahaa toiselle.

        Veikkaisin siis näin. Kai se riippuu siitä miten sen kateuden ottaa.

        Oon kade. Hommaan samat.
        Oon kade. Varastan sun.

        Kateus voi johtaa johonkin positiiviseen, mutta kateus itsessään ei ole positiivista, se voi johtaa myös johonkin negatiiviseen.Toisin kuin esim puhdas ihailu.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Ihailu on ihailua, ei kateutta, vaikka sen ihailun kohteen ominaisuuden laittaisikin itselleen tavoitteeksi.

        No mutta en kyllä kadehdikaan niitä joista olen sanonut jotain negatiivista. Yleensä aina silloin väitetään "oot kade". No en tosiaan. Nettihaun kun tein niin tuli että ihailu on eräänlaista kateutta, parissa kohtaa.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kateus voi johtaa johonkin positiiviseen, mutta kateus itsessään ei ole positiivista, se voi johtaa myös johonkin negatiiviseen.Toisin kuin esim puhdas ihailu.

        Puhdas ihailu voi olla pelottavaa. Onhan niitä ollut kun ihailee jotakuta ja sitten stalkkaa heitä. Ihailee jotakuta niin paljon että tekee mitä vain toinen sanoo. Ei sekään sitten hyvä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta en kyllä kadehdikaan niitä joista olen sanonut jotain negatiivista. Yleensä aina silloin väitetään "oot kade". No en tosiaan. Nettihaun kun tein niin tuli että ihailu on eräänlaista kateutta, parissa kohtaa.

        Lista ihmisistä joista olet sanonut negatiivisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lista ihmisistä joista olet sanonut negatiivisia?

        No en ala tuttujen nimiä tänne listaamaan!


      • Irvokas kirjoitti:

        Puhdas ihailu voi olla pelottavaa. Onhan niitä ollut kun ihailee jotakuta ja sitten stalkkaa heitä. Ihailee jotakuta niin paljon että tekee mitä vain toinen sanoo. Ei sekään sitten hyvä ole.

        No mulle tuli tuo sama mieleen..

        Että mitä tässä nyt voisi päätellä...

        Kaikki positiivinenkin voi johtaa negatiiviiseen..ja päinvastoin? Mutta silloin se on jo muuttanut muotoaan..

        Nyt kone latuumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta en kyllä kadehdikaan niitä joista olen sanonut jotain negatiivista. Yleensä aina silloin väitetään "oot kade". No en tosiaan. Nettihaun kun tein niin tuli että ihailu on eräänlaista kateutta, parissa kohtaa.

        Mielestäni sekä kateudessa että ihailussa haluttais jotain mitä toisella on, mutta kateellinen tuntee olevansa jotenkin toista huonompi. Ehkä itsetuntokysmys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en ala tuttujen nimiä tänne listaamaan!

        Asema, ystävä, työkaveri?


      • Wwuwuw kirjoitti:

        No mulle tuli tuo sama mieleen..

        Että mitä tässä nyt voisi päätellä...

        Kaikki positiivinenkin voi johtaa negatiiviiseen..ja päinvastoin? Mutta silloin se on jo muuttanut muotoaan..

        Nyt kone latuumaan.

        Kaikkea kohtuudella. Ei kannata missään asiassa mennä siihen fanaattisuuteen.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Kateus voi johtaa johonkin positiiviseen, mutta kateus itsessään ei ole positiivista, se voi johtaa myös johonkin negatiiviseen.Toisin kuin esim puhdas ihailu.

        Mutta sanotaan että kateus on piilotettua ihailua.


      • Anonyymi

        Mä jaan kateuden negatiiviseen ja positiiviseen. Positiivinen kateus antaa voimia ja uskoa, että jos tuokin niin kyllä minäkin! Vitsi miten hieno homma, mä haluan kans!

        En kyllä keksi mistä olisin kateellinen negatiivisesti. Sit mennään jo epäoikeudenmukaisuuden puolelle, enkä mä katso että siinä olisi kateus kyseessä. Esim. en ole kateellinen sille tyypille, joka jättää avaimettoman työkaverin tarkoituksella palelemaan oven ulkopuolelle, vaikka se varmasti mielellään näkisi närkästyksen syyksi kateuden (hän on tärkeä, hällä on avain).

        Tuohon väliin mahtuu ihan tavallinen ihastus, tuo sopii sinulle (muttei minulle), onneksi olkoon!

        xLiner


    • Anonyymi

      Ei tällä palstalla käy kukaan sellainen kellä olisi mitään kadehdittavaa, tai sitten saa kadehtijalla asiat olla kyllä äärimmäisen paskasti.

    • Anonyymi

      Vähättely vähäisiltä kieltämättä viittaa joskus snadisti kateuden suuntaan... :)

    • Joissain näkyy joskus kateellisuutta, tai sitten se on vaan jotain ilkeyttä? Ehkä kuitenkin omaa asemaa uhkaavaa? 🤔

      Mitäs muuta kysyit? Mistä tiedän? En tiedäkään... oletan korkeintaan... hakuammuntaa! 😬

      En tiedä olenko kateellinen suoranaisesti, mutta haluaisin pystyä vaikka olemaan tietynpiirteinen. Esimerkiksi olisi hienoa olla yhtä välitön kuin pujis. Se ei muita mollaa ikinä. 😁👌

      Mistä huomaan? No mietin vaikka niin.... toisaalta etsin, että miten olla vsikka kuin pujis... miks en osaa olla puuttumatta muihin? Tai ainakaan olla sanomatta mitään.... 🙄

      • Anonyymi

        Ehkä meitä kiinnostaa liikaa toisten reaktiot meidän puuttumisiin.. ;)

        xL


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä meitä kiinnostaa liikaa toisten reaktiot meidän puuttumisiin.. ;)

        xL

        No en tiedä, mutta joku vimma tuntuu ihmisillä olla vaan puuttua... Mä koitan olla ainakin jatkossa puuttumatta liikaa ja sanomassa miten mitäkin pitäis muka tehdä...koitan pitää oman tontin rajat selvillä. Huom...yritän ja koitan.... :oD


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No en tiedä, mutta joku vimma tuntuu ihmisillä olla vaan puuttua... Mä koitan olla ainakin jatkossa puuttumatta liikaa ja sanomassa miten mitäkin pitäis muka tehdä...koitan pitää oman tontin rajat selvillä. Huom...yritän ja koitan.... :oD

        Turhaa pingotat :D Keskustelemassahan täällä ollaan. Vai pitäisikö kirjoitella vain joo-joota?

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa pingotat :D Keskustelemassahan täällä ollaan. Vai pitäisikö kirjoitella vain joo-joota?

        xLiner

        No en mä sitä tarkoita... vaan enemmän vaan puhua itsestään ja omista jutuista... Tarkemmin selittää, että näin minä ja miks...ei että sun pitäis tehdä näin ja noin...vaikka en mä kyllä oikeestaan niin ees ole täällä kai sanonut...monet vaan otta mun kirjoitukset niin... :oD


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No en mä sitä tarkoita... vaan enemmän vaan puhua itsestään ja omista jutuista... Tarkemmin selittää, että näin minä ja miks...ei että sun pitäis tehdä näin ja noin...vaikka en mä kyllä oikeestaan niin ees ole täällä kai sanonut...monet vaan otta mun kirjoitukset niin... :oD

        Musta on mukavampaa jutella yleisistä jutuista, ei omista. Sä huutelet ihmisten vastuuta itsestään. Se ärsyttää niitä jotka syyttelevät tilanteistaan toisia. Tämä nykyinen mielensäpahoittamisen aikakausi tekee uhrin jokaisesta joka uhriksi haluaa. Muuten oltais niiiin täydellisiä, mutta kun muut... Olet mitä vaan, aina joku ei ymmärrä... vaikka totuus on se ettei kukaan ymmärrä, eikä tarvitse. Kukaan ei pääse toisen pään sisälle. Odotan seuraavaksi anteeksi antamisen buumia :)

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Musta on mukavampaa jutella yleisistä jutuista, ei omista. Sä huutelet ihmisten vastuuta itsestään. Se ärsyttää niitä jotka syyttelevät tilanteistaan toisia. Tämä nykyinen mielensäpahoittamisen aikakausi tekee uhrin jokaisesta joka uhriksi haluaa. Muuten oltais niiiin täydellisiä, mutta kun muut... Olet mitä vaan, aina joku ei ymmärrä... vaikka totuus on se ettei kukaan ymmärrä, eikä tarvitse. Kukaan ei pääse toisen pään sisälle. Odotan seuraavaksi anteeksi antamisen buumia :)

        xLiner

        Joo. No se ei haittaa. Kyllähän mä julistan ja sanon mielipiteeni yleisestikin, niinkuin joku Harmiskin ja se on minusta palstan tarkoituskin, mutta siis että kovin konkreettisesti sanoisin mitä tehdä.

        Mutta kyllä mä selkeissä solmukohdissa taas sanon jonkun simppelin mielipiteen mielellään.

        Jotenkin vaan nää mun mielipiteetkin alkaa muistuttaa jotain periaatetta ja se ei oo hyvä...sitä fakkiutuu helposti.... ehkä täälläkin pitäis enempi lukea kun selittää...???🙄


    • Ei ne kadehdi vaikka joskus se ilkeily siltä tuntuu ne on turhautuneita osa ja purkavat minuun sitä koska kokevat asiat eri tavoin ihan järjen äänikin sen sanoo elä lapsiasi varten, jos on parempi olla elämättä että lapset saa paremmat eväät kannattaa miettiä sitä vaihtoehtoa todella lapsiesi takia.

      • Tuo johtuu masennuksesta. Tiedät itsekkin ettei lastesi olisi parempi ilman sinua. Sairaus vain kuiskuttaa korvaasi. Olen kokenut tuon saman.


      • Partakaveri kirjoitti:

        Tuo johtuu masennuksesta. Tiedät itsekkin ettei lastesi olisi parempi ilman sinua. Sairaus vain kuiskuttaa korvaasi. Olen kokenut tuon saman.

        Ei kun se on totta sijoitetusta lapsesta yhteiskunta maksaa.


      • Partakaveri kirjoitti:

        Tuo johtuu masennuksesta. Tiedät itsekkin ettei lastesi olisi parempi ilman sinua. Sairaus vain kuiskuttaa korvaasi. Olen kokenut tuon saman.

        Tiedän kyllä että ole paras mahdollinen niille mutta miksi yhteiskunta pakottaa niin väärin.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Tiedän kyllä että ole paras mahdollinen niille mutta miksi yhteiskunta pakottaa niin väärin.

        Pitääkö sinun lapsita olla huolissaan, soittaa neuvolaan. Puhut pelottavia .


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ei kun se on totta sijoitetusta lapsesta yhteiskunta maksaa.

        Totta maar maksaa jos vieras huolehtii jonkun lapsista. Pitäisikö maksaa omien lasten hoidosta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta maar maksaa jos vieras huolehtii jonkun lapsista. Pitäisikö maksaa omien lasten hoidosta?

        Kyllä pitää maksaa jos lapsia halutaan maailmaan ja sitähän yhteiskunta tekee maksaa lapsista ja silloin ne pitää hoitaakin kuin maksaa se koulukin kuin se jo sen tekee kunhan tekee oikeinkin ja antaa tuen lapselle sen minkä lapsi tarvitsee lääkärin mielestä.


    • Anonyymi

      Moni ihminen kadehtii kulisseja tietämättä että mitä siellä taustalla on. Minua on ehkä kadehdittu, mutta olen toisaalta tehnyt myös ihan älyttömästi työtä ja olen ollut hyvin lähellä burn outia.

      Kyllä minäkin olen kadehtinut paljon, mutta yritän siitä tietoisesti pois, koska se on niin kuluttava tunne. Toisaalta joskus kadehtiminen voi tosiaan olla inspiroivaa ja sitä saattaa päättää, että vau onpa upeaa mäkin haluan tehdä noin.

      Tällä hetkellä jotkut kadehtivat pienen hetken sitä, että lapseni on aikuinen ja että olen vapaa tulemaan ja menemään minne haluan. Joskus kun töissä kerron kahvitauolla reissuistani, niin jotkut kadehtivat, kun menen yksin reissuun nopealla aikataululla tuosta noin vain.

      Jotkut kadehtivat myös sitä, että minulla on rahaa. En ole rikas, mutta kulutan vähän. Pieni asuntoni on hyvällä sijainnilla. Olen myös hyväkuntoinen ja normaalipainoinen, mutta se johtuu siitä, että kävelen joka paikkaan. Toisaalta näitä asioita on mielestäni ihan turha kadehtia, koska kuka vain pystyisi samaan. Nämä asiat vaativat vain viitseliäisyyttä ja kurinalaisuutta.

    • Tähän voisi esittää sellaisenkin väittämän että ehkäpä ihmiset noin yleensä eivät olekaan niin kateellisia kuin mitä moni mielellään haluaisi ajatella niiden olevan.

      Valotan asiaa esimerkillä:

      Joku tyyppi ostaa mielestään hienon auton, vaikkapa audin, ja ajattelee sitten ihmisten olevan kateellisia hänelle hienosta audistaan kun se on niin mahdottoman hieno ja siitä piti maksaa itsensä kipeäksi. no oikeastihan kukaan ei välitä paskaakaan, naapureistakin audi-mies on lähinnä huvittava autonsa kanssa touhottaessaan.

      Toki naapurit, työkaverit ja ystävät anatavat audista ylistäviä kommentteja audi-miehen mieliksi mutta ei sen kummempaa, kukaan niistä ei itse välttämättä haluaisi semmoista. Audi-miestä on kuitenkin hankintaansa kannustanut juurikin kuvitelma siitä että muut tulisivat kateelliseksi sen myötä. Audi-mies itse on ehkä sen tyyppinen ihminen että kadehtisi vastaavassa tilanteessa niin hänen ajatelma muista ei sitten välttämättä pidä paikkaansa.

      • Anonyymi

        Sehän se onkin kun yleensä se joka luulee muita kateelliseksi on itse kadehtivaa tyyppiä. Se vaan projisoi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sehän se onkin kun yleensä se joka luulee muita kateelliseksi on itse kadehtivaa tyyppiä. Se vaan projisoi.

        Niinpä. Tuota esimerkin mukaista olen joskus ollut havaitsevinani ihmisissä. Salaa aina vähän huvittaa kun ne on ylpeitä hankinnoistaan ja selvästikin haluavat ajatella että muut olisivat sitten kateellisia niistä, todellisuudessa kukaan kuitenkaan ei ole. esim. narsukaverini on semmoinen että sillä pitää olla premium-merkkinen auto, kohottaa kai sen itsetuntoa kun sen kanssa saa kuvitella että joku toyota-tero kadehtisi.


      • Anonyymi

        Hyvä huomio joo. Yhden menneiden aikojen tutun jutut pyörivät aina toisten kateuden ympärillä, kadehdittiin muka sen Volvoa, kitaraa, firmaa, ulkonäköä.. No ei kyllä kukaan tainnut kadehtia, mutta kai se halusi uskoa olevansa sitä kautta jotain. Aika narsistinen tyyppi kans.

        xL


    • En tiedä nykyään mutta aiemmin kyllä. Työelämässä tienasin paremmin kuin naiset ja yleisesti " tiedettiin" syyksi sukupuoleni. Vaikka miten joka tahoilta kerrottiin nuo palkan määräytymisperusteet niin sitä ei muutamien toimesta haluttu ymmärtää. Lisäksi kun olin sopinut pomon kanssa liukuvista työajoista että voin koneita huoltaa myös työajan jälkeen ettei tuotanto katkea niin melko tarkasti minun työajoista sitten napistiin pomolle.

      Itse en kyllä ole mikään aktiivikadehtia mutta varmaan joitakin hetkellisiä kadehtimispiikkejä on ollut.

    • Mjoo

      Itse koen kateellisen ihmisen läheisyyden tai läsnäolon erittäin epämiellyttäväksi tunteeksi. On äärimmäisen vaivalloista käydä minkäänlaisia järkeviä keskusteluja tällaisen henkilön kanssa, tai olla edes samassa huoneessa tämän kanssa. Tällaista tilannetta poikkeuksetta värittää molemminpuolinen tilannevääristymä, jossa todellisuuden taso ei kohtaa kumpaakaan, ja tilalle muodostuu poikkeuksetta käsittämättömän monimutkainen syömisen ja syöttämisen sekasotku, jossa halutaan jotain haluamatta sitä jotain. Minuuden portit kolisevat kun kurkitaan ulos mahdottomaan omasta epämukavuudesta ja kiviä heitellään yli muurin siinä toivossa, että joku niistä johonkin osuisi. Kateus on kuin pieni kapina kylässä, jonka vierellä elää toinen - täysin samanlainen.

      Itse asun linnassa korkealla kukkulalla.

      (Hihitystä)

      • Tarkemmin ajateltuna en asukaan kukkulalle rakennetussa linnassa, vaan pilvilinnassa.

        (Hihitystä)


      • Funeau kirjoitti:

        Tarkemmin ajateltuna en asukaan kukkulalle rakennetussa linnassa, vaan pilvilinnassa.

        (Hihitystä)

        Mjoo

        Kuvaillessani mitä kateus ihmisessä on, saavun tällaisen sisäisen dialogin lähteelle, josta pulppuaa korkeuden ja tavoittamattomuuden idea, vaikka juoksee ulos maan alta.

        (Reps)


      • Funeau kirjoitti:

        Mjoo

        Kuvaillessani mitä kateus ihmisessä on, saavun tällaisen sisäisen dialogin lähteelle, josta pulppuaa korkeuden ja tavoittamattomuuden idea, vaikka juoksee ulos maan alta.

        (Reps)

        Siis se juoksee.

        Minä en tähän aikaan aamusta jaksa juosta mihinkään.

        (Naurua)


      • Funeau kirjoitti:

        Siis se juoksee.

        Minä en tähän aikaan aamusta jaksa juosta mihinkään.

        (Naurua)

        Tarkemmin ajateltuna kateus on ollut se voima joka synnytti jumalat.

        Jos kykenet näkemään asian toisin, kerro siitä minulle.

        (Hihitystä)


      • Funeau kirjoitti:

        Tarkemmin ajateltuna kateus on ollut se voima joka synnytti jumalat.

        Jos kykenet näkemään asian toisin, kerro siitä minulle.

        (Hihitystä)

        Eikä tässä vielä kaikki

        Jos kateudella on hypoteettinen voima synnyttää jumalat, niin vielä ällistyttävämpää on sen kyky identifioida itsensä (ja siten lähteensä).

        Minuuden perusajatus tai lähtökohta, idea, on sen irrallisuus muista tai muusta. Mikä muu niin vahva voima kuin kateus tällaiseen pystyy?

        Kateudella on mittava spektri.


        (Reps)


      • Funeau kirjoitti:

        Eikä tässä vielä kaikki

        Jos kateudella on hypoteettinen voima synnyttää jumalat, niin vielä ällistyttävämpää on sen kyky identifioida itsensä (ja siten lähteensä).

        Minuuden perusajatus tai lähtökohta, idea, on sen irrallisuus muista tai muusta. Mikä muu niin vahva voima kuin kateus tällaiseen pystyy?

        Kateudella on mittava spektri.


        (Reps)

        Mjoo

        Jos ajatellaan vain ihmistä itseään, niin hän on eräänlainen kateuden temppeli ajassa, hetken leimahdus omasta voimattomuudestaan ja neuvottomuudestaan.

        Ei mitään muuta.

        (Hihitystä)


    • Anonyymi

      Koetko, että ihmiset kadehtivat sinua?
      V: Kyllä sellaisia helposti voisi olla, mutta yritän pitää sellaisen käyttäytymisen itsestäni kaukana.
      Mitenkö? Kerron itsestäni myös heikkouksia.

      Mistä tiedät, että kyse on kateudesta?
      V:Koen kateuden poikkeavana käytöksensä verrattuna muun joukon käytökseen. Se käytös erottuu tavallisen käytöksen seasta.

      Koetko olevasi itse kateellinen?
      V: En koe. Tottakai sellainen tunne nousee kaikille joskus pintaan, mutta ”ns. Kateelliset” eivät osaa hallita tunnetta ja alkavat vaan ruokkia tunnetta.

      Esim. Saatan olla hetkellisesti kateellinen minua nuoremmalle henkilölle, koska hän on tällä hetkellä
      nuori ja kaunis. Saan asian nopeasti mielestäni pois, koska totean että nyt on hänen vuoronsa ja minä sain elää tuota samaa aikanani.

      Yleensäkin ihmisten kateus johtuu siitä, että maailmassa on paljon asioita, joita kaikkia ei voi saada yhden ihmiselämän aikana. Pitää keskittyä oman elämän hyviin asioihin.

      Entä miten se näkyy?
      V:katso yllä

    • Anonyymi

      En ole kateelinen, enkä usko että kukaan muukaan on tai on koskaan ollut.
      Kateushan on se ultimaattinen heikkouden/huonommuuden osoitus, jota tuskin kukaan haluaa tuoda julkisesti havannoitavaksi.
      Kaikki johtuu aina jostain muusta syystä. Joskus vaaditaan hieman enenmän selittelyä väärinkäsitysten välttämiseksi, joskus hieman vähemmän.

    • Luokalle kiitos, multa lapsesta asti puuttunut tämä ominaisuus 😁 enkä koe et joku olis mulle kade mistään 😊

      • Luojalle 🙈


      • MyLMyR kirjoitti:

        Luojalle 🙈

        Mjoo

        Et olisi korjannut tuota, sillä alkuperäinen on aina parempi kuin sen jälkisäädöksellinen someversio .

        (Naurua)


      • Funeau kirjoitti:

        Mjoo

        Et olisi korjannut tuota, sillä alkuperäinen on aina parempi kuin sen jälkisäädöksellinen someversio .

        (Naurua)

        No ... On se niinkin 🤣


    • Anonyymi

      Hei tuskin teilläon mitään runkattavaa joten otttakaa remnosti vaan.

    • Luulenpa ettei tätä tilaa kukaan. Itse haluaisin päästä kävelemään, ajamaan autolla ja kauppaan. Ja kesämenoihin, mutta ei. Siitä taidan olla vähän kateellinen nyt.

      • Kato, suakin näkee..☺


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kato, suakin näkee..☺

        Näkee, näkee...

        Terveys reistaa..mutta kyllä se kohta taas. Vähän leikattiin.
        Kiva olla kotona ja kummiskin kesä..

        Mut sinä se ootkin pitänyt paikkaa pystyssä :D
        Ei näytä hiljaselta, siellä pulina, missä Wuw, ja mihin sä olet batmanin laittanut? Piti katso, kuka se siinä ”sinertää”. Sulla on kesälookki :D


      • Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Näkee, näkee...

        Terveys reistaa..mutta kyllä se kohta taas. Vähän leikattiin.
        Kiva olla kotona ja kummiskin kesä..

        Mut sinä se ootkin pitänyt paikkaa pystyssä :D
        Ei näytä hiljaselta, siellä pulina, missä Wuw, ja mihin sä olet batmanin laittanut? Piti katso, kuka se siinä ”sinertää”. Sulla on kesälookki :D

        Ai sen takia kiukkuilit niin kovasti, taidat olla jo rauhoittunut?


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Näkee, näkee...

        Terveys reistaa..mutta kyllä se kohta taas. Vähän leikattiin.
        Kiva olla kotona ja kummiskin kesä..

        Mut sinä se ootkin pitänyt paikkaa pystyssä :D
        Ei näytä hiljaselta, siellä pulina, missä Wuw, ja mihin sä olet batmanin laittanut? Piti katso, kuka se siinä ”sinertää”. Sulla on kesälookki :D

        Ai...auts. Ai vähän leikattiin..tuskin nyt hiuksista puhut..No, elämä on.

        Se on kuva täältä..

        https://www.aamulehti.fi/a/200196481

        Mä kun vähän aattelin ammatinvaihtoa..


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Ai...auts. Ai vähän leikattiin..tuskin nyt hiuksista puhut..No, elämä on.

        Se on kuva täältä..

        https://www.aamulehti.fi/a/200196481

        Mä kun vähän aattelin ammatinvaihtoa..

        Naisen väki.. 👍

        xL


      • Anonyymi kirjoitti:

        Naisen väki.. 👍

        xL

        Niin..Ei uskois, että tääkin tän palstan väki on sieltä tullut..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai sen takia kiukkuilit niin kovasti, taidat olla jo rauhoittunut?

        Kipu tekee sitä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ai...auts. Ai vähän leikattiin..tuskin nyt hiuksista puhut..No, elämä on.

        Se on kuva täältä..

        https://www.aamulehti.fi/a/200196481

        Mä kun vähän aattelin ammatinvaihtoa..

        Voi veljet. Mä kattelin, että siinä on karhu ja ruusu :'D

        Hitto, mikä kirjotus. Oishan siinä kesätyö :D

        Hmm. No täytyy muistaa pyllyttäminen 20.8.
        Kaikkien miesten on hyvä lukea tuo esiin nostamasi artikkeli :) heh.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Niin..Ei uskois, että tääkin tän palstan väki on sieltä tullut..

        Taas palautui tuon myötä muisti siitä, miten aikaansaavia me olemme.

        Ja mikä omaisuus se on mukana *naur*


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Niin..Ei uskois, että tääkin tän palstan väki on sieltä tullut..

        Olet kenties ainoa, joka muistaa ottaa tapetille ne tärkeimmät asiat.

        Älä ikinä luovu siitä jalosta taidosta :D


    • Anonyymi

      Kyllä. Parisuhteessa olevat kadehtivat sinkkuelämääni. On tultu suoraankin sanomaan.

      • Anonyymi

        Ja otettu ero? Jos ei, niin älä kaikkea usko, voitu sanoa ihan lohdutuksena sinkulle.


    • Anonyymi

      No höpö höpö ettei muka kadehdita.
      Lyhyet kadehtii pitkiä. Kaljut niitä, joilla hyvät hiukset. Laudat kadehtii povekkaita. Köyhät rikkaita. Rumat kauniita. Töppöjalat pitkäsäärisiä. Huonoihoiset hyväihoisia. Luuserit menestyjiä. Jne.jne.
      Älkää viitsikö valehdella, ettette kadehdi. Kateus on ihan normaali tunne. Se menee haitan puolelle vain, jos se paisuu liian suureksi.

      • Anonyymi

        Et oo tosissasi..

        xL


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et oo tosissasi..

        xL

        Ne jotka itse kadehtii luulee että niinhän ne muutkin.


    • Anonyymi

      Voi sinun juttujasi. hyvin on toivuttu leikkauksesta. Nyt uutisille, sit' pesulle ja nukkumaaan. Oot sie aika veijari. Hyvää yötä!

    • Anonyymi

      Kai naapurit ovat kateellisia, kun olen nuori.
      En ole itse kateellista enkä mustasukkaista tyyppiä.

    • Ajattelen vähän kuin Harmis. Voisin tietysti ajatella, jos vaikka saavutan tai saan kauan haaveilemani asian, että nyt mua varmaan kadehditaan. Mutta kun sen kadehtijan pitäisi sitten olla täsmälleen mun kaltainen, että se vois kadehtia. Haluta täsmälleen samoja asioita. En usko sellaisia kauheasti olevan. Joku puolituttu voisi tietysti kadehtia pelkän somen perusteella, Koska ei tule sinne avauduttua juurikaan elämäni ikävistä asioista, etenkään jos niihin liittyy muita ihmisiä. Some on valheellista pintaa ja pinnan perusteella on turha kadehtia. Eli jos kadehtisi, niin ihan turhaan. Samaa yritän noudattaa itsekin, en oleta ihmisistä mitään, ellen tunne, en siis myöskään kadehdi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe